rdp
vakantie
rubriek
SCHEPEN ZWOEGEN OP
SCHELDE-RIJNKANAAL
TRAVESTIE-SHOW
Mannen imiteren vrouwen
beter dan vrouwen zelf
W2>
s
Stamboom van de familie Dees weer uitgebreid
PZC/ provincie
REQUENTIEKORTINGALS STRATEGIE
ieuw elan
Schipper Den Haan: ,,De lol is er af'
Vrijdag lagen
ze bijna stil
pnieuw kali-loog
elekt bij Dow
HOORT.
ZIETii
9
Tevreden
Elke zaterdag
van 29 Nederlandse
regionale dagbladen
Ontzettend traag
DERDE GENEALOGISCHE UITGAVE
Sluitend
INSDAG 28 OKTOBER 1986
ïavenschap Terneuzen
vil lijndiensten lokken
«RNEUZEN - Het Havenschap Terneuzen gaat een 'frequentiekorting' voor lijndiensten in-
ieren. Daarmee poogt het schap het goederenvervoer in de haven uit te breiden. De opbrengst
in de havengelden daalt daardoor weliswaar met zo'n 70.000 gulden, maar voorzitter drs
C.E. Barbé verzekerde de raad van bestuur maandagochtend dat het saldo desondanks posi-
efblijft en dat zo'n korting 'strategisch' een prima zet zal blijken. „Binnen een aantal jaren zal
ize maatregel redelijk wat vruchten afwerpen, daar ben ik zeker van."
'frequentiekorting' is hét antwoord
de vraag hoe de haven van Terneu-
nmeer lijndiensten kan lokken. Bar-
In de praktijk komt het er op neer
je trafieken opspoort en poogt ze
men te brengen, zodat het aanbod
ntrekkelijk wordt voor een lijn-
nst. Onze tarieven zijn over het al-
meen -in vergelijking met de concur-
ïtie- bepaald niet aan de ongunstige
ut. Integendeel zelfs. Maar er is
er uit te halen. En willen we wat dat
left succes boeken, dan kunnen we
t om zo'n korting heen." In eerste
itantie profiteren overigens met na-
de huidige lijndiensten op Terneu-
van de aangepaste tarieven,
betere tijden lijken voorbij voor het
venschap Terneuzen, dat in het
leden nooit in de rode cijfers kwam.
rit de begroting voor volgend jaar
maandag na enig heen en weer-ge-
aat werd vastgesteld) nog met een
iitief saldo, in '88 wordt gerekend op
negatief resultaat van pakweg vijf
Daarna echter zouden de tekorten
perkt blijven tot ruim drie ton per
ir. Maar voorzitter Barbé herhaalde
andagochtend nogeens wat hij ook
bad geschreven in een toelichting op
meerjarenraming: „Er is geen reden
paniek; we dienen gewoon de vin-
aan de pols te houden. En gezien de
ntrekkende economie en de stijging
de trafieken, die zich overigens al
nkondigt, kun je best spreken van
ietwat conservatief opgestelde ra
ng. In de praktijk is er eigenlijk best
ake van een positieve ontwikke-
loral de onverkochte industriegrond
eelt het havenschap parten; maar
tis al jaren het geval. Drs P. Velde
Ttegenwoordiger van het ministerie
i financiën in de raad van bestuur)
nstateerde nog maar eens dat het
venschap zit opgescheept met gron-
n, die voor 'kooplustigen' alleen in-
essant zijn indien de infrastructuur
lot van pagina 7)
weekeinde goedkoop leverbare
ergie op te slaan. Bij de PAC gebeurt
t door middel van het pompen van
ter in het accumulatiebekken. In de
noden waarin de vraag naar energie
jgt. wordt de opgeslagen energie af
zet tegen uiteraard hogere prijzen,
or een deel van het water uit het
kken te laten stromen. Dan worden
lager gelegen turbines aangedre-
Daarnaast biedt de PAC de moge-
iheid voor het bufferen van energie
arvan het aanbod onregelmatig is,
als windenergie. Eversdijk onder-
eepte dat bij het ontwerp voor een
aan de Brouwersdam uitgebreid
ndacht is besteed aan aspecten met
rekking tot flora, fauna, landschap,
bruiksfuncties en veiligheid. Hij
1de dat het project ook elders kan
fden uitgevoerd, dus van meer dan
een nationale betekenis is.
:t Tweede Kamerlid betoogde dat er
'n angst hoeft te zijn voor'pijler-
m-achtige' toestanden. Ook verze-
rde'hij dat de kilowatt-uurprijs die
PAC oplevert niet opvallend af-
ikt van de gangbare elektriciteits-
jzen. Wel heeft de daling van de olie-
jzen voor een 'scheefgroei' gezorgd,
ersdijk merkte op dat bij een stij-
van de olie- en gasprijzen (die er
lgens hem inzit) een opslagsysteem
or de Brouwersdam aan het eind
de jaren negentig rendabel kan
RNEUZEN - Door een mechani
se storing in een absorptietoren
inDow Chemical in Terneuzen is in
nacht van zondag op maandag 2000
Ier kali-loog weggestroomd. Een-
Ifde storing deed zich zondagmid-
asook al voor en toen is 500 liter ka-
loog gemorst. In beide gevallen be-
mdde het goedje in het afwate-
niskanaal van het bedrijf waar het
erd geneutraliseerd voordat het op
Westerschelde werd geloosd,
mdat het volgens de bedrijfsleiding
een minuscuul incidentje gaat is
Tniet gemeld aan de Terneuzense en
'ovinciale milieudiensten. Het gaat
de C02-absorptietoren van de
byleen-oxydefabriek.
(Advertentie)
"lerfst Soms zongoud in de natuur Prachtige
^eurschakermgen Maar ook nevel en mist -
regen en storm Tijd van kijken en uitkijken
n Goede bril hoort erbij Om te genieten en
ve"lig te zien'
Jjtge Vorststraat 40, Goes 01100- 11272
SÈs
ingrijpend wordt aangepast. Drs Vel
de: „Je moet jezelf als havenschap na
tuurlijk de vraag stellen of je die inves
teringen moet plegen of datje die gron
den gewoon even laat liggen. We heb
ben tenslotte ook de beschikking over
andere stukken grond, die minder in
grijpende investeringen vergen."
moeten we in de toekomst nog maar
eens stoeien."
Ook de raad van bestuur van het Ha
venschap Vlissingen stelde maandag
-in Terneuzen- de begroting voor '87
vast. Die vertoont, net als dit jaar, een
Advertentie
Voorzitter Barbé was tevreden over
de grondpolitiek, zoals die de afgelo
pen paar jaar werd gevoerd. „We heb-
ben onderkend dat juist daar de pro
blemen lagen en we proberen sinds
dien die problematiek op beheerste
wijze, stapje voor stapje op te lossen.
Als voorbeelden noem ik de sanering
van terreinen aan de Axelse Sassing,
ik noem ook Sas van Gent. Op die ma
nier hebben we bereikt dat de zaak
niet uit de hand loopt."
Drs Barbé stelde niet ontevreden vast
dat het beeld, dat wordt geschetst in
de meerjarenraming, 'realistisch' is.
En over de verkoop van terreinen zei
hij, inhakend op de opmerkingen van
drs Velde: „De komende jaren zullen
we gezamenlijk moeten bekijken wel
ke investeringen met het oog op de
ontsluiting van sommige terreinen
verantwoord zijn. Voorlopig kunnen
we het saneringsproces nog zonder al
teveel problemen in de begroting ver
talen. En over de onrendabele zaken
voor informatie en reservering
VND-RDP/072-196222
tekort van 3,2 miljoen gulden. Ver
schillende leden van de raad van be
stuur maakten zich zorgen over de
toekomst van de nieuwe Kalootha-
ven, nu de bouw van een tweede ko
lencentrale bij Borssele op losse
schroeven is komen te staan. Maar ge
deputeerde W. Don, ook lid van de
raad van bestuur, stelde zijn collega's
enigszins gerust met de voorspelling
dat, indien er geen uitbreiding van
het aantal kerncentrales komt, er
voor het jaar 2000 in ieder geval nog
zeven of acht kolencentrales moeten
worden gebouwd. En in ieder geval
wordt er dan ook een tweede in Bors
sele gebouwd, met alle gevolgen voor
de kolenaanvoer van dien.
Voorzitter drs Barbé wees op de mede
delingen van de kant van het Over
slagbedrijf Terneuzen (OVET) dat het
wat de aanvoer van bulkgoed betreft
in de toekomst niet zal blijven bij de
850.000 ton kolen per jaar voor de eer
ste PZEM-kolencentrale. Barbé: „Bin
nen een paar jaar, zo is ons verzekerd,
zal de aanvoer zijn opgelopen tot een
paar miljoen ton. En dan gaat het niet
enkel om kolen..."
Tenslotte stelde de raad van bestuur
vast dat het Vliegveld Midden-Zee
land ook voor het havenschap een niet
onbelangrijke functie vervult. Die uit
spraak hield verband met de recente
mededeling van minister Neelie Smit-
Kroes van verkeer en waterstaat dat
zij subsidiëring van het vliegveld met
ingang van '87 stopzet. Voorzitter Bar
bé kondigde -even met de pet van ge
deputeerde van economische zaken op
het hoofd- dat het provinciaal bestuur
er alles aan zal doen om de minister op
andere gedachten te brengen. Barbé:
„We moeten op z'n minst proberen te
bereiken dat het niet '87 wordt."
WILLEMSTAD/RILLAND - De forse
ebstroom in de Schelde-Rijnverbin-
ding bij Tholen speelt het kleine bin
nenvaartschip De Stormvogel parten.
In het kanaal duikt de boeg dieper in
het zilte nat en uit het binnenste van
het schip klinkt een onverzettelijk ge
grom. Door de aanleg van de Oester-
dam en de afsluiting van het Tholen-
sche Gat, wordt het afgaande water in
het kanaal gestuwd, waardoor zwaar
geladen schepen bij eb nauwelijks
vooruitkomen. De instroom - tegen
het schip in - varieert maandagmid
dag van vijf tot zes kilometer per uur.
Vanaf de Volkeraksluizen tot aan de
Kreekrak vaart schipper G. A. den
Haan uit Werkendam daardoor an
derhalf uur langer dan normaal.
„Vrijdagnacht kregen collega's van
mij te maken met een instroom van te
gen de tien kilometer per uur. Dan lig
je bijna stil", vertelt schipper Den
Haan. „Over het stukje van de ingang
van het kanaal tot de brug bij Flipland
deed een schip één uur en een kwar
tier, terwijl ik dat zoéven in veertig mi
nuten heb afgelegd. Kijk, dan kun je
beter je anker uitgooien, naar bed
gaan en wachten tot dood tij. Zoiets
betekent het verlies van kostbare
uren. Uiteindelijk scheelt het je nacht
rust, wantje moet toch zo snel moge
lijk op de plek van bestemming zijn".
Een streep op het water bij het begin
van de Eendracht (het kanaal) mar
keert de plaats waar voor- en instroom
elkaar ontmoeten. De marifoon maakt
duidelijk waarom de ebstroom „nog
aanvaardbaar blijft". Via radiocontact
met één van de patrouillevaartuigen
van rijkswaterstaat ontvangt Den
Haan het bericht dat het tij door ge
deeltelijke sluiting van de stormvloed
kering wordt gemanipuleerd. Achteraf
blijkt deze informatie echter op een
misverstand te berusten. De schuiven
zijn niet naar beneden geweest.
Rijkswaterstaat verricht met een aan
tal schepen ter hoogte van het Zuid-
Vlije en op het kanaal metingen, waar
over de schippers worden geïnfor
meerd. Door de dwarsstroom in de
Eendracht bestaat de kans dat tege
moetkomende schepen afdrijven in de
richting van het opgaande verkeer.
Maar op de maandagmiddag is het be
trekkelijk rustig op het kanaal, zodat
het gevaar voorlopig niet prominent
aanwezig is. De 360 paardekrachten in
de met zand geladen Stormvogel laten
zich op de brug duidelijk horen, wan
neer het schip tegen de stroom op
moet tornen. Maar al het motorvermo
gen in de strijd werpen blijkt niet mo
gelijk, omdat dan de uitlaat te heet
wordt en misschien verbrandt. „Ik
moet ook een beetje op m'n brandstof
letten verklaart de schipper, die als
zelfstandig ondernemer het verbruik
uiteraard in de gaten houdt. Tenslotte
slurpt de scheepsmotor zo'n tachtig li
ter dieselolie per uur. Een extra handi
cap van de Stormvogel is dat het schip
kort is en daarbij vrij diep ligt. Bij laag
water wordt de zuigkracht groter en
dat kost snelheid.
„Ik heb het nog nooit zo gezien hier",
mompelt Den Haan, die in een comfor
tabele fauteuil met een hendeltje het
stuurrad op afstand bedient. Regel
matig werpt hij een blik op de wal om
vervolgens te constateren dat het ont-
zettend traag gaat. Om de misère te
completeren, maakt zonneschijn ook
nog eens plaats voor regendruppels.
„Als ze de Bergsediepsluis openzet
ten, dan is de stroom stukken min
der", meent de Werkendamse schip
per. „Het water kan dan naar twee
kanten weg". Na een slok water - hij
zegt op dieet te zijn - voegt hij eraan
toe dat de hoge stroomsnelheid uit
eindelijk ook het kanaal schade toe
brengt, waardoor diepten en ondiep
ten ontstaan. Zolang de Philipsdam
niet gereed is - hetgeen in maart 1987
moet gebeuren - moet Rijkwaterstaat
de ebstroom maar beteugelen via de
stormvloedkering, luidt zijn stand
punt.
De suggestie van de Koninklijke
Schippersvereniging Schuttevaer om
sleepboten in te zetten, die schepen bij
in- en uitvaren van de Schelde-Rijn-
verbinding begeleiden, is volgens hem
niet te doen. „In de drie uur tijd dat het
laag water is. kan het voorkomen dat
er wel vijftig schepen richting Kree-
kraksluizen gaan. Daar zijn geen
sleepboten voor aan te slepen".
Anderhalf uur oponthoud kan op de
reis naar het eindpunt Brussel een hal
ve dag vertraging betekenen. De
Stormvogel arriveert waarschijnlijk
op een ongunstig tijdstip in Antwer
pen, waar een verkeerd tij roet in het
vaarschema gooit. Het gevolg is dat
schipper Den Haan en zijn scheeps-
maat laat in bed stappen, maar weer
vroeg uit de veren moeten om op tij d te
„schutten". „Aan het eind van de week
moetje zorgen datje twee reizen ach
ter de rug hebt, anders kom je de week
daarna in de problemen. Vrijdags pro
beren we nog altijd te laden, zodat we
maandag direct uit kunnen varen".
Schipper Den Haan brengt nog eens
de afgelopen donderdag in herinne
ring toen collega's tegen een stroom
van bijna acht kilometer per uur op
moesten boksen. „Bij een dergelijke
harde ebstroom is de lol er een eind af.
Sommige schippers hebben al laten
weten ermee te stoppen als dit zo door
gaat". Ondanks het ongemak voor de
scheepvaart door een foute bereke
ning van de veranderde stroomsnel
heid door rij kswaterstaat, is Den Haan
toch niet ontevreden met de Delta
werken in het algemeen. De Oester-
dam heeft ervoor gezorgd dat het woe
lige water voor de kust van Bergen op
Zoom is bedwongen. „Vroeger zat je
hier in de branding en dan kon het aar
dig spoken. Nee, dat is nu een stuk ver
beterd". Zodra de Philipsdam klaar is,
ontstaat op de Rijn-Scheldeverbin-
ding getijloos water, een luxe voor de
scheepvaart.
De Kreekraksluizen doemen op. De
Stormvogel hoeft niet te wachten,
maar kan direct de sluis aan bak
boord binnenvaren. Een meevaller
bij wat tegenslag.
Dille met gitaar en een begeleidend koortje inéén van de onderdelen van de shoiv.
De voorzitter van het feestcomité mag een volle zaal welkom heten in
het zaaltje in Bassevelde waar een 'echte' Parijse revue, maar dan in
travestie, wordt opgevoerd. Van heinde en verre zijn ze gekomen, ook uit
het aangrenzende Zeeuwsch-Vlaanderen en zelfs de burgemeester van As
senede en de pastoor van Bassevelde worden welkom geheten. De aanwe
zigheid van de laatste wordt in de pauze, achter de schermen, toch maar
ontkend: „Een grapje meneer, maar er komen heus wel pastoors naar deze
show, maar incognito, uit andere plaatsen."
Paris Follies, een twee uur durende
show van tien amateurs op het po
dium en nog eens vijf amateurs er
achter om te helpen met de rekwisi-
ieten, het kleden en het schminken.
Een show in travestie, die wufte
shows in sjieke Parijse nachtclubs
naar de kroon steekt, in achteraf-
zaaltjes op het Vlaamse platteland.
De produktie die nu volle zalen
trekt, Carrousel Follies, vergde een
investering van 40.000 gulden. Tien
tallen pruiken en glitterjurken wor
den op één avond aan en uitgetrok
ken. Vooral de panty's die de be
haarde benen moeten verhullen
hebben eronder te lijden. Er worden
er per avond gemiddeld drie kapot-
getrokken.
Dikke lagen make-up verhullen, ze
ker van een afstand gezien, het ware
geslacht van de acteurs. De manne
lijke helften van de echtparen waar
mee de zaal gevuld is, kijken zelfs
heel stil als in het derde nummer Do
rothy Dolores, haar/zijn 'Casino de
Paris' komt zingen. In de show gaat
het personage door voor de knappe,
aankomende vedette met de mooie
vormen. In werkelijkheid is het een
achttienjarige werkloze houtbewer
ker die met die schmink en de juiste
vulling op de juiste plek heel wat
verwarring teweeg brengt. Een be
wonderend geroezemoes stijgt zelfs
op als twee nummers later Danny
Boa-Boa voor het voetlicht treedt
met een weelderige boezem en dito
haardos. In het dagelijks leven een
kapper, die keurig getrouwd, vader
van een dochter, zichzelf'zeer katho
liek' noemt. Danny werd voorafge
gaan door Tootsie, overdag een ver
pleger in een ziekenhuis, 's avonds
de komiek als hij Jasperina de Jong
parodieert met haar bekende 'Minu-
tenwals' op de muziek van Chopin.
Hij is de leukste van het stel, met als
bijzonderheid datje van hem op een
kilometer ziet dat het een verklede
Ik ben een tiran", zegt Dille
t over de leiding die hij nu vier
jaar geeft aan het gezelschap, „ik
ben de moeder en de vader van deze
mensen." Wie bij Danny, Tootsie,
Dorothy of een andere artiest
vraagt of dat klopt krijgt een beves
tigend antwoord. Zonder Dille is
het onmogelijk. Hij beslist alles, de
samenstelling van het programma,
de manier waarop het gebracht
wordt, de snit van de jurken. Hij
schreeuwt als een volleerd viswijf
als hij ziet dat een van de heren per
ongeluk op het tule van een jurk
gaat staan. Hij bestraft als een vol
leerde bordeel-madam als hij ziet
dat een van de weinige meisjes in
het gezelschap een buikje begint te
krijgen. Na afloop van de voorstel
ling krijgt hij van al zijn perso
neelsleden een dikke zoen.
Dille weegt 126 kilo. Dat overge
wicht is er de reden van dat hij vol
gendjaar of misschien het jaar daar
op niet meer op de planken komt.
„Ik kan gewoon niet meer, ik ben uit
geput na afloop van iedere voorstel
ling. Maar ik zal verplicht zijn de
drijvende kracht te blijven achter de
show. Mijn lichaam kan niet meer op
het podium, maar geestelijk kan ik
wel aanwezig zijn. Ik had gedacht
dat het met Paris Follies na vijfjaar
wel afgelopen zou zijn, dat ik dan
iets anders kon gaan doen. Maar nu
hebben we succes en nu moeten we
doorgaan."
Dille werd 35 jaar geleden in Gent
geboren als René de Schepper en
werkte tot nu toe een klassiek arties
tenleven af. Na de lagere school volg
den de twaalf ambachten en de der
tien ongelukken, waaronder een
baantje als kleermaker en een baan
tje bij een bedrijf dat theaterbeno
digdheden verkocht. De droom om
bij het theater te gaan zat er al vroeg
in. Er zou eerst een periode in de
Antwerpse rosse buurt volgen.
„Ik kon barkeeper worden in een
zaak waar deftige dames werkten, zo
noem je dat. Ik wist toen nog niet
wat voor soort dames dat waren.
Maar ik merkte al gauw hoeveel geld
zij aan de klanten verdienden. Mijn
baas zei me toen dat ik ook zoveel
kon gaan verdienen als ik ook een
jurk aantrok en een pruik opzette. Ik
mocht van hem het geld lenen om
die spullen te kopen. De eerste
avond al had ik dat geld terugver
diend door alle drankjes die de gas
ten voor mij bestelden. Ik was er erg
goed in."
De rol van animeermeisje heeft hij
nog steeds niet verleerd en zijn kwa
liteiten op dat terrein demonstreert
hij veelvuldig tijdens de show. De
mannen in Bassevelde laten het
goedmoedig toe als hij tot groot ple
zier van de zaal weer eens, al zin
gend, op iemands schoot gaat zitten.
Het is niet te zeggen wat het slacht
offer erger vindt: het kolossale ge
wicht van Dille of diens geknuffel.
De echtgenoten van de mannen in
kwestie lachen er om. Navraag bij
een Belg in de zaal leert ons dat deze
vertoningen door Hollanders zeker
zullen worden verafschuwd. „Maar
een Belg die kijkt er naar, even zo
van: wat is dat nou? En dan zegt-ie:
dat is tof!" De informant in kwestie
verzekert dat hij en zijn vrouw zijn
gekomen voor een „plezante avond"
en dat ze aangetrokken werden door
de roem die Dille en zijn Paris Follies
al van de Gentse feesten hebben.
„Dat is ons door de mondklap over
gekomen." Hij is er trots op dat zijn
kleine Bassevelde zo'n dure show
heeft kunnen betalen. „Het is toch
fantastisch dat ze dit kunnen",
voegt zijn vrouw eraan toe, doelend
op de verkleedpartij. „Echte vrou
wen zouden zoiets nooit kunnen",
zegt ze met overtuiging.
Na afloop, in de kleedkamer, beves
tigt Dille deze visie.
„Zeker en vast wel. Mannen kunnen
beter vrouwen parodiëren dan vrou
wen zelf. Het zit'minhet ideedat het
publiek van het persoon heeft. Ik
denk ook dat vrouwen te vrouwelijk
zijn om een parodie op te voeren."
Het succes van Dille en zijn Paris
Follies is in Vlaanderen onge
kend. De voorstellingen tijdens de
Gentse feesten zijn zeer snel uitver
kocht en het platteland wil niet
voor Gent onderdoen. Optredens in
Luxemburg en Duitsland waren
ook een succes. Het ene optreden in
Nederland werd een fiasco. Tijdens
een dorpsfeest in een gehucht bij
Deventer bleek het publiek, dat de
hele dag al bier had zitten drinken
voordat het naar een 'stelletje tra
vestieten' zou gaan kijken, er niets
van te begrijpen. Niet de humor,
niet de understatement. Danny
Boa-Boa: „Dat Nederlandse pu
bliek was een slecht publiek, alle
maal jongens in een tent die teveel
bier hadden gedronken. Het pu
bliek waar ik van hou, dat zijn echt
paren, zoals hier in België".
Een van de meisjes herinnert zich
dat een dronken jongen, nadat hij
zoveel verklede mannen had gezien,
het podium opstormde toen zij als
eerste echte vrouw een dansje zou
opvoeren. Hij wou meedoen. Het
voorafgaande was hem blijkbaar te
veel geworden. Nieuwe optredens in
Nederland staan niet meer op het
programma.
De eerstvolgende voorstellingen zijn
in Brussel, op 9,11 en 16 november in
zaal Claridge.
Joost van Leeuwen
BREDA De stamboom van de
Zeeuws-Vlaamse familie Dees is door
nieuw genealogisch onderzoek uitge
breid. Half november hoopt de heer D.
Dees uit Breda een derde uitgave op
de markt te brengen met als titel:
'Commandeurs en Landheren, Burge
meesters en Hereboeren uit het ge
slacht Alvarez en Dees'. Binnenkort
ontvangen de familieleden een inte
kenformulier voor het 175 pagina's
tellende boek.
De 73-jarige schrijver Dirk Dees, vader
van de huidige staatssecretaris van
volksgezondheid, raakt er niet over
uitgepraat. Ongeveer zeven jaar gele
den vroegen enkele familieleden of hij
het oude familieregister, dat uit 1943
stamde, wilde bijwerken. Hiervoor
dacht hij drie maanden nodig te heb
ben. Het bleek echter dat er nog vele
tot dan onbekende familietakken wa
ren. „Drie maanden werden drie jaar
en nog is het mijn lust en mijn leven",
zegt Dees.
De stamboom van de familie Dees is
door de in Zaamslag geboren Zeeuws-
Vlaming verrijkt met die van het ge
slacht Alvarez. Zoals reeds uit de twee
de uitgave bekend was. trouwde Pieter
Dees, soldaat bij de Mariniers in Ber
gen op Zoom, in 1773 met jonkvrouwe
Catherina Cornelia Alvarez. Met dat
huwelijk erfden de nazaten van de fa
milie Dees het hardnekkige gerucht
dat zij zouden afstammen van een bas
taardzoon van de hertog van Alva.
Dit heeft een aantal van de calvinisti
sche leden van de familie altijd dwars
gezeten. Zij vonden het niet leuk in één
lijn genoemd te worden met Alva. die
met harde hand het protestantisme
heeft bestreden tijdens de Tachtigjari
ge Oorlog. Nog meer zat het sommigen
van hen hoog af te stammen van een
bastaardzoon.
De afstamming van Alva is vaak be
streden, onder andere door Theo van
Eek, eveneens een nazaat. Hij meende
dat de familie Alvarez afstamt van een
Portugese maranen-familie. gevluchte
christen-joden.
Dirk Dees bestrijdt deze opvatting:
„Tot ver in onze tijd was het gebruike
lijk kinderen te vernoemen naar de
grootvader van vaderszijde. We weten
dat de drie broers van wie gezegd
wprdt dat zij van de bastaardzoon af
stammen. Hollandse namen hadden:
Pieter, Bartholomeus en Guilliaeme.
Zou de zienswijze van Van Eek juist
zijn, dan hadden deze broers Portuge
se namen moeten hebben", meent
Dees. Ook de opvatting dat de familie
Dees nazaten van de hertog van Alva
zijn komt hiermee te vervallen.
Bovendien is door een toevalsvondst
onlangs vast komen te staan wie de
echte vader is van de drie broers. Over
deze Pieter Alvarez (senior) is bekend
dat hij in 1632 is gestorven en in 1630
vijftig jaar in militaire dienst was. „In
die tijd was het gebruikelijk op je
twaalfde in dienst te gaan", aldus
Dees. „Dit betekent dat Pieter sr in
1567 geboren is".
Vanaf de drie broers noemt Dees de
genealogie sluitend. Voor zover hem
bekend zijn er geen nazaten van Pie
ter en Bartholomeus; de nakomelin
gen van Guilliaeme zijn daarentegen
talrijk.
De eerste bekende Alvarezen waren
beroepsmilitairen. Eind 17e eeuw wa
ren ze burgemeesters en landheren.
Nog weer later vinden we ze terug bij
de rechterlijke macht als vrederechter
en baljuw. In de periode 1850-1950 wa
ren de meesten van hen hereboeren en
woonden dikwijls generaties lang op
dezelfde boerderijen. Oorspronkelijk
in Hoek. Neuzen (Terneuzen). Axel en
Zaamslag, later in het land van Hulst,
het land van Cadzand. de Bevelanden.
Groningen en de Zuiderzeepolders. Nu
is de familie Dees over de hele wereld
terug te vinden.
De nieuwe uitgave over de stamboom
Alvarez Dees bevat 6500 namen, zowel
in de mannelijke als in de vrouwelijke
lijn. „Iedereen heeft erbij geholpen",
zegt Dees, terwijl hij me wijst op zijn
slotwoord in het boek. Hij verhaalt
daarin dat een behulpzame oma zich
schaamde over de dicht op elkaar lig
gende trouwdatum van haar dochter
en geboortedatum van haar kleinzoon.
„Voor de goede naam had zij deze
maar een beetje aangepast!", besluit
Dees.
De stamhouders Pieter Dees en zijn echgenote, jonkvrouwe Catharina Alva
rez.