Miljoenenstrop door
onverkoopbaarheid
pij Ier dammaterieel
chippers Terneuzen
illen aan de kabel
Haalbaarheid plan
Neeltje Jans
staat nog niet vast
Informatiemap
voor visueel
gehandicapten
schoon-
V^VJI 11 houden bv
GOED GEORGANISEERD
SCHOONMAAKONDERHOUD
Ambulance voor
Mitterrand rijdt
mee in de stoet
CFO feliciteert
rijkswaterstaat
en Deltadienst
PZC/ provincie
13
GEVOLG VAN MALAISE IN BOUW
Hulpbrug
U EN SCHUTTEVAER BELOVEN ONDERZOEK
Protest ouders
Driestromenschool
tegen plannen
minister Deetman
Schuttevaer
BEZOEKERSAANTAL VAN GROOT BELANG
Opgeruimd
ZATERDAG 4 OKTOBER 1986
(Van onze Haagse redacteurl
DEN HAAG Op grond van de huidige inzichten bij rijkswa
terstaat zal de verkoop van het bijzondere materieel dat is ge
bruikt bij de bouw van de stormvloedkering enkele tientallen
miljoenen guldens minder opleveren dan verwacht. Deze som
bere voorspelling heeft te maken met de wereldwijde malaise
in de droge en vooral natte waterstaatsbouw en het specialis
tische karakter van het materieel, waardoor het slechts voor
weinig doeleinden kan worden gebruikt.
B'gens de heer A. Hoekstra, hoofd de Rotterdamsche Droogdokmaat-
n de afdeling bedrijfseconomische schappij. Het gaat om het pijlerhef-
Yfcn
Heen van de Deltadienst, heeft het
^pterieel destijds ongeveer 400 mil
joen gulden gekost. Men ging er toen
va i uit dat het na gebruik voor maxi-
Si al 20 procent van de nieuwwaarde -
zo'n 80 miljoen gulden - kon worden
Ikocht.
echter de huidige situatie blijft
ortbestaan, waarin er wel van ver-
ïillende kanten belangstelling is
^ar geen wil tot kopen, moet worden
vreesd dat de speciale schepen en
Sder materieel uiteindelijk tegen niet
Ter dan de schrootwaarde van de
md worden gedaan; die kan variëren
5 tot 10 procent van de nieuwwaar
de oftewel 20 tot 40 miljoen gulden.
Zo :ls gemeld beschouwt minister drs
N. Kmit-Kroes (verkeer en waterstaat)
dit) als een zware financiële tegenval-
Hoekstra: ,,De minister heeft gecon-
^Kteerd dat er wel belangstellenden
Sn. maar geen kopers, en zij vreest
dat als dat zo blijft, niet meer dan de
Hirootwaarde zal resten. Mocht er
tóch spoedig een koper komen dan
sli it ik een meer commerciële prijs he-
lei naai niet uit".
He t materieel ligt thans werkloos bij
schip 'Ostrea', de bodemverdichter
'Mytilus' en de mattenlegger 'Car-
dium'. Dit laatste vaartuig wordt
waarschijnlijk eind dit jaar geveild.
Het enige voor de Oosterscheldewer-
ken ontworpen grote vaartuig dat wél
verkocht is (aan een sloopbedrijf) is de
afmeer- en opschoonponton 'Maco-
ma'.
Voor de hulpbrug naar het werkei-
land Neeltje Jans bestaat volgens
Hoekstra internationale belangstel
ling. Er zijn contacten met onder
meer Soedan, IJsland en Grieken
land, 'maar de bieders zijn nog niet
concreet'. De Finnen hebben ook lan
ge tijd belangstelling voor de brug ge
had, maar dat is uiteindelijk toch af
gesprongen.
De heer Hoekstra wijst erop dat de
'Mytilus' eigenlijk het enige schip is
dat voor meerdere doelen inzetbaar is.
„Door de enorme tijdsdruk die op de
Oosterscheldewerken rustte was het
niet mogelijk al het materieel zó te
bouwen dat het een multipurpose-ka-
rakter kreeg".
lugde bij de schippers toen twee jaar geleden de stroom/casten in gebruik
iden worden genomen. Volgens hen moet het mogelijk zijn daarin ook een
nsluiting voor kabeltelevisie aan te brengen.
TËRNEUZEN - CAI Terneuzen bv, de
exbloitant van kabeltelevisie in Ter
neuzen, gaat de mogelijkheid onder
zoeken om ook schippers aan te slui
ten op het kabelnet. Een groepje
schippers gaf eerder deze week de
jvens te kennen op korte termijn aan
gesloten te worden op het net.
Woordvoerder Ko Bootsgezel van het
MIDDELBURG - De oudercommissie
van de Driestromenschool voor lom-
onderwijs in Middelburg heeft in een
brief aan de koningin, de ministeries
van onderwijs en sociale zaken en de
onderwijsspecialisten in de Tweede
Kamer geprotesteerd tegen de bezui
nigingsplannen voor het speciaal on
derwijs van minister drs W. Deetman.
Volgens de ouders vraagt de maat
schappij steeds meer van hun kinde
ren en kan het onderwijs steeds min
der bieden. Ze noemen de voorgestel
de leerlingenstop „betreurenswaar
dig", keren zich tegen het plan om 4-
jarigen later tot de bassischool toe te
laten en vrezen dat het beperken van
vervanging bij ziekte het „gewone" on-
de richt zal stagneren „dus ook de ont-
^Hkkeling van onze kinderen".
In de brief wordt de onderwijsspecia-
listen van de kamerfracties „met
klem" verzocht om Deetman's plan
nen nog eens goed te bekijken. „Naar
het inzicht van ouders van kinderen
met leerproblemen moet er voldoende
^Bmte voor deze kinderen zijn om zich
op de juiste school te kunnen ontwik
kelen", zo besluit het schrijven, waar
van afschriften zijn gestuurd aan een
groot aantal (overheids)instanties op
provinciaal en plaatselijk niveau en
^Rterscholen in Zeeland.
binnenschip 'El-Ja'; „Een jaar of wat
geleden hebben we ook voor elkaar ge
kregen dat er op de kade van de Ooste
lijke Kanaalarm van die stroomkast-
jes werden geplaatst. Waarom zou er
dan nu niet nog een kabeltje bij gelegd
kunnen worden voor televisie."
Het eerste contact tussen de schippers
en CAI Terneuzen verliep redelijk po
sitief. Adviseur J. de Zeeuw van de ka
belexploitant vrijdagavond: „We zul
len eerst moeten bekijken of de wens
van de schippers technisch haalbaar
is. Wat dat betreft is ieder initiatief het
onderzoeken waard. Maar vooral de
manier waarop wij straks eventueel
een tarief moeten vaststellen is na
tuurlijk even een punt. Zo simpel als
een stroomkastje dat electriciteit le
vert, ligt dat niet natuurlijk..."
Eind oktober worden de eerste abon
nees aangesloten op het kabelnet in
Terneuzen. De aanleg van het net is in
volle gang. In de loop van volgend jaar
is het gros van de Terneuzenaren ver
zekerd van de ontvangst van een aan
tal satellietzenders (Sky Channel, Mu
sic Box, Europa TVen van alle Neder
landse, Belgische, Duitse zenders en
BBC 1 en 2.
De schippersvereniging 'Schutte
vaer' is inmiddels door de schippers
in Terneuzen -in de Oostelijke Ka
naalarm en directe omgeving is
plaats voor vele tientallen schepen-
benaderd met het verzoek de wensen
van de schippers ten aanzien van ka-
bel-tv te inventariseren.
Hoofdbestuurslid W.G. de Meijer: „In
de eerste plaats zullen we overleg ple
gen met CAI Terneuzen. En als blijkt
dat er mogelijkheden zijn, willen we
best een enquete houden. Die stroom-
kastjes zijn een succes gebleken; waar
om zou een aansluiting op het kabel
net dat niet zijn. Je zit alleen met de
inning van de aansluitkosten en het
abonnementsgeld. Daar moet je iets
op vinden. Ach, die aansluitingen zijn
niet nieuw. Ik weet van bepaalde
plaatsen, waar de schippers 's zondags
rechtstreeks aan kunnen sluiten op de
kerkdienst..."
(Advertentie)
De boeken die in de loop der jaren
over de ramp van 1953, het Delta
plan en de kroon op dat Deltaplan, de
stormvloedkering Oosterschelde,
zijn verschenen, vormen zo langza
merhand een onafzienbare rij. Daar
om is besloten de bezoekers van
Neeltje Jans vandaag ter herinne
ring aan hun aanwezigheid bij de in
gebruikstelling van de pijlerdam
niet het zoveelste Deltawerkenboek
mee te geven. Er is een origineler ge
schenk bedacht: een langspeelplaat
met fragmenten van radioreporta
ges over de stormvloedramp, de
vaststelling van de Deltawet en de
totstandkoming van de verschillen
de afsluitingen.
Aan een boek viel toch niet helemaal
te ontkomen, want bij de plaat, die de
titel 'Stormvloed 1953-kering 1986'
draagt, hoort een brochure, 'De ande
re delta', waarin een beknopte tekst
en foto's het geluid op de plaat onder
steunen. De combinatie vormt, zoals
minister drs N. Smit-Kroes van ver
keer en waterstaat het in haar inlei
ding op de hoes noemt, „een docu
ment dat in woord, beeld en geluid
verslag doet van diepte- en hoogte
punten uit de jongste geschiedenis
van zuidwest Nederland".
Het idee voor de plaat is afkomstig
van het Haagse public-relationsbu-
reau Boetes dat rijkswaterstaat heeft
geholpen bij het op touw zetten van
de feestelijkheden op Neeltje Jans.
Omroepjournalist Leo Pagano en
PZC-hoofdredacteur Cees van der
Maas tekenen voor de samenstelling.
Pagano heeft enkele weken doorge
bracht in het radio- en tv-archief van
de NOS op zoek naar bruikbare frag
menten uit de vele reportages die
over de ramp en de uitvoering van het
Deltaplan zijn gemaakt. Hij spreekt
ook - samen met Tonnie Teuns - de
verbindende teksten. Van der Maas
nam de vraaggesprekken met men
sen die terugblikken op gebeurtenis
sen uit de afgelopen 33 jaar voor zijn
rekening en schreef de tekst van het
boek. De hoes van de plaat en het
boek zijn vormgegeven door Piet Mo-
bach.
De opzet van de plaat is de geschiede
nis van het Deltaplan te schetsen op
een manier die boeiend is voor zowel
de wat ouderen die op een of andere
manier betrokken zijn geweest bij de
ramp en de daarna uitgevoerde wa
terbouwkundige werken als voor de
jeugd. Pagano en Van der Maas zijn
daar in geslaagd. Door de keus van de
fragmenten komen de angst en de
ontreddering van de door de storm
vloed getroffen bewoners van zuid
west Nederland en de verbijstering
van de verslaggevers nog duidelijk
over in 1986. En de boosheid van de
vissers aan het begin van de jaren 70
toen de Oosterschelde potdicht
dreigde te worden afgesloten, klinkt
nog steeds gerechtvaardigd.
De samenstellers van 'Stormvloed
1953-kering 1986' belichten achter
eenvolgens: de rampnacht en de red
ding en opvang van slachtoffers, de
op gang komende hulpverlening, het
snelle dijkherstel, de totstandko
ming van de Deltawet, het Deltaplan,
nieuwe kansen voor zuidwest Neder
land, groeiend protest van vissers, ac
tiegroepen en milieudeskundigen, af
sluiting van de Oosterschelde met de
schuivendam en de afronding van het
karwei. Enkele van de radioverslag
gevers zijn Jan de Troye, Guus Weit-
zel, Jan Zindel, Henk van Stipriaan,
Ton Nieuwenhuizen en Ben Smit.
Verder komen onder anderen aan het
woord aan het woord de door emotie
overmande burgemeester van Zierik-
zee J. Schuurbecque Boeye, koningin
Juliana, commissaris van de konin
gin A. F. C. de Casembroot, de minis
ters J. Algera, J. van Aartsen, T. Wes
terterp en Smit-Kroes, projectleider
bouw stormvloedkering T. Visser en
directeur ir A. A. van Dam van de
aannemerscombinatie Dosbouw. Ju
les de Corte zingt het lied 'Beurzen
open, dijken dicht', Ko Polfliet het
Oosterschelde-protestlied en de fan
fare Luctor et Emergo uit Renesse
speelt tot besluit de onlangs gecom
poneerde Oosterscheldemars.
'Stormvloed 1953-kering 1986' is in
12.000 exemplaren geperst. Ongeveer
7000 zullen vandaag op Neeltje Jans
worden uitgereikt. De plaat is daar
na te koop in de Delta Expo in het be-
dienings- en dienstengebouw van de
stormvloedkering.
Neeltje Jans: alleen de naam al
is vertederend, een vrouw
met een weidevergunning voor haar
schapen op de gelijknamige zand
plaat. Neeltje Jans staat daarmee
voor rust - natuur - leven en levens
behoud - werk - evenwicht tussen
water en land". Louis van Gasteren,
filmmaker, beeldend kunstenaar én
plannen-bedenker, maakt duidelijk
dat voor de toeristische en educatie
ve ontwikkeling van het werkeiland
in de monding van de Oosterschelde
met name de 'ontmoeting' tussen wa
ter en land uitgangspunt zal zijn.
Complexe waterwerken - waarvan
het Deltaplan bol staat - verdwijnen
óf onder water óf worden geheel opge
nomen in het landschap. Dat is de in
gebouwde tragiek van de waterbouw:
maat en schaal verdwijnen onder wa
ter. Op Neeltje Jans, eiland met een
oppervlakte van vijf bij twee kilome
ter, moet de bezoekers aanschouwe
lijk worden gepresenteerd hoe Neder
land - Waterland in elkaar steekt. Vo
rig jaar lanceerde Van Gasteren zijn
'gouden idee' voor de invulling van
het eiland. De nadere uitwerking van
zijn paraplu-gedachte is thans aan de
orde.
Van Gasteren cs (met name de archi
tecten Wilhelm Holzbauer en Frei Ot
to) worden inmiddels bijgestaan door
het bureau Tourism Development
Consultants (TDC) voor de marktver
kenning en economische haalbaar
heid en de management consultants
Twijnstra Gudde voor de coördina
tie. Supervisor ir R. van Rooyen
waarschuwt op voorhand voor te
vroege juichkreten. Er is een investe
ring van zeker 135 miljoen gulden no
dig, waar jaarlijks 800.000 bezoekers
tegenover moeten staan. Of de plan
nen van Van Gasteren cs haalbaar
zijn, is volgens Van Rooyen nog niet
duidelijk. De studies zijn aan de gang.
Hij geeft aan dat de bezoekerscapaci
teit daarbij veel gewicht in de schaal
zal leggen.
Uitgangspunt op korte termijn (loop
van 1987) is: hoe wordt met zo weinig
mogelijk middelen de bestaande be
zoekersstroom van 300.000 tot
500.000 mensen in stand gehouden en
hoe kan deze met naar verhouding
eenvoudige middelen worden ver
groot. De paraplu-gedachte is omge
zet in een plan voor het neerzetten
van drie koepels, vlakbij het bouw-
dok Schaar waar de reserve-pijler van
de stormvloedkering in het water
staat. De koepels kunnen onderdak
gaan verlenen aan een waterhuis
houdkundig museum, exposities en
recreatieve voorzieningen. Maat en
vorm van de koepels zullen voort
vloeien uit wat eronder moet komen,
waarbij de nadruk ligt op het berei
ken van een harmonie met de omge
ving.
In volgorde van prioriteit komt dat
neer op: het droogzetten van de re-
serve-pijler in een diepe polder; het
plaatsen van acht grote moeren om
het kunstmatige karakter van het ei
land te onderstrepen; het inrichten
van een waterhuiskundig museum;
het plaatsen van fonteinen en andere
Buitenlandse pers stelt
belang in Neeltje Jans
Allessandro Parone, correspon
dent in Brussel van het Italiaan
se persbureau ANSA, is teleurge
steld. Hij had zijn artikel over de
stormvloedkering in de Oosterschel
de zo graag willen beginnen met
Hans Brinker, de wakkere knaap die
met zijn vinger een gat in een dijk
dichthield en daarmee een door
braak voorkwam. Maar nu hoort hij
dat dit verhaal op een legende be
rust. Hij vraagt het nog eens nadruk
kelijk: heeft Hans Brinker echt niet
bestaan? Het antwoord moet helaas
ontkennend luiden. Het is bitter om
vast te stellen: na dertig jaar Delta
werken blijkt de faam van de Neder
landse waterbouwkunde nog steeds
te worden gekoppeld aan het verzon
nen verhaal over Hans Brinker.
Maar dat onjuiste beeld kan mis
schien uit de wereld worden gehol
pen nu ongeveer vijftig buitenlandse
journalisten naar Zeeland zijn geko
men om de ingebruikstelling van de
stormvloedkering te verslaan. Hun
komst is aanleiding voor het provin
ciaal bestuur om een persexcursie op
touw te zetten. Doel: de aandacht
vestigen op de manier waarop de vei
ligheid en de belangen van milieu en
visserij in de Oosterschelde worden
gewaarborgd en internationale be
langstelling te wekken voor de plan
nen met Neeltje Jans. Het gezelschap
bestaat uit journalisten uit Duits
land, Frankrijk, Italië, Spanje, Enge
land, Schotland, Oostenrijk, Noor
wegen, Denemarken, Tsechoslowa-
kije, de Sovjet-Unie, de Verenigde
Staten en China. Verreweg de mees
ten werken voor dagbladen, techni
sche en watersporttijdschriften,
nieuwsagentschappen.
In de bus vermaakt de Chinees Xu
Hung-fu zijn westerse collega's met
het schrijven van de naam Neeltje
Jans in de karakters van zijn taal. Hij
lacht beleefd om de vraag waarom
van Chinese zijde belangstelling be
staat voor het Oosterscheldeproject.
Chinezen zin overal in geïnteres
seerd, luidt zijn antwoord.
In een keet op Neeltje Jans krijgen ir
C. Kooman en dr ir J. Leentvaar de
ondankbare taak de buitenlandse
gasten in nog geen half uur tijd te in
formeren over het Deltaplan, de
bouw van de stormvloedkering en de
waarden die de Oosterschelde op na
tuurwetenschappelijk en visserij ge
bied vervult. Dat blijkt niet gemak
kelijk uit te leggen aan een groep vol
slagen leken die elkaar ongelovig
aankijken bij de mededeling dat
ruim de helft van Nederland zou
overstromen als de dijken zouden
worden weggehaald. Bijna alle jour
nalisten haasten zich dan ook de
persmap in de wacht te slepen waar
in alles nog eens staat uitgelegd.
Van de scherpe tegenstelling in de ja
ren zeventig de aanhangers van een
volledige afsluiting en de voorstan
ders van dijkversterking begrijpen
de buitenlandse persvertegenwoor
digers niet veel. De Italiaanse jour
nalisten kunnen erin komen dat de
stormvloedkering als compromis is
gekozen om een kabinetscrisis te
voorkomen. In hun land plegen kabi
netten om kleinere conflicten te
sneuvelen. De verslaggevers uit lan
den waar de regeringen doorgaans
steviger in het zadel zitten, blijven
het maar een vreemde zaak vinden:
een compromis van 7,8 miljard gul
den dat niemand eigenlijk heeft ge
wild.
Omdat in het Veerse stadhuis alles in
gereedheid wordt gebracht voor de
koninklijke lunch van vandaag, ont
vangt burgemeester G. W. van Mont-
frans-Hartman de j ournalisten in res
taurant d'Ouwe Werf. De gasten kun
nen er beleven hoe zinvol het is ge
weest het milieu van de Oosterschel
de te sparen: vis en schaal- en schelp
dieren uit de zeearm staan op het me
nu. Alleen de verslaggever van l'Uni-
ta heeft pech: hij houdt niet zo van
vis.
Louis van Gasteren presenteert in de
Middelburgse abdij met zijn aanste
kelijke enthousiasme zijn plannen
voor de toeristische, recreatieve en
educatieve ontwikkeling van Neeltje
Jans. Hij maakt er een aardige show
van. Van Gasteren loopt druk geba
rend door de zaal, bedient zich van
vijf talen en trekt demonstratief zijn
been op als hij uitlegt dat hij met zijn
project wil duidelijk maken hoe Ne
derland droge voeten houdt. Er val
len enkele opmerkelijke uitspraken
te noteren. Hij wil van Neeltje Jans
Neeltje Jans wekt een opgeruimde
indruk. Alleen op de kering in de
stroomgeul Roompot staan nog en
kele containers met rommel. Ter
hoogte van de plaats waar wordt ge
werkt aan de verbreding van de ver-
keerskoker moet het gezelschap
even de bus uit. Het gewicht van de
bus met passagiers is samen met dat
van de vijf portaalkranen op te ko
ker teveel. Merkwaardig genoeg kan
het gewicht wel worden gedragen
als de bus zonder inzittenden de ken
nelijk kwetsbare plaats passeert,
terwijl de passagiers er naast lopen.
waterwerken als verbindende ele
menten; aandaccht voor vis en visse
rijmethoden in een viscentrum.
Op het tweede plan staan een exposi
tie van het bedrijfsleven (offshore);
het gebruik van energie, in het bijzon
der windmolens; een uitkijktoren.
Van Gasteren cs acht een natuurlijke
ontwikkeling van het eiland van we
zenlijk belang. Dat zal tot uitdruk
king moeten komen in een expositie
van het Zeeuwse milieu in een hydro-
biologisch museum.
Leden van provinciale staten en de
gemeenteraad van Veere (Neeltje
Jans behoort nog tot het grondgebied
van deze gemeente) hebben vrijdag
morgen kennis genomen van de
stand van zaken, 's Middags kreeg de
(internationale) pers een uiteenzet
ting. Gedeputeerde J. B. Ventevogel
merkte daarbij op dat de Deltawer
ken 'gelukkig de structuur en klein
schaligheid' van het oude Zeeuwse ei
landenrijk onaangetast hebben gela
ten. „Dat vind ik voor de recreatie en
het toerisme uiterst belangrijk", al
dus Ventevogel.
De gedeputeerde herinnerde aan de
aandrang vanuit de provincie om de
Oosterschelde zo snel mogelijk volle
dig af te sluiten. „Nu zijn wij vanuit
een toeristisch oogpunt gezien, blij
met de beslissing van de regering.
Het behoud van het zoute ecosys
teem in de Oosterschelde, het behoud
van de visserijfunctie en de recreatie
ve waarde van de Oosterschelde in
zijn totaliteit achten wij van grote be
tekenis", stelde de gedeputeerde.
Ventevogel noemde het zijn 'diepste
overtuiging' dat de ideeën voor Neel
tje Jans 'absoluut passend' zijn in wat
Zeeland toeristisch gezien te bieden
heeft. „Het aardige voor Zeeland is
dat we straks een belangrijke el-
kweervoorziening krijgen, waardoor
het toeristisch seizoen verlengd
wordt".
'geen vulgair pretpark maken'; over
het ministerie van verkeer en water
staat: 'geen enkel fatsoenlijk land
heeft een ministerie met zo'n naam';
en hij vindt de waterhuishoudkunde
van Nederland 'moeilijk uit te leggen
aan wie er niet woont en wie er woont
interesseert het niet'.
Toerisme-gedeputeerde J. B. Vente
vogel reageert als door een wesp ge
stoken wanneer Van Gasteren ver
telt over de twintig dagen zon die
Zeeland per jaar heeft. Van de per
sexcursie dient enige wervende wer
king uitgaan en daarom moeten de
journalisten een goed beeld krijgen.
Van Gasteren corrigeert dan ook
haastig: Zeeland heeft gemiddeld
twintig dagen meer zon dan andere
delen van het land. En tenslotte
draagt ook de plannenmaker voor
Neeltje Jans aan de ontluistering van
Hans Brinker. „Laten we toch stop
pen met dat domme verhaal", zegt
hij. „Ik wil op een heel andere manier
laten zien wat waterbeheersing in
Nederland is".
Burgemeester G. W. van Hartman van Veere in gesprek met Chinese journa
listen.
De Franse veiligheidsdienst heeft
extra maatregelen getroffen om
de gezondheidstoestand van presi
dent Mitterrand tijdens zijn verblijf
van vandaag in Zeeland continu vei
lig te stellen. In zijn gevolg reist een
Franse arts mee en wanneer hij zich
verplaatst zal er ook steeds een am
bulance in de directe omgeving aan
wezig zijn met een Nederlandse arts.
In de ambulance wordt hartbewa-
kingsapparatuur achter de hand ge
houden. De ziekenwagen zal achterin
de stoet van auto's met eregasten
meerijden.
De algemene vergadering van de
CFO (de CNV-bond voor ambte
naren en trendvolgers) heeft vrijdag
vanuit de vergaderplaats Nijkerk de
ambtenaren van rijkswaterstaat en
de Deltadienst per telex gefelici
teerd met het gereedkomen van de
stormvloedkering in de Oosterschel
de.
In de telex spreekt de CFO veel waar
dering uit 'voor alle ambtenaren die
de afgelopen 33 jaar hebben meege
werkt aan de beveiliging van Zee
land'. „Gedurende deze periode heb
ben de werknemers met grote inzet
een waterbouwkundig werk gereali
seerd dat uniek in de wereld kan wor
den genoemd". De CFO-vergadering
spreekt tot slot de hoop uit dat de
Deltawerken 'een afdoende bescher
ming zullen bieden tegen de voortdu
rende dreiging van de zee'.
Blindenbibliotheek Le Sage-Ten
Broek bereidt de uitgave voor
van een map over de Deltawerken.
Deze zal reliëfkaarten en bandmate
riaal bevatten en verschijnt half no
vember. Met behulp van de map kun
nen blinden en slechtzienden zich
een voorstelling maken van de uitge
voerde werken.
Om meer bekendheid te geven aan
dit initiatief worden er vandaag on
der de gasten bij de opening van de
Oosterscheldedam 1500 pakketjes
met twee reliëfkaartjes uitgedeeld.
Het ene geeft de toestand van Zee
land na de ramp van 1953 weer, het
andere heeft betrekking op de pijler-
dam. De komende maand uitkomen
de map zal meer kaarten bevatten.
KOSTENBESPAREND
20 VESTIGINGEN DOOR GEHEEL NEDERLAND
VESTIGING: BEUKENHOF 14462 EN GOES. TEL. 01100-11220