DIAMANTEN amsterdam toont zijn briljante verleden vrijdagkrant 10 voeding 11 auto/wonen 13 agenda 15 denksport de vrij(e)dagkrant PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT dumpen cullinan geschiedenis witte pest vrijdagkrant Het is één miljoen gulden waard, het motorfietsje. Evenveel als, zeg maar, honderd echte motoren. Terwijl dit ex emplaar slechts 25 centimeter kort is. Maar er is dan ook ruim één kilo goud en dik honderd vijftig gram platina in ver werkt. En de lichten van rich tingaanwijzers en koplamp zijn opgebouwd uit tientallen dia manten. Wie zoiets bedenkt? B. Natan, Braziliaans ontwerper van sieraden. De motor is binnenkort in Ne derland te zien bij 'Amsterdam toont zijn briljante traditie', een expositie die van 18 tot en met 24 september in gebouw Park Pla za aan het Amsterdamse Rokin wordt gehouden. Aanleiding: het jubileum 'Amsterdam 400 jaar Diamantstad'. Willem Vermaet (25) liet zich september 1586 inschrijven in het gemeentelijk huwelijksregis- ter. Als beroep gaf hij op: Dia mantbewerker". De eerste per soon van wie dat bekend is. Het zal overigens niet alleen dia mant zijn, dat tijdens de ten toonstelling blinkt; er zit ook een zwarte kant aan, heeft hoe dan ook een politieke lading. Vijftien procent van de wereld- produktie ruwe diamant komt nu eenmaal uit het momenteel door racistisch geweld geteister de Zuid-Afrika. Madeion Schaap is medewerk ster van het Diamant Informatie Centrum DICeen promotie-or ganisatie van de diamanthan del. Die organiseert de jubileum tentoonstelling samen met de Stichting Amsterdam Diamant stad, opgezet door de Beurs voor de Diamanthandel. Zij zegt: „Tja, het is lastig dat diamant ook uit Zuid-Afrika komt". Benno Leeser, secretaris van de Diamond Foundation Amster dam (DFA), een samenwerking van vijf grote diamantairs, wil meer kwijt over de politiek-con- troversiële hoek waarin dia manthandel en -expositie zitten. „We zijn bij wijze van spreken wel eens bang voor aanslagen, ook hier in Amsterdam", is zijn eerste reactie. Waarna hij vergoelijkend zegt: „Die vrees is vooralsnog echter theoretisch. Want in de praktijk blijkt het toch echt bekend te zijn dat De Beers in Londen (de centrale in- en verkooporganisa tie van ruwe diamant, waarvan iedere Nederlandse diamantair zijn stenen betrekt) veel doet voor de mensen daar. Ja, De Beers heeft zelf ook mijnen in Zuid-Afrika. Het bedrijf zorgt voor scholing en medische zorg voor de zwarte arbeiders. Daar om zul je er geen stakingen in diamantmijnen tegenkomen". „Voor mijzelf geldt: ik zal Zuid- Afrika niet bezoeken, maar ik ga niet van elk steentje na waar het vandaan komt. Dat is misschien niet juist, maar als ze zelfs bij De Beers niet altijd weten waar de stenen vandaan komen, omdat ze veel via de open markt kopen, waarom zou ik dan oeverloos speurwerk op m'n nek nemen". „De situatie in Zuid-Afrika houdt me daarom zo bezig, om dat het onzeker is hoe het daar zal aflopen. Dat is van het groot ste belang voor de prijs van dia mant. Als er een zwarte rege ring komt, kan die de diamant dumpen, waardoor de prijs zakt. Daarmee zeg ik niet, dat het huidige regime maar moet - - aanblijven, want een zwarte re gering kan er net zo goed toe be sluiten de ruwe diamant in het land vast te houden. En dan stijgt de prijs". Madeion Schaap onderschrijft de reactie van Leeser, met name daar waar het de houding betreft van de firma De Beers ten op zichte van de Zuidafrikaanse mijnwerkers. „De leiding van het bedrijf is tegenstander van de blanke regering. Maar de pro- duktie is niet te verplaatsen". Hoewel zij de officiële spreek buis is van het DIC, zegt ze niet gemachtigd te zijn nader in te gaan op heikele vragen omtrent Zuid-Afrika. Wel kan ze cijfers geven, bijvoor beeld over de groeiende rol van Australile bij de levering van ru we diamant. De wereldproduk- tie in 1985 bedroeg 66,54 miljoen karaat, ruim 130.000 kilo (één ka raat is 0,2 gram). De geschatte produktie dit jaar is 85 miljoen karaat, een groei die voorname lijk van Australië komt. Nu is Zaire producent nummer één (19,6 miljoen karaat). Dan vol gen Botswana (12,6), de Sovjet Unie (12), Zuid-Afrika (9,9) en Australië (7,06). Met des te meer elan praat Ma deion Schaap over de naderende expositie. Het zal er een zijn van grote getallen en bijzondere kostbaarheden. Alles dat er te zien is, vertegenwoordigt zoveel miljoenen dat zij het bedrag maar liever niet noemt: „Om vei ligheidsredenen". Van de Cullinan, in 1908 aan de Britse kroonjuwelen toege voegd en de zwaarste diamant ooit gevonden onbewerkt 3106 karaat" mag dan slechts een re plica te bezichtigen zijn. Dat wordt goed gemaakt door de aanwezigheid van zowel de Londense 'Fancy Collection', als de dertig best beoordeelde sieraden van de 'Diamonds In ternational Awards', een twee jaarlijkse wedstrijd voor top ontwerpers. De Londense verzameling telt honderdvijftig stenen in allerlei slijpvormen, kleuren, zuiverhe den en gewichten" de vier ele menten die pracht en prijs bepa len. De 'Amsterdam' bijvoor beeld, een zwarte diamant van 33,74 karaat. En bruine, roze of kleurloze diamanten. De laatste, de puur blauw-witte, zijn de zeld zaamste en hebben de beste pris mawerking, dus zijn 't prijzigst. Daarnaast zijn er de vertrouwde ronde briljanten. En moderne peer-, kano- en hartvormige ste nen, de lange rechte baquette, het ovaal en de achthoekige emerald. Madeion Schaap noemt de vitri ne met bekroonde sieraden „het hart" van de expositie. „Die wedstrijd bestaat 31 jaar en het is voor het eerst dat we de collec tie naar Nederland hebben kun nen halen. Een unicum dus. Bo vendien geven de ontwerpen de trend aan". Langs een 35 meter lange wand zal de tentoonstelling verder het proces tonen van ontstaan, win nen, slijpen en verwerken van diamanten. „Wie dat allemaal ziet, beseft pas hoe bijzonder een diamant is", zegt Madeion Schaap. „Diamant is zeldzaam. Mijnwer kers moeten gemiddeld 250 ton materiaal verstouwen voordat ze een steentje van één karaat vinden. En elke diamant ver Een pronkstuk van goud en juwelen: een miniatuur motorjïetsje van één miljoen gulden. schilt weer van de andere. Dat een diamant hard is, iets blij vends, niet kapot kan, is ook on derdeel van zijn symbolische waarde. Zowel bij de gever als de ontvanger brengt dat emoties teweeg, want die mensen hou den van elkaar en hopen op dat moment dat 't zo blijft". Benno Leeser, directeur van dia man thuis Samuel Gassan (de naam van zijn opa), wijst op het mysterieuze van een diamant. „Dat zit 'm in het onbereikbare. Ja, het heeft met geld te maken. Maar ook ontdek je elke keer weer een andere schittering in een steen. De mensen die hier komen, vinden het fantastisch de hele collectie zo voor zich op tafel te hebben. Als vrouwen dat zien. zoals ze dan graaien, prach tig vinden ze het. Dat is pure be geerte". Diamant is van oorsprong van koolstof, hetzelfde materiaal als de stift van een potlood. Alleen is het in de loop van vele eeuwen, onder grote hitte en druk, in de aardkorst gekristalliseerd tot de hardste soort van alle edelste nen. Daardoor heeft diamant ook allerlei industriële toepas singen. Slechts twintig procent is geschikt voor „sierproduktie". Het overgrote deel heeft te veel kristalvorming, onzuiverheden. En daarom wordt dat verwerkt in zagen en boren, piek up-naal- den en in mesjes voor oogchirur- gie. Of het krijgt een functie in de ruimtevaart, bijvoorbeeld als vensterglas in een raket die naar de planeet Venus vliegt. De ten toonstelling laat het allemaal zien. De expositie gaat bovendien te rug in de geschiedenis van Am sterdam als diamantstad. Een diep dal, waaruit ze nog steeds aan het opkrabbelen is, was de Tweede Wereldoorlog. De dia mantindustrie werd volledig lamgelegd doordat de nazi's tweeduizend joodse diamantbe werkers uit de hoofdstad ver moordden. Nu werken er zeven honderd mensen bij tweehon derd bedrijven, waarvan er ne Toeristen kijken en kopen bij diamanthuis Samuel Gassan van Benno Leeser. gentien in sierdiamanten doen. Een van die negentien, die sa men jaarlijks een half miljard gulden omzetten, is het huis waar Benno Leeser achter het kloeke bureau in de geheel in wit uitgevoerde directeurskamer zit. Gevestigd in twee gerestau reerde panden aan de Nieuwe Achtergracht. Een sjiek doch za kelijk aanzien, maar in feite een ware burcht. Leeser's manier van werken is rustig maar snel. Zijn voortva rendheid blijkt na een kort tele foontje. „Ja, ik kom even", zegt hij. Hij staat op en komt bij de lift naar boven via twee van ge pantserd glas voorziene deuren, die alleen de receptioniste van uit haar beveiligde kantoorkooi kan openen. Boven gaat hij een kamer met glazen wanden binnen, die met grijze lamellen is afgedicht. Een groep van twintig, dertig Japan se toeristen vergaapt zich aan de Gassan-collectie. Twee rondlei ders/verkopers uit hetzelfde land geven uitleg. Zo heeft Lees er mensen in dienst die kijkers uit alle Westeuropese landen, maar ook uit China, Thailand en Joegoslavië in hun eigen taal te woord kunnen staan. Een van de Japanners heeft inte resse in een diamant van dertig duizend gulden. Hij biedt drie duizend minder. De directeur moet beslissen. Leeser kijkt een halve minuut toe en zegt dan glimlachend dat de korting „okee" is. De toeristen lachen met hem mee. Hoe groots het gebaar was? Ben no Leeser: „De steen was niet echt honderd procent zuiver. Er zat een klein kristalpuntje in, wat overigens alleen met een loep te zien is: een zogeheten VVS-steen, die vlak na de perfec te komt. Er zijn acht zuiver heidsgraden, waarvan de pique 3 de minst zuivere is. Daar zijn de kristallen met het blote oog te zien". „Bovendien was het gewicht van deze diamant ongunstig. Het was 'n 1,12 karaat, waarvoor de koper meer betaalt terwijl hij toch maar 'n één karaats steen heeft. Een steen van 11 is nu een maal waardevoller dan een van 0,99. Daarbij kwam nog dat de man 'kassa' betaalde. Dat is toch altijd wat sneller en safer dan met een credit card". De DFA. waar Samuel Gassan in zit samen met Van Moppes, Am sterdam Diamond Center, Hols- huysen Stoeltie en Coster Dia monds, gaat niet minder voort varend te werk. Een probleem waarmee de 'foundation' vol gens Leeser tot voor kort kamp te, was dat jongeren die in de be drijven werden opgeleid „weinig zitvlees hadden", terwijl oudere slijpers veel van hun produktie- tijd in de praktijklessen staken. „Het irriteerde die mensen dat ze iemand geruime tijd onder hun hoede hadden gehad en dat die dan na vier maanden werken 'dag' zei met z'n handje", zegt Leeser. De DFA kreeg het voor elkaar, dat dit jubileumjaar aan de Amsterdamse 'Vakschool voor Volwassenen' een opleiding tot diamantbewerker begon. Leeser: „Dat is een pracht- school. Volwassenen, van wie wij meer standvastigheid verwach ten en die buiten hun schuld om in de ww terecht zijn gekomen, worden er omgeschoold. Tot las ser, schilder, automonteur. De DFA garandeert dat vijf jaar lang alle vijftien leerlingen die de school als diamantbewerker verlaten, bij haar 'n baan krij gen. Wij leveren de docent, de ge meente geeft subsidie". Dergelijke voorbeelden van so ciale geschiedenis, maar dan uit een ver verleden, zal het pu bliek ook te zien krijgen tijdens de expositie van volgende week. Zo is er aandacht voor het Koperen Stelenfonds, dat in 1905 onder aanvoering van vak bondsman Jan van Zutphen een campagne tegen 'de witte pest', tbc, onder diamantslijpers be gon. Het fonds dankt zijn naam aan de koperen stelen, waarop de dop zat die een diamant tijdens het slijpen op zijn plaats hield. Door het gebruik braken de ste len af. Het fonds kreeg ze en ont ving er geld voor. Daarmee werd ziekenhuis Zonnestraal in Hil versum gesticht. De benaming 'witte pest' doet vermoeden dat de oorzaak van de tbc het inade men van slijpstof van diamanten is. Volgens M. Keiler, diamants lijper in dienst bij Samuel Gas san, is dat slechts ten dele waar. „Begin deze eeuw woonden de arbeiders met z'n tienen in een vochtig alkoofje", voert hij aan. „Nog gevaarlijker was het lood, waarin de steen vroeger werd vastgezet om hem te kunnen slij pen. Daar kregen de bewerkers loodvergiftiging van en die sloeg op de longen. Tegenwoordig worden daarvoor klemmen ge bruikt. Hoeveel dat uitmaakt? De gemiddelde leeftijd van een diamantbewerker was eind vori ge eeuw 32 jaar. Ik ben 52 en loop nog een halve marathon". Over het slijpen zegt Keiler: „Hier maken wij voornamelijk de briljant, die 57 symmetrisch geslepen vlakjes krijgt. Een ru we diamant heeft een orcador- vorm, een achtvlak dat er uitziet als twee tegen elkaar geplakte piramides. We zagen eerst de top eraf waardoor een steen met ne gen vlakken ontstaat. Dat aan tal wordt successievelijk met grote precisie uitgebreid". „Dit klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. De slijper moet goed bekijken hoe hij of zij de steen 'neemt' om er een zo groot moge lijk gewicht uit te krijgen. Maar ook moeten de onzuiverheden zoveel mogelijk worden wegge sneden. Zo kan de beslissing val len aan de zijkant wat kristallen te laten zitten om toch aan de goede maat te komen. Want er gelden internationale stan daardgewichten" Wiskundige berekeningen heb ben de slijpers bovendien ge leerd, dat een steen het mooist gaat schitteren, wanneer de vlakjes aan de bovenkant in een hoek van 34 graden en onder in een van 41 graden worden gesle pen. „Vroeger waren de briljan ten dikker. Dat leverde doodse stenen op. Nu maken we steen tjes die leven". Nog een reden om volgende week feest te vieren, derhalve. Maar zint het de diamantairs wel dat Antwerpen een belangrijker diamantstad is dan Amster dam? Benno Leeser: „In Antwer pen wordt zeker twee keer zo veel diamant verhandeld als hier. Dat is waar. Maar wij heb ben toeristisch gezien een betere naam. Daarom is het zo jammer dat juist in dit jubileumjaar de Amerikaanse toerist is wegge bleven. De DFA had erop gere kend, dit keer het miljoen bezoe kers te halen, nadat we 800.000 mensen in het topjaar '85 had den gehad. Het zal nu blijven ste ken op zo'n 720.000". Desondanks zegt Madeion Schaap vertrouwen in de toe komst te hebben: „Vraag aan een Amerikaan waar hij een dia mant moet kopen en hij zegt: 'Amsterdam'. Internationaal, voor de particulier, is Amster dam de diamantstad". JOS VAN DER MEER r redactie Walstraatpromenade 56-60 PZC-bijlagen 4381 EG Vlissingen tel. 01184-84000 toestellen 217 en 218) advertentie en administratie: Middelburg: Markt 51 4331 LK Middelburg tel. 01180-81000 Vlissingen: 4381 EG Vlissingen Valstraat 56-60 :el. 01184-84000 Goes: Grote Markt 2 4461 AJ Goes tel. 01100-31800 Terneuzen: Nieuwstraat 22 4351 CW Terneuzen tel. 01150-94457 Hulst: Steenstraat 6 4561 AS Hulst tel. 01140-14058 opening kantoren: Van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur. honing, voor velen bij voorkeur van eigen bodem, is een belangrijk onderdeel van het voedselpakket rij-impressie van de honda-integra; en een indruk van een bekroond servies boordevol film- en video-tips, en over- cje weekpuzzel, bridgen, dammen, scha- zichten van exposities en theatervoorstel- ken en de postszegelrubriek lingen VRIJDAG 12 SEPTEMBER 1986

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 9