ZONNEBRIL tourmalettocht nieuwe route in bergfietsen hypotheken afwijken van snelwegen kan plezierig zijn PZC/ vrijdagkrant 11 GEEFT EEN HYPOTHEEKMAKELAAR EEN BETER ADVIES DAN GEMIDDELD? Iunctie wintersport wandelen zonder bagage langs de Hollandse evenaar theelen van der weele theelen van der weele i _i 6.45 10 jr. vast - ann. gem.gar. 7.1 30 jr. vast - lev. gem.gar. DE GRAAF 01180-33035 i 1 RIJDAG 4 JULI 1986 n 1975 kwam de Consumentenbond na een nderzoek tot de conclusie dat nnebrillen niet echt nodig jn. „Gezonde ogen kunnen het nlicht best verdragen. Wel m het prettig zijn als het felle nlicht irriteert of vermoeit." In dat doet het blijkbaar al lauw, want nauwelijks weet een |auw voorjaarszonnetje door et wolkendek te dringen of half ederland doet de zonwering I aar beneden en loopt met een nnnebril op. Lang duren deze annige perioden doorgaans niet in dit land, maar na de arste stralen blijft de zonnebril innen handbereik. In het lashboardkastje van de auto, a het dressoir of in de borstzak, ieder geval op een plek waar ge bril niet zoek kan raken. Tant zonnebrillen lijken we om Ie meest uiteenlopende Idenen nodig te hebben, lie zonnebril zegt, krijgt psioenen van zonovergoten .randen, een koel drankje op en terras, pittoreske witte |orpjes. Kortom een blije, Dnnige vakantiestemming. Èaar zo is het niet altijd ieweest. Tot voor zo'n dertig j; r droeg niemand een jinnebril, tenzij het strikt loodzakelijk was. 'n Zonnebril las een attribuut voor vermaak lat de gemiddelde Nederlander pets eens kende: vakantie, lat veranderde en zo ook de Jiarkt voor zonnebrillen. En het las het Amerikaanse concern lolaroid dat 27 jaar geleden de narkt in ons land openbrak. Iet „de zonnebril die Jinderlijke schittering l egneemt," hielp het concern Ie aarzelende Nederlander over pe drempel. De zonnebril werd en hit. feij wie kunnen we derhalve leter terecht voor wat vragen land de zonnebril, dan bij atzelfde Polaroid. De heer [lotz is verkoopleider van olaroid Nederland en is de riendelijkheid zelve. )p de vraag wat de beste onnebril is, antwoordt Klotz onder dralen: „De Polaroid latuurlijk." „Een degelijk Tiontuur en lenzen die geen Iptische fouten vertonen. Kras-, |n splinterbestendig en altijd Tiet kunststof lenzen. De lolariserende lenzen zijn altijd lonker, de 'Lookers', een door polaroid op de markt gebrachte onnebril die aan mode Inderhevig is, hebben lichtere etinte glazen." Een „goede waliteit" waar je op z'n minst 5 gulden voor moet neertellen, laarbij wil overigens de Consumentenbond in haar onnebrillenonderzoek wel langetekend zien, dat die jogeheten polariserende lenzen [an Polaroid bij automobilisten |onkere, hinderlijke vlekken in autoruit opriepen. Maar we Ijn vanmiddag niet bezig met len consumentenonderzoek, lus waarom die vriendelijke peneer Klotz met deze levindingen lastiggevallen. mdat de zonnebril steeds eer wordt gezien als een ode-accesoire is het aanbod iterst gevarieerd geworden, m aan het steeds weer eranderende modebeeld te unnen voldoen, wordt het fcnctionele aspect hier en daar ■ver het hoofd gezien. Lila, lfchtblauw en roze getinte lazen bijvoorbeeld, zijn totaal ngeschikt voor zonnebrillen, elfkleurende glazen die bij 'einig licht helder genoeg zijn, ouden bij fel licht te weinig :gen om echt als zonnebril te i 'orden gebruikt. Brillen die i an boven naar beneden lichter 'orden, de zogenaamde R e'grade' glazen, geven vaak en onrustig beeld en vertonen er glas grote verschillen, 'och gaan ook deze weinig nctionele brillen als warme roodjes over de toonbank. Klotz schat dat de gemiddelde vrouwelijke consument één keer per jaar een nieuwe zonnebril koopt. Zij wordt daarbij vooral gedreven door een nieuwe lente, een nieuwe mode. Lichtgetinte zonnebrillen die de ogen zichtbaar houden, mooi kleuren bij de nieuwe zomermode en die het vooral goed doen op het haar of - de laatste trend - de zonnebril aan een koordje om de nek. De man schaft zich volgens Klotz veel minder vaak een nieuwe zonnebril aan. Omndat het zelden voorkomt dat een zonnebril - qua modebeeld - langer meegaat dan een seizoen, gaat men in het algemeen niet erg zuinig met hem om. Klotz: „Als bij een bezoekje aan De zonnebril als masker. De Blue Brothers zijn er een fraai voorbeeld van. het strand, de zonnebril in het zand valt, wordt-ie meteen met een doekje schoongewreven. Puur schuurmiddel. Daartegen is geen enkele zonnebril bestand." Overigens houdt men hem wel op, ondanks de uiterst hinderlijke krassen en putten. En dat geeft weer aan dat het model op de eerste plaats komt en pas daarna de veronderstelde bescherming tegen het zonlicht. „Zonnebrillen voor kinderen, ook zo iets", vertelt Klotz. „De ouders kiezen voor het kind de eerste keer een brilletje uit van een redelijk goede kwaliteit. Als het kind dat brilletje bij het spelen in de zandbak verliest, kopen de ouders de volgende keer een goedkoop dingétje. Funest voor de kinderoogjes, want de hele goedkope brilletjes vertonen maar al te vaak optische fouten, zodat het lijkt alsof rechte lijnen, krom lopen." Het is niet zo verwonderlijk dat de brillen die men aanschaft voor de wintersport wél degelijk zijn. Men is het dikwijls al na één wintersportvakantie beu het materiaal op de plaats van bestemming te moeten huren. Dus schaft men zich voor de volgende vakantie in de sneeuw zelf ski's, skischoenen, skipakken en brillen aan. Het beste van het beste. Zo professioneel als de portemonnee het toe laat. Geen kleinigheid, want een goede gletsjerbril, die de ogen rondom afsluit, kost al gauw minimaal honderd gulden. Gaandeweg heeft de zonnebril meer functies gekregen dan alleen bescherming tegen zonlicht al dan niet in combinatie met de schittering van witte sneeuw. Zo maken sommigen gebruik van het feit dat zonnebrillen iemand redelijk onherkenbaar maken. De ogen, het meest sprekende deel van het gelaat, zijn vanachter de donkere glazen nauwelijks te zien. Om die reden niet erg fatsoenlijk om met een zonnebril op iemand te woord te staan. De zonnebrillen met de spiegelglazen, die enkele jaren geleden nogal in trek waren, spannen in dit verband de kroon. Tijdens een gesprek met iemand die een dergelijke bril op heeft, bekruipt je voortdurend het gevoel datje het tegen jezelf hebt. Bovendien kan het dragen van een zonnebril bij contact met anderen behoorlijk onpraktisch zijn. Dat ondervond een klant van een groot winkelbedrijf toen zij voor de toonbank stond te mopperen over „dat donkerbruine, bijna verbrandde brood." De verkoopster adviseerde haar de zonnebril af te zetten en dan opnieuw een blik te werpen op de schappen met brood. De klant verliet tevreden de winkel met een goudbruin brood onder de arm. De zonnebril wordt ook steeds meer buiten het wintersport- en zomerseizoen gedragen. In iedere Amerikaanse politieserie zijn ze te zien: de louche onderwereldfiguren op de hoek van de straat. In een scherp gesneden, driedelig kostuum met dubbele rijen knopen, slappe hoed en een verdachte bobbel onder het colbertje. Gereed om op een meedogenloze manier iemand neer te knallen. De ogen verscholen achter een paar donkere brilleglazen. Onherkenbaar en emotieloos. Ook wordt de zonnebril wel opgezet om het verdriet, de tranen te verhullen. Zonnebrillen doen ook uitstekend dienst als „katerverlichter". Na een avondje flink doorhalen is het licht dat 's morgens vroeg op de onbedekte ogen valt té fel om zonder donkere bril tegemoet te treden. De ogen prikken en het hoofd bonkt. Het zachte, met een donkere schijn omvloerste begin van de dag doet een mens in een dergelijke situatie goed. En dan hebben we het nog niets eens over de zonnebril die na de verzachting door een rauw biefstukje, op zijn beurt barmhartig werk verricht door het blauwe oog te bedekken. Kortom voldoende legitieme redenen om het hele jaar door, met een zonnebril op te lopen. Al was het alleen maar uit pure ijdelheid, omdat-ie zo goed staat. Tot slot nog een goede raad: draag bij langdurig zonnen geen zonnebril. Want wat er* met je gebeurt als je dat wel doet laat de STER-spot over een chocoladètoffee zien. Het kauwen op een dergelijke toffee duurt zo lang dat de dame in de betreffende spot pas aan het eind van de dag, als de zon ondergaat, uit haar ligstoel komt en al kauwend haar zonnebril afzet. Twee grote witte ronde vlakken markeren de plaats waar de zonnebril heeft gezeten. Niet echt fraai. J O LAN DA OUKES De zonnebril die men voor de wintersport aanschaft is een verhaal apart. Daar heeft de consument, volgens onze Klotz, meer geld voor over. Zelfs voor het brilletje van de kinderen. „Een sneeuwlandschap heeft geen diepte. Met een bril met polariserende lenzen zie je wel diepte in het landschap en de kuilen en hobbels in het parcours zijn beter te zien", zo zegt hij niet zonder eigenbelang. |e zogenoemde „Prelatenroute" in Beieren kan nu ook zonder 'bagage worden gelopen. Het zevendaagse arrangement (vanaf PM 375) omvat niet alleen zeven keer logies/ontbijt, wandelkaart (n routebeschrijving, maar ook transport van bagage. De „Prela- lenroute" is ongeveer 130 kilometer lang en loopt vanaf Markto- lerdorf in de oostelijke Allgau door het gebied Pfaffenwinkel angs kloosters en kerken naar Kochel am See. pie er meer over wil weten, bellen 09 - 49 8861 7773, wat het telefoonnummer is van de Fremdenverkehrsverein Pfaffenwinkel, fostfach, D-8920 Schongau, BRD. [Lar men kan zich natuurlijk ook op de hoogte stellen bij het Puitse Reis- en Informatiebureau, Spui 24. 1012 XA Amsterdam, 020-241239. wars door Nederland, zo'n beetje op onze denkbeeldige „evenaar", loopt een wandelpad waarvan het laatste deel egin mei werd geopend. Het pad, officieel de LAW 6 geheten ange-Afstand-Wandelpad 6), verbindt Hoek van Holland met de uitse grens bij Nijmegen en maakt onderdeel uit van een net van ederlandse wandelpaden dat bij elkaar opgeteld een lengte heeft an meer dan 3000 kilometer. e route die begin mei werd geopend, is het Lingepad dat loopt van eerdam naar de Duitse grens. Het voert de wandelaar dwars door et Nederlandse rivierenlandschap, via onder meer de Lingedijk, 'eesd, Appeldijk, Buren, Waaldijk, Opheusden, Zetten, Oosterhout het Rijk van Nijmegen. Bij de Duitse grens geeft het Lingepad jansluiting op het befaamde Pieterpad. Wie de smaak te pakken eeft, kan hier linksaf naar het Groningse Pieterburen of rechtsaf aar de onder Maastricht gelegen Sint Pietersberg. 'verigens zijn al die paden in kaart gebracht. Nadere inlichtingen: Achting Lange-Afstand-Wandelpaden, Baden Powellweg 21, 1069 |B Amsterdam, tel. 020-106481. Fietsen in de bergen. Voor veel fietsers bestaat er niets mooiers. Een jaar of acht geleden kwam de „hausse" op gang. Waren het de televisie- uitzendingen van de Ronde van Frankrijk die de Neder landse toerfietsers deden be sluiten naar de Ardennen te trekken, de Vogezen en zelfs de Alpen? Wie zal het zeggen. In elk geval groeide de top van de Mont Ventoux uit tot een soort bedevaartplaats. Helemaal nadat de goeroe van de Nederlandse wielersport, Tim Krabbé zijn gevecht met misschien wel de beroemdste berg in de fietshistorie be schreef in zijn bestseller 'De Renner'. Er werden per bus en per trein speciale fietsreizen naar mis schien wel de beroemdste berg uit de wielerhistorie georgani seerd en de duizend kilometer lange AGU Sport/Mont Ven- touxtocht van de fietsclub „Omnisport" uit Heerhugo- waard groeide uit tot een klas sieker die iedere zichzelf res pecterende trimfïetser toch eens in zijn leven moet hebben volbracht. Wat ook de „inrichters" als nogal opzienbarend be schouwden omdat de duizend kilometer lange tocht door de Alpen (met beklimmingen van onder meer de Galibier, de Izoard, de weg naar l'Alpe d'Huez en piteraard de Mont Ventoux) tenslotte geen fluitje van een cent is. Vrij logisch daarom, dat de Tussen sneeuwbergen op weg naar de top van de Col de Galibier. Mont Ventouxtocht een opvol ger krijgt in de vorm van een Tourmalettocht. De tocht wordt volgende maand in zijn definitieve vorm gegoten en kan in 1987 voor het eerst worden gereden. De rit heeft vooralsnog een totale afstand van 880 kilometer. Er wordt gestart in Font Ro- meu waarna via een van de meest woeste delen van Span je naar het westen wordt gere den. Via de Col de Pourtalet rijdt men daarna weer Frankrijk binnen om meteen te begin nen aan de beklimmingen van achtereenvolgens de Col d'Au- bisque, de Col du Tourmalet, de Col d'Aspin en de Col de Peyresourde. De finish is weer in Font Ro- meu. Bij elkaar moeten er tij dens de rit 26 cols worden beklommen. Ook de Tourmalettocht wordt als zogenaamde vrije tour tocht gereden. Men mag zelf uitkiezen in welke periode men de rit wil rijden en ook het aantal dagen waarin de tocht moet worden volbracht, is vrij. Net als bij de Mont Ventoux tocht verzorgt AGU, als spon sor van de tocht, een uitgebrei de routebeschrijving. Bovendien verstrekt deze fir ma aan iedere fietser die de rit heeft uitgereden een speciaal geweven shirt met daarop de naam van de tocht. De Pyre- neeëntocht geldt voor het kilo meterboekje van de Neder landse Rijwiel Tour Unie (NRTU). ROB VAN DEN DOBBELSTEEN Advertentie) hypotheken LAAT U DAT EENS HAARFIJN UITLEGGEN DOOR: De rust op het hypotheekrentefront duurt voort. Ook deze week noteerden wij geen hypotheekrentewijzigingen. HYPOTHEEKRENTE Hypotheekrente beta rente af- rentepercentages per lings vast sluit- met gemeente zonder gemeente 1 juli 1986 wijze gedu provi- garantie garantie rende sie in opgave werke opgave werke bank lijk bank lijk ANNUÏTEITENHYPOTHEKEN ABN MA variabel 1.5 6.5 6,85 6.7 7.07 ABN MA 1 jr 1.5 6.6 6,85 6,7 7.07 ABN MA 3 jr 1.5 7.0 7.39 7.2 7.61 ABN MA 5 jr 1.5 7.2 7,61 7.4 7.82 ABN MA 7 jr 1.5 7.4 7,82 7.6 8.04 ABN MA 10 jr 1,5 7.5 7,93 7,7 8.15 ABN MA 15 jr 1.5 7.8 8,25 8,0 8.47 Amrobank MA variabel 1.5 6.4 6,75 6,6 6.96 Amrobank MA 2 jr 1.5 6.6 6,96 6,8 7,17 Amrobank MA 5 jr 1.5 7.2 7,61 7.4 7.82 Amrobank MA 7 jr 1.5 7.4 7,82 7.6 8.04 Avista bank MA variabel 1,5 6,4 6,75 6,6 6,96 Avista bank MA 1 jr 1.5 6.5 6,85 6.7 7,07 Avista bank MA 2 Jr 1.5 6.6 6,96 6,8 7,17 Avista bank MA 3 jr 1,5 7.0 7,39 7.2 7.61 Avista bank MA 5 jr 1.5 7.2 7,61 7.4 7.82 Bouwfonds (rentek.) MA variabel 1.5 6.9 7.28 6.9 7.28 Nederlandse MA 5 Jr 1.5 7.0 7,49 7,2 7.71 Gemeenten MA 10 jr 1,5 7.5 8.03 7,7 8,25 Bouwf. Ned. Gem. MA 30 jr 1.5 7.9 8,46 8.1 8,68 Bouwf. Ned. Gem. MA renterust 1,5 7,2 7,71 7,4 7,92 Centrale MA 2 jr 1 6,4 6,69 6.6 6.91 Volksbank MA 5 jr 1 6.9 7.23 7.1 7.44 Direktbank MA 1 jr 1 6.3 6.59 6,5 6,80 NCB-bank MA 3 jr 1 6.8 7.12 7.0 7.34 Direktbank MA 5 jr 1 7.0 7.34 7,2 7,55 Grenswissel- MA 1 jr 1 6.4 6,69 6,6 6,91 kantoren/CDK MA 5 jr 1 7.0 7.34 7.2 7.55 Grens wisselk. HJ A 1 jr 1 6,6 6,81 6,8 7.02 Grens wisselk. HJ A 5 jr 1 7,2 7,43 7,4 7,64 Lanschot/opstart MV variabel 1,5 xxxxx xxxxx 6,2 6,59 Van Lanschot MV variabel 1.5 xxxxx xxxxx 6.6 7.02 Van Lanschot M'V 1 jr 1.5 xxxxx xxxxx 6,5 6.91 .Van Lanschot M'V 2 jr 1.5 xxxxx xxxxx 6.6 7,02 Van Lanschot MV 5 jr 1,5 xxxxx xxxxx 7.2 7.67 Lanschot/comf. MV comf'5 jr. 1.5 xxxxx xxxxx 6.9 7,34 Lanschot/comf. MV comf'10 jr. 1,5 xxxxx xxxxx 7,2 7.67 NMB MA 1 jr 1,5 6.5 6.85 6.7 7,07 NMB MA 3 jr 1.5 7.0 7,39 7.2 7.61 NMB MA 5 jr 1,5 7,2 7,61 7,4 7.82 NMB MA 7 jr 1.5 7,4 7.82 7,6 8.04 Postbank MA 2 jr 1 6,4 6,69 6,6 6,91 Postbank MA 5 jr 1 7.0 7.34 7.2 7,55 Postbank M'A 7 jr 1 7.2 7,55 7.4 7.77 Rabobank M'A var./l jr. 1,25 6.9 7,25 7,1 7,47 Adviesrente MA 2/3 jr 1,25 6.9 7.25 7.1 7.47 Adviesrente MA 4/5 jr 1,25 7.1 7.47 7.3 7.69 Adviesrente MA stabiel 1,25 7.3 7,69 7.5 7.90 Adviesrente HJ A var/1 jr 1,25 7.1 7,35 7.3 7,56 Adviesrente HJ A 2/3 jr 1,25 7,1 7.35 7.3 7.56 Adviesrente HJ A 4/5 jr 1,25 7.3 7.57 7,5 7.78 Adviesrente HJ'A stabiel 1.25 7.5 7,78 7,7 7.99 Rabo MA 3 jr 1.5 6.9 7,28 7.1 7,50 Hypotheekbank MA 5 jr 1,5 7.1 7.50 7,3 7,71 Hypotheekbank HJ/A 3 jr 1.5 7,1 7,38 7.3 7.59 Hypotheekbank HJ/A 5 jr 1.5 7.3 7,59 7,5 7,80 Verenigde MA Vfe jr 1 6.5 6,80 6.7 7.01 Spaarbank MA 3 jr 1 6.7 7,01 6.9 7.23 Spaarbank MA 5 jr 1 7.0 7,34 7.2 7.55 Spaarbank MA ideaalren 1 6.9 7,23 7.1 7,44 Westl. Utr. (stand) M'V 1 jr 1.5 6.4 6,90 6,6 7,12 (stand) MV 5 jr 1.5 7.0 7,55 7.2 7.77 (stand) MV 7 jr 1.5 7.1 7.66 7.3 7.88 (stand) MV 10 jr 1.5 7.3 7,88 7,5 8.10 (stand) MV 15 jr 1.5 7.6 8,21 7.8 8,43 (lage lasten) MV 7 jr 1.5 xxxx xxxx 7.5 7,95 (interim) MV 1 jr 1.5 6.6 7,12 6,6 7.12 3e kwartaal 1986 budget KW A variabel 1.5 7,5 7.88 7.5 7.88 (no risk) MV 5 jr 1.5 op aanvraag op aanvraag Woonfonds aut. MV variabel 1.5 6.6 7,12 xxxxx xxxxx Holl. wacht af MV 1 jr 1,5 6.4 6.90 xxxxx xxxxx Holl. wacht af MV 2 jr 1.5 6.5 7.01 xxxxx xxxxx Woonfonds Holl. MV 3 jr 1.5 6.8 7.34 xxxxx xxxxx Woonfonds MV 5 jr 1,5 7.0 7.55 xxxxx xxxxx Holland MV 10 jr 1.5 7.4 7.99 xxxxx xxxxx Woonfonds/comf MV comf/5 jr 1.5 6.7 7.32 xxxxx xxxxx Holland comf MV comf/10 jr 1,5 7.0 7,55 xxxxx xxxxx LEVENHYPOTHEKEN Centraal Beheer MA 5/10 jr 7.0 7,23 7.0 7.23 Centraal Beheer M'A 15/20 jr 7.3 7,55 7.3 7.55 NVL-maatschappijenM A 5/10 jr 7.0 7,23 7.0 7.23 NVL-maatschappijenM A 15 20 jr 7.3 7,55 7,3 7,55 MA maandbetaling achteraf HJ A halijaarbetaling achteraf M'V - maandbetaling vooraf KW A kwartaalbetaling achteraf Bron Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort. Advertentie ken en een hapje te eten. Niet alleen is het voedsel in de meeste wegrestaurants duur en kwalitatief gering, ook de brandstofprijzen - net als in ons land overigens - zijn er hoger. Onze oosterburen ge ven zo'n zijsprongetje aan met een bord waarop een 'U' van Umleitung en een nummer. In Zwitserland en Oostenrijk wordt het verlaten van de snel weg, als dat mogelijk is, be loond met mooie wegen en prachtig uitzicht, terwijl in Italië de alternatieve routes vaak door streken voeren met een grote historische beteke nis. Dat rijden over andere wegen draagt er bovendien toe bij dat de kleine passagiers in het achtercompartiment meer zien dan het voortrazende blik op de snelweg. Maar ook dan komen er momenten dat ze zich gaan vervelen en het is goed daarop voorbereid te zijn. Spelletjes doen ook in de auto wonderen. Het kunnen zelfverzonnen spelletjes zijn als nummerborden noteren of landaanduidingen raden, maar het is overigens verstan dig om dat thuis al wat voor te bereiden. Maak bijvoorbeeld voor elk kind een koffertje of een klein doosje waarin wat vertrouwd speelgoed, papier en een pen en een hard stukje karton als onderlegger. Voor sommige vakantiebe stemmingen is een auto snelweg onvermijdelijk, maar wie niet zover gaat en de tijd er voor wil nemen doet er goed aan te bedenken dat er in de meeste gevallen hele goeie provinciale wegen zijn die ook naar het begeerde vakan tieadres voeren. Dat ver traagt weliswaar het reistem- po, maar het voorkomt dat de vakantiegangers op het tijde lijke adres eerst drie dagen van de reis moeten bijkomen. Naast het feit dat het veel plezieriger is op de niet zo volle binnenwegen te rijden, biedt het ook praktische voor delen. Veelal kan er goedkoper worden getankt en gezelliger en goedkoper worden gegeten. Het volgen van provinciale we gen vereist bepaald geen hoge graad van kundigheid op het gebied van kaartlezen. Veelal worden de routes aangegeven. Zoals in Frankrijk de 'Bi son Fut', die een alternatieve rou te naar alle kanten van het 'land van Marianne' biedt. Simpelweg de groene pijlen volgen. In West-Duitsland zijn provin ciale wegen niet zo dik ge zaaid. Toch loont het met na me daar de moeite op gezette tijden de snelweg te verlaten, even door het nabije binnen land te rijden en daar te tan-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 11