VOLVO 480 ES een geslaagde Hollandse auto vijf nieuwe austin rovers hypotheken wit in interieur duidt optimisme wêÊêË PZC/ vrijdagkrant f D 8 stug eigenwijs thuis voelen interkoeling rij hoogte theelen van der weele 'levend wit' beddegoed bad en keuken tapijt VRIJDAG 3 OKTOBER 1986 'fz, v De Volvo 480 ES. haast on-hollands vooruitstrevend. Het is natuurlijk doodzonde om een Nederlands produkt dat zo doelmatig is uitgekiend en zoveel bekijks heeft, niet te kunnen kopen in eigen land. Er zijn voor dit jaar slechts 5000 stuks gemaakt en nooit eerder was Volvo al door de voorraad van nog te maken auto's heen eer de offfieiële presentatie daar was. Op de Salon van Genève maakte Volvo met zijn 480 ES veel indruk bij de collega-ontwerpers en verzamelde autopers. En ik maak me sterk dat de auto alle kansen van de wereld heeft om de Auto van het Jaar te worden. De voorgeschiedenis is inmiddels bekend. Van het ontwerp, dat naast een Zweeds model en een Italiaanse carrosserie moest wedijveren om de gunst bij de Raad van Bestuur. Het Hollandse model won en Rob Koch kon in Helmond aan de gang om de finishing-touch aan deze combinatie van Nederlands Frans Zweeds technisch kunnen aan te brengen. Na een stevige testperiode kan een volmondig geslaagd genoteerd worden in het hokje 'concept'. Op het formulier staan echter meer dingen. We noemen comfort zittingen en bedieningsgemak. Zit je met niet al te veel bagage aan boord alleen achter het stuur dan komt deze Volvo stuggeveerd voor de dag. Hobbels neemt hij dan merkbaar en rechtuit wordt bij het afwisselen van snelheid in druk verkeer het geheel wat schommelend in lengetrichting. In de bochten gedraagt de 480 ES zich voorbeeldig en je zou toch verwachten met een starre achteras flink wat stuurwerk te moeten verrichten. Heel dociel gaat het van onderstuur naar haast neutraal, zodat je hem door de bocht laat trekken op een manier die je zeifin de hand houdt. Ook op hoge snelheid, hij kan tenslotte ruim 180 km/h, is het een prettig bestuurbare auto. Weinig lawaai, al is een vreemde en bij sommige toerentallen hinderlijke motorbrom te horen. De spitse neus, met links en voor de luchthapper het Volvo naamplaatje, is vanuit de lage stoelpositie niet helemaal te zien. Dus bij parkeren een beetje opletten. De stoel is met een wat onwennige handle te kantelen en in hoogte te stellen. De zit is prima, de zijdelingse steun is voldoende en je hebt een goed zicht op het dashboard. Dat is qua meters en lampjes overzichtelijk. Alleen zijn de drie schakelaars links en de grote draaiknop voor het licht naar mijn smaak niet trefzeker geplaatst Dat geldt ook voor de knoppen van de elektrische bediening van de zijruiten. Zet die in plaats van op de middentunnel voor op de deur handgreep. Het is heel eigenwijs van Volvo om achterin twee stoelen te plaatsen en geen neerklapbare bank. Het maakt er wel een aparte auto van, waarbij de achterpassagiers nog redelijk wat hoofdruimte hebben en de rugleuningen kunnen verstellen. Beide zetels zijn neerklapbaar en dan wordt de niet zo geweldig ruime bagage-eenheid aanzienlijk vergroot. Staan de rugleuningen gewoon rechtop, dan is nog geen 60 cm. laadlengte voorhanden. Het geheel is af te sluiten met een uiterst onhandig dekzeil met vele haken en ogen. Waarom niet een oprolhorret je gekozen in plaats van dit ongelukkige tonneau-idee. De motor in deze Volvo 480 ES is een stille werker die met weinig en variabele soorten benzine genoegen neemt. De centrale eenheid regelt alles piekfijn, zodat de ontsteking te allen tijde razendsnel wordt aangepast aan de omstandigheden. Met de 46 ltr tankinhoud is dik 500 km af te leggen, dus bij normaal gebruik van de superbenzine is ruim 1:10 te halen. De 1.7 ltr-motor van Renault is potent genoeg om redelijk vlot met het verkeer mee te komen. Het is wel zaak om de soepel schakelende 5-bak menigmaal te beroeren om ook nog eens pittige acceleraties teweeg te brengen. Geen felle rakker dus deze Volvo, maar wie weet komt er eerdaags nog een turbo met automaat. Want uiteindeliik moet de markt in Amerika eind volgend jaar nog veroverd worden. Hoe gedraagt de Volvo Coupé zich op lange afstanden en in de soepel draaiende motor, zodat je zonder horten en stoten in 3 of 4 kunt doorrijden. Bij parkeren is het een beetje gokken of stad? Met name valt het kwieke de bestuurder op die lange tijd achter het goedgevormde stuurt je heeft gezeten. Het is een plezierige auto om flinke ritten mee te maken. En in de stad heb je veel plezier van de kleine plekjes groot genoeg zijn. In andere situaties is het zicht rondom goed en geven de drie spiegels ruim zicht naar achteren. Van de vele snufjes die erin Helmond bedacht zijn noemen we de meest nuttige. De informatie-unit die via een knop en digitaal klokje alles vertelt over actieradius, olie- en watertemperatuur, actueel en gemiddeld verbruik, oliepeil en benzinevoorraad. Naar wens in miles of kilometers en gallons of liters. En een groot compliment: het werkt zeer exact. Dit nieuwste Hollands produkt op vier wielen met de naam Volvo is een behaaglijke manier van vervoer. Je voelt je thuis maar toch op visite. En dat komt vooral omdat het zo futuristisch aandoet. Iets dat on-Hollands is in de automobielbouvv. Maar wie weet gaan we net als bij de film langzaam een beetje meetellen in de wereld. Voor een prijs van f 44.355 kom je met de Volvo 480 ES heel aardig voor de dag, zonder nog een stuiver aan broodnodige extra's te hoeven uitgeven. SIEM LEEUWENKAMP Het interieur van de Volvo 480 ES mazda formule 4 een alleskunner Mazda heeft een prijzige, maar pijlsnelle versie van de 323 in de aanbieding, die de aanduiding 'Formule 4' heeft meegekregen. Het is een alleskunner met als bijzonder heid een permanente vierwiel- aandrijving, gekoppeld aan een zestienkleps 1,6 injectie motor met twee bovenliggen de nokkenassen. Dit snoepjes kost een lieve duit: de 'goed koopste' is 49.695. Er is nog een duurdere versie van 52.895. Rijden met dit 4x4-snelheids- monster is een sensatie, die op topsnelheid alleen nog maar straffeloos in de Bondsrepu bliek kan worden beleefd. De functie van het apparaat is dan ook het opkrikken van het ima go van Mazda, dat volgens de importeur een dergelijk top model vergt. Moeilijk meetba re winst, want in concreto ver wacht Mazda niet veel exem plaren te kunnen slijten. De Formule 4 moet zijn sporen gaan verdienen in de rally- sport. Daar zal dit krachtige en watervlugge karretje volgend jaar worden ingezet in wed strijden voor het Wereld-mer- kenkampioenschap De nieuwe Mazda valt op door vier bijzondere constructies. De al eerder genoemde twee bovenliggende nokkenassen met vier kleppen per cilinder, een watergekoelde turbocom pressor, een hoogte-verstelsys- teem en samengebrachte cen trale en voorasdifferentiëlen. De inspuitmotor levert 150 pk bij 6000 toeren. De samenge perste lucht wordt door een in- terkoeler door de rijwind ge koeld, waardoor deze luch- Mazda's permanente 4 maal 4. thoeveelheid gecomprimeerd wordt. (Warmte zet uit en koe ling krimpt in). Daardoor kan er meer lucht door de com pressor in de cilinder gestuwd worden. De turbo zeifis water- gekoeld. Deze is gekoppeld aan het koelsysteem van de motor. Daarmee hebben de constructeurs omzeild, dat de smering in de turbo verbrandt als de motor plotseling wordt afgezet na lang op vol vermo gen te hebben gedraaid. Om alle wielen evenveel kracht van de motor te laten ontvan gen is een elektrisch differen- tieelslot toegepast, dat met een eenvoudige drukknop op het dashboard inschakelbaar is. Mogelijk schiet die vergren deling niet direct in de spi-ba- nen. Dat kan een paar secon den duren. Een geluidssein meldt echter wanneer de ver grendeling tot stand is ge bracht. In terrein zal dat in- schakelmoment door de slip van de wielen overigens vrijwel onmiddellijk optreden. De auto beschikt tonslotte over een instelbare rijhoogte. Met een druk op de knop kan men de wagen drie centimeter meer bodemvrijheid geven. Dat gebeurt met een hydrau lisch systeem. De ingestelde hoogte wordt ongeacht de be lading constant vastgehou den. De wagen is luxueus uitge voerd met hoogwaardige harde kuipstoelen. stuurbekrachti ging en lichtmetalen velgen. De topsnelheid is volgens de fa briek 205 kilometer per uur. Ons testmodel haalde gemak kelijk 180, maar deed watmoei- zaam over de laatste 20 kilome ter. De teller wees echter niet meer dan 200 kilometer aan. Maar dat mag toch stevig he ten voor een betrekkelijk klei ne auto, die we toch op die snel heid wat zweverig vonden. NOL VAN BENNEKOM Austin Rover heeft voor het modeljaar '87 vijf nieuwe mode] len in het programma opgenomen. Een daarvan is de 1381 Metro Surf die door aanpasing van de motor valt onder de 'sch»:, ne auto's' en daarom f800 goedkoper kan worden. Twee nieuwj typen zijn de 1300 Surf 5-deurs en LS 3-deurs. In de Montego-versie zijn de Mayfair 2.0 Efi en 2.0 HL Efi Estati nieuwkomers voor het volgend jaar. Ze zijn beide voorzien va: een krachtiger injectiemotor van 112 pk en luxe uitgevoerd ondt meer met elektrische stelbare en verwarmde buitenspiegels. I komen op 36 en 38 mille. De Estate is ook op grijs kentekent: leveren en kost dan 24 mille. De Rover 213 SE is nu ook leverbaa als handgeschakelde auto met 5-versnellingsbak, voor een prij van 27 mille. Advertentie i hypotheken - Onafhankelijk deskundig- Bemiddeling voor elke - Vrijblijvend geldverstrekker - Computeranalyse -- Speciale aanbiedingen - Geen extra kosten ANNUÏTEITEN: rente v.a.: 1 jr. vast 5.6 vijf jr. vast 6.2 7 jr. vast 6.4 10 jr. vast 6.8 15 jr. vast 6.9 LEVEN: rente v.a.: 5 jr. vast 5.9 7 jr. vast 6.25 10 jr. vast 6.45 20 jr. vast 6.95 Vlissingen, Badhuisstraat 31-33-35, tel. 01184-13920* e ongewijzigde rente duidt op een rustige markt. Het ziet er naar uit j dat dit voorlopig zo zal blijven. HYPOTHEEKRENTE Hypotheekrente beta- rente af- per lings- vast sluit- 30 september 1986 wijze gedu- provi- rende sie in rentepercentages met gemeente- zonder gem.- garantie garantie opgave werke- opgave werke 1 bank lijk bank lijk ANNLITEITENHYPOTHEKEN ABN ABN ABN ABN ABN ABN ABN MA MA M A MA MA MA MA variabel 1 jr 3 jr 5 jr 7 jr 10 jr 15 jr 1,5 1.5 1.5 1.5 1.5 1.5 1.5 6.2 6.2 6.7 6.9 7.1 7.2 7.5 6,53 6.53 7,07 7,28 7.50 7,61 7,93 S.4 6.4 6,9 7.1 7.3 7.4 7,7 6.751 6.751 7.28 7.50 7,71 7.82 8,15 Amrobank MA variabel 1.5 6,2 6,53 6,4 6,75 Amrobank M/A 2 jr 1,5 6.4 6,75 6.6 6.96 Amrobank M/A 5 jr 1,5 6.8 7,17 7,0 7,39 Amrobank M/A 7 jr 1,5 7,0 7,39 7,2 7,61 Avista bank M/A variabel 1,5 6,2 6,53 6,4 6,75 Avista bank M/A 1 jr 1,5 6,2 6,53 6,4 6,75 Avista bank MA 2 jr 1,5 6.4 6,75 6.6 6,96 Avista bank M/A 3 jr 1.5 6.7 7.07 6.9 7.28 Avista bank M/A 5 jr 1,5 6.8 7.17 7.0 7,39 Bouwfonds i rentek. IM A variabel 1,5 6,7 7,07 6.7 7.0" Nederlandse MA 5 jr 1.5 6.7 7.17 6.9 738 Gemeenten MA 10 jr 1,5 7,2 7,71 7.4 7.92 Bouwf. Ned Gem MA 30 jr 1.5 7,7 8,25 7,9 8,46 Bouwf. Ned Gem. MA renterustl,5 6,9 7,38 7.1 7.60 Centrale MA 2 jr 1 6,1 6,37 6.3 6,59 Volksbank MA 5 jr 1 6.7 7,01 6.9 7,23 Direktbank, MA 1 jr 1 6,0 6,27 6,2 6,4! NCB-bank MA 3 jr 1 6,5 6,80 6,7 7.01 Direktbank M/A 5 jr 1 6,7 7,01 6.9 7,23 Grenswissel- M/A 1 jr 1 6,1 6,37 6,3 6,59 kantoren/CDK M/A 5 jr 1 6,7 7,01 6.9 7,2! Grenswisselk- HJA 1 jr 1 6.3 6.50 6,5 6,71 Grenswisselk HJ A 5 jr 1 6.9 7,12 7,1 7.3! Lanschot/opstart M'V variabel 1.5 XXXXX XXXXX 6.2 6.59 Van Lanschot M'V variabel 1.5 XXXXX XXXXX 6.4 6,86 Van Lanschot MV 1 jr 1,5 XXXXX XXXXX 6.3 6,69 Van Lanschot M. V 2 jr 1,5 XXXXX XXXXX 6,4 6,86 Van Lanschot MV 5 jr 1.5 XXXXX XXXXX 6.9 7.34 Lanschot/comf. MV comf 5 jr. 1.5 XXXXX XXXXX 6.9 7.34 NMB MA 1 jr 1,5 6,2 6.53 6.4 6,75 NMB MA 3 jr 1.5 6.7 7.07 6.9 7,2! NMB M/A 5 jr 1.5 6.9 7.28 7,1 7.51 NMB MA ?jr 1,5 7.1 7,50 7.3 7,71 Postbank M/A 2 jr 1 6.1 6,37 6.3 6,51 Postbank M/A 5 jr 1 6,7 7,01 6,9 7,23 Postbank M'A 7 jr 1 6,9 7,23 7,1 7,4) Rabobank Adviesrente Adviesrente Adviesrente Adviesrente Adviesrente Adviesrente Adviesrente M/A var.'l jr. MA 2/3 jr M/A 4 5jr MA stabiel HJA var.'l jr HJ/A 2/3 jr HJ A 4/5 jr HJ A stabiel 1,25 1.25 1.25 1.25 1.25 1.25 1.25 1.25 6.5 6.6 6.8 7.0 6.7 6.8 7.0 7.2 6,83 6.94 7,15 7,37 6,94 7,05 7,26 7.46 6.7 6.8 7,0 7.2 6.9 7.0 7.2 7.4 7.04 I 7,15 I 7,3" I 7.5! 7.1:1 7.2! 7.4! I 7.67 Rabo MA 3 jr 1.5 6.6 6,96 6,8 7i:| Hypotheekbank MA 5 jr 1.5 6.8 7.17 7.0 is\ Hypotheekbank HJ A 3 jr 1.5 6.8 7.07 7.0 7,2! I Hypotheekbank HJ A 5 jr 1,5 7.0 7.28 7,2 7.«l Verenigde MA l/2 jr 1 6,2 6,48 6,4 6.651 Spaarbank M/A 3 jr 1 6,4 6,69 6,6 6,9:1 Spaarbank M/A 5 jr 1 6,7 7,01 6,9 7.231 Spaarbank M/A ideaalren. 1 6,6 6,91 6,8 7,lil Westl. Utr. (stand) M/V 1 jr 1,5 6,1 6,58 6,3 6.791 (stand) M/V 5 jr 1.5 6,7 7,23 6,9 7,451 (stand) M/V 7 jr 1.5 6.8 7,34 7.0 7.551 (stand) MV 10 jr 1.5 7.1 7.66 7.3 7.8! I (stand) MV 15 jr 1.5 7.4 7.99 7.6 8,2:1 (lage lasten) MV 7 jr 1.5 XXXX XXXX 7,2 77-1 i interim i M V 1 jr 1.5 6.3 6.79 6.3 6.7S| 4e kwartaal 1986 budget KW A variabel 1.5 6.8 7,13 6.8 713| (no risk) MV 5 jr 1.5 op aanvraag op aanvraag Holl. wacht af Holl. wacht af Woonfonds Holl. Woonfonds Holland M V M V M V M V M/V 1 jr 2 jr 3 jr 5 jr 10 jr 1,5 1.5 1.5 1,5 1,5 Woonfonds/comf M/V comf/5jr 1,5 6,3 6.3 6.5 6.7 7,1 6.7 6.79 6.79 7,01 7,23 7,66 7,32 XXXXX XXX» XXXXX XXXX! XXXXX XXXXI. XXXXX XXXX! XXXXX XXXX! XXXXX XXXX! LEVENHYPOTHEKEN Centraal Beheer M A Centraal Beheer M/A 5/10 jr - 15/20 jr - 6,7 7.1 6,91 7,34 6.7 7,1 J 7.3(1 NVL-maatschap. M A NVL-maatschap. MA 5/10 jr 15/20 jr 6,7 7.1 6,91 7.34 6.7 7,1 6.s:| 7.3!| RABOBANK UTRECHThypotheek onder/50.000,-afsluitprov 1,5 M A maandbetaling achteraf HJ A halfjaarbetaling achteraf M V - maandbetaling vooraf KW A kwartaalbetaling achteraf Bron: 'Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort. 'Levend wit' in combinatie met lichte kleuren. De manier waarop we ons huis inrichten is natuurlijk sterk afhankelijk van onze ei gen smaak en persoonlijke in stelling. Volgens 'woonpsycho- logen' kan het interieur zelfs ge zien worden als een graadmeter voor onze kijk op de maatschap pij. In de sombere jaren waarin het er voor de landseconomie niet zo best uitzag, overheersten in de aanschaf van vloerbedek king, woningtextiel enzovoort de donkere kleuren. Kennelijk heeft de huidige ople ving ook ons woongedrag zonnig beinvloed. Op de onlangs gehou den vakbeurs Interdecor (over alles wat met woninginrichting te maken heeft) overheersten de lichte tinten. De consument ziet het wel weer 'zitten', en de han del eveneens. De term 'levend wit', die op de beurs als een trefwoord werd gehanteerd en die duidelijk ge stalte kreeg in de gelanceerde nieuwe collecties, is eigenlijk uitgevonden door een verffabri- kant. Die zag de opgang in de economie misschien al wat eer der aangekomen. Dat 'levend' slaat op het feit dat wit niet zo maar hagel- of sneeuwwit hoeft te zijn, niet akelig klinisch. Wit kan velerlei gezichten hebben (Vroeger gebruikte men de iet wat rare term 'gebroken wit'). Wittinten, in combinatie met lichte kleuren, overheersen het aanbod waarmee de consument wordt geconfronteerd, een ver schijnsel waarmee de fabrikan ten uiteraard op de vraag inspe len. Het zag er op Interdecor dan ook vrolijk uit. Het is weliswaar niet zo dat de verkoop in woningmaterialen nu plotseling naar recordhoogte vliegt, maar er is een duidelijke voorkeur voor spullen van goede kwaliteit. In sommige sectoren van de woonmarkt is sprake van een gedaalde omzet wat het aan tal meters betreft, maar een stij ging in het geld dat men ervoor wil neertellen. Dit geldt met name voor het arti kel zonwering, dat in de afgelo pen jaren een geweldige opgang heeft gemaakt. De grote rage van deze tijd is de verticale zon wering, die niet alleen praktisch is maar ook een grote rol speelt in de verfraaiing van het inte rieur. Ze heeft de horizontale meer van dat ziekenhuisachtige wit, maar licht aangetint, meestal naar grijs. De dekens verliezen het steeds meer van de dekbedden en dat heeft uiteraard ook consequen ties voor de veroop van lakens. Wellicht heeft de favoriete rol van het dekbed er mede toe ge- zonweringsprodukten lange tijd verdrongen, maar die komt nu ook weer flink opzetten, waarbij de heel smalle lamellen onmis kenbaar favoriet zijn. De lichte, vrolijke trend is ook af te lezen van e nieuwe collec ties beddegoed. Heel lichte pastelkleuren, waarin grijs/ blauw en rose overheersen, zijn helemaal 'in'. Het wit van ons moderne beddegoed is ook niet leid dat ontwerpers van slaapka- mertextiel zich intenser met het (hoofd)kussen gingen bezig hou den. Er zijn verschillende types ont wikkeld, voor de even zo vele 'stijlen' van slapen. Men spreekt daarbij over het 'gedifferentieer de hoofdkussen', met keuzemo gelijkheden uit plat, hard of zacht, groot of klein, dik of dun. Daarvan waren op de beurs vele voorbeelden te zien... allemaal te mooi en ook een beetje te duur om er kussengevechten mee te houden. Huishoudtextiel gaat er thans ook weer een stuk beter in. In badkamer en keuken wordt meer textiel gebruikt dan in voorbije jaren. De consument kiest daarbij heel bewust voor gecoördineerde dessins en kleu ren, passend bij het overige wooninterieur. Zelfs in strand- lakens is een hedendaagse trend te bespeuren: dat moet er leuk sportief uitzien. Een leuk noviteitje op Interde cor was het strandlaken dat te vens als draagtas kan dienen en dat voorzien is van een opblaas baar gedeelte, waarmee het uit gevouwen laken een prettig hoofdkussen krijgt. Het bekende beige Berber tapijt en karpet moet zijn eersterangs plaats overdragen aan kleuri ger materialen. Velours en zoge- naamde saxonies met volle, v: lijke kleuren komen ervoor de plaats. Zelfs het Oosterse tapijt d(fl daaraan mee. In landen als "0 dia, Pakistan en Marokko hf'jF men snel en handig ingespej op het gat dat Khomeini in i Iraanse tapijtexport vero a zaakte. China biedt intussen! heel wat aan in Oosterse tal ten. De overwegend rode kif ren in deze produkten mat plaats van lichte tinten, voc blauw. We kunnen niet in spreken van 'Perzen' nu Iran 4' deze markt van zijn oude een plaats is verdrongen naar vierde. 93i sb De moderne opvolgers van:™ aloude, zwaar roodkleurige 'f zen' worden, gezien de stijge veroop, niet langer beschoii als pure weelde-artikelen, passend in luxueuze interie De moderne woonstijl kan vernieuwde Oosterse tapij heel goed verdragen. MAR GRO i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 8