VERRASSENDE MENU'S EN KWALITEIT GAAN NIET ALTIJD SAMEN rijdagkrant 11 wonen PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT mm verwachting verkoopwapen Het rijkswegenplan is bijna klaar Auto's: Fiat, Alfa, Volvo, Hyundai Theoriediploma voor de jeugd. Naar de film? Concert of theeter? Uitwijzer voor Zeeland. Videotips en tentoonstellingsagenda. Van Badhuis tot Bubbelbad: de geschiedenis van de badcultuur; de 'levende huizen' van Mieke Backer. Denken en puzzelen in de vrije tijd: dammen, schaken, bridgen én de wekelijkse puzzel. Verder: nieuws voor de postzege laars en de Wedijver tussen video en smalfilm. Barendrecht, de veiling voor al uw groenten; Zilt en Zout: lamsoren, zeekraal, smaakmakers en smaak- doders. vrijdagkrant de heer H. A. Th. Janssen, hoofd van de food-afdeling. Hij laat even later in de koude keuken een paté proeven die door een van de koks gecreeerd is. Een perfecte paté, waar iedere kok terecht mee kan pronken. Een enkele volle vlucht van een Boeing 747-300 (met een ver lengd bovendek) betekent al voor meer dan vierhonderd pas sagiers maaltijden. In dat dan in drie verschillende klassen en niveaus. De warme maaltijden worden zover klaargemaakt, dat in het vliegtuig zelf vlees en overige ingrediënten met een kwartier in de daar aanwezige ovens allemaal precies gaar zijn. De ruimte waarin de koude schotels voorbereid worden maakt een gigantische indruk. Een lange rij werktafels, waarop het personeel routineus, maar met zorg de salades, groenten, broodjes en het koud vlees of vis op de plateaus rangschikt. Aan lopende banden worden de pla teaus tenslotte opgedekt en eventueel gestald in speciale containers die in een koelruimte wachten om op het laatste mo ment het vliegtuig in te kunnen. Het zijn de grote aantallen en de beperkte ruimte en tijd aan boord, die een echt culinaire verrassing in de weg staan. Voor vierhonderd passagiers in een enkele Boeing is het nauwe lijks mogelijk om aan alle uit eenlopende smaakwensen tege moet te komen. Overigens is ook dat niet zonder meer waar, omdat er helaas ook in de maal tijden een groot onderscheid is tussen de verschillende klas sen. Voor het dure geld van de Royal Class kan de kapitaal krachtige passagier zelfs op ka viaar getrakteerd worden. In de Business Class is er een keuzemenu en wordt er ook kaas en port toe geserveerd. In de vliegtuigen is de ruimte voor de keukenunits beperkt. Een batterij heteluchtovens en een lang smal werkblad Specia le wensen van passagiers betref fende de gaarheid van de bief stuk kunnen door de gesyste matiseerde aanpak niet vervuld worden. Daarom ook worden de maaltijden al snel een grootste gemene deler van smaken en voorkeuren. Toch is de verwachting bij ver schillende vliegtuigmaatschap pijen dat ontwikkelingen op cu linair gebied er in de loop van de tijd toe kunnen bijdragen dat meer en meer gehoor kan wor den gegeven aan individuele ei sen van de passagiers. Het mo ment dat de persoonlijke servi ce meer is dan de aandacht en glimlach van de stewardes, lijkt niet zo ver meer verwijderd. De bijna moordende concurrentie op het gebied van die service tussen de maatschappijen on derling hebben dat proces al leen maar versneld. HUUB KLOMPENHOUWER It de vakanties in het ooruitzicht staat er voor een een vliegreis op het imma. Voor wie niet re- tig vliegt, is dat een uur op zichzelf. En wie beetje afstand moet n, maakt goede kans op aaltijd aan boord. U kent isschien wel: krantje weg, (plankje uitklappen en wordt dan een plateau :gd met al dan niet een e of koude hap. het oog heel aardig ver ondanks het kunststof ■les, en bij sommige maat- Bppijen het plastic bestek. Mr wie er al met zijn armen en lei en uit de weg kan, wacht Helijk toch een lichte teleur- Hmg. De wijn soms te koud, vlees wel goed, maar vrij en dat geldt eigenlijk voor hele menu. Kortom, een e teleurstelling voor de culi- verwende passagier. Toch een tendens waarneem- die wijst op een sterk Ïeterde service. Vliegtuige- olijft echter worstelen met eschikbare tijd en ruimte, e nou Schiphol. Op een keurige zomerse dag wor- daar enkele duizenden tijden voorbereid, die vlak het vertrek van de vliegtui- in speciale keukencontai- het vliegtuig binnengere- worden. Vliegtuigen zijn I meer dan grote ruimten, rin zoveel mogelijk passa- in zo'n kort mogelijke tijd de ene luchthaven naar de ?r gevlogen worden. Met iveel gemak vliegt datzelfde ;tuig tweemaal zoveel ht, dus een overgewicht aan agiers is nauwelijks voor te en. Vandaar dat zoveel mo- k beschikbare ruimte benut it voor het stallen van pas- ers. dat stouwprincipe is in de 'duurste Royal Class uiter- 1 niks te merken. En de niet eem dure, maar toch altijd veel duurdere Business s kent ook nog het comfort I redelijke beenruimte. Maar lourist, of Economy Class is I) gebaseerd voor een redelij- Irijs binnen acceptabele tij- lergens te komen, zonder dat I zich daarbij erg druk |kt om het gerief van de >agier. Dat is wat negatief seld, want echt te klagen t de passagier in deze klasse Daarvoor zorgt de aanwe- Beid van stewardessen. Bre luchtvaartmaatschappij Bt dat alleen door het tevre- B stellen van de passagier, Belfde passagier ook een vol- Ve keer weer met deze maat- Bppij wil vliegen. Service is ■heel belangrijk begrip in de ■pvereld. Tot die service be- Bt niet alleen het verstrek- van kranten en tijdschrif- de gratis drankjes, maar die maaltijden. ■begon het overigens niet, 54 jaar geleden. Toen in 1932 de eerste stewards in dienst kwamen van de KLM, gebeurde dat om merkwaardi gerwijs de vliegtijd op het tra ject Londen-Amsterdam-Ko- penhagen te bekorten. Die ste wards konden voor het eerst een koud buffet presenteren aan de passagiers en daarmee werd de tussenlanding op Schiphol met ruim een half uur bekort. De stewards namen toen een deel van de taak over van de boord werktuigkundige. Die man had tijdens de vlucht toch niet veel te doen en had tot die gedenk waardige vlucht als taak om ook de passagiers ten dienste te zijn. Dat kwam neer op koffie uit een thermoskan, wat frisdran ken en broodjes en fruit. Anno 1986 is die situatie wel anders geworden. Service is, naast de veiligheid, een van de belangrijkste verkoopwapens van de luchtvaartmaatschap pijen geworden. De jaarlijkse waarderingscijfers voor die service en bijvoorbeeld het eten, worden dan ook bij iedere directie met argusogen beke ken. Op Schiphol is de KLM Cate ring Services de grootste van een hele reeks cateringbedrij ven. Alleen al in deze keuken kunnen op een zomerse dag zo'n 25.000 maaltijden voorbereid worden. Niet alleen voor de KLM-vluchten. maar ook voor nog eens 30 andere vliegtuim- maatschappijen, die Schiphol aandoen. 25.000 maaltijden, dat is genoeg om eén vol Ajax- stadion dus van eten te voor zien. Hoewel, hoe vaak gebeurt het nog dat het stadion in De Meer vol is? De heer F. Rijpstra is bij KLM Catering Services de verant woordelijke man voor het totale productiegebeuren. Terzijde wijst hij de kritische vragenstel aandacht aan de maaltijden te besteden, daar is de kwaliteit van de ingrediënten natuurlijk een eerste vereiste. Groenten moeten vers zijn en vlees moet van de beste kwaliteit zijn. De planning van al die maaltij den voor de verschillende vluch ten is alleen al een uiterst ge compliceerd en nauwkeurig werkje, waarbij de computer nuttige diensten bewijst. KLM Catering werkt aan een pro gramma dat nu al de belangstel ling van andere cateringbedrij- ler er alvast op dat KLM vorig jaar Airline of the Year werd. „We houden voortdurend en quêtes en de suggesties en kri tieken die daaruit voortkomen proberen we te vertalen in ons beleid". De catering op Schip hol Centrum is nu al bijna uit haar produktiehal van krap 12.000 m2 gegroeid. Daar werken zo'n 750 medewerkers in verschillende ploegen en wor den meer dan zes miljoen maal tijden per jaar voorbereid. Waar in de vliegtuigen zelf de ruimte ontbreekt om erg veel ven in binnen en buitenland heeft. In de keukens zelf valt het op hoe secuur er gewerkt wordt. Economisch ook. Het vullen van een paar duizend puddinkjes is een fluitje van een cent. In de slagerij wordt van een enorme berg ossehazen de toumedos gesneden die overigens wel ge plet worden. Ondanks alle massaliteit is er zeker bij de KLMmaar ook bij andere maatschappijen, de mogelijkheid om in plaats van het standaard-menu een aangepast dieetmenu te bestellen. Alleen zal dat bij het reserveren van de vlucht al bekendgemaakt moeten worden. Bij KLM Catering werken twee koks die juist op het terrein van die dieetmaaltijden hun specialisatie hebben. Datzelfde geldt ook voor afwijken de maaltijden om religieuze redenen. „We zijn gebonden aan een be perkte hoogte voor de maaltij den, omdat ze anders niet in de stapelcassettes passen", aldus .VA» redactie Walstraatpromenade 56-60 PZC-bijlagen 4381 EG Vlissingen tel. 01184-84000 Itoestellen 217 en 218) advertentie en administratie: Middelburg: Terneuzen: Markt 51 Nieuwstraat 22 4331 LK Middelburg 4351 CW Terneuzen tel. 01180-81000 tel. 01150-94457 Vlissingen: Hulst: f381 EG Vlissingen Steenstraat 6 Walstraat 56-60 4561 AS Hulst tel. 01184-84000 tel. 01140-14058 Goes: Grote Markt 2 opening kantoren: 4461 AJ Goes Van maandag t/m vrijdag tel. 01100-31800 van 08.00 tot 17.00 uur. VRIJDAG 6 JUNI 1986

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 9