almanak VROUW IN EL SALVADOR SPOORLOOS Geblokkeerd PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MIT-KROES: GEEN SCHEPEN IN OOSTGA T Onenigheid aan mord schip op rede Vlissingen Vorig jaar gast in Zeeland ZEEUWSE PAGINA 9 Zuivel Bran d ingsu rfen ZEELAND" WOENSDAG 9 JULI 1986 College GS tegen vaarverbod LPG [MIDDELBURG Het^dagelijks bestuur van de provincie is tegen het instellen van een vaarverbod door het Oostgat, voor alle LPG-schepen met een Nederlandse bestemming. Een dergelijk verbod voor de aanvaarroute langs de Walcherse kust naar de Westerschelde acht ■het college van gedeputeerde staten uit een oogpunt van concurrentieverhouding met België [én de openbare veiligheid ongewenst. Bij de minister van verkeer en water staat, die een vaarverbod overweegt, lis protest aangetekend tegen het voornemen. Het college van burge- neester en wethouders van Vlissin gen liet soortgelijke kritiek al eerder horen. Volgens het college van gedeputeerde Laten hoeft van Belgische kant niet Je worden gerekend op enige mede werking aan een vaarverbod. Zo'n hiaatregel zal derhalve in de praktijk alleen gelden voor LPG-schepen met ten Nederlandse bestemming. Deze Vaartuigen moeten als gevolg van het Jenzijdige verbod omvaren. Dat leidt J'LISSINGEN - De rijkspolitie te wa ter in Vlissingen is maandagavond laat aan boord van het vrachtschip pljo uit Beiroet geweest in verband net onenigheid onder de bemanning, pe rijkspolitie hoefde niet meer op te •reden en kwam, zo vertelde een> Woordvoerder dinsdagmiddag, uit loorzog een kijkje nemen. Ook de Koninklijke marechaussee is dinsdag Jij de problemen op de Eljo betrok- len geweest. folgens de politie wilden vier opva- lenden van de Eljo afmonsteren en feverde dat wat problemen op. Het |chip lag op dat moment op de rede lan Vlissingen. Een woordvoerder jan de marechaussee vulde desge- |raagd aan dat er kennelijk wat on- nigheid aan boord bestond over de Jetaling en de behandeling van het liertal. (ia bemiddeling van de Vlissingse gent van het schip, de firma Deka lansport bv heeft de rederij dinsdag jaarten voor het vliegtuig ten behoe- van het viertal opgestuurd, zodat vier bemanningsleden uiteindelijk bnder problemen van boord konden aan. J. G. Hollestelle van Deka liet iinsdag weten dat die kaarten ver- foedelijk in de loop van vandaag, loensdag, zullen arriveren. Toen wij gisteren een maand blad voor leden van een coö peratieve zuivelvereniging in zagen,hebben we toch even zitten fronsen. We namen ken nis van een artikel, dat in het Nederlands was geschreven, maar waar we werkelijk niets van begrepen. Over celgetal- bepaling per koe en mastitis- bestrijding ging het en er werd gewag gemaakt van het 'stre ven om minder smetstofdra gers in de koppels te krijgen'. Verder werd gemeld: „Van de 784 melkgevende koeien ble ken bij bacteriologisch onder zoek 379 dieren te lijden aan een subklinische mastitis". En: „Het aantal aangetaste kwartieren bedroeg 794, ofwel 25,3 procent van alle kwartie ren". We snapten het dus niet. Maar toch, tussen de middag hebben we tijdens de lunch toch een beetje argwanend naar ons dagelijkse glaasje melk zitten kijken. Eat blad zien we voorlopig niet meer in. tot een langere vaartijd en hoger loodsgeld en per saldo tot hogere vervoerskosten. Daardoor wordt de concurrentiepositie van de Neder landse bedrijven in het Westerschel- debekken naar de mening van het provinciebestuur nadelig beïnvloed. Het instellen van een vaarverbod zal het gevarenrisico in het Oostgat onge twijfeld verminderen, zo erkent het college van gedeputeerde staten. Het resultaat is echter wel dat in de andere aanvaarroute, de Wielingen, grotere risico's op kunnen treden. Ook verwacht het provinciebestuur dat veel schepen zonder loods tot de Rede van Vlissingen zullen opvaren en dat betekent ook weer een extra risico. Gedeputeerde staten tekenen aan dat een deugdelijke analyse van de ge volgen en risico's die een vaarverbod voor LPG-schepen door het Oostgat met zich mee brengt, ontbreekt. Dat het erg zinvol is om verbetering te brengen in de bestaande situatie, wordt door het college van gedepu teerde staten terdege beseft. Daarom wordt in een brief aan de minister van verkeer en waterstaat een andere op lossing aangedragen. Het is beter, aldus het provinciebestuur, de loods- plicht te verscherpen of loodsdwang in te voeren voor alle LPG-schepen die de Westerschelde op willen sto men, of ze nu een Nederlandse of Belgische bestemming hebben. Maria Theresa Tula de Canales (rechts) vorig jaar tijdens de stille tocht in Middelburg MIDDELBURG Toen Maria Theresa Tula de Canales, lid van het Salvadoraanse Comité van moeder en familieleden van poli tieke gevangenen, eind februari 1985 in Middelburg was, werd haar déze vraag gesteld: „Bent u niet bang om terug te gaan naar El Salvador?". Ze antwoordde: „Na tuurlijk zijn we bang. Het is heel goed mogelijk, dat ook wij eens worden gearresteerd en dat zal ons het leven kunnen kosten. Maar de angst hebben we overwonnen. We weten dat, als wij gedood zouden worden, anderen klaar staan om onze plaats in te nemen. De strijd gaat door". Haar opmerking over een kans om gearresteerd te worden, is bitter realistisch gebleken. Maria There sa Tula de Canales is op 6 mei van dit jaar door drie zwaar bewapende mannen in burger opgepakt en in een auto meegenomen. Twee dagen later vond men haar in een park. Ze had een diepe messteek in de buik. Ze vertelde dat ze op het politiebu reau gemarteld en verkracht was en dat ze ondervraagd was over haar werk voor het comité. Op 28 mei werd ze opnieuw gearresteerd. Sindsdien is niets meer van haar vernomen. Die informatie heeft het Zeeuwse Comité Stille Tochten ontvangen via Amnesty International en 'Vrouw Kerk 2± Wereld'. Het Zeeuwse comité heeft zich intussen aangesloten bij een bliksemactie, die Amnesty voert voor Maria The resa Tula de Canales en een colle ga. Naar president Duarte van El Salvador worden telegrammen ge stuurd waarin om onmiddellijke vrijlating van de mensen wordt gevraagd. Op 28 februari van het vorig jaar organiseerde het Zeeuwse Comité een Stille Tocht door Middelburg om solidariteit te betuigen met familieleden van verdwenen perso nen in heel Latijns-Amerika. Het comité had toen drie vrouwen uit El Salvador te gast. Daarbij was Maria Theresa Tula de Canales, die reisde onder de schuilnaam Laura Pinto. Zij getuigde in een toe spraak tot de commissaris van de koningin in Zeeland, dr C. Boer- tien, van de schending van de men senrechten in haar land en ze ver telde over het werk, dat het Rome- ro-comité, waarvan ze deel uit maakte, doet voor herstel van die rechten. In mei zijn in El Salvador, zo is intussen bekend geworden, talrijke mensen die actief zijn in organisaties voor de mensenrech ten, gearresteerd. Veelal is vol strekt onduidelijk wat er met die mensen is gebeurd. GOES - De Goese scholengemeenschap Groot Stelle wil gediplomeerde mavo-leerlingen aantrekken om te kun nen voldoen aan de steeds groter wordende vraag naar vakmensen. De school voor lager beroepsonderwijs (LBO) uit de Ganzestad wil deze scholieren een techni sche opleiding van één of twee jaar geven, die vooral gericht is op sectoren in het bedrijfsleven waar de nood het hoogst is. „We blijken de laatste jaren nooit zoveel mensen te kunnen leveren als het bedrijfsleven ons vraagt", ver klaart H. van der Vinne, directeur van Groot Stelle, j Volgens hem beginnen bedrijven al midden in het school jaar te bellen om jeugdige werknemers te verleiden bij hen in dienst te treden, soms nog voordat die een opleiding af hebben. „Ze proberen de jongens onder je vingers van- daan te halen". Met name werkgevers uit de installatie- techniek, de bouw en de electronische sector hangen naar zijn zeggen vaak aan de telefoon. „Als je bedenkt dat een baantje daar haast verzekerd is en hoe slecht daarentegen I de startpositie van mavo-leerlingen op de arbeidsmarkt is, dan spelen we dus zeker in op een behoefte", is de mening Ivan de schooldirecteur. Al benaderde Groot Stelle reeds jaren decanen van mavo's om leerlingen te interesseren voor het beroepson derwijs, van een instroom aan gediplomeerden was nog geen sprake, merkt Van der Vinne op. Voor het eerst is nu zelfs onlangs een advertentie gezet om juist hen over de streep te trekken. „Werven door scholen te bezoeken doen we niet, want dat ligt nogal gevoelig", zegt de schoolleider. De advertentie moet overigens ook niet gezien worden als een poging om zijn eigen school vol te krijgen. „We hebben namelijk nog steeds volle vierde klassen", meldt hij tevreden. Er zijn trouwens volgens hem inmiddels al aanmeldingen van voormalige mavo-scholieren, maar hij weet niet hoeveel. Omdat van de drie meestgevraagde soorten vaklieden de LBO-opleidingen voor electro- en installatietechniek reeds vol zitten, is thans echter alleen in de cursus voor de bouw plaats over. Wel kunnen gegadigden nog terecht in de mechanische techniek, alsmede voor koken en serve ren. „Als de onderwaardering voor werken met de handen niet verdwijnt, moeten we op den duur misschien de vakbe kwame mensen uit het buitenland gaan halen", zo verdedigt Van der Vinne tenslotte het initiatief om meer leerlingen naar het beroepsonderwijs te lokken. Leren surfen: een dag van vallen en opstaan MIDDELBURG Een gekantelde vrachtauto met oplegger heeft dins dagmiddag urenlang de afslag naar Vlissingen van de Sloeweg-noord ge blokkeerd. Volgens de Middelburgse politie veroorzaakte het ongeluk geen grote vertragingen, maar kon het verkeer, zij het met enige moeite, worden omqeleid. De vrachtwagencombinatie, geladen met hout, raakte op de afslag in de problemen toen de lading begon te schuiven, waarop het voertuig kantel de. De chauffeur bleef ongedeerd. Be halve door de lading - losse planken - werd de afslag verder geblokkeerd door dieselolie die uit de zwaar be schadigde truck lekte. De Middel burgse brandweer had handen vol werk met het schoonspuiten van het wegdek. Ondertussen werd de lading hout op andere vrachtauto's overgela den. Bep Thijs brengt een leerling de grondbeginselen van het plankzeilen bij. uit Zeeland. „De Zeeuwen komen vooral in het weekende les nemen", aldus Beb Thijs. „Door de week hebben we meer campinggasten". Aan het eind van de dag vaart Poelman heen en weer op het water, daarbij probleemloos kerend. Maar daar is wel een hele dag oefenen aan vooraf gegaan. Eerst op het droge, later op het water, waar elke fout onmiddellijk wordt afgestraft door een tuimeling. 's Ochtends worden de cursisten vertrouwd gemaakt met het optui gen van de plank. Daarbij doen ze meteen een flinke nautische woor denschat op. Woorden als mastwor- pen, neerhalers en onderlijken wek ken na een tijdje geen verbazing meer. Dan wordt de mast aan de simulator bevestigd Deze plank staat op het droge, maar kan toch in de wind draaien. Om beurten mogen de surfers-in-spé plaats nemen op de plank, om zaken als het optrekken van het zeil onder de knie te krijgen. Vervolgens wordt geoefend in oploe ven en afvallen, koersveranderingen naar de wind toe en er vanaf. Hande lingen waarvan een beginneling meteen van zijn plank valt. 's Middags, op het water, blijkt dat de stortvloed van informatie verwar ring in het geheugen heeft gesticht. De verschillen tussen loef en lij, voor de wind en aan de wind zijn. een maal op het water met een klappe rend zeil in je handen, volstrekt vergeten. Aanwijzingen van de in structeurs, die vanaf de kant je verrichtingen gade slaan, halen dan niets meer uit. „Rug recht, aanhalen en naar achteren hangen", roept een stem door de megafoon. Te laat, helaas, want het zoute water heeft de smaakpupillen al bereikt. Leren surfen is een kwestie van veel vallen en opstaan. De toeschouwers aan de waterkant vermaken zich intussen kostelijk. Vooral de evenwichtsoefeningen werken op de lachspieren. Heel wat kampeerders hebben hun klapstoel tje voor deze gelegenheid zo opge steld. dat geen enkele ongelukkige manoeuvre ze kan ontgaan. Op het water hebben de aspirant-surfers het evenwel veel te druk om zich daar iets van aan te trekken. Plotse ling draaiende planken eisen alle aandacht op. Na de les volgt nog een flinke dosis informatie. De instructeurs vertellen over verkeersregels en over veilig heidsmaatregels die een surfer in acht moet nemen. Onervarenheid en onbekendheid met wind en stromin gen in het water zijn namelijk be langrijke oorzaken van verdrinkin gen. Surfen op zee brengt het gevaar van afdrijven met zich mee, zeker bij oostenwind. De instucteurs drukken de deelnemers ook op het hart om altijd een surfpak, en liefst ook een zwemvest, te dragen. Het pak voor komt onderkoeling, een van de meest voorkomende oorzaken van ongelukken met surfers. Aan de andere kant van de Veerse Gatdam, bij Vrouwenpolder, geeft Dave Borstlap surfles aan plankzei lers die de zee opwillen. Het bran- dingsurfen spreekt tot de verbeel ding, en trekt gaandeweg steeds meer beoefenaars. Ook houdt de instructeur 'verstan dige mensen' in het oog, die eerst komen vertellen dat ze de zee op gaan. Hij maakt de afspraak met hen, dat hij ze zal oppikken zodra ze buiten de zandbank komen. Hoewel de meeste plankzeilers, die de zee op gaan, goed kunnen surfen, maakt Borstlap het nogal eens mee dat vrijwel onervaren zeilers zich beter willen voordoen dan ze zijn. Vaak komen ze niet eens het water op, omdat ze geen rekening houden met de stroming en het tij, maar anderen komen pas tot de ontdekking dat ze niet meer terug kunnen komen. Elk seizoen komen er wel surfers in moeilijkheden. Vaak worden ze vol komen uitgeput, na een uitgebreide zoekactie, teruggevonden. Borstlap verwacht dat het aantal (bijna-)on- gelukken de komende jaren zal toe nemen, omdat het brandingzeilen populair wordt. De instructeur be klemtoont dat surfen in principe een veilige sport is, zolang de beoefenaar zich bewust is van de gevaren. Hij waarschuwt dat surfers nooit alleen, of zonder zwemvest, de zee op moe ten gaan. Een enkeling is echter flink eigenwijs. „Juist die mensen hebben geen idee van de gevaren. Het is toch wel opvallend dat ze wel 3000 gulden over hebben voor het beste materiaal, maar de 100 gulden voor een zwemvest niet over hebben. Pas als er dodelijke ongelukken ge beuren, schrikken ze". Ria van Griethuizen Door het kantelen van een vrachtwagencombinatie werd de afslag Vlissingen van de Middelburgse Sloeweg-noord geblokkeerd door een lading hout die van het voertuig was gegleden. Het duurde uren voordat de zaak was opgeruimd. Zeeland geniet een steeds grotere reputatie als watersportland. De provincie mag zich niet alleen in de populariteit van zeilers verheu gen, maar - in nog steeds toenemende mate - ook van surfers. De Zeeuwse wateren genieten inmiddels zo'n faam, dat Duitsers, Belgen, en een enkele Fransman de Delta even goed weten te vinden als de Nederlanders. De afgesloten zeearmen, zoals de Grevelingen en het Veerse Meer, zijn bij uitstek geschikt voor het plankzeilen. Het Veerse Meer is het drukst bevaren. Op een mooie zomerse dag tekenen honderden zeilen in felle kleuren zich af tegen de horizon. Vanaf de waterkant is het een fraai gezicht hoe surfers hun zeilen laten opbollen in de wind. De snelheid waarmee ze worden voortgestuwd doen hun planken ketsen op het water. Het lijkt alsof het allemaal vanzelf gaat. Je legt je plank maar in het water en vaart weg. In de prak tijk blijkt dat tegen te vallen. Menig trotse bezitter van een plank moet al snel constateren dat er toch wel iets bij komt kijken, voordat hij net zo gemakkelijk over het water scheert als hij anderen ziet doen. Opvallend veel cursisten van de surfschool 'Thijs-Academie voor plankzeilen' in Kamperland hebben al een zeilplank. Bij de aanmelding vertellen ze dat de plank ongebruikt thuis in de schuur staat. Voor het optuigen en het wegzeilen is toch meer techniek nodig dan zich aan vankelijk liet aanzien. „Ik heb mijn plank al twee jaar", vertelt de 21- jarige Monica Zoeter uit Brouwers haven. Ik kan nu beter wat geld uitgeven voor een cursus, dan dat die dure plank ongebruikt blijft". Exploitante van de surfschool Beb Thijs zit nu al voor het tiende jaar aan de kust van het Veerse Meer. Ze is een van de eersten in Nederland die met een surfschool begon. In die periode heeft ze het Veerse Meer van een rustig water zien veranderen in een drukbezocht watersportgebied. „Vooral door de surfsport is het hier een bussiness geworden", vertelt ze. „De campings hier moeten het voor al van plankzeilers hebben". Hoezeer de surfsport in trek is, blijkt wel uit de verkoopcijfers van nieuwe planken. In 1982 gingen 50.000 plan ken over de toonbank, terwijl het de verkoop het jaar daarop nog met 5000 exemplaren steeg. In 1984 liep het cijfer terug naar 40.000; hetzelfde aantal werd in 1985 bereikt. Het totaal aantal planken in Nederland wordt door het Koninklijk Neder lands Watersport Verbond geschat op 350.000. Het verbond denkt dat 540.000 Nederlanders gebruik maakt van de planken. 'Ook u leert surfen in één dag', luidt de slogan van de Kamperlandse surfschool. Thijs-Academie moet deze belofte waar maken. De ANWB-erkende school heeft zich daaraan verplicht. Cursisten die de sport minder snel onder de knie krijgen mogen daarom nog een mid dagje terug komen. Ook worden eisen gesteld aan de instructeurs. De heer P. Poelman uit Middelburg noemt dit een belangrij ke reden om les te nemen. „Je leert hier de basistechnieken en je krijgt theorie. Als je dat onder de knie hebt, komt de rest wel vanzelf', meent hij. De Middelburger is een van de meest getalenteerden van het groep je cursisten, dat op een mooie zon dag de surfsport wil leren beheersen. Alle deelnemers van die dag komen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 19