ASFALT auto fiat met croma in prestige-klasse r exposities PZC/ vrijdagkrant alfa schone volvo theoriediploma Hyundai bitumen ten broeke balans 17 beelden buitei zkc lupy. vanAarn vloemans de visser museum acolye murre de stenge bloempotten schotse huizen nieuwvliet vleeshal streekmuseum wynstock grafiekgala minnaard selectie vlamingen VRIJDAG 6 JUNI 1986 Wat is asfalt, waar wordt het gemaakt en is het nog steeds populair in de wegenbouw? Dat zijn een paar vragen die in dit artikel aan de orde komen. Asfalt is een Grieks woord en wil zoveel zeggen als zwart tot zwartbruin mineraal hars. De specifieke geur ervan is inherent aan bitumen die in de asfalt verwerkt is. Die bitumen is een aardolieresidu en wordt onder de naam aardpek naast grind, zand en vulstof uiteindelijk de hete brei die er door die kolossale machines op de weg wordt gelegd. Het eerste stampasfalt werd in 1873 in de Kalverstraat in Amsterdam gelegd, 50 jaar geleden gebruikte men voor 't eerst het huidige petroleumasfalt. We zijn op bezoek geweest bij Bruil Apeldoorn, een van de grote wegenbouwers in Nederland, die met tal van fabrieken en transportmaterieel beton- en asfaltwegen maakt. Hoofd bedrijfsbureau H. W. de Groot zegt over die zware voertuigen: „We maken werk met werk. Het aantal automobilisten is dan wel toegenomen in de laatste jaren, de hinder die het wegdek daarvan ondervindt is beperkt. Het zijn veel meer de zware vrachtwagens die de rijsporen in het asfalt maken. Gemiddeld na vijfjaar moeten wij in actie komen om een weg weer in orde te maken en dat kan variëren van schrale plekken bijwerken tot een hele nieuwe laag aanbrengen over een paar kilometer. De lapmiddelen met een beetje asfalt, een kannetje teer en wat steenslag is maar een noodoplossing". Wegenbouwers zullen in de toekomst niet zoveel nieuwe wegen meer aanleggen. 95 procent van het Rijkswegenplan is immers vervuld. Het zal veeleer neerkomen op onderhoud en uitvoer van kennis. „We zitten nu met een aantal wegenbouwers onder de naam Aduco International in landen als Mali, Soedan en Mozambique. En dat gaat om hele grote werken, als je nagaat dat ik in mijn 25-jarige carrière 150 km snelweg heb zien aanleggen bij Bruil en in Mali moet een stuk komen van 100 km, dan praatje over hele andere verhoudingen. Het laatste stuk snelweg waar we nu druk mee zijn is de A28, het deel Zeist-Amersfoort. Daar hebben we twee 'fabrieken' staan die per uur 150 kuub beton produceren en werken met de traditionele treinen om de laag neer te leggen. Voor betonwegen hebben we een zogeheten SGME in actie die 400 meter weglengte van 11 meter breed, twee rijstroken plus vluchtstrook, in één keer kan leggen". Wat gaat er precies in één ton asfalt? Aan grind 545 kilo, 354 kg bergzand, 58 kg vulstof en 43 kg bitumen. Hoewel er het minst aan gewicht aan bitumen in het asfalt zit, maakt dat toch 80 procent van de kostprijs uit. Het meeste materiaal komt ait Nederland, zo wordt het zand bijvoorbeeld in de Betuwe gewonnen en dient uiteraard aan een constante kwaliteit te voldoen. Behalve de bitumen wordt alle materiaal eerst in een grote trommel met gigantische branders drooggestookt. Dan gaat de bitumen erbij die afhankelijk van waar het asfalt wordt gebruikt, van een bepaalde hardheidsgraad is (80/100 voor Het aanleggen van een asfaltweg; in dit geval niet voor het autoverkeer, maar voor vliegtuigen op het Vliegveld Eindhoven. rijkswegenplan is al bijna klaar normaal verkeer en 40/60 voor veel afremmend en stilstaand verkeer). Door toevoeging van polymeren krijgt het asfalt nog wat meer kwaliteit, waardoor op kruispunten de bekende ribbelvorming wordt tegengegaan. Wist u overigens dat twee rijstroken en de vluchtstrook strakgespannen touw hoevéél en waar er asfalt wordt gelegd. Een afwijking van meer dan 2 mm of geringe vlakheid, dichtheid dan wel stroefheid betekent een korting op de aanneemsom. En als het heel erg is afbreken en opnieuw leggen, maar dat komt zelden voor. van samen 11 meter breed ruim 20 cm scheef liggen? Die hellinghoek van 2 cm per meter is noodzakelijk om al het hemelwater te kunnen afvoeren naar de berm en de daarin eventueel aanwezige waterputten. Bij het leggen van een strook asfalt is de 'balkman' dan ook een belangrijke figuur op de grote machine, waarin vrachtwagens hun lading van 130-160 graden Celsius storten. Die man bepaalt met een meetinstrument langs het „We dwingen onszelf om constante kwaliteit te leveren. Dat moeten we uiteraard ook van onze leveranciers krijgen. Zo moet het zand bijvoorbeeld aan een bepaalde grofheid voldoen, binnen de zogeheten 'zanddriehoek' vallen", zegt De Groot, die nog even ingaat op de klachten dat hier en daar verzakkingen en hobbels in het wegdek zitten. „Dat is door de beheerders met voorkennis van zaken gedaan, het is geen slechte wegenbouw. Zo'n weg H. W. de Groot, hoofd van het bedrijfsbureau Van Bruil. moet nog inzakken, dat kun je doen door een flinke overbelasting van een berg zand, maar ook door er verkeer over te laten rijden. Na een tijdje staat de zakking stil, dan vlakken wij de hobbels af en leggen een mooie strakke afwerklaag aan". De laatste tijd is er een lichte voorkeur merkbaar voor cementbeton, wegen die we uit de na-oorlogse jaren nog goed kennen. Het rijden over de uitzetnaden, het 'gedoenke-doenk' zit nog in je oren, was niet bepaald een comfortabele manier van reizen. Nieuwe technieken verbeterden het comfort echter en qua kostprijs blijft cementbeton interessant. „Hoewel, met de dalende olieprijs is de bitumen ook een stuk goedkoper geworden", licht De Groot toe. Op de A28, tussen Nunspeet en Harderwijk heeft Rij kswaterstaat ze ven j aar geleden een proefvak aangelegd van drie delen. Op die stukken van achtereenvolgens asfaltbeton, gewapend cementbeton en cementbeton moet na jaren van belasting blijken wat het beste voldoet. Voordelen van cementbeton zijn naast de lagere kosten de geringe slijtage en de mogelijkheid om de weg in één laag neer te leggen. Door hergebruik van oud asfalt wordt de laatste jaren ook bespaard op de kosten van wegenaanleg. Dit geregenereerd asfalt, 20 procent is oud materiaal, wordt door oververhitting van nieuw asfalt samengevoegd en blijkt in kwaliteit niets onder te doen voor totaal nieuw asfalt. SIEM LEEUWENKAMP De nieuwe Fiat Croma die pas in september op de Ne derlandse markt verkrijgbaar is komt voort uit een samen werking met SAAB en Lancia. Elk merk voor zich heeft er een geheel eigen gezicht aan kun nen geven. Buiten die stijloefe ningen voor de fabrieksontwer- pers, Fiat geloofde vijf jaar geleden niet meer in zijn eigen kunnen, is het succes ook af hankelijk van de prijs die er voor de diverse modellen ge vraagd wordt. Fiat zit wat dat betreft een stuk gunstiger dan de collega's. Voorlopig is een prijs vastgesteld voor de 2000 CHT van 34 mille, de turbo komt op 46.570 en de turbo diesel op 45 mille. Prijzen die thuishoren in de prestigeklasse waarin in Europa jaarlijks ruim 1,1 miljoen auto's worden verkocht. Een fel bevochten klasse met in Nederland 10,2 procent marktaandeel. Fiat zal de Croma in vijf uitvoe ringen gaan leveren. Het model met de 1600 motor zit niet in het programma. Wel de 2000 CHT, de 2000 IE 39.800), 2000 turbo IE, 2500 diesel 38.000) en 2500 turbo-diesel. Het eerste model heeft de bekende 2 liter-motor van Fiat waarmee door Control led High Turbulance (CHT) een stuk zuiniger gereden kan wor den. Door twee afzonderlijke in- laatpoortkanalen en optimale werveling van het brandstof mengsel is naast die zuinigheid ook een soepeler draaiende en schonere motor verkregen. Het vermogen van deze motor is 90 pk bij 55 tr/min, koppel van 169 Nm bij 2800 tr/min. Een accelle- ratie van 0 tot 100 km in 11,8 sec. De twee andere benzinemotoren zijn tot heel wat meer in staat weliswaar onder inlevering van verbruikcijfers. Zonder turbo maar met injectie komt de Cro ma 2000 IE op 120 pk. De turbo trekt er nog 35 pk bij. Dat geeft dan achtereenvolgens 192 km/ uur en 210 km/uur als top op de teller. Dat zijn zonder meer snel heidskanonnen en dan vooral de 2000 turbo IE die gaat bij 160 km nog gewoon voluit door met zelfs nog een tikje in de rug. Gelukkig is de wegligging uit zonderlijk goed. Doet de vering straf maar comfortabel aan en zitje als gegoten in de op Merce- des-hardheid gebrachte stoelen. De cijfers voor de diesels: 75 pk bij 4200 toeren en een koppel van 162 Nm, 2200 tr/min met een top van 165 km/uur voor de turboloze 2,51 en 100 pk met een koppel van 217 NM bij 2300 toeren en een top van 185 km/ uur met turbo. De introductieritten die onder redelijk zonnige maar ook natte weersomstandigheden plaats vonden, gaven een goed beeld waartoe deze Croma's in staat zijn. Goed onder controle te houden bij zeer hoge snelheden, in lange bochten wat last van trage stuurreacties, de vier schijfremmen doen hun werk op tijd en je voelt je in de duurste Fiats als een vis in ruim water. Dat is vooral het kenmerk van deze auto, een interieur dat naar alle richtingen uitdeint. Daar door zit je op elke plek gewoon breeduit en denk je nergens: waar laten we onze ledematen, dan wel de meegenomen baga ge. De Croma heeft een sedan voor komen met een hatchback-idee door dat korte iets opgehoogde kontje als gevolg van de stevige klep met achterruit. Het lijkt zo bijzonder veel op de VW Passat. De voorkant heeft niet zo'n sail lante styling of het moest opval lend Fiat-logo zijn. Standaard zal het de Croma-kopers aan weinig ontbreken vooral in de turbo I, naar verwacht het meest gevraagde model in ons land, zijn alleen nog ABS en automatische hoogteregeling van de achteras als extra te bestellen. De rest zit er voor die bijna 47 mille al in. Fiat denkt van de Croma dit jaar rond de 750 en in '87 tegen de 2500 stuks te verkopen. En de doelgroep is duidelijk richting welgestelden die nu van die vierkante Fiat-lijn bij de topmo dellen verlost zijn. SIEM LEEUWENKAMP De Alfa 33 met 1.3 liter-motor met extra vermogen levert een top van 172 km per uur. Aan de Alfa 33-reeks is een nieuweling toegevoegd die het vooral moet hebben van de sportiever ingestelde Alfisti. En imet sportief bedoelen we dan, houden van wat extra vermogen om daarmee sneller te accellereren en een pittig gangetje erin houden. De Alfa 33 1.3 Super heeft een bekend boxermotortje maar komt dankzij de twee dubbele carburateurs op 86 pk en dat zijn er acht méér dan in de gewone Alfa 33. Voor 22.230 ofwel ruim twee mille meer dan de Milano zoals het instapmodel tegenwoordig heet, levert Alfa Romeo standaard ook nog elektrisch te stellen zijruiten aan de voorportieren. Getint glas, toerenteller (een standaard-must lijkt me, in een Alfa zeker) en lichtmetalen wielen moeten als extra betaald worden en zouden de prijs op 24.950 brengen. Terwijl iedereen druk doende is om met katalysatoren en tal van sensoren, dan wel hulp middeltjes en met mindere kwaliteit benzine toch nog thuis te omen, heeft Volvo een 2-litermotor gebouwd die alle benzinesoorten' kan hebben. Met de loodvrije normale ben zine van RON 91 tot en met RON 98, waaronder dus ook de eertijds in te voeren Euro super, weet deze Volvo-motor B200EA raad. De motor is voorzien van elektronica die automatisch het ontstekings systeem aanpast aan het ge bruik van de kwaliteit brand stof. Verder worden door het terug voeren van uitlaatgassen naar de cilinders en opnieuw ver branden ervan en het toevoe gen van schone lucht, diverse gassen (HC, Co, NOx) nage noeg 'schoon' door de uitlaat gebracht. Dit EGR-Pulsair systeem is in wezen het be langrijkste onderdeel van de 2-liter-injectiemotor - op bij gaande tekening is te zien hoe de uitlaatgassen via de leiding links nog eens worden naver- brand om zo schoon mogelijk de motor te verlaten. Volvo zal op alle types van de 360 deze motor gaan voeren en dat betekent t.o.v. de B200F- motor een toename in vermo gen met 3 pk naar 112 pk totaal. De motor was al drie jaar in produktie in Zweden voor de landen die strenge toelatingseisen kennen. Na Zwitserland. Oostenrijk. Zwe den en Australië nu dus ook in eigen land omdat de wet dat in de toekomst gaat eisen. Van wege capaciteitsproblemen kon het nog niet eerder in de Volvo's 360 voor Nederland gebouwd worden. De auto met deze schone motor kost 25.975, wie per se loodvrij normaal met katalysator wil rijden is aangewezen op de B200F-motor, die de 360 775 duurder maakt. „Op 15-jarige leeftijd mag je van kinderen best verwach ten dat ze die verkeerskennis hebben die ze later bij het halen van een rijbewijs ook nodig hebben. Met het beha len van dat volwaardige theo riediploma hebben ze de helft van hun bromfietscertificaat binnen en krijgen later vrij stelling van theorie bij het halen van hun rijbewijs als ze voldoende uren theorieles bij een erkend instructeur heb ben gevolg". Dat idee legde de voorzitter van de Raad voor de Verkeers veiligheid mr. P. van Vollenho ven neer op de jaarvergade ring van de BOVAG-COA, het overkoepelend orgaan van rij schoolhouders. De Raad pleit al jaren voor verplicht ver- keersonderwijs in het voortge zet onderwijs, de minister vindt evenwel dat ouders en leraren dat zelf maar moeten regelen. In Zeeland wordt een experiment voorbereid met verkeersinstructie voor de bo venbouw van het voortgezet onderwijs. Van Vollenhoven vindt het treurig dat in dit Europese jaar voor de Ver keersveiligheid nauwelijks iets is voorbereid en er geen sprake van enige actie is. „In dit kader zou de Europese Ge meenschap samen met de au toindustrie die nu haar eeuw feest viert speerpunten voor een grotere verkeersveiligheid kunnen bepalen. Er wordt veel aandacht besteedt aan de ka talysator maar het startschot voor universele invoering van bijvoorbeeld het ABS-systeem is dit jaar nog niet gegeven. We schrikken van de kernramp in Tsjernobyl met duizenden do den in de komende dertig jaar maar niet als in diezelfde pe riode meer.dan een miljoen verkeersslachtoffers vallen in de Europese Gemeenschap". De rijvaardigheidsritten die onlangs in Friesland van start zijn gegaan kunnen volgens de Raad in tal van opzichten wor den toegepast. Het econo misch belang (produktiever- lies per jaar door verkeerson veiligheid is twee miljard), werknemers zo'n cursus laten volgen; alternatieve straf van de verkeersrechter; als rechtvaardigheidsrit bij afzien van vervolging en premiekor ting van verzekeraars voor hen die na ongeval een of meer ritten gaan volgen. De BO VAG-COA zou in dat licht op landelijke schaal voorwaarden moeten scheppen voor een professionele aanpak. In Fries land hebben de taxibedrijven zich met een honderdtal chauffeurs direct voor de rechtvaardigheidsritten aan gemeld. Hyundai is gestaag aan de gang om haar modellenserie uit te breiden. In goedkoopste uitvoering van de Pony, de 5-deurs met 1.3 ltr motor wordt er voor 16.495 met katalysator 'schoon gestookt'. Voor 500 meer krijgt men van deze Koreaanse fabrikant nog een kofferbak extra. Wat veel meer is komt op rekening van de vormgeving, deze Pony ziet er een stuk aantrekkelij ker uit. Je hebt dat ook bij de Stellar, als je die van achter nadert moet je goed kijken om hem niet met de prestigeuze Maserati Biturbo te verwar ren. Bij deze sedan willen we niet zover gaan, maar het ziet er een heel beetje aangenamer uit dan die 5-deurs versie. Voor het overige is er weinig veran derd, de Pony is aantrekkelijk aangekleed van binnen. Rijge drag is heel behoorlijk en je zit comfortabel achter een wel licht iets te plastiekerig dash board. De luxe GLS met 1.3 ltr heeft nu een 5-bak die ook in de 1.5 GL en GLS zit, welk laatste type ook nog lichtme talen velgen en bredere ban den heeft. De duurste Pony sedan komt op 25 mille en heeft een automatische ver snellingsbak. Hyundai XP Sedan Janny ten Broeke exposeert tot en met 17 juni foto's, gra fiek en schilderijen in de ten toonstellingsruimte bij de Ka pel van St. Maarten in Hooge- lande. Het werk van Janny ten Broeke wordt in sterke mate beïnvloed door de natuur en het landschap. (Kapel van St.- Maarten, Hoogelandseweg Hoogelande. Geopend dage lijks vanl3 tot 19 uur). In het BKR-centrum voor ex positie en kunstuitleen in Mid delburg exposeert Elsa West- land tot en met 5 juli beeld houwwerk. De beeldhouwwer ken zijn te bezichtigen tijdens de openingsuren van het cen trum. (Balans 17, Middelburg, woensdag, donderdag en vrij dag: 12.00 tot 17.00 uur, zater dag 11 tot 16.00 uur). De Haagse kunstenaars van der Nahmer, Bram en Ula van Ophuysen laten en met 3 juli ieder vier houwwerken zien in de van 'Inter Scaldes' in Kruir gen Twee vrouwen exposeren af morgen (zaterdag) tot met 26 juni in het Zee Kunstenaars Centrum Kloveniersdoelen. MargaK: ven uit Nijmegen toont selectie uit haar keram werk. Tere kleuren aan bracht op porcelein in vont van schalen, zuilen en obe ken. Marjolein Varekamp Groningen exposeert etsen pentekeningen. (Kloveniersdoelen, Achter Houttuinen 30 Middelbi Dinsdag tot en met zate 14.00 tot 17.00 uur) In het Markiezenhof te Bergen op Zoom wordt een overzichts tentoonstelling gehouden van werk van schilderes Lucy van Dam van Isselt. De van oor sprong Bergse Lucy van Dam leefde van 1871 tot 1949 en werkte onder meer in Veere. (Tot 10 augustus, maar nim mer op maandag). De schilderes Bea de Visser exposeert tot en met 28 juni acrylwerken in het gebouw van de Kunstuitleen in Mid delburg. Er is onder meer een zevenluik (van zeven bij twee meter) te zien, met de titel 'Abfahrt'. 'Aanwinsten '85, een keuze' is de titel van een expositie, die tot 20 juni is te zien in het Zeeuws Museum, Abdij 3 in Middelburg. De expositie be staat uit archeologische voor werpen, schilderijen, heden daagse kunstvoorwerpen en natuurhistorische objecten. De geëxposeerde voorwerpen zijn aangekocht, geschonken of gevonden. Het Zeeuwse Mu seum is op werkdagen ge opend van 10 tot 17.00 uur. De Vlissingse galerie 'De Blaeue Acolye' (Bellamypark 22) richt zich speciaal op de zeezijde met exposities van maritieme schilderijen van Rieks Hamminga, Oudes, Jaarsma, Dekker, Groen, Pee- ters en andere in de maanden mei en juni. Doorlopend: mari tieme topografische prenten. Open: dinsdag tot en met za terdag van 13.30 tot 17.00 uur. Matthy Murre exposeert beeldhouwwerk en pastels in de Crédit Lyonnais Bank aan de Grote Markt in Goes. De tentoonstelling is in de maan den mei en juni dagelijks open van 9 tot 16.00 uur. De Borselse kunststichting De Kern exposeert tot en met 30 juni werken van Maarten Mou- rik en Margrieth Zijlstra in De Stenge in HeinkenSzand. Mar grieth Zijlstra stelt schilderij en ten toon en Maarten Mou- rik visuele poezië. Het echt paar Mourik-Zijlstra woont en werkt in het Westfriese Cal- lantsoog. In galerie Ilona Schmitt, in de Dorpsstraat in Kattendijke, is tot en met 29 juni een exposi tie te zien van Jugendstil-plas- tieken. Het thema van de ten toonstelling is de 'kosmische uitstraling' van bloempotten. (Vrijdag tot en met zondag van 14.00 tot 18.00 uur). In museum De Schotse Huizen in Veere exposeert Anka de Keizer schilderijen in sluier techniek (aquarel) en potlood tekeningen. Centraal staat het thema 'de wisselwerking tussen de mens en de geeste lijke wereld'. Anka de Keizer werkt, na het behalen van de leraren-opleiding tekenen en handvaardigheid, als lerares kunstzinnige vakken en als schilderes. De expositie loopt tot en met 21 juni. Naast deze tentoonstelling zijn gedurende het hele sei zoen oude kaarten van Zee land te zien uit de verzameling van ds Pieter Fagel. Deze ver zameling omvat unieke exem plaren uit het begin van de zestiende eeuw van de Zeven Provinciën met Franse, Duitse en Engelse teksten. (De Schotse Huizen, Kaai 27 Veere. Dinsdag tot en met za terdag: 10 tot 17.00 uur) In de tentoonstellingsruimte van Adelbert en Jacqueline van de Weijer toont Adelbert speelgoed, de Amsterdamse kunstenaars Geert Westerhuis en Ben Keijl laten respectieve lijk poppen en keramiek zien en Kees Mosterd uit Delft ex poseert tekeningen. De ten toonstelling loopt tot en met de eerste week van september. (Van de Weijer, Ter Moere 10B Nieuwvliet. Open: maandag tot en met zondag van 10 tot 17.00 uur) De schilder Piet Vloemans poseert tot en met 29 juni galerie Esprit in Clinge. (Galerie Esprit, Gravenstr 99 Clinge. Dinsdag geslot Andere dagen van 13.30 18.00 uur en op afspraak De expositie van plastiek van de Middelburgse kuns naar Nico van den Boez wordt verlengd tot en juni. Een deel is te zien ruimte van de Stichting we Muziek in de Klovenie doelen. De tentoonstelling in de Vleeshal geopend dinsdags tot en met zaterd van 11 tot 17.00 uur en zond van 13.00 tot 17.00 uur. Kloveniersdoelen van dags tot en met zondags 14.00 tot 17.00 uur. De Eindhovense schilder van den Boomen expos van woensdag 11 tot en zaterdag 28 juni in het str museum 'Het land van Een vaak terugkerend on werp in het werk van Van Boomen is de relatie 'mens paard'. Van den Boon maakt in het algemeen bruik van acrylverf op kart of papier. De expositie dere woensdag tot en met terdag geopend van 13.30 17.00 uur. Galerie 'De Wynstock' linkstraat 32, Middelburg) poseert t/m 26 juli werken Tie Hof uit Ritthem en Braat uit Zierikzee. Van Hof zijn er landschappen portretten in een heel stijl en techniek met een impressionistisch karakter volgde een opleiding in nen en schilderen bij Maréchal. Van Tessa Braat uit Zie zijn schalen en vazen te die opvallen door de glazuren die gebruikt worn De expositie wordt morge zaterdag - om 17 uur geo door Jaap v. d. Doef. Vandaag - vrijdag - open Vlissingen de nieuwste afle ring van het Grafiek-gala van Szenassy, directeur het Zeeuws Museum, spr een openingswoord bij de toonstelling van Guido hardt (kleuretsen) in de zaal van Ahrend aan de Ro veltlaan (15 uur). Het wordt georganiseerd door lerie Marquis. Behalve in ruimten van Marquis aan Nieuwendijk worden de zomermaanden expos: verzorgd in de NMB-bank restaurant De Gevangento' hotel Britannia en bij Ahre In het wooncentrum De Jo Hoek van Dijke te Heinke zand exposeert Jopie naard aquarellen, tekenin olieverven en wandkleden De tentoonstelling loopt 21 juni (maandag t/m zate van 13.30 uur-17.00 uur i de vrijdagavonden van 1 21.00 uur). In de Grote Kerk te wordt een selectie getoono de recente provinciale te aankopen: schilderijen Piet Dieleman en Frits van plastiek en aquarel van D van de Kop, objecten van rinus Boezem en een plas van Gust Romijn. Openingstijden: 10-16 uur. halve op zondagen. Tot juni. In het gemeentemuseum Aardenburg zijn momen olieverfschilderijen, potl en kleurpotloodtekeningt bezichtigen van de in M gem wonende Marie-Lo de Wandel en Gregoire Re Verstrynge. Tot en met 14 juni expose beide Vlamingen in het meentemuseum. Het must is open op zondag en maar van half twee tot vijf dinsdag tot en met vrijdag^ 09.00-12.00 uur en van 1" 17.00 uur. Zaterdag is het seum gesloten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 14