wat ik voel wil
ik hoorbaar en
zichtbaar maken
Seth Gaaikema
opent festival
met nieuwe
one-man-show
m
7 T/M 11 MEI GOES
Voor de mannen:
- mode
ieuwe lp
Folklore
toneel - kabaret - kleinkunst
klassieke en lichte muziek
poëzie - mime - zang - dans
kindertheater - clownerie
en andere solo-kunsten
organisatie:
Uit in Zeeland, tel. 01180-15256
Amateurdag
Theaterdag
tot slot
lOENSDAG 7 MEI 1986
I
LENNY
KUHR
Dan krijgen we niet dat gezeur dat Daphna hierop gaat liggen hè!, sputtert de 10-jarige Lenny Kuhr
Sharon als ze even haar plekje in de zon moet verlaten om te voldoen aan het verzoek
jn cola in te schenken. Haar moeder Lenny Kuhr kent dat verschijnsel: wanneer je even
['eg' bent en als zangeres een tijdje geen platen en hits maakt, wordt je plaats in het licht van
schijnwerpers al snel ingenomen door een ander. De 5-jarige Daphna zeurt om aandacht en
In ijsje en gelooft geen woord van de waarschuwing van de journalist dat hij alles in de
bant zal zetten. Maar Lenny weet wat het betekent wanneer Hollandse paparazzi gewapend
|et telelenzen voor de deur liggen in de hoop een cruciaal moment in haar verhouding met
erman Pieter de Boer op de gevoelige plaat vast te leggen.
pie roddelbladen en de dwang tot
hs zijn dingen in dit vak die ik echt
vervelend vind, maar dat hoort er
^jkbaar bij en neem ik dan maar op
J koop toe. Het gaat uiteindelijk om
(it je op het toneel te bieden hebt en
het plezier van het zingen over te
(engen", zegt Lenny, die nog onlangs
Dest lezen dat zij en Herman Pieter
uil elkaar zouden zijn. „Herman vond
he' niet leuk, maar ik trek mij er niets
fter van aan. Ik heb al zoveel narig-
hJid met die bladen meegemaakt. Het
is niet voor mijn verantwoording dat
ik daar in sta, maar van degene die er
zij: geld mee wil verdienen".
Het is een tijdje rustig geweest rond
Lenny Kuhr, die vrijdagavond in de
Prins van Oranje in Goes de amateur
finale van het derde Solofestival pre
senteert en zaterdag in hetzelfde ge
bouw haar liedjesprogramma brengt.
„Ik heb een paar jaar met opzet geen
pjaat uitgebracht. Ik wou even rust
hebben, want af en toe heb ik zo'n idee
-■t 't je in een soort greep krijgt. Dan
ben je bezig van hoe kan ik een hit
m een, terwijl bij mij een lied spon-
Ban moet ontstaan. Na de hits van
Nisite' en 'Maar ja' krijg je ook al
uw het stempel opgedrukt dat je in
di sfeer verder moet gaan. In die
B/angpositie voel ik mij gewoon on-
Bhaaglijk, dan voel je je niet meer
viij om te maken wat je hart je
^feeft".
Bmiddels heeft ze echter alweer vol-
ende materiaal opgenomen voor
etln nieuwe lp, waarvoor ze zelf het
Bootste deel van de muziek compo-
B erde en Herman Pieter de teksten
Bhreef: „Niet commerciel gericht,
Baar waarin je duidelijk kan horen
B aar ik mij de laatste tijd mee bezig
Hb gehouden. Er zit ook een bepaal-
filosofie achter. Dezer dagen komt
ei een single uit, op muziek van Hans
v m Eijk. Ik houd van Portugese
nfiziek, de fado, en dat hoorde ik er
ilemaal in. Dit lied, dat 'Rozen je
zen' heet, heeft zoiets vrolijks, dat
extra energieën die in mij schuilen
helemaal naar voren komen. Dat Por
tugese ritme zit echt in mijn bloed".
„Ik denk dat mijn muziek in bepaalde
tijden wel en in andere tijden comme-
riceel niet zo past. Dat hangt er van af,
als er weer een frisse wind nodig is,
zoals met het songfestival. 'De Trou
badour' was in 1969 ook niet commer
cieel, maar juist omdat het fris en iets
van mijzelf was, sloeg het aan. Dus
blijf ik altijd mijzelf en moet maar
afwachten of het in de tijd past. Vóór
de hits van 'Visite' en 'Maar ja' was er
een periode dat het wat moeilijker
ging en nog geen half jaar later -
hoewel je toch dezelfde vrouw bent
die hetzelfde zingt - word je ineens
overal gevraagd, gaat je prijs omhoog
en wordt er heel anders naar je geke
ken. Dan denk ik, wat is succes toch
eigenlijk vreselijk relatief. Ik ben wel
blij als ik succes heb, maar ik laat mij
er niet door beïnvloeden, want ik weet
dat ik toch altijd dezelfde ben".
In haar jeugd ging de belangstelling
van Lenny Kuhr - die in 1950 in
Eindhoven werd geboren, waar ze nu
weer woont - uit naar muziek van de
Beatles, maar vooral naar grote zan
geressen als Mahalia Jackson en Judy
Garland en de chansonnières Edith
Piaff en Barbara. Ook interesseert zij
zich voor de Amerikaanse folkmuziek
(Jim Croce, Gordon Lightfoot) en voor
groepen als 10CC. Wat ze tot verve
lens toe kan draaien, is de Portugese
zangeres Amalia Rodriguez.
„Ik houd van pure muziek, echte
muziek uit het hart, van folkloristi
sche muziek. Dat klinkt altijd zo
geiteharenwollensokken-achtig,
maar ik doel dan ook niet op de
Hollandse folklore. Helaas zijn wij
niet rijkelijk bedeeld en ik ben wel
eens jaloers op mensen die geboren
worden in een land met een rijke
muziekcultuur. Wat hebben wij voor
een culturele muzikale achtergrond?
Hollandse folklore is zo vreselijk
eenvoudig, dat houdt op bij kleuter
deuntjes als 'Hoog op de gele wagen'
en 'Een karretje over de zandweg
reed'.
„Mijn kinderen zitten nu op de Vrije
School en daar ben ik blij mee, want
naast kunst wordt daar verschrikke
lijk veel aan muziek gedaan. Ze zin
gen melodieën en canons die vrij
ingewikkeld zijn. Er wordt elke dag
gezongen, terwijl wij vroeger op de
lagere school tegen 5 december, eens
in de week, met sinterklaasliedjes
begonnen. Zingen is zo ontzettend
belangrijk, want kinderen krijgen er
gevoel voor harmonie door, zeker door
de samenzang, en dat werkt zo in op
het zieleleven van kinderen".
Zelf had Lenny Kuhr vanaf haar tien
de jaar gitaarles en trad op tijdens
ouderavonden van de muziekschool.
Er mocht dan ook iets solistisch wor
den gedaan, maar alleen gitaar vond
SOLO
FESTIVAL
ze niet spectaculair genoeg. Na een
vakantie in Polen zong ze een Pools
volksliedje. Haar stem klinkt nu nog
trots èn verbaasd: „Ik had een succes,
jöh, ik stond er zelf van te kijken. Ik
was heel brutaal op het toneel, als
contrast met het dagelijks leven,
waarin ik vrij verlegen was".
Al spoedig rijpte de wens om zangeres
te worden. Vanaf haar 17de was ze
alleen nog maar met muziek bezig en
via het Cabaret der Onbekenden in
haar geboorteplaats en het op 19-
jarige leeftijd winnen van het Eurovi
sie Songfestival in Madrid maakte zij
een vliegende start. Dat leidde onder
meer tot een tournee door Frankrijk
met George Brassens, wat ze nog
steeds als een groot voorrecht be
schouwt.
„Ik heb het idee dat al de dingen die
ik gedaan heb een basis gelegd heb
ben voor hetgeen nog moet komen.
Mijn ideaal is om een theaterpro
gramma te doen, puur als zangeres.
Maar dat kan alleen - daar heb je het
weer - als er plaatsuccessen zijn
geweest. In deze maatschappij moet
je eens in de zoveel jaar een paar hits
hebben. Ik hoop dat er weer zo'n
periode komt, want dan heb ik zin om
met vier of vijf keien van muzikanten
de bühne op te gaan en gewoon
lekker muziek te brengen. Daar wil
ik naar toe groeien".
„Het belangrijkste voor mij is - en dat
probeer ik waar te maken - dat watje
zelf van binnen voelt ook hoorbaar is
in de muziek die je brengt en zicht
baar is in je gedrag in het dagelijks
leven. Daar wil ik een mooi geheel van
maken. Het wonder dat zich altijd
voordoet als ik op het toneel sta, is
dat er reserves naar boven komen
waar ik mijzelf niet van bewust ben.
Als ik zing, voel ik iets over mij
heenkomen. Nu ik hier zit te praten,
zou ik niet weten waar ik dat vandaan
haal. Het is net of je je boven jezelf
uittilt".
„Dat voel je niet alleen, het is een
wisselwerking met het publiek, een
soort telepathie misschien. Het is als
een spiraal die met een enorme vaart
ineens omhoog gaat. Dat zijn de won
deren die zich voordoen in het arties
tenvak. Ik vind mijzelf gewoon puur
zangeres en dat wil ik ook blijven.
Voor de rest heb ik geen ambities. Ik
wil emoties bij de mensen losmaken of
in ieder geval zorgen dat er iets me ze
gebeurt, wat niet gebeurd zou zijn als
ik daar niet had gestaan".
Frans P. J. Doeleman
Seth Gaaikema
ret zijn jongste one-man-show
'En jou kies ik' opent Seth
Gaaikema vanavond in de Prins
van Oranje het derde Solofestival in
Goes, dat op weg lijkt zich een
plaatsje te veroveren in de eregale
rij van Hollandse festivals. Dit unie
ke bruggehoofd tussen de verschil
lende pijlers van podiumkunsten,
waarop iedereen zijn menselijke
waardigheid kan profileren, vindt
morgen een vervolg tijdens de kin
derdag. Jeugdig talent, al dan niet
geïnspireerd door volwassen voor
beelden, kan dan vanaf 10.30 uur in
De Prins uiting geven aan zijn crea
tieve drang. Onder leiding van Rens
Schot en met medewerking van pop
penspeler Sjaak Vereist wordt er
een feest van gemaakt, dat uiteinde
lijk drie winnaars moet opleveren.
De dag wordt voor de oudere jeugd
gecompleteerd met een Rap- en
Toast-avond in 't Beest <21.00 uur).
Vrijdag hopen 55 solistische ama
teurs een plaatsje te veroveren voor
de finale, die 's avonds vanaf 20.00
uur in De Prins van Oranje wordt
gepresenteerd door zangeres Lenny
Kuhr en die uitzicht biedt op het
winnen van 'De Gouden Gans' jury
prijs), 'De Vergulde Ganzepoot' (pu
blieksprijs) of 'De Ganzeveer' (pers
prijs). Dezelfde avond zijn er in
't Beest optredens van Wally Tax en
Billy Bragg.
Zaterdag staat geheel in het te
ken van de professionele podium
kunstenaars (en de laureaten van
de amateurdag) en het festival
wordt zondag besloten met twee
koffieconcerten. Voor de professio
nele voorstellingen moet een geringe
toegangsprijs worden betaald, maar
de echte liefhebbers kunnen zich ook
een passepartout voor de gehele dag
in de Prins van Oranje aanschaffen,
dat na het bijwonen van drie van de
zestien optredens zijn prijs al heeft
opgebracht.
Dit jaar organiseert de Stichting
Theaterbureau Uit in Zeeland
in samenwerking met Uit in Goes
voor de derde maal het solofestival.
Enkele tientallen beroepsartiesten
op alle gebieden van solokunst en
solo-entertainment, van toneel tot
poëzie, van klassieke muziek tot
kindertheater, zullen gedurende vijf
dagen op de podia van de De Prins
van Oranje en in 't Beest in Goes
staan. Ook amateurs krijgen de gele
genheid hun kunsten aan een groot
publiek te tonen.
Nieuw binnen het solofestival is de
kinderdag. Morgen, donderdag, krij
gen de kinderen in de leeftijd van 6
tot 13 jaar de gelegenheid om hun
solokunsten te vertonen.
Het programma in De Prins van
Oranje ziet er als volgt uit:
11.00 uur: de dertienjarige Claudia
Hessing uit Middelburg met dans en
twirling; Wouter Brouwer uit Middel
burg met poëzie, voordracht en mu
ziek; Peter Dieleman uit Goes met
kleinkunst, conference en liedjes.
11.15 uur: de Duitse Barbara Krömer
uit Keulen met klassieke piano. 11.20
uur: de veertienjarige Sofia Pellegri-
no uit Middelburg met dans en twir
ling; Liduin Serrarens uit Middel
burg met poëzie (eigen werk). 11.30
uur: Ans Schilders uit Kapelle met
cabaret. 11.40 uur: de achttienjarige
Brieziet van der Stam uit Temeuzen
met mime/dans; Frans Burg uit Den
Bosch met voordrachten. 11.45 uur:
M. S. Dellaert-de Smet uit Hoek met
cabaret. 12.00 uur: Reineire Gevers
uit Den Haag met poëzie (eigen
werk). 12.10 uur: José van Haasteren
uit Rijsbergen met dans (expressie
modern); de achttienjarige Guido
Verduit uit Bergen op Zoom met
klassiek gitaar. 12.20 uur: P. Vonk
uit Zwolle met theater; Pierre Kort-
ooms uit Den Haag met poëzie. 12.30
uur: John Caljouw uit Middelburg
met lichte muziek (zang en gitaar).
12.40 uur: Gerard Meuleman uit De
venter met theater. 13.00 uur: Freedy
van Essen uit Bergen op Zoom met
lichte muziek (orgel); A. Heivelman
uit Den Haag met poëzie (eigen
werk). 13.20 uur: de zestienjarige
Gerrie Hondius uit Souburg met
jongleren en vuuracts; Ruud Post uit
Zierikzee met poëzie (eigen werk).
13.30 uur: Ank van Rutten uit Gouda
met toneel en conferences. 13.40 uur:
Lydia Dekker uit Assen met piano en
jazz-improvisaties; P. J. Mellegers
uit Nieuwegein met poëzie (eigen
werk). 14.00 uur: Joop Baggen uit
Rotterdam met cabaret (klein
kunst); Frans Beskers uit Rotterdam
met muzikale clownerie; Tobias Er-
ling uit Huis ter Heide met poëzie.
14.15 uur: Veronica Pool uit Enkhui
zen met zang (operette/musical).
14.20 uur: Hanky van Bosstraten uit
Weert met cabaret; Angeliek van
Sambeeck uit Amsterdam met clow
nerie. 14.30 uur: Simon Vuijk uit
Amsterdam met een poëzie-perfor-
mance (eigen werk). 14.40 uur: P.
Hoofdman uit Rotterdam met goo
chelen. 14.45 uur: Ton Wester uit
Amsterdam met cabaret. 15.00 uur:
C. van Delft uit Enschede met een
poëzie-performance; Frans de
Schepper uit Hulst met een komi
sche voordracht. 15.15 uur: Tobias
Erling uit Huis ter Heide met cabaret
(kleinkunst). 15.20 uur: Aline Tromp
uit Amsterdam met een voordracht.
15.40 uur: Vincent Leddy uit Nijme
gen met pantomime; Tiny Poppe uit
Eindhoven met kleinkunst. 16.00
uur: Ineke de Man uit Goes met
toneel.
Het programma In 't Beest ziet er als
volgt uit:
11.00 uur: Eduard Franken uit Oos
terhout met klassiek gitaar. 11.20
uur: Nicky Robinson uit Middelburg
met lichte muziek (country en bal
lads). 11.40 uur: R. Houben uit Zie
rikzee met populaire zang (eigen
werk). 12.00 uur: Rini Schilders uit
Kapelle met zang. 12.20 uur: Michel
van de Ent uit Amsterdam met lich
te muziek (zang/gitaar). 12.40 uur: de
zeventienjarige Helen Tijssen uit
's-Gravenpolder met zang/piano.
13.20 uur: de veertienjarige José Sep
uit Etten-Leur met zang (populair).
13.40 uur: R. J. van Poppelen uit
Roosendaal met zang (populair, ei
gen werk). 14.00 uur: de vijftienjarige
Mascha Kraaij uit Utrecht met zang
(populair). 14.20 uur: P. Boerewinkel
uit Rotterdam met zang (lichte mu
ziek). 14.40 uur: Eduard Franken uit
Oosterhout met klassiek gitaar.
15.00 uur: Jacqueline Jacobs uit Sas
van Gent met zang/gitaar (lichte
muziek). 15.20 uur: Jean Kooien uit
Amsterdam met zang/gitaar (eigen
werk). 16.00 uur: G. A. T. Koefoed uit
Utrecht met Nederlandstalige zang
(eigen werk).
Zaterdag presenteren bekende en
minder bekende beroepsartiesten
een rijk geschakeerd programma
waarbij alle facetten van solokunst
aan bod komen.
Prins van Oranje:
11.00 uur (grote zaal):dat een clown
ook zonder woorden met kinderen
kan communiceren, hen kan ontroe
ren en aan het lachen kan brengen
bewijst pantomimespeler Cor van
Geffen. Voor kinderen tot 12 jaar.
Kinderen die verkleed als sprookjes
figuur het optreden van Cor van
(Advertentie)
Geweldige keus in:
Kombinaties
Fijne kostuums
Jacks en pantalons
(ook ruiten!)
Regenjassen
Sinds 1900
Gortstraat 32-34, Middelburg
tel. 01180-12508
Geffen bezoeken maken kans op
fraaie prijzen. 11.30 uur (voorzaal):
heel wat van haar grote successen
maar daarnaast ook de nodige nieu
we liedjes zal Lenny Kuhr ten gehore
brengen. Zij zegt zelf ten aanzien van
haar repertoire dat het sprankelend,
boeiend, teer of bruisend moet zijn.
Tekstueel moet het een glimlach
oproepen van ontroering of herken
ning. 13.00 uur (tussenzaal): Liesbeth
Bannink raakte na vele jaren les in
klassiek ballet en moderne dans ge
fascineerd door de Indiase dans. Zij
maakte een voor een niet-Indiase
danseres onverwachte ontwikkeling
door. Dit rituele eerste solo-optreden
als professionele danseres zal zij zelf
uitgebreid toelichten zodat de ritue
le gebaren voor de toeschouwers
betekenis krijgen. 13.30 uur (boven
zaal): cabaretière Erna Sassen won
vorig jaar zowel de jury- als de
publieksprijs op het Delftse Cama-
rettenfestival. Haar naamloze pro
gramma is bijtend, grimmig, absur
distisch en hartveroverend. Het ene
moment is zij een bokkige puber,
dan een te kortgedane vrouw, wier
man haar verjaardag vergeten is,
dan weer spot zij met anorexia en
echtscheidingen om vervolgens alles
weer om te draaien. 14.00 uur: win
naar van de amateurdag. 14.30 uur
(grote zaal): in haar nieuwste solo
programma 'In Concert' rekent
Truus Bronkhorst af met haar verle
den als danseres. Haar persoonlijke
Erika Waardenburg
ontwikkeling en ervaringen zijn 'In
Concert' verwerkt middels een vier
luik waarmee zij haar functioneren
binnen de danswereld becommenta
rieerd. Truus Bronkhorst blijft ech
ter relativeren en in haar laatste solo
bouwt zij doelbewust de anticlimax
in.
14.30 uur (bovenzaal): Albert Jan
Zeijlemaker komt in zijn nieuwste
solo 'Ritzema's benauwdheid' met
een bizar cabaretprogramma over de
gemeenteambtenaar Ritzema, die op
een dag zijn eigen overlijdensbericht
in de krant leest. Foutje in de com
puter van de burgerlijke stand, maar
wel een foutje dat leidt tot een
omwenteling in zijn leven. Het pro
gramma handelt over zijn wettig
sterven, zijn dood en de ontwikkelin
gen daarna. 15.00 uur (voorzaal):
Marjol Flore toont in haar nieuwe
programma 'Ten voeten uit' een vro
lijk, lichtvoetig en overwegend Ne
derlandstalig café-chantant gebeu
ren. Ze steunt daarbij op een theater
routine die zij de afgelopen vijftien
jaar in binnen- en buitenland heeft
opgebouwd. 15.45 uur: winnaar van
de amateurdag. 16.00 uur (tussen
zaal): een keurige pianorecital waar
bij alles wat maar enigszins denk
baar is totaal in het honderd loopt.
Bovendien lijkt de vleugel een vol
strekt eigen leven te leiden en het
instrument legt de pianist zijn wil op
in plaats van andersom. De stunteli
ge pianist, die ondanks alle tegensla
gen zijn waardigheid probeert te
behouden, wordt op hilarische wijze
gestalte gegeven door de bekende
mime-kunstenaar Theo Joling. 16.00
uur (bovenzaal): Eddy Geerlings is
recensent bij een landelijk dagblad.
Hij schrijft echter niet alleen over
toneel, maar speelt het ook zelf en
bewerkte daartoe Peter Nichols' be
kende stuk 'Een dag uit de dood van
verdomde Lowietje'. Nichols' stuk
handelt over een echtpaar dat moet
leven met een zwaar lichamelijk en
geestelijk gehandicap kind. 17.00 uur
(grote zaal): Greetje Bijma tovert
een scala van geluiden uit haar keel.
Ze bouwt haar improvisaties op van
een ingetogen begin tot een door
merg en been gaande climax, daarbij
begeleid door het beste van het
Groningse jazz-gebeuren. Ze be
schikt over een onuitputtelijk stem-
menrepertoire dat haar tot een
nieuw vocaal fenomeen maakt. 17.00
uur (voorzaal): onder de noemer 'Ma
king Live Music' trakteert Caroline
Kaart op een intiem programma dat
eigenlijk uit louter hoogtepunten be
staat. Zij put daarbij uit een rijk
geschakeerd repertoire waarin klas
sieke liederen, opera, operette, musi
cal en volksliedjes elkaar afwisselen.
19.00 uur (tussenzaal): 'Circus
Skunk' is een ongekend komische
show voor jong en oud, waarin David
Ochoa twee personen speelt: Tony,
de muzikant en Alfredo, de artiest.
Tony vormt in zijn eentje een totale
big band en bespeelt tegelijkertijd
mondharmonika, drums, gitaar en
sousafoon, terwijl Alfredo jongleert,
goochelt en zijn kunsten op het
slappe koord vertoont. 19.00 uur (bo
venzaal): Benno Hagenbeek kiepert
in 'Een Pose' zijn verleden in vuilnis
bak. Hij doet dit op een humoristi
sche, maar af en toe ook prikkelende
en soms grimmige manier in de vorm
van een conference die zich grillig en
met vele zijlijnen ontwikkelt. Allerlei
anekdotes fungeren daarbij als ver
trekpunt. 20.30 uur (grote zaal): de
Vlaamse actrice Anne Mie Gils
schetst in de musical 'Lola Blau' van
de Weense musicus George Kreisler
het levensverhaal van het joodse
zangeresje Lola Blau. Ze droomt van
een schitterend theater en zangde
buut in Wenen anno 1938, maar het
oprukkend nazisme dwingt haar te
vluchten. Na de oorlog brengt heim
wee haar terug naar Wenen. Alhoe
wel de politieke situatie veranderd is
zijn de mensen dat niet. Zij laat haar
droom varen en kiest voor de kleine
Bühne van het politiek cabaret.
In 't Beest:
14.30 uur: Limited Company is Mark
Kingsford, een pantomimespeler die
sinds 1974 in Nederland woont en
werkt. De voorstellingen laten zich
het best omschrijven als 'cartoon
theater', beelden uit het dagelijks
leven, sterk uitvergroot of tot in het
absurde doorgetrokken. Onderwer
pen en hoofdpersonen in het nieuwe
programma 'Off limits' zijn onder
meer de dierentuin, de discotheek,
de toerist, de gangster, de drummer
en de vliegenmepper. 15.30 uur:
Charles Haward verdiende aanvan
kelijk zijn sporen in een formatie
waarin ook Roxy Music-gitarist Phil
Manzanera speelde. Quiet Sun ging
echter in '71 uit elkaar. Vijf jaren
later kon Haward zijn collage-achti-
ge ritmes en melodiepatronen onder
brengen in This Heat. Inmiddels
heeft de veelzijdige Haward onder
dak gevonden in de formatie van The
Camberwell Now, die op opvallende
wijze gebruik maakt folk-elementen
in een moderne context. 17.00 uur:
Luc van Acker is vast en zeker de
meest veelzijdige en internationale
vertegenwoordiger van de huidige
Vlaamse rockscène. Op het solofesti
val begeleidt hij zichzelf op allerhan
de electronica, zoals een emulator,
drummachine en tapes. 21.00 uur:
Richard Jobson startte zijn muzikale
carrière in 1979 als zanger/gitarist in
de Schotse new wave groep The
Skids. Hij schildert, schrijft filmmu
ziek en leest poëzie. Tegen een muzi
kale achtergrond draagt Jobson zijn
poëzie voor, Kortom een sfeervolle
poëzie-performance. 22.15 uur: Fred
Frith is een specialist in avontuurlij
ke geluidsrecitals. Van rock roll
via blues, van freejazz via klassieke
muziek naar folklore uit alle wind
streken, Frith beheerst het allemaal.
23.30 uur: Peter Hope zal tijdens zijn
'concert for voice and tapes' een half
uur dansmuziek ten gehore brengen
waarbij zelfs een drumcomputer in
het niet valt.
Het derde solofestival wordt afge
sloten met twee koffieconcerten:
een harprecital en een soloconcert
voor slagwerk en marimba.
11.00 uur (trouwzaal Stadhuis): Eri
ka Waardenburg studeerde harp bij
Edward Witsenburg aan het
Utrechts Conservatorium en bij Su
sanna Mildonian in Brussel. Zij be
haalde het solistendiploma, vervol
gens de 'Premier Prix' en de 'Prix
Supérieur', beide met de hoogste
onderscheiding. Erika Waardenburg
is als docente verbonden aan de
conservatoria van Utrecht en Hilver
sum en vormt samen met fluitist
Dieks Visser een duo. Zij vertolkt op
het solofestival werken van onder
meer Bach en Fauré.
12.00 uur (Lunchcafé): Peter Prom-
mel speelde in de loop der jaren
zowel klassieke als pop- en jazz
muziek. Hij studeerde slagwerk aan
het Sweelinck Conservatorium in
Amsterdam en is daar sinds 1984
docent. Hij beschikt over een uitge
breid repertoire aan marimba-con
certen, zowel voor symfonie- als voor
harmonieorkesten. Hij brengt zowel
bewerkingen van klassieke composi
ties als hedendaagse werken ten ge
hore.
Anne Mie Gils