ASFALT
auto
fiat met croma in
prestige-klasse
r exposities
PZC/ vrijdagkrant
alfa
schone volvo
theoriediploma
Hyundai
bitumen
ten broeke
balans 17
beelden buitei
zkc
lupy. vanAarn vloemans
de visser
museum
acolye
murre
de stenge
bloempotten
schotse huizen
nieuwvliet
vleeshal
streekmuseum
wynstock
grafiekgala
minnaard
selectie
vlamingen
VRIJDAG 6 JUNI 1986
Wat is asfalt, waar wordt het
gemaakt en is het nog
steeds populair in de
wegenbouw? Dat zijn een paar
vragen die in dit artikel aan de
orde komen. Asfalt is een
Grieks woord en wil zoveel
zeggen als zwart tot zwartbruin
mineraal hars. De specifieke
geur ervan is inherent aan
bitumen die in de asfalt
verwerkt is. Die bitumen is een
aardolieresidu en wordt onder
de naam aardpek naast grind,
zand en vulstof uiteindelijk de
hete brei die er door die
kolossale machines op de weg
wordt gelegd. Het eerste
stampasfalt werd in 1873 in de
Kalverstraat in Amsterdam
gelegd, 50 jaar geleden
gebruikte men voor 't eerst het
huidige petroleumasfalt.
We zijn op bezoek geweest bij
Bruil Apeldoorn, een van de
grote wegenbouwers in
Nederland, die met tal van
fabrieken en transportmaterieel
beton- en asfaltwegen maakt.
Hoofd bedrijfsbureau H. W. de
Groot zegt over die zware
voertuigen: „We maken werk
met werk. Het aantal
automobilisten is dan wel
toegenomen in de laatste jaren,
de hinder die het wegdek
daarvan ondervindt is beperkt.
Het zijn veel meer de zware
vrachtwagens die de rijsporen
in het asfalt maken. Gemiddeld
na vijfjaar moeten wij in actie
komen om een weg weer in orde
te maken en dat kan variëren
van schrale plekken bijwerken
tot een hele nieuwe laag
aanbrengen over een paar
kilometer. De lapmiddelen met
een beetje asfalt, een kannetje
teer en wat steenslag is maar
een noodoplossing".
Wegenbouwers zullen in de
toekomst niet zoveel nieuwe
wegen meer aanleggen. 95
procent van het
Rijkswegenplan is immers
vervuld. Het zal veeleer
neerkomen op onderhoud en
uitvoer van kennis. „We zitten
nu met een aantal
wegenbouwers onder de naam
Aduco International in landen
als Mali, Soedan en
Mozambique. En dat gaat om
hele grote werken, als je nagaat
dat ik in mijn 25-jarige carrière
150 km snelweg heb zien
aanleggen bij Bruil en in Mali
moet een stuk komen van 100
km, dan praatje over hele
andere verhoudingen. Het
laatste stuk snelweg waar we nu
druk mee zijn is de A28, het deel
Zeist-Amersfoort. Daar hebben
we twee 'fabrieken' staan die
per uur 150 kuub beton
produceren en werken met de
traditionele treinen om de laag
neer te leggen. Voor
betonwegen hebben we een
zogeheten SGME in actie die
400 meter weglengte van 11
meter breed, twee rijstroken
plus vluchtstrook, in één keer
kan leggen".
Wat gaat er precies in één ton
asfalt? Aan grind 545 kilo, 354
kg bergzand, 58 kg vulstof en 43
kg bitumen. Hoewel er het
minst aan gewicht aan bitumen
in het asfalt zit, maakt dat toch
80 procent van de kostprijs uit.
Het meeste materiaal komt ait
Nederland, zo wordt het zand
bijvoorbeeld in de Betuwe
gewonnen en dient uiteraard
aan een constante kwaliteit te
voldoen. Behalve de bitumen
wordt alle materiaal eerst in
een grote trommel met
gigantische branders
drooggestookt. Dan gaat de
bitumen erbij die afhankelijk
van waar het asfalt wordt
gebruikt, van een bepaalde
hardheidsgraad is (80/100 voor
Het aanleggen van een asfaltweg; in dit geval niet voor het autoverkeer, maar voor vliegtuigen op het Vliegveld Eindhoven.
rijkswegenplan is
al bijna klaar
normaal verkeer en 40/60 voor
veel afremmend en stilstaand
verkeer). Door toevoeging van
polymeren krijgt het asfalt nog
wat meer kwaliteit, waardoor
op kruispunten de bekende
ribbelvorming wordt
tegengegaan.
Wist u overigens dat twee
rijstroken en de vluchtstrook
strakgespannen touw hoevéél
en waar er asfalt wordt gelegd.
Een afwijking van meer dan 2
mm of geringe vlakheid,
dichtheid dan wel stroefheid
betekent een korting op de
aanneemsom. En als het heel
erg is afbreken en opnieuw
leggen, maar dat komt zelden
voor.
van samen 11 meter breed ruim
20 cm scheef liggen? Die
hellinghoek van 2 cm per meter
is noodzakelijk om al het
hemelwater te kunnen afvoeren
naar de berm en de daarin
eventueel aanwezige
waterputten. Bij het leggen van
een strook asfalt is de 'balkman'
dan ook een belangrijke figuur
op de grote machine, waarin
vrachtwagens hun lading van
130-160 graden Celsius storten.
Die man bepaalt met een
meetinstrument langs het
„We dwingen onszelf om
constante kwaliteit te leveren.
Dat moeten we uiteraard ook
van onze leveranciers krijgen.
Zo moet het zand bijvoorbeeld
aan een bepaalde grofheid
voldoen, binnen de zogeheten
'zanddriehoek' vallen", zegt De
Groot, die nog even ingaat op de
klachten dat hier en daar
verzakkingen en hobbels in het
wegdek zitten. „Dat is door de
beheerders met voorkennis van
zaken gedaan, het is geen
slechte wegenbouw. Zo'n weg
H. W. de Groot, hoofd van het bedrijfsbureau Van Bruil.
moet nog inzakken, dat kun je
doen door een flinke
overbelasting van een berg
zand, maar ook door er verkeer
over te laten rijden. Na een
tijdje staat de zakking stil, dan
vlakken wij de hobbels af en
leggen een mooie strakke
afwerklaag aan".
De laatste tijd is er een lichte
voorkeur merkbaar voor
cementbeton, wegen die we uit
de na-oorlogse jaren nog goed
kennen. Het rijden over de
uitzetnaden, het
'gedoenke-doenk' zit nog in je
oren, was niet bepaald een
comfortabele manier van reizen.
Nieuwe technieken verbeterden
het comfort echter en qua
kostprijs blijft cementbeton
interessant. „Hoewel, met de
dalende olieprijs is de bitumen
ook een stuk goedkoper
geworden", licht De Groot toe.
Op de A28, tussen Nunspeet en
Harderwijk heeft
Rij kswaterstaat ze ven j aar
geleden een proefvak aangelegd
van drie delen. Op die stukken
van achtereenvolgens
asfaltbeton, gewapend
cementbeton en cementbeton
moet na jaren van belasting
blijken wat het beste voldoet.
Voordelen van cementbeton
zijn naast de lagere kosten de
geringe slijtage en de
mogelijkheid om de weg in één
laag neer te leggen. Door
hergebruik van oud asfalt wordt
de laatste jaren ook bespaard
op de kosten van wegenaanleg.
Dit geregenereerd asfalt, 20
procent is oud materiaal, wordt
door oververhitting van nieuw
asfalt samengevoegd en blijkt in
kwaliteit niets onder te doen
voor totaal nieuw asfalt.
SIEM LEEUWENKAMP
De nieuwe Fiat Croma die
pas in september op de Ne
derlandse markt verkrijgbaar
is komt voort uit een samen
werking met SAAB en Lancia.
Elk merk voor zich heeft er een
geheel eigen gezicht aan kun
nen geven. Buiten die stijloefe
ningen voor de fabrieksontwer-
pers, Fiat geloofde vijf jaar
geleden niet meer in zijn eigen
kunnen, is het succes ook af
hankelijk van de prijs die er
voor de diverse modellen ge
vraagd wordt. Fiat zit wat dat
betreft een stuk gunstiger dan
de collega's. Voorlopig is een
prijs vastgesteld voor de 2000
CHT van 34 mille, de turbo
komt op 46.570 en de turbo
diesel op 45 mille. Prijzen die
thuishoren in de prestigeklasse
waarin in Europa jaarlijks
ruim 1,1 miljoen auto's worden
verkocht. Een fel bevochten
klasse met in Nederland 10,2
procent marktaandeel.
Fiat zal de Croma in vijf uitvoe
ringen gaan leveren. Het model
met de 1600 motor zit niet in het
programma. Wel de 2000 CHT,
de 2000 IE 39.800), 2000 turbo
IE, 2500 diesel 38.000) en 2500
turbo-diesel. Het eerste model
heeft de bekende 2 liter-motor
van Fiat waarmee door Control
led High Turbulance (CHT) een
stuk zuiniger gereden kan wor
den. Door twee afzonderlijke in-
laatpoortkanalen en optimale
werveling van het brandstof
mengsel is naast die zuinigheid
ook een soepeler draaiende en
schonere motor verkregen. Het
vermogen van deze motor is 90
pk bij 55 tr/min, koppel van 169
Nm bij 2800 tr/min. Een accelle-
ratie van 0 tot 100 km in 11,8 sec.
De twee andere benzinemotoren
zijn tot heel wat meer in staat
weliswaar onder inlevering van
verbruikcijfers. Zonder turbo
maar met injectie komt de Cro
ma 2000 IE op 120 pk. De turbo
trekt er nog 35 pk bij. Dat geeft
dan achtereenvolgens 192 km/
uur en 210 km/uur als top op de
teller. Dat zijn zonder meer snel
heidskanonnen en dan vooral
de 2000 turbo IE die gaat bij 160
km nog gewoon voluit door met
zelfs nog een tikje in de rug.
Gelukkig is de wegligging uit
zonderlijk goed. Doet de vering
straf maar comfortabel aan en
zitje als gegoten in de op Merce-
des-hardheid gebrachte stoelen.
De cijfers voor de diesels: 75 pk
bij 4200 toeren en een koppel
van 162 Nm, 2200 tr/min met een
top van 165 km/uur voor de
turboloze 2,51 en 100 pk met een
koppel van 217 NM bij 2300
toeren en een top van 185 km/
uur met turbo.
De introductieritten die onder
redelijk zonnige maar ook natte
weersomstandigheden plaats
vonden, gaven een goed beeld
waartoe deze Croma's in staat
zijn. Goed onder controle te
houden bij zeer hoge snelheden,
in lange bochten wat last van
trage stuurreacties, de vier
schijfremmen doen hun werk op
tijd en je voelt je in de duurste
Fiats als een vis in ruim water.
Dat is vooral het kenmerk van
deze auto, een interieur dat naar
alle richtingen uitdeint. Daar
door zit je op elke plek gewoon
breeduit en denk je nergens:
waar laten we onze ledematen,
dan wel de meegenomen baga
ge.
De Croma heeft een sedan voor
komen met een hatchback-idee
door dat korte iets opgehoogde
kontje als gevolg van de stevige
klep met achterruit. Het lijkt zo
bijzonder veel op de VW Passat.
De voorkant heeft niet zo'n sail
lante styling of het moest opval
lend Fiat-logo zijn. Standaard
zal het de Croma-kopers aan
weinig ontbreken vooral in de
turbo I, naar verwacht het
meest gevraagde model in ons
land, zijn alleen nog ABS en
automatische hoogteregeling
van de achteras als extra te
bestellen. De rest zit er voor die
bijna 47 mille al in.
Fiat denkt van de Croma dit
jaar rond de 750 en in '87 tegen
de 2500 stuks te verkopen. En de
doelgroep is duidelijk richting
welgestelden die nu van die
vierkante Fiat-lijn bij de topmo
dellen verlost zijn.
SIEM LEEUWENKAMP
De Alfa 33 met 1.3 liter-motor met extra vermogen levert een top
van 172 km per uur.
Aan de Alfa 33-reeks is een nieuweling toegevoegd die het
vooral moet hebben van de sportiever ingestelde Alfisti. En
imet sportief bedoelen we dan, houden van wat extra vermogen
om daarmee sneller te accellereren en een pittig gangetje erin
houden. De Alfa 33 1.3 Super heeft een bekend boxermotortje
maar komt dankzij de twee dubbele carburateurs op 86 pk en
dat zijn er acht méér dan in de gewone Alfa 33.
Voor 22.230 ofwel ruim twee mille meer dan de Milano zoals het
instapmodel tegenwoordig heet, levert Alfa Romeo standaard
ook nog elektrisch te stellen zijruiten aan de voorportieren.
Getint glas, toerenteller (een standaard-must lijkt me, in een
Alfa zeker) en lichtmetalen wielen moeten als extra betaald
worden en zouden de prijs op 24.950 brengen.
Terwijl iedereen druk doende
is om met katalysatoren en tal
van sensoren, dan wel hulp
middeltjes en met mindere
kwaliteit benzine toch nog
thuis te omen, heeft Volvo een
2-litermotor gebouwd die alle
benzinesoorten' kan hebben.
Met de loodvrije normale ben
zine van RON 91 tot en met
RON 98, waaronder dus ook
de eertijds in te voeren Euro
super, weet deze Volvo-motor
B200EA raad. De motor is
voorzien van elektronica die
automatisch het ontstekings
systeem aanpast aan het ge
bruik van de kwaliteit brand
stof.
Verder worden door het terug
voeren van uitlaatgassen naar
de cilinders en opnieuw ver
branden ervan en het toevoe
gen van schone lucht, diverse
gassen (HC, Co, NOx) nage
noeg 'schoon' door de uitlaat
gebracht. Dit EGR-Pulsair
systeem is in wezen het be
langrijkste onderdeel van de
2-liter-injectiemotor - op bij
gaande tekening is te zien hoe
de uitlaatgassen via de leiding
links nog eens worden naver-
brand om zo schoon mogelijk
de motor te verlaten.
Volvo zal op alle types van de
360 deze motor gaan voeren en
dat betekent t.o.v. de B200F-
motor een toename in vermo
gen met 3 pk naar 112 pk
totaal. De motor was al drie
jaar in produktie in Zweden
voor de landen die strenge
toelatingseisen kennen. Na
Zwitserland. Oostenrijk. Zwe
den en Australië nu dus ook in
eigen land omdat de wet dat in
de toekomst gaat eisen. Van
wege capaciteitsproblemen
kon het nog niet eerder in de
Volvo's 360 voor Nederland
gebouwd worden. De auto met
deze schone motor kost
25.975, wie per se loodvrij
normaal met katalysator wil
rijden is aangewezen op de
B200F-motor, die de 360 775
duurder maakt.
„Op 15-jarige leeftijd mag je
van kinderen best verwach
ten dat ze die verkeerskennis
hebben die ze later bij het
halen van een rijbewijs ook
nodig hebben. Met het beha
len van dat volwaardige theo
riediploma hebben ze de helft
van hun bromfietscertificaat
binnen en krijgen later vrij
stelling van theorie bij het
halen van hun rijbewijs als ze
voldoende uren theorieles bij
een erkend instructeur heb
ben gevolg".
Dat idee legde de voorzitter
van de Raad voor de Verkeers
veiligheid mr. P. van Vollenho
ven neer op de jaarvergade
ring van de BOVAG-COA, het
overkoepelend orgaan van rij
schoolhouders. De Raad pleit
al jaren voor verplicht ver-
keersonderwijs in het voortge
zet onderwijs, de minister
vindt evenwel dat ouders en
leraren dat zelf maar moeten
regelen. In Zeeland wordt een
experiment voorbereid met
verkeersinstructie voor de bo
venbouw van het voortgezet
onderwijs. Van Vollenhoven
vindt het treurig dat in dit
Europese jaar voor de Ver
keersveiligheid nauwelijks iets
is voorbereid en er geen sprake
van enige actie is. „In dit
kader zou de Europese Ge
meenschap samen met de au
toindustrie die nu haar eeuw
feest viert speerpunten voor
een grotere verkeersveiligheid
kunnen bepalen. Er wordt veel
aandacht besteedt aan de ka
talysator maar het startschot
voor universele invoering van
bijvoorbeeld het ABS-systeem
is dit jaar nog niet gegeven. We
schrikken van de kernramp in
Tsjernobyl met duizenden do
den in de komende dertig jaar
maar niet als in diezelfde pe
riode meer.dan een miljoen
verkeersslachtoffers vallen in
de Europese Gemeenschap".
De rijvaardigheidsritten die
onlangs in Friesland van start
zijn gegaan kunnen volgens de
Raad in tal van opzichten wor
den toegepast. Het econo
misch belang (produktiever-
lies per jaar door verkeerson
veiligheid is twee miljard),
werknemers zo'n cursus laten
volgen; alternatieve straf van
de verkeersrechter; als
rechtvaardigheidsrit bij afzien
van vervolging en premiekor
ting van verzekeraars voor hen
die na ongeval een of meer
ritten gaan volgen. De BO
VAG-COA zou in dat licht op
landelijke schaal voorwaarden
moeten scheppen voor een
professionele aanpak. In Fries
land hebben de taxibedrijven
zich met een honderdtal
chauffeurs direct voor de
rechtvaardigheidsritten aan
gemeld.
Hyundai is gestaag aan de
gang om haar modellenserie
uit te breiden. In goedkoopste
uitvoering van de Pony, de
5-deurs met 1.3 ltr motor
wordt er voor 16.495 met
katalysator 'schoon gestookt'.
Voor 500 meer krijgt men
van deze Koreaanse fabrikant
nog een kofferbak extra. Wat
veel meer is komt op rekening
van de vormgeving, deze Pony
ziet er een stuk aantrekkelij
ker uit. Je hebt dat ook bij de
Stellar, als je die van achter
nadert moet je goed kijken om
hem niet met de prestigeuze
Maserati Biturbo te verwar
ren.
Bij deze sedan willen we niet
zover gaan, maar het ziet er
een heel beetje aangenamer
uit dan die 5-deurs versie. Voor
het overige is er weinig veran
derd, de Pony is aantrekkelijk
aangekleed van binnen. Rijge
drag is heel behoorlijk en je zit
comfortabel achter een wel
licht iets te plastiekerig dash
board. De luxe GLS met 1.3 ltr
heeft nu een 5-bak die ook in
de 1.5 GL en GLS zit, welk
laatste type ook nog lichtme
talen velgen en bredere ban
den heeft. De duurste Pony
sedan komt op 25 mille en
heeft een automatische ver
snellingsbak.
Hyundai XP Sedan
Janny ten Broeke exposeert
tot en met 17 juni foto's, gra
fiek en schilderijen in de ten
toonstellingsruimte bij de Ka
pel van St. Maarten in Hooge-
lande. Het werk van Janny ten
Broeke wordt in sterke mate
beïnvloed door de natuur en
het landschap. (Kapel van St.-
Maarten, Hoogelandseweg
Hoogelande. Geopend dage
lijks vanl3 tot 19 uur).
In het BKR-centrum voor ex
positie en kunstuitleen in Mid
delburg exposeert Elsa West-
land tot en met 5 juli beeld
houwwerk. De beeldhouwwer
ken zijn te bezichtigen tijdens
de openingsuren van het cen
trum.
(Balans 17, Middelburg,
woensdag, donderdag en vrij
dag: 12.00 tot 17.00 uur, zater
dag 11 tot 16.00 uur).
De Haagse kunstenaars
van der Nahmer, Bram
en Ula van Ophuysen laten
en met 3 juli ieder vier
houwwerken zien in de
van 'Inter Scaldes' in Kruir
gen
Twee vrouwen exposeren
af morgen (zaterdag) tot
met 26 juni in het Zee
Kunstenaars Centrum
Kloveniersdoelen. MargaK:
ven uit Nijmegen toont
selectie uit haar keram
werk. Tere kleuren aan
bracht op porcelein in vont
van schalen, zuilen en obe
ken. Marjolein Varekamp
Groningen exposeert etsen
pentekeningen.
(Kloveniersdoelen, Achter
Houttuinen 30 Middelbi
Dinsdag tot en met zate
14.00 tot 17.00 uur)
In het Markiezenhof te Bergen
op Zoom wordt een overzichts
tentoonstelling gehouden van
werk van schilderes Lucy van
Dam van Isselt. De van oor
sprong Bergse Lucy van Dam
leefde van 1871 tot 1949 en
werkte onder meer in Veere.
(Tot 10 augustus, maar nim
mer op maandag).
De schilderes Bea de Visser
exposeert tot en met 28 juni
acrylwerken in het gebouw
van de Kunstuitleen in Mid
delburg. Er is onder meer een
zevenluik (van zeven bij twee
meter) te zien, met de titel
'Abfahrt'.
'Aanwinsten '85, een keuze' is
de titel van een expositie, die
tot 20 juni is te zien in het
Zeeuws Museum, Abdij 3 in
Middelburg. De expositie be
staat uit archeologische voor
werpen, schilderijen, heden
daagse kunstvoorwerpen en
natuurhistorische objecten.
De geëxposeerde voorwerpen
zijn aangekocht, geschonken
of gevonden. Het Zeeuwse Mu
seum is op werkdagen ge
opend van 10 tot 17.00 uur.
De Vlissingse galerie 'De
Blaeue Acolye' (Bellamypark
22) richt zich speciaal op de
zeezijde met exposities van
maritieme schilderijen van
Rieks Hamminga, Oudes,
Jaarsma, Dekker, Groen, Pee-
ters en andere in de maanden
mei en juni. Doorlopend: mari
tieme topografische prenten.
Open: dinsdag tot en met za
terdag van 13.30 tot 17.00 uur.
Matthy Murre exposeert
beeldhouwwerk en pastels in
de Crédit Lyonnais Bank aan
de Grote Markt in Goes. De
tentoonstelling is in de maan
den mei en juni dagelijks open
van 9 tot 16.00 uur.
De Borselse kunststichting De
Kern exposeert tot en met 30
juni werken van Maarten Mou-
rik en Margrieth Zijlstra in De
Stenge in HeinkenSzand. Mar
grieth Zijlstra stelt schilderij
en ten toon en Maarten Mou-
rik visuele poezië. Het echt
paar Mourik-Zijlstra woont en
werkt in het Westfriese Cal-
lantsoog.
In galerie Ilona Schmitt, in de
Dorpsstraat in Kattendijke, is
tot en met 29 juni een exposi
tie te zien van Jugendstil-plas-
tieken. Het thema van de ten
toonstelling is de 'kosmische
uitstraling' van bloempotten.
(Vrijdag tot en met zondag
van 14.00 tot 18.00 uur).
In museum De Schotse Huizen
in Veere exposeert Anka de
Keizer schilderijen in sluier
techniek (aquarel) en potlood
tekeningen. Centraal staat
het thema 'de wisselwerking
tussen de mens en de geeste
lijke wereld'. Anka de Keizer
werkt, na het behalen van de
leraren-opleiding tekenen en
handvaardigheid, als lerares
kunstzinnige vakken en als
schilderes. De expositie loopt
tot en met 21 juni.
Naast deze tentoonstelling
zijn gedurende het hele sei
zoen oude kaarten van Zee
land te zien uit de verzameling
van ds Pieter Fagel. Deze ver
zameling omvat unieke exem
plaren uit het begin van de
zestiende eeuw van de Zeven
Provinciën met Franse, Duitse
en Engelse teksten.
(De Schotse Huizen, Kaai 27
Veere. Dinsdag tot en met za
terdag: 10 tot 17.00 uur)
In de tentoonstellingsruimte
van Adelbert en Jacqueline
van de Weijer toont Adelbert
speelgoed, de Amsterdamse
kunstenaars Geert Westerhuis
en Ben Keijl laten respectieve
lijk poppen en keramiek zien
en Kees Mosterd uit Delft ex
poseert tekeningen. De ten
toonstelling loopt tot en met
de eerste week van september.
(Van de Weijer, Ter Moere 10B
Nieuwvliet. Open: maandag
tot en met zondag van 10 tot
17.00 uur)
De schilder Piet Vloemans
poseert tot en met 29 juni
galerie Esprit in Clinge.
(Galerie Esprit, Gravenstr
99 Clinge. Dinsdag geslot
Andere dagen van 13.30
18.00 uur en op afspraak
De expositie van plastiek
van de Middelburgse kuns
naar Nico van den Boez
wordt verlengd tot en
juni. Een deel is te zien
ruimte van de Stichting
we Muziek in de Klovenie
doelen. De tentoonstelling
in de Vleeshal geopend
dinsdags tot en met zaterd
van 11 tot 17.00 uur en zond
van 13.00 tot 17.00 uur.
Kloveniersdoelen van
dags tot en met zondags
14.00 tot 17.00 uur.
De Eindhovense schilder
van den Boomen expos
van woensdag 11 tot en
zaterdag 28 juni in het str
museum 'Het land van
Een vaak terugkerend on
werp in het werk van Van
Boomen is de relatie 'mens
paard'. Van den Boon
maakt in het algemeen
bruik van acrylverf op kart
of papier. De expositie
dere woensdag tot en met
terdag geopend van 13.30
17.00 uur.
Galerie 'De Wynstock'
linkstraat 32, Middelburg)
poseert t/m 26 juli werken
Tie Hof uit Ritthem en
Braat uit Zierikzee. Van
Hof zijn er landschappen
portretten in een heel
stijl en techniek met een
impressionistisch karakter
volgde een opleiding in
nen en schilderen bij
Maréchal.
Van Tessa Braat uit Zie
zijn schalen en vazen te
die opvallen door de
glazuren die gebruikt worn
De expositie wordt morge
zaterdag - om 17 uur geo
door Jaap v. d. Doef.
Vandaag - vrijdag - open
Vlissingen de nieuwste afle
ring van het Grafiek-gala
van Szenassy, directeur
het Zeeuws Museum, spr
een openingswoord bij de
toonstelling van Guido
hardt (kleuretsen) in de
zaal van Ahrend aan de Ro
veltlaan (15 uur). Het
wordt georganiseerd door
lerie Marquis. Behalve in
ruimten van Marquis aan
Nieuwendijk worden
de zomermaanden expos:
verzorgd in de NMB-bank
restaurant De Gevangento'
hotel Britannia en bij Ahre
In het wooncentrum De Jo
Hoek van Dijke te Heinke
zand exposeert Jopie
naard aquarellen, tekenin
olieverven en wandkleden
De tentoonstelling loopt
21 juni (maandag t/m zate
van 13.30 uur-17.00 uur i
de vrijdagavonden van 1
21.00 uur).
In de Grote Kerk te
wordt een selectie getoono
de recente provinciale te
aankopen: schilderijen
Piet Dieleman en Frits van
plastiek en aquarel van D
van de Kop, objecten van
rinus Boezem en een plas
van Gust Romijn.
Openingstijden: 10-16 uur.
halve op zondagen. Tot
juni.
In het gemeentemuseum
Aardenburg zijn momen
olieverfschilderijen, potl
en kleurpotloodtekeningt
bezichtigen van de in M
gem wonende Marie-Lo
de Wandel en Gregoire Re
Verstrynge.
Tot en met 14 juni expose
beide Vlamingen in het
meentemuseum. Het must
is open op zondag en maar
van half twee tot vijf
dinsdag tot en met vrijdag^
09.00-12.00 uur en van 1"
17.00 uur. Zaterdag is het
seum gesloten.