ZONNEBRIL
tourmalettocht nieuwe
route in bergfietsen
hypotheken
afwijken van
snelwegen kan
plezierig zijn
PZC/ vrijdagkrant 11
GEEFT EEN
HYPOTHEEKMAKELAAR
EEN BETER ADVIES
DAN GEMIDDELD?
Iunctie
wintersport
wandelen zonder bagage
langs de Hollandse evenaar
theelen van der weele
theelen van der weele
i
_i
6.45 10 jr. vast - ann. gem.gar.
7.1 30 jr. vast - lev. gem.gar.
DE GRAAF
01180-33035
i
1
RIJDAG 4 JULI 1986
n 1975 kwam de
Consumentenbond na een
nderzoek tot de conclusie dat
nnebrillen niet echt nodig
jn. „Gezonde ogen kunnen het
nlicht best verdragen. Wel
m het prettig zijn als het felle
nlicht irriteert of vermoeit."
In dat doet het blijkbaar al
lauw, want nauwelijks weet een
|auw voorjaarszonnetje door
et wolkendek te dringen of half
ederland doet de zonwering
I aar beneden en loopt met een
nnnebril op. Lang duren deze
annige perioden doorgaans
niet in dit land, maar na de
arste stralen blijft de zonnebril
innen handbereik. In het
lashboardkastje van de auto,
a het dressoir of in de borstzak,
ieder geval op een plek waar
ge bril niet zoek kan raken.
Tant zonnebrillen lijken we om
Ie meest uiteenlopende
Idenen nodig te hebben,
lie zonnebril zegt, krijgt
psioenen van zonovergoten
.randen, een koel drankje op
en terras, pittoreske witte
|orpjes. Kortom een blije,
Dnnige vakantiestemming.
Èaar zo is het niet altijd
ieweest. Tot voor zo'n dertig
j; r droeg niemand een
jinnebril, tenzij het strikt
loodzakelijk was. 'n Zonnebril
las een attribuut voor vermaak
lat de gemiddelde Nederlander
pets eens kende: vakantie,
lat veranderde en zo ook de
Jiarkt voor zonnebrillen. En het
las het Amerikaanse concern
lolaroid dat 27 jaar geleden de
narkt in ons land openbrak.
Iet „de zonnebril die
Jinderlijke schittering
l egneemt," hielp het concern
Ie aarzelende Nederlander over
pe drempel. De zonnebril werd
en hit.
feij wie kunnen we derhalve
leter terecht voor wat vragen
land de zonnebril, dan bij
atzelfde Polaroid. De heer
[lotz is verkoopleider van
olaroid Nederland en is de
riendelijkheid zelve.
)p de vraag wat de beste
onnebril is, antwoordt Klotz
onder dralen: „De Polaroid
latuurlijk." „Een degelijk
Tiontuur en lenzen die geen
Iptische fouten vertonen. Kras-,
|n splinterbestendig en altijd
Tiet kunststof lenzen. De
lolariserende lenzen zijn altijd
lonker, de 'Lookers', een door
polaroid op de markt gebrachte
onnebril die aan mode
Inderhevig is, hebben lichtere
etinte glazen." Een „goede
waliteit" waar je op z'n minst
5 gulden voor moet neertellen,
laarbij wil overigens de
Consumentenbond in haar
onnebrillenonderzoek wel
langetekend zien, dat die
jogeheten polariserende lenzen
[an Polaroid bij automobilisten
|onkere, hinderlijke vlekken in
autoruit opriepen. Maar we
Ijn vanmiddag niet bezig met
len consumentenonderzoek,
lus waarom die vriendelijke
peneer Klotz met deze
levindingen lastiggevallen.
mdat de zonnebril steeds
eer wordt gezien als een
ode-accesoire is het aanbod
iterst gevarieerd geworden,
m aan het steeds weer
eranderende modebeeld te
unnen voldoen, wordt het
fcnctionele aspect hier en daar
■ver het hoofd gezien. Lila,
lfchtblauw en roze getinte
lazen bijvoorbeeld, zijn totaal
ngeschikt voor zonnebrillen,
elfkleurende glazen die bij
'einig licht helder genoeg zijn,
ouden bij fel licht te weinig
:gen om echt als zonnebril te
i 'orden gebruikt. Brillen die
i an boven naar beneden lichter
'orden, de zogenaamde
R e'grade' glazen, geven vaak
en onrustig beeld en vertonen
er glas grote verschillen,
'och gaan ook deze weinig
nctionele brillen als warme
roodjes over de toonbank.
Klotz schat dat de gemiddelde
vrouwelijke consument één keer
per jaar een nieuwe zonnebril
koopt. Zij wordt daarbij vooral
gedreven door een nieuwe lente,
een nieuwe mode. Lichtgetinte
zonnebrillen die de ogen
zichtbaar houden, mooi kleuren
bij de nieuwe zomermode en die
het vooral goed doen op het
haar of - de laatste trend - de
zonnebril aan een koordje om de
nek. De man schaft zich volgens
Klotz veel minder vaak een
nieuwe zonnebril aan.
Omndat het zelden voorkomt
dat een zonnebril - qua
modebeeld - langer meegaat
dan een seizoen, gaat men in het
algemeen niet erg zuinig met
hem om.
Klotz: „Als bij een bezoekje aan
De zonnebril als masker. De Blue Brothers zijn er een fraai voorbeeld van.
het strand, de zonnebril in het
zand valt, wordt-ie meteen met
een doekje schoongewreven.
Puur schuurmiddel. Daartegen
is geen enkele zonnebril
bestand." Overigens houdt men
hem wel op, ondanks de uiterst
hinderlijke krassen en putten.
En dat geeft weer aan dat het
model op de eerste plaats komt
en pas daarna de
veronderstelde bescherming
tegen het zonlicht.
„Zonnebrillen voor kinderen,
ook zo iets", vertelt Klotz. „De
ouders kiezen voor het kind de
eerste keer een brilletje uit van
een redelijk goede kwaliteit. Als
het kind dat brilletje bij het
spelen in de zandbak verliest,
kopen de ouders de volgende
keer een goedkoop dingétje.
Funest voor de kinderoogjes,
want de hele goedkope brilletjes
vertonen maar al te vaak
optische fouten, zodat het lijkt
alsof rechte lijnen, krom lopen."
Het is niet zo verwonderlijk dat
de brillen die men aanschaft
voor de wintersport wél degelijk
zijn. Men is het dikwijls al na
één wintersportvakantie beu
het materiaal op de plaats van
bestemming te moeten huren.
Dus schaft men zich voor de
volgende vakantie in de sneeuw
zelf ski's, skischoenen,
skipakken en brillen aan. Het
beste van het beste. Zo
professioneel als de
portemonnee het toe laat. Geen
kleinigheid, want een goede
gletsjerbril, die de ogen rondom
afsluit, kost al gauw minimaal
honderd gulden.
Gaandeweg heeft de zonnebril
meer functies gekregen dan
alleen bescherming tegen
zonlicht al dan niet in
combinatie met de schittering
van witte sneeuw.
Zo maken sommigen gebruik
van het feit dat zonnebrillen
iemand redelijk onherkenbaar
maken. De ogen, het meest
sprekende deel van het gelaat,
zijn vanachter de donkere
glazen nauwelijks te zien. Om
die reden niet erg fatsoenlijk om
met een zonnebril op iemand te
woord te staan. De zonnebrillen
met de spiegelglazen, die enkele
jaren geleden nogal in trek
waren, spannen in dit verband
de kroon. Tijdens een gesprek
met iemand die een dergelijke
bril op heeft, bekruipt je
voortdurend het gevoel datje
het tegen jezelf hebt.
Bovendien kan het dragen van
een zonnebril bij contact met
anderen behoorlijk onpraktisch
zijn. Dat ondervond een klant
van een groot winkelbedrijf toen
zij voor de toonbank stond te
mopperen over „dat
donkerbruine, bijna verbrandde
brood." De verkoopster
adviseerde haar de zonnebril af
te zetten en dan opnieuw een
blik te werpen op de schappen
met brood. De klant verliet
tevreden de winkel met een
goudbruin brood onder de arm.
De zonnebril wordt ook steeds
meer buiten het wintersport- en
zomerseizoen gedragen. In
iedere Amerikaanse politieserie
zijn ze te zien: de louche
onderwereldfiguren op de hoek
van de straat. In een scherp
gesneden, driedelig kostuum
met dubbele rijen knopen,
slappe hoed en een verdachte
bobbel onder het colbertje.
Gereed om op een
meedogenloze manier iemand
neer te knallen. De ogen
verscholen achter een paar
donkere brilleglazen.
Onherkenbaar en emotieloos.
Ook wordt de zonnebril wel
opgezet om het verdriet, de
tranen te verhullen.
Zonnebrillen doen ook
uitstekend dienst als
„katerverlichter". Na een
avondje flink doorhalen is het
licht dat 's morgens vroeg op de
onbedekte ogen valt té fel om
zonder donkere bril tegemoet te
treden. De ogen prikken en het
hoofd bonkt. Het zachte, met
een donkere schijn omvloerste
begin van de dag doet een mens
in een dergelijke situatie goed.
En dan hebben we het nog niets
eens over de zonnebril die na de
verzachting door een rauw
biefstukje, op zijn beurt
barmhartig werk verricht door
het blauwe oog te bedekken.
Kortom voldoende legitieme
redenen om het hele jaar door,
met een zonnebril op te lopen.
Al was het alleen maar uit pure
ijdelheid, omdat-ie zo goed
staat.
Tot slot nog een goede raad:
draag bij langdurig zonnen
geen zonnebril. Want wat er*
met je gebeurt als je dat wel
doet laat de STER-spot over
een chocoladètoffee zien. Het
kauwen op een dergelijke toffee
duurt zo lang dat de dame in de
betreffende spot pas aan het
eind van de dag, als de zon
ondergaat, uit haar ligstoel
komt en al kauwend haar
zonnebril afzet. Twee grote
witte ronde vlakken markeren
de plaats waar de zonnebril
heeft gezeten. Niet echt fraai.
J O LAN DA OUKES
De zonnebril die men voor de
wintersport aanschaft is een
verhaal apart. Daar heeft de
consument, volgens onze Klotz,
meer geld voor over. Zelfs voor
het brilletje van de kinderen.
„Een sneeuwlandschap heeft
geen diepte. Met een bril met
polariserende lenzen zie je wel
diepte in het landschap en de
kuilen en hobbels in het
parcours zijn beter te zien", zo
zegt hij niet zonder
eigenbelang.
|e zogenoemde „Prelatenroute" in Beieren kan nu ook zonder
'bagage worden gelopen. Het zevendaagse arrangement (vanaf
PM 375) omvat niet alleen zeven keer logies/ontbijt, wandelkaart
(n routebeschrijving, maar ook transport van bagage. De „Prela-
lenroute" is ongeveer 130 kilometer lang en loopt vanaf Markto-
lerdorf in de oostelijke Allgau door het gebied Pfaffenwinkel
angs kloosters en kerken naar Kochel am See.
pie er meer over wil weten, bellen 09 - 49 8861 7773, wat het
telefoonnummer is van de Fremdenverkehrsverein Pfaffenwinkel,
fostfach, D-8920 Schongau, BRD.
[Lar men kan zich natuurlijk ook op de hoogte stellen bij het
Puitse Reis- en Informatiebureau, Spui 24. 1012 XA Amsterdam,
020-241239.
wars door Nederland, zo'n beetje op onze denkbeeldige
„evenaar", loopt een wandelpad waarvan het laatste deel
egin mei werd geopend. Het pad, officieel de LAW 6 geheten
ange-Afstand-Wandelpad 6), verbindt Hoek van Holland met de
uitse grens bij Nijmegen en maakt onderdeel uit van een net van
ederlandse wandelpaden dat bij elkaar opgeteld een lengte heeft
an meer dan 3000 kilometer.
e route die begin mei werd geopend, is het Lingepad dat loopt van
eerdam naar de Duitse grens. Het voert de wandelaar dwars door
et Nederlandse rivierenlandschap, via onder meer de Lingedijk,
'eesd, Appeldijk, Buren, Waaldijk, Opheusden, Zetten, Oosterhout
het Rijk van Nijmegen. Bij de Duitse grens geeft het Lingepad
jansluiting op het befaamde Pieterpad. Wie de smaak te pakken
eeft, kan hier linksaf naar het Groningse Pieterburen of rechtsaf
aar de onder Maastricht gelegen Sint Pietersberg.
'verigens zijn al die paden in kaart gebracht. Nadere inlichtingen:
Achting Lange-Afstand-Wandelpaden, Baden Powellweg 21, 1069
|B Amsterdam, tel. 020-106481.
Fietsen in de bergen. Voor
veel fietsers bestaat er
niets mooiers. Een jaar of acht
geleden kwam de „hausse" op
gang. Waren het de televisie-
uitzendingen van de Ronde
van Frankrijk die de Neder
landse toerfietsers deden be
sluiten naar de Ardennen te
trekken, de Vogezen en zelfs
de Alpen? Wie zal het zeggen.
In elk geval groeide de top
van de Mont Ventoux uit tot
een soort bedevaartplaats.
Helemaal nadat de goeroe van
de Nederlandse wielersport,
Tim Krabbé zijn gevecht met
misschien wel de beroemdste
berg in de fietshistorie be
schreef in zijn bestseller 'De
Renner'.
Er werden per bus en per trein
speciale fietsreizen naar mis
schien wel de beroemdste berg
uit de wielerhistorie georgani
seerd en de duizend kilometer
lange AGU Sport/Mont Ven-
touxtocht van de fietsclub
„Omnisport" uit Heerhugo-
waard groeide uit tot een klas
sieker die iedere zichzelf res
pecterende trimfïetser toch
eens in zijn leven moet hebben
volbracht.
Wat ook de „inrichters" als
nogal opzienbarend be
schouwden omdat de duizend
kilometer lange tocht door de
Alpen (met beklimmingen van
onder meer de Galibier, de
Izoard, de weg naar l'Alpe
d'Huez en piteraard de Mont
Ventoux) tenslotte geen fluitje
van een cent is.
Vrij logisch daarom, dat de
Tussen sneeuwbergen op weg naar de top van de Col de Galibier.
Mont Ventouxtocht een opvol
ger krijgt in de vorm van een
Tourmalettocht. De tocht
wordt volgende maand in zijn
definitieve vorm gegoten en
kan in 1987 voor het eerst
worden gereden. De rit heeft
vooralsnog een totale afstand
van 880 kilometer.
Er wordt gestart in Font Ro-
meu waarna via een van de
meest woeste delen van Span
je naar het westen wordt gere
den.
Via de Col de Pourtalet rijdt
men daarna weer Frankrijk
binnen om meteen te begin
nen aan de beklimmingen van
achtereenvolgens de Col d'Au-
bisque, de Col du Tourmalet,
de Col d'Aspin en de Col de
Peyresourde.
De finish is weer in Font Ro-
meu. Bij elkaar moeten er tij
dens de rit 26 cols worden
beklommen.
Ook de Tourmalettocht wordt
als zogenaamde vrije tour
tocht gereden. Men mag zelf
uitkiezen in welke periode
men de rit wil rijden en ook het
aantal dagen waarin de tocht
moet worden volbracht, is vrij.
Net als bij de Mont Ventoux
tocht verzorgt AGU, als spon
sor van de tocht, een uitgebrei
de routebeschrijving.
Bovendien verstrekt deze fir
ma aan iedere fietser die de rit
heeft uitgereden een speciaal
geweven shirt met daarop de
naam van de tocht. De Pyre-
neeëntocht geldt voor het kilo
meterboekje van de Neder
landse Rijwiel Tour Unie
(NRTU).
ROB VAN DEN
DOBBELSTEEN
Advertentie)
hypotheken
LAAT U DAT EENS HAARFIJN UITLEGGEN DOOR:
De rust op het hypotheekrentefront duurt voort. Ook deze week
noteerden wij geen hypotheekrentewijzigingen.
HYPOTHEEKRENTE
Hypotheekrente
beta
rente
af-
rentepercentages
per
lings
vast
sluit-
met gemeente
zonder gemeente
1 juli 1986
wijze
gedu
provi-
garantie
garantie
rende
sie in
opgave
werke
opgave
werke
bank
lijk
bank
lijk
ANNUÏTEITENHYPOTHEKEN
ABN
MA
variabel
1.5
6.5
6,85
6.7
7.07
ABN
MA
1 jr
1.5
6.6
6,85
6,7
7.07
ABN
MA
3 jr
1.5
7.0
7.39
7.2
7.61
ABN
MA
5 jr
1.5
7.2
7,61
7.4
7.82
ABN
MA
7 jr
1.5
7.4
7,82
7.6
8.04
ABN
MA
10 jr
1,5
7.5
7,93
7,7
8.15
ABN
MA
15 jr
1.5
7.8
8,25
8,0
8.47
Amrobank
MA
variabel
1.5
6.4
6,75
6,6
6.96
Amrobank
MA
2 jr
1.5
6.6
6,96
6,8
7,17
Amrobank
MA
5 jr
1.5
7.2
7,61
7.4
7.82
Amrobank
MA
7 jr
1.5
7.4
7,82
7.6
8.04
Avista bank
MA
variabel
1,5
6,4
6,75
6,6
6,96
Avista bank
MA
1 jr
1.5
6.5
6,85
6.7
7,07
Avista bank
MA
2 Jr
1.5
6.6
6,96
6,8
7,17
Avista bank
MA
3 jr
1,5
7.0
7,39
7.2
7.61
Avista bank
MA
5 jr
1.5
7.2
7,61
7.4
7.82
Bouwfonds (rentek.) MA
variabel
1.5
6.9
7.28
6.9
7.28
Nederlandse
MA
5 Jr
1.5
7.0
7,49
7,2
7.71
Gemeenten
MA
10 jr
1,5
7.5
8.03
7,7
8,25
Bouwf. Ned. Gem.
MA
30 jr
1.5
7.9
8,46
8.1
8,68
Bouwf. Ned. Gem.
MA
renterust
1,5
7,2
7,71
7,4
7,92
Centrale
MA
2 jr
1
6,4
6,69
6.6
6.91
Volksbank
MA
5 jr
1
6.9
7.23
7.1
7.44
Direktbank
MA
1 jr
1
6.3
6.59
6,5
6,80
NCB-bank
MA
3 jr
1
6.8
7.12
7.0
7.34
Direktbank
MA
5 jr
1
7.0
7.34
7,2
7,55
Grenswissel-
MA
1 jr
1
6.4
6,69
6,6
6,91
kantoren/CDK
MA
5 jr
1
7.0
7.34
7.2
7.55
Grens wisselk.
HJ A
1 jr
1
6,6
6,81
6,8
7.02
Grens wisselk.
HJ A
5 jr
1
7,2
7,43
7,4
7,64
Lanschot/opstart
MV
variabel
1,5
xxxxx
xxxxx
6,2
6,59
Van Lanschot
MV
variabel
1.5
xxxxx
xxxxx
6.6
7.02
Van Lanschot
M'V
1 jr
1.5
xxxxx
xxxxx
6,5
6.91
.Van Lanschot
M'V
2 jr
1.5
xxxxx
xxxxx
6.6
7,02
Van Lanschot
MV
5 jr
1,5
xxxxx
xxxxx
7.2
7.67
Lanschot/comf.
MV
comf'5 jr.
1.5
xxxxx
xxxxx
6.9
7,34
Lanschot/comf.
MV
comf'10 jr. 1,5
xxxxx
xxxxx
7,2
7.67
NMB
MA
1 jr
1,5
6.5
6.85
6.7
7,07
NMB
MA
3 jr
1.5
7.0
7,39
7.2
7.61
NMB
MA
5 jr
1,5
7,2
7,61
7,4
7.82
NMB
MA
7 jr
1.5
7,4
7.82
7,6
8.04
Postbank
MA
2 jr
1
6,4
6,69
6,6
6,91
Postbank
MA
5 jr
1
7.0
7.34
7.2
7,55
Postbank
M'A
7 jr
1
7.2
7,55
7.4
7.77
Rabobank
M'A
var./l jr.
1,25
6.9
7,25
7,1
7,47
Adviesrente
MA
2/3 jr
1,25
6.9
7.25
7.1
7.47
Adviesrente
MA
4/5 jr
1,25
7.1
7.47
7.3
7.69
Adviesrente
MA
stabiel
1,25
7.3
7,69
7.5
7.90
Adviesrente
HJ A
var/1 jr
1,25
7.1
7,35
7.3
7,56
Adviesrente
HJ A
2/3 jr
1,25
7,1
7.35
7.3
7.56
Adviesrente
HJ A
4/5 jr
1,25
7.3
7.57
7,5
7.78
Adviesrente
HJ'A
stabiel
1.25
7.5
7,78
7,7
7.99
Rabo
MA
3 jr
1.5
6.9
7,28
7.1
7,50
Hypotheekbank
MA
5 jr
1,5
7.1
7.50
7,3
7,71
Hypotheekbank
HJ/A
3 jr
1.5
7,1
7,38
7.3
7.59
Hypotheekbank
HJ/A
5 jr
1.5
7.3
7,59
7,5
7,80
Verenigde
MA
Vfe jr
1
6.5
6,80
6.7
7.01
Spaarbank
MA
3 jr
1
6.7
7,01
6.9
7.23
Spaarbank
MA
5 jr
1
7.0
7,34
7.2
7.55
Spaarbank
MA
ideaalren
1
6.9
7,23
7.1
7,44
Westl. Utr. (stand)
M'V
1 jr
1.5
6.4
6,90
6,6
7,12
(stand)
MV
5 jr
1.5
7.0
7,55
7.2
7.77
(stand)
MV
7 jr
1.5
7.1
7.66
7.3
7.88
(stand)
MV
10 jr
1.5
7.3
7,88
7,5
8.10
(stand)
MV
15 jr
1.5
7.6
8,21
7.8
8,43
(lage lasten) MV
7 jr
1.5
xxxx
xxxx
7.5
7,95
(interim)
MV
1 jr
1.5
6.6
7,12
6,6
7.12
3e kwartaal 1986
budget
KW A
variabel
1.5
7,5
7.88
7.5
7.88
(no risk)
MV
5 jr
1.5
op aanvraag
op aanvraag
Woonfonds aut.
MV
variabel
1.5
6.6
7,12
xxxxx
xxxxx
Holl. wacht af
MV
1 jr
1,5
6.4
6.90
xxxxx
xxxxx
Holl. wacht af
MV
2 jr
1.5
6.5
7.01
xxxxx
xxxxx
Woonfonds Holl.
MV
3 jr
1.5
6.8
7.34
xxxxx
xxxxx
Woonfonds
MV
5 jr
1,5
7.0
7.55
xxxxx
xxxxx
Holland
MV
10 jr
1.5
7.4
7.99
xxxxx
xxxxx
Woonfonds/comf
MV
comf/5 jr
1.5
6.7
7.32
xxxxx
xxxxx
Holland comf
MV
comf/10 jr 1,5
7.0
7,55
xxxxx
xxxxx
LEVENHYPOTHEKEN
Centraal Beheer
MA
5/10 jr
7.0
7,23
7.0
7.23
Centraal Beheer
M'A
15/20 jr
7.3
7,55
7.3
7.55
NVL-maatschappijenM A
5/10 jr
7.0
7,23
7.0
7.23
NVL-maatschappijenM A
15 20 jr
7.3
7,55
7,3
7,55
MA maandbetaling achteraf HJ A halijaarbetaling achteraf
M'V - maandbetaling vooraf KW A kwartaalbetaling achteraf
Bron Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort.
Advertentie
ken en een hapje te eten. Niet
alleen is het voedsel in de
meeste wegrestaurants duur
en kwalitatief gering, ook de
brandstofprijzen - net als in
ons land overigens - zijn er
hoger. Onze oosterburen ge
ven zo'n zijsprongetje aan met
een bord waarop een 'U' van
Umleitung en een nummer. In
Zwitserland en Oostenrijk
wordt het verlaten van de snel
weg, als dat mogelijk is, be
loond met mooie wegen en
prachtig uitzicht, terwijl in
Italië de alternatieve routes
vaak door streken voeren met
een grote historische beteke
nis.
Dat rijden over andere wegen
draagt er bovendien toe bij dat
de kleine passagiers in het
achtercompartiment meer
zien dan het voortrazende blik
op de snelweg. Maar ook dan
komen er momenten dat ze
zich gaan vervelen en het is
goed daarop voorbereid te
zijn. Spelletjes doen ook in de
auto wonderen. Het kunnen
zelfverzonnen spelletjes zijn
als nummerborden noteren of
landaanduidingen raden,
maar het is overigens verstan
dig om dat thuis al wat voor te
bereiden. Maak bijvoorbeeld
voor elk kind een koffertje of
een klein doosje waarin wat
vertrouwd speelgoed, papier
en een pen en een hard stukje
karton als onderlegger.
Voor sommige vakantiebe
stemmingen is een auto
snelweg onvermijdelijk, maar
wie niet zover gaat en de tijd
er voor wil nemen doet er
goed aan te bedenken dat er in
de meeste gevallen hele goeie
provinciale wegen zijn die
ook naar het begeerde vakan
tieadres voeren. Dat ver
traagt weliswaar het reistem-
po, maar het voorkomt dat de
vakantiegangers op het tijde
lijke adres eerst drie dagen
van de reis moeten bijkomen.
Naast het feit dat het veel
plezieriger is op de niet zo
volle binnenwegen te rijden,
biedt het ook praktische voor
delen. Veelal kan er goedkoper
worden getankt en gezelliger
en goedkoper worden gegeten.
Het volgen van provinciale we
gen vereist bepaald geen hoge
graad van kundigheid op het
gebied van kaartlezen. Veelal
worden de routes aangegeven.
Zoals in Frankrijk de 'Bi son
Fut', die een alternatieve rou
te naar alle kanten van het
'land van Marianne' biedt.
Simpelweg de groene pijlen
volgen.
In West-Duitsland zijn provin
ciale wegen niet zo dik ge
zaaid. Toch loont het met na
me daar de moeite op gezette
tijden de snelweg te verlaten,
even door het nabije binnen
land te rijden en daar te tan-