Leverkanker platvis is niet gevaarlijk voor consumptie De zee heeft genomen, wij pakken weer terug Geen inspraakronde over concentratie waterschappen ADVIES AAN MINISTER EIND'86 PZC/ provincie Drie Belgen beboet voor het stropen in polders 19 k v ONDERZOEKER EN PRODUKTSCHAP: Seniorenorkest speelt voor de bejaarden Geslaagden aan Maritiem Instituut Absoluut veilig BERGING 'EBRO' SUCCES Geld Stoker VRIJDAG 3 OKTOBER 1986 Studie grotere schepen in zeesluis Terneuzen (van één onzer redacteurenl jlOESTERBERG - Eind dit jaar rondt rijkswaterstaat een onderzoek af naar de mogelijkheid o i de zeesluis in Terneuzen zonder al te veel problemen toegankelijk te maken voor grotere flkeschepen. Het onderzoek, dat afgelopen voorjaar begon, wordt grotendeels door België be haald. Er is 1,5 miljoen gulden mee gemoeid. eskundigen van het Waterloopkun- Ig Laboratorium in Delft en van TNO Soesterberg bestudeerden de afge- Ipen maanden de mogelijkheid om Ihepen tot een lengte van 256 meter lo'n 65.000 ton) probleemloos door de ais te loodsen. De 'proefvaarten' met bhulp van een hypermoderne ma- tieuvreersimulator zijn volgende eek ten einde. Rijkswaterstaat denkt Irvolgens nog minstens twee maan- en nodig te hebben voor het analyse- In van de verzamelde gegevens. He analyses moeten uitmonden in een Si vies. dat een ambtelijke stuurgroep Hl uitbrengen aan de minister van ve'keer en waterstaat. Die beslist uit- ei delijk over de verruiming van de, door het stadsbestuur van Gent zo vu- rij bepleite, schutmogelijkheden. Of He verruiming kosteloos kan geschie den, is overigens de vraag. Rijkswater- st; at sluit niet uit dat de sluis op een aantal punten moet worden aange sist. Daarbij gaat het niet enkel om geleidewerk, maar mogelijk ook om extra sleepbootassistentie. Boven dien bestaat de kans dat ook moet worden gesleuteld aan de 'hoek' waar onder de sluis moet worden ingevaren. H;nt pleit al jaren voor een ruimer ge- braik van de sluis. Als het aan de Bel tin ligt, worden straks schepen tot ■.000 ton geschut. Jarenlang lag de Hens bij 60.000 ton, maar onder be- ^nalde voorwaarden wordt daarvan ■weer geruime tijd afgeweken. Rijks waterstaat stelt wel de nodige eisen at de sluispassages. Zo speelt de ■ndkracht een rol en wordt onder be paalde omstandigheden ook extra Heepbootassistentie voorgeschreven, ■ent wil van die extra maatregelen af. Ze werken immers vertragend en kos tenverhogend. Onderzoek op het Insti tuut voor Zintuigfysiologie in Soester- MIDDELBURG Een drietal Belgen kwam eind december van het vorig jaar, aangelokt door de rijke wildstand in de polders van Noord-Beveland, naar Zeeland om te jagen. De 48- I jarige R. G. K. C. uit Wilrijk had daar een mooi motief voor: hij I wilde zijn zieke vrouw verwen nen met vers wild. I Minder mooi was dat hij geen wa penvergunning en evenmin een jachtakte had, zodat hij voor de Nederlandse wet aan alle kanten J fout zat. Datzelfde gold voor zijn metgezelM.E.M.S. (28)uitMerk- I sem. De derde man R. J. V. (29) I uit Wommelgem bestuurde al- I leen de auto vanwaaruit de twee I anderen fazanten en patrijzen I schoten. Maar ook daarmee I maakte hij zich evenals de schut- I ters schuldig aan stroperij. Boze Noordbevelanders die het schieten hadden gehoord, gingen E erop af en maakten het drietal hun bezigheden verder onmoge- I lijk. Dat ging met enig tumult ge- I paard. V. verklaarde donderdag I op de zitting van de politierech- |ter in Middelburg, waar de drie mannen terechtstonden, dat twee van zijn banden waren lek- estoken voordat de politie op et toneel was verschenen. Ook ou hij zijn aangereden, waarbij lijn auto van achteren lichte chade opliep. e beide schutters werden door olitierechter mr G. de Wilde onform de eis tot 750 gulden [boete en verbeurdverklaring van un wapens veroordeeld. V. kwam er met een boete van 300 gulden vanaf. De officier had 500 gulden gevraagd. berg moet nu uitwijzen of verruiming kan zonder dat de risico's toenemen. In een hal van het instituut is de zee sluis met een stukje Kanaal Gent- Terneuzen op schaal nagebouwd. Met behulp van vijf videocamera's wordt het beeld dat de loods op de brug van het schip heeft, geprojecteerd op een immens scherm. Ook de brug is (bijna) tot in detail nagebouwd. Computers bootsen de windkracht (3,5 en 7 beau fort) na en ook de invloed van de assis terende sleepboten op de koers van het schip wordt nauwkeurig aangege ven. De afgelopen maanden reisde een N De enorme opstelling die is gemaakt voor de proefvaarten op schaal. groepje Belgische en Nederlandse ka- naalloodsen bijna dagelijks af naar Soesterberg om er proef te varen. Er werden enkele honderden vaarten af gewerkt, onder alle mogelijke omstan digheden. De gegevens, die dat ople verde, zijn opgeslagen in de computer en worden binnenkort geanalyseerd. Een niet onbelangrijk deel van het on derzoek was trouwens gericht op de vraag of het werken 'op schaal' realis tisch genoeg was. Die vraag is inmid dels bevestigend beantwoord, zodat de deskundigen zich nu verder hele maal kunnen richten op de veilig heidsfactoren en eventuele aanpassin gen van de sluis. Het onderzoek, waarbij ook het gedrag van schepen met een lengte van meer dan 256 meter (ongeveer 75.000-80.000 ton) wordt bekeken, beperkte zich tot nu toe overigens tot het invaren van de sluis aan de kanaalkant. Ir B. de Hoop, hoofd van de afdeling nieuwe werken van rijkswaterstaat-Zeeland: „Onder zoek naar de situatie in de voorhaven is niet direct nodig. Bovendien was het niet mogelijk beide situaties onder de loupe te nemen. Daarvoor was dom weg te weinig geld beschikbaar. We hebben dus gekozen voor onderzoek naar de invaart aan de kanaalzijde, vooral ook omdat daar problemen kunnen ontstaan met schepen, die leeg -dus in ballast- uit Gent terugke ren. We willen weten of we die voor waarden voor het schutten van 'bo venmaatse' schepen kunnen laten val len en zo ja, of dat ook kan zonder be paalde aanpassingen." De internationale stuurgroep, waarin Nederlandse en Belgische ambtena ren zitting hebben, wordt omstreeks de jaarwisseling geconfronteerd met de technische gegevens en kan vervol gens een advies opstellen. De stuur groep wordt 'gevoed' door verschillen de werkgroepen. Eén ervan houdt zich dus bezig met de afmetingen van de te schutten schepen, een andere richt zich volledig op de situatie in de voor haven en een derde bestudeert de on- derdoorvaartmogelijkheden bij de ka- naalbruggen. Die onderdoorvaart is met name van belang voor de binnen vaart en inmiddels grotendeels gere geld. Een gezelschap ambtenaren van rijkswaterstaat op de brug in het Instituut voor Zintuigfysiologie in Soesterberg. GOES - Het Senioren Orkest Zeeland tHft dinsdag 7 oktober een concert in het Goese verzorgingshuis Sint Maar ten in de Groe. Het concert begint om 15 pur. Woensdag 15 oktober is het Se nioren Orkest te beluisteren in het be jaardencentrum Ter Rede aan de Kou- dekerseweg te Vlissingen. De aanvang is 14.30 uur. VLISSINGEN - Aan het Maritiem In stituut De Ruyter in Vlissingen zijn in de maanden juli, augustus en septem ber de volgende kandidaten geslaagd: Stuurlieden: SGO S III): R E. Ballieux, Utrecht: M. P. Vogels, Den Haag: F. Vlugter, Soest: M. R. A. M. Tervoort, Eygelshoven: E. Smit, Rolde; O. Roeleveld, Rotterdam; L. J. Pos, Deil; R. J. Heijstek, Dordrecht; R. J. Eg- gink. Vlissingen. S III: P. J. A. van Kol, Eind hoven; M. Nieboer, Middelburg; J. Masten- broek, Vlissingen; W. J. M. Depuijdt, Oos tende (Bi; P. van der Kolk, Nijverdal; F. Ge- men Boxtel S II: P. J. Draaijer, Breda; E. I. I. G Gregoire, Vlissingen; S. T. Arendts, Koudekerke. S I-A: F. B. A. van der Eisen, Eindhoven. S I: J. van Hoeve, Terneuzen; J. P. L. L. Dumon, Knokke-HeistiBi. Scheeps- werktuigkundigen: SGO 1+ A): R. F. Port man, Enschede; R. J. van Gerven, Nijmegen; J H. de Meijer, Raamsdonksveer. A: C. J. M. Boot Burgh-Haamstede. J. J. Gatsonides, Vlissingen; J. J. vanHarn, Kattendijke. BII: W. J. D. M. Gakes, Middelburg; M. H. J. M. van der Straaten, Koudekerke. C II: P. Sin- ke, Vlissingen, E. L. M. Mes, Middelburg. ROTTERDAM (ANP) De consument hoeft zich niet be zorgd te maken over het opmerkelijk hoge aantal gevallen van leverkanker bij platvissen. Dit deelde een vertegen woordiger van het Instituut voor Visserijonderzoek don derdag mee op het internationale congres over de Noord- zee-vervuiling in Rotterdam nadat veel mensen ongerust gereageerd hadden op de berichten hierover woensdag middag. Onderzoeker Dick Fethaak stelt met nadruk vast dat vis- ziekten, zelfs in het geval van leverkanker, geen direct ge vaar opleveren voor de volksgezondheid. De lever wordt sa men met andere organen bij het schoonmaken van de vis verwijderd. Wat op het bord komt is de filet, het spierweef sel van de vis. Hierin heeft geen opeenhoping van gifstoffen plaats zoals in de lever. De lever is een zeer gevoelig orgaan en heeft een ontgiften- de werking. Daardoor hopen zich vergiftige stoffen gemak kelijk op in dit orgaan. Dit kan in bepaalde gevallen leiden tot het ontstaan van kanker. Dick Fethaak, die leverkanker voor het eerst bij Noordzee vissen aantoonde, ziet in deze vondst eerder een signaal voor de ontoelaatbare vervuiling van het zeewater. Opval lend is dat leverkanker alleen bij bot en schar voorkomt, die zich ophouden in de sterk verontreinigde gebieden van de Noordzee. In minder vervuilde wateren trof de onderzoe ker veel minder platvis met leverkanker aan. In betrekke lijk schone wateren, zoals de Oosterschelde, kwam de ziek te bij de onderzochte twee vissoorten helemaal niet voor. „Het voorkomen van de leverziekte geeft aan dat het milieu verziekt is en dat de mens op den duur gevaar zou kunnen lopen via de voedselketen", aldus de onderzoeker. Hij acht het dan ook dringend nodig dat verder onderzoek wordt verricht naar het verband tussen de vervuiling van de zee en de bij vissen voorkomende ziekten en afwijkingen. Be halve leverkanker zijn ook verschillende infecties bij in ver vuild water levende vissen gevonden die bij soortgenoten in schone gedeelten van de zee in veel mindere mate voor komen. Fethaak meent dat voor het verdere onderzoek zo snel mogelijk geld moet worden vrijgemaakt. Ook het Produktschap voor Vis en Visprodukten is van oordeel dat de consument zich niet ongerust hoeft te ma ken over de kwaliteit van de aangeboden vis. Het noemt de vis voor consumptie absoluut veilig. Het verschijnsel van zieke vis is overigens niet nieuw, aldus het schap. Gevangen zieke vis wordt direct overboord ge zet. Bij aanbieding op de visafslag wordt de vis gekeurd op consumptiewaardigheid en kwaliteit. Eventueel zieke vis wordt afgekeurd. Het Visserijschap heeft overigens ruim twee jaar geleden het RIVO verzocht onderzoek naar de eventuele relatie tussen milieuverontreiniging en visziek- ten te intensiveren. De bedoeling van het Visserijschap was na te gaan in hoeverre er een oorzakelijk verband bestaat tussen visziekten en milieuvervuiling. Tot nu toe blijkt dit oorzakelijk verband volgens het produktschap nog moei lijk aan te tonen. J. A. Heijliger (I), J. M. Plat en D. C. Vastenhout laten het serviesgoed zien, dat in de vergane zeesleper werd aangetroffen. NEELTJE JANS - Als één bergingsoperatie het predikaat uniek verdient, dan zou het omhooghalen van de 'Ebro' daarvoor in aanmerking komen. Het lichten van de stoomzeesleepboot is met zo veel bereidwillige mensen en met zo weinig financiële middelen geklaard, dat met recht kan worden gesproken van een 'enthousiaste' berging. Maar dat wil nog niet zeggen dat de stomer, die in januari 1958 vastliep op de Banjaardplaat en zonk, weer tot het elitekorps van de Nederlandse zeesleepvaart kan worden ge rekend. Het echte werk, zoals de restauratie - én wat veel belangrijker is: het inzamelen van geld daarvoor - moet nog beginnen. De 'Ebro' is weer boven water. Don derdagmorgen om klokslag acht uur werd zij door de drijvende bok Taklift 4 uit haar slaap gewekt. De kraan met een hijscapaciteit van 1600 ton van het internationale zee- sleep- en bergingsbedrijf Smit-Tak Internationale was speciaal voor de ze klus even terug in de monding van de Oosterschelde, waar de bok zo veel werk verrichtte voor de tot standkoming van de pijlerdam. De berging was een peuleschil voor de bok. Hoewel de zeshonderd ton we gende 'Ebro' half vergaan is, kende het enthousiasme van de leden van 'Lekko', - de vereniging van belang stellenden voor de scheepvaart - geen grenzen. In alle vroegte, zo rond de klok van zes uur en in zeer dichte mist - stap pen enkele 'Lekko-leden' samen met een paar journalisten en fotografen aan boord van de 'Bantam' in het ha ventje van Kats. Initiatiefnemer J an Plat uit Wolphaartsdijk stuitte ei genlijk bij toeval op de 'Ebro' tijdens een duik. „Men zei mijvan het schip kan niks meer over zijn. Ik ben eens gaan kijken onder water en dacht al leen wat schroot aan te treffen", al dus de amateurduiker en -onderwa- terarcheoloog. Dat pakte anders uit. Behalve de vergane masten, schoor stenen, stuurhuis en stoomketel bleek het ijzeren casco met houten dekken nog behoorlijk intact te zijn. „Commercieel heeft die boot na tuurlijk geen waarde meer. Maar ze sprak me zo aan door haar schoon heid. Ik kwam onder de indruk van die sleper". Via via kwam Plat in contact met 'Lekko'. J. Heijliger uit Middelburg, bestuurslid van 'Lek ko', had en heeft goede relaties met de bemanning van de Taklift 4. Die beloofde hem na ruggespraak met de directie, dat, mocht het tot een berging komen, Smit-Tak alle hulp zou verlenen. Per slot van rekening is de 'Ebro' nog gebouwd door P. Smit en voer het schip onder de vlag van L. Smit en Co. valt zeker mee", zo is het eerste com mentaar van Plat bij het zien van het met zeepokken en mosselen over dekte schip. „Hij komt eruit", brult een lid van 'Lekko' overbodig. „On gelooflijk". De duimen op de vier an dere schepen met toeschouwers - waaronder één van rijkswaterstaat - gaan omhoog. J an Plat mag de felici taties in ontvangst nemen. Ondanks de voor de leek in staat van ontbinding verkerende boot klimt een medewerker van Smit-Tak na 28 jaar als eerste op dek. Duikt even in het vooronder en toont vervolgens een nog heel gebleven kop en scho tel. „Zie je nou wel", zegt Plat blij. „Ik heb altijd al gezegd dat alles on derdeks puntgaaf zou zijn". Vasten hout is zo mogelijk nog verheugder. „Ik zeg nu: hoera. Voor mij is-ie hon derd procent zeker. Nu zien dat we geld in het laadje krijgen. Dat plaat ijzer is geen probleem, dat kunnen we in de hele wereld kopen. M'n han den jeuken om er tegenaan te gaan". Plat: „Het zou toch een stunt zijn als ze nu ook nog bleef drijven". Aan boord van de Taklift 4 is mede initiatiefnemer Heijliger tevreden, doch ook realistischer. „Geld zal één van de moeilijke punten wor den. We zullen daarvoor een stich ting in het leven moeten roepen". Aan boord van de 'Bantam' is ook D. C. Vastenhout, eigenaar van de stoomzeesleper 'Finland'. In 1946 was hij nog in dienst bij Smit in Vlissingen en werkte hij als stoker, een bijna uitgestorven beroep. En dat spijt hem. „Ik heb ooit één reisje gemaakt met de 'Ebro'. Op de Schelde. Toen was ik vijftien", vertelt hij. „Zo'n stoom boot is zo mooi. De rust die ervan uit gaat. Zo'n motor zie je tenminste werken. Dat hobbelt tenminste". Complicaties bij de berging van de 'Ebro' verwacht hij in het geheel niet. Zijn variant op het gezegde 'de zee geeft en de zee neemt', spreekt voor zich. „De zee heeft genomen, maar wij pakken haar terug", zegt hij vastberaden. De dichte mist maken dat de con touren van de Taklift 4 pas laat wor den opgemerkt. Het lijkt alsof de ka pitein van de bok speciaal heeft ge wacht op de mensen aan boord van de 'Bantam'. Alleen de boeg en de 'kont' van de 'Ebro', omlijnd met acht polsdikke stalen kabels, steken een halve meter boven water uit. Dan gaat de kraan op halve kracht draaien. Heel voorzichtig centime ter voor centimeter verrijst de zee sleper uit de golven. „Tjonge, het De voormalige kapitein van de 'Ebro', J. Bruins, bij de restanten van de scheepstelegraaf. 'Lekko' heeft van alle kanten al ad viezen gekregen van dsekundigen. Heijligers verzekert dat de vereni ging daardoor voldoende know how in huis heeft om de stoomzees leper in de originele staat terug te brengen. Hoofd exploitatie van Smit-Tak In ternationale, A. Lokker, zegt dat het enthousiasme van 'Lekko' het be drijf ertoe heeft aangezet om mee te doen aan de berging. Hoewel het schip juridisch gezien in handen is van Smit-Tak zal daar wel een mouw aan te passen zijn, zo verzekert Lok ker. Hij denkt daarbij aan een sym bolisch bedrag voor de overdracht van het schip. In het bedieningshuis van de Taklift is een oude bekende van de 'Ebro' aanwezig. De gepensioneerde kapi tein J. Bruins ziet na de stormachti ge nacht van 11 januari 1958 'zijn' schip terug. „Je ziet weer waar je hutje was en waar de machinisten hebben gelegen", vertelt hij. Hij wil er liever over zwijgen. „Het was een samenspel van sterke wind en stroom. We voeren rakelings langs de banken. Als een schip zo tekeer gaat..., tja, ...dan..." „Ik wist niet wat ik hoorde gisteravond", stapt hij snel over op een ander onderwerp. Een paar minuten later stapt Bruins voor het eerst na die gedenkwaardi ge nacht op 'zijn' schip. Uit de kom buis diept hij zelfs zijn eigen koffie- mok op. Ietwat verloren staat hij in de bagger en het vermolmde hout te turen. „Als die reddingsboot er niet was geweest, dan had ik hier niet ge staan mompelt hij nog. Om er even later aan toe te voegen: „Hard- stikke interessant, die berging, maar ik ga er natuurlijk niet om hui len". MIDDELBURG Het College van ge deputeerde staten wil geen inspraak mogelijkheden scheppen over de ge wenste concentratie van de zeven Zeeuwse waterschappen tot twee. Wel zal over de uitgangspunten op korte termijn in de verschillende re gio's voorlichting worden gegeven. Ook zullen de algemene vergaderin gen van de waterschappen in de gele genheid worden gesteld te reageren op de plannen van gedeputeerde sta ten. Voor een inspraakprocedure ont breekt voldoende tijd. Het streven is erop gericht in de sta tenvergadering van februari 1987 een principebesluit te nemen over de fusie. Op 5 januari behandelt de commissie verkeer en waterstaat het concentra- tievoorstel van gedeputeerde staten en op 9 januari doet de commissie mi lieu dat. De waterschappen krijgen al op zo kort mogelijke termijn tot halverwe ge november ruimte om te reageren op de voornemens van het dagelijks bestuur. Uitgangspunt is in elk geval dat de huidige provinciale staten (die voor jaar '87 opstappen) het principebesluit nemen. In dat besluit wordt de opheffing van de waterschappen nog niet formeel ge regeld. Dat gebeurt pas later. Als het principebesluit er ligt, kunnen be stuurlijke samenstelling, financiële re gelingen, personele aangelegenheden en dergelijke, nader worden ingevuld. Als het even kan, moeten de twee nieu we waterschappen (of, als de staten dat in meerderheid beslissen, drie/ vier) vanaf 1 januari 1990 officieel gaan draaien. Tegen het principebesluit kunnen bur gers geen bezwaar aantekenen. Dat kan later wel tegen de formele ophef- fingsbesluiten. Dan is ook beroep op de Kroon mogelijk. Een woordvoerder van de provincie te kent aan dat in formele zin de besturen van de waterschappen en provinciale staten geacht worden de gevoelens van 'het volk' te vertolken, zodat apar te inspraak niet per se nodig is. Bovendien heeft, zijn of haar visie over het toekomstig waterschapsbestel on gevraagd aan het provinciaal bestuur kenbaar maken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 19