NEDAC SORBO een geschenk om zo 'n bedrijf op te bouwen... vrijdagkrant L. de vrij(e)dagkrant 11 voeding 12 denksport 13 wonen 14 auto 15 agenda PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT theorie sokkenfabriek carpe diem achterhaald Eenpersoonshuishoudens zien zich vaak gedwongen te veel van het goede te kopen. Maar geleide lijk keren de kleinere porties in de winkel terug. Schaken, dammen, bridgen en de puzzel. In veel buurlanden al lang inge burgerd, hier aarzelend in op komst: bouwen met hout. Een turbo diesel van Fiat; en een Volop uitgaansmogelijkheden: Friese zelfbouw-cabriolet. film, theater en exposities, vrijdagkrant VRIJDAG 20 JUNI 1986 Jac. H. de Jong, directeur van de gigant in onder meer huishoudhulpjes Nedac Sorbo Groep B.V. in Vorden, proeft bedachtzaam. Niet om de uitsmijter te keuren die hij bij wijze van lunch nuttigt. Nee, De Jong weegt de kwaliteit van de reclameslogan die hij verzon voor de jongste telg van de snel uitdijende Nedac Sorbo Groep, de bloemenbollen- en zaadhandel Turkenburg. De Jong: „Ik had gedacht: De grond kust Turkenburg. Kiemkracht van Turkenburg. Bloemenbollen en zaden van Turkenburg brengen fleur en kleur". Hij vraagt de verslaggeefster een stuk papier om zijn vondst te kunnen noteren. „Ik bedoel ermee dat de grond Turkenburg verwelkomt, en kiemkracht geeft. Dat vind ik wel aardig". Dan aarzelend: „Maar ik weet nog niet zeker of we hem gebruiken. Misschien is-ie te diep. Dat is ook niet goed". De Sorbo-directeur is van huis uit een kunstzinnig mens. Ooit leidde hij een eigen cabaret-revue-gezelschap, hij schrijft nog steeds liedjes en de meeste van zijn reclameteksten bedenkt hij zelf, zoals de tv-spots met Nederlands meest bekende huishoudster Saartje, dorpsgenoot van Nedac Sorbo. De Jong begon zijn loopbaan op de redactie van Het Vrije Volk. In 1962 richtte hij, samen met zijn echtgenote, het bedrijf op. Dat gebeurde in het koetshuis achter hun woning met twee bureaus van een tientje elk. Het echtpaar was zo druk met de zaak dat de kinderen, een zoon en een dochter, naar kostschool gingen. Nu hebben beiden eveneens een functie in het familiebedrijf. En met hen nog zo'n 450 werknemers. De rode draad in de geschiedenis van Sorbo is de theorie van De Jong over distributie. Daar heeft hij hele verhandelingen over geschreven. En in dit gesprek neemt hij ruim de tijd te filosoferen over dit onderwerp. Zijn bespiegelingen lijken logisch en voor de hand liggend. Ze komen erop neer dat een winkelier beperkte voorraden van een groot aantal artikelen moet hebben, zodat de omloopsnelheid hoog is en hij dus per vierkante meter winkelruimte zo veel mogelijk omzet. Dat stelt eisen aan de distributie. Om een voorbeeld te geven van hoe het niet moet: een verfwinkel verkoopt van een bepaalde kleur één blik per maand. Maar hij kan die kleur alleen krijgen in dozen van 12 stuks. Waardoor de winkelier met dure voorraden komt te zitten en hij maar een beperkt aantal kleuren in voorraad kan nemen. Daarmee is bovendien de consument niet gediend. Dat gegeven viel De Jong eerder op dan anderen. De Jong erkent de eenvoud van zijn gedachte. Maar voegt daar meteen aan toe dat het veranderen van deze inefficiënte distributiemethodes minder eenvoudig is, aangezien fabrieken bij voorkeur veel van hetzelfde produceren en ook het transport in grote hoeveelheden goedkoper is dan in kleine partijen. Sorbo slaagde erin zo'n nieuwe efficiëntere distributie-systematiek te ontwikkelen. De Jong noemde deze „Sorbo merchandising" en bouwde zijn hele concern op dit fundament. Sokkenproduktie in de nieuwe fabriek van Jansen de Wit in Schijndel. Directeur Jac. H. de Jong Zijn bedrijf is vooral be kend van de afwasborstels, maar hij doet nu ook in sokken, bloembollen, en zo'n 10.000 andere artike-' len: directeur Jac. P. de Jong van de Nedac Sorbo Groep. Op het fundament van een eenvoudige ge dachte bouwde hij samen met zijn vrouw in ruim twintig jaar tijd een enorm concern. Vorig jaar redde hij een sokken- en panty- fabriek waar miljoenen gul dens overheidssteun had den gefaald. „Het is een geschenk om zo'n onder neming te mogen opbou wen". Maar de vakbonden zijn minder gelukkig met De Jongs filosofie en de gang van zaken buiten het concern. Concreet betekende zijn werkwijze dat hij als distributeur de detailhandel geen enorme partij afwasborstels probeerde te verkopen, maar een compleet pakket van afwasborstels, zemen, vaatdoekjes, dweilen enzovoort, in de juiste hoeveelheden en in een keurig rek. Wat een juiste hoeveelheid was, bepaalde hij per produkt op grond van de omloopsnelheid. Door steeds bij te houden hoe snel de voorraad van elk produkt slonk, en deze per detailhandelaar bij te vullen, hield deze diens rek met huishoudhulpjes steeds up to date. De werkwijze is intussen vergaand verfijnd. De vertegenwoordigers die de winkels bezoeken, zijn uitgerust met kleine computers die alle gegevens per winkel opslaan, en 's avonds aan het magazijn doorgeven. Waarop hier, opnieuw computer-gestuurd, de bakken met aanvullingen worden gevuld. De volgende dag schrijft de computer voor welke route de vrachtwagen het voordeligst kan rijden om de Produktie van afwasborstels in Worden winkels zo efficiënt mogelijk te bevoorraden. Sorbo beperkte zich niet tot de distributie van huishoudhulpjes. Van honderden artikelen breidde het assortiment zich uit tot 10.000 nu, die in zo'n 5.000 levensmiddelenzaken en 3.000 textieldetailhandelszaken te koop zijn. De omzet in consumentenprijzen bedraagt nu 220 miljoen gulden per jaar. Ook ging Sorbo zelf artikelen produceren. Dat begon in 1976 met de overneming van de grootste wasknijperproducent van Europa. Kok Houtwaren in Leek. Een zeer spectaculaire overneming deed Sorbo begin vorig jaar. Toen kocht het de failliete ondernemingen in sokken en panty's, Jansen de Wit in Schijndel en Danlon in Emmen. De ene reorganisatie na de andere, en miljoenen guldens overheidsgeld hadden deze modeproducenten niet kunnen redden. Maar De Jong zag er brood in. „Doordat de mode steeds sneller wisselt, groeit het bestaansrecht van de textielindustrie in eigen land omdat die beter op de wisselende trends kan inspelen. Verder slagen wij er door de reorganisaties in om de fabrieken concurrerend met bij voorbeeld Italië te laten werken. En er speelt ook een stuk gedrevenheid van mijzelf mee, dat ik die bedrijven voor de afgrond weg wilde halen". Van de 550 werknemers die de twee bedrijven oorspronkelijk in dienst hadden, nam De Jong er 300 aan van wie 150 tijdelijk. Hij bouwde een nieuwe, moderne fabriek in Schijndel, liet die met veel tamtam door Van Agt openen, en begon de produktie ingrijpend te reorganiseren. De succesvolle manier waarop hij dit alles aanpakte, bezorgde hem dit voorjaar de kwalificatie „manager van het jaar". Essentieel voor dit succes noemt De Jong de mogelijkheid om als ondernemer flexibel te kunnen vernieuwen. Dat betekent ingrijpend automatiseren, en bij noodzakelijke ontslagen niet te zeer gehinderd worden door trage procedures. Andere pijlers noemt De Jong medewerkers die bereid zijn in de ondernemer te geloven, en een optimistische sfeer. Zelf heeft hij in zijn directiekamer opvallend het bordje „Carpe diem" (Pluk de dag) hangen. Hij maakt een blijmoedige indruk en benadrukt het belang dat de werknemers zo veel mogelijk plezier hebben in hun werk. Hij zegt die te stimuleren door de mensen in kleine groepen te laten werken, en de structuur van het concern vlak te houden, zodat de weg van de werkvloer tot de directiekamer kort is. De hele Nedac Sorbo Groep met zijn 450 personeelsleden is opgedeeld in 36 werkmaatschappijen die zichzelf moeten bedruipen. De Jong: „De mensen voelen zich daarbij happy. De grote mate van zelfstandigheid zorgt voor een grote inzet want de mensen zullen hun collega's niet gauw in de steek laten. Als ze niet functioneren, werkt de sociale controle van de collega's: ze gaan weg of zij passen zich aan". Niet iedereen oordeelt zo positief over deze structuur. De Dienstenbond FNV beschouwt het systeem als een manier om de mensen op te jagen en in de gaten te houden. „Overal zijn de ogen en oren van mijnheer De Jong himself', zegt FNV-bestuurder J. Verheij. „Hij heeft overal zijn mensen zitten. De werknemers zijn bang voor ontslag, en durven geen lid van de bond te worden". De Jong zelfheeft een andere verklaring voor het geringe aantal vakbondsleden: zijn mensen hebben geen behoefte aan de bond. Hij beschouwt de vakbonden in hun huidige vorm trouwens als een volstrekt achterhaald verschijnsel, gebaseerd op verdwenen tegenstellingen tussen arbeiders en ondernemers. Een verschijnsel bovendien met veel te veel macht. Hij prijst zich gelukkig in zijn eigen bedrijf geen arbeidsonrust te kennen. Zodat hij de handen vrij heeft voor nieuwe plannen. En die zijn er genoeg. Behalve met bloembollen en zaden, komt Nedac Sorbo dit jaar nog met 'decoratieve cosmetica' in de supermarkt. Om dameskledingwinkels op tijd van de steeds sneller wisselende mode te kunnen voorzien, gaan 1 dit jaar drie zogenoemde Tex-inns open waar de vakdetaillist ieder moment zijn winkel volgens de laatste mode kan aanvullen. Een al ver uitgewerkt plan om verf van Brink/Molyn In de levensmiddelenwinkels te brengen strandde - althans voorlopig - op de plotselinge moeilijkheden in dat bedrijf. Daarnaast, belooft De Jong, denken wij voortdurend over nieuwe produkten en nieuwe branches, zoals de doe-het-zelfsector. In zijn brochure schrijft hij: Wat vandaag waar is, is morgen minder waar en overmogen wellicht achterhaald. En in het gesprek over zijn leiderschap: „Het is een geschenk om zo'n onderneming te mogen opbouwen". NEL VAN BEMMEL redactie Walstraatpromenade 56-60 PZC-bijlagen 4381 EG Vlissingen tel. 01184-84000 toestellen 217 en 218) advertentie en administratie: Middelburg: Markt 51 4331 LK Middelburg tel. 01180-81000 Vlissingen: 4381 EG Vlissingen Walstraat 56-60 tel. 01184-84000 Goes: Grote Markt 2 4461 AJ Goes tel. 01100-31800 Terneuzen: Nieuwstraat 22 4351 CW Terneuzen tel. 01150-94457 Hulst: Steenstraat 6 4561 AS Hulst tel. 01140-14058 opening kantoren: Van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur. VRIJDAG 20 JUNI 1986

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 7