>rn
auto
PEUGEOT 205
een open wondertje op wielen
exposities
subsidie
verdiensten
sorteren
imitatie
volwaardig
bediening
op maat
lucy van dam
vleeshal
grafiekgala
etcetera
acolye
schoneman
pingen
charlier
koren
beurs
van arkel
art house
jansen
andré
hoogendoorn
love peace
beelden buiten
beelden buiten
VRIJDAG 4 JULI 1986
J -
»»»-.MfWS
J. van Leeuwen in het keurig verzorgde magazijn.
f ash pay en pof
ff Vy tomorrow', dat is bij
ons de leus en dat slaat ook aan
bij de officiële importeurs".
Dat zegt J. van Leeuwen, die
voor de begeleiding zorgt bij
Gebr. Opdam BV in Katwijk en
Valkenburg. Dit bedrijf handelt
in onderdelen en plaatwerk
van bekende Europese
automerken en verschilt nogal
in de aanpak zoals die 30 jaar
geleden in de autosloperij gold.
Nog steeds is het evenwel
gebruikelijk dat er 'handje
contantje' wordt gewerkt,
maar de obscure sfeer rond
deze handel ebt meer en meer
weg. Onlangs was er zelfs
sprake van eendracht binnen
de gelederen van de
professionele sloopbedrijven.
Die heeft inmiddels geleid tot
een Stichting
Belangenbehartiging
Autoslopersbranche (Stiba) en
op een bijeenkomst van
inmiddels ruim 100 leden in
Bunnik meldde de voorzitter C.
J. M. Engelbert dat de overheid
in de toekomst serieus rekening
moet gaan houden met deze
bedrijfstak.
Op de bijeenkomst in Bunnik
kwam herhaaldelijk het verwijt
naar voren dat de overheid, al
dan niet in het kader van het
minderhedenbeleid, te veel
steun verleent aan
sloopbedrijven die op
woonwagenkampen zijn
gevestigd. Een Rotterdamse
sloper wist zelfs te vertellen dat
bij uitgifte van grond, waarvoor
hij f 1,2 miljoen had moeten
neertellen, even later haast
gratis door de gemeente grond
aan 'een lid van deze
minderheidsgroepering, want ik
wil niet discrimineren' was ver
strekt.
Volgens de heren Delsman en
Franken van VROM wordt er op
subsidiegebied evenwel niet zo
met geld gestrooid richting deze
groepering. ,,De gemeentes
zitten nu ook slecht bij kas en
de subsidie wordt eenmalig
verstrekt voor 50 procent. En
dan alleen aan bedrijven die van
goede wil zijn, waarbij naast de
schroothandel ook in
onderdelen wordt gehandeld",
zei topambtenaar Delsman.
Maar in de rest van de
slopersbranche blijft het toch
vallen onder de noemer 'valse
concurrentiepositie'. Ook al
zegt VROM dat door het
deconcentratiebeleid binnen
vijfjaar een groot deel is
weggesaneerd.
In het kader van de
Afvalstoffenwet is het verplicht
om een aantal voorzieningen in
het sloopbedrijf te hebben,
waardoor het milieu wordt
gespaard en hergebruik van
materialen mogelijk wordt. Dat
vergt al gauw investeringen van
vele tonnen aan speciale
vloeren, terreinverhardingen,
vetafscheiders en
opslagsystemen. Zo is bij de
Gebr. Opdam de laatste tijd
veel geld gestoken in deze
professionele aanpak.
Bij de vestiging aan de
Haringkade 2 in Katwijk valt
nog vèr voor het pand op dat er
zo weinig rotzooi te zien is. Kan
ook moeilijk als er een
prachtmuur van tientallen
meters lengte pas is neergezet
voor 1,5 ton. „Dat kost
natuurlijk een lieve duit, maar
het is in zo'n haven toch geen
gezicht als daar de wrakken
liggen opgestapeld voor de neus
van pleziervaarders die hier een
dagje aanleggen", zegt Van
Leeuwen.
Als we tegenwerpen dat zoveel
edelmoedigheid wat al te royaal
overkomt, wil hij er nog wel aan
toevoegen dat het naar de
gemeente toe altijd slimmer is
om je 'netjes' te gedragen. ,,Ik
heb de wethouder zelfs een paar
steenmonsters laten zien. Hij
mocht van ons kiezen". Nog
subsidie gehad? 'Nee! Dat niet,
maar je kunt beter een
burgemeester mee dan tegen
hebben".
Dat merkten de Gebr. Opdam
wel toen ze geheel legaal
aanspraak op een terrein
konden maken om het
florerende bedrijf de
broodnodige uitbreiding te
verschaffen. „We hadden het
kunnen doordrukken, maar
vroeg of laat vind je de
gemeente toch tegenover je en
dan kun je opkrassen, omdat je
een paar keer wat olie of benzine
hebt staan morsen".
BiéY
als volwaardige
gesprekspartner met de
overheid aan tafel gaan zitten.
Het zou mooi zijn als die
overheid een streep zet onder
de rekening die het opruimen
van de 'oude rommel'
ongetwijfeld zal opleveren. Die
suggestie werd door een van de
Stiba-leden in Bunnik gedaan,
maar de twee ministeriële
ambtenaren wierpen tegen:
„We zijn allemaal schuldig en
als blijkt dat er
bodemvervuiling aanwezig is,
dan moet dat op kosten van de
vervuiler (sloper) verwijderd
worden". Dat kan in de
toekomst dan nog best
problemen opleveren, want de
aanvraag voor een nieuwe
vergunning is geen garantie dat
de provincie onbekommerd
over een afvalhoop heenstapt.
In het kader van de
Afvalstoffenwet zal de komende
vijf jaar f80 miljoen
saneringsgeld door het rijk
beschikbaar worden gesteld.
Want naar het inzicht van
VROM zal binnen die tijd het
aantal slopersbedrijven van
3000 tot 400 geslonken zijn.
Allereerst moet een bedrijf een
economisch haalbare toekomst
tegemoet kunnen gaan,
planologisch ingepast kunnen
worden en bijvoorbeeld niet in
een waterwingebied liggen. Is
verplaatsing niet mogelijk, dan
volgt liquidatie, waarvoor een
aanspraak op vergoeding
gemaakt kan worden.
Een sloopbedrijf-nieuwe stijl
krijgt in zijn gemeente ook te
maken met een gratis
inleverterrrein. Het kan
gebeuren dat de schrootprijs zó
laag is dat een particulier zijn
wrak niet kwijt kan. Wettelijk
mag zijn wrak niet meer langs
de weg staan, dus moet de
overheid deze oplossing
aandragen. In de Stiba vreest
men ook op dit gebied
concurrentie, naar het oordeel
van VROM is dat echter niet
nodig.
,,De gemeente zal bij voorkeur
een contract met een sloper
afsluiten die zich verplicht deze
gratis ingeleverde wrakken op
te halen", zo zei Delsman. Uit de
zaal kwam het verweer dat in
een gemeente met meerdere
sloopbedrijven er altijd één
bevoordeeld wordt.
Naast dit inleverterrein zal de
provincie een opslagterrein in
het leven roepen dat bij
stagnatie van
shredderbedrijven dienst doet,
maar ook als dwangterrein als
een sloopbedrijf onder
politiedwang ontruimd wordt.
Zo ver zal het bij menig
sloopbedrijf niet komen als
men tijdig incalculeert dat een
professionele aanpak nodig is
om levensvatbaar te blijven.
Het bezoek aan de Gebr.
Opdam maakt duidelijk dat een
goed belegde boterham in de
'schone sloperij' zeker valt te
verdienen.
Van Leeuwen, die als hobby ook
nog officieel het
veilingmeestervak mag
uitoefenen, ontvangt ons in wat
eens een machinegroothandel
was en later een uitgewoonde
ravage nadat het een jeugdsoos
is geweest. „Er zat geen ruit
meer in en we hebben
containers vol aan lege fris- en
bierblikjes opgehaald. Nu staat
alles knap in de verf en hebben
we tonnen geinvesteerd in de
ommuring, vetafscheiders,
speciale betonnen vloeren,
opslagstellingen, vorkheftrucks,
kantoorautomatisering en
dergelijke. We proberen een zo
compleet mogelijk assortiment
te leveren, want een klant kan
om een portier komen en elders
een accu of uitlaat nieuw of
vinden. In een grote loods staat
alles per merk en soorten
onderdelen bijeen dat uit auto's
is gekomen die voor het
merendeel vrij jong al
total-loss zijn verklaard. Iets
dat in Duitsland sneller
gebeurt en omdat die wrakken
daar niet interessant zijn voor
handelaren vanwege de
goedkopere onderdelen, gaan
de meeste 'Duitse deuken' naar
Nederland.
Opdam heeft een
Mercedes-Benz 1213
dubbeldekker, waarmee zes
auto's tegelijk gehaald kunnen
worden bij een opkoper die net
over de grens zit. Met de
Mercedes 307 wordt in de buurt
van particulieren of
garagebedrijven sloopwaardig
materiaal opgehaald. Is de auto
ontdaan van motorolie, accu,
remolie, cardanolie, banden, die
allemaal apart worden
opgeslagen voor verdere afvoer
naar speciaal daarvoor van
rijkswege goedgekeurde
bedrijven, dan worden alle
bruikbare onderdelen eruit
gehaald. De gestripte wrakken
worden later door een
expediteur opgehaald om tot
schroot te worden verwerkt.
Administratief moet in een goed
sloopbedrijf net zo 'schoon
werk' worden geleverd. Bij dit
bedrijf heeft men onder meer
telex, microfiche-apparatuur,
computerlijsten van
beschikbare nieuwe en
imitatie willen kopen. Door ook
die zaken op voorraad te
hebben, dan wel binnen drie
dagen te kunnen leveren, hou je
de klant in huis".
In het Zuidhollandse
Valkenburg aan de
Voorschoterweg 41 is de
bedrijvigheid in volle gang en
staat alles ook zo opgesteld dat
de klanten dingen van hun
gading zonodig zelf kunnen
imitatie-onderdelen,
afstandsverklaringen en vooral
een goed contact met de
Rijksdienst voor het
Wegverkeer,
Motorrijtuigbelastingdienst en
politie.
Voor de merken Audi, BMW,
Citroën, Ford, Mercedes-Benz,
Opel, Peugeot en Renault
origineel en imitatie-plaatwerk
kopen behoort hier ook tot de
mogelijkheden. Opdam betrekt
dat weer van een
groothandel-specialist op dat
gebied, die deze namaak
voornamelijk uit Italië en
Taiwan haalt als het gaat om
plaatwerk, Turkije is de laatste
paar jaar in opkomst waar het
gaat om
namaakverlichtingssets. Met
een totale terreinoppervlakte
voor beide vestigingen van
11.000 vierkante meter en
negen man in dienst is het een
vereiste je zaakjes goed voor
elkaar te hebben.
Het Centraal Instituut voor het
Midden-en-Kleinbedrijf ziet ook
alleen heil in een dergelijke
aanpak en denkt met een
aanbod van 400.000 wrakken
dat de levenskansen maar voor
400 schone en professioneel
geleide sloopbedrijven
weggelegd zijn. De overheid wil
meer en meer proberen om alle
soorten afval gescheiden te
houden en in te laten leveren.
Op de Stiba-vergadering in
Bunnik kwam daarop een
reactie dat sloopbedrijven die
zouden moeten gaan werken
volgens het nu lopende
proefsysteem bij sloopbedrijf
Brabebo, wel op gigantische
hoge kosten komen te zitten.
VROM stelde dat die
Brabebo-proef puur is bedoeld
om cijfermateriaal op papier te
krijgen en niet om aan te tonen
waartoe men slopers zou
kunnen verplichten.
„Kosten en investeringen
moeten in de ogen van alle
ministeries levensvatbare
bedrijven opleveren. Het
afvalprobleem kan dan wellicht
door een ver doorgevoerd
hergebruik opgelost worden. Zo
is op dit moment een
accushredder bij Billiton in
Arnhem aan het proefdraaien
en kunnen banden als brandstof
bij cementfabrieken gebruikt
worden, dan wel als
geluiddempend onderdeel bij
asfaltproduktie", zo zei
Franken.
SIEM LEEUWENKAMP
Die gedegen aanpak van het
slopersvak en handel in
onderdelen staat ook het Stiba
voor ogen. Zeker in het licht
van wat er in het verleden is
bedreven wil de stichting nu
Peugeot heeft er heel goed
aan gedaan om samen met
de Italiaanse carrossier Pinin-
farina van het populaire mo
del 205 een cabriolet te ma
ken. Bewondering alom voor
de degelijke wijze waarop een
en ander technisch in elkaar
zit, zonder afbreuk te doen
aan de, laat ik zeggen, jeugdi
ge lijnen van deze Peugeot. De
serie modellen die uit de di
verse fabrieken in Frankrijk
komen, gaat intussen al over
de 20 heen. Dit type komt in
vergelijking met Ford en VW
qua prijs als gunstigste uit de
bus. Voor f 41.950 staat de
cabrio met 1.6-litermotor en
een vermogen van 115 pk in
het zonnetje. De Duitse pen
danten komen uit op 46 en 45
mille.
Op zo'n prjsverschil van 2 tot
4000 gulden moet er ontegen
zeggelijk meer kwaliteit gele
verd worden zou je zeggen,
want rijprestaties, comfort en
dergelijke doen niet veel voor
elkaar onder bij dit trio. De
Escort en de Golf bieden welis
waar iets meer ruimte, voor de
achterpassagiers en de baga
ge, daar staat tegenover dat de
205 - zeker ook niet aan de
krappe kant - er een stuk
leuker uitziet.
Het bedieningsgemak van de
auto kennen we al van vorige
types waaronder diesel, GTI,
maar ook de gewoonste XE
met 1-liter-krachtbron. Stuk
voor stuk vlot schakelende
bakken, uiteraard met ver
schil in zitcomfort, brandstof
verbruik en prestaties op de
weg. Wat dat laatse betreft
kun je met de cabriolet heel
goed uit de voeten. Want een
top die vlotweg over de 190
km/per uur komt, de teller
geeft dan wel 205 km/per uur
aan, is met de kap dicht toch
niet een snelheid die je traag
kunt noemen. Maar goed, die
115 paardekrachten staan niet
voor niets ter beschikking, dus
dat probeer je even uit. Met de
kap open, net zoals bij de
oerversie van de cabriolet het
tweewielige voertuig dat
'sjees' heet en slechts door één
paard wordt getrokken, is een
gangetje van rond de 100-120
km/per uur aangenaam.
Je komt niet om in het lawaai
(de ruiten staan omhoog) en
het verbruik is redelijk (1:10
gemiddeld). De kap is afge
dekt door een losse hoes met
drukknopen en zachte be-
schermeinden voor de ellebo
gen van de achterpassagiers.
Het is wel even een gedoe om
dat ding netjes te monteren of
te demonteren.
Uiteraard is de 205 in deze
uitvoering verstevigd, anders
zou het zaakje zo in tweeën
breken. Die nodige stijfheid is
verkregen door langsliggers
binnenin, dikkere buiten-
langsliggers met over de hele
lengte een centrale verstevi
ging binnenin. Onder de vloer
een stevige plaat op de dwars
liggers, kokerbalk extra on
der de voorstoelen en ter
hoogte van de achterbankleu
ning over de breedte een
plaat. De rolbar zorgt uiter
aard ook nog voor het nodige
verband en biedt de nodige
veiligheid bij een koprol.
Deze CTI heeft een aantal ex
tra's die de CT met 1360-cc-
motor mist. Centrale portier
vergrendeling, elektrisch te
stellen ramen van de portie
ren, meters voor koelvloeistof-
temperatuur, oliedruk en olie-
De 205 van Peugeot met een Duits neefje naast zich.
temperatuur, getint glas en
halogeen vèrstralers. De af
werking is prima, een leuk
gestreept rood/zwart stofje
over de uitstekend zittende
stoelen, meters op het dash
board staan goed opgesteld en
opbergruimte op, onder of
naast het dashboard is voor
handen. De portieren hebben
nog kaartenvakken, en op de
traploos te regelen stoelleu
ningen staan verstelbare
hoofdsteunen.
Met deze 205 kun je leuke
luchtsprongetjes (Frans: ca
briole) maken, zeker als je
weet dat 0-100 km/per uur in
9,7 seconden gaat. Maar altijd
komt de op lichtmetalen wie
len met 185/60HR14-banden
staande 935'kilo zware auto
weer op zijn prettig stug ge
veerde pootjes terecht. Zou
den we een op maat gesneden
keus moeten maken, dan zou
de extra luxe van lampen, glas
en elektrische bediening ach
terwege kunnen blijven. Die
motor is gewoon een 'must de
cabrio', zo heerlijk kun je daar
mee spelen. Overbrengings
verhoudingen liggen dicht bij
elkaar, waarbij de 5de versnel
ling wel vraagt om niet al te
veel het toerental te laten zak
ken. Met een koppel van 131
Nm'400 toeren per minuut is
deze weliswaar 40 kilo zwaar
dere 205 als een open doosje
vooruit te blazen. Wat het op
de weg allemaal aankan (zij
wind, hobbels, lange of korte
bochten) valt samen te vatten
onder de noemer: voorbeeldig.
Kijken we naar het gehele
concept van deze Peugeot,
dan mag je gerust stellen dat
het een klassiek blijvertje gaat
worden. De compacte 3.70 me
ter lange 205 is bij uitstek
geschikt om er een cabrio van
te maken, dat zie je wel eens
anders.
In het Markiezenhof te Bergen
op Zoom wordt een overzichts
tentoonstelling gehouden van
werk van schilderes Lucy van
Dam van Isselt. De van oor
sprong Bergse Lucy van Dam
leefde van 1871 tot 1949 en
werkte onder meer in Veere.
(Tot 10 augustus, maar nim
mer op maandag).
In de Vleeshal van het Middel
burgse stadhuis is de installa
tie 'Libretto 86' van Richard
Hefti te zien. Hefti heeft tij
dens een verblijf in Middel
burg deze installatie speciaal
voor de Vleeshal ontworpen en
uitgevoerd. Ze is te zien tot 21
juli, dinsdag t/m zaterdag van
11 tot 17 uur en op zondagen
van 13 tot 17 uu-
r.a2f31hl8121m24
wynstock
Galerie 'De Wynstock' (Bel-
linkstraat 32, Middelburg) ex
poseert t/m 26 juli werken van
Tie Hof uit Ritthem en Tessa
Braat uit Zierikzee. Van Tie
Hof zijn er landschappen en
portretten in een heel eigen
stijl en techniek met een sterk
impressionistisch karakter. Zij
volgde een opleiding in teke
nen en schilderen bij Joost
Maréchal.
Van Tessa Braat uit Zierikzee
zijn schalen en vazen te zien,
die opvallen door de fraaie
glazuren die gebruikt worden.
In het kader van het Marquis-
grafïekgala 1986 exposeert
Guido Eckhardt kleuretsen in
de toonzalen van Ahrend aan
de Rooseveltlaan te Vlissin-
gen.
Voorts op dit gala op de bo
venverdieping van de Gevan
gentoren (Vlissingen, Boule
vard) grafiek van Willy Belin-
fante en Arja van den Berg.
(Dagelijks van 10 tot 22 uur).
In Etcetera (in het Markiezen
hof) te Bergen op Zoom expo
seert tot en met 20 juli 1986
Jacques Bakker foto's onder
de titel 'Piëdestal'; dit in com
binatie met Karin Kunst, die
'Gegraveerd Glas' tentoon
stelt.
Dagelijks van 14.00 tot 17.00
uur, behalve op maandag.
De Vlissingse galerie De
Blaeue Acolye geeft in de
maanden juli tot en met sep
tember bijzondere aandacht
aan oude grafiek. Werken van
onder anderen Bakhyzen,
Wenzel Hollar, Groenewegen
en Whistler, Seymour Haden,
Alexander Haig, Legros.
Voorts is er de collectie topo
grafie. Open: maandag t/m za
terdag van 13.30 tot 17 uur,
zondagen van 14 tot 17 uur
(Bellamypark 22).
In de Dikke Toren te Zierikzee
exposeert Anje Schoneman
olieverfschilderij en.
Bob Pingen exposeert tot 13
september in het Zeeuws Mu
seum in Middelburg. Pingen
studeerde achtereenvolgens
aan de Vrije Academie in Den
Haag en de Koninklijke Aca
demie in Antwerpen en Gent.
Na 1975 exposeerde hij in Mid
delburg, Haarlem, Leiden en
Utrecht.
Rick Koren exposeert tot en
met 31 juli in het Zeeuws Kun
stenaars Centrum in de Klove
niersdoelen en Achter de
Houttuinen in Middelburg.
Het zijn objecten in beton,
ijzer en gips.
(Dinsdag t/m zaterdag 14-17
uur)
De Kunstbeurs Zeeland wordt
onder de titel 'Kunst ten Toon'
tot 6 juli in de zalen van hotel
Britannia te Vlissingen gehou
den.
Deelnemende kunstenaars: W.
J. van Anraad, Zierikzee; Wim
Bakker, Wilhelminadorp; Paul
Bartels, Heinkenszand; Ri
chard Beek, Middelburg; Cor-
rie Blaas, Middelburg; Wilfried
van den Boom, Vlissingen; Ad
Braat, Zierikzee; Tessa Braat,
Zierikzee; Eric Brandts, Vlis
singen; Jos Brouwers, Vlissin
gen; Miems van Citters,
Burgh-Haamstede; Marie-José
de Cock, Terneuzen; Han Deii,
Axel; Cor van Dixhoom,
delburg; Ronald van Dokkuit
Goes; Krijn Doolaard, Hoof
plaat; Marinus van Dijkt
Burgh-Haamstede; Guid
Eckhardt, Vlissingen; ja
Haas, Vlissingen; Joost g
Heeren, Terneuzen; Tien Heej
termans, Noordgouwe; Wil)
de Houck, Waterlandkerkji
Henny Huser, Middelburg; Éi
nest Joachim, Biervliet; Ki
lenberg Kollektief, Vlissinget
Johan Klein, Terneuzen;
Kollaard jr., Waterlandkerkj
J. Kortekaas, Middelbuti
Sander Littel, Oudelandi
Hans Lücken, Westdorpe; Le
de Meester, Vlissingen; Gerat
Menken, Kloetinge; Mattti
Murre, Goes; Nelly van Niet
wenhuijzen, Lewedorp; Ine)
Otte, Goes; Bob Pingen, VI)
singen; Kaza Poorter Holslai
Hulst; Marten Postma, IJzei
dijke; Eddy Quite, Vlissingei
Jon van de Riet, Zierikzs
Marcel Lucien Robbe, Vlissii
gen; Eric Roest, Middelbur
Gust Romijn, Dreischor; Hai
de Ruijter, Axel; George Schi
de, Goes; Ferdinand Sloe
Westdorpe; Albert Verbui
Vlissingen; Jan Verschoot
Oostburg; Jenneke Weijlan
Hulst.
Deelnemende galeries: Gal
rie Bellemans, Axel; Galer
Esprit, Clinge; Galerie l
quis, Vlissingen; Bellamy
Vlissingen; Galerie 66, Oos
burg; Culturele Raad Goei
SBK Zeeland, kunstuitlee
Middelburg; Stichting Nieui
Muziek Zeeland, Middelhui
Zeeuws Kunstenaarscentrui
Middelburg; Zeeuws Museuj
Middelburg.
(10.30-21.00 uur)
Tot 26 juli exposeert A. va
Arkel van Mameren aquan
len en pastels in 'La Reine' a
de Lange Zelke in Vlissinge:
In galerie 'Art House' in Bie
vliet is tot en met 19 juli wei
te zien van de Zeeuws-Vlaai
se kunstenaars Johan Wijl
en Camiel van Grembergh
De tentoonstelling omvi
schilderijen en beeldhouwt
ken. Het 'Art House' is va
maandag tot en met zaterdi
geopend van 9.00 tot 12.00 ui
Zaterdagmiddag is de galei
geopend van 13.00 tot 16.1
uur.
Galerie Potteriet in Midda
harnis (Nieuwstraat) laat tot
augustus schilderijen en kei
misch zien van Peter Janse
uit Zierikzee. Woensdag tote
met zaterdag van 10 tot 16 ui
en op vrijdagen tot 21 uur.
In het kader van het Tiende
Festival van de Nieuwe Mu
ziek - tot 7 juli in Middelburg -
exposeert Jacques Charlier in
het Centrum Nieuwe Muziek
(Kloverniersdoelen), Achter de
Houttuinen. Deze Belgische
kunstenaar laat veertien re
cente werken zien.
Ook in het Centrum: de com
putergestuurde muziekinstal
latie van Floris van Manen en
Trimpin.
Voorts - en permanence -
werken van Willem Buys en
Marije van Dijck.
In het Strandhotel aan de Vlis
singse Boulevard exposeert
Jan Hoogendoorn tot en met
10 augustus aquarellen. Het
thema is 'Langs en op het
water'. De opening is zondag
29 juni om 15 uur.
De Goese culturele raad org)
niseert van 1 tot en met 30 ji
voor de tiende keer een zoma
tentoonstelling in de Gro
Kerk. De titel van de exposil
is 'Ruimte in de ruimte
van Munster, Kees Wevei
Maarten de Reus en Rob H
melijnck werken eraan ma
Letterlijk, want het gaat de
keer om een manifestati
waarbij de kunstwerken in
loop van de maand in de ruil
te van de kerk worden opg
bouwd. Gedurende die
bouw is de expositie al
bezichtigen.
Op opbouwperiode zal fees!
lijk worden afgesloten op
terdag 19 juli tijdens een
eenkomst om 14 uur in
trouwzaal van het Goese sta
huis. Saskia Bos, organisati
van Sonsbeek 1986 in Arnhei
zal die afsluiting verzorgen. I
werken in de Grote Kerk bi
ven vervolgens nog tot en ra
30 juli te bezichtigen.
Deze middag - vrijdag - woi
in de hal van het Vlissin?
stadhuis aan een fotograf
tentoonstelling van de Irake
A. Hussain Nabil geopend I
uur). De fotograaf heeft
expositie de titels 'Love peal
humanity without border' f
geven. Te zien tot en mei
augustus van 9 tot 17
(maandag t/m vrijdag).
Inter Scaldis (Kruiningen)
de reeks exposities van pla
tieken in de tuin voort metei
tentoonstelling van drie B
sche kunstenaars: Marie-1
Haar (Brussel), Lidy Hoewa
(Hasselt) en Jan van de Kerc
hove tKortrijk) zetten 1»
beelden buiten in de zomerp
riode. Gedeputeerde
Boersma opent vandaag - vi
dag - te 16.30 ure.
Istvan Szenassy, directeur vi
het Zeeuws Museum, ope
vrijdag 11 juli om 17 uur
zomertentoonstelling in
tuin van het Burgerweeshi
te Zierikzee.
In de woonomgeving van I
en Tessa Braat exposeren
beeldhouwers Blank, deBo:
v. d. Bosch, Braat, Buth, 0
lier, v. Citters, Dunnewo
Göbel, Gomes, den Holland
Hulleman, Italianer, Joactó
de Jong, Jonker, Karrer®
Kreuger, Lensing, Murre, 0e
len, Pistorius, Soerink, Spa*
Terwolde, Verkaaik, de Vrii
de Waard en Wiertz. Dit
combinatie met een aantt
van klein antiek binnen.
12 juli-15 augustus, maand
t/m zaterdag 10-17 uur (Po
straat 45, Zierikzee).
i