HONDA INTEGRA
auto
omruilgarantie hyundai
bekroond servies voor
feestelijker tafelen
wonen
nissan vervangt oude
cherry door sunny
hypotheken
structuurvinyl
behangt
lekker weg
congres over veiliger verkeer
GEEFT EEN
HYPOTHEEKMAKELAAR
EEN BETER ADVIES
DAN GEMIDDELD?
ontspannen
glas
bagageruimte
theelen 8c van der weele
theelen van der weele
V
VRIJDAG 12 SEPTEMBER 1986
ontspannen en
stil rij den
Het kan best worden gezegd
dat er met de Honda Inte
gra, met een lengte van ruim
vier meter, een fraaie vierdeurs-
hatchback op de straat staat,
die het uiterlijk heeft van een
stevige middenklas-Europeaan.
Dat kan overigens de laatste
tijd ook haast nauwelijks an
ders, omdat in bijna alle fabrie
ken het ontwerp wordt gedic
teerd door de windtunnel.
Vergelijkenderwijs kom je met
de Integra al gauw in de catego
rie van de R11, de Peiigeot 309 en
de Ford Sierra, tenminste als we
kijken naar de belijning. Zeker
aan de achterzijde, met die bolle
ruit waardoor een wisser overbo
dig is, is de overeenkomst tref
fend. Van voren is de Integra ty
perend Honda van de jaren '80:
spitse snuit met een spleetgrille,
smalle reepjes voor stadslichten
en inklapbare dim-grootlichten.
Binnen is de ruimte redelijk, zij
het achterin wat beperkt en ze
ker niet voor vijf volwassenen. Je
zit in de auto goed, als chauffeur
zou je wat meer dikte op de zit
ting willen hebben en een ver
stelbaar stuur. Alles is wel goed
zichtbaar op het dashboard,
daar niet van, maar door het ont
breken van hoogteverstelling
hetzij aan stoel of stuur is de vol
maakte zit niet te bereiken. Er
valt mee te leven en het is zeker
niet vermoeiend.
Het voornaamste kenmerk van
de Integra is dat men er op een
ontspannen manier in rijdt.
Niet in de laatste plaats door de
stilte van de motor en de uiter
mate soepele bak, die het woord
horten en stoten niet kent. Met
gemak is vanuit 3 een groot sca
la van rijomstandigheden te
volvoeren. Tot onder 60 km per
uur is zelfs in 5 nog rustig door
te karren, al moet je geen sprin
tjes meer verwachten. De top is
tegen de 170 km per uur en het
De vierdeurs Hyundai Pony XP, die onder de omruilgarantie valt.
Overtuigd van de kwaliteit
van de Pony XP introdu
ceert Hyundai iets nieuws in de
autowereld: omruilgarantie. De
naamsbekendheid en het prijs
kaartje dat aan de nieuwe Pony
hangt, is er kennelijk de oor
zaak van dat Hyundai naar deze
Koreaanse truc grijpt. Want je
moet wel bij diezelfde dealer
maximaal na 2 maanden een an
dere auto, van welk merk dan
ook, aanschaffen.
Die auto mag dezelfde prijs heb
ben of duurder zijn. In het laat
ste geval volgt uiteraard bijbeta
ling. De XP die vanaf f 16.495 te
koop is, kan na die 2 maanden
onbeschadigd ingeruild worden
na afrekening van 20 ct/km die in
die proefperiode afgelegd zijn.
Het is al bij een aantal geselec
teerde dealers uitgeprobeerd.
En zie, geen een XP kwam er
voor omruil terug. Toch is het
een goedkope manier van 'lea
sen', je kunt de geplande aan
koop van een ander merk uit
stellen. Zeg dat je 2000 km rijd
in die twee maanden, dan ben je
f 400 kwijt, waarna je de geplan
de auto gaat kopen. Daarbij
komt dat het verhaal gaat dat je
inruiler bij dealers die in auto's
uit het Verre Oosten doen, stuk
ken meer oplevert, dan bij Euro
pese merken-dealers. Finan
cieel is het in elk geval aantrek
kelijk.
Daarnaast garandeert Hyundai,
als je in die Pony XP blijft rijden,
een restwaardegarantie van 70
procent na twee jaar. Voorwaar
den daarbij: onbeschadigd inrui
len, met maximaal 40.000 km op
de teller en de service-beurten
bij de Hyundai-dealer laten
doen. Zo kun je de kilometer
kostprijs nauwkeurig berekenen
en na 24 maanden weer in een
andere auto stappen. Hyundai is
van plan om deze voorwaarden
ook voor de Stellar te laten gel
den als die volgend jaar zijn
restyling, met ondermeer een
nieuw onderstel, heeft onder
gaan. Totaal wil de importeur in
ons land in '87 ruim 4000 Hyun
dai's verkopen, kijken of dat lukt
met die om- en inruilactie.
SIEM LEEUWENKAMP
Na de verkiezing van 'De
man van het jaar' en 'De
auto van het jaar' en noem
maar op kon de verkiezing van
'Het servies van het jaar' ook
niet uitblijven. Vorig jaar
werd er voor bet eerst zo'n ser
vies gekozen en ook dit jaar
riepen detaillisten een eet- en
drinkservies uit tot servies
van het jaar. Doel hiervan is
de promotie van 'De Gedekte
Tafel'.
De speciaal daarvoor opgerich
te IDEE-groep, een samenwer
kingsverband van zo'n veertig
^speciaalzaken, selecteerde dit
aar het eetservies 'City White
River' van Arzberg, het drink-
>ervies 'Excelsior' van Schott-
Swiesei en het bestekmodel
Octa' van Wilkens. Een schit-
erend geheel dat van het tafe
len een waar feest maakt. En
lat is tenslotte ook het doel
'an de hele actie.
De Nederlandse detaillisten
:ijn van mening dat de tafelcul
tuur in ons land best een steun
tje in de rug kan gebruiken. Wij
ieseffen onvoldoende wat een
;ezellig gebeuren het tafelen
:an zijn. Nederlanders eten,
'aar gaan niet echt aan tafel.
Het voedsel wordt zwijgend
uaar binnen 'geschoven' en dat
's dat. Terwijl de tafel een
plaats is waar men elkaar ont
moet en van alles uitpraat. De
detaillisten zjn van mening dat
er in de ons omringende landen
veel meer aandacht besteed
wordt aan de aankleding van
de tafel. Fraai porcelein, twin
kelend kristal en glanzend be
stek maken daar van het tafe
len een feestelijk gebeuren.
zijn eenvoudig van lijn, en ook
weer mooi afgerond. Voordeel
daarvan is dat het bij ieder
eetservies gewoon goed staat.
Alleen lijkt het me, zeker voor
wat kleinere mensen, buiten
gewoon lastig om bijvoor
beeld een crabcocktail te nut
tigen uit zo'n hoog 'op de po
ten' staande coupe.
Het uitverkoren eetservies van
Arzberg valt op door de geraffi
neerde vorm van handvaten
van de kopjes en grappige
tuitjes van de koffie- en thee
pot. De borden en schalen heb
ben een fraaie afgeronde vorm
zonder storende randjes of an
dersoortige werkjes. Het ser
vies komt door de aparte vorm
zowel in een modern interieur
als in een klassieke entourage
prima tot zijn recht.
Door zijn fraaie vormgeving
viel het glasservies 'Excelsior'
van Schott-Zwiesel eveneens
in de 'top' van de serviezen.
Het meest opvallende aan dit
glasservies is de hoge poot aan
de glazen. De glazen op zich
verbruik is met rustige rijstijl
op 1:11 te brengen.
De 1.5-litermotor met 85 pk staat
met zijn 12-kleppentechniek
dwars voorin. Hij slaat bij och
tendkou vlot aan middels een
handchoke en draait dan met
een 'mooi rond'.
Het weggedrag van de Integra is
teem dat onder de Accord zit.
Deze semi-onafhankelijke
achterasconstructie is wezenlijk
anders, maar heeft wel een goede
lokalisering van de as tot gevolg.
Kortom, je blijft in de bochten
mooi op je plaats zitten.
Interieur van deze in lichtblauw
met witte lak uitgevoerde Hon-
zonder meer goed. Men heeft
weinig of geen last van zijwind,
hobbels of ribbels. In de bochten
is het wel zaak het driespakige
stuur aan de brede rand goed
vast te houden, want dit exem
plaar vertoonde enig onder
stuur. De hele auto is goed en
stevig afgeveerd, geen gedein en
bij fors remmen of optrekken
gaan voor- noch achterkant om
laag. Je komt haast in de verlei
ding om het te vergelijken met
het fraaie double-wishbonesys-
da ziet er smaakvol uit, al moet
van het dashboard als geheel ge
zegd worden dat het een plastic-
look heeft. Met een extra streep
je stof of ander geprofileerde
mallen kun je veel goed maken.
Bediening van knoppen, schui
ven, toetsen en poken is logisch.
De stevige handels voor cligno-
teurs en ruitenwissers/sproeiers
zijn trefzeker geplaatst, de wis
ser heeft een intervalstand. Op
bergruimte zit er in de portieren
in de vorm van plastic kaarten
bakken, een bakje middenvoor
en een handschoenkastje. Op de
stoelen zitten hoofdsteunen die
verstelbaar zijn en achterin lig
gen nogal rommelig drie heup
gordels.
De achterklep, die als kozijn
voor de gebogen ruit dient,
zwaait genoeg open om ook met
1.86 meter niet je kop te stoten
als je over de weliswaar (te) ho
ge rand bagage inlaadt. De
ruimte die de vier passagiers
met al hun (vakantie)bagage
hier wordt toebedeeld houdt
niet over. Reist men met twee of
drie mensen, dan kan extra soe
laas worden gevonden door de
helft van de rugleuning neer te
klappen.
Je stapt makkelijk in zonder al
te laag neer te ploffen in de ze
tels. De portieren zijn ruim be
meten, hebben achter kinderslo-
ten en linksvoor zit een van bin-
Honda Integra, een model dat
zich plaatst tussen Civic en Ac
cord.
nenuit verstelbare spiegel.
Rechts zou ik hem persoonlijk
ook gewenst hebben, hoewel het
zicht naar achteren en opzij toch
goed was.
Een paar details die opvielen:
quartz-klokje tussen twee goed-
werkende ventilatieroosters,
rustpunt voor linkervoet en een
heldere dagteller. We misten een
spiegeltje in de zonneklep en wat
fraaier gevormde wielen. Wat
dat laatste betreft zag de Quint
Integra er een stuk smaakvoller
uit. De strakke prijs van 25 mille
laat wel zien dat Honda 'geen
cent te veel' vraagt, maar ook
niet méér biedt voor dat geld.
Zoals gezegd een geslaagde ca
deauverpakking voor degenen
die de wat kleinere Civic zijn ont
groeid.
SIEM LEEUWENKAMP
Sinds kort staat de nieuwe
Nissan Sunny bij de 170 Ne
derlandse dealers. Met de komst
van deze auto is de aanduiding
Nissan Cherry verdwenen. Dat
betekent dat het aantal carros
serievarianten flink is uitge
breid, want de Cherry, zo meldt
de fabriek, is thans in de Sunny-
reeks geintegreerd. Door de
combinatie van modellen, mo
toren en uitvoeringen kan de
Nissan-koper nu kiezen uit 30
Sunny-typen, voor Nissan een
recordkeuze. De goedkoopste
kost f17.995, de duurste f27.895.
Dat is dan de coupé.
Nissan opereert dit jaar 20 jaar
op de Nederlandse markt. In die
periode bracht het merk 350.000
Datsuns en Nissans aan de man.
Het bedrijf maakte een grote
bloei door. Op dit moment wordt
in Amsterdam een groot auto-af-
leveringscentrum gebouwd op
55.000 vierkante meter grond.
Dat komt naast het reeds in be
drijf zijnde Nissan Motorparts
Center te staan.
Eveneens 20 jaar geleden rolde
de eerste Sunny van de band. De
geboorte van de Cherry volgde
in 1970. De Sunny boekte meer
succes dan zijn klassegenoot.
Reden waarom voor de nieuwe
auto de naam Sunny werd geko
zen voor Europa. In deze klasse
moet Nissan het opnemen tegen
Toyota, een geduchte concur
rent, die met zijn 12-kleppen
techniek wat meer geavanceer
de motoren maakt. Maar niet ie
dereen loopt daar warm voor. De
nieuwe Sunny heeft genoeg kwa
liteit om aan de hooggespannen
verwachtingen te voldoen. Nis
san hoopt op jaarbasis 18.000 ex
emplaren te verkopen in Neder
land.
Een nieuwtje is het coupé-model
van de Sunny. Deze met 1600-
motor uitgevoerde, gestroom
lijnde sportauto is leverbaar in
twee versies, waarbij de duurste
beschikt over stuurbekrachti
ging en elektrisch bediende ra
men.
Zoals gezegd kent de nieuwe
Sunny 30 modellen en typen in
vergelijking met de 22 van de ou
de Cherry en Sunny samen. Het
tweedeurs-sedanmodel is ko
men te vervallen. Het nieuwe
programma Sunny's omvat ze
ven benzine- en twee dieseluit
voeringen. Uiteraard biedt de
nieuwe auto ook versies met ka
talysator.
De vernieuwde 1,6-benzinemo-
tor heeft ten opzichte van de
voorgaande 1500-motor de be
langrijkste verandering onder
gaan. Deze motor met bovenlig
gende nokkenas en cross-flowci-
linderkop heeft een iets langere
slag gekregen bij gelijke boring
en levert nu 84 pk in plaats van
de 75 pk van zijn voorganger. Bij
de dieselmotor hebben verande
ringen aan de wervelkamer, zui
gers, lagers en inspuitpomp er
toe geleid dat deze motoren iets
stiller zijn geworden en een gun
stiger verbruik hebben, maar ze
zijn naar onze smaak toch tame
lijk luidruchtig. Behalve de
goedkoopste driedeurs-L-versie,
die vier versnellingen heeft, zijn
alle andere 29 typen uitgerust
met een vijfversnellingsbak of
automaat.
NOL VAN BENNEKOM
Op 20 november organiseert
de SWOV (Stichting Weten
schappelijk Onderzoek Ver
keersveiligheid) met steun van
het ministerie van Verkeer en
Waterstaat een internationaal
congres onder de titel: Actual
Developments in Road Safety
Research.
Op het programma staan onder
anderen de volgende sprekers:
dr. Jan Terlouw, secretaris-gene
raal van de Europese conferen
ties van ministers van verkeer;
dr. K. H. Lenz van het ministerie
voor verkeer in Duitsland; dr. B.
Horn, secretaris van de OEDC
en prof. ir. E. Asmussen, de vroe
gere directeur van de SWOV en
nu hoogleraar in Delft.
Onderwerpen die worden behan
deld zijn: ontwikkelingen in het
verkeer, verkeerstechniek en
vervoerssystemen, de verhou
ding tussen onderzoek en beleid,
verkeersbeheersing in de toe
komst en mogelijkheden voor
oplossingen. Het congres wordt
gehouden in het Conservato
rium in Den Haag. Voor meer in
lichtingen kan men contact op
nemen met het SWOV: 070-
209323 afd. Voorlichting.
Het feestelijke geheel wordt ge-
completteerd door het uitver
koren bestekmodel 'Octa' van
Wilkens. Opnieuw een eenvou
dige en strakke vorm die het in
ieder interieur goed zal doen.
De stelen van de messen, vor
ken en lepels zijn achtkantig
en zijde-gematteerd. Het voor
ste deel is hoogglans gepolijst.
Het bestek is vaatwasmachi-
nebestendig.
Rest ons alleen nog u een sma
kelijke en feestelijke maaltijd
toe te wensen.
ANNEMARIE ZEVENBER
GEN
Het bekroonde servies 'City Whi
te River' van Arzberg.
Advertentie
makelaardij in hypotheken
LAAT U DAT EENS HAARFIJN UITLEGGEN DOOR:
Vljssingen, Badhuisstraat 31-33-35, tel. 01184-13920*.
Langzamerhand gaan steeds meer geldverstrekkers ertoe over hun hy
potheekrentetarieven te verlagen. Deze week verlaagden o.a. de Post
bank, de Rabobank, de GAK-pensioenfondsen en het Bouwfonds Neder
landse Gemeenten hun tarieven met gemiddeld 0,3
HYPOTHEEKRENTE
Hypotheekrente
per
9 september 1986
beta- rente af-
lings- vast sluit-
wijze gedu- provi
rende sie in
rentepercentages
met gemeente- zonder gem.-
garantie garantie
opgave werke- opgave werke-
bank lijk bank lijk
ANNUITEITENHYPOTHEKEN
ABN
ABN
ABN
ABN
ABN
ABN
ABN
M/A variabel 1
1
M/A 1jr
M/A 3 jr
M/A 5 jr
M/A 7 jr
M/A 10 jr
M/A 15jr
6,5
6,5
7,0
7,2
7.4
7.5
7,8
6,85
6,85
7,39
7,61
7,82
7,93
8,25
6,7
6,7
7,2
7,4
7.6
7.7
8,0
7,07
7,07
7,61
7,82
8,04
8,15
8,47
Amrobank
MA
variabel
1,5
6,2
6,53
6,4
6,75
Amrobank
MA
2 jr
1,5
6,4
6,75
6,6
6,96
Amrobank
MA
5 jr
1,5
6,8
7,17
7,0
7,39
Amrobank
MA
Vjr
1,5
7,0
7,39
7,2
7,61
Avista bank
MA
variabel
1,5
6,4
6,75
6,6
6,96
Avista bank
MA
1 jr
1,5
6,5
6,85
6,7
7,07
Avista bank
MA
2 jr
1.5
6,6
6,96
6,8
7,17
Avista bank
MA
3 jr
1,5
7,0
7,39
7,2
7,61
Avista bank
MA
5 jr
1,5
7,2
7,61
7.4
7,82
Bouwfonds (rentek.)MA
variabel
1.5
6,7
7,07
6,7
7,07
Nederlandse
MA
5 jr
1.5
6,7
7,17
6,9
7,38
Gemeenten
MA
10 jr
1,5
7,2
7,71
7,4
7,92
Bouwf. Ned. Gem.
MA
30 jr
1,5
7,7
8,25
7,9
8,46
Bouwf. Ned. Gem.
MA
renterustl,5
6,9
7,38
7,1
7,60
Centrale
MA
2 jr
1
6,4
6,69
6,6
6,91
Volksbank
MA
5 jr
1
6,9
7,23
7,1
7,44
Direktbank/
MA
1 jr
1
6,3
6,59
6,5
6,80
NCB-bank
MA
3 jr
1
6,8
7,12
7,0
7,34
Direktbank
MA
5 jr
1
7,0
7,34
7,2
7,55
Grenswissel-
MA
1 jr
1
6,4
6,69
6,6
6,91
kantoren/CDK
M'A
5 jr
1
7,0
7,34
7,2
7,55
Grenswisselk.
HJ/A
1 jr
1
6,6
6,81
6,8
7,02
Grens wisselk.
HJ/A 5 jr
1
7,2
7,43
7,4
7,64
Lanschot/opstart
MV
variabel
1,5
xxxxx
xxxxx
6,2
6,59
Van Lanschot
M/V
variabel
1,5
xxxxx
xxxxx
6,4
6,80
Van Lanschot
MV
1 jr
1,5
xxxxx
xxxxx
6,3
6,69
Van Lanschot
MV
2 jr
1,5
xxxxx
xxxxx
6,4
6,80
Van Lanschot
MV
5 jr
1.5
xxxxx
xxxxx
6,9
7,34
Lanschot/comf.
M'V
comf'5 jr.
1,5
xxxxx
xxxxx
6,9
7,34
NMB
MA
1 jr
1,5
6,5
6,85
6,7
7,07
NMB
MA
3 jr
1,5
7,0
7,39
7,2
7,61
NMB
MA
5 jr
1.5
7,2
7,61
7,4
7,82
NMB
MA
7jr
1,5
7,4
7,82
7,6
8,04
Postbank
MA
2 jr
1
6,1
6,37
6,3
6,59
Postbank
MA
5 jr
1
6,7
7,01
6,9
7,23
Postbank
MA
7 jr
1
6,9
7,23
7,1
7,44
Rabobank
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
MA
MA
MA
MA
HJ A
HJ A
HJ/A
HJ/A
var./l jr.
2/3 jr
4/5 jr
stabiel
var./l jr
2/3 jr
4/5 jr
stabiel
1,25
1.25
1.25
1,25
1.25
1,25
1,25
1,25
6.5
6.6
6,8
7,0
6.7
6.8
7,0
7,2
6,83
6,94
7.15
7,37
6,94
7,05
7,26
7.46
6.7
6.8
7.0
7,2
6.9
7,0
7,2
7,4
7,04
7,15
7,37
7,58
7,15
7,26
7,46
7,67
Rabo
MA
3 jr
1,5
6,6
6,96
6,8
7,17
Hypotheekbank
MA
5 jr
1,5
6,8
7,17
7,0
7,39
Hypotheekbank
HJ/A 3 jr
1,5
6,8
7,07
7,0
7,28
Hypotheekbank
HJ/A 5 jr
1,5
7,0
7,28
7,2
7,49
Verenigde
MA
Vi'jr
1
6,3
6,59
6,5
6,80
Spaarbank
MA
3 jr
1
6,5
6,80
6,7
7,01
Spaarbank
MA
5 jr
1
6,8
7,12
7,0
7,34
Spaarbank
MA
ideaalren. 1
6,7
7,01
6,9
7,23
Westl. Utr. (stand
MV
1 jr
1,5
6,1
6,58
6.3
6,79
(standi
M'V
5 jr
1,5
6,7
7,23
6,9
7,45
(stand)
MV
7 jr
1,5
6,8
7,34
7,0
7,55
(standi
MV
10 jr
1,5
7,1
7,66
7,3
7,88
(stand)
MV
15 jr
1,5
7,4
7,99
7,6
8,21
(lage lasten) MV
7 jr
1.5
xxxx
xxxx
7,2
7,77
(interim) M'V
Ijr
1,5
6,3
6,79
6,3
6,79
4e kwartaal 1986
budget
KW/A
variabel
1,5
6,8
7,13
6.8
7,13
(no risk)
MV
5 jr
1,5
op aanvraag
op aanvraag
Woonfonds/aut.
MV
variabel
1,5
6,3
6,79
xxxxx xxxxx
Holl. wacht af
MV
1 jr
1.5
6,3
6,79
xxxxx xxxxx
Holl. wacht af
MV
2 jr
1.5
6,3
6,79
xxxxx xxxxx
Woonfonds Holl.
MV
3 jr
1,5
6,5
7,01
xxxxx xxxxx
Woonfonds
MV
5 jr
1,5
6,7
7,23
xxxxx xxxxx
Holland
MV
10 jr
1.5
7,1
7,66
xxxxx xxxxx
Woonfonds/comf
MV
comT5jr 1.5
6,7
7,32
xxxxx xxxxx
Holland comf
MV
comül0jrl,5
7,0
7,55
xxxxx xxxxx
LEVENHYPOTHEKEN
Centraal Beheer
M'A
5/10 jr
6,7
6,91
6,7
6,91
Centraal Beheer
MA
15/20 jr
-
7,1
7,34
7,1
7,34
NVL-maatschap.
M'A
5/10 jr
6,7
6,91
6,7
6,91
NVL-maatschap.
MA
15/20 jr
7,1
7,34
7,1
7,34
RABOBANK UTRECHT hypotheek onder 50.000,- afsluitprov. 1,5
MA maandbetaling achteraf HJ/A halfjaarbetaling achteraf
MV maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf
Bron: 'Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort.
Onder de vele soorten wand-
bekledingsmaterialen is
structuurvinyl op het ogenblik
erg populair. Het 'oogt' als het
van vroeger bekende dikke vi-
nylmateriaal dat intussen ge
heel verdwenen is omdat het
vooral voor de doe-het-zelver
een aantal bezwaren had. Er zat
een grote rek in, wat tot open
staande naden en openingen bij
aansluiting op plafond en plint
leidde.
Structuurvinyl, de sterk verbe
terde en bovendien veel goedko
pere opvolger van het uit volle
vinylschuimstof vervaardigde
produkt, is een duplexbehang.
Het heeft een papieren rug,
waarop de enigszins vlokkige vi
nyl is aangebracht. Er is een ge
weldige keus in tinten en des
sins, waaronder pleisterstructu
ren, steenmotieven, streepdes-
sins enz. De kleuren zijn overwe
gend heel bescheiden, zodat een
met dit materiaal afgewerkte
wand niet al te sterk naar voren
dringt.
Structuurvinyl laat zich verwer
ken als gewoon (zwaar) papier-
behang. Met wat zorg en nauw
keurigheid kan iedereen die wel
eens een behangetje geplakt'
heeft het feilloos aanbrengen.
Let op de volgende dingen:
Maak het plaksel aan op een dik
te als vereist is voor zwaar be
hang, dus een lekkere dikke pap.
Strijk de achterkant van de
baan daarmee rijkelijk in en laat
het plaksel enige tijd intrekken.
Vóór het aanbrengen nog een
keer met de in het plaksel ge
doopte kwast instrijken, goed
verdelen en de kanten conse
quent meenemen. Dubbel slaan
en precies loodrecht (langs uit
gezette loodlijn) aanbrengen.
Eerst in het midden in verticale
richting aanrollen en daarna
horizontaal werkend naar beide
kanten toe. Uitpuilend plaksel
met een schoon en vochtig doek
je wegnemen. Gebruik geen
schaar om banen op maat te ma
ken. Met een scherp Stanley-
mes, langs een stalen rij of zui
ver rechte hardhouten lat snij
den (via de bovenkant van het
materiaal) is de beste methode.
Nasnijden van banen die opge
plakt zijn moet wachten tot het
plaksel voldoende gedroogd is.
Wel langs plint, in hoeken enz.
goed aandrukken; dat gaat heel
handig met een breed plamuur-
mes. De af te snijden strookjes
'omzetten' dus vrij maken en na
het drogen met het Stanleymes
voorzichtig afsnijden.
De banen laten zich heel goed te
gen elkaar stoten, waarbij de na
den zo goed als onzichtbaar wor
den. Gebruikt echter geen na-
denroller; die zou de dikke struc
tuurgedeelten pletten, hetgeen
hinderlijk zichtbare kantver-
schillen oplevert. Druk de naden
liever met de handen aan.
Wees niet bezorgd over 'bubbel
tjes' die kort na het aanbrengen
te zien zijn; naarmate het plak
sel droogt trekken ze vanzelf
weg.
MAR GROEN
l