Gevoelige rock m ,w: Denk ie dat je alles genad hebt.. il Pinkpop al uitverkocht PiiiTiiiSiop1 Krijg je ooknog tot f 3,-terug! Thema's Vredenburg BEZOEK VRIJDAG 16 MEI re lopen niet in de pas met de rockmuziek die normaliter in Los Angeles, of waar dan °°k in de Verenigde Staten, wordt gemaakt. Dat was op het debuutalbum zo, dat zal ook zo zijn op de tweede plaat. Onze muziek laat zich niet vergelijken met die van Lone Justice, Green on Red, of The Blasters. Maar zo gek is dat niet. Ik ben geboren in Austin in Texas en getogen met de countrymuziek." Ouders Wijsgerig Vraag de bon in de winkel. CETff» lekker zo. DONDERDAG 15 MEI 1986 PZC/ kunst/cultuur '9 COCK ROBIN (Van onze kunstredactie Het Holland Festival Oude Mu ziek in Utrecht heeft zijn pro gramma voor zover het de belang rijkste onderdelen betreft klaar, re den om daarvan aan den volke kond te doen, om het in stijl te melden, zij het dat er ook muziek uit de negen tiende eeuw gebracht zal worden en toen was die uitdrukking al weer ouderwets. Het festival, dat loopt van 29 augus tus tot en met 7 september wordt volgens de inmiddels zowel traditio nele als ijzersterk gebleken formule samengesteld; het succes is inmid dels duidelijk bewezen: verleden jaar kwamen er vijftigduizend be zoekers naar het festival, ook dit jaar hoopt men dit getal en liefst een hoger te halen. De formule houdt in dat een deel van de concerten gratis is, namelijk de open-podiumconcerten, en dat voor de fringe (franje)-concerten, het andere deel, betaald moet worden. De concerten worden niet alleen gegeven in de „erkende" muziekza len, zoals het Muziekcentrum en de Dom, maar ook in tal van andere ruimten, zoals musea, kerken en diverse panden van cultuur-histo risch belang, vaak huizen, die wor den bewoond door particulieren of in handen zijn van stichtingen, die alle graag hun deuren openzetten voor een of meer concerten of con certjes. Het verkleinwoord slaat in deze op het bezoekersaantal, dat zelfs in een ruime huiskamer soms echt niet meer dan dertig kan bedra gen. Vanaf heden is de zogeheten 'Van dag tot dag'-folder te verkrijgen, men vindt daarin de concerten, waarvoor betaald moet worden. Hal verwege augustus komt de 'Van uur tot uur'-folder uit, daarin zullen alle concerten en recitals in vermeld staan, dus ook die welke gratis zijn, maar waar overigens wel kaartjes voor besteld moeten worden. Zoals te doen gebruikelijk bij het Holland Festival oude Muziek Utrecht gaan concerten, weten schap en commercie broederlijk sa men. Op de twee zaterdagen en zondagen die in het tijdvak van het festival vallen, worden er in de foyers van het Muziekcentrum markten gehouden, waar men onder meer muziekinstrumenten, platen, boeken (ook antikwarische) kan ko pen. De marktbezoekers kunnen te vens diverse optredens horen van ensembles en solisten, zowel van hen die aan het begin van hun carrière staan als van gevestigde professionals. Overigens wordt nie mand die aan de organisatoren on bekend is zomaar toegelaten, via een bandje of een bezocht concert wordt eerst vastgesteld of de kwali teit wel goed genoeg is voor het niveau van het festival. Tot nu toe zijn vijfenzeventig eve nementen te vinden in de folder. Met alle andere nog niet bekendge maakte concerten wordt het aanta evenementen zeker vertweevou- digd. De festivalleiding heeft al deze con certen ondergebracht in blokken, gewijd aan thema's. Deze blokken zijn echter alleen thematisch, de concerten, lezingen, workshops en aanverwanten worden wat tijd be treft echter wel tijdens het festival gehouden. Het eerste thema is het liturgisch drama, de compositievorm, die in de middeleeuwen eerst in de kerk werd uitgevoerd, om binnen de liturgie een dramatisch gebeuren uit de bij bel of uit het leven van een heilige uit te beelden, vervolgens voor de deur van de kerk ten beste werd gegeven en nu beschouwd wordt als de voorloper van ons begrip opera. Vijftien concerten zullen worden ge wijd aan de componist Josquin Des Prez, aan wie tevens een conferentie wordt gewijd, die wordt georgansi- seerd door de Vereniging voor Ne derlandse Muziekgeschiedenis. Derde thema is muziek voor luit, waarbij speciaal aandacht zal wor den besteed aan Spaanse en moder ne werken en bovendien de kinderen niet zullen worden vergeten. Eén van de uitvoerigste thema's is getiteld Droevige Muziek, waarbij de liefhebbers zich mogen verheu gen op Catalaanse muziek, Monte verdi maar ook zowaar ook het Requiem van Mozart, want oud is tegenwoordig in dit festival een rek baar bergip vergeleken bij wat tot voor een paar jaar geleden gangbaar was om in de muziekwetenschap onder dit woord te verstaan. Wegens groot succes komt ook dit jaar het thema fortepiano weer aan bod: Geoffrey Douglas Madge zal binnen dit kader een concert geven met muziek uit de collectie van kasteel Amerongen, dat dit jaar ze venhonderd of zeshonderd jaar be staat, programmsamensteller Jan Nuchelmans was ten aanzien van de leeftijd niet geheel zeker, maar een jubileum is het wel. De grote festival-produktie zal ge wijd zijn aan Erasmus, de humanist die dit jaar 450 jaar geleden over leed. Voor de vele medewerkenden zij verwezen naar de folder, tal van beroemdheden zijn present, nie mand behoeft bang te zijn dat hij The Tallis Scholars, The Hilliard Ensemble, Hesperion XX, de zange res Emma Kirkby of Sequentie Köln moet missen. Het is slechts jammer te moeten melden dat Margriet Tin- demans, de drijvende motor achter dit ensemble voortaan geen vaste verbintenis meer zal hebben met deze groep. Dit seizoen voor het eerst zal het Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht meer dan driehonderddui zend bezoekers in huis gehad heb ben. Dit ondanks het feit dat de toegangsprijzen voor een deel iets gestegen zijn. Het publiek komt geenszins alleen uit de stad Utrecht, voor veel con certen is de verhouding ongeveer vijftig procent Utrecht, vijftig pro cent van buiten de stad. Voor bijzon dere concerten en bijvoorbeeld ook voor de kwartetseries worden er abonnementen genomen door be zoekers, die komen uit Den Helder, Franeker, Zwolle en Assen en niet te vergeten Amsterdam, om maar een paar buitenplaatsen te noemen. Peter Smids, directeur van het Mu ziekcentrum is zelf een beetje ver baasd van dit succes. Zeker met bijzondere „aanbiedingen" wordt Utrecht een ernstige concurrent voor Amsterdam. En bijzondere con certen komen er zeker in het nieuwe seizoen vele, omdat het Muziekcen trum een nauwe samenwerking is aangegeaan met de Nederlandse Omroepstichting en onderscheiden omroepen. Tien series zullen in sa menwerking met de zendgemachtig den worden gebracht. Dit van popu lair (opera met de TROS) tot een projekt rond César Franck, dat wordt opgezet in samenwerking met de AVRO. In totaal zullen er in het seizoen 1986-'87 zo'n vierhonderd concerten worden gegeven in het Muziekcen trum, waarvan er nu 185, verdeeld over 34 series in de seizoensfolder zijn aangekondigd. Voor wie denkt dat het publiek in de sector ernstige muziek alleen wordt aangetrokken door werken uit het ijzeren repertoire, wijst Peter Smids op series, zoals Promenos en Rond om waarin speciaal aandacht wordt besteed aan muziek uit de twintig ste eeuw, deels gemaakt door Neder landse componisten. Goed nieuws voor 65-plussers: Zo wel voor het Muziekcentrum als voor de andere culturele instellingen is een nieuwe 65-plus regeling inge steld. Reducties op entree-prijzen zijn met in gang van het nieuwe seizoen ook geldig voor bezoekers die niet in de stad Utrecht wonen. (Advertentie) de 'De Ruyterjaarmarkt' te VLISSINGEN, de grootste jaarmarkt van Zeeland. Honderden marktkooplieden bieden u voor deze dag vele aantrekkelijke koopjes. Tientallen standwerkers bieden u hun spraakwaterval met vele lachsalvo's. Als extra attractie tonen wij u de grootste kunstAAP ter wereld, hij is maar liefst 11 meter hoog. U mag dit alles niet missen, want ook nu is uw gulden een daalder waard. Krijg je dertigers op visite, dan willen ze het liefst luisteren naar de nieuwe van Joe Cocker. De ballade 'Don't you love me anymore' krijgt de meeste bijval. Want dat doet zo aan vroeger denken. Het is een feit. Joe Cocker is een legende, hij kan niet meer kapot. Echts iets nieuws ver wacht je niet van hem. Naar 'Cocker' luisteren (zijn 11e elpee in 22 jaa9) is dan ook genoegen nemen met tradi tioneel werk in een wat arrangemen ten betreft eigentijds jasje. De 'oude' Cocker komt het best tot z'n recht op Randy Newman's 'You can leave your hat on'. De song werd zo'n tien jaar geleden echter wel wat overtuigender gecovered door The Jess Roden Band. Nog meer coverwerk (Joe Cocker is voor zijn nieuwste elpee zelf geheel niet in de pen geklommen) in 'Inner City Blues' van Marvin Gaye. Coc ker's hommage aan de overleden zan ger komt op een gepast moment. Duidelijk is dat dit eerbetoon niet direct bedoeld is om de kassa te doen rinkelen. Trouwens 'Cocker' is vol gens mij kwalitatief gezien zeker een kassucces waard. Joe Cocker heeft z'n natje en z'n droogje best verdiend. W.Y. Joe Cocker ('Cocker'I EMI) Alleen de naam al: 'Pet Shop Boys'. Heeft het iets met huisdieren te maken, of is het gewoon 'pet'? Goed, duidelijk is dat het om twee vrienden gaat, Neil Francis Tennant en Christopher Sean Lowe. Ze mochten voor EMI een elpee opnemen. Dat werd 'Please'. Een weinig opzienba rende schijf, waarvan wel het succes volle singletje 'West End Girls' is getrokken. Ik ben er niet kapot van. Er zijn duizenden jongens die leuke dingen doen met synthesizers en die een beetje zingen. Verder valt er wei nig over het Britse duo te melden. Gelukkig biedt de biografie van de platenmaatschappij nog wat houvast: „Pop-elpee van het zuiverste water, geen zwaarwichtige boodschappen, geen pretenties, gewoon: pop". Verder luisteren is dan zonde van de tijd, zeker als er op de tv een reporta ge is over Vladimir Horowitz, de pia nist. Koptelefoon afgezet en wat hoor ik de grijsaard zeggen: „Er komt nooit een jonge pianist mij iets voorspelen, terwijl ik zelf vroeger niets anders deed. zo heb ik Toscanini ontmoet". W.Y. Pet Shop Boys ('Please'IEMI) Voetstappen, onweersbuien en ver keersgeluiden zijn al lang niets nieuws meer in de muziek. Niettemin tramteert de Zwitserse musicus en componist Chico Hablas op zijn de buutelpee 'Events' de luisteraar op een aardige hoeveelheid alledaagse en minder alledaagse geluiden. Gelukkig doseert hij ze met mate en op de juiste momenten. Dat is één van de redenen waarom 'Events' een bijzondere plaat is weworden. Hablas componeerde acht van de negen instrumentale stukken. Samen vormen ze een reis om de wereld. Op de hoes liet hij een aantal zelf geschreven verhaaltjes af drukken en maakte er tekeningen bij. Een totaalconcept dus, al zijn de teksten en tekeningen niet echt bij zonder. Eigenlijk zijn ze overbodig, want de muziek roept al voldoende sfeer en beelden op. Chico Hablas combineert volwassen sythesizermu- ziek met flitsende gitaarsolo's. Ook op de akoestische gitaar staat hij zijn mannetje. De Zwitser combineert rock, jazz en folk op geraffineerde wijze, zonder theatraal te worden. 'Events' is te beschouwen als een 'soundtrack'. Iedereen kan er zijn ei gen film bij fantaseren. W.Y. Chico Hablas ('Events'(Mercury) De Zwitserse zanger/musicus Phil Carmen smeedt het 'vinyl' als het heet is. In het najaar van '85 kwam hij met de elpee 'Walkin' the dog' op de proppen. Inmiddels ligt de opvolger 'Wise Monkeys' alweer in de etalage. Carmen gaat op de ingeslagen weg voort: jazzy popmuziek met haarzui- ver en snel gitaarwerk en uiteraard blazers. Opvallend zijn de saxsolo's van Christian Ostermeier op de num mers 'Rain' en 'Fire in the Night'. Laatstgenoemde track is ongetwijfeld het beste stuk van de plaat. Carmen is in staat jazzrock-tijden van weleer te laten herleven. Het is jammer dat niet 'Fire in the night', maar 'Moonshine still' op single is uitgebracht. Op de kwaliteit van het stuk is niets aan te merken, alleen moet Carmen oppas sen dat zijn gitaarspel geen imitatie wordt van het Dire Straits geluid. Tot slot het stemgeluid van Phil Car men. Ik heb de indruk dat hij gefor ceerde pogingen doet om toch maar zo Amerikaans mogelijk te lijken. Volstrekt overbodig. Een 'Wise Mon key' hoeft op geen enkele manier aan naaperij te doen. W.Y. Phil Carmen CWise Monkeys'(Mercu ry) Pet Shop Boys De bekendheid van de Amster damse groep Blue Murder be perkt zich sinds kort niet meer tot een kleine schare fans. Met de meest recente lp 'La la love' kreeg het gezelschap kunst-aca demici niet alleen erkenning bij de critici, maar ook aandacht op radio en tv. De singles 'Talm talk talk' en 'Stalking in the deer- park' gaven een goede indruk van de veelzijdigheid van de zes-koppige formatie. Blue Mur der heeft na een wat rommelige aanloop een balans gevonden tussen punk-achtige energie, ja ren zestig-invloeden en intellec tuele pop a la de Talking Heads. Vrijdag treedt de groep in 't Beest te Goes op. Aanvang 21.00 uur. In Jeugdsoos Brogum te Zierik- zee treedt zaterdag I've got the bullets op. Op Hemelvaartsdag nog maakte deze Rotterdamse formatie een uitstekende indruk op het Klomppop festival. Fré- dérique weet zich dan ook ge steund door muzikanten die hun sporen verdienden in groepen als Stealer en Gruppo Sportivo. I've got the bullets brengt eigen, vooral op rhythm blues geïn spireerde muziek, waarin de ro kerige stem van Frédérique cen traal staat. Het optreden begint om 21.00 uur. (Door John Oomkes) band. Zijn rauw-hese stem mengt goed met de hoge van Anna en die combinatie maakt in songs als 'The Promise You made', 'Thought You were on my Side' en 'When your Heart is weak' wat bij de mensen los. Kingsbery is een innemende dertiger, die net als Anna la Cazio jarenlang in allerlei Los Angeles-bandjes heeft ge rommeld voordat hij bij toeval stuitte op de juiste combinatie. In zijn werk als songschrijver komt een gevoelig heid naar voren die je zelden aantreft in de Amerikaanse popmuziek - in ieder geval nauwelijks wordt ver woord. De produktie van Steve Hilla- ge (voorheen onder meer aktief in Gong) sluit daar met een voorkeur voor een 'warme', synthetische sound op aan. Cock Robin is een Amerikaans kwar- Atlantische Oceaan. Peter Kingsbery tet dat met melodieuze en gepassio- vormt samen met de aantrekkelijk neerd gebrachte rockmuziek hoge ogende en popperig aandoende Anna ogen gooit aan deze kant van de LaCazio de verpersoonlijking van de (Advertentie) me voortdurend af waarom ik me nu eens aan iemand wil binden en dan weer mijn vrijheid zoek. Het lijkt wel alsof dat zo moet zijn." De tekst op de binnenhoes licht een tipje van de sluier op. Kingsbery noemt de plaat 'een te laat geboren kindje'. „Ik heb jarenlang de gedach te van mij geworpen dat de manier waarop mijn ouders met elkaar om- Zo duiken er veelvuldig, onder meer in het nummer 'Because it keeps on working' wijsgerige opmerkingen op: Wie nergens bang voor is (of zegt te zijn), zal zich (wel) stevig vasthou den aan de wijnstronk. Een bijbels aforisme? „Nee", zegt Kingsbery lachend. „Het is gewoon mijn mening. Iedereen die zegt niet bang te zijn in het leven', die houdt zich juist staande door zich vast te houden aan iets stabiels. Dat zijn mensen die niet tegen verande ring kunnen. Als je in staat wilt zijn om te veranderen, moet je het feit accepteren dat je juist bang zult zijn." De meeste songs op het debuutalbum van Cock Robin handelen over een soortgelijke ambivalentie: de twee slachtigheid in relatie tot de liefde - de afhankelijkheid aan de ene kant en de wil om ongebonden te zijn aan de andere kant. „Veel van die teksten hebben te maken met mijn eigen paranoia op liefdesgebied. Deze plaat is behoorlijk autobiografisch. Ik vraag GELEEN (ANP) - Pinkpop, het groot ste Nederlandse openluchtpopfesti val, is al uitverkocht. Ongeveer 45.000 kaarten zijn over de toonbank gegaan, en voor meer mensen is maandag in het Daemensportpark in Geleen geen ruimte. Het is voor het eerst sinds jaren dat Pinkpop weer uitverkocht is. Dit duidt op succes voor de nieuwe formule, die voor deze 17de editie van het festival is gekozen: meer jonge, verrassende groepen in plaats van reeds lang en breed gevestigd pop- werk. Pinkpop opent op tweede pinkster dag om negen uur de poorten. Het Limburgse talent Ge Reinderts en Vrienden opent om half tien het festi val. Daarna volgen Howard Hughes and The Western Approaches, Green on Red, Neerlands trots Claw Boys Claw, Blow Monkeys, Cock Robin, Fine Young Cannibals, The Cult en The Waterboys. De finale is aan The Cure toebedeeld, die rond half negen aan een anderhalf uur durend optreden begint. De re- corddrukte op Pinkpop '86 zal het nodige gedrang met zich meebrengen, en de Pinkpoporganisatie raadt be zoekers daarom aan om geen kleine kinderen mee te nemen. Cock Robin, met midden Peter Kings bery. gingen van invloed was op mijn leven. Nu ik wat ouder ben realiseer ik hoezeer mijn leven bepaald is door het feit dat mijn moeder ervandoor ging met de beste vriend van mijn vader. Het gevolg is dat ik begrippen als het huwelijk, de trouw tussen partners, loyaliteit, niet zo hoog aansla. Ik zou graag de trouw van iemand anders willen voelen, maar tegelijkertijd denk ik dat die niet bestaat." De song 'A little Innocence' is ge schreven voor zijn échte vader. „Op mijn oproepkaart voor militaire dienst staat Peter Ellis vermeld, de naam van mijn vader. Ik heb drie stiefbroertjes die meer recht hebben op de naam Kingsbery. Mijn stiefva der is een zeer ambitieuze kerel, met een neus voor succes. Mijn karakter is een combinatie van die eigenschap en de gekwetsheid van mijn eigen va der." „Al mijn teksten gaan over dit soort gedachten. Het zou erg makkelijk zijn om geld te verdienen met melodrama tische songs. Het soort welzijnstaal van: wij maken allemaal deze ellende door. Ik ben O.K. en jij bent O.K. Dat zou alleen maar vervelend zijn. Ik wil niet zeuren. Mijn vader zeurt. Dat ie zo geraakt is door het leven. Nou vorm ik weer een bedreiging voor hem, omdat ik succes heb. Ik schrijf in 'A little Innocence': 'mijn held die ooit zonder fouten was, is nu bang voor mijn schaduw'. De oplossing voor zijn probleem staat er ook: 'Hem rest alleen de hoop van de hopelozen: hij kan er een eind aan maken.' Born with Teeth schreef Kingsbery voor Anna. „Dat gaat over iemand die hulp nodig heeft. Ze kan op haar kniee'n liggen smeken om aandacht of hulp, maar op het moment dat je die geeft, bijt ze je hand eraf." Hij lacht erom. „Er zit gewoon twee slachtigheid in mijn karakter, en dat zit ook in mijn teksten. Ik ben dap per, en tegelijkertijd laf, als je be grijpt wat ik bedoel. Ik ben in het geheel geen doorsnee-Amerikaan."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 9