rdp vakantie rubriek SCHEPEN ZWOEGEN OP SCHELDE-RIJNKANAAL TRAVESTIE-SHOW Mannen imiteren vrouwen beter dan vrouwen zelf W2> s Stamboom van de familie Dees weer uitgebreid PZC/ provincie REQUENTIEKORTINGALS STRATEGIE ieuw elan Schipper Den Haan: ,,De lol is er af' Vrijdag lagen ze bijna stil pnieuw kali-loog elekt bij Dow HOORT. ZIETii 9 Tevreden Elke zaterdag van 29 Nederlandse regionale dagbladen Ontzettend traag DERDE GENEALOGISCHE UITGAVE Sluitend INSDAG 28 OKTOBER 1986 ïavenschap Terneuzen vil lijndiensten lokken «RNEUZEN - Het Havenschap Terneuzen gaat een 'frequentiekorting' voor lijndiensten in- ieren. Daarmee poogt het schap het goederenvervoer in de haven uit te breiden. De opbrengst in de havengelden daalt daardoor weliswaar met zo'n 70.000 gulden, maar voorzitter drs C.E. Barbé verzekerde de raad van bestuur maandagochtend dat het saldo desondanks posi- efblijft en dat zo'n korting 'strategisch' een prima zet zal blijken. „Binnen een aantal jaren zal ize maatregel redelijk wat vruchten afwerpen, daar ben ik zeker van." 'frequentiekorting' is hét antwoord de vraag hoe de haven van Terneu- nmeer lijndiensten kan lokken. Bar- In de praktijk komt het er op neer je trafieken opspoort en poogt ze men te brengen, zodat het aanbod ntrekkelijk wordt voor een lijn- nst. Onze tarieven zijn over het al- meen -in vergelijking met de concur- ïtie- bepaald niet aan de ongunstige ut. Integendeel zelfs. Maar er is er uit te halen. En willen we wat dat left succes boeken, dan kunnen we t om zo'n korting heen." In eerste itantie profiteren overigens met na- de huidige lijndiensten op Terneu- van de aangepaste tarieven, betere tijden lijken voorbij voor het venschap Terneuzen, dat in het leden nooit in de rode cijfers kwam. rit de begroting voor volgend jaar maandag na enig heen en weer-ge- aat werd vastgesteld) nog met een iitief saldo, in '88 wordt gerekend op negatief resultaat van pakweg vijf Daarna echter zouden de tekorten perkt blijven tot ruim drie ton per ir. Maar voorzitter Barbé herhaalde andagochtend nogeens wat hij ook bad geschreven in een toelichting op meerjarenraming: „Er is geen reden paniek; we dienen gewoon de vin- aan de pols te houden. En gezien de ntrekkende economie en de stijging de trafieken, die zich overigens al nkondigt, kun je best spreken van ietwat conservatief opgestelde ra ng. In de praktijk is er eigenlijk best ake van een positieve ontwikke- loral de onverkochte industriegrond eelt het havenschap parten; maar tis al jaren het geval. Drs P. Velde Ttegenwoordiger van het ministerie i financiën in de raad van bestuur) nstateerde nog maar eens dat het venschap zit opgescheept met gron- n, die voor 'kooplustigen' alleen in- essant zijn indien de infrastructuur lot van pagina 7) weekeinde goedkoop leverbare ergie op te slaan. Bij de PAC gebeurt t door middel van het pompen van ter in het accumulatiebekken. In de noden waarin de vraag naar energie jgt. wordt de opgeslagen energie af zet tegen uiteraard hogere prijzen, or een deel van het water uit het kken te laten stromen. Dan worden lager gelegen turbines aangedre- Daarnaast biedt de PAC de moge- iheid voor het bufferen van energie arvan het aanbod onregelmatig is, als windenergie. Eversdijk onder- eepte dat bij het ontwerp voor een aan de Brouwersdam uitgebreid ndacht is besteed aan aspecten met rekking tot flora, fauna, landschap, bruiksfuncties en veiligheid. Hij 1de dat het project ook elders kan fden uitgevoerd, dus van meer dan een nationale betekenis is. :t Tweede Kamerlid betoogde dat er 'n angst hoeft te zijn voor'pijler- m-achtige' toestanden. Ook verze- rde'hij dat de kilowatt-uurprijs die PAC oplevert niet opvallend af- ikt van de gangbare elektriciteits- jzen. Wel heeft de daling van de olie- jzen voor een 'scheefgroei' gezorgd, ersdijk merkte op dat bij een stij- van de olie- en gasprijzen (die er lgens hem inzit) een opslagsysteem or de Brouwersdam aan het eind de jaren negentig rendabel kan RNEUZEN - Door een mechani se storing in een absorptietoren inDow Chemical in Terneuzen is in nacht van zondag op maandag 2000 Ier kali-loog weggestroomd. Een- Ifde storing deed zich zondagmid- asook al voor en toen is 500 liter ka- loog gemorst. In beide gevallen be- mdde het goedje in het afwate- niskanaal van het bedrijf waar het erd geneutraliseerd voordat het op Westerschelde werd geloosd, mdat het volgens de bedrijfsleiding een minuscuul incidentje gaat is Tniet gemeld aan de Terneuzense en 'ovinciale milieudiensten. Het gaat de C02-absorptietoren van de byleen-oxydefabriek. (Advertentie) "lerfst Soms zongoud in de natuur Prachtige ^eurschakermgen Maar ook nevel en mist - regen en storm Tijd van kijken en uitkijken n Goede bril hoort erbij Om te genieten en ve"lig te zien' Jjtge Vorststraat 40, Goes 01100- 11272 SÈs ingrijpend wordt aangepast. Drs Vel de: „Je moet jezelf als havenschap na tuurlijk de vraag stellen of je die inves teringen moet plegen of datje die gron den gewoon even laat liggen. We heb ben tenslotte ook de beschikking over andere stukken grond, die minder in grijpende investeringen vergen." moeten we in de toekomst nog maar eens stoeien." Ook de raad van bestuur van het Ha venschap Vlissingen stelde maandag -in Terneuzen- de begroting voor '87 vast. Die vertoont, net als dit jaar, een Advertentie Voorzitter Barbé was tevreden over de grondpolitiek, zoals die de afgelo pen paar jaar werd gevoerd. „We heb- ben onderkend dat juist daar de pro blemen lagen en we proberen sinds dien die problematiek op beheerste wijze, stapje voor stapje op te lossen. Als voorbeelden noem ik de sanering van terreinen aan de Axelse Sassing, ik noem ook Sas van Gent. Op die ma nier hebben we bereikt dat de zaak niet uit de hand loopt." Drs Barbé stelde niet ontevreden vast dat het beeld, dat wordt geschetst in de meerjarenraming, 'realistisch' is. En over de verkoop van terreinen zei hij, inhakend op de opmerkingen van drs Velde: „De komende jaren zullen we gezamenlijk moeten bekijken wel ke investeringen met het oog op de ontsluiting van sommige terreinen verantwoord zijn. Voorlopig kunnen we het saneringsproces nog zonder al teveel problemen in de begroting ver talen. En over de onrendabele zaken voor informatie en reservering VND-RDP/072-196222 tekort van 3,2 miljoen gulden. Ver schillende leden van de raad van be stuur maakten zich zorgen over de toekomst van de nieuwe Kalootha- ven, nu de bouw van een tweede ko lencentrale bij Borssele op losse schroeven is komen te staan. Maar ge deputeerde W. Don, ook lid van de raad van bestuur, stelde zijn collega's enigszins gerust met de voorspelling dat, indien er geen uitbreiding van het aantal kerncentrales komt, er voor het jaar 2000 in ieder geval nog zeven of acht kolencentrales moeten worden gebouwd. En in ieder geval wordt er dan ook een tweede in Bors sele gebouwd, met alle gevolgen voor de kolenaanvoer van dien. Voorzitter drs Barbé wees op de mede delingen van de kant van het Over slagbedrijf Terneuzen (OVET) dat het wat de aanvoer van bulkgoed betreft in de toekomst niet zal blijven bij de 850.000 ton kolen per jaar voor de eer ste PZEM-kolencentrale. Barbé: „Bin nen een paar jaar, zo is ons verzekerd, zal de aanvoer zijn opgelopen tot een paar miljoen ton. En dan gaat het niet enkel om kolen..." Tenslotte stelde de raad van bestuur vast dat het Vliegveld Midden-Zee land ook voor het havenschap een niet onbelangrijke functie vervult. Die uit spraak hield verband met de recente mededeling van minister Neelie Smit- Kroes van verkeer en waterstaat dat zij subsidiëring van het vliegveld met ingang van '87 stopzet. Voorzitter Bar bé kondigde -even met de pet van ge deputeerde van economische zaken op het hoofd- dat het provinciaal bestuur er alles aan zal doen om de minister op andere gedachten te brengen. Barbé: „We moeten op z'n minst proberen te bereiken dat het niet '87 wordt." WILLEMSTAD/RILLAND - De forse ebstroom in de Schelde-Rijnverbin- ding bij Tholen speelt het kleine bin nenvaartschip De Stormvogel parten. In het kanaal duikt de boeg dieper in het zilte nat en uit het binnenste van het schip klinkt een onverzettelijk ge grom. Door de aanleg van de Oester- dam en de afsluiting van het Tholen- sche Gat, wordt het afgaande water in het kanaal gestuwd, waardoor zwaar geladen schepen bij eb nauwelijks vooruitkomen. De instroom - tegen het schip in - varieert maandagmid dag van vijf tot zes kilometer per uur. Vanaf de Volkeraksluizen tot aan de Kreekrak vaart schipper G. A. den Haan uit Werkendam daardoor an derhalf uur langer dan normaal. „Vrijdagnacht kregen collega's van mij te maken met een instroom van te gen de tien kilometer per uur. Dan lig je bijna stil", vertelt schipper Den Haan. „Over het stukje van de ingang van het kanaal tot de brug bij Flipland deed een schip één uur en een kwar tier, terwijl ik dat zoéven in veertig mi nuten heb afgelegd. Kijk, dan kun je beter je anker uitgooien, naar bed gaan en wachten tot dood tij. Zoiets betekent het verlies van kostbare uren. Uiteindelijk scheelt het je nacht rust, wantje moet toch zo snel moge lijk op de plek van bestemming zijn". Een streep op het water bij het begin van de Eendracht (het kanaal) mar keert de plaats waar voor- en instroom elkaar ontmoeten. De marifoon maakt duidelijk waarom de ebstroom „nog aanvaardbaar blijft". Via radiocontact met één van de patrouillevaartuigen van rijkswaterstaat ontvangt Den Haan het bericht dat het tij door ge deeltelijke sluiting van de stormvloed kering wordt gemanipuleerd. Achteraf blijkt deze informatie echter op een misverstand te berusten. De schuiven zijn niet naar beneden geweest. Rijkswaterstaat verricht met een aan tal schepen ter hoogte van het Zuid- Vlije en op het kanaal metingen, waar over de schippers worden geïnfor meerd. Door de dwarsstroom in de Eendracht bestaat de kans dat tege moetkomende schepen afdrijven in de richting van het opgaande verkeer. Maar op de maandagmiddag is het be trekkelijk rustig op het kanaal, zodat het gevaar voorlopig niet prominent aanwezig is. De 360 paardekrachten in de met zand geladen Stormvogel laten zich op de brug duidelijk horen, wan neer het schip tegen de stroom op moet tornen. Maar al het motorvermo gen in de strijd werpen blijkt niet mo gelijk, omdat dan de uitlaat te heet wordt en misschien verbrandt. „Ik moet ook een beetje op m'n brandstof letten verklaart de schipper, die als zelfstandig ondernemer het verbruik uiteraard in de gaten houdt. Tenslotte slurpt de scheepsmotor zo'n tachtig li ter dieselolie per uur. Een extra handi cap van de Stormvogel is dat het schip kort is en daarbij vrij diep ligt. Bij laag water wordt de zuigkracht groter en dat kost snelheid. „Ik heb het nog nooit zo gezien hier", mompelt Den Haan, die in een comfor tabele fauteuil met een hendeltje het stuurrad op afstand bedient. Regel matig werpt hij een blik op de wal om vervolgens te constateren dat het ont- zettend traag gaat. Om de misère te completeren, maakt zonneschijn ook nog eens plaats voor regendruppels. „Als ze de Bergsediepsluis openzet ten, dan is de stroom stukken min der", meent de Werkendamse schip per. „Het water kan dan naar twee kanten weg". Na een slok water - hij zegt op dieet te zijn - voegt hij eraan toe dat de hoge stroomsnelheid uit eindelijk ook het kanaal schade toe brengt, waardoor diepten en ondiep ten ontstaan. Zolang de Philipsdam niet gereed is - hetgeen in maart 1987 moet gebeuren - moet Rijkwaterstaat de ebstroom maar beteugelen via de stormvloedkering, luidt zijn stand punt. De suggestie van de Koninklijke Schippersvereniging Schuttevaer om sleepboten in te zetten, die schepen bij in- en uitvaren van de Schelde-Rijn- verbinding begeleiden, is volgens hem niet te doen. „In de drie uur tijd dat het laag water is. kan het voorkomen dat er wel vijftig schepen richting Kree- kraksluizen gaan. Daar zijn geen sleepboten voor aan te slepen". Anderhalf uur oponthoud kan op de reis naar het eindpunt Brussel een hal ve dag vertraging betekenen. De Stormvogel arriveert waarschijnlijk op een ongunstig tijdstip in Antwer pen, waar een verkeerd tij roet in het vaarschema gooit. Het gevolg is dat schipper Den Haan en zijn scheeps- maat laat in bed stappen, maar weer vroeg uit de veren moeten om op tij d te „schutten". „Aan het eind van de week moetje zorgen datje twee reizen ach ter de rug hebt, anders kom je de week daarna in de problemen. Vrijdags pro beren we nog altijd te laden, zodat we maandag direct uit kunnen varen". Schipper Den Haan brengt nog eens de afgelopen donderdag in herinne ring toen collega's tegen een stroom van bijna acht kilometer per uur op moesten boksen. „Bij een dergelijke harde ebstroom is de lol er een eind af. Sommige schippers hebben al laten weten ermee te stoppen als dit zo door gaat". Ondanks het ongemak voor de scheepvaart door een foute bereke ning van de veranderde stroomsnel heid door rij kswaterstaat, is Den Haan toch niet ontevreden met de Delta werken in het algemeen. De Oester- dam heeft ervoor gezorgd dat het woe lige water voor de kust van Bergen op Zoom is bedwongen. „Vroeger zat je hier in de branding en dan kon het aar dig spoken. Nee, dat is nu een stuk ver beterd". Zodra de Philipsdam klaar is, ontstaat op de Rijn-Scheldeverbin- ding getijloos water, een luxe voor de scheepvaart. De Kreekraksluizen doemen op. De Stormvogel hoeft niet te wachten, maar kan direct de sluis aan bak boord binnenvaren. Een meevaller bij wat tegenslag. Dille met gitaar en een begeleidend koortje inéén van de onderdelen van de shoiv. De voorzitter van het feestcomité mag een volle zaal welkom heten in het zaaltje in Bassevelde waar een 'echte' Parijse revue, maar dan in travestie, wordt opgevoerd. Van heinde en verre zijn ze gekomen, ook uit het aangrenzende Zeeuwsch-Vlaanderen en zelfs de burgemeester van As senede en de pastoor van Bassevelde worden welkom geheten. De aanwe zigheid van de laatste wordt in de pauze, achter de schermen, toch maar ontkend: „Een grapje meneer, maar er komen heus wel pastoors naar deze show, maar incognito, uit andere plaatsen." Paris Follies, een twee uur durende show van tien amateurs op het po dium en nog eens vijf amateurs er achter om te helpen met de rekwisi- ieten, het kleden en het schminken. Een show in travestie, die wufte shows in sjieke Parijse nachtclubs naar de kroon steekt, in achteraf- zaaltjes op het Vlaamse platteland. De produktie die nu volle zalen trekt, Carrousel Follies, vergde een investering van 40.000 gulden. Tien tallen pruiken en glitterjurken wor den op één avond aan en uitgetrok ken. Vooral de panty's die de be haarde benen moeten verhullen hebben eronder te lijden. Er worden er per avond gemiddeld drie kapot- getrokken. Dikke lagen make-up verhullen, ze ker van een afstand gezien, het ware geslacht van de acteurs. De manne lijke helften van de echtparen waar mee de zaal gevuld is, kijken zelfs heel stil als in het derde nummer Do rothy Dolores, haar/zijn 'Casino de Paris' komt zingen. In de show gaat het personage door voor de knappe, aankomende vedette met de mooie vormen. In werkelijkheid is het een achttienjarige werkloze houtbewer ker die met die schmink en de juiste vulling op de juiste plek heel wat verwarring teweeg brengt. Een be wonderend geroezemoes stijgt zelfs op als twee nummers later Danny Boa-Boa voor het voetlicht treedt met een weelderige boezem en dito haardos. In het dagelijks leven een kapper, die keurig getrouwd, vader van een dochter, zichzelf'zeer katho liek' noemt. Danny werd voorafge gaan door Tootsie, overdag een ver pleger in een ziekenhuis, 's avonds de komiek als hij Jasperina de Jong parodieert met haar bekende 'Minu- tenwals' op de muziek van Chopin. Hij is de leukste van het stel, met als bijzonderheid datje van hem op een kilometer ziet dat het een verklede Ik ben een tiran", zegt Dille t over de leiding die hij nu vier jaar geeft aan het gezelschap, „ik ben de moeder en de vader van deze mensen." Wie bij Danny, Tootsie, Dorothy of een andere artiest vraagt of dat klopt krijgt een beves tigend antwoord. Zonder Dille is het onmogelijk. Hij beslist alles, de samenstelling van het programma, de manier waarop het gebracht wordt, de snit van de jurken. Hij schreeuwt als een volleerd viswijf als hij ziet dat een van de heren per ongeluk op het tule van een jurk gaat staan. Hij bestraft als een vol leerde bordeel-madam als hij ziet dat een van de weinige meisjes in het gezelschap een buikje begint te krijgen. Na afloop van de voorstel ling krijgt hij van al zijn perso neelsleden een dikke zoen. Dille weegt 126 kilo. Dat overge wicht is er de reden van dat hij vol gendjaar of misschien het jaar daar op niet meer op de planken komt. „Ik kan gewoon niet meer, ik ben uit geput na afloop van iedere voorstel ling. Maar ik zal verplicht zijn de drijvende kracht te blijven achter de show. Mijn lichaam kan niet meer op het podium, maar geestelijk kan ik wel aanwezig zijn. Ik had gedacht dat het met Paris Follies na vijfjaar wel afgelopen zou zijn, dat ik dan iets anders kon gaan doen. Maar nu hebben we succes en nu moeten we doorgaan." Dille werd 35 jaar geleden in Gent geboren als René de Schepper en werkte tot nu toe een klassiek arties tenleven af. Na de lagere school volg den de twaalf ambachten en de der tien ongelukken, waaronder een baantje als kleermaker en een baan tje bij een bedrijf dat theaterbeno digdheden verkocht. De droom om bij het theater te gaan zat er al vroeg in. Er zou eerst een periode in de Antwerpse rosse buurt volgen. „Ik kon barkeeper worden in een zaak waar deftige dames werkten, zo noem je dat. Ik wist toen nog niet wat voor soort dames dat waren. Maar ik merkte al gauw hoeveel geld zij aan de klanten verdienden. Mijn baas zei me toen dat ik ook zoveel kon gaan verdienen als ik ook een jurk aantrok en een pruik opzette. Ik mocht van hem het geld lenen om die spullen te kopen. De eerste avond al had ik dat geld terugver diend door alle drankjes die de gas ten voor mij bestelden. Ik was er erg goed in." De rol van animeermeisje heeft hij nog steeds niet verleerd en zijn kwa liteiten op dat terrein demonstreert hij veelvuldig tijdens de show. De mannen in Bassevelde laten het goedmoedig toe als hij tot groot ple zier van de zaal weer eens, al zin gend, op iemands schoot gaat zitten. Het is niet te zeggen wat het slacht offer erger vindt: het kolossale ge wicht van Dille of diens geknuffel. De echtgenoten van de mannen in kwestie lachen er om. Navraag bij een Belg in de zaal leert ons dat deze vertoningen door Hollanders zeker zullen worden verafschuwd. „Maar een Belg die kijkt er naar, even zo van: wat is dat nou? En dan zegt-ie: dat is tof!" De informant in kwestie verzekert dat hij en zijn vrouw zijn gekomen voor een „plezante avond" en dat ze aangetrokken werden door de roem die Dille en zijn Paris Follies al van de Gentse feesten hebben. „Dat is ons door de mondklap over gekomen." Hij is er trots op dat zijn kleine Bassevelde zo'n dure show heeft kunnen betalen. „Het is toch fantastisch dat ze dit kunnen", voegt zijn vrouw eraan toe, doelend op de verkleedpartij. „Echte vrou wen zouden zoiets nooit kunnen", zegt ze met overtuiging. Na afloop, in de kleedkamer, beves tigt Dille deze visie. „Zeker en vast wel. Mannen kunnen beter vrouwen parodiëren dan vrou wen zelf. Het zit'minhet ideedat het publiek van het persoon heeft. Ik denk ook dat vrouwen te vrouwelijk zijn om een parodie op te voeren." Het succes van Dille en zijn Paris Follies is in Vlaanderen onge kend. De voorstellingen tijdens de Gentse feesten zijn zeer snel uitver kocht en het platteland wil niet voor Gent onderdoen. Optredens in Luxemburg en Duitsland waren ook een succes. Het ene optreden in Nederland werd een fiasco. Tijdens een dorpsfeest in een gehucht bij Deventer bleek het publiek, dat de hele dag al bier had zitten drinken voordat het naar een 'stelletje tra vestieten' zou gaan kijken, er niets van te begrijpen. Niet de humor, niet de understatement. Danny Boa-Boa: „Dat Nederlandse pu bliek was een slecht publiek, alle maal jongens in een tent die teveel bier hadden gedronken. Het pu bliek waar ik van hou, dat zijn echt paren, zoals hier in België". Een van de meisjes herinnert zich dat een dronken jongen, nadat hij zoveel verklede mannen had gezien, het podium opstormde toen zij als eerste echte vrouw een dansje zou opvoeren. Hij wou meedoen. Het voorafgaande was hem blijkbaar te veel geworden. Nieuwe optredens in Nederland staan niet meer op het programma. De eerstvolgende voorstellingen zijn in Brussel, op 9,11 en 16 november in zaal Claridge. Joost van Leeuwen BREDA De stamboom van de Zeeuws-Vlaamse familie Dees is door nieuw genealogisch onderzoek uitge breid. Half november hoopt de heer D. Dees uit Breda een derde uitgave op de markt te brengen met als titel: 'Commandeurs en Landheren, Burge meesters en Hereboeren uit het ge slacht Alvarez en Dees'. Binnenkort ontvangen de familieleden een inte kenformulier voor het 175 pagina's tellende boek. De 73-jarige schrijver Dirk Dees, vader van de huidige staatssecretaris van volksgezondheid, raakt er niet over uitgepraat. Ongeveer zeven jaar gele den vroegen enkele familieleden of hij het oude familieregister, dat uit 1943 stamde, wilde bijwerken. Hiervoor dacht hij drie maanden nodig te heb ben. Het bleek echter dat er nog vele tot dan onbekende familietakken wa ren. „Drie maanden werden drie jaar en nog is het mijn lust en mijn leven", zegt Dees. De stamboom van de familie Dees is door de in Zaamslag geboren Zeeuws- Vlaming verrijkt met die van het ge slacht Alvarez. Zoals reeds uit de twee de uitgave bekend was. trouwde Pieter Dees, soldaat bij de Mariniers in Ber gen op Zoom, in 1773 met jonkvrouwe Catherina Cornelia Alvarez. Met dat huwelijk erfden de nazaten van de fa milie Dees het hardnekkige gerucht dat zij zouden afstammen van een bas taardzoon van de hertog van Alva. Dit heeft een aantal van de calvinisti sche leden van de familie altijd dwars gezeten. Zij vonden het niet leuk in één lijn genoemd te worden met Alva. die met harde hand het protestantisme heeft bestreden tijdens de Tachtigjari ge Oorlog. Nog meer zat het sommigen van hen hoog af te stammen van een bastaardzoon. De afstamming van Alva is vaak be streden, onder andere door Theo van Eek, eveneens een nazaat. Hij meende dat de familie Alvarez afstamt van een Portugese maranen-familie. gevluchte christen-joden. Dirk Dees bestrijdt deze opvatting: „Tot ver in onze tijd was het gebruike lijk kinderen te vernoemen naar de grootvader van vaderszijde. We weten dat de drie broers van wie gezegd wprdt dat zij van de bastaardzoon af stammen. Hollandse namen hadden: Pieter, Bartholomeus en Guilliaeme. Zou de zienswijze van Van Eek juist zijn, dan hadden deze broers Portuge se namen moeten hebben", meent Dees. Ook de opvatting dat de familie Dees nazaten van de hertog van Alva zijn komt hiermee te vervallen. Bovendien is door een toevalsvondst onlangs vast komen te staan wie de echte vader is van de drie broers. Over deze Pieter Alvarez (senior) is bekend dat hij in 1632 is gestorven en in 1630 vijftig jaar in militaire dienst was. „In die tijd was het gebruikelijk op je twaalfde in dienst te gaan", aldus Dees. „Dit betekent dat Pieter sr in 1567 geboren is". Vanaf de drie broers noemt Dees de genealogie sluitend. Voor zover hem bekend zijn er geen nazaten van Pie ter en Bartholomeus; de nakomelin gen van Guilliaeme zijn daarentegen talrijk. De eerste bekende Alvarezen waren beroepsmilitairen. Eind 17e eeuw wa ren ze burgemeesters en landheren. Nog weer later vinden we ze terug bij de rechterlijke macht als vrederechter en baljuw. In de periode 1850-1950 wa ren de meesten van hen hereboeren en woonden dikwijls generaties lang op dezelfde boerderijen. Oorspronkelijk in Hoek. Neuzen (Terneuzen). Axel en Zaamslag, later in het land van Hulst, het land van Cadzand. de Bevelanden. Groningen en de Zuiderzeepolders. Nu is de familie Dees over de hele wereld terug te vinden. De nieuwe uitgave over de stamboom Alvarez Dees bevat 6500 namen, zowel in de mannelijke als in de vrouwelijke lijn. „Iedereen heeft erbij geholpen", zegt Dees, terwijl hij me wijst op zijn slotwoord in het boek. Hij verhaalt daarin dat een behulpzame oma zich schaamde over de dicht op elkaar lig gende trouwdatum van haar dochter en geboortedatum van haar kleinzoon. „Voor de goede naam had zij deze maar een beetje aangepast!", besluit Dees. De stamhouders Pieter Dees en zijn echgenote, jonkvrouwe Catharina Alva rez.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 15