Gevoelige
rock
m
,w:
Denk ie dat
je alles
genad hebt..
il
Pinkpop al
uitverkocht
PiiiTiiiSiop1
Krijg je ooknog tot f 3,-terug!
Thema's
Vredenburg
BEZOEK VRIJDAG 16 MEI
re lopen niet in de pas met de rockmuziek die normaliter in Los Angeles, of waar dan
°°k in de Verenigde Staten, wordt gemaakt. Dat was op het debuutalbum zo, dat zal
ook zo zijn op de tweede plaat. Onze muziek laat zich niet vergelijken met die van Lone
Justice, Green on Red, of The Blasters. Maar zo gek is dat niet. Ik ben geboren in Austin in
Texas en getogen met de countrymuziek."
Ouders
Wijsgerig
Vraag de bon in de winkel. CETff» lekker zo.
DONDERDAG 15 MEI 1986
PZC/ kunst/cultuur '9
COCK
ROBIN
(Van onze kunstredactie
Het Holland Festival Oude Mu
ziek in Utrecht heeft zijn pro
gramma voor zover het de belang
rijkste onderdelen betreft klaar, re
den om daarvan aan den volke kond
te doen, om het in stijl te melden, zij
het dat er ook muziek uit de negen
tiende eeuw gebracht zal worden en
toen was die uitdrukking al weer
ouderwets.
Het festival, dat loopt van 29 augus
tus tot en met 7 september wordt
volgens de inmiddels zowel traditio
nele als ijzersterk gebleken formule
samengesteld; het succes is inmid
dels duidelijk bewezen: verleden
jaar kwamen er vijftigduizend be
zoekers naar het festival, ook dit
jaar hoopt men dit getal en liefst een
hoger te halen.
De formule houdt in dat een deel
van de concerten gratis is, namelijk
de open-podiumconcerten, en dat
voor de fringe (franje)-concerten, het
andere deel, betaald moet worden.
De concerten worden niet alleen
gegeven in de „erkende" muziekza
len, zoals het Muziekcentrum en de
Dom, maar ook in tal van andere
ruimten, zoals musea, kerken en
diverse panden van cultuur-histo
risch belang, vaak huizen, die wor
den bewoond door particulieren of
in handen zijn van stichtingen, die
alle graag hun deuren openzetten
voor een of meer concerten of con
certjes. Het verkleinwoord slaat in
deze op het bezoekersaantal, dat
zelfs in een ruime huiskamer soms
echt niet meer dan dertig kan bedra
gen.
Vanaf heden is de zogeheten 'Van
dag tot dag'-folder te verkrijgen,
men vindt daarin de concerten,
waarvoor betaald moet worden. Hal
verwege augustus komt de 'Van uur
tot uur'-folder uit, daarin zullen alle
concerten en recitals in vermeld
staan, dus ook die welke gratis zijn,
maar waar overigens wel kaartjes
voor besteld moeten worden.
Zoals te doen gebruikelijk bij het
Holland Festival oude Muziek
Utrecht gaan concerten, weten
schap en commercie broederlijk sa
men. Op de twee zaterdagen en
zondagen die in het tijdvak van het
festival vallen, worden er in de
foyers van het Muziekcentrum
markten gehouden, waar men onder
meer muziekinstrumenten, platen,
boeken (ook antikwarische) kan ko
pen. De marktbezoekers kunnen te
vens diverse optredens horen van
ensembles en solisten, zowel van
hen die aan het begin van hun
carrière staan als van gevestigde
professionals. Overigens wordt nie
mand die aan de organisatoren on
bekend is zomaar toegelaten, via
een bandje of een bezocht concert
wordt eerst vastgesteld of de kwali
teit wel goed genoeg is voor het
niveau van het festival.
Tot nu toe zijn vijfenzeventig eve
nementen te vinden in de folder.
Met alle andere nog niet bekendge
maakte concerten wordt het aanta
evenementen zeker vertweevou-
digd.
De festivalleiding heeft al deze con
certen ondergebracht in blokken,
gewijd aan thema's. Deze blokken
zijn echter alleen thematisch, de
concerten, lezingen, workshops en
aanverwanten worden wat tijd be
treft echter wel tijdens het festival
gehouden.
Het eerste thema is het liturgisch
drama, de compositievorm, die in de
middeleeuwen eerst in de kerk werd
uitgevoerd, om binnen de liturgie
een dramatisch gebeuren uit de bij
bel of uit het leven van een heilige
uit te beelden, vervolgens voor de
deur van de kerk ten beste werd
gegeven en nu beschouwd wordt als
de voorloper van ons begrip opera.
Vijftien concerten zullen worden ge
wijd aan de componist Josquin Des
Prez, aan wie tevens een conferentie
wordt gewijd, die wordt georgansi-
seerd door de Vereniging voor Ne
derlandse Muziekgeschiedenis.
Derde thema is muziek voor luit,
waarbij speciaal aandacht zal wor
den besteed aan Spaanse en moder
ne werken en bovendien de kinderen
niet zullen worden vergeten.
Eén van de uitvoerigste thema's is
getiteld Droevige Muziek, waarbij
de liefhebbers zich mogen verheu
gen op Catalaanse muziek, Monte
verdi maar ook zowaar ook het
Requiem van Mozart, want oud is
tegenwoordig in dit festival een rek
baar bergip vergeleken bij wat tot
voor een paar jaar geleden gangbaar
was om in de muziekwetenschap
onder dit woord te verstaan.
Wegens groot succes komt ook dit
jaar het thema fortepiano weer aan
bod: Geoffrey Douglas Madge zal
binnen dit kader een concert geven
met muziek uit de collectie van
kasteel Amerongen, dat dit jaar ze
venhonderd of zeshonderd jaar be
staat, programmsamensteller Jan
Nuchelmans was ten aanzien van de
leeftijd niet geheel zeker, maar een
jubileum is het wel.
De grote festival-produktie zal ge
wijd zijn aan Erasmus, de humanist
die dit jaar 450 jaar geleden over
leed.
Voor de vele medewerkenden zij
verwezen naar de folder, tal van
beroemdheden zijn present, nie
mand behoeft bang te zijn dat hij
The Tallis Scholars, The Hilliard
Ensemble, Hesperion XX, de zange
res Emma Kirkby of Sequentie Köln
moet missen. Het is slechts jammer
te moeten melden dat Margriet Tin-
demans, de drijvende motor achter
dit ensemble voortaan geen vaste
verbintenis meer zal hebben met
deze groep.
Dit seizoen voor het eerst zal het
Muziekcentrum Vredenburg in
Utrecht meer dan driehonderddui
zend bezoekers in huis gehad heb
ben. Dit ondanks het feit dat de
toegangsprijzen voor een deel iets
gestegen zijn.
Het publiek komt geenszins alleen
uit de stad Utrecht, voor veel con
certen is de verhouding ongeveer
vijftig procent Utrecht, vijftig pro
cent van buiten de stad. Voor bijzon
dere concerten en bijvoorbeeld ook
voor de kwartetseries worden er
abonnementen genomen door be
zoekers, die komen uit Den Helder,
Franeker, Zwolle en Assen en niet te
vergeten Amsterdam, om maar een
paar buitenplaatsen te noemen.
Peter Smids, directeur van het Mu
ziekcentrum is zelf een beetje ver
baasd van dit succes. Zeker met
bijzondere „aanbiedingen" wordt
Utrecht een ernstige concurrent
voor Amsterdam. En bijzondere con
certen komen er zeker in het nieuwe
seizoen vele, omdat het Muziekcen
trum een nauwe samenwerking is
aangegeaan met de Nederlandse
Omroepstichting en onderscheiden
omroepen. Tien series zullen in sa
menwerking met de zendgemachtig
den worden gebracht. Dit van popu
lair (opera met de TROS) tot een
projekt rond César Franck, dat
wordt opgezet in samenwerking met
de AVRO.
In totaal zullen er in het seizoen
1986-'87 zo'n vierhonderd concerten
worden gegeven in het Muziekcen
trum, waarvan er nu 185, verdeeld
over 34 series in de seizoensfolder
zijn aangekondigd.
Voor wie denkt dat het publiek in de
sector ernstige muziek alleen wordt
aangetrokken door werken uit het
ijzeren repertoire, wijst Peter Smids
op series, zoals Promenos en Rond
om waarin speciaal aandacht wordt
besteed aan muziek uit de twintig
ste eeuw, deels gemaakt door Neder
landse componisten.
Goed nieuws voor 65-plussers: Zo
wel voor het Muziekcentrum als
voor de andere culturele instellingen
is een nieuwe 65-plus regeling inge
steld. Reducties op entree-prijzen
zijn met in gang van het nieuwe
seizoen ook geldig voor bezoekers
die niet in de stad Utrecht wonen.
(Advertentie)
de 'De Ruyterjaarmarkt' te VLISSINGEN, de grootste
jaarmarkt van Zeeland.
Honderden marktkooplieden bieden u voor deze dag vele
aantrekkelijke koopjes.
Tientallen standwerkers bieden u hun spraakwaterval met
vele lachsalvo's.
Als extra attractie tonen wij u de
grootste kunstAAP ter wereld, hij is
maar liefst 11 meter hoog.
U mag dit alles niet missen, want ook nu is
uw gulden een daalder waard.
Krijg je dertigers op visite, dan
willen ze het liefst luisteren naar
de nieuwe van Joe Cocker. De ballade
'Don't you love me anymore' krijgt de
meeste bijval. Want dat doet zo aan
vroeger denken. Het is een feit. Joe
Cocker is een legende, hij kan niet
meer kapot. Echts iets nieuws ver
wacht je niet van hem. Naar 'Cocker'
luisteren (zijn 11e elpee in 22 jaa9) is
dan ook genoegen nemen met tradi
tioneel werk in een wat arrangemen
ten betreft eigentijds jasje. De 'oude'
Cocker komt het best tot z'n recht op
Randy Newman's 'You can leave your
hat on'. De song werd zo'n tien jaar
geleden echter wel wat overtuigender
gecovered door The Jess Roden Band.
Nog meer coverwerk (Joe Cocker is
voor zijn nieuwste elpee zelf geheel
niet in de pen geklommen) in 'Inner
City Blues' van Marvin Gaye. Coc
ker's hommage aan de overleden zan
ger komt op een gepast moment.
Duidelijk is dat dit eerbetoon niet
direct bedoeld is om de kassa te doen
rinkelen. Trouwens 'Cocker' is vol
gens mij kwalitatief gezien zeker een
kassucces waard. Joe Cocker heeft z'n
natje en z'n droogje best verdiend.
W.Y.
Joe Cocker ('Cocker'I EMI)
Alleen de naam al: 'Pet Shop Boys'.
Heeft het iets met huisdieren te
maken, of is het gewoon 'pet'? Goed,
duidelijk is dat het om twee vrienden
gaat, Neil Francis Tennant en
Christopher Sean Lowe. Ze mochten
voor EMI een elpee opnemen. Dat
werd 'Please'. Een weinig opzienba
rende schijf, waarvan wel het succes
volle singletje 'West End Girls' is
getrokken. Ik ben er niet kapot van.
Er zijn duizenden jongens die leuke
dingen doen met synthesizers en die
een beetje zingen. Verder valt er wei
nig over het Britse duo te melden.
Gelukkig biedt de biografie van de
platenmaatschappij nog wat houvast:
„Pop-elpee van het zuiverste water,
geen zwaarwichtige boodschappen,
geen pretenties, gewoon: pop".
Verder luisteren is dan zonde van de
tijd, zeker als er op de tv een reporta
ge is over Vladimir Horowitz, de pia
nist. Koptelefoon afgezet en wat hoor
ik de grijsaard zeggen: „Er komt nooit
een jonge pianist mij iets voorspelen,
terwijl ik zelf vroeger niets anders
deed. zo heb ik Toscanini ontmoet".
W.Y.
Pet Shop Boys ('Please'IEMI)
Voetstappen, onweersbuien en ver
keersgeluiden zijn al lang niets
nieuws meer in de muziek. Niettemin
tramteert de Zwitserse musicus en
componist Chico Hablas op zijn de
buutelpee 'Events' de luisteraar op
een aardige hoeveelheid alledaagse en
minder alledaagse geluiden. Gelukkig
doseert hij ze met mate en op de juiste
momenten. Dat is één van de redenen
waarom 'Events' een bijzondere plaat
is weworden. Hablas componeerde
acht van de negen instrumentale
stukken. Samen vormen ze een reis
om de wereld. Op de hoes liet hij een
aantal zelf geschreven verhaaltjes af
drukken en maakte er tekeningen bij.
Een totaalconcept dus, al zijn de
teksten en tekeningen niet echt bij
zonder. Eigenlijk zijn ze overbodig,
want de muziek roept al voldoende
sfeer en beelden op. Chico Hablas
combineert volwassen sythesizermu-
ziek met flitsende gitaarsolo's. Ook op
de akoestische gitaar staat hij zijn
mannetje. De Zwitser combineert
rock, jazz en folk op geraffineerde
wijze, zonder theatraal te worden.
'Events' is te beschouwen als een
'soundtrack'. Iedereen kan er zijn ei
gen film bij fantaseren.
W.Y.
Chico Hablas ('Events'(Mercury)
De Zwitserse zanger/musicus Phil
Carmen smeedt het 'vinyl' als het
heet is. In het najaar van '85 kwam hij
met de elpee 'Walkin' the dog' op de
proppen. Inmiddels ligt de opvolger
'Wise Monkeys' alweer in de etalage.
Carmen gaat op de ingeslagen weg
voort: jazzy popmuziek met haarzui-
ver en snel gitaarwerk en uiteraard
blazers. Opvallend zijn de saxsolo's
van Christian Ostermeier op de num
mers 'Rain' en 'Fire in the Night'.
Laatstgenoemde track is ongetwijfeld
het beste stuk van de plaat. Carmen is
in staat jazzrock-tijden van weleer te
laten herleven. Het is jammer dat niet
'Fire in the night', maar 'Moonshine
still' op single is uitgebracht. Op de
kwaliteit van het stuk is niets aan te
merken, alleen moet Carmen oppas
sen dat zijn gitaarspel geen imitatie
wordt van het Dire Straits geluid.
Tot slot het stemgeluid van Phil Car
men. Ik heb de indruk dat hij gefor
ceerde pogingen doet om toch maar
zo Amerikaans mogelijk te lijken.
Volstrekt overbodig. Een 'Wise Mon
key' hoeft op geen enkele manier aan
naaperij te doen.
W.Y.
Phil Carmen CWise Monkeys'(Mercu
ry)
Pet Shop Boys
De bekendheid van de Amster
damse groep Blue Murder be
perkt zich sinds kort niet meer
tot een kleine schare fans. Met
de meest recente lp 'La la love'
kreeg het gezelschap kunst-aca
demici niet alleen erkenning bij
de critici, maar ook aandacht op
radio en tv. De singles 'Talm talk
talk' en 'Stalking in the deer-
park' gaven een goede indruk
van de veelzijdigheid van de
zes-koppige formatie. Blue Mur
der heeft na een wat rommelige
aanloop een balans gevonden
tussen punk-achtige energie, ja
ren zestig-invloeden en intellec
tuele pop a la de Talking Heads.
Vrijdag treedt de groep in 't
Beest te Goes op. Aanvang 21.00
uur.
In Jeugdsoos Brogum te Zierik-
zee treedt zaterdag I've got the
bullets op. Op Hemelvaartsdag
nog maakte deze Rotterdamse
formatie een uitstekende indruk
op het Klomppop festival. Fré-
dérique weet zich dan ook ge
steund door muzikanten die hun
sporen verdienden in groepen
als Stealer en Gruppo Sportivo.
I've got the bullets brengt eigen,
vooral op rhythm blues geïn
spireerde muziek, waarin de ro
kerige stem van Frédérique cen
traal staat. Het optreden begint
om 21.00 uur.
(Door John Oomkes)
band. Zijn rauw-hese stem mengt
goed met de hoge van Anna en die
combinatie maakt in songs als 'The
Promise You made', 'Thought You
were on my Side' en 'When your Heart
is weak' wat bij de mensen los.
Kingsbery is een innemende dertiger,
die net als Anna la Cazio jarenlang in
allerlei Los Angeles-bandjes heeft ge
rommeld voordat hij bij toeval stuitte
op de juiste combinatie. In zijn werk
als songschrijver komt een gevoelig
heid naar voren die je zelden aantreft
in de Amerikaanse popmuziek - in
ieder geval nauwelijks wordt ver
woord. De produktie van Steve Hilla-
ge (voorheen onder meer aktief in
Gong) sluit daar met een voorkeur
voor een 'warme', synthetische sound
op aan.
Cock Robin is een Amerikaans kwar- Atlantische Oceaan. Peter Kingsbery
tet dat met melodieuze en gepassio- vormt samen met de aantrekkelijk
neerd gebrachte rockmuziek hoge ogende en popperig aandoende Anna
ogen gooit aan deze kant van de LaCazio de verpersoonlijking van de
(Advertentie)
me voortdurend af waarom ik me nu
eens aan iemand wil binden en dan
weer mijn vrijheid zoek. Het lijkt wel
alsof dat zo moet zijn."
De tekst op de binnenhoes licht een
tipje van de sluier op. Kingsbery
noemt de plaat 'een te laat geboren
kindje'. „Ik heb jarenlang de gedach
te van mij geworpen dat de manier
waarop mijn ouders met elkaar om-
Zo duiken er veelvuldig, onder meer
in het nummer 'Because it keeps on
working' wijsgerige opmerkingen
op: Wie nergens bang voor is (of zegt
te zijn), zal zich (wel) stevig vasthou
den aan de wijnstronk. Een bijbels
aforisme?
„Nee", zegt Kingsbery lachend. „Het
is gewoon mijn mening. Iedereen die
zegt niet bang te zijn in het leven', die
houdt zich juist staande door zich
vast te houden aan iets stabiels. Dat
zijn mensen die niet tegen verande
ring kunnen. Als je in staat wilt zijn
om te veranderen, moet je het feit
accepteren dat je juist bang zult zijn."
De meeste songs op het debuutalbum
van Cock Robin handelen over een
soortgelijke ambivalentie: de twee
slachtigheid in relatie tot de liefde -
de afhankelijkheid aan de ene kant en
de wil om ongebonden te zijn aan de
andere kant. „Veel van die teksten
hebben te maken met mijn eigen
paranoia op liefdesgebied. Deze plaat
is behoorlijk autobiografisch. Ik vraag
GELEEN (ANP) - Pinkpop, het groot
ste Nederlandse openluchtpopfesti
val, is al uitverkocht. Ongeveer
45.000 kaarten zijn over de toonbank
gegaan, en voor meer mensen is
maandag in het Daemensportpark in
Geleen geen ruimte. Het is voor het
eerst sinds jaren dat Pinkpop weer
uitverkocht is.
Dit duidt op succes voor de nieuwe
formule, die voor deze 17de editie van
het festival is gekozen: meer jonge,
verrassende groepen in plaats van
reeds lang en breed gevestigd pop-
werk.
Pinkpop opent op tweede pinkster
dag om negen uur de poorten. Het
Limburgse talent Ge Reinderts en
Vrienden opent om half tien het festi
val. Daarna volgen Howard Hughes
and The Western Approaches, Green
on Red, Neerlands trots Claw Boys
Claw, Blow Monkeys, Cock Robin,
Fine Young Cannibals, The Cult en
The Waterboys.
De finale is aan The Cure toebedeeld,
die rond half negen aan een anderhalf
uur durend optreden begint. De re-
corddrukte op Pinkpop '86 zal het
nodige gedrang met zich meebrengen,
en de Pinkpoporganisatie raadt be
zoekers daarom aan om geen kleine
kinderen mee te nemen.
Cock Robin, met midden Peter Kings
bery.
gingen van invloed was op mijn
leven.
Nu ik wat ouder ben realiseer ik
hoezeer mijn leven bepaald is door het
feit dat mijn moeder ervandoor ging
met de beste vriend van mijn vader.
Het gevolg is dat ik begrippen als het
huwelijk, de trouw tussen partners,
loyaliteit, niet zo hoog aansla. Ik zou
graag de trouw van iemand anders
willen voelen, maar tegelijkertijd
denk ik dat die niet bestaat."
De song 'A little Innocence' is ge
schreven voor zijn échte vader. „Op
mijn oproepkaart voor militaire
dienst staat Peter Ellis vermeld, de
naam van mijn vader. Ik heb drie
stiefbroertjes die meer recht hebben
op de naam Kingsbery. Mijn stiefva
der is een zeer ambitieuze kerel, met
een neus voor succes. Mijn karakter is
een combinatie van die eigenschap en
de gekwetsheid van mijn eigen va
der."
„Al mijn teksten gaan over dit soort
gedachten. Het zou erg makkelijk zijn
om geld te verdienen met melodrama
tische songs. Het soort welzijnstaal
van: wij maken allemaal deze ellende
door. Ik ben O.K. en jij bent O.K. Dat
zou alleen maar vervelend zijn. Ik wil
niet zeuren. Mijn vader zeurt. Dat ie
zo geraakt is door het leven. Nou vorm
ik weer een bedreiging voor hem,
omdat ik succes heb. Ik schrijf in 'A
little Innocence': 'mijn held die ooit
zonder fouten was, is nu bang voor
mijn schaduw'. De oplossing voor zijn
probleem staat er ook: 'Hem rest
alleen de hoop van de hopelozen: hij
kan er een eind aan maken.'
Born with Teeth schreef Kingsbery
voor Anna. „Dat gaat over iemand
die hulp nodig heeft. Ze kan op haar
kniee'n liggen smeken om aandacht
of hulp, maar op het moment dat je
die geeft, bijt ze je hand eraf." Hij
lacht erom. „Er zit gewoon twee
slachtigheid in mijn karakter, en dat
zit ook in mijn teksten. Ik ben dap
per, en tegelijkertijd laf, als je be
grijpt wat ik bedoel. Ik ben in het
geheel geen doorsnee-Amerikaan."