HET DOEK VALT VOOR PERES Gemeenten bloeden weer voor bezuinigingsdrift kabinet Elie Wiesel Israël onder Sjamir naar rechts? ARCHIVARIS VAN DE HOLOCAUST PZC/ °Pinie en achtergrond Besluitvaardigheid Binnenlandse Vredesproces Verrassing? Uit het isolement Evenredigheid Grote zorgen Banenverlies Boodschap Herinneren WOENSDAG 15 OKTOBER 1986 Door Taco Slagter) Het was een aangrijpend moment toen Sjimon Peres vorige week tegenover de Knesset (het Israëlisch parlement) zijn politieke testament als premier besloot met de Messiaanse woorden van de profeet Jezaia: „Naties zullen hun zwaarden niet verheffen tegen naties, noch zullen zij ooit aan oorlogen denken". En hij voegde er aan toe: „Deze opdracht is geen holle frase, maar een universele opdracht aan de mensheid. En het zal geschieden". Het doek viel. Twee jaar lang had hij zich bijna letterlijk rot gewerkt aan vier hoofdzaken. De economische cri sis, de Libanon-oorlog. verbetering van de relatie met Egypte en niet in de laatste plaats aan het vredesproces. En niet zonder succes. Die bijbeltekst gaf echter weer wat hem het meest be zielde. Niettemin, daartoe in 1984 in feite veroordeeld door de kiezers, mocht de socialistische leider het werk als premier niet afmaken. Diens poli tieke tegenstander bij uitstek. Jitz- chak Sjamir, was aan de beurt om het premierschap voor de volgende twee jaar op zich te nemen. Peres is nu 'slechts' vice-premier en minister van buitenlandse zaken. En die frustratie was bij hem na afloop van het debat in de Knesset zichtbaar en voelbaar. De rotatie-overeenkomst is een poli tiek fenomeen voor Israël en vermoe delijk in de wereld. Maar het werkt in Israël om twee rivaliserende politieke hoofdstromen in een kabinet bijeen te brengen. Ook al miste het elke staats rechtelijke grondslag. Het was een niet-bindend contract tussen Peres en Sjamir. Op woord van eer was afge sproken het premierschap op een be paald tijdstip te wisselen. Het 'niet gewenste en niet beminde kind', zoals de voormalige minister van buitenlandse zaken Abba Eban het kabinet van nationale eenheid bij het aantreden in 1984 karakteriseerde, groeide onder de gedreven leiding van Peres tot een daadkrachtige volwasse ne op. Het behield echter de trekken van een overjarige puber. Bekvechten, scheldkanonnades en elkaar aan de politieke haren trekken vormden nog al eens het toneel tijdens het kabinets beraad. Maar de talrijke crises in het 'gezin Peres'. met nogal wat moeilijk opvoedbare jongens zoals Arik (Sja- ron), Jitzchak (Moda'i) en Mordechai (Gug), werden door het 'familiehoofd' in der minne geschikt. Besluitvaardigheid was een elemen taire eis die Peres het kabinet opleg de, om in de eerste plaats de uitgehol de economie weer op poten te zetten en het militaire avontuur in Libanon te beëindigen. Peres slaagde er al na een jaar in. samen met zijn economi sche adviseurs en de aan zijn partij gelieerde almachtige vakbond Hista- drut, de gierende inflatie tot stilstand te brengen (van 480 tot 16 procent op jaarbasis) en met allerlei andere maatregelen de economie te stabilise ren. Als tweede taak had Peres zich gesteld de troepen uit Libanon terug te trek ken. Het leger was in de laatste fase van die onder het Likud-regime begon nen omstreden oorlog verstrikt ge raakt in een onoverwinbare guerrilla strijd met de sji'itische moslims van Zuid-Libanon. Hoewel de Likud-mi- nisters als Mosje Arens en de architect van die verwerpelijke oorlog Arik Sja- ron tegen het kabinetsbesluit waren en vice-premier Sjamir zich van stem ming onthield, had Peres het politieke leven van het kabinet aan de terug trekking verbonden. ken dat het een prestatie van formaat was het aanzien van Israël in de we reld tot een respectabele hoogte te brengen. Dat leidde tot een optimale relatie met de VS als beloning mocht Peres 1,5 miljard dollar als extra economische steun incasseren volledige diploma tieke betrekkingen met Spanje, Ka- merun in Ivoorkust, opening van een diplomatieke sectie in Warschau, op ties voor soortgelijke kantoren in Hon garije en Bulgarije en eerste contacten op officieel niveau met de Sovjet-Unie. Maar ook West-Europa liet blijken te vreden te zijn met de andere wind die uit Jeruzalem waaide. Tot ieders verrassing oogstte Peres met zijn binnenlandse politiek min der succes. Steeg zijn ster in de pu blieke opinie in het eerste jaar met sprongen tegelijk, volgens verkie- zingsenquètes hoe onbetrouwbaar ze ook soms zijn sloeg die trend niet over naar zijn partij. Peres behaalde als persoon wel ruime zeges op Sjamir qua populariteit, maar die bleken niet voldoende om het krediet te ver schaffen dat de soialisten had kunnen verleiden tot een breuk in de coalitie, met als gevolg vervroegde verkiezin gen. Het electoraat, dat unaniem blij was voor de gestabiliseerde prijzen in de supermarkten, sprak zich alleen al om die reden telkens in meerderheid uit voor een voortzetting van de regering van nationale eenheid. De angst voor de economische chaos van weleer zat er nog diep in. Merkwaardig genoeg sloeg de vredes politiek van Peres minder aan dan was verondersteld. Het aantal Israëli's dat tegen een territoriaal compromis was met Jordanië en zich dientengevolge voorstander toonde van uitbreiding van de nederzettingen op de bezette Westelijke Jordaanoever en in de Ga- zastrook, steeg volgens verschillende enquêtes van de laatste maanden pro centueel aanzienlijk onder het kabi- net-Peres. Tekenend daarvoor was het kolonistenverbond in de bezette ge bieden, dat zich onder Peres met 50 procent versterkte. Woonden er in 1984 ruim 40.000 joden op de Westelij ke Jordaanoever en in Gaza, nu zijn het er 60.000. De clausule in het regeer akkoord om slechts zes nieuwe neder zettingen in de bezette gebieden toe te staan, ter afremming van de expansie politiek van de Likud, bleek in feite een lege dop. De vraag is nu of het onder de Likud- leider Jitshak Sjamir allemaal anders wordt. En of het kabinet onder zijn leiding en met Peres aan de tweede viool de volle termijn zal uitzitten? Afgeschilderd als een dorre, compro misloze. maar vooral zwakke leider, heeft Sjamir wél het politieke pragma tisme in zich dat hem in staat kan stel len de komende twee jaar te overleven. Voor hem was het van eminent belang de eindstreep te halen, om op de eerste plaats met het gezag van het door Is raëli's ondergewaardeerde ambt. diens wankelende leiderschap in zijn Cherut-partij te herstellen. Een kabi netscrisis zal Sjamir zeker in de begin fase van zijn bewind niet forceren. Waarmee niet is beweerd dat de poli tieke tijdbommen rond de stoel van de nieuwe premier zijn opgeruimd. Twee ervan staan op scherp. Sjamirs rivalen als Sjaron en Ahrens zullen de premier tarten door nederzettingen in de be zette gebieden te installeren en zij zul len proberen de door Peres aangekon digde voortvarendheid in het beleid ten aanzien van het vredesproces te dwarsbomen. De socialisten hebben al aangekondigd zich op straffe van de val van het kabinet ertegen te verwe ren. De pragmaticus Sjamir zal het ver moedelijk niet zo ver laten komen. Pe res zal als minister van buitenlandse zaken de ruimte krijgen, het vre desproces verder uit te bouwen en mag hij in theorie het territoriaal compro mis blijven verdedigen. Pas als Peres thuiskomt met een voor de socialisten bespreekbaar Arabisch vredesinitia tief zal Sjamir genoodzaakt zijn de par tij te raadplegen en met de uitkomst daarvan te handelen. De Arabische landen zijn echter nog ver verwijderd van zo n initiatief, dus ook op dat punt hoeft Sjamir zich geen zorgen te ma ken. Sjamir Sterker nog, Sjamir zal nog wel eens voor een verrassing kunnen zorgen. In de talrijke praktisch nietszeggende interviews met Sjamir, die de afgelo pen weken in de Israëlische kranten verschenen, kwam één uitspraak voor die tot nadenken stemde. „Als de Arabieren met een constructief vre desplan komen, is dat een stap voor uit". Zou deze 71-jarige handhaver van de status quo aan het eind van zijn carrière wellicht zelf het initia tief nemen voor het opgeven van ter ritorium in ruil voor vrede? Peres Toen de twee voornaamste doelstel lingen van het nationale kabinet wa ren gerealiseerd, kon Peres beginnen aan de verbetering van de relatie met Egypte en het vredesproces of wat het op dat moment ook was van spinraggen en stof te ontdoen. De ob- structiepolitiek van de Likud laaide plotseling op. Met name de onderhan delingen met Egypte over het grens geschil over Taba, een woestijnstrook van een vierkante kilometer langs de Rode Zee, dreigden door de vertra- gingstaktiek van Sjamir en diens ra dicale companen op een fiasco uit te draaien. Met een eindeloos geduld en de be proefde politieke recept de kwestie vooruit te schuiven zag Peres kans de Likud in een situatie te loodsen waar bij het erom ging: nu of nooit. En de dreiging 'nooit' zou het einde van de nationale samenwerking in de coalitie hebben betekend. Door te volharden kon Peres op de valreep vorige maand naar Alexandrië afreizen en zit er nu weer een Egyptische ambassadeur in Tel Aviv. Langs de weg van de stille diplomatie en met bemiddeling van de VS wist Pe res koning Hussein van Jordanië te be wegen in principe bereid te zijn tot di recte onderhandelingen in ruil voor een territoriaal compromis, zag geen andere mogelijkheid dan die politieke lijn te volgen. Daarin bijgestaan door de wetenschap dat koning Hussein voorlopig geen vredesinitiatief naar Jeruzalem zou sturen die de groot-Is- raël-gedachte van de Likud geweld zou aandoen. Als kroon op zijn werk beschouwde Pe res diens onverwachte en in het ge heim voorbereide topontmoeting met de Marokkaanse koning Hassan. Hoe wel er in het paleis van Ifrain geen blauwdrukken voor de oplossing van het Israëlisch-Arabisch (Palestijns) conflicht het licht zagen, was het voor naamste resultaat toch dat Israël op nieuw een Arabisch land van het afwij zingsfront had losgeweekt. Regeren is overtuigen, zei Peres tij dens zijn laatste optreden als premier voor de Knesset. Dat lukt hem wel op het platform van de buitenlandse po litiek, maar slechts ten dele in eigen land. Niet kan worden tegengespro- i, iDoor Jos Heymansi Natuurlijk zijn we bereid bij te dragen aan de bezuinigingen fin de rijksoverheid. Maar waarom zou onze inspanning groter moeten zijn dan die van het kabinet?". Cor van Tilborg, directeur financiën van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), windt er geen doekjes om. Opnieuw moeten de ge meenten bloeden om de bezuini gingsdrift van het kabinet te bevre digen. Maar de jongste maatregel, de korting op de rijksbijdrage voor sociaal-cultureel werk, is bij de ge meenten in het verkeerde keelgat geschoten. Even leek het erop dat ook het kabi net meende dat de gemeenten in de afgelopen vier jaar meer dan vol doende aan de bezuinigingen hebben bijgedragen. Aan de plundering van het Gemeentefonds, de pot waaruit de gemeenten hun inkomsten voor een belangrijk deel putten, scheen een einde te zijn gekomen. Volgens het regeerakkoord hoeven de ge meenten tot 1990 nog maar 450 mil joen gulden op het Gemeentefonds te bezuinigen. En dat is heel wat min der dan de 1.1 miljard, die in de afge lopen kabinetsperiode is ingeleverd. Aan de vooravond van de parlemen taire behandeling van de begroting van het ministerie van binnenlandse zaken, waarin de gemeentefïnanciën zijn opgenomen, spreekt Van Tilborg dan ook over een begroting „die op het eerste gezicht een stuk zonniger is". De profijtkortingen zijn afge schaft, het Gemeentefonds is struc tureel met, 50 miljoen gulden ver hoogd en het rijk neemt opnieuw 66 procent van de extia bijstandskos ten voor zijn rekening. Maar de werkelijkheid is minder rooskleurig. De kortingen op het Ge meentefonds hebben plaatsgemaakt voor kortingen op specifieke uitke ringen, zoals het sociaal-cultureel werk. Het maakt dus niet uit welk potje wordt leeggehaald: de ge meenten moeten de bezuinigingen toch voor een belangrijk deel beta len. Van Tilborg: „En dat terwijl de rijksoverheid zelf niet in staat is de voorgenomen bezuinigingen te rea liseren. Het eerste kabinet Lubbers wilde voor 31 miljard ombuigen, la ter is daar nog eens acht miljard aan toegevoegd. Daarvan is dertien mil jard niet gehaald". Van Tilborg is in ieder geval blij dat de profijtkortingen zijn afgeschaft. Dat zijn bezuinigingen die door de overheid aan de gemeenten zijn op gelegd en die de gemeenten bij de burgers in rekening zouden moeten brengen. De meeste gemeenten heb ben dat echter niet gedaan. Van Til borg: „Wij vonden dat onverkoop baar in een tijd waarin alles duurder werd en waarin de mensen steeds minder te besteden hadden. Die kor tingen hebben we toen voor eigen re kening genomen". De bijdrage van de gemeenten aan de bezuinigingen behoort sinds een aantal jaren evenredig te zijn aan die van de rijksoverheid. Dat bete kent dat de gemeenten 6,78 procent van de voorgenomen kortingen voor hun rekening moeten nemen. Tij dens het eerste kabinet Lubbers hebben de gemeenten door extra be zuinigingsmaatregelen veel meer dan dat percentage bijgedragen en dat heeft kwaad bloed gezet. In to taal betaalden de gemeenten 835 miljoen gulden te veel. Cor van Tilborg, directeur financiën van de vereniging van Nederlandse gemeenten. De extra bezuinigingen zijn voor een belangrijk deel veroorzaakt door de stijging van de bijstandskosten. De bijstandsuitkeringen worden voor 90 procent door het rijk betaald en voor tien procent door de gemeenten. Om dat het aantal uitkeringsgerechtig den veel groter bleek dan was bere kend, moesten de gemeenten enkele honderden miljoenen guldens extra betalen. Een groot aantal gemeenten kwam daardoor in financiële moei lijkheden. Sinds 1984 neemt het rijk 66 procent van die extra kosten voor zijn rekening. Maar het principe dat de gemeenten in ieder geval moeten meebetalen aan de uitkeringen is volgens Van Tilborg onjuist. „Ik kan de visie van de rijksoverheid niet helemaal vol gen. Men stelt dat de controle op de uitkeringen efficiënter is als de ge meenten meebetalen. Het gaat dan hun eigen portemonnee aan. Dat zal best waar zijn. Maar de gemeenten zijn niet verantwoordelijk voor het beleid. Ze hebben er niets over te zeg gen, ze zijn slechts de uitvoerders. Waarom moeten ze dan meebeta len?" De gemeenten maken zich grote zor gen over de kortingen op de specifie ke uitkeringen, zoals die onlangs voor het sociaal-cultureel werk door minister Brinkman van WVC zijn afgekondigd. Niet alleen van wege het geld (de specifieke uitke ringen bepalen voor meer dan 70 procent de inkomsten van de ge meenten), maar ook omdat het rijk op die manier invloed uitoefent op de politieke besluitvorming van ge meenteraden. „Hoe de gemeenten de specifieke uitkeringen besteden, is een politieke zaak. Dat is gemeente lijk beleid. De ene gemeente bouwt een buurthuis, de ander besluit tot iets anders dat hoog op het politieke prioriteitenlijstje van die gemeente staat", aldus Van Tilborg. Kortingen op de specifieke uitkerin gen leiden ook tot een verlies aan ar beidsplaatsen. „De gemeenten staan voor de keus: voeren we de bezuini gingen in het sociaal-cultureel werk uit of proberen op andere onderdelen van de begroting geld te besparen? Wie voor de eerste mogelijkheid kiest, wordt onmiddellijk geconfron teerd met een groep mensen die in die sector werkzaam zijn en voor wie dan geen werk meer is. Tot voor kort was ik wethouder in de gemeente Schiedam. We hebben die specifieke uitkeringen toen gebruikt voor wel- zijnsaccommodaties in stadsver nieuwingsgebieden. Als deze kortin gen worden uitgevoerd, betekent dat dat die accommodaties niet kunnen worden benut", zegt Van Tilborg. Hoe groot het gemeentelijk aandeel in de bezuinigingen tot nu toe is ge weest, wordt het best geillustreerd aan de hand van een onderzoek van de Technische Hogeschool Twente. In de vorige kabinetsperiode gingen 12.000 arbeidsplaatsen bij gemeen ten verloren. Van Tilborg: „Het kabi net streeft naar een vermindering van twee procent van het aantal ambtenaren. Datzelfde percentage zou dan ook voor de gemeenten moe ten gelden. Maar tussen 1982 en 1986 hebben wij al 5,5 procent van het aantal arbeidsplaatsen ingeleverd". De toekomst voor de gemeenten blijft er wat dat betreft somber uit zien. Volgens een berekening van de voorzitter van het college van ar beidszaken van de VNG, Van Lidth de Jeude, leidt de nieuwe bezuini- gingsgolf tot een verlies van nog eens 10.000 arbeidsplaatsen bij gemeen ten. De VNG streeft al jaren naar een be stuursakkoord met de rijksoverheid, waarin de eigen verantwoordelijk heid van de gemeenten wordt vastge legd. Het kabinet voelt daar wel voor en heeft dat voornemen in de nieuwe begroting opgenomen. Volgens dat akkoord krijgen de gemeenten grote re zelfstandigheid, onder meer in het opstellen van de eigen begroting. Ambtenaren van de VNG en het mi nisterie van binnenlandse zaken hebben een eerste concept opge steld, waarover binnenkort met de regering wordt onderhandeld. „We moeten dan in de kantlijn ook die 835 miljoen gulden noteren, die we in het verleden teveel hebben bezuinigd", zegt Van Tilborg. „We hoeven dat be drag niet meteen terug te krijgen. Maar als er voordeeltjes zijn, willen we graag meeprofiteren. We doen mee aan de bezuinigingen; dan heb ben we ook recht op ons aandeel in de meevallers". (Door Henk Dam) Het moet een van de meest paradoxale momenten in het leven van Elie Wiesel zijn geweest. Daar stond hij, op het podium van de Roosevelt kamer in het Witte Huis, waar hij zojuist de hoogste eer had gekregen die de Amerikaanse regering aan burgers kan geven. Hij had uit handen van pre- sident Reagan de Gouden Medaille van Verdienste van het Congres om vangen. Maar op diezelfde Reagan kon Wiesel, met zijn achtergrond en zijn overtuigingen, niet anders dan bittere kritiek hebben. Immers: Reagan had enkele dagen eerder gezegd dat hij bij zijn aan staande bezoek aan West-Duitsland ook naar de militaire begraafplaats Bitburg zou gaan, waar zich onder meer de graven van 47 SS'ers bevin den. Eén dag eerder had Wiesel de presi dent voor de televisie horen zeggen dat de Duitse soldaten die op Bit burg begraven liggen, net zo goed slachtoffers van de nazi's waren als de joden die in de concentratiekam pen waren omgekomen. Wiesel, die zelf in Auschwitz en Bu- chenwald had gezeten, en die in de kampen zijn vader, moeder en jong ste zus had verloren, was woedend geweest over die uitspraken. En nu moest hij de man die het gezegd had, bedanken. En dat deed hij ook. Hij bedankte Reagan voor de medaille, hij bedank te via Reagan Amerika voor de be vrijding, hij bedankte hem voor zijn hulp aan Israël. Maar aan het slot van zijn rede veranderde hij van toon met een paar onvergetelijke regels. Sprekend over Bitburg, zei hij: „Mag ik u, meneer de president, vragen er gens anders naar toe te gaan? U hoort daar niet. U hoort bij de slacht offers van de SS te zijn. O, we weten dat er politieke en strategische rede nen zijn. Maar dit stijgt bover poli tiek en diplomatie uit". „Het gaat hier niet om politiek, maar om goed en kwaad. En dat moeten we nooit door elkaar halen, want ik heb de SS aan het werk gezien, en ik heb hun slachtoffers gezien. Het wa ren mijn vrienden, het waren mijn ouders, meneer de president". „Er was een graad van lijden en een zaamheid in de kampen die elke ver beelding te boven gaat. Van de we reld afgesneden en geen mogelijk heid om te vluchten, zagen zonen hoe hun vaders werden doodgeslagen. Moeders zagen hun kinderen sterven van de honger. En er was Mengele en zijn bende, angst, isolatie, martelin gen, gaskamers, vlammen, vlammen tot aan de hemel". Wiesel zag lijkbleek toen hij uitge sproken was. Sommigen van de aan wezigen in de Roosevelt-kamer schuifelden onrustig met hun voe ten. Velen hadden de tranen in hun ogen. Reagan liep met een strak ge zicht op Wiesel af. gaf hem een hand, en liep weg. Later werd Wiesel gevraagd of hij het niet moeilijk had gevonden om de president moreel de les te lezen. „Maar ik ben geen moralist", ant woordde hij, „Ik ben een leraar. Ik ben een verhalenverteller. Ik heb woorden, niets anders. Alles dat ik heb gedaan is hem een paar woorden geven". De woorden die Elie Wiesel (58) de wereld heeft gegeven, hebben zoveel indruk gemaakt, dat hij de Nobel prijs voor de Vrede heeft gekregen. „Wiesel heeft een boodschap voor de mensheid. Zijn boodschap is er een van vrede, verzoening en menselijke waardigheid", aldus de Nobelprijs Commissie. Elie Wiesel Daarmee worden letterlijk de woor den van Wiesels biograaf Robert McAfee Brown aangehaald, die schrijver, leraar en filosoof ook 'spirituele archivaris van de holo caust' noemde, een etiket waarondei hij nu algemeen bekend is. Wiesel werd op 30 september 1928ge boren in een gebied dat nu tot Roe menië behoort. Zijn vader was ra kelier, en hij was het die zijn zooi aanmoedigde Hebreeuws te leren, en de moderne Hebreeuwse literatuui te bestuderen. Religieuze belangstelling werd opge wekt door zijn moeder, die hem leer de de Torah en de Talmud te lezen Haar vader, een chassidische jood ondersteunde die interesse verderei wijdde de jonge Wiesel bovendien in de chassidische tradities van ver halen vertellen. Voor Elie Wiesel kwam in 1944 eei eind aan zijn jeugd, toen alle inwo ners van de stad waarin hij woonde door de nazi's werden gedeportee: Het gezin Wiesel kwam in Auschwiti terecht, waar de moeder en jongst* zus van Elie in de gaskamers omkw men. In 1945 werden Elie en zijn vadi naar Buchenwald gestuurd. D; stierf de vader aan uithongering disenterie. Na de bevrijding wili Elie naar Palestina gaan, maar Br se immigratiebeperkingen stondei dat in de weg. De jonge man kwam uiteindelijk Parijs terecht, waar hij aan de Soi bonne literatuur, psychologie en sofie studeerde. Die studie maakti hij niet af. In 1948 werd Wiesel joi nalist, eerst voor een Franse krai later voor het Israëlische dagbli Yedioth Ahronot. In 1956 was hij voor die krant op portage in New York, toen hij do een taxi werd aangereden, en eei jaar lang half verlamd bleef. Am kaanse vrienden overtuigden hem die tijd van de wijsheid de Amei kaanse nationaliteit aan te vragen Zo bleef hij in de Verenigde Stats Daar ging ook Wiesels carrière schrijver pas goed van start. Hij ha aanvankelijk nooit over de oorl! willen schrijven, omdat hij, naark later in een interview zei, „bangw de verkeerde woorden te gebruiks Ik was bang dat de woorden mijne varingen zouden verraden. Daara wachtte ik". Aan dat wachten kwam in 1954 ee einde. Toen begon hij aan een boe dat in 1958 in Frankrijk als 'LaNui en twee jaar later in de Verenigt Staten als 'The Night' uitkwam. D boek over de holocaust was hetbei van een hele reeks semi-autobiog fische werken. Uit vrijwel al Wiesels boeken bliji zijn centrale motivatie: de no# zaak om te herinneren wat erin: oorlog was gebeurd, de noodzai om te getuigen. „Stil en onverschi lig blijven is de grootste zonde diei is", heeft hij wel eens gezegd. Zijn werken over het joodse lijdt maakte Wiesel al in een vroegst, dium bewust van de toestand vanc joden in de Sovjet-Unie. Hij werdef van de pioniers van de internationi beweging die zich het lot van de groep joden heeft aangetrokken. Zijn werk als schrijver, als voorzit: van de Amerikaanse Holocaust 11 morial Council en als hoogleraar: New York en Boston bleef inmidde niet zonder erkenning. Tal vanp zen, meestal op het gebied vanliter tuur of mensenrechten, zijn Wies sinds de vroege jaren '60 ten deelg vallen. De Nobelprijs voor de Vrede is ini reeks het vanzelfsprekende hoog punt. Wiesels reactie gisteren, t» hij hoorde dat hij de prijs gekregi had, was karakteristiek. Hij zei dankbaar te zijn want:, heb tenslotte mijn hele leven s een zaak gewijd, de zaak vanher) nering. Ik heb nu het gevoel dad een betere gelegenheid heb onn zelfde woorden te zeggen, maarvo meer mensen". Advertentie Vandaag in Boerderij Tuigpaardmerries leveren overtuigende kopgroepen Honger in een voedselparadijs „Drentse boer was niet zo conservatief" Bon Noteer mij voor een abonnement op Boerderi) 1169,75 p I met □Veehouderij of Akkerbouw of Varkenshouder Tevens neem ik tot 1-3-1987 een gratis proefabonnement op Boerden'),'., Naam: Adres: PostcodeWoonplaats: In open envelop zonder postzegel erop zenden aan Uitgeversmaatschappij C. Misset BV, Afd. AAA, Antwoordnr 10, 7000 VB Doetinchem. _J i i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 4