Minicampings zorgen voor maxi-problemen B en w van Middelburg willen hulpproject met zustersteden Veiling Zeeuwse kunstwerken voor Amnesty International Veel bejaarden leven op de grens van de armoede PZC/ provincie ONDERZOEK RIJKSINSTITUUT: VRIJDAG 12 DECEMBER IN TERNEUZEN ZEEAASVERKOPERS OPGELET H« VALKENISSE EN HET BELEID 19 GOES - Sluiting van de stormvloedkering Oosterschelde bij rustig weer kan ernstige gevolgen hebben voor de mosselen in de zeearm. Als gauw bestaat het gevaar dat de zuurstofgehalten boven de mosselbanken drastisch dalen en als bij ongunstige lichtomstandigheden geen kool zuur kan worden omgezet in zuurstof kan zeer snel zuurstofloosheid ontstaan. Proeven EZKO B.V.: levert nu een geheel jaardoorzagers o.a.: kweekzagers Franse slikzagers Koreaanse zagers te verkrijgen bij EZKO B.V. Sportvissers dit zeeaas is reeds verkrijgbaar bij: Ezko B.V. Bruinisse 't Piertje Brouwersdam Hengelsporthuis Jurgens Bergen op Zoom Dierenspeciaalzaak Luesing Hellevoetsluis KWEKERIJ EN IMPORTEUR VOOR DE BENELUX Ezko B.V. Nieuwlampje 7 4311 CZ Bruinisse Tel. 01113-2489 Procureur-generaal eist schuld zonder straf voor munitie Cassetterecorder gestolen uit auto VRIJDAG 12 SEPTEMBER 1986 Verschillende kampeerboeren in Valkenisse nemen het niet zo nauw met de voorschriften; het bordje met de tekst 'vol' zullen zij dan ook niet gauw ophangen. KOUDEKERKE - Mini-campings kunnen voor maxi-problemen zor gen. Dat ervaart het gemeentebe stuur van Valkenisse momenteel. „Het verschijnsel mini-campings is typisch Zeeuws. Het probleem van deze regio is dat Den Haag onze si tuatie niet kent. Hier is sprake van een verworden situatie waar Den Haag geen rekening mee houdt", verzucht burgemeester drs. W. J. Plomp in het gemeentehuis in Kou- dekerke. Valkenisse heeft te maken met een groot aantal agrariërs dat bij de boerderij ruimte heeft vrijgemaakt voor tenten en caravans. Op die ma nier zijn niet alleen in de gemeente Valkenisse, maar overal in het Wal- cherse land, zogenaamde mini-cam pings ontstaan. Die leveren geen problemen op, mits de exploitanten zich aan de regels houden. Want Ne derland zou Nederland niet zijn als ook voor een verschijnsel «Is mini- campings geen regels zouden zijn opgesteld. Een van die regels is, dat op iedere mini-camping maximaal 5 staan plaatsen gecreëerd mogen worden. In het hoogseizoen mogen ze gedu rende een periode van 6 weken groeien van 5 naar 10 staanplaatsen, als ze een zogenaamde uitbreidings vergunning hebben. (In Domburg 8 in plaats van 6 weken.) Die regeling geldt ook in het pinksterweekeinde. Daar komt bij dat nog eens 5 extra staanplaatsen toegestaan zijn als al le campings op Walcheren vol zijn: de zogenaamde piekopvang. Als voorwaarde moeten dan wel de ac commodaties van de mini-cam pings, zoals de toiletten, voldoen aan de capaciteit van 15 staanplaat sen. Op zich allemaal redelijk duidelijk, maar kennelijk zijn er toch nog kam peerboeren die, gelokt door een rian te bijverdienste, deze regels op ge heel eigen wijze interpreteren. Dat heeft in het verleden geleid tot een fiks aantal overtredingen. De rijks politie moest in actie komen en pro cessen-verbaal schrijven. Dit jaar zijn in Zeeland geen processen-ver baal tegen mini-campinghouders opgemaakt, zo blijkt uit gegevens van de Zeeuwse rijkspolitie. De ge meente Valkenisse vormt daar een uitzondering op. De rijkspolitie schreef in dat gebied zes processen- verbaal. In Valkenisse was het zelfs goed prijs. Om een voorbeeld te noemen: op één mini-camping in die gemeen te was op zeker moment sprake van 28 kampeereenheden. De politie kwam in het proces verbaal, met enige soepelheid, tot 23 eenheden. En dat terwijl het maximum die dag 10 eenheden mocht zijn met ten hoogste 50 personen. Recreatie wethouder A. Lampert: „Er was een scoutinggroep bij met 3 tenten waarin 100 personen sliepen. Het leek de Kalverstraat wel. Als je ter rein zo vol staat moet je aan epide miologische gevaren gaan denken. Die campings moeten geen infectie haard worden, ook al staan de Wal- cherse boerinnen bekend als prope re vrouwen". Het opmaken van processen-ver baal maakt aan dergelijke situaties geen eind. In Valkenisse met 43 mi ni-campings bijvoorbeeld, heeft het gemeentebestuur te maken met re cidivisten; kampeerboeren die bij herhaling de regels overtreden. Bur gemeester Plomp:,,Je moet reke ning houden met de belangen van al le mini-campinghouders. Want de meesten doen het goed. En je zou de goeden straffen door de slechten niet te straffen. Dat is wel eens moei lijk". Het gemeentebestuur staan twee wegen open. Het kan in de sfeer van de gemeentelijke vergunningen pro beren de kampeerboeren tot de orde te roepen. Intrekken van zo'n ver gunning kan een goede stok achter de deur zijn. Een andere mogelijk heid is vervolging door de officier van justitie, omdat de gemeentelijke kampeerverordening werd overtre den. In dat geval komt de rechter er aan te pas. Valkenisse heeft echter de ervaring dat de rechterlijke macht liever ziet dat de gemeente zelf sancties oplegt, juist omdat een gemeentelijke verordening werd overtreden en justitie toch al over belast is. De gemeente Valkenisse heeft dat inderdaad gedaan. De betrokken kampeerboeren die in overtreding waren zijn gehoord en er is een straf opgelegd. Het college van burge meester en wethouders had de keus uit drie verschillende straffen: intrekken van de totale vergun ning; intrekken van de uitbreidingsver gunning; ontnemen van de piekopvangver- gunning. Deze laatste maatregel is in vier ge vallen het laatste seizoen genomen en in één geval voorwaardelijk. Maar de tegenpartijen van de ge meente stonden ook niet stil. Drie van de vijf kampeerboeren vroegen schorsing aan van het b en w besluit bij de Raad van State, het hoogste rechtsorgaan in Nederland. Ze wer den in het gelijk gesteld, zeer tot verontwaardiging van burgemees ter Plomp. Vooral de argumenten van de Raad van State vielen ver keerd bij de heer Plomp:„De Raad van State zei bijvoorbeeld dat we van te voren hadden moeten waar schuwen. Maar de politie waar schuwt toch ook niet van te voren als ze voor een snelheidsovertre ding gaat bekeuren. Trouwens bij na 40 mini-campinghouders houden zich wel aan de regels. Dus de over grote meerderheid weet wel hoe het moet. Ook is er gezegd dat er sprake is van nieuw beleid. Dat klopt niet, want er waren er twee bij die al eens eerder een disciplinaire maat regel van ons hadden gekregen". Het bleef voor de kampeerboeren niet bij het schorsingsverzoek. Ze gingen ook nog eens in beroep in het kader van de Wet administratieve rechtspraak overheidsbeslissingen (AROB). Het college van b en w be sloot zich dinsdagmorgen neer te leggen bij het schorsingsbesluit. De disciplinaire maatregelen die het college dit jaar nam zullen worden ingetrokken. Dat betekent dat de AROB-procedure ook overbodig wordt. In 1987 willen b en w van Valkenisse met een schone lei beginnen. De mi ni-campinghouders krijgen ruim van te voren een uitvoerige brief met daarin nog eens de regels waar ze zich aan moeten houden. Dan kan niet weer gezegd worden dat ze niet wisten waar ze aan toe waren. Ze zijn dus gewaarschuwd, want het zit er wel in dat in het komend jaar b en w van Valkenisse goed op zullen letten of de kampeerboeren zich ook inder daad aan die regels zullen houden. Mosselen dupe sluiting pij Ier dam bij mooi weer nismen ook hoog is, zouden in zo'n si- den kunnen dalen. Grote gebieden tuatie de zuurstofgehalten van het wa- zouden zelfs na één etmaal zuursto- ter plaatselijk tot gevaarlijk lage waar- floos kunnen worden. Het gevolg kan sterfte zijn. Een en an der blijkt uit een onderzoek naar de ef fecten van het stoppen van de stro ming op een mosselbank dat mede werkers van het Rijksinstituut voor Natuurbeheer op Texel (RIN) hebben uitgevoerd. Bij sluiting van de stormvloedkering voor het doel waarvoor ze is gebouwd - bij zeer zware stormen gevaarlijk hoge waterstanden op de Oosterschelde voorkomen - valt niet veel te vrezen voor de organismen in het water. Im mers de wind zal zal dan voor zoveel stromingen en golven zorgen dat een goede menging van het water op treedt, waardoor geen gebrek aan zuurstof zal ontstaan. Het is evenwel ook mogelijk de pijlerdam onder ande re omstandigheden te gebruiken. Een scheepsramp op de Noordzee waarbij olie of giftige stoffen in de Oosterschel de dreigen te stromen, mogelijke scha de. aan de Oosterscheldedijken door kruiend ijs en vergemakkelijking van herstel aan de dijken worden wat dat betreft als reële omstandigheden ge- Als de kering wordt gesloten bij wind stil en zonnig weer zal de stroom in de Oosterschelde wegvallen en de ge laagdheid die dan in het water kan op treden zal de menging nog meer beper ken. Omdat bij hogere temperaturen het zuurstofgebruik van allerlei orga- I Advertentie) Om hierin meer inzicht te krijgen zijn in de bassins van het Rin op Texel proeven gedaan waarbij de zuurstof consumptie van een mosselbank werd gemeten bij verschillende hoeveelhe den overstromend water. In een beton nen stroomgoot met aflopende bodem van 50 meter lengte en 5 meter breedte zijn 5200 kilo halfwas mosselen ge bracht. Om de sluiting van de storm vloedkering na te bootsen werd de wa tertoevoer regelmatig afgesloten. Uit de proef is duidelijk gebleken dat de zuurstofgehalten zeer drastisch afne men als de stroom boven een mossel bank wegvalt. De gevolgen in de Oos terschelde zullen afhankelijk zijn van de mate waarin toch nog sprake is van enige stroom (de stormvloedkering sluit niet volledig af, zodat toch nog een gering getijverschil zal blijven be staan), de uitgestrektheid van de mos selpercelen, de dichtheid waarin de mosselen voorkomen en het zuurstof verbruik door het bodemslib. MIDDELBURG - B en w van Middel burg willen met de zustersteden Vil voorde (België), Folkestone (Groot- Britannië) en het Japanse Nagasaki een ontwikkelingsproject adopteren. Het college zal het plan - onderdeel van het streven om de vaak al tiental len jaren bestaande vriendschaps banden ('jumelages') eens tegen het licht te houden - in oktober bespre ken met delegaties van de zusterste den. Er komt dan een Japanse delega tie naar Middelburg in verband met de ingebruikname van de storm vloedkering. Ook willen b en w een werkgroep in stellen, die de suggesties nader moet uitwerken. De Middelburgse gemeen teraad zal in de vergadering van maan dag 22 september een principe-besluit nemen. In het beleidsplan voor de raadsperio de 1986-1990 staat al, dat de Zeeuwse hoofdstad de stedenuitwisseling eens moet „evalueren" Daarbij kan tevens worden bekeken of er een eigentijdse invulling aan kan worden gegeven. Ook toen werd aan ontwikkelingssa menwerking gedacht. Het idee om Vilvoorde, Nagasaki en Folkestone bij een gericht hulpproject te betrekken is ontstaan toen burge meester mr Chr. Rutten en chef kabi net mr W.J. van Kooten in oktober vo rig jaar een studiedag over dit onder werp van de Vereniging van Neder landse Gemeenten en de Nationale Commissie Voorlichting en Bewust wording Ontwikkelingssamenwer king bezochten. De suggestie is in de zustergemeenten positief ontvangen. Er wordt gewacht op nadere voorstel len vanuit Zeeland. Het komende be zoek van de buitenlandse delegaties zou moeten uitmonden in een geza menlijke 'intentieverklaring'. B en w geven de voorkeur aan het adopteren van een project, waarbij concrete hulp aan een ontwikkelings land wordt gegeven en het bewustwor dingsproces onder de eigen bevolking kan worden gestimuleerd. Daarbij zou nauw contact moeten worden gehou den met een aantal organisaties, dat op dit terrein actief is. De werkgroep, die het plan nader moet uitwerken, zou onder voorzitterschap moeten staan van burgemeester Rut ten. Daarnaast denken b en w aan ge meentesecretaris mr A. Kerkhove, en kele raadsleden, een medewerker van het bureau voorlichting en kabinet chef Van Kooten. Uit een notitie voor de raad blijkt, dat b en w het hulpproject zo breed moge lijk willen opzetten. Dat kan niet van de 9000 gulden die Middelburg nog in kas heeft voor jumelages. Het college denkt dan ook aan het aanboren van geld van het ministerie van ontwikke lingssamenwerking. Voor dat doel zou in de toekomst een stichting moeten worden opgericht, die aan een aantal voorwaarden van 'Den Haag' voldoet. De raadsvergadering begint om 14 uur. DEN HAAG - „Schuldig verklaren zonder oplegging van straf'. Dat eiste de procureur-generaal bij het Haagse gerechtshof mr P. Bos donderdag te gen de 21-jarige S. A. K. uit Middel burg. De marechaussee had de man op 18 januari vorig jaar in Vlissingen aangehouden met een patroonscha- kelband met 57 verzilverde hulzen (kaliber 7.62) en éën verzilverde huls met kogelpunt. De man was in hoger beroep gegaan te gen het vonnis van de Middelburgse politierechter, die 15 oktober vorig jaar een geldboete van 75 gulden eiste. K„ van oorsprong een Brit, meende onschuldig veroordeeld te zijn. Hij had de riem gekocht in een Londense mo dezaak als versiering van zijn kleding. Waarnemend president mr P. A. Rog gen: „Formeel vallen deze dingen on der de vuurwapenwet". De raadsman van verdachte, mr M. W. Dieleman: „De slaghoedjes zijn ingeslagen en er is een behandeling door verzilvering ondergaan. De patronen zijn werkelijk op geen enkele manier meer als muni tie te gebruiken". De uitspraak volgt op 25 september. MIDDELBURG - Uit de auto van me vrouw L. J. uit Middelburg is woensdag een autocassetterecorder gestolen. De wagen stond geparkeerd aan de Stad-, houderslaan in Middelburg. TERNEUZEN - Onder het motto 'Kunstenaars voor kunstenaars' houdt de regio Zeeland van Amnesty International op vrijdag 12 december in het Terneuzens Museum een unieke veiling van hedendaagse Zeeuwse kunstwerken. Aan deze kunstveiling werken meer dan honderd Zeeuwse beroepskunstenaars mee, die stuk voor stuk belangeloos een kunstwerk beschikbaar stellen. Vanaf maandag 1 december zijh de kunstwerken iedere dag in het museum te bezichtigen. Actiecoördinator H. Sent van Amnes- ty-Zeeland: „Volgens directeur Henk Koch van de Zeeuwse Culturele Raad gaat het zeer waarschijnlijk om de grootste expositie van Zeeuwse kunst werken ooit gehouden. Oorspronkelijk hadden we het idee om alleen kunste naars uit Zeeuwsch-Vlaanderen te be naderen. Maar de werken van al de Zeeuwse kunstenaars die nu deelne men vullen elkaar goed aan en boven dien was de belangstelling zo groot dat de kunst nu uit heel Zeeland komt. We hebben de veiling 'Kunstenaars voor kunstenaars' genoemd omdat er in landen waar de mensenrechten ge schonden worden vaak met name kun stenaars, die zich uiten en in de kijker lopen, tot de kwetsbare groep beho ren". Op de veiling zijn straks alle vormen van hedendaagse kunst te zien, zoals etsen, beelden, olieverfschilderijen, plastieken, keramiek, sieraden, houts kooltekeningen enzovoorts. „Er is een grote verscheidenheid in kunstvor men, in prijs variërend van zo'n 75 tot 3506 gulden. We veilen bij opbod, waarbij we wel een minimum in ge dachten hebben voor een werk. Want de opbrengst mag dan naar Amnesty gaan, het is en blijft kunst waarvan we de waarde niet willen aantasten door het ver beneden de prijs te verkopen. De opbrengst van de veiling zal in ster ke mate afhangen van de inzet van de deelnemende kunstenaars en de werken die zij beschikbaar stellen", zegt Sent. In het Stedelijk Museum in Amster dam hield Amnesty International Ne derland op 8 juni een soortgelijke vei ling, waarbij de kunstwerken toen uit het hele land afkomstig waren. De heer Sent: „Sommige kunstenaars die ons nu werken schenken hebben ook al aan de landelijke veiling deelgeno men. Bijvoorbeeld twee kunstenaars uit Middelburg, schilder P. Dieleman en fotograaf P. de Nooijer. Die veiling in Amsterdam is eigenlijk gelijk met de actie in Zeeland opgezet, alleen eerder uitgevoerd". „Net als bij die veiling wuien wij ook De heer H. Sent toont enkele van de werken van Zeeuwse kunstenaars die zul len worden geveild ten bate van Amnesty International. een catalogus maken waarin de te ver kopen werken gepresenteerd worden, maar omdat zoiets vrij duur is zijn we nog op zoek naar een sponsor. We heb ben inmiddels al een notariskantoor uit Terneuzen gevonden dat belange loos de controle op de veiling wil uitoe fenen en een bedrijf uit IJzendijke ont werpt, eveneens belangeloos, een affi che voor onze kunstveiling. Vier kun stenaars begeleiden de inrichting van het museum en de veiling wat betreft het artistieke deel. De bekendste kun stenaars die een werk schenken aan de kunstveiling zijn: W. van Anraad, P. Bartels, R. Beek, J. Benschop. L. Bink horst, W. de Bles. E. Borgrave, J Cle ment, A. Delvaux, P. Dieleman, C. van Dixhoorn, C. Doolaard, G. Eckhardt, 0. Giellet, J. Haas, W. Hofman, W. de Houck, H. Huser, K. Doolaard, E. J. Biervliet, D. de Jonge, T. J. Groede, B Klaasen, C. van Langeveld, S. Littel, A. Minderhout, V. Noest, P. de Nooijer, E. Quite, J. Ratsma, W. Riemens, J. van der Riet. P. Rijken, G. Schade, I. Schmit, L. Snelders, A. Soet, T. Steyaart, F. van Til, B. Pingen, M. Postma, C. de Valk, J. Verschore, J. Zembsch. K. Korfer, E. Hollebrandse, 1. van der KooyK. van der Willigen, A. Braat, L. Quist, T. Braat, A. Mes, I. de Leeuw, H. Schrijver, I. Otte en M. van Dijk. Tijdens de kijkdagen van maan dag 1 december tot vrijdag 12 decem ber is het Terneuzens museum iedere middag van 13.00 tot 15.00 uur ge opend. Van dinsdag tot en met zater dag is de expositie ook 's morgens van 09.00 tot 12.00 uur te bezoeken. De kunstveiling zelf begint vrijdagavond 12 december om 18.30. Ik heb veel kritiek op het beleid f f van de regering. Duizenden be jaarden zitten op de grens van de ar moe. Het economisch principe is hét uitgangspunt van het kabinet. Hoe met zo weinig mogelijk midde len zien rond te komen. Ik vrees dat in de toekomst, als het beleid wordt voortgezet, de zorg voor ouderen weer terugvalt op kinderen en naas te omgeving. Wanneer men die niet heeft, kan men in zeer grote proble men komen. Ik acht dit kabinet ner gens te goed voor. Als je ook ziet wat er in de volksgezondheid ge beurt.... Het leven op de rand van de armoe is helaas geen zaak die de provincie kan oplossen. Dat is echt beleid van Den Haag". De gedeputeerde voor de volksge zondheid (waaronder bejaardenzorg valt), W. Don, is gewend de zaken duidelijk te stellen. Geen doekjes er om winden. „Het beleid van de pro vincie, ook op het gebied van de ou derenzorg, wordt begrensd door de mogelijkheden die het Rijk aan geeft", zegt hij. De provincie krijgt een zogenaamde doeluitkering voor het bejaardenbeleid. Dat geld mag nergens anders voor worden ge bruikt. De hoogte van de uitkering staat zwaar onder druk. De doeluit kering voor de sector bejaardenbe leid is tot op heden nog redelijk aan het snoeimes van bezuinigingen ont komen, maar het is de vraag hoe lang nog. Don wijst erop dat de provincies nog niet zo lang eerstverantwoordelijk voor de bejaardenzorg zijn. Officieel pas vanaf 1 januari 1985. Om een ei gen beleid uit te stippelen kost tijd, ook al gelet op de financiële beper kingen. Belangrijkste onderdeel van de sector vormen de bejaardenoor den, die in Zeeland ruim 4100 plaat sen hebben. Bij de overdracht van taken aan de provincie introduceer de de minister van welzijn, volksge zondheid en cultuur (wvc) het 'flan kerend beleid'. Hij had wel eerst be zuinigd om uit die bezuinigingen geld voor flankerend beleid te kun nen geven. „Hij presenteerde een si gaar uit eigen doos", aldus Don. De provincie was niet geheel onvoor bereid op de invoering van het flan kerend beleid. De gedeputeerde ver telt dat enkele jaren geleden al een Zeeuws onderzoek werd uitgevoerd, 'oud en zelfstandig' genaamd. Daar in worden de voorzieningen die tot flankerend beleid gerekend worden, reeds aanbevolen. Don moet erken nen dat noch de ouderen zelf, noch 'het veld' (ofwel de werkers in de be jaardenzorg) erg enthousiast daarop ingehaakt hebben. Ookvandaag-de- dag loopt het niet storm met het aanmelden van projecten. Vandaar de in een tijd van bezuinigingen vreemde situatie dat er geld 'over' is. Het geld dat beschikbaar is voor flankerend beleid, is niet opge maakt. Over 1985 is bijna één mil joen gulden overgehouden. Dat be drag is bij de subsidie voor 1986 ge daan, die bijna drie miljoen gulden bedraagt. Voor 1987 is ruim twee miljoen gulden beschikbaar. Als het flankerend beleid zich verder ont wikkelt - gedeputeerde Don is daar over optimistisch gestemd - is de kans niet uitgesloten dat er extra geld beschikbaar komt. De gedeputeerde voor de volksge zondheid herinnert eraan dat het flankerend beleid er in wezen altijd geweest is. „Het heeft alleen een naam gekregen". Hij vindt het van belang om na te gaan in hoeverre het bevorderen van het langer zelfstan dig leven écht een vervanging van plaatsen in bejaardenoorden kan zijn. „Het idee dat alles door vrijwil ligers gedaan kan worden, is niet juist. Er is ook voor flankerend be leid professionele steun nodig. Dat kost geld. Flankerend beleid kan niet op een koopje. Het heeft dus zijn grenzen, vooral financieel". Don zou er niet van staan te kijken wanneer alle onderdelen van het flankerend beleid - als ze goed, verantwoord en op niveau worden uitgevoerd - gros- so modo duurder uitkomen dan de exploitatie van bejaardenoorden. t [.gedeputeerde 'gaten in het be jaardenbeleid' heeft laten vallen (er zijn provincies die lang niet uitko men met de doeluitkering), kan Zee land zich nog zelf bedruipen. Don: „Ons Zeeuwen bin zuunig is een verschrikkelijke kreet. Maar we zijn wel voorzichtig met geld omge sprongen. De kosten van de bejaar denoorden in Zeeland zijn de laag ste, terwijl de zorgverlening op hoog peil staat". Hij verwacht in de toekomst een verschuiving in de be jaardenoorden. „We zullen ons ten aanzien van voorzieningen meer moeten richten op 75+ in plaats van op 65De gemiddelde leeftijd in de tehuizen ligt nu al boven 80 jaar". De gedeputeerde gaat ervan uit dat voorlopig het aantal plaatsen in Zeeuwse bejaardenoorden niet zal dalen, waardoor de druk op flanke rend beleid minder groot is. Wel zal het hier en daar tot een herverdeling van plaatsen moeten komen. De provincie wil de bejaardenoorden tenminste 60 en ten hoogste 115 plaatsen laten exploiteren. Don be klemtoont dat de bejaardenoorden in elk geval ruimte moeten hebben om in noodsituaties hulp te bieden. „Vandaar de tijdelijke opvang, als onderdeel van het flankerend beleid. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat men zich alvast maar opgeeft voor een bejaardenoord, voor het geval er problemen ontstaan. Maar de men sen moeten weten: als het echt nodig is, dan is er plaats". De provincie heeft het veld en de ge meenten nadrukkelijk gevraagd met ideeën voor invulling van het flankerend beleid te komen. „Ik heb gezegd: elke aanvraag waar iets in zit, daar gaan we op in", aldus Don. Hij weet niet waarom de ideeën al maar uitblijven. „Het is een enorm veld van mensen dat met elkaar praat. Maar men moet ook proberen injecties te geven, creatieve moge lijkheden aandragen". Hij onder streept nog eens dat er bij de indica tie van bejaardenoorden grenzen zijn. Een aantal mensen komt ge woon niet in aanmerking en is der halve aangewezen op ondersteunen de voorzieningen. De gedeputeerde vestigt er de aan dacht op dat de nieuwe generatie ouderen anders leeft en denkt dan de vroegere en huidige. Dat consta terend, steekt de politicus in Don de kop op.„De leeftijd van de mensen stijgt. Met de eigentijdse mogelijk heden die er zijn, blijven de mensen langer valide, ook geestelijk. Oude ren moeten hun plaats opeisen in de samenleving, ze moeten hun belan gen behartigen.AUe politieke par tijen moeten ruimte scheppen voor een groter percentage seniores. Het is van de gekke dat veertigers zitten te beslissen over 65-plussers". Rinus Antonisse Dit is het laatste van zeven artikelen over het flankerend ouderenbeleid. Aandacht is besteed aan dagverzor ging, meer bewegen voor ouderen, alarmering, woonzorgprojecten, maaltijdverstrekking en tijdelijke opvang. Uiteraard omvat flanke rend beleid veel meer. De eerste lijn - wijkverpleging, gezinsverzorging huisarts - zijn een onmisbare scha kel, evenals familie en buren. Flan kerend beleid is vooral een onder steuning. De coördinatie van de ac tiviteiten en de behandeling van subsidieverzoeken berust bij de werkgroep flankerend beleid van de provinciale commissie bejaar denoorden. 1 i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 19