MARCEL VAN DAM uithongeren middelmaat produkt commercie mini-omroepen dick versteeg I-en eerzuchtige psycho-analyticus, dr. Hoornig, I liscipel van Sandors degelijke broer Bela, die I oorzitter is van het Psycho-analytisch Genoot- I chap en nog zowat, heeft de brieven die Bela hem I er inzage heeft gegeven, niet teruggegeven. Hij wil |e zelfs publiceren en dat vinden Sandor en Bela U en schande voor de familie. Voor Bela komt er nog T^-ts bij. Freud poseert in de brieven als mens - erenczi had een groot conflict met hem - en niet politiek bundeltje margreet hirs LtERDAG 14 JUNI 1986 Wat bezielt iemand om anno 1986 voorzitter van een aan alle kanten geteisterde omroep als de VARA te willen worden? in het geval Marcel van Dam (48) was het ogenschijnlijk een duidelijke zaak. De strijd met Wim Kok om het lijsttrekkerschap leek al bij voorbaat verloren en mediaspecialist Aad Kosto verspeelde de laatste kansen voor Van Dam met zijn spraakmakende interview in Vrij Nederland, waarin Den Uyls gedoodverfde kroonprins genadeloos werd neergezet als een politicus, die 'klapwiekend van de whisky' uit vliegtuigen pleegt te stappen. Van Dam heeft inmiddels zijn toevlucht gezocht bij de VARA, de omroep waar hij destijds terecht furore maakte als de genadeloze ondergraver in het programma 'De achterkant van het gelijk'. Al eerder had Van Dam opzien gebaard als VARA's eerste Ombudsman en van meest recente datum dateren zijn bijdragen als politiek commentator in de actualiteitenru briek 'Achter het Nieuws'. Van Dam bezet momenteel de belangrijkste zetel binnen het VARA-imperium. Een unieke zetel, want'hij is de eerste voorzitter van een Hilversumse omroepvereniging, die openlijk het zich bemoeien met de programma's heeft bedongen. Welke consequenties heeft dat voor de VARA, die niet alleen worstelt met gigantische financiële, maar ook met programmatische problemen? En hoe denkt Van Dam de door hem zelf aangekondigde strijd tegen de onmiskenbaar opdringende invloed van commerciële televisie in medialand te lijf te gaan? VARA-voorzitter Marcel van Dam foto cees zorn n de loop der jaren heeft bij een flink aantal mensen altijd het beeld taan dat ik een vreselijk ambitieuze ji was. Die ambities zouden zich vooral itiek vertalen. En het is waar dat ik een bitieuze man ben, maar wat altijd erschat is, dat is mijn idealisme. Ik zag ARA kapot gaan en dat zou ik vreselijk den". persoonlijke redenen omdat ik er zelf onnen ben. Je kunt ook zeggen dat ik flink deel van mijn carrière te danken aan de VARA, maar ook omdat ik er zettend veel mensen ken. Bovendien ,d ik het bestaan van de VARA maatschappelijk van grote betekenis. Bnbineer dat nou maar met een flinke lis ambitie en je hebt het antwoord op je lag". Bij de VARA zijn echter problemen Joeg, dat moetje niet idealiseren. De Iksfeer onder de medewerkers was niet ftjd ideaal. Er zijn gewoonten en Bruiken ingesleten, die moeilijk te anderen zijn. Ik kan alleen maar istateren dat medewerkers ervan rtuigd zijn dat er ingrijpende anderingen moeten plaatsvinden. En ik nog geen verzet ontmoet. Wel enwerpingen, maar geen verzet in de zin Sarn je weet niet eens waarover je het hebt. Ik geen georganiseerd verzet". an Dam is niet mislukt in de politiek? ee hoor, daar denken de mensen in de itiek toch heel anders over. Er was een lieuze discussie over het ttrekkerschap. Als ik in de politiek leven was en we hadden een kabinet regen met de Partij van de Arbeid, dan er al iets heel raars moeten gebeuren, de ik geen minister geworden zijn. Ik loof niet dat je dan kunt zeggen dat jfiand mislukt is in de politiek". heeft bij uw benoeming gezegd: de IA moet beter, vrolijker en groter den. Niet roder? e, absoluut niet. Misschien is de VARA té rood. Niet in de zin van dat zij niet s is, maar dat ze die boodschap, die we ■eten brengen onnodig provocerend ngt of bracht. Dus het gaat er niet om de VARA roder of linkser moet worden, enk dat in de beeldvorming van de |nsen de VARA veel roder is dan ze is!" aar het is ook niet waar dat we de meer |emene kant op zijn gegaan, gramma's als 'Zeg 'ns AAA' en de ■Sferrenshow' van Willem Ruis. is het ooit lancers geweest? Nooit! Men heeft Hicurrentie te veel uitgelegd als: wij |mo ten concurreren op hun speelveld, met rtgelijk amusement, grote shows, wat ook is". moet een eigen speelveld creëren en ir hoort zeer amusement in. Er is een :is in het amusement, die eigenlijk Vallei loopt aan de crisis in het toneel en Ie cultuur. Dan wordt er gezegd: en tóen Iden ze Pension Hommeles en ik weet pie wat voor een leuke dingen. Hadimassa. |Ik il het graag hebben, maar wie maakt dan? Daargelaten nog even de kosten, at dat is ook een probleem", oe belangrijk is amusement. Hoever kun aarmee gaan? Wat is het je bijvoorbeeld rd, om een dure vakman als Willem „Ik ben bereid iedereen in huis te halen, die kwaliteit heeft. Natuurlijk niet tot iedere prijs. Je hebt te maken met een markt en je eigen budget en daarin moet je op een gegeven moment keuzes doen. Maar dat is niet het grootste probleem. Echt niet. Nu wel, dat is waar, maar dat beschouw ik als een tijdelijke periode. Ook als die periode voorbij is, dan is nog het wachten op een nieuwe generatie van talent. En als je nu een aantal kleine cabaretgezelschappen ziet, dan denk ik dat het weer aan het komen is". „Maar dat er nu een gat zit, staat voor mij zo vast als een huis. Niet alleen op dit gebied. Hetzelfde speelt ook in de literatuur. Hoe komt het dat die generatie van mij en iets ouders, nog steeds de grote schrijvers levert? Nog steeds. Ook in de politiek. Ik kom zelf uit de generatie nieuw links, die heeft het nog steeds voor het zeggen. Na ons? Niks". „Mijn generatie wordt door niemand bedreigd. Dat heeft te maken met belangrijke culturele veranderingen. Het is een feit dat er een enorme kloof is in de totale cultuur in de brede betekenis van het woord. In de politiek, in de kerken. Het priesterdom sterft uit. Er komen geen nieuwe priesters bij. Die crisis is overal merkbaar, alleen in Hilversum wordt zij aan de omroepen geweten"* - Is het niet een taak van de omroep om daarin verandering te brengen, om daarin stimulerend te werken? „Zeker. Het is de taak van de omroep om de dingen, die er wel gebeuren te laten zien. Maar daarin worden we nu gehinderd, doordat we uitgehongerd worden. Maar nogmaals: als dat geld er wel was, dan kunnen we alleen maar laten zien, wat er is. Wij kunnen hier niet de cultuur fabriceren, we zijn geen cultuurfabriek! We kunnen nieuw talent stimuleren, zeker, maar dan moet je ook mogelijkheden van zendtijd hebben en centen. Het zit hem echter niet alleen in geld, óók in programmeringsmogelijkheden. We hebben nu één avond in de week, waarin je een beetje je programmering kunt opbouwen. Nou, dan ben je al zeer beperkt. Wij hebben de ambitie veel kijkers te willen trekken. Dan moet je eerst zorgen, dat je die krijgt". - De behoefte om met een schone lei te beginnen was kennelijk groot. Een gevolg daarvan was echter wel, dat óók coryfeeën naar andere omroepen gingen. Het Pisa-duo, maar ook Koos Postema. „Tot voor kort hing er in Hilversum een soort cultuur van: de mensen, die programma's maken, dicteren wat er gebeurt. Dat is mede een oorzaak van dat die financiën zo makkelijk uit de hand lopen. Nou, dat kan niet meer, dat is heel simpel. Dus het is niet een wens van mij geweest. Ik heb van begin af aan wel gezegd: wij formuleren de grenzen. En er is best ruimte voor onderhandeling. Het is echter niet zo dat door mensen, die deelbelangen hebben, het voor het zeggen mogen krijgen. Dat vind ik niet juist. We maken zelf wel uit wat we uitzenden. Het is niet zo dat we zendtijd verdelen!" - Die eigen inbreng willen hebben hoort toch wel een beetje bij het fenomeen coryfee. „Over huh eigen programma? Dat wel, maar niet over het aantal en de soort. Er is een totaalprogramma en wij maken uit hoe dat eruit ziet. En het kan toch niet zo zijn dat er iemand komt, die zegt: ja maar, dat had ik anders gedacht". -Dreigt bij bezuinigingen niet het gevaar dat de grauwe middelmaat blijft zitten? Is dat niet een erg grote consequentie, die uit dit beleid moet worden getrokken? „Natuurlijk, als je moet bezuinigen rijst er altijd een kwaliteitsprobleem. Dat geldt niet alleen voor programmamakers, maar voor alle personeel. De mensen, die goed zijn, hebben meer kans ergens anders terecht te komen, dan de mensen, die minder goed zijn. Dus het zou onzin zijn dat probleem te ontkennen. We moeten door een dal. We moeten ervan zien te maken wat er van te maken is. Je kunt je ogen niet sluiten voor feiten. Ik heb een heilig ontzag voor feiten. Ik weet dat we deze hoeveelheid geld hebben en meer niet en dat je het daarmee moet doen. Dan kun je wel jeremiëren, nou, dat doe ik dan wel in mijn bed". - De vraag is alleen of u ongestraft coryfeeën kunt lozen. Die trekken toch kijkers. „In de eerste plaats zijn nog niet alle coryfeeën weg. Misschien krijgen we er wel nieuwe bij. Ik zie ook 'Zeg 'ns AAA' als een coryfee. Dus het is niet zo dat ik als een blind paard coryfeeën weg doe. Koos Postema is ongetwijeld een van de meest getalenteerde pesentators van de Nederlandse televisie. Die ken ik al twintig jaar. Maar het is niet zo dat de rest de middelmaat is. Frits Bom is in zijn categorie ook een coryfee. Als je de kijkcijfers van dat programma ziet, die zijn voor een informatief programma uiterzonderlijk hoog. Hetzelfde geldt voor Sonja". - Een voorzitter die zich met de programma's bemoeit. Een unieke zaak in de omroep. „Ik heb tot nu toe helaas betrekkelijk weinig tijd voor gehad, om mij met de programma's te bemoeien. Ik moet mij nu vooral met beleidszaken, zoals het geld, bezighouden. Maar de keren dat ik het wel doe, bevalt mij dat uitstekend. En ik weet bijna wel zeker ook de mensen met wie ik dat doe". -Maakt het de afstand tussen bestuurder en programmamakers kleiner? „Dat is wel te hopen. Een bestuurder zou toch wel gek zijn als hij zich niet zou bemoeien met het produkt. Dat is toch het doel van een organisatie? En ik vind het inderdaad raar dat het niet bij alle omroepen zo werkt. Je moet daarbij wel oppassen. Het gaat natuurlijk niet om het je bemoeien met details. Zo van: die moetje wel en die niet in je programma halen „Dat is onzin. Het gaat om discussie over kwaliteit, hoe moet het eruit zien, wat moet de formule zijn? In de sfeer van de creativiteit kom je nooit ergens met alleen maar het geven van directieven. Zo werkt het niet. Om het maar eens extreem uit te drukken. Je kunt niet tegen een kunstenaar zeggen: en nou maak jij zo'n schilderij". „Het is zeker een voordeel dat ik zelf programma's heb gemaakt. Ik weet wat de mogelijkheden en de onmogelijkheden zijn. watje wel en niet kunt verlangen. Ik weet hoeveel tijd er voor wat nodig is. Dus dat is inderdaad een groot voordeel. Maar ik denk dat ik nooit met welke ploeg dan ook meega om te zeggen: nou moetje dat en dat filmen. Ik heb geen behoefte om met de ploeg die 'Zeg 'ns AAA' maakt te gaan zitten praten en te adviseren dat iemand een strik in moet doen. Dat is een 'going concern'. Dat is succesvol". „Maar ik praat wel met de ploeg van 'Achter het Nieuws' over hoe we het in het nieuwe seizoen gaan doen. Ook met de ploeg van Sonja, die er trouwens zelf om gevraagd heeft". - Heeft u geen aandrang om zelf weer programma's te gaan maken? „Zéér. Ik probeer die aandrang nu over te dragen op anderen. Ik blijf zeker bij mijn voornemen om, nu ik voorzitter ben, zelf geen programma's meer te maken. Echt niet. Ik heb er eigenlijk ook geen tijd voor. Ik zal misschien wel eens aan een programma meewerken. Zoals ik gedaan heb op de verkiezingsavond". -Dus ook geen quizzen zelf presenteren? „Ben je gek. Misschien, als er ooit eens iets gedaan zou moeten worden voor een goed doel - ik heb niks in mijn hoofd hoor - en daarvoor gevraagd zou worden, dan schrik ik daar niet van. Het is uiteindelijk geen dogma dat de voorzitter van een omroep nooit zelf programma's mag maken". „Er is trouwens nog een ander probleem. Het beoordelingscriterium. Hoe kan ik nog tegen een programmamaker zeggen: dat programma van jou vond ik niet goed. En dan krijg ik natuurlijk onherroepelijk het antwoord terug: ja, maar ik vond dat programma van jou nou ook niet goed". - Een principiële keuze dus. „Zeker. Ik vind niet dat iemand die mede tot taak heeft het werk van de medewerkers te beoordelen, aan dat werk zelf moet gaan meedoen. Dan krijg je een verwarring van verantwoordelijkheden. Wie corrigeert je? En corrigeren is nodig. Toen ik 'De achterkant van het gelijk' deed, had ik ook mensen om mij heen die af en toe zeiden: nee, dat en dat moet je niet doen". - Uw mening over commerciële televisie is duidelijk. U wilt zich er niet bij neerleggen. „Weet je wat het interessante fenomeen is? Er ligt nu het plan van die omroepen. En dat haalt het enige argument weg, dat tot nog toe is aangevoerd voor commerciële tv. Namelijk het verdwijnen van het reclamegeld naar het buitenland. En dat wordt door niemand bestreden. Want in deze opzet met zwevende blokken bestaat er geen twijfel aan dat dat reclamegeld in Nederland blijft. STER-directeur Smeekes kan je dat zo voorrekenen. Ook de uitgevers bestrijden dat niet. En toch zijn er nog mensen, die commerciële tv willen. En dan is mijn grote vraag: waarom eigenlijk? Wat is dan dat andere argument". - Misschien een andere vorm van concurrentie. VARA „En waarom zou die concurrentie, zoals die er ligt in dit recente voorstel van de omroepen, anders zijn?" - Omdat het gevestigde concurrentie is. „Nee, dat is helemaal geen gevestigde concurrentie. Dat zijn twee soorten omroepen. Wat is het grote verwijt tegen Hilversum? Men zegt: in die concurrentieslag brengen ze allemaal hetzelfde. Waarom denk je nou dat het met commerciële televisie anders is? Nee, dat wordt veel vreselijker. Want als een commerciële omroep het meeste geld kan verdienen met twaalf uur achter elkaar 'Het Sprekende Paard', dan doen ze dat. En dan zit die andere te loeren als een bruinvis. Hè, die heeft succes met 'Het Sprekende Paard'. Nou, die nemen dan niet een zwart paard, maar een schimmel, die daar begint te ouwehoeren op het andere net". „De commercie aan regels binden? Ja, voor de publieke omroep gelden nu ook afspraken en dat lukt al niet. Het is toch naief te denken dat het met een commerciële zender wel lukt?" - Maar tussen de BBC en de commerciële ITV in Engeland werkt het toch wel? „Ja, maar daar is toch sprake van een andere situatie. Engeland heeft een veel groter taalgebied en twee concurrenten: ITV en BBC. die allebei twee volledige zenders tot hun beschikking hebben". „We hebben hier 36 zendgemachtigden, net als je een paar kijkers verzameld hebt, worden ze de deur uitgejaagd door een mini-omroep. Ik durf zelfs de concurrentie met commerciële televisie wel aan. Maar dan wel onder de voorwaarde dat zij ook Socutera nemen en het Humanistisch Verbond én het RKK én de zendtijd voor politieke partijen". - Ze kijken wel uit. „Ja, die tussenwerping geeft toch al aan hot 'unfair' het is. En dat de invoering van commerciële televisie het bewust kapot maken van het publieke bestel is? Wantje ontneemt nou juist iedere mogelijkheid tot concurrentie. En dan praat ik nog niet eens over het geld. Op dat punt is het ook unfair". -Maar is het tegen te houden? Wordt dat niet de hamvraag? „Veranderingen en vernieuwingen zijn godzijdank altijd doorgegaan, maar niet alle veranderingen en vernieuwingen. Is kernenergie tegen te houden? Kemraketten? Kortingen op de sociale uitkeringen?" „Ik beweer dat het allemaal tegen te houden is. Ik beweer dat het ook een hele tijd tegengehouden is. Maar je moet het willen tegenhouden. Dat is een ding dat zeker is. Het is geen natuurgegeven, het is gewoon een politiek vraagstuk". „Een schotelantenne een gevaar voor onze programma's? Allemaal 'fake'! Dacht je nou werkelijk dat als je straks 13 netten op je kabel hebt, dat je dan nog zo'n ding in je tuin zet? Ik beweer dat naarmate de keuzemogelijkheden van de consument groter worden, de aandacht voor de Nederlandse televisie ook groter wordt. Want als je nou ergens praat over één pot van hetzelfde, dan moet je vanavond dit ding eens pakken (gebaart driftig met zijn afstandsbediening) en dan moet je al die netten eens achter elkaar opzoeken. Dan weet je echt niet meer wat je op hebt staan". „Vergeet niet dat al die zenders, die je met zo'n schoteltje zou kunnen ontvangen, heel erg beperkt zijn in hun programmering. Ze moeten immers iets maken wat hier, maar ook in Duitsland en ook in andere landen interessant geworden wordt. Dan moetje zoveel weggooien wat een programma interessant maakt. Ik ben daarom nooit bang geweest voor dat soort concurrentie. En hoe meer er bij komt des te liever ik het heb. Het betekent alleen maar dat onze programma's belangrijker gevonden worden". „Die mensen gaan met hun afstandsbediening zitten loeren als een bruinvis en zeggen: het is allemaal hetzelfde. Allemaal vullis". splitrokken en andere gruwels et WIENER BLOED (Luitingh') heeft Bert Hiddema een definitieve vorm voor zijn intel- igentie gevonden. Onderhoudend, dwars en los .'an toon jaagt Hiddema ons als de bestuurder van en kermistreintje met zijn grollen en grappen loor de vele bochten. ISijn bij de fans geliefde (anti-)held Flip - een Uezonde, stevige knul met een onverwoestbare lumeur en tuk op lekkere meiden - die met 'klusjes' pan de kost komt en dan ook onbekend is bij de belasting en zelfs bij de politie, loopt na maanden /aren in Rio de Janeiro de Amsterdamse boef Willie Ferrari tegen het lijf. Dan wordt het tijd voor Flip )m weer eens richting Mokum te gaan. De boef mist ijn vrouwtje, Wanda, en Flip moet haar gaan 'pzoeken en overhalen zich bij haar echtgenoot te /oegen, die vier jaar lang niets van zich heeft laten loren. ïenmaal in Amsterdam en doorzakkend bij Hoppe ha uitgevoerde opdracht, ontmoet Flip zijn oude •tudievriend Sandor, zeer geslaagd oplichter van irofessie, die dringend zijn hulp nodig heeft. San- lors Hongaarse moeder heeft nog bij Freuds oudste I ollega, Ferenczi, op de divan gelegen en daar is het I >iet bij gebleven. Ferenczi schreef haar liefdesbrie- I 'en vol intimiteiten, maar die o.a. veel informatie liver Freud bevatten. als god en dat komt Bela niet zo goed uit. Flip moet zich de brieven zien toe te eigenen. Kolderieke telefoongesprekken, fitness waanzin op de ijsbaan, televisie-idioterie, de op handen zijnde Elfstedentocht, het Hollands klimaat, het Hollands gekanker, goed voor evenzovele uitsmijters. Hidde ma, de cabaretier onder de misdaadschrijvers. Schitterend maait hij in een flits goedgemutste gevestigde reputaties neer en zet de hele wereld van hoekstenen en steunpilaren op losse schroeven. Een boek als een vitaminestoot, met kennis van zaken geschreven - Hiddema studeerde eens zelf psycho logie - dat beslist thuishoort in uw vakantiepakket. Een andere Nederlandse misdaadauteur, die al weer vier titels op zijn naam heeft staan is Theo Capel. Ook Capel heeft een vaste (anti-)held, Hank ('gedenk, het is Hank') Stammer. Stammer heeft het onsympathieke beroep van wisselloper. Wie schulden heeft, zet hij onder druk. Maar in GOED GESTEMD wordt Stammer door zijn bazen uitge leend aan de politicus in opkomst Leen Westra, lijstaanvoerder van de Liberale Democraten, een partij die onverwijld in het zadel geholpen moet worden. Westra ontvangt dreigbrieven en Stam mer moet uitzoeken hoe en wat. Daartoe krijgt hij een nepfunctie op binnenlandse zaken, waar hij overigens maar weinig zal vertoe ven. Natuurlijk komt Stammer achter teveel dingen en blijkt Westra 'een verleden' te hebben dat niet zo bruikbaar is in de partijpolitiek. Het blad INTIEM is er achter gekomen en wil hem ermee kapot maken, omdat ze zijn partij niet zo zien zitten. Het politieke bedrijf - een cynisch circus voor goedgelovigen - wordt aardig weergegeven en ik kon de hete adem van die discjockey-achtige pers chef als het ware in mijn nek voelen. Dan wandelt er nog een wellustige vrouwelijke WD-minister door het verhaal, die een rok met een split draagt, omdat dat zo makkelijk opschuift... en verder een wat steriele echtgenote, een al even oninteressante ex-echtgenote, hertrouwd met een geitewollen slap pe tinus, Leens broer, die kermisexploitant is en een mooie meid, Sandra genaamd. Een verschietende ster, deze Sandra, ze komt namelijk wel op, maar waar blijft ze? Zo vond ik de aanwezigheid van Stammer op binnenlandse zaken ook wel een beetje onwaar schijnlijk. Ik neem aan dat deze mensen gescreend worden. Maar goed, je hebt tenslotte ook onbevoeg de chirurgen, die jarenlang succesvol opereren voor ze tegen de lamp lopen... GOED GESTEMD zit goed in elkaar, geeft een aardig kijkje achter de schermen van het politieke bedrijf en is onderhou dend en terdege geïnformeerd. Behoorlijk niveau, maar toch niet zo heel erg boeiend. Mogelijk vanwege het actuele karakter en misschien ook vanwege de weinige leuke of sympathieke typen. Bij uitgeverij Loeb verscheen een verzameling 'nieuwe Nederlandse misdaadverhalen' SHER LOCK HOLMES IN HOLLAND. Het titelverhaal van Martin Koomen werd in 1985 in VN's Detecti ve- en Thrillergids gepubliceerd. Niet nieuw dus. Over de anderen zal ik maar zwijgen. Verhalen van Eddy Bertin, Hellinga jr., Hellinga sr., Theo Joe- kes, Guus Luyters, Josh Pachter, Walraven en JanWillem van de Wetering. Het titelverhaal kan ik niet zo 'verrukkelijk' vinden als de redactie van VN destijds. Het probleem met dit procédé van gegevens ontlenen aan het werk van een andere auteur en daar zelf een verhaal van fabrieken, werkt verzwakkend op een verhaal. Je krijgt zoiets als een slappe vertaling. De 'lenende' auteur zit vast aan een aantal gegevens en kan niet anders dan met een cliché tevoorschijn komen. Misschien toch iets voor zwakkere talenten om zoiets aan te pakken, lijkt mij, al is het idee op zich wel aardig. Het verhaal van Walraven GUT WAT NAAR NOU over een gekke geleerde, die experi menteert met kennisoverdracht door middel van hypnose, viel me best mee. Na zijn m.i. ontstellend slechte debuut hield ik deze auteur wel voor gezien. Niet helemaal terecht dus. Het interessantste verhaal is dat van Guus Luvters HET ZOEMEN VAN DE VLIEG over een junk. De rest waardeerde ik van gaat wel tot vervelend of niks. Een goede daad van Loeb is de herdruk van de verhalen van Daphne du Maurier onder de (film)ti- tel DON'T LOOK NOW. Prachtig van sfeer en vaak een erg goed slot. De natuur speelt meestal een dominante rol en over veel verhalen ligt een waas van melancholie. In wezen gaan deze verhalen steeds over de liefde. Tussn man en vrouw, maar ook over de afstand, onverschilligheid en haat van echtelieden. Tussen broer en zus, van ouders voor hun kinderen, ontlui kend liefde en gedesillusioneerde liefde. Alles voor zien van een poëtische dimensie. Mooie verhalen, sterk aanbevolen. Dan stelde Josh Pachter, een jonge Amerikaanse misdaadschrijver, die enige jaren in Nederland woonachtig was, voor Loeb TOP HORROR samen. 'De beste griezelverhalen door de auteurs zelf gekozen en ingeleid'. Wat een weelde, wat een rijkdom. Kom daar bij ons eens om! Maar wat een vertaling! Daar zouden boetes voor gegeven moeten worden, te voldoen door de onder betalende uitgever. Werkelijk tientallen fouten per pagina. Alle verhalen bespreken in dit korte bestek is helaas ondoenlijk. De beste en de mooiste waren van Ray Bradbury over een zieke jongen en zijn hond; een volmaakt verhaal van Stanley Ellin DE COCKTAILPARTY of van Ron Goulart GROU- CHO, een volkomen geloofwaardige reincamatie in een kat of de pure horror van Stephen King ivoor sterke magen!); een fascinerend verhaal van Pame la Sargent over zoiets gewoons als licht dat uitvalt en ga zo maar door. Een enkel zwak verhaal, maar als geheel een fantastische bundel. Kopen en lezen. Ik vertel het maar even: 4x STEPHEN KING (Luiting"), vier romans in één band. DUISTERE KRACHTEN (Luiting') verhalen van dezelfde au teur die van zichzelf zegt dat hij 'schrijft, zoals een dikke vrouw dieet houdt'. Wie van echte horror iets wil weten, raad ik de klassieker uit 1887 DE INQUISITIE IN DE MIDDELEEUWEN aan van Henry Carles Lea, een Aula paperback, bevattende de belangrijke hoofdstukken 7 t'm 14 van deel I van het uit drie delen bestaande levenswerk van de auteur THE HISTORY OF THE INQUISITION OF THE MIDDLE AGES. Fascinerende lectuur en de middeleeuwen zijn in tenslotte.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 21