VOLVO 480 ES
een geslaagde
Hollandse auto
vijf nieuwe
austin rovers
hypotheken
wit in interieur duidt optimisme
wêÊêË
PZC/ vrijdagkrant
f
D
8
stug
eigenwijs
thuis voelen
interkoeling
rij hoogte
theelen van der weele
'levend wit'
beddegoed
bad en keuken
tapijt
VRIJDAG 3 OKTOBER 1986
'fz, v
De Volvo 480 ES. haast on-hollands vooruitstrevend.
Het is natuurlijk doodzonde
om een Nederlands produkt
dat zo doelmatig is uitgekiend
en zoveel bekijks heeft, niet te
kunnen kopen in eigen land. Er
zijn voor dit jaar slechts 5000
stuks gemaakt en nooit eerder
was Volvo al door de voorraad
van nog te maken auto's heen
eer de offfieiële presentatie
daar was. Op de Salon van
Genève maakte Volvo met zijn
480 ES veel indruk bij de
collega-ontwerpers en
verzamelde autopers. En ik
maak me sterk dat de auto alle
kansen van de wereld heeft om
de Auto van het Jaar te worden.
De voorgeschiedenis is
inmiddels bekend. Van het
ontwerp, dat naast een Zweeds
model en een Italiaanse
carrosserie moest wedijveren
om de gunst bij de Raad van
Bestuur. Het Hollandse model
won en Rob Koch kon in
Helmond aan de gang om de
finishing-touch aan deze
combinatie van
Nederlands Frans Zweeds
technisch kunnen aan te
brengen. Na een stevige
testperiode kan een volmondig
geslaagd genoteerd worden in
het hokje 'concept'. Op het
formulier staan echter meer
dingen. We noemen comfort
zittingen en bedieningsgemak.
Zit je met niet al te veel bagage
aan boord alleen achter het
stuur dan komt deze Volvo
stuggeveerd voor de dag.
Hobbels neemt hij dan
merkbaar en rechtuit wordt bij
het afwisselen van snelheid in
druk verkeer het geheel wat
schommelend in lengetrichting.
In de bochten gedraagt de 480
ES zich voorbeeldig en je zou
toch verwachten met een starre
achteras flink wat stuurwerk te
moeten verrichten. Heel dociel
gaat het van onderstuur naar
haast neutraal, zodat je hem
door de bocht laat trekken op
een manier die je zeifin de hand
houdt. Ook op hoge snelheid, hij
kan tenslotte ruim 180 km/h, is
het een prettig bestuurbare
auto. Weinig lawaai, al is een
vreemde en bij sommige
toerentallen hinderlijke
motorbrom te horen.
De spitse neus, met links en voor
de luchthapper het Volvo
naamplaatje, is vanuit de lage
stoelpositie niet helemaal te
zien. Dus bij parkeren een beetje
opletten. De stoel is met een wat
onwennige handle te kantelen
en in hoogte te stellen. De zit is
prima, de zijdelingse steun is
voldoende en je hebt een goed
zicht op het dashboard. Dat is
qua meters en lampjes
overzichtelijk. Alleen zijn de drie
schakelaars links en de grote
draaiknop voor het licht naar
mijn smaak niet trefzeker
geplaatst Dat geldt ook voor de
knoppen van de elektrische
bediening van de zijruiten. Zet
die in plaats van op de
middentunnel voor op de deur
handgreep.
Het is heel eigenwijs van Volvo
om achterin twee stoelen te
plaatsen en geen neerklapbare
bank. Het maakt er wel een
aparte auto van, waarbij de
achterpassagiers nog redelijk
wat hoofdruimte hebben en de
rugleuningen kunnen
verstellen. Beide zetels zijn
neerklapbaar en dan wordt de
niet zo geweldig ruime
bagage-eenheid aanzienlijk
vergroot. Staan de
rugleuningen gewoon rechtop,
dan is nog geen 60 cm.
laadlengte voorhanden. Het
geheel is af te sluiten met een
uiterst onhandig dekzeil met
vele haken en ogen. Waarom
niet een oprolhorret je gekozen
in plaats van dit ongelukkige
tonneau-idee.
De motor in deze Volvo 480 ES is
een stille werker die met weinig
en variabele soorten benzine
genoegen neemt. De centrale
eenheid regelt alles piekfijn,
zodat de ontsteking te allen tijde
razendsnel wordt aangepast aan
de omstandigheden. Met de 46
ltr tankinhoud is dik 500 km af te
leggen, dus bij normaal gebruik
van de superbenzine is ruim 1:10
te halen. De 1.7 ltr-motor van
Renault is potent genoeg om
redelijk vlot met het verkeer
mee te komen. Het is wel zaak
om de soepel schakelende 5-bak
menigmaal te beroeren om ook
nog eens pittige acceleraties
teweeg te brengen. Geen felle
rakker dus deze Volvo, maar wie
weet komt er eerdaags nog een
turbo met automaat. Want
uiteindeliik moet de markt in
Amerika eind volgend jaar nog
veroverd worden.
Hoe gedraagt de Volvo Coupé
zich op lange afstanden en in de
soepel draaiende motor, zodat
je zonder horten en stoten in 3 of
4 kunt doorrijden. Bij parkeren
is het een beetje gokken of
stad? Met name valt het kwieke
de bestuurder op die lange tijd
achter het goedgevormde
stuurt je heeft gezeten. Het is
een plezierige auto om flinke
ritten mee te maken. En in de
stad heb je veel plezier van de
kleine plekjes groot genoeg zijn.
In andere situaties is het zicht
rondom goed en geven de drie
spiegels ruim zicht naar
achteren.
Van de vele snufjes die erin
Helmond bedacht zijn noemen
we de meest nuttige. De
informatie-unit die via een knop
en digitaal klokje alles vertelt
over actieradius, olie- en
watertemperatuur, actueel en
gemiddeld verbruik, oliepeil en
benzinevoorraad. Naar wens in
miles of kilometers en gallons of
liters. En een groot compliment:
het werkt zeer exact.
Dit nieuwste Hollands produkt
op vier wielen met de naam
Volvo is een behaaglijke manier
van vervoer. Je voelt je thuis
maar toch op visite. En dat
komt vooral omdat het zo
futuristisch aandoet. Iets dat
on-Hollands is in de
automobielbouvv. Maar wie
weet gaan we net als bij de film
langzaam een beetje meetellen
in de wereld. Voor een prijs van
f 44.355 kom je met de Volvo 480
ES heel aardig voor de dag,
zonder nog een stuiver aan
broodnodige extra's te hoeven
uitgeven.
SIEM LEEUWENKAMP
Het interieur van de Volvo 480 ES
mazda formule 4
een alleskunner
Mazda heeft een prijzige,
maar pijlsnelle versie
van de 323 in de aanbieding,
die de aanduiding 'Formule 4'
heeft meegekregen. Het is een
alleskunner met als bijzonder
heid een permanente vierwiel-
aandrijving, gekoppeld aan
een zestienkleps 1,6 injectie
motor met twee bovenliggen
de nokkenassen. Dit snoepjes
kost een lieve duit: de 'goed
koopste' is 49.695. Er is nog
een duurdere versie van
52.895.
Rijden met dit 4x4-snelheids-
monster is een sensatie, die op
topsnelheid alleen nog maar
straffeloos in de Bondsrepu
bliek kan worden beleefd. De
functie van het apparaat is dan
ook het opkrikken van het ima
go van Mazda, dat volgens de
importeur een dergelijk top
model vergt. Moeilijk meetba
re winst, want in concreto ver
wacht Mazda niet veel exem
plaren te kunnen slijten. De
Formule 4 moet zijn sporen
gaan verdienen in de rally-
sport. Daar zal dit krachtige en
watervlugge karretje volgend
jaar worden ingezet in wed
strijden voor het Wereld-mer-
kenkampioenschap
De nieuwe Mazda valt op door
vier bijzondere constructies.
De al eerder genoemde twee
bovenliggende nokkenassen
met vier kleppen per cilinder,
een watergekoelde turbocom
pressor, een hoogte-verstelsys-
teem en samengebrachte cen
trale en voorasdifferentiëlen.
De inspuitmotor levert 150 pk
bij 6000 toeren. De samenge
perste lucht wordt door een in-
terkoeler door de rijwind ge
koeld, waardoor deze luch-
Mazda's permanente 4 maal 4.
thoeveelheid gecomprimeerd
wordt. (Warmte zet uit en koe
ling krimpt in). Daardoor kan
er meer lucht door de com
pressor in de cilinder gestuwd
worden. De turbo zeifis water-
gekoeld. Deze is gekoppeld
aan het koelsysteem van de
motor. Daarmee hebben de
constructeurs omzeild, dat de
smering in de turbo verbrandt
als de motor plotseling wordt
afgezet na lang op vol vermo
gen te hebben gedraaid.
Om alle wielen evenveel kracht
van de motor te laten ontvan
gen is een elektrisch differen-
tieelslot toegepast, dat met
een eenvoudige drukknop op
het dashboard inschakelbaar
is. Mogelijk schiet die vergren
deling niet direct in de spi-ba-
nen. Dat kan een paar secon
den duren. Een geluidssein
meldt echter wanneer de ver
grendeling tot stand is ge
bracht. In terrein zal dat in-
schakelmoment door de slip
van de wielen overigens vrijwel
onmiddellijk optreden.
De auto beschikt tonslotte
over een instelbare rijhoogte.
Met een druk op de knop kan
men de wagen drie centimeter
meer bodemvrijheid geven.
Dat gebeurt met een hydrau
lisch systeem. De ingestelde
hoogte wordt ongeacht de be
lading constant vastgehou
den.
De wagen is luxueus uitge
voerd met hoogwaardige harde
kuipstoelen. stuurbekrachti
ging en lichtmetalen velgen.
De topsnelheid is volgens de fa
briek 205 kilometer per uur.
Ons testmodel haalde gemak
kelijk 180, maar deed watmoei-
zaam over de laatste 20 kilome
ter. De teller wees echter niet
meer dan 200 kilometer aan.
Maar dat mag toch stevig he
ten voor een betrekkelijk klei
ne auto, die we toch op die snel
heid wat zweverig vonden.
NOL VAN BENNEKOM
Austin Rover heeft voor het modeljaar '87 vijf nieuwe mode]
len in het programma opgenomen. Een daarvan is de 1381
Metro Surf die door aanpasing van de motor valt onder de 'sch»:,
ne auto's' en daarom f800 goedkoper kan worden. Twee nieuwj
typen zijn de 1300 Surf 5-deurs en LS 3-deurs.
In de Montego-versie zijn de Mayfair 2.0 Efi en 2.0 HL Efi Estati
nieuwkomers voor het volgend jaar. Ze zijn beide voorzien va:
een krachtiger injectiemotor van 112 pk en luxe uitgevoerd ondt
meer met elektrische stelbare en verwarmde buitenspiegels. I
komen op 36 en 38 mille. De Estate is ook op grijs kentekent:
leveren en kost dan 24 mille. De Rover 213 SE is nu ook leverbaa
als handgeschakelde auto met 5-versnellingsbak, voor een prij
van 27 mille.
Advertentie i
hypotheken
- Onafhankelijk deskundig- Bemiddeling voor elke
- Vrijblijvend geldverstrekker
- Computeranalyse -- Speciale aanbiedingen
- Geen extra kosten
ANNUÏTEITEN: rente v.a.: 1 jr. vast 5.6 vijf jr. vast
6.2 7 jr. vast 6.4 10 jr. vast 6.8 15 jr. vast 6.9
LEVEN: rente v.a.: 5 jr. vast 5.9 7 jr. vast 6.25 10 jr.
vast 6.45 20 jr. vast 6.95
Vlissingen, Badhuisstraat 31-33-35, tel. 01184-13920*
e ongewijzigde rente duidt op een rustige markt. Het ziet er naar uit j
dat dit voorlopig zo zal blijven.
HYPOTHEEKRENTE
Hypotheekrente beta- rente af-
per lings- vast sluit-
30 september 1986 wijze gedu- provi-
rende sie in
rentepercentages
met gemeente- zonder gem.-
garantie garantie
opgave werke- opgave werke 1
bank lijk bank lijk
ANNLITEITENHYPOTHEKEN
ABN
ABN
ABN
ABN
ABN
ABN
ABN
MA
MA
M A
MA
MA
MA
MA
variabel
1 jr
3 jr
5 jr
7 jr
10 jr
15 jr
1,5
1.5
1.5
1.5
1.5
1.5
1.5
6.2
6.2
6.7
6.9
7.1
7.2
7.5
6,53
6.53
7,07
7,28
7.50
7,61
7,93
S.4
6.4
6,9
7.1
7.3
7.4
7,7
6.751
6.751
7.28
7.50
7,71
7.82
8,15
Amrobank
MA
variabel
1.5
6,2
6,53
6,4
6,75
Amrobank
M/A
2 jr
1,5
6.4
6,75
6.6
6.96
Amrobank
M/A
5 jr
1,5
6.8
7,17
7,0
7,39
Amrobank
M/A
7 jr
1,5
7,0
7,39
7,2
7,61
Avista bank
M/A
variabel
1,5
6,2
6,53
6,4
6,75
Avista bank
M/A
1 jr
1,5
6,2
6,53
6,4
6,75
Avista bank
MA
2 jr
1,5
6.4
6,75
6.6
6,96
Avista bank
M/A
3 jr
1.5
6.7
7.07
6.9
7.28
Avista bank
M/A
5 jr
1,5
6.8
7.17
7.0
7,39
Bouwfonds i rentek. IM A
variabel
1,5
6,7
7,07
6.7
7.0"
Nederlandse
MA
5 jr
1.5
6.7
7.17
6.9
738
Gemeenten
MA
10 jr
1,5
7,2
7,71
7.4
7.92
Bouwf. Ned Gem
MA
30 jr
1.5
7,7
8,25
7,9
8,46
Bouwf. Ned Gem.
MA
renterustl,5
6,9
7,38
7.1
7.60
Centrale
MA
2 jr
1
6,1
6,37
6.3
6,59
Volksbank
MA
5 jr
1
6.7
7,01
6.9
7,23
Direktbank,
MA
1 jr
1
6,0
6,27
6,2
6,4!
NCB-bank
MA
3 jr
1
6,5
6,80
6,7
7.01
Direktbank
M/A
5 jr
1
6,7
7,01
6.9
7,23
Grenswissel-
M/A
1 jr
1
6,1
6,37
6,3
6,59
kantoren/CDK
M/A
5 jr
1
6,7
7,01
6.9
7,2!
Grenswisselk-
HJA
1 jr
1
6.3
6.50
6,5
6,71
Grenswisselk
HJ A
5 jr
1
6.9
7,12
7,1
7.3!
Lanschot/opstart
M'V
variabel
1.5
XXXXX
XXXXX
6.2
6.59
Van Lanschot
M'V
variabel
1.5
XXXXX
XXXXX
6.4
6,86
Van Lanschot
MV
1 jr
1,5
XXXXX
XXXXX
6.3
6,69
Van Lanschot
M. V
2 jr
1,5
XXXXX
XXXXX
6,4
6,86
Van Lanschot
MV
5 jr
1.5
XXXXX
XXXXX
6.9
7.34
Lanschot/comf.
MV
comf 5 jr.
1.5
XXXXX
XXXXX
6.9
7.34
NMB
MA
1 jr
1,5
6,2
6.53
6.4
6,75
NMB
MA
3 jr
1.5
6.7
7.07
6.9
7,2!
NMB
M/A
5 jr
1.5
6.9
7.28
7,1
7.51
NMB
MA
?jr
1,5
7.1
7,50
7.3
7,71
Postbank
M/A
2 jr
1
6.1
6,37
6.3
6,51
Postbank
M/A
5 jr
1
6,7
7,01
6,9
7,23
Postbank
M'A
7 jr
1
6,9
7,23
7,1
7,4)
Rabobank
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
M/A var.'l jr.
MA 2/3 jr
M/A 4 5jr
MA stabiel
HJA var.'l jr
HJ/A 2/3 jr
HJ A 4/5 jr
HJ A stabiel
1,25
1.25
1.25
1.25
1.25
1.25
1.25
1.25
6.5
6.6
6.8
7.0
6.7
6.8
7.0
7.2
6,83
6.94
7,15
7,37
6,94
7,05
7,26
7.46
6.7
6.8
7,0
7.2
6.9
7.0
7.2
7.4
7.04 I
7,15 I
7,3" I
7.5!
7.1:1
7.2!
7.4! I
7.67
Rabo
MA
3 jr
1.5
6.6
6,96
6,8
7i:|
Hypotheekbank
MA
5 jr
1.5
6.8
7.17
7.0
is\
Hypotheekbank
HJ A 3 jr
1.5
6.8
7.07
7.0
7,2! I
Hypotheekbank
HJ A
5 jr
1,5
7.0
7.28
7,2
7.«l
Verenigde
MA
l/2 jr
1
6,2
6,48
6,4
6.651
Spaarbank
M/A
3 jr
1
6,4
6,69
6,6
6,9:1
Spaarbank
M/A
5 jr
1
6,7
7,01
6,9
7.231
Spaarbank
M/A
ideaalren.
1
6,6
6,91
6,8
7,lil
Westl. Utr. (stand)
M/V
1 jr
1,5
6,1
6,58
6,3
6.791
(stand)
M/V
5 jr
1.5
6,7
7,23
6,9
7,451
(stand)
M/V
7 jr
1.5
6.8
7,34
7.0
7.551
(stand)
MV
10 jr
1.5
7.1
7.66
7.3
7.8! I
(stand)
MV
15 jr
1.5
7.4
7.99
7.6
8,2:1
(lage lasten) MV
7 jr
1.5
XXXX
XXXX
7,2
77-1
i interim i M V
1 jr
1.5
6.3
6.79
6.3
6.7S|
4e kwartaal 1986
budget
KW A
variabel
1.5
6.8
7,13
6.8
713|
(no risk)
MV
5 jr
1.5
op aanvraag
op aanvraag
Holl. wacht af
Holl. wacht af
Woonfonds Holl.
Woonfonds
Holland
M V
M V
M V
M V
M/V
1 jr
2 jr
3 jr
5 jr
10 jr
1,5
1.5
1.5
1,5
1,5
Woonfonds/comf M/V comf/5jr 1,5
6,3
6.3
6.5
6.7
7,1
6.7
6.79
6.79
7,01
7,23
7,66
7,32
XXXXX XXX»
XXXXX XXXX!
XXXXX XXXXI.
XXXXX XXXX!
XXXXX XXXX!
XXXXX XXXX!
LEVENHYPOTHEKEN
Centraal Beheer M A
Centraal Beheer M/A
5/10 jr -
15/20 jr -
6,7
7.1
6,91
7,34
6.7
7,1
J
7.3(1
NVL-maatschap. M A
NVL-maatschap. MA
5/10 jr
15/20 jr
6,7
7.1
6,91
7.34
6.7
7,1
6.s:|
7.3!|
RABOBANK UTRECHThypotheek onder/50.000,-afsluitprov 1,5
M A maandbetaling achteraf HJ A halfjaarbetaling achteraf
M V - maandbetaling vooraf KW A kwartaalbetaling achteraf
Bron: 'Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort.
'Levend wit' in combinatie met lichte kleuren.
De manier waarop we ons
huis inrichten is natuurlijk
sterk afhankelijk van onze ei
gen smaak en persoonlijke in
stelling. Volgens 'woonpsycho-
logen' kan het interieur zelfs ge
zien worden als een graadmeter
voor onze kijk op de maatschap
pij. In de sombere jaren waarin
het er voor de landseconomie
niet zo best uitzag, overheersten
in de aanschaf van vloerbedek
king, woningtextiel enzovoort
de donkere kleuren.
Kennelijk heeft de huidige ople
ving ook ons woongedrag zonnig
beinvloed. Op de onlangs gehou
den vakbeurs Interdecor (over
alles wat met woninginrichting
te maken heeft) overheersten de
lichte tinten. De consument ziet
het wel weer 'zitten', en de han
del eveneens.
De term 'levend wit', die op de
beurs als een trefwoord werd
gehanteerd en die duidelijk ge
stalte kreeg in de gelanceerde
nieuwe collecties, is eigenlijk
uitgevonden door een verffabri-
kant. Die zag de opgang in de
economie misschien al wat eer
der aangekomen. Dat 'levend'
slaat op het feit dat wit niet zo
maar hagel- of sneeuwwit hoeft
te zijn, niet akelig klinisch. Wit
kan velerlei gezichten hebben
(Vroeger gebruikte men de iet
wat rare term 'gebroken wit').
Wittinten, in combinatie met
lichte kleuren, overheersen het
aanbod waarmee de consument
wordt geconfronteerd, een ver
schijnsel waarmee de fabrikan
ten uiteraard op de vraag inspe
len. Het zag er op Interdecor dan
ook vrolijk uit.
Het is weliswaar niet zo dat de
verkoop in woningmaterialen nu
plotseling naar recordhoogte
vliegt, maar er is een duidelijke
voorkeur voor spullen van goede
kwaliteit. In sommige sectoren
van de woonmarkt is sprake van
een gedaalde omzet wat het aan
tal meters betreft, maar een stij
ging in het geld dat men ervoor
wil neertellen.
Dit geldt met name voor het arti
kel zonwering, dat in de afgelo
pen jaren een geweldige opgang
heeft gemaakt. De grote rage
van deze tijd is de verticale zon
wering, die niet alleen praktisch
is maar ook een grote rol speelt
in de verfraaiing van het inte
rieur. Ze heeft de horizontale
meer van dat ziekenhuisachtige
wit, maar licht aangetint,
meestal naar grijs.
De dekens verliezen het steeds
meer van de dekbedden en dat
heeft uiteraard ook consequen
ties voor de veroop van lakens.
Wellicht heeft de favoriete rol
van het dekbed er mede toe ge-
zonweringsprodukten lange tijd
verdrongen, maar die komt nu
ook weer flink opzetten, waarbij
de heel smalle lamellen onmis
kenbaar favoriet zijn.
De lichte, vrolijke trend is ook
af te lezen van e nieuwe collec
ties beddegoed. Heel lichte
pastelkleuren, waarin grijs/
blauw en rose overheersen, zijn
helemaal 'in'. Het wit van ons
moderne beddegoed is ook niet
leid dat ontwerpers van slaapka-
mertextiel zich intenser met het
(hoofd)kussen gingen bezig hou
den.
Er zijn verschillende types ont
wikkeld, voor de even zo vele
'stijlen' van slapen. Men spreekt
daarbij over het 'gedifferentieer
de hoofdkussen', met keuzemo
gelijkheden uit plat, hard of
zacht, groot of klein, dik of dun.
Daarvan waren op de beurs vele
voorbeelden te zien... allemaal te
mooi en ook een beetje te duur
om er kussengevechten mee te
houden.
Huishoudtextiel gaat er thans
ook weer een stuk beter in. In
badkamer en keuken wordt
meer textiel gebruikt dan in
voorbije jaren. De consument
kiest daarbij heel bewust voor
gecoördineerde dessins en kleu
ren, passend bij het overige
wooninterieur. Zelfs in strand-
lakens is een hedendaagse trend
te bespeuren: dat moet er leuk
sportief uitzien.
Een leuk noviteitje op Interde
cor was het strandlaken dat te
vens als draagtas kan dienen en
dat voorzien is van een opblaas
baar gedeelte, waarmee het uit
gevouwen laken een prettig
hoofdkussen krijgt.
Het bekende beige Berber tapijt
en karpet moet zijn eersterangs
plaats overdragen aan kleuri
ger materialen. Velours en zoge-
naamde saxonies met volle, v:
lijke kleuren komen ervoor
de plaats.
Zelfs het Oosterse tapijt d(fl
daaraan mee. In landen als "0
dia, Pakistan en Marokko hf'jF
men snel en handig ingespej
op het gat dat Khomeini in i
Iraanse tapijtexport vero a
zaakte. China biedt intussen!
heel wat aan in Oosterse tal
ten. De overwegend rode kif
ren in deze produkten mat
plaats van lichte tinten, voc
blauw. We kunnen niet in
spreken van 'Perzen' nu Iran 4'
deze markt van zijn oude een
plaats is verdrongen naar
vierde.
93i
sb
De moderne opvolgers van:™
aloude, zwaar roodkleurige 'f
zen' worden, gezien de stijge
veroop, niet langer beschoii
als pure weelde-artikelen,
passend in luxueuze interie
De moderne woonstijl kan
vernieuwde Oosterse tapij
heel goed verdragen.
MAR GRO
i