KOOMAN EN PARTNERS BV vrijdagkrant 10 denksport 11 toerisme 13 voeding 14 auto 15 uitwijzer de vrij(e)dagkrant PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT PAGINA 9 londerd procent vergoeding zeezicht zestig procent zeeland genoeg hotels redactie PZC-bijlagen advertentie en administratie: opening kantoren: Om het weekeinde mee door te komen: dammen, schaken, brid gen en de puzzel De zonnebril is meer en meer een mode-artikel geworden; de Tour- malettocht: een uitdaging voor fietsfanaten Melk is meer dan een witte motor; en courgettes zijn geen vreemde komkommers Een terrein vol autowrakken is geen fraai gezicht. Steeds meer sloperijen ondergaan een 'face lift' De filmwijzer en volop tips voor theater vrijdagkrant Pal aan het strand van Scheveningen staat een gloednieuw hotel. Het complex, Carlton Beach genaamd, is met 84 appartementen en 95 hotelkamers het grootste in de regio Den Haag. Het hotel is in eigendom van een grote groep partikulieren en bedrijven. Die 'hotelpartjes' zijn aan de man gebracht door Kooman en Partners BV, geleid door de Middelburger Leo Kooman. Van René Colthof, de ontwikkelaar van honderden vakan tielandhuizen, onder meer in Zeeland, zegt hij: „Hij is een knap organisator, maar wat hij doet in de sfeer van bungalows, doe ik in de sector van hotelappartementen". Over gedeputeerde J. B. Ventevogel van toerisme en recrea tie, die onlangs pleitte voor een afname in het tempo waarin in Zeeland nieuwe hotels worden gebouwd; „Wat is genoeg? In plaats van de bouw van hotels te remmen kan je ook nieuwe doelgroepen proberen aan te boren". Na Scheveningen gaat Kooman ook van start in de Zuidhollandse kustplaatsen Katioijk en Noordwijk. Maar de mooiste boulevard vindt hij die in Vlissingen: „De meest ideale lokatie van het land..." Voor veel Hagenaars was het een vreemd gezicht. Hoog aan de gevel van een hotel in aanbouw, op een van de mooiste punten van de Scheveningse Boulevard, stond niet alleen de naam van een jrote bouwonderneming. De tekst op het bord, dat aangaf wie het hotel Carlton Beach verkocht, luidde sober 'Kooman en Partners Middelburg'. In de ogen van veel Randstedelingen per definitie een 'provinciaals bedrijf, dat echter tóch een ambitieus project mogelijk maakte in het 'Cannes' van Nederland. En Leo Kooman, de leider van Kooman en Partners BV, gaat door. Nog dit jaar begint de Middelburger met de verkoop van twee soortgelijke hotels in Katwijk en Noordwijk. De appartementen in het hotel in Scheveningen zijn, en die in Katwijk en Noordwijk komen in handen van kleinere partikuliere beleggers en van bedrijven, die er hun gasten willen onderbrengen. Iedere belegger heeft een bepaald gedeelte van het complex in eigendom. Men kan de hotelkamer of het appartement zelf bewonen, of via het jhotelmanagement verhuren. En juist die constructie maakt de opzet van Kooman zo succesvol. 'Appartementsrecht' heet deze eigendomssituatie, die overigens iets heel anders is dan timesharing. Timesharing is immers slechts het verblijfsrecht in een jappartement gedurende een bepaalde periode (week of [maand) in een reeks van jaren. „Maar aan het appartementsrecht zijn veel Imeer voordelen verbonden voor de partikuliere of zakelijke belegger. Een eigenaar blijft amelijk in ons systeem alle |rechten behouden, zoals het echt tot verkoop, tot verhuur én de mogelijkheid om op zijn |appartement een hypotheek af sluiten. Al die mogelijkheden ntbreken bij timesharing". (ooman en Partners echter verkopen gedeelten van een hotel, waarvan de beleggers van honderd procent eigenaar ^ijn. Het beheer over het horecagedeelte van het hotel vordt in handen gelegd van een hotelmanagementorganisatie. De manager en zijn team frunnen' het restaurant, het café, de bar, de zwembaden en fitnessruimten en de vergaderaccommodatie. Ze zijn pelf geheel verantwoordelijk voor het reilen en zeilen daarvan. De vereniging van eigenaren treedt dus op als opdrachtgever van de managementgroep voor de verhuur van appartementen. Als het horecagedeelte bijvoorbeeld failliet gaat, zijn de eigenaren niet verantwoordelijk voor de exploitatieresultaten van het horecagebeuren. De gekochte hotelkamers en appartementen blijven buiten het faillissement. Het management werkt tegen vergoeding van een bepaald percentage van de omzet. Hoe meer omzet, hoe groter de commissie, en daarom zorgt het management voor de reclame en voor de contacten met reisbureaus en met touroperators, in de hoop een groot aantal gezelschappen naar het hotel te trekken. Carlton Beach wordt geëxploiteerd door de Britse managementgroep HMI en is erin geslaagd om naast de bestaande doelgroepen ook een groot aantal gezelschappen uit Groot-Brittannië en de Verenigde Staten aan te trekken voor overnachtingen in de kamers en/of appartementen van de partikuliere beleggers die dat wensen. Eigenaren die hun accommodatie gedurende korte of lange tijd afstaan voor de verhuur aan gezelschappen en aan individuele hotelgasten, krijgen daarvoor een vergoeding, die het mogelijk maakt de investering terug te verdienen. Hoe snel dat gebeurt is natuurlijk afhankelijk van de mate waarin hij zelf van zijn bezit gebruik maakt. Wie zijn appartement voortdurend nodig heeft voor eigen gebruik, moet met minder revenuen rekening houden dan een eigenaar wiens onderkomen dagelijks voor de verhuur beschikbaar is. Eigenaren kunnen hun appartement -tijdig- bij de managementgroep van het hotel aanbieden voor de verhuur; de manager bepaalt zo eerlijk mogelijk -maar op basis van de wensen van de gasten- welke appartementen worden toegewezen. De heer Kooman erkent, dat dat 'rouleersysteem' niet helemaal waterdicht was, maar stelt dat dat vraagstuk inmiddels is opgelost. Een 'partje' van het Carlton Beach in Scheveningen kostte tussen de 90.000 en 136.000 gulden, afhankelijk van de ligging van het appartement in het hotel. Zo is een eenheid met zeezicht duurder dan een met landzicht. In Katwijk en Leo Kooman voor het Carlton Beach complex in Scheveningen. foto roland de bruin Noordwijk zullen de meeste eenheden voor ongeveer 115.000 tot 125.000 gulden (vrij op naam) worden aangeboden. Vooral mensen die het 'zonde' vinden om 'hun geld dood op de bank te laten liggen tegen x procent, die een hoger rendement op hun spaargeld willen zien, kopen zo'n appartement', laat Kooman weten. „Veel mensen vinden de koop van een appartement niet alleen een zeer lonende investering, maar ook een leuke. Ze zijn bij het hele gebeuren betrokken; ze gaan er zelf naar toe. En zo'n hotel, dat ziet er toch veel leuker uit dan gewoon een spaarrekening..." „Wij waren één van de eersten in Nederland die de bouw van een hotel op deze wijze mogelijk maakten". De verkoop verliep onder meer via het mobiele verkoopkantoor op de Boulevard van Scheveningen. Nu de bouw van een hotel in Noordwijk planologisch rond is, is ook in het toeristisch centrum van deze badplaats een verkoopkantoor verrezen. In Katwijk gebeurt dat, zodra de gemeenteraad daar het groene licht voor de bouw heeft gegeven. Behalve via mobiele verkoopkantoren zoekt het Middelburgse bedrijf -net zoals daé bij Carlton Beach het geval was- ook belangstellenden door te adverteren in dag- en weekbladen. En om bij de verkoop wat 'dichter bij het vuur' te zitten, heeft de Zeeuw nu ook een kantoor geopend in Den Haag. Evenals bij Carlton Beach gaat de eerste spa voor de hotels in Noordwijk en Katwijk de grond in, zodra op papier circa zestig bezetting van 45 procent quitte zullen draaien. Met andere woorden; vanaf het moment dat het hotel voor 45 procent is verhuurd, worden de investeringen van de eigenaren lonend. In Scheveningen wordt dit percentage zeker gehaald. Het hotelmanagement verhuurt de accommodatie niet alleen aan touroperators en reisbureaus, maar ook aan organisatoren van congressen, seminars, aan procent van de hoteleenheden is verkocht. „Door deze vorm van risicovermindering kunnen we de prijzen lager houden". Kooman en Partners BV verwacht, dat nog dit jaar met de bouw van het hotel in Noordwijk kan worden begonnen. Het Noordwijkse hotel telt veertig suites en hetzelfde aantal studio's; in Katwijk zijn 69 appartementen en studio's voorzien. In alle gevallen geldt, dat de hotels bij een gemiddelde individuele toeristen en aan bedrijven, die ruimte zoeken voor de detachering van hun personeelsleden. „Vooral mensen die gedetacheerd zijn bij de ministeries in Den Haag, hebben vaak behoefte aan een ruimte die groter is dan een hotelkamer. Dan biedt een appartement in Carlton Beach uitkomst. Daarin heeft men de beschikking over een bureau en een telefoon, terwijl volop gebruik kan worden gemaakt van de hotelservice. Om die reden hebben sommige bedrijven al appartementen gehuurd voor een periode van vijf jaar". Het ligt voor de hand, dat een Middelburger die betrokken is bij toeristische plannen aan de kust van Holland, gespitst is op recreatieve mogelijkheden in zijn eigen provincie Zeeland. Hoewel Kooman wel 'ideeën' in die richting heeft, wijst hij er op, dat in dit gewest nu eenmaal veel minder zakenlieden en congresgangers de nacht doorbrengen dan in de regio Den Haag. „Zeeland is veel meer een vakantieland, dus marktonderzoek naar nieuwe doelgroepen zou moeten uitwijzen welk bezettingspercentage een hotel op deze basis in Zeeland zou kunnen bereiken". Hoewel hij niet in details wil treden, laat Kooman doorschemeren, dat hij 'wel mogelijkheden ziet voor bijvoorbeeld het Badhotel in Domburg'. Inmiddels is begonnen met de ontwikkeling van een hotel op de open plek van de Boulevard van Vlissingen. 'Een positieve zaak', zegt hij „want voor een hotel is die plek qua ligging de mooiste lokatie van Nederland; pal op het zuiden, het drukke scheepvaartverkeer recht voor je neus. Maar Vlissingen mist een behoorlijk achterland. Vlissingen is nu eenmaal geen Den Haag". Leo Kooman bedient zich -het naambord op de gevel van Carlton Beach gaf dat al aan- bij zijn projecten van enkele partners. De 'compagnon' met wie hij in Scheveningen, Katwijk en Noordwijk in zee is gegaan, is de heer Fred Tiekstra. Dit tweetal is belast met de algemene coördinatie en verkoop. Ze werken samen met Van Delft en Partners; een onderneming uit Den Haag die zich beweegt op het terrein van promotie, public relations en marketingadviezen. Deze organisatie wordt geleid door Lesley A. E. van Delft. Als exploitant van de algemene ruimten en de verhuur van de hotelsuites en studio's zal de Valentine Holding optreden. Van deze groep maakt ook Martin C. Spaargaren deel uit; één van de bekendste horecamanagers van Nederland. Valentine Holding bestaat uit de eerdergenoemde heren Kooman, Tiekstra, Van Delft en Spaargaren. Leo Kooman heeft een jarenlange ervaring opgebouwd in de aankoop, verkoop en bemiddeling van onroerend goed-projecten in binnen- en buitenland en als adviseur bij beleggingen en financieringen. Zo heeft de Middelburger onder meer gewerkt in Spanje, de Verenigde Staten, Canada, Frankrijk en Oostenrijk. Kooman treedt verder op als initiatiefnemer van woningbouwprojecten op verschillende plaatsen (Middelburg, Zoutelande, Amemuiden en Yerseke) in Zeeland. Ook adviseert en bemiddelt hij tussen kopers en verkopers van bestaande woningen. Tenslotte voert hij in binnen- en buitenland marktonderzoeken uit. De verkoop van grote aantallen hotelkamers en appartementen door Kooman en Partners BV roept vergelijkingen op met de activiteiten van René Colthof; de man die de afgelopen periode vele honderden vakantiewoningen op de markt heeft gebracht en verkocht. „Colthof is een knap organisator en besteedt met grote budgetten veel aandacht aan promotie-activiteiten". Toch zijn er wel degelijk verschillen in de werkwijze van beide heren. Zo richt Kooman zich op hotelkamers en appartementen; Colthof is actief op het terrein van de vakantiebungalows. Kooman probeert een relatief klein publiek te bereiken met wie hij uiteindelijk in zeer veel gevallen zaken doet; Colthofs publiek is veel groter maar het percentage dat uiteindelijk een contract sluit, is veel kleiner. Of zoals Kooman het zelf uitdrukt: Colthof werkt in de breedte; ik in de diepte". Praten over Zeeuwen die de recreatieve en toeristische ontwikkelingen in deze regio meebepalen, geeft Kooman ook zijn visie op de mening van gedeputeerde J. B. Ventevogel. Deze politicus zei onlangs, bij het bereiken van het hoogste punt van hotel Ameville in Middelburg, dat het tempo waarin de laatste jaren in Zeeland hotels zijn gebouwd, moet worden verlaagd. Ventevogel liet daarmee doorschemeren, dat er in zijn ogen nu genoeg hotels voorhanden zijn. Kooman: „Wat is genoeg? Ik denk, dat er nog heel wat toeristische doelgroepen kunnen worden aangeboord. Maar wil je dat ook? Ik denk wel eens, dat de bestaande hoteliers vinden dat er genoeg hotels zijn, omdat ze een zekere angst hebben voor concurrentie. Maar concurrentie is helemaal niet ongezond, als men op de markt maar niet gaat onderbieden en men het belang maar inziet van een gezamenlijke promotie van de activiteiten in Zeeland". Van dit zijspoor keert Leo Kooman terug naar Carlton Beach in Scheveningen, het mede door hem op een nieuwe, maar eigenlijk heel simpele manier aan de man gebrachte hotel. „Om iets simpel te houden moet toch veel denkwerk worden verricht. Brainstormen, filosoferen, praten en rekenen met fiscaal deskundigen, juristen en accountants. Maar dan ineens onstaat de juiste, maar doeltreffende formule. En dan blijkt plotseling, dat het succes in de eenvoud ligt..." KOEN VAN DIJEN Walstraatpromenade 56-60 4381 EG Vlissingen tel. 01184-84000 toestellen 217 en 218 Middelburg: Markt 51 4331 LK Middelburg tel. 01180-81000 Vlissingen: Walstraat 56-60 4381 EG Vlissingen tel. 01184-84000 Goes: Grote Markt 2 4461 AJ Goes tel. 01100-31800 Terneuzen: Nieuwstraat 22 4351 CW Terneuzen tel. 01150-94457 Hulst: Steenstraat 6 4561 AS Hulst tel. 01140-14058 Van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur. VRIJDAG 4 JULI 1986

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 9