Vijf brandweerkorpsen bij oefening Zandkreek Maritiem werk Arne Zuidhoek in hal Terneuzens stadhuis Douane 400jaar 'WAAR LIGT DE GRENS Omwonenden in geweer tegen opslag bestrijdingsmiddelen 'EN BEHOEVE PLANKZEILERS SCHOTSMAN Vlissingse muzikanten ontberen oefenruimte PZC/ provincie 21 Vernielingen bij inbraak Vlissingen Tas gestolen in Vlissingen Politie waarschuwt voor oplichter Overlegorgaan zwakzinnigenzorg Prijs op expositie in Frankrijk voor Robrecht Stormens Te laat Vacaturebank Nuttig RIJDAG 6 JUNI 1986 otorbotenbaan Veerse eer op andere plaats KORTGENE - De westelijke baan voor snelle motorboten in het Veerse Meer zal een stuk worden verlegd in de richting van de Walcherse kust. Dit gebeurt omdat plankzeilers, die het surfcentrum De Schotsman als vertrekpunt hebben, regelmatig worden gehinderd door de motorboten. Ook de rijkspolitie te water was ontevreden over de bestaande situatie. De strook water tussen de Noordbeve- landse oever en de baan voor snelle motorboten is namelijk dermate smal, dat het bijna onvermijdelijk is dat surfers vanaf De Schotsman in die baan terechtkomen, wat gevaarlijke situaties oplevert. Het besluit om de baan te verleggen werd donderdag in Kortgene bekend gemaakt in een ver gadering van het Recreatieschap Veerse Meer. De rijkspolitie vind het ondoenlijk om in dat gebied voortdurend corrige rend op te treden, zodat nu is besloten om de baan zo te verleggen, dat er tenminste een strook van 600 meter overblijft voor de plankzeilers. In de nieuwe situatie wordt tevens bewerk stelligd dat surfers het Veerse Meer kunnen oversteken, zonder gebruik te VLISSINGEN - In de nacht van woensdag op donderdag is ingebro ken in de rijksscholengemeenschap 'Scheldemond' aan de Brouwenaar- straat in Vlissingen. Een stencilma chine en een inbrander werden met inkt en correctielak besmeurd. Om binnen te komen werd een dakkoepel verwijderd. Bij de politie was niet bekend hoe groot de schade is. VLISSINGEN - In een bar aan de Nieuwendijk in Vlissingen is woens dagavond een tas gestolen. De 23- jarige A. M. T. K. uit Vlissingen deed daarvan donderdag aangifte bij de politie. In de tas zaten enkele waarde papieren, waaronder een rijbewijs en een portemonnee met vijftig gulden. De Vlissingse was gaan dansen en had haar tas onbeheerd op een tafeltje achtergelaten. VLISSINGEN - Het is droevig gesteld met oefenruimten voor muzikanten in Vlissingen. Dat is de uitkomst van een enquête die de Stichting Muzikantenbe- langen in oprichting hield on der (pop)muzikanten in de ge meente Vlissingen. In april werd begonnen met het ver spreiden van 150 enquête-for mulieren, waarvan er inmiddels ruim dertig ingevuld terug zijn ontvangen. Doel van de enquête was om duidelijkheid te krijgen over de behoeften aan oefen ruimten en om collega-muzi kanten te bereiken. De stichting wil volgende week wethouder D. J. P. Bruinooge van Vlissingen een werkplan aanbieden, in de hoop dat er zo snel mogelijk oefenruimten ko men en dat de belangen van de popmuzikanten serieuzer wor den behandeld. „Uit de enquêe blijkt dat er een schreeuwende behoefte is aan goede oefenruimten in de ge meente. Van de 15 bands die hebben gereageerd (wij schatten het totale bestand aan groepen op zo'n 25) is er slechts één groep die geen problemen heeft met de oefenruimte. Verder besteden de muzikanten 15 uurper week per persoon aan het maken van mu ziek", verduidelijkt Geert van Enkevoort, de initiatiefnemer tot de enquête. „Wat verder op valt is dat de muzikanten meer informatie en onderling contact willen hebben. Ook het verkrij gen van studio- en PA(Power Amplifier (faciliteiten staat hoog op de lijst van verlangens van de muzikanten. Ook het feit dat de culturele minderheden buiten hun milieu onbekend zijn is ver meldenswaard", vervolgt Van Enkevoort. hoeven maken van de vrij smalle strook water tussen de Veersegatdam en het uiteinde van de baan voor SAS VAN GENT - De Sasse kunst schilder Robrecht Stormens heeft met zijn schilderijen 'Watermolen', 'Assenede' en 'Rotsen aan de kust' een bokaal en een oorkonde gewon nen tijdens een expositie in de stad Belle in Frankrijk. Aan de tentoon stelling namen onder anderen acht Sasse amateur-kunstenaars deel met schilderijen, etsen, keramiek, manne quinpoppen en aquarellen. snelle motorboten. In het verleden ondervonden de sportvissers op de Veersegatdam hiervan aanzienlijke hinder. Tijdens de vergadering namen de bestuursleden tevens kennis van het onderzoek, dat twee Delftse studen ten hebben verricht naar de wense lijkheid om het waterpeil in het Veerse Meer te verlagen. De studen ten stellen voor om het zomerpeil langer te handhaven en de duur van het winterpeil zodoende te bekorten. Bovendien zou dat peil dan op -0.70 meter NAP moeten liggen. Beide stu denten lichtten tijdens een lezing hun bevindingen toe. De technische adviescommissie van het Veerse Meer merkt naar aanlei ding van het onderzoek op dat de kosten-batenanalyse niet volledig is. Bovendien zijn de buitendijkse gron den niet bij het onderzoek betrokken, zodat de effecten van het voorstel onduidelijk zijn. Ook de effecten van het beheer door Domeinen zijn in beschouwing genomen. De technische advies commissie stelt daarom voor om de proefneming met een gewijzigd peil, zoals dat afgelopen jaar is ge beurd, voort te zetten. In 1985 werd het Veerse Meerpeil gedurende de maand okteober op het tussenpeil van -0.30 NAP ingesteld in plaats van het tussenpeil - zoals tot dan toe gebruikelijk - in oktober op het win terpeil van -0.70 NAP te brengen. Voorzitter mr. J.P. Boersma stelde vast dat met name de waterschappen zich verzetten tegen wijziging van de oude situatie. „Het waterschappen willen geen risico lopen, maar ze heb ben geen argumenten om het be staande peil te handhaven", aldus Boersma. GOES - De brandweerkorpsen van Kattendijke, Goes, Wolphaartsdijk, Kortgene en Colijnsplaat zijn maan dagavond ingezet bij een alarm-oefe ning nabij de Zandkreeksluis. Vóór de sluis aan de westzijde, de kant van het Veerse Meer, stonden twee boten fictief in brand. Aan beide kanten van de brug waren auto's op elkaar gebotst. De rijkspolitie van de groep Kortgene en de Goese gemeentepoli tie hielden het verkeer over de pro vinciale weg Goes richting Zierikzee in de gaten. Het brandweerkorps van Wolphaarts dijk bestreed de brand op een beton- ningsvaartuig van rijkswaterstaat. Het vuur op dit schip van het loods wezen ging gepaard met rookontwik keling. De spuitgasten van Wol phaartsdijk redden daar drie slachtof fers, gespeeld door leden van het Goese jeugdbrandweerkorps, en zet ten voor de brandbestrijding de mo- torspuitaanhangwagen in. Daartegenover lag een platte schuit aan een steigerpaal gemeerd. Op dit brandende vaartuig waren ook drie 'slachtoffers'. Zij werden gered door de brandweerlieden van Kortgene. Het korps bereikte de vuurhaard met een bootje van de Dienst der Domei nen, zoals ook staat beschreven in het reddingsplan dat wordt gebruikt bij calamiteiten op het Veerse Meer. Van af een steiger in de buurt waren twee slachtoffers in het water geraakt. De duikploeg van de brandweer Goes viste de drenkelingen uit het water. Zowel automobilisten vanaf Noord- Beveland als bestuurders vanuit Goes werden afgeleid door de brandende schepen. Het resultaat: twee auto ongelukken, één aan elke zijde van de brug. Het Kattendijkse brandweer korps bevrijdde met behulp van mate riaal uit de hulpverleningswagen van brandweer Goes vier slachtoffers uit hun beknelde positie. Ongeveer het zelfde ongeval deed zich voor aan de andere kant van de brug; de brand weerlieden van Colijnsplaat boden daar de helpende hand aan zes slacht offers. In een van de auto's brak brand uit. In werkelijkheid zouden de onge lukken zijn gebeurd op de tweebaans- weg. Maandagavond waren de auto's voor de oefening op de parallelweg tegen elkaar gereden. De oefening liet aanvankelijk op zich wachten. Niet omdat de hulpverleners te laat bij hun post waren, maar omdat de ramp zelf zo'n 25 minuten te laat begon. Een woordvoerder van de regionale brandweerkring Noord en Midden Zeeland zei dat 'de oefening voor negentig procent was geslaagd. Zou dat percentage honderd bedra gen, dan was oefenen niet meer no dig', aldus de zegsman. Het doel van de gezamenlijke brandweeroefening was om de disciplines van de korpsen te testen en de onderlinge samenwer king te verbeteren. ZIERIKZEE - De rijkspolitie van Schouwen-Duiveland waarschuwt voor een scharenslijper, die vooral oudere mensen probeert op te lich ten. Er zijn al verschillende klachten binnengekomen over abnormaal ho ge bedragen, die man voor het slijpen van messen vraagt. In één geval moest iemand 150 gulden neertellen voor het slijpen van vier messen. De politie adviseert eerst naar de kosten te vragen. MIDDELBURG - Zwakzinnigenzorg - Het Provinciaal Overlegorgaan Zwak zinnigenzorg (POZ) houdt op donder dag 26 juni om twee uur een extra vergadering in het gebouw Dam 31 in Middelburg. Op de agenda staat on der meer de notitie van de sectie zwakzinnigenzorg over de planning. De POZ vergadering van 11 septem ber is verschoven naar donderdag 25 september. Een beeld van de alarmoefening op éèn van de ingezette vaartuigen bij de Zandkreeksluis. Eén van de activiteiten die de Stichting Muzikantenbelangen in oprichting wil organiseren, is het opzetten van een vacatuere- bank voor muzikanten. „Wij willen van alle muzikanten ge gevens verzamelen, zoals het soort instrument dat zij bespe len en hun favoriete muziek soort. De mensen die zoeken naar medemuzikanten kunnen dan met een eenvoudig telefoon tje naar de Piek in Vlissinqen elke maandagmiddag van 13.00 uur tot 17.00 uur informatie krijqen over andere muzikan ten", aldus Van Enkevoort. Andere activiteiten zijn het zo snel moqelijk creëren van oefen- fhimten, het verlenen van ver schillende diensten, belangenbe hartiging van de muzikanten en het organiseren van jamsessies, workshops en cursussen. De Stichting Muzikantenbelan gen in oprichting houdt vandaag (zaterdag), een jamsessie in de Piek van 15.30 uur tot 17.30 uur. Apparatuur en instrumenten zijn aanwezig. TERNEUZEN - Vanaf vandaag (vrij dag) tot en met 3 juli hangen in de hal van het stadhuis van Terneuzen werken van de kunstenaar Arne Zuidhoek. Het gaat om 'maritieme werken', de specialiteit van Zuid hoek, die in 1941 in Amsterdam werd geboren. In zijn geboortestad studeerde hij aan de rijks Academie voor Beeldende Kunsten. Daarvoor had hij overigens op een aantal koopvaardijschepen ge varen; en z'n diensttijd voltooide hij bij de Koninklijke Marine. Na de academie ging hij aan de slag als beeldend kunstenaar en publicist. Aan inspiratie had hij geen gebrek; de talloze reizen met zijn schoener 'De Hoop' leverden hem voldoende mate riaal op. Zuidhoek werd ook medewer ker van twee tijdschriften op nautisch gebied, 'De Blauwe Wimpel' en 'Spie gel der Zeevaart'. In '74 begon hij zijn schrijversloopbaan. Inmiddels heeft hij tien 'titels' op z'n naam staan. Dat Zuidhoek hing donderdag zelf zijn werk op werk leverde hem trouwens ook de nodige onderscheidingen op. Het aantal tentoonstellingen in bin nen- en buitenland is niet meer te tellen. In de stadhuishal in Terneuzen zijn aquarellen en waterverven van moderne zeilschepen te zien. Het zijn met name vaartuigen die deelnamen aan de zeilmanifestaties 'Sail 80' en Sail 85'. Vooral de trotse windjam mers vallen op. De douaniers Z. van der Laan (links) en R. Simjouw aan het werk in de haven van Terneuzen. Aan boord van het schip wordt de lading vergeleken met de vrachtbrief. Dienstgeleider T. Meertens van de post douane en accijnzen in Terneuzen haalt een nieuwsbrief met de flitsende kop 'Douane 400' voor de dag. Daarin staat alles over de viering van het 400-jarig bestaan van de douane in Nederland. Het wordt een feest met hapjes en drankjes en allerlei leuke verrassingen. „Kijk, er wordt hier ook gesproken over een bloemenattentie. Op vier grensovergangen aan de oostgrens krijgt het inkomend en uitgaand verkeer op donderdag 12 juni een bloemetje. Het was misschien leuk geweest om dat hier ook te doen, maar eigenlijk heeft het geen zin, omdat de personencontrole aan de zuidgrens begin jaren zeventig is afgeschaft". Het personeel van de douanepost in Terneuzen is nog nauwelijks in feeststemming. De douane mag dan wel 400 jaar bestaan, zeker in Ter neuzen gaat het dagelijks werk ge woon door. Meertens is nog nauwe lijks z'n verhaal begonnen of een douanebeambte wrijft hem een kof- fiekaart onder de neus. „Er is vier keer koffie genomen, dat kunnen toch nooit 36 kopjes zijn?" Meertens fronst de wenkbrauwen. „Ach, wat doet het er toe, zet ze er maar op", mompelt hij. Een moment later komt een andere collega binnenge wandeld met een dik pakket formu lieren onder de arm. Of Meertens die maar eens op z'n gemak wil bekijken. „Ik zie het al, een gewij zigd fiat, er klopt iets niet", aldus de dienstgeleider. Meertens geeft toe dat de douane formaliteiten in de loop van de jaren sterk vereenvoudigd zijn. Tenmin ste voor de vrachtwagenchauffeurs en de expediteurs. Voor de douane ambtenaren is het werk alleen maar ingewikkelder geworden. Plaatsver vangend dienstgeleider J. F. Tolle naar knikt. „Je kunt rustig stellen dat de werkdruk bij de douane de laatste tien jaar enorm is toegeno men. Die druk zit 'm niet zozeer in de hoeveelheid werk, maar in de kwaliteit van het werk. Als douane man moet je tegenwoordig overal verstand van hebben". „Zeker in een regio als de onze", vult Meer tens aan. „We worden elke dag geconfronteerd met een scala aan voorlichting en wetgeving van de Europese Gemeenschap. Dat is moeilijk bij te houden en bovendien neemt het transport van steeds meer verschillende goederen sterk toe". Tollenaar stelt vast dat het beroep van douanier niet zo nostalgisch is als de meeste mensen denken. „Nee, de tijd dat we constant achter smokkelaars aanzaten is voorbij. Ons werk is voor 75 procent een administratief gebeuren. De rest is toezicht, vroeger was het precies andersom". Daar weet Meertens van mee te praten. „Voor de jaren zestig had je nog in elk dorpje een veld- dienstpost. Ik zat zelf in die tijd ergens in Brabant. Wat je deed was het lokale grensverkeer in de gaten houden. Ik heb het nog meege maakt dat ik 's nachts een stuk of twintig 'pungelaars' met pakken boter door het veld zag kruipen. Soms was ik met de spijkerplank in de weer. Die wierp ik van te voren uit. Als een met boter gela den auto dan niet op mijn stopte ken reageerde, stond ie een kilome tertje verder met lekke banden. Ik kwam dan op het fietsje achter aan". Het douanewerk is dan wel een administratief gebeuren geworden, hetzelfde geldt voor de frauduleuze activiteiten. Het onder de zitting van de autostoel weggemoffelde slofje sigaretten, heeft plaats ge maakt voor de witte boordencrimi naliteit. En daar heeft de douane in de grensstreek nauwelijks vat op. Meertens: „Daar hebben wij niks mee te maken, dat zijn zaken voor het fraudeteam". „Inderdaad, er wordt eigenlijk al leen nog gefraudeerd op papier. De grote tijd van het smokkelen is voorbij", zegt Roman Hemelsoet uit het gehucht Driekwart bij Zand straat desgevraagd. Hemelsoet, die vroeger bekendheid genoot als 'smokkelprins'. concludeert dat er niks meer te smokkelen valt. „Soms kom ik aan de grens en dan vraagt zo'n jong commiesje: heeft u nog iets aan te geven? Dan zeg ik altijd: nee. maar als u iets weet. vertel het me dan, dan kan ik misschien nog een paar centen verdienen. Dan moet je ze zien kijken". Als het aan Hemelsoet ligt, dan mogen de EG-grenzen morgen wor den afgeschaft. „De prijsniveaus verschillen nauwelijks meer, wat valt er nog te smokkelen? Ik geloof dat je tegenwoordig al met 800 gulden aan goederen de grens mag passeren. Nou, neem dan eens een auto waar vier man inzit, dan heb je al een aanhangwagen nodig. Ik snap niet dat er op het punt van die grenzen nu al 400 jaar geklungeld wordt. Kijk eens naar Verenigde Staten. Dat is het machtigste land van de wereld geworden, omdat er geen grenzen zijn". Het valt dus mee met de smokkel in het Zeeuws-Vlaamse grensgebied. Tollenaar beaamt dat. De surveil lancedienst vat op een stil landweg getje nog wel eens een smokkelaar in de kraag, maar om erg spectacu laire aanhoudingen gaat het in de regel niet. Inderdaad, men mag in derdaad voor zo'n 900 gulden aan boodschappen mee de grens over nemen. Een speciale regeling is er voor sigaretten, tabak en gedistil leerd en verder heeft het lokale grensverkeer zich aan bepaalde re gels te houden. Meertens: „Het gaat bij die 900 gulden om een vrijstel ling voor reizigersbagage. Je kunt je wel afvragen waar de grens tussen bagage en handelsgoederen ligt". Met de afschaffing van de grenzen, zoals door Hemelsoet voorgesteld, hebben de douanebeambten duide lijk minder haast. Dat moet erg geleidelijk gaan. Voorlopig wordt nog gewerkt aan het vereenvoudi gen van de douaneformaliteiten. Zo komt er per 1 januari 1988 een formulier waarmee in 'de Gemeen schap' in één keer alle douanehan delingen kunnen worden afgewerkt. „Het zogenaamde 'Enig document'. Dow Chemical en CPC hebben er al een proef mee gedaan en die is uitstekend verlopen", aldus Tolle naar. Overigens is er volgens de waar nemend dientsgeleider vrijwel nooit sprake van oponthoud voor de chauffeurs aan de grensposten. „Je ziet wel eens een file van tien vrachtwagens bij de grensover gang in Sas van Gent staan. Maar daar heeft de douane niets mee te maken, de chauffeurs laten op die plaats hun papieren in orde maken door een expediteur". Echte klachten over oponthoud ko men volgens Tollenaar uit Italië. Daar komt het voor dat chauffeurs uren of soms dagen moeten wach ten. „Vermoedelijk heeft dat te ma ken met de binnenlandse wetgeving daar". Behalve in de grensstreek is de douanepost Terneuzen ook actief in de Terneuzense haven en beheert daar een aantal douaneloodsen. Meertens: „Die zijn bestemd voor de opslag van douanegoederen. Goederen dus waarover nog belas ting moet worden betaald". Binnen komende schepen worden regelma tig gecontroleerd. „Soms gaat er een hasjhond aan boord, maar echt grote drugsvondsten zijn er in Ter neuzen nog niet gedaan. Een keer hebben we een hasjbootje in Bres- kens gehad", aldus Meertens. Ach, eigenlijk zit de douane in Zeeuwsch-Vlaanderen niet op grote drugsvangsten te wachten. Er is al genoeg te doen en dat terwijl het team onderbezet is. Er werkt zo'n 115 man bij de post Terneuzen en dat zijn er vijf te weinig. Het is dus duidelijk dat niet ieder een naar het jubileumfeest in Den Haag kan. Daar hebben de organi satoren rekening mee gehouden. De 'thuisblijvers' kunnen de twaalfde ook rekenen op een leuke attentie. De douanebeambten in Terneuzen zien dat, ondanks twijfels over 'die 400 jaar', met belangstelling tege moet. In Terneuzen is men er name lijk nog niet helemaal uit of de douane in Zeeuwsch-Vlaanderen ook 400 jaar bestaat. „Bij mijn weten is de zuidelijke landsgrens in 1843 bij de grensovereenkomst van Maastricht vastgesteld. Volgens mij zijn er toen pas douaneposten in Zeeuwsch-Vlaanderen gekomen", aldus Meertens. Waldemar Ysebaert SEROOSKERKE (W.) - De inwoners van Serooskerke die bezwaar hebben gemaakt tegen de voorgenomen uit breiding van het bedrijf Groenleer in dit dorp konden donderdagavond vragen stellen om opheldering te krijgen over wat er nu precies gaat gebeuren. Ze maakten van de gele genheid gebruik om hun argumenten mondeling toe te lichten. Het bedrijf heeft een uitbreiding van de hinder wetvergunning gevraagd om in plaats van 15 ton nu maximaal 24 ton bestrijdingsmiddelen te mogen op slaan. De hoofdvestiging van Groen leer is in Kapelle; de loods in Seroos kerke. nu een dependance, zou voor taan moeten dienen als opslagplaats. De omwonenden vinden dat te ge vaarlijk in een gebied dat zo dicht bevolkt is. Ze zijn ervan overtuigd dat een bedrijf dat gevaarlijke stoffen opslaat niet in de bebouwde kom hoort, en zeker niet in de buurt van een school en een levensmiddelenbe- drijf. H. G. Bomhof van de inspectie voor milieuhygiëne was het daar eigenlijk wel mee eens: „Als het om een nieuw bedrijf ging dan zou ik de gemeente adviseren om geen hinderwetvergun ning te geven. Dat kan ik u keihard zeggen". Maar omdat het om een bestaand bedrijf gaat dat al een ver gunning heeft, luidt Bomhofs advies precies andersom. De gemeente Veere moet volgens hem de kans aangrijpen om de veiligheidseisen te verscher pen, want de richtlijnen die golden toen het bedrijf in 1977 de hinderwet vergunning kreeg, zijn sterk verou derd. De omwonenden vinden dat juist een argument om de huidige vergunning in te trekken in plaats van een nieuwe te verlenen voor een grotere opslagca paciteit. Als b en w daartoe zouden besluiten, moet het bedrijf verhuizen naar een industrieterrein en zou de gemeente een schadeloosstelling moeten uitkeren. En daar is geen geld voor. want het rijk zal in zo'n geval niet bijspringen. Er zijn dus drie mogelijkheden: de gemeente geeft de vergunning niet en alles blijft bij het oude, de gemeente geeft hem wel en Groenleer breidt zijn vestiging in Serooskerke uit, of de oude vergunning wordt ingetrokken en Veere betaalt het bedrijf een scha deloosstelling. De bijeenkomst in het wijkgebouw De Zandput was bedoeld als een informele informatieavond. De me ningen over de resultaten ervan wa ren verdeeld. Bugermeester me vrouw G. W. van Montfrans-Hartman na afloop: „Het was een nuttige bij eenkomst, we hebben een goed ge sprek met de bevolking gehad." Een van de omwonenden: „Ik had het idee dat ik tegen de commissarissen van het bedrijf aan zat te praten. De gemeente luistert niet serieus naar ons." Een ander: „Met zo'n inspraak avond wordt alleen geprobeerd om straks die vergunning te kunnen goedpraten. Die komt er toch wel, het is doorgestoken kaart." Wanneer de gemeente met een voorlo pige beschikking komt is nog niet bekend. De burgemeester: „Het is een ingewikkelde zaak, ik moet eerst alles een goed op een rijtje zetten."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 29