figgrella nieuwe MUZIEK Poetry International evenementrijke week van hoog gehalte Boerman-dag met gevarieerd aanbod Fantastische zomerkoopjes bij Kreymborg. 49r- '59s- 179.- PZC/ kunst/cultuur Programma dinsdag Uw overtollige ponden zijn ons doelwit (01180)33601/33301 iedereen leest de krant altijd en overal. Nieuwelingen 79.-/89.-/98.- Nu' 239r- Nu AANDAG 30 JUNI 1986 Doet u deze knijpproef eens! Alles wat u tussen duim en wijsvinger meer hebt dan éen centimeter, moet verdwijnen. Vet schaadt uw figuur en is een gevaar voor uw gezondheid. Het is nog niet te laat dankzij onze TFM-methode kunt u in korte tijd, speciaal bij taille, heupen, dijen en andere probleemplaatsen, heel wat centimeters verliezen. U hoeft u niet meer te generen! Wij maken u slanker. Geaarandeerd! Binnen enkele weken kunt U door onze totaal nieuwe TFM-afslankmethode wel twee confectiematen slanker worden. U wordt niet alleen dunner, maar uw figuur wordt naar uw eigen wens gepro portioneerd. Aarzel niet! Bel vrijblijvend op. Wij geven u graag advies. maandag t/m donderdag: 10.00-20.00 u. vrijdag: 10.00-16.00 u. TFM-instituut voor figuurkorrektie Lammerensteeg 9 MIDDELBURG (Van onze kunstredactie) ROTTERDAM - De 17e aflevering van Poetry Internatio nal heeft acht dagen muziek, vertier en natuurlijk vooral poëzie van een opmerkelijk hoog gehalte opgeleverd. Het Rotterdamse poëzie-festival, dat een succesvolle menge ling van grote namen en nieuw talent presenteert, ziet zijn gestaag groeiende reputatie gelukkig ook weerspie geld in de publieke belangstelling: naast de verheugende interesse van binnen- en buitenlandse televisieploegen, waren er zelfs op de minst bezocht avonden altijd nog enkele honderden toeschouwers. Al op de door André van der Louw gepresenteerde openingsavond in de weinig verheffende lokaliteit 'Arena', een jongerencentrum, werd duidelijk dat Poetry dit jaar een eerbetoon wilde zijn aan Cees Buddingh'. De dit jaar overleden dichter met de raspende stem is altijd een drijvende kracht achter het festival geweest: als vertaler, initiatiefnemer en niet aflatende speurder naar talent heeft hij altijd veel voor Poetry betekend. De andere helft van het openings weekeinde was het jaarlijkse spek takel Poetry Park. Deze zich na drukkelijk op de integratie van multi-raciale en interculturele ele menten in de Nederlandse samen leving gerichte happening trok dui zenden bezoekers naar het tro- pischwarme Museumpark. Vooral het optreden van een drietal mili tante dichters, de Palestijn Mah- moud Darwish en de Zuidafrikanen Sipho Sepamla en Breyten Brey- tenbach op het hoofdpodium vond veel weerklank bij het juichende en applaudiserende publiek, dat zich tussen de talrijke attracties door kon laven en voeden bij 150 kramen en kraampjes die in de meest exoti sche dranken en etenswaren voor zagen. De rest van de 'reguliere' week speelde zich af in De Doelen, waar traditiegetrouw niet de grote zaal, maar de veel gezelliger foyer be trokken werd. Presentatoren Rem- co Campert en Henk Bernlef kon den tientallen dichters op het po dium roepen, die elk tot de groot sten in hun taalgebied behoorden. Allen brachten een selectie uit hun werk, waarbij Ineke Holzhaus („the Voice") zonodig de Nederlandse vertalingen las. Iedere avond bracht zo een keur aan nationalitei ten en poëziesoorten, terwijl op vrijdagavond de gebruikelijke the ma-avond ditmaal aan de Duitsta lige poëzie gewijd was. Enkele van de meest opvallende nieuwelingen waren dit jaar de Oostenrijker Peter Waterhouse, met krachtige en humoristische stadspoëzie, de Engelse Ursula Fanthorpe, wier onderkoelde poë zie nog een tip van Buddingh' is geweest, de formidabele Spaanse Clara Janés, die niet alleen prach tige liefdespoëzie („En je verlaat/ verslagen/mijn hoofd en leden,/ drenkelingen op de kust van het moment") voorlas, maar ook zong, het Chinese talent Ma Gao Ming en de etherische Canadese Margaret Atwood. Het voortreffelijke werk van o.a. de Turk Ilhan Berk en de Hongaar Györgi Petri toont aan dat de Oosteuropese poëzie hier voor het overgrote deel nog onont gonnen gebied is. Buiten deze poëtry-debutanten wa ren er natuurlijk de ouwegetrou- wen. Ieder voor zich al een reis naar het Rotterdamse waard: de reeds genoemde Breyten Breytenbach, de Roemeense Duitser Oskar Pas- tior, Rutger Kopland, de Japanner Makoto Ooka, de speelse Ameri kaan Jerome Rothenberg en het levende monument Erich Fried, de al bijna vijftig jaar in Londen wo nende bejaarde Oostenrijkse dich ter van zowel liefdespoëzie als geëngageerde versen („De tong van Casper Weinberger"), die door een van de vertalers werd gekarakteri seerd als „niet zozeer een dichter als wel een morele instelling". En natuurlijk Seamus Heaney, door Robert Lowell ooit „de groot ste Ierse dichter na Yeats" ge noemd. Rond de geladen poëzie van de massieve Ier was dit jaar het vertaalproject geconcentreerd, dat er in bestaat dat alle deelnemers, plus een keur van toegevoegde poë- zie-vertalers, gedichten van de be treffende dichter in hun eigen taal overzetten. Bij de presentatie van de resultaten op de slotavond noemde een ontroerde Heaney de veeltalige vertalingen van zijn werk „niet alleen een grote eer, maar ook de zwaarst mogelijke test voor mijn poëzie". Door toedoen van een door Jaap Oversteegen geleid sympo sium, gaat het vertaalproject een meer permanent verlengstuk krij gen: er wordt gebouwd aan een internationaal netwerk, waarbin nen de uitwisseling en coördinatie van vertaalwerk wordt gestimu leerd. Een ander, hoewel wat droever vast punt in de poëtry-week is de uitrei king van het Eregeld, een bedrag van 10.000 gulden: een triest maar noodzakelijk gebaar naar steeds een dichter die door zijn werk en gedachten in conflict is gekomen met de heersende machten in zijn land en als gevolg daarvan zijn dagen moet slijten in een gevange nis of werkkamp. De 'gelukkige' was ditmaal de voor haar poëzie tot zeven jaar werkkamp en vijf jaar binnenlandse verbanning veroor deelde Russische dichteres Irina Ratushinskaya, voor wie ex-minis ter Gardeniers-Berendsen het be drag plaatsvervangend in ont vangst nam. Mevrouw Gardeniers roemde de moed van de Russin, die de uiterste consequentie heeft ge trokken uit het feit dat haar werk mensen direct bereikt en „in hun hersenschors geplant wordt". Met de traditie van het eregeld bewijst Poëtry in meerdere opzichten het 'Festival van de menselijke stem' te zijn. Na een week poëzie en muziek werd met de slotavond het ver band tussen deze twee kunstsoor ten nog eens extra benadrukt: het programma 'An die Musik' behels de zowel muzikale voordrachten van dichters (Clara Janés, Oskar Pastior en Wiel Kusters) als op poëzie geïnspireerde muziek van o.a. het Vera Vingerhoed-quintet. Freek de Jonge sloot het festival rijmend en dichtend af: zijn lichte lijk teleurstellende, want weinig geinspireerde optreden, haalde niet het hoge niveau van de rest van het deze week gebodene, wat voor de organisatie een vlijende gedachte moet zijn. Poetry Inter national is uitgegroeid tot een eve nement van klasse, niet meer weg te denken van de culturele jaar agenda. MIDDELBURG - Het Festival programma van dinsdag pakt de afwisseling tussen gecompo neerde en geïmproviseerde mu ziek weer op. Het ziet er - in de Kloveniersdoelen - aldus uit: 17 uur: composities voor gitaar solo van Ton de Leeuw Giacinto Scelsi, Azio Corghi en Elliot Car ter, gespeeld door gitarist Mar tin Kaaij. 21 uur: Jan Kuiper en Sean Bergin spelen geïmproviseerde muziek met gitaar en saxofoon. 23 uur: Jacques Charlier, aange kondigd als ,de charletan van de Belgische art rock', samen met Martine Doutreleau in een play- backshow met zijn chansons idiotes. let Amsterdams Universiteitsicoor in tan de ene opdracht naar de andere' an Willem Breuker. IIDDELBURG, OOSTKERK, (loveniersdoelen. 'estival-concerten met muziek van Willem Ireuker, Huub Kerstens, Jan Boerman, 'okohide Niimi, Toru Takemitsu, Minoru liki en Louis Andriessen. Medewerkenden: 'et Koor Nieuwe Muziek, het Amsterdams Iniversiteitskoor onder leiding van Antho ny Zielhorst, het Nederlands Studenten- 'oor onder leiding van Cees Rotteveel, de 1rganist Sjoerd Ruisch, koperblazers van •et Xenakis-Ensemble, de Slagwerkgroep (en Haag en de pianisten Cees van Zee end en Gerard Bouwhuis. Een gevarieerd aanbod van gecom poneerde muziek, zaterdag tij lens het tweede weekeinde van het iende Festival Nieuwe Muziek. Je lunt de drie concerten van zaterdag :an twee kanten binnengaan; via de 'ariatie in gebruikte media, name- ijk koren, electronica, slagwerk en )iano of via de centrale componist lit weekeinde, de Nederlander Jan loerman. Welke ingang je ook kiest: e komt toch uit op die variatie in )enut 'instrumentarium'. In elk van ie concerten namelijk stond werk 'an Boerman geprogrammeerd. )e componist Boerman dus eerst, -aat op de avond - voordat ze een Jewerking voor twee piano's brachten 'an Andriessens 'De Staat' - speelden Derard Bouwhuis en Cees van Zee and Boermans drie Cees van Zeeland Germans drie stukken voor twee liano's. Daarvoor had, in de Oost- ierk, de Slagwerkgroep Den Haag >ver een breed front slagwerk opge steld om, ook met behulp van tapes, ajn 'Ontketening II' ten gehore te vend gespeelde muziek, zonder band materiaal - maar het klonk déze luis teraar althans rigide in de oren, zon der de ruimtewerking van beide ande re werken. Terug naar het koorconcert, waar buiten Boerman om twee interes sante tegenstellingen te beluisteren waren. Het concert opende namelijk met een muzikaal geintje, een - zeg maar - 'burlesque voor koor', van de hand van Willem Breuker. Een - door heren in smoking en dames in zomertooi persiflage op het heden daagse muziek- en concertbedrijf. Dat alles op tekst van - aardige trouvaille - een briefwisseling tussen de geachte heer Breuker en de secretaris van de Johan Wagenaarstichting met als on derwerp: een compositieopdracht voor koor, aan Breuker. Het Amster dams Universiteitskoor zong en dan ste het werk met hoorbaar plezier. Het pleit voor de kwaliteit van het volgen de werk, dat het volledig overeind bleef: Kerstens 'Monde du Sommeil', op een stukje tekst van Proust's 'Le Temps Perdu', geschreven voor het Nederlands Studentenkamerkoor en uitstekend gezongen. Er was zaterdagavond veel toeloop van belangstellenden, in de Oostkerk nog meer dan tegen middernacht in de Kloveniersdoelen. Er zaten welis waar tal van koorleden met aanhang tussen, maar ook zonder dat deel van het bezoek was de kerk redelijk ge vuld. Kees Cijsouw brengen. En nog eerder, tijdens het korenconcert, zetten onder leiding van Huub Kerstens het Koor Nieuwe Muziek en het Amsterdams Universi teitskoor zich met vier koperblazers in voor zijn 'Die Vogel'. Ook hier, als bij de slagwerkmuziek, met een be langrijke rol voor de tape. Als kenmerken van Boermans mu ziek gelden de ruimte van het klank- woon geconcentreerd, en het aandeel opgenomen klank was daarbij zeker zo essentieel als de inbreng van koren en kop, onder de - zeer bezielende - leiding van Huub Kerstens. Zeker zo effectief, en dan niet in de richting van verdieping van de zeggingskracht, maar die van verbreding van het klankspectrum, was de combinatie van opgenomen materiaal met het rijke assortiment van de voortreffelij ke Haagse slagwerkgroep. Een uitvoe rig werk is het, 'Ontketening II', maar het verveelde geen moment - en dat kon op den duur niet worden gezegd van het bijna even omvangrijke 'Rein Tree' van Takemitsu voor drie tam tams, dat er op volgde. Merkwaardig was het om daarna de drie stukken voor twee piano's te beluisteren: le- spectrum en de emotionele zeggings kracht van zijn werk, ook waar elec tronica wordt gebruikt. Juist waar dat het geval is, ben ik geneigd te zeggen na het beluisteren van de drie werken zaterdagavond. Boermans muziek was het minst academisch, waar hij tape en menselijke stem of tape en 'levend slagwerk' combineer de. Op de tekst van Hamerling klonk De componist Jan Boerman dankt de slagwerkgroep Den Haag na de het gedeelte uit 'Die Vogel' buitenge- vertolking van 'Ontkenning II'. LANGE DELFT. MIDDELBURG Shirt met korte mouw. 100% Katoen. In diverse kleuren. Normaal 35-/39.-/45.- Nu. Vrijetijdsbroek. 100% Katoen. In beigenavy, wit, bleu en grijs. J Normaal 59.- Nó Jr Pullover. Katoen/acryl. In diverse kleuren. Normaal 69-/ Vrijetijdsbroek van Tarlac. 100% Katoen. In beige, bleu, wit, lichtgrijs en navy. Normaal 79r Nu i rlac. 100% Zomertweed kolbert. 100% Zuiver scheerwol. In grijs, blauw enJpeige. Normaal 219-/ Bandplooipantalon in 'linnen-look'. Polyester/wol/linnen. Iru^ grijs, blauw, beige en raf. Normaal 109rNu w oiauw en oeiqe. Vrijetijds/ack. Katoen/polyamide. In navy, geel, tur- quoise en esmerald. IJ Normaal 129r Nu Geruite vrijetijdsbroek van Tarlac. 100% Katoen. M In kobalt. f\ F Normaal 79- Nu

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 9