Parijs vreest nieuwe golf terreurdaden Korten op onderwijs niet zo gemakkelijk Zelfverzekerde CDU begint partijcongres Betekenis dierendag nog steeds actueel PZC/ opinie en achtergrond 4 Arafat Visumplicht 'MS'ni9^C! Spontane groei Olieprijs Raar systeem Manifest Zelfverzekerd Boodschap stemmen uit de kerken VRIJDAG 3 OKTOBER 1986 Door Rudolph Bakken De Franse regering vreest een nieuwe golf van terreurdaden in Parijs. On derminister voor binnenlandse veiligheid Robert Pandraud heeft de be volking tot 'oplettendheid' opgeroepen en de politie 'om zijn pogingen nog te versterken bij hun controles en het opsporen van informatie'. Minister van binnenlandse zaken Pasqua had een dag eerder al in een TV-interview ver klaard dat 'het ergste nog moet komen'. En hij maakte bekend dat de verloven van de Franse politie tot 15 oktober zijn ingetrokken. Een dergelijke maatre gel was niet meer genomen sinds sinds de mei-opstand van 1968. De daders van de reeks aanslagen van Capuccinam tijdens zijn verblijf in Pa- de afgelopen weken worden door de Franse justitie zonder aarzelen nog steeds gezocht in de boezem van de fa milie Abdallah. En gevreesd wordt at andere terroristen de estafette-staf van de voortaan in hun Noordlibanese dorp omcirkelde gebroeders Abdallah zullen overnemen. Onder deze broers is Emile, die er ernstig van wordt ver dacht de bom te hebben geplaatst in de Rue de Rennes, voor de gevel van de drukbezochte textielzaak van Tati. De aanslagen hadden tot doel de vrij lating te forceren van broer Georges Emile Abdallah. die in de Parijse San- te-gevangenis opgesloten zit. De Franse justitie is nu bedacht op hernieuwde activiteit van de ASALA. dat zijn Armeense terroristen die strij den voor de vrijheid van hun land. On der de drie gevangenen wier vrijlating de terroristen gewapenderhand eisen bevindt zich een Armeniër, die in Frankrjk een levenslange gevangenis straf uitzit voor zijn aandeel in de bloe dige bomaanslag op het Parijse vlieg veld Orly. De geheimzinnige Monseigneur Hila- rion Capucci is intussen op zijn uit gangsbasis in Rome teruggekeerd en heeft daar anders dan de Franse au toriteiten verklaard 'optimistisch' te zijn en 'te hopen dat het ergste voor bij is'. Monseigneur Capucci is de Grieks-orthodoxe prelaat met uitste kende relaties in het Nabije Oosten, die officieus door premier Chirac was uitgenodigd als middelman op te tre den. De prelaat was dinsdagavond naar Rome teruggevlogen na een be zoek van ruim een week in Parijs, bij welke gelegenheid hij herhaaldelijk door de onderminister voor nationale veiligheid Pandraud was ontvangen, en hij een opzienbarend bezoek had gebracht aan Georges Ibrahim Abdal lah in diens cel in de Sante-gevange- nis. Het 'satirische' weekblad 'Le Canard Enchainé' meent in zijn nummer van afgelopen woensdag te weten wat de achtergronden zijn van Monseigeur Capucci's bezoek aan Parijs. Hoewel premier Chirac officieel ontkent dat hij om de komst van Capucci had ge vraagd, is het althans de omgeving van de eerste ministeralles volgens het satirische weekblad die de pre laat in Rome benaderd heeft. Met toe stemming van premier Chirac zou de ze 'omgeving' ook contact hebben op genomen met Capucci's vriend Yas ser Arafat, de leider van de PLO. Het zou Arafat zijn geweest die Capucci er toe had overgehaald om op het ver zoek van de Franse eerste minister in te gaan en naar Parijs te komen. Ca pucci had tenslotte voor de reis offi cieel toestemming gekregen van Mon seigneur Casaroli, de 'minister van buitenlandse zaken' van het Vati- caa'n. Bij zijn aankomst op het Parijse vliegveld Roissy was Capucci opge haald door Ibrahim Souss, de verte genwoordiger van de PLO in Parijs. njs twee opzienbarende initiatieven. Na Capucci's contact met de Syrische machthebbers met wie hij, ondanks zijn vriendschap met Arafat, ook op uitstekende voet verkeerd besloot premier Chirac een vertrouwensman in de persoon van de minister voor sa menwerking Michel Aurillac naar Sy rië te zenden. Dit bliksembezoek en Capucci's invloed hebben bewerkstel ligd dat de Franse regering niet langer Syrië openlijk of in bedekte termen er van beschuldigd deel aan de aansla gen te hebben gehad. Leden van de Franse geheime diensten zijn nu zelfs in Syrië om daar met hun Syrische col- legas 'samen te werken' en 'de daders op te sporen". Het tweede initiatief van Capucci was zijn bezoek aan Georges Ibrahim Ab dallah in diens cel in de Sante-gevan- genis. Volgens 'Le Canard Enchainé' was Capucci weliswaar als een echte staatsman met motorpolitie naar de gevangenis begeleid, maar tegelijker tijd had de Franse geheime dienst een uitgebreide afluisterinstallatie rond Abdallah's cel opgebouwd, die op het moment waarop het aankwam overi gens de geest gaf. Bovendien voerden Abdallah en Capucci hun gesprek fluisterend in elkanders oor, 'net zoals de paus dat deed toen hij ten over staan van de televisiecamera's in diens cel een gesprek had met Ali Ag- ca, zijn moordenaar', aldus weet het dagblad 'le Monde' op zijn beurt te melden. Op de Franse consulaten in de hele wereld neemt intussen de scepsis toe over het nut van de visum-plicht, die premier Chirac heeft uitgevaardigd als wapen in de strijd tegen het terro risme. Steeds duidelijker wordt dat het systeem zoveel mankementen ver toont, dat het nauwelijks doeltref fend kan worden genoemd. Omdat de 'visum-plicht niet geldt voor de lan den van de EEG en Zwitserland, zien de consulaire ambtenaren niet in waarom terroristen geen gebruik zou den maken van valse Westduitse of Griekse paspoorten, in plaats van Noorse of Oostenrijkse, waarin een vi sum is vereist. Daar komt bij dat het uitgeven van een visum als controle-maatregel al leen zin heeft wanneer degeen die het visum uitgeeft inzage heeft in de dos siers van de justitie en in de opspo ringsregisters. Over deze mogelijkheid beschikt echter niet een enkel Frans consulaat. Het door de eerste minister verordonneerde veiligheidssysteem van de visums wordt bovendien geheel ontkracht door de omstandigheid dat bijzondere en gemakkelijkere voor waarden gelden voor Algerije, Tunesië en Marokko, landen waarvan iedereen weet dat ze een rijke bron vormen van het internationaal terrorisme. Ver wacht wordt dan ook dat de visum plicht na de aanvankelijke periode van een half jaar zal worden opgehe ven, als ze al niet in de praktijk en met de Franse slag langzaam maar zeker tot dode letter wordt verklaard. rDoor Peter Haerkens) Boze ouders die de school van hun kinderen bezetten, veront waardigde leerkrachten die niet meer geloven in 'de politiek' en bij na 1,7 miljoen handtekeningen van mensen die de plannen van minis ter Deetman met het basisonder wijs verafschuwen. Zie hier de oogst die de bewindsman tot nu toe mocht binnenhalen. De kritiek op zijn bezuinigingsplan nen is niet mis: kleuters worden in hun ontwikkeling belemmerd als ze niet meer naar school mogen en hun moeders kunnen niet meer gaan werken. Kinderen met problemen vallen tussen de wal en het schip als ze niet meer naar het speciaal onder wijs mogen en leerkrachten raken overbelast als ze die kinderen toch zelf moeten opvangen. Schoollei ders vrezen het ergste, omdat ze de eerste tijd geen vervangers krijgen voor zieke leerkrachten. Met angst en beven wachten zij de komende winter en de eerste griepepidemie af. Deetman heeft rekening gehouden met kritiek. Bezuinigen doet altijd pijn en wie lijdt, protesteert nu een maal. Wat dat betreft kan moeilijk van een onaangename verrassing gesproken worden. Waar niet is, ver liest de keizer zijn recht. Als er geen geld is, kan het zelfs niet aan een no bel doel als onderwijs worden uitge geven, houdt de minister zijn critici steeds voor. Bezuinigen op onderwijs valt niet mee. Zijn het niet de ouders, onder wijsdeskundigen of vakorganisaties die in het geweer komen, omdat ze bang zijn dat de kwaliteit wordt aan getast, dan is het wel de onbeheers baarheid van de kosten zelf die be zuinigen moeilijk maakt. De uitga ven voor het onderwijs hebben de neiging spontaan te groeien. PvdA- Tweede Kamerlid Wallage wijst er op dat de onderwijsbegroting in het verleden ondanks bezuinigingen van enkele honderden miljoenen guldens wel met een miljard is over schreden. wijl aan de andere kant met gulle hand nieuwe zaken begonnen wor den." Als voorbeeld noemt hij de be zuinigingen op de onderwijssalaris- sen: in de periode van 1982 tot '86 2,4 miljard gulden. Dat bedrag is ge haald. Op andere kosten moest 1,6 miljard worden bezuinigd, maar daarvan is slechts een klein gedeel te gehaald, omdat er tegelijkertijd extra geld werd uitgegeven voor nieuw beleid. Ritzen kan niet overzien of minister Deetman het miljard haalt dat hij in 1990 minder mag uitgeven dan in 1986 „maar de geplande bezuinigin gen voor volgend jaar haalt hij ze ker". Vijftig miljoen gulden extra voor het gewone basisonderwijs is best te rij men met een korting van 130 miljoen op het speciaal onderwijs. Daar kost een leerling elk jaar 16.000 gulden te gen 3.000 in het gewone basisonder wijs. Met 3.000 gulden extra voor kinderen die voor zover dat moge lijk is toch in het basisonderwijs opgevangen worden, wordt per sal do nog altijd 13.000 gulden per jaar per kind bezuinigd, rekent Ritzen voor. Als de olieprijs daalt, moeten de kleuters maar thuis blijven, sprak de Groningse hoogleraar K. Koster cy- De Rotterdamse econoom prof.J. Ritzen noemt de onbeheersbaar heid van de kosten evident. „Het is een raar systeem. Aan de ene kant wordt met veel pijn bezuinigd, ter- Drs. W. J. Deetman nisch op de slotmanifestatie van de Nationale Onderwijspetitie. Hij meent dat het niet toelaten van vier jarigen op de basisschool en afrem men van de doorstroming naar het speciaal onderwijs leidt tot meer zit ten blijven en daardoor op den duur net zo veel kost als de bezuinigingen opleveren. Kosters argument dat deze kinderen minder goede studie resultaten behalen als ze later naar de basisschool gaan, noemt Ritzen „niet zo sterk". Dat neemt niet weg dat ook hij bezwaar heeft tegen Deetmans plan. De belemmeringen voor de moeders van de vierjarigen, noemt hij „sociaal niet zo aantrek kelijk". Het opzetten van een soort peuterspeelzaal is beteren nog altijd goedkoper dan de basisschool. Deetman vindt de opvang „geen on derwijsprobleem". Een maatschap pelijk probleem is het daarmee wel en dit soort moeilijkheden laat zich doorgaans niet oplossen met de hand op de knip. Ook Wallage vind de maatregel on gelukkig. Waar zou hij op bezuini gen? Het socialistische kamerlid vindt het niet nodig dat er op elke hoek van de straat een school staat. Kinderen vanaf tien jaar kunnen best een eindje fietsen. Minder scholen betekenen een forse bezui niging en samenvoeging komt zelfs de kwaliteit van het onderwijs ten goede. Een flinke school heeft meer te bieden dan een driemansschool tje, stelt hij. Op het ministerie van onderwijs wordt heel anders geredeneerd. Deetman gaat er vanuit dat de over grote meerderheid van de kleuters nog een jaartje thuis blijft. Uitslui tend alleenstaande ouders hebben dan last van de maatregel. Zelfs het verlies aan banen in het onderwijs laat zich volgens de minister niet vertalen in uitkeringen en extra kos ten. De overtollige leerkrachten mo gen blijven tot ze ergens anders een baan vinden. Hoe dat kan? Door na tuurlijk verloop. Mensen gaan dood, met pensioen of hebben andere rede nen om op te stappen. Het overschot verdwijnt zo vanzelf. Het vergt enige jaren voor de maat regelen optimaal resultaat opleve ren. Maar daarin is voorzien. In vier etappes groeien de bezuinigingen naar een miljard gulden. In 1990 wordt dat bedrag minder aan on derwijs uitgegeven dan dit jaar, zo is de bedoeling. Of het lukt? Aan mi nister Deetman zal het niet liggen. Door Hans Hoogendijk De Westduitse christen-democratische CDU begint maandag in Mainzzeij verzekerd aan haar 34e partijcongres. De partij van Helmut Kohl heeft J alle fronten de wind mee en is zich daar langzaam van bewust geworden. V« geten zijn de vele blunders van de afgelopen vier jaar. „We kijken alleen nl vooruit", is het motto van secretaris-generaal Heiner Geissler. „Verder tj Duitsland. Stabiele prijzen, een veilige AOW, meer banen. CDU". West-Duiii land hangt drie en een halve maand voor de verkiezingen vol met deze aai.' plakbiljetten van de CDU. Heiner Geissler, een van de meest om streden politici in de Bondsrepubliek, heeft de koers uitgezet. De gehaaide partijstrateeg kent de stemming in het land. Hij weet dat bijna 70 procent van de bevolking tevreden is. Een bijna on gehoord percentage. Vier jaar geleden, toen Helmut Kohl de macht van de so ciaal-democraat Helmut Schmidt overnam, was maar 40 procent tevre den. Heiner Geissler, de wolf in schaapskle ren zoals Der Spiegel hem noemt, haakte direct in op dit stemmings beeld. In de brievenbussen van de 781 gedelegeerden naar het partijcongres viel deze week een handzaam papier. De titel: 'Toekomstmanifest: voor een maatschappij van morgen vooruit strevend en menselijk'. In acht vel letjes legt Geissler uit, dat de toe komst aan de christen-democraten is.. Een strategische meesterzet, want met het claimen van het begrip 'toe komst' is hij de sociaal-democratische campagnemakers een slag voor. De SPD-kanselierskandidaat Johannes Rau had dit thema ook als hoeksteen voor zijn verkiezingsstrijd uitgekozen. Het 'toekomstmanifest' is een fraai stukje werk van Geissler-getrouwen als de succesvolle vrouwen- en gezond heidsminister Rita Sussmuth, de strijdbare minister van sociale zaken Norbert Blum en experts als minister van financiën Gerhard Stoltenberg, de succesvolle minister-president van Baden-Württemberg, Lothar Spath. Natuurlijk vergeet de CDU ook niet te wijzen op de 'chaos' en de 'erflast' die zij bij hun machtsovername vier jaar geleden aantroffen, maar kernpunt is de toekomst. Een slimme zet was ook dat de CDU dit wervende pamflet alleen heeft be dacht en dus geen rekening hoefde te houden met de stoorfactor uit Beieren, de CSU van Franz Josef Strauss. Dat besluit bespaarde Geissler en de zij nen de ergernissen die ze nu met de CSU hebben over het opstellen van een gemeenschappelijk verkiezings programma. Strauss heeft duidelijk la ten weten dat zijn partij op een aantal punten heel wat verder wil gaan dan de christen-democratische broeders en zusters buiten Beieren. De Beierse minister-president, die met het oog op de verkiezingen in zijn 'Vrij staat' op 12 oktober weer flink van de toren blaast, spreekt wel een groet- woord op het CDU-congres. Dat wordt naar alle waarschijnlijkheid een be toog van ruim een uur, waarin hij zal uitleggen dat de buitenlandse politiek van de liberaal Genscher een ramp is, dat gewelddadige demonstranten snel terroristen kunnen worden en dat de stroom asielzoekers niet wordt afge remd door het dichten van het lek in Berlijn. Kortom, er dient een aantal wetten te worden veranderd om 'onze staat beter te beschermen tegen de economische vluchtelingen die van de rijkdom van ons land willen profiteren' en om 'ons te behoeden voor de terreur van de straat'. Maar bovenal mi worden voorkomen dat 'de rood ne chaos aan de macht komt'. De CDU-gedelegeerden zullen natut lijk hun bijval betonen voor de om man uit München, maar de marsroi i zal niet worden veranderd. De CDl'ij vooral kanselier Helmut Kohl zijn;<ji zelfverzekerd geworden, dat ze zit door de altijd wat obstinate Beier CSU niet meer uit het evenwicht! ten brengen. Kohl is gegroeid in h ambt van kanselier. Natuurlijk isb geen man van het formaat Helm Schmidt, maar een ramp is zijn optr den nu ook weer niet. Kohl's instil om te overleven, heeft hem nog not in de steek gelaten. En zelfs een Kohl-vijandig blad als:i machtige Spiegel, is intussen tot conclusie gekomen dat de man niet weg laat schrijven. Als Strauss en Genscher weer veJj tend over straat rollen over de buitel landse koers van de Bondsrepubliei blijft Kohl rustig zitten. Pas als o] twee oponenten in een uitzichtlJj loopgravenoorlog zijn verwikkel,!, grijpt hij in. Dezelfde tactiek volgde hij bij de oft verkwikkelijke discussie over hetprii bleem van de asielzoekers. Kohl liettjj CSU en delen van zijn eigen CDU ene# zijds en de FDP, SPD en de GroenJi anderzijds, net zo lang met modél; gooien totdat iedereen smerig wast f halve hij. Toen nodigde hij alle par: en met uitzondering van de Grap nen uit voor een gesprek in zijnlfl reau en kon na enkele uren verhit i* batteren een compromis openbai maken. De strategie werkte weer pt 3- fect: met een minimum aan inspa j ning haalde Kohl een maximum at ir resultaat. Een groot deel van de We duitse bevolking is dan ook langi-j: merhand tot de conclusie gekomrt dat Helmut Kohl het nog zo slechtm* doet. De 56-jarige kanselier knc* maandelijks omhoog op de populï I teitsladder. Maar ook zijn eigen CDU, waar paar maanden geleden nog bij: openlijk werd gespeculeerd over» vervanging van Kohl, begint hl meer te waarderen. Voor de christf 4? democraten staat al tijden vast dat verkiezingen op 25 januari zulli worden gewonnen. Tot enkele mai den geleden werd daaraan toef»; voegd 'ondanks Kohl'. Die woordi i neemt nu niemand meer in de mot 4 Dinsdag zal Helmut Kohl de 781 g« A legeerden toespreken. Het wordt o 4' getwijfeld een typische Kohl-redet t' verzoenende tonen. Helmut Kohl 4l I boodschap is al vele jaren dezelft.i- „Wij hoeven ons niet te schamen v« t- ons vaderland. Integendeel, we kt j nen er trots op zijn. We gaan door de ingeslagen weg. Dat is ons ai -. woord aan al die linkse cultuurpes misten en valse profeten en met li negatieve utopieën en collectievel pressies. Ga zo door, Duitsland." Op 4 oktober is het weer werelddierendag. Velen zullen denken, dat deze dag net zoals moeder dag en vaderdag een vondst is van de commercie. De huisdierencultus bloeit immers als nooit tevo ren. Maar niets is minder waar. Werelddierendag is een eeuwenoud begrip, 760 jaar al om precies te zijn. Want toen Franciscus van Assisi in 1226 stierf werd 4 oktober zijn jaarlijkse gedenkdag en daarmee ook de dag waarop alle dieren die aandacht horen te krijgen, die Franciscus hen bijna zijn hele leven lang heeft gegeven. Talloos zijn de verhalen over Franciscus en de die ren. Een fazant die hij gekregen had om op te eten liet hij in leven en het beest bleef bij hem, ook toen hij het de vrijheid had gegeven. Als hij hazen of konijnen in strikken aantrof, liet hij ze lopen. Vissers werden kwaad op hem omdat hij de netten leeg haalde. Het bekendste is wel het verhaal over de wolf van Gubbio, die de streek rondom deze Umbrische stad in Italië terroriseerde. Vele moedige mannen hadden hun leven al gewaagd om dit ondier onschadelijk te maken. Zonder enig resultaat. Totdat, aldus het ver haal, Franciscus op het toneel verscheen en de woes te wolf temde. Vogels hadden een speciale belangstelling van Fran ciscus. Misschien omdat hijzelf een 'vrije vogel' was. Een verhaal vertelt, hoe hij eens vogels van allerlei soorten tegenkwam, die al op hem zaten te wachten. Hij preekte tot de vogels en noemde ze 'mijn dierbare zustertjes'. Volgens een ander oud verhaal preekte Franciscus niet zomaar tot de lieflijke vogels, maar op de afvalbelt buiten de stad tegen raven, eksters en sperwers, tegen roofvogels die zich met kadavers voedden. Hij preekte tegen deze uitgestoten vogels. Omdat Franciscus van Assisi alle 'vreemde vogels', dieren en mensen, weer de hun toekomende plaats wilde geven binnen Gods schepping. De dierenverhalen van Franciscus, of ze nu waar zijn of niet, worden vaak behandeld als zoetige ver halen, een soort sprookjes waar je op z'n hoogst ver tederd om moet glimlachen. Maar als we deze verhalen lezen met de krant en de tv van vandaag er naast, dan zien we andere dingen. Greenpeace met de acties tegen het uitmoorden van walvissen en het vervuilen van de zeeën. Berichten over allerlei diersoorten, die met de ondergang wor den bedreigd of al uitgestorven zijn. Het optreden van de dierenbescherming. En vooral: het gebruik van dieren in de bio-industrie. De boodschap van Franciscus is dan, dat de schepse len er niet allereerst zijn om geëxploiteerd en gecon sumeerd te worden, maar dat ze naar God verwijzen. Hij ging niet sentimenteel met dieren om, maar hij nam ze wel serieus. Franciscus beminde al het ge schapene, met een voorkeur voor het kleine, het ge ringe, het mindere. Want van 'de minsten der Mijnen' valt te leren hoe heel de schepping geroepen is tot een broederlijk en zusterlijk bondgenootschap. Voor Franciscus waren alle schepselen zijn broeders en zusters op drie fundamentele gronden: omdat zij met de mens een gemeenschappelijke oorsprong en dezelfde Vader hebben; omdat zij met de mens deel hebben aan hetzelfde bestaan en dezelfde schepping; omdat alle dingen symbolen en dragers zijn van Jezus Christus, het hoofd van de schepping. Vooral in een tijd waarin het ecologisch en biolo gisch evenwicht in hoge mate verstoord is en nog steeds meer verstoord wordt, is de wereldbeschou wing van Franciscus van Assisi van bijzondere waarde. Niet voor niets is hij de patroon geworden van de ecologie. In zijn Zonnelied, de Lofzang van de schepselen, bezingt hij op het einde van zijn le ven niet alleen de schepping in al haar rijkdom, maar daaraan parallel de edelste gevoelens die in de mens kunnen opkomen. Het gaat dan over de hunkering naar vrede, de kracht om het lijden te aanvaarden, de bereidheid tot vergeving en de onbevangenheid tegenover de onvermijdelijke dood. Niets of niemand is uitgeslo ten om broeder en zuster te worden van en met en voor elkaar, tot vrede van mens en dier en tot lof van God. Deze franciscaanse zienswijze op de schepping, deze eerbied voor al het geschapene, kan bijdragen tot de redding van een wereld die bedreigd wordt door de menselijke mogelijkheden haar uit te putten en to taal te vernietigen. Zulk een dreiging kan niet werkelijk worden afgewend door alleen maar inter nationale verdragen en een achterdochtig weder zijds controlesysteem. Er is ook een nieuwe houding voor nodig, een nieuw hart. Het egoisme, het wan trouwen en de uitbuiting moeten vervangen worden door liefde, vrede en eensgezindheid. Franciscus leert en leeft ons voor hoe de mensen zich tegenover elkaar moeten gedragen en hoe hun houding moet zijn ten aanzien van de schepping. Het is een evange lische houding, die gedragen wordt door een groot ontzag voor de liefdevolle God en al zijn werken. Als wij echter ongeremd doorgaan met het uitroeien van de dieren, zal dat rampzalige gevolgen hebben. In de vorige eeuw al zei een Indiaans opperhoofd, dat de mens het zichzelf onmogelijk zou maken als hij de dieren niet met rust liet. Wat de dieren wordt aange daan, zei hij, zal ook de mens tenslotte overkomen. Dat is de actuele betekenis van werelddierendag. Er valt voor ons nog heel wat te leren van die heilige Middeleeuwer; Franciscus van Assisi. Tegen de achtergrond van de boodschap van Fran ciscus voor onze tijd, heeft paus Johannes Paulus II het initiatief genomen om op 27 oktober een gebeds dag van de wereldgodsdiensten voor de vrede te hou den. De paus heeft om twee redenen Assisi als plaats van samenkomst uitgekozen. In de eerste plaats vanwege de universele betekenis van Franciscus van Assisi. In de tweede plaats om aan te duiden, dat ook hijzelf voor deze gebedsbijeenkomst moet rei zen. Alle grote wereldgodsdiensten hebben inmiddels toegezegd in Assisi aanwezig te zijn. Zij zullen afzon derlijke gebedsbijeenkomsten houden en vervol gens naar de Franciscusbasiliek optrekken, waar ze elkaar voor de kerk zullen ontmoeten. Uit Nederland zal de oud-katholieke aartsbisschop van Utrecht, mgr. A. Glazemaker, aan deze gebeds dag deelnemen. Hij is uitgenodigd als primaat van de Unie van Utrecht, waarin de oud-katholieke ker ken zijn verenigd. De paus wil, dat er op deze gebedsbijeenkomst al leen gebeden wordt. Hij wil geen politieke initiatie ven of resoluties voorstellen. Maar zelfs een geza menlijk gebed van de vertegenwoordigers van de we reldgodsdiensten is nog niet mogelijk. „Ieder bidt voor zich, maar allen bidden voor de vrede". Dat is het devies, dat de paus de gebedsdag voor de vrede heeft meegegeven. „De deelnemers komen daar sa men om te bidden, maar niet om te zamen te bid den", aldus de slimme verklaring van het Vaticaanse 8 secretariaat voor de niet-christenen. Dit Romeinse gedraai maakt de kritiek van prof. dr J C. von Weizsacker, de broer van de Westduitse presi j| dent, op deze gebedsdag in Assisi begrijpelijk. Vorig I jaar riep deze Duitse kernfysicus op tot een wereld jl concilie voor vrede, gerechtigheid en het behoud van I de schepping. De rooms-katholieke kerk heeft nog I niet toegezegd aan een dergelijk concilie te zullen I deelnemen. Maar C. von Weizsacker verklaarde on jl langs in Amsterdam, dat de rooms-katholieke kerk fl na de oproep van de paus voor de gebedsdag in Assi j| si, niet meer van de deelname aan het concilie zoals I dat hem voor ogen staat, kan afzien. En hij ging nog I verder. Want: „Kerken die samen kunnen bidden H kunnen ook samen spreken". Daarom mag zo'n con j| cilie niet tekort duren. Voorkomen moet worden, dat I de deelnemers slechts met onopgeloste vragen en I vrome maar nietszeggende algemeenheden weer naar,huis gaan. Von Weizsacker somde in Amster-1] dam zestien stellingen op, waarover het concilie zich I volgens hem moet buigen. Deze stellingen bevatten I uitspraken over racisme, geweldloosheid, kernbewa-1 pening en de verantwoordelijkheid van wetenschap- fl pers. En waarom zouden in Assisi dan niet enkele af- fl spraken gemaakt kunnen worden ter voorbereiding g| van een wereldconcilie? Franciscus van Assisi is dan wel officieel 'heilig ver jij klaard'. Maar heiligen zijn er niet om vereerd te wor den, maar om te worden nagevolgd. Wie meer wil weten over Franciscus van Assisi, zijn J spiritualiteit, geschriften en zijn volgelingen, kan te- fl recht bij de Franciscaanse Samenwerking, Oudefl Gracht 23, 3511 AB Utrecht. Jan W. Scheffers fl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 4