auto auto's en kunst op cabrio '86 ournaal PZC/ vrijdagkrant 1 9 10 11 te heet ketelsteen luchtweerstand rover ccv belasting alfa milano 1 blanckaert foto-expositie fotografie acolye beelden buiten museum bloempotten herman sey balans 17 potteriet jan heijse wijnstock krijttekeninger :irn \dè vleeshal slock esprit aquarellen bibliotheek VRIJDAG 2 MEI 1986 We mogen aannemen dat er per jaar zo'n ƒ5 miljard in ons land wordt uitgegeven aan reparatie en onderhoud aan de auto's. Dan is het interessant om eens te zien waar het meren deel van de reparaties aan wordt besteed. Als er proble men met de auto ontstaan dan is dat het meest aan het koets werk, daarna volgt elektriciteit (ontsteking, accu, bedrading, e.d.) en op de derde plaats staat het koelsysteem en al zijn afge leide gevolgen daarvan bij een defect. In een onderzoek naar de pro blemen met dat laatste onder deel is vastgesteld dat 1 op de 5 storingen aan motoren is terug te voeren op een slecht of niet werkend koelsysteem. Dat zou inhouden ƒ1 miljard ongeveer aan garagekosten en dan komt de vraag op: wat is dat eigenlijk, het koelsysteem? En waar kan het mis gaan en is er ook pre ventief onderhoud te plegen? Eerst iets over het koelsysteem zelf. Bijgaande illustratie maakt duidelijk hoe dat er uitziet en de cijfers verwijzen naar de punten waar het fout kan gaan. Als de motor draait, komt er warmte vrij en dat is vaak drie kwart van de energie waar niets mee gedaan wordt. Het gaat via het koelsysteem en de uitlaat naar elders. De rest Van de omgezette energie die bij de verbranding van benzine, gas of diesel vrij komt dient voor de aandrijving van de auto. Zonder koelsysteem zou de mo tor te heet worden. Dat is te voorkomen door een water- of luchtkoeling te plaatsen. Wa terkoeling is het meest voorko mende systeem, waarbij door holle ruimten rond de cylinders water stroomt. Warm water stijgt op en komt geholpen door de waterpomp in de radiator terecht. In de kleine buisjes van deze platte 'koelbox' stroomt het water, koelt door rijwind en aangedreven ventilator af. Als de auto langzaam rijdt of zelfs stil staat na een rit, dan slaat de moderne elektrisch aangedreven ventilator auto matisch aan en draait door tot dat er voldoende gekoeld is. Los van het koelen zorgt deze warmtebron ook voor verwar ming van het interieur, via de kachelradiator waardoor een deel van het verwarmde water stroomt. Een te koude motor is ook niet goed; 85 graden C. is de mooiste temperatuur voor de bedrijfs omstandigheden, vandaar dat een thermostaat is ingebouwd. Die regelklep sluit de circulatie bij een koude start af en de motor komt zo snel op tempera tuur. Om in de winter geen bevroren koelwater te hebben zit er een antivriesmiddel in het systeem. Dit middel gaat ook roestvorming tegen en kan der halve het {iele jaar blijven zit ten. Een gesloten koelsysteem heeft naast de radiateur nog een expansievat, waarin of waaruit koelvloeistof van of naar de ra diateur stroomt, afhankelijk van de motortemperatuur. Door toepassing van hogere compressie en toerentallen in de huidige motor worden er steeds hogere eisen aan het koelsys teem gesteld. De ontstane hoge re temperaturen hebben ingrij pende gevolgen voor de koeling. Met de koeling hangt een aantal zaken samen. Smering, carbura- tie, compressie en ontsteking varen wel bij een goede koeling. Het is dus raadzaam een aantal dingen van het koelsysteem (zelf) te controleren van tijd tot tijd. Om de toestand van het koel systeem te bekijken, wordt de dop van de radiateur afge draaid. Zorg wel dat de motor afgekoeld is, om een warmwa terfontein en verbrande vingers te voorkomen. Voel dan aan de binnenkant van de vulopening met een vinger of er ook smurrie aan blijft kleven. Is het donker bruin dan zit er roest in het systeem. Doorspoelen en met een schoonmaakmiddel (te koop in autoshops) reinigen. Roest is een venijnig spul in het koelwater, het belemmert af koeling, circulatie en verstopt de koelkanaaltjes. Ketelsteen is ook een vervelend goedje in de radiateur, je het ziet het zitten als een gelige aanslag tussen de kanaaltjes. Een klein laagje is al desa streus voor de motor. Het water wordt namelijk steeds harder, daardoor hoger van tempera tuur en er kan oververhitting ontstaan. Koppakkingen kun nen verbranden en cilinderkop pen gaan krom staan, kortom dure reparaties. Zit de ketel steen helemaal vast, dan zal het hele koelsysteem vervangen moeten worden. thermostaat moet ook in de gaten gehouden worden. Eens per jaar controleren op aanwe zigheid van roest, corrosie of kalk. De dop van de radiateur dient goed af te sluiten. Als het koel systeem goed vol zit, rij dan een paar kilometer, draai nadat de In het systeem kan ook corrosie ontstaan; dat is de galvanische werking bij een of andere vorm van stroom. Metaaldeeltjes los sen dan op en het oppervlak ziet er dan wolkerig grijs uit. Met name de waterpompt kan hier van flink te lijden hebben en uiteindelijk stuk draaien. Toe voeging van een speciaal middel kan dit euvel tegengaan. De motor even afgekoeld is voor zichtig de dop los. Komt er geen sissend geluid vrij dan moet er een nieuwe op. Slangen van het koelsysteem kunnen ook aan vervanging toe zijn. De bovenste waterslangen hebben het zwaarste werk, be kijk die om de 10.000 kilometer door met de vinger de binnen kant te bestrijken, wordt die zwart dan is een nieuwe waters lang noodzakelijk. Lekkage in het koelsysteem is wat moeilijker zelf te controle ren, of het moet er met stromen uitkomen en dan is het vaak toch al te laat. In garages zetten ze daarom het hele systeem on der druk en gaan dan na of er ergens een klein lekje zit. Soms is dat te dichten met een middel dat wordt toegevoegd aan het koelwater. Anders moet het be treffende onderdeel vervangen worden voordat er grotere scha de aan het motorblok ontstaan. Zeker nu er bij het ontwerpen van auto's veel op een zo gun stig mogelijke luchtweerstand wordt gelet, komt het koelsys teem min of meer in de knel te zitten. Er wordt meer vermo gen gevraagd van een steeds HET KOELSYSTEEM 1. Kalk en roest tussen de koelribben van uw radiateur verhinderen dat uw koelvloei stof voldoende warmte afstaat aan de buitenlucht. 2. Roest op en in de thermo staat ontregelt de belangrijke meet- en controlefunctie van dit instrument. 3. Als een koppakking poreus raakt, gaat uw pakking lek ken. 4. Corrosie veroorzaakt ern stige defecten aan uw water pomp. 5. Een lekkende radiateur le vert verlies aan koelvloeistof. 6. Slangverbindingen willen ook nog wel eens lekken oj vervuilen. 7. Kalk en roest verminderen ook de warmte-afgifte van de kachel. 8. Kalk en roést verhinderen warmte-afgifte van het motor blok en kunnen ervoor zorgen dat de kleppen van de ver brandingsruimte oververhit raken. 9. Kalk en roest vergroten het risico dat de zuigers overver hit raken. 10. Cavitatie van de cylinder- wanden levert ernstige lekka ges. 11. Als er koelvloeistof in de motorolie terecht komt, ont staat er een drabbige concen tratie, 'sludge' genaamd. kleiner wordende radiateur on der de schuiner aflopende mo torkap. Daarom is het eens te meer zaak die koeling goed in de gaten te houden. SIEM LEEUWENKAMP De in Nederland gebouwde Donkervoort S8A Een goed idee vindt altijd respons. Dat blijkt wel weer uit het initiatief van de cabrio-fans Wim van Krimpen en Carl Greif. Die twee heren vonden het tijd worden om aan de vele uitvoeringen open auto's en cabriolets aandacht te besteden. Wat begonnen was als een tentoonstellingsidee voor merkenclubs en sympathiserende cabrio-eigenaars is op een aardige manier uit de hand gelopen. Inmiddels hebben tal van importeurs zich aangemeld om op de Cabrio '86 te mogen staan. Die tentoonstelling wordt vandaag, vrijdag, morgen en overmorgen gehouden in de Amstelhal van de RAI. „Ik ben dus lid van de Peugeot-vereniging en heb zelf een 404 cabriolet. Omdat ik vorig jaar de Kunst RAI mee heb georganiseerd, leek het me wel wat om deze vorm te hanteren voor dit evenement", zegt Van Krimpen, die in Amsterdam de gelijknamige galerie met avant-garde kunst beheert aan de Prinsengraoht. Samen met de voorzitter van de Association Peugeot Hollande, de Hilversumer Carl Greif, hebben ze verenigingen benaderd, firma's die speciale cabriolets in ons land bouwen en bezitters van old-timers. „Het is de bedoeling om op de oppervlakte van 10.000 m2 de auto's in een kunstzinnige sfeer tentoon te stellen. Wij vinden de vorm en het ontwerp het belangrijkst aan de cabriolets". Het geheel is een gevarieerde opzet, waarbij onder meer particulieren op een speciale strook hun auto te koop kunnen aanbieden, autoboeken- en tij dschriftenstands, schilderij en van de Auto Galerie uit Maastricht. Dat laatste is een bijzonder initiatief van verzamelaar Jaap Braam Ruben en auto-illustratrice Danielle Dessaert en is gevestigd aan de Rechtstraat 35 in deze Limburgse hoofdstad. Op de Cabrio '86 is uiteraard ook de meest oorspronkelijke cabriolet te zien: de Citroen 2CV. De Enige Echte Eenden Club zal er een paar fraaie van tonen. Naast MG, Porsche, TVR, Chrysler, Cobra ook een model dat nog niet te koop is in ons land: de BMW 325 cabriolet. En verder old-timers vanaf het begin van deze eeuw, naast de Sinclair C5 en van eigen bodem de Donkervoort S8. De show is vandaag, vrijdag en zaterdag open van 12-22 uur en zondag van 10-17 uur. Entree f10, kinderen tot 12 jaar en 65-plussers f7,50. Vorig jaar konden we in Frankfurt al de wonderscho ne en o zo on-Britse MG EX-E bewonderen, een prototype met zulke futuristische vor men die eerder Italiaanse hand vermoedden dan fleg matieke Engelse ontwerpers kunst. Intussen is het Austin Rover ontwerpteam op dit ty pe auto verder gegaan en toont nu op de Auto Show in Turijn (23-4 tot 5-5) de Rover CCV. Dit experimentle ont werp is een van de vingeroefe ningen die in de jaren '90 moet leiden tot een auto voor die tijd. Motor en onderstel, alsmede de wielophanging komen van het nieuwste type, de Rover 800, die in samenwerking met Honda is gebouwd. Uiteraard veel kunststof in deze Coupé Concept Vehicle en ook ge bruik van de in opgang zijnde grondstof bij automobiel- bouw: keramiek. Ditmaal in het dak verwerkt, waar de koolstofvezel een keramische coating heeft gekregen om als geheel glazen zonnedak te kunnen fungeren. Keramiek wordt in de moder ne motorbouw steeds meer toegepast, omdat dit uitge breide voorzieningen voor mo- torkoeling voor een groot deel overbodig maakt. Voordeel daarvan is het lagere gewicht van de auto, kleinere motor ruimte en het front is aerody- namischer te bouwen. De tweedeurs-coupé biedt plaats aan vier personen, die plaats kunnen nemen in een over daad aan luxe. Wie tegen die tijd deze auto wil bestellen moet door de 80- jarige firma (op 26 april 1906 werd de eerste auto door Her- bert Austin in Longbridge ge produceerd) worden teleurge steld: het is niet de bedoeling hem in produktie te nemen. Door het veranderen van de Bijzondere Verbruiksbelas ting zijn er een aantal auto's goedkoper geworden. De eer ste firma's die dat melden zijn Nissan en Seat. De Spaanse fabriek, sinds vorige maand 51 procent eigendom van Volkswagen in Duitsland, kon vier modellen in de Malaga- serie in prijs verlagen. De Seat Malaga 1,2 L was bijna 20 mille en komt nu op f 18.595 en de duurste 1.7 GL diesel kost bijna één mille minder en staat genoteerd voor f 24.895. Ook de Ronda-types zijn iets goedkoper geworden, terwijl de Ibiza's iets duurder werden door de BVB-veranderingen. Seat heeft vorig jaar de pro duktie van de Fura (Fiat 127) na het aflopen van de licentie overeenkomst met de Italiaan se firma Fiat moeten staken. De Fura is niet meer te koop en het goedkoopste model, een eigen ontwerp van Seat, is nu de Ibiza Van 900 Dos van f 12.695. De lacune die het ver dwijnen van de Fura nu vormt wordt eind dit jaar opgevuld met de Seat Marbella. Bij Nissan is een ruime keus aan modellen die zijn uitge rust met een 3-weg katalysa tor. Samen met het voorge schreven gebruik van ongelo de benzine zijn dit soort krachtbronnen een stuk scho ner. Het katalysatorsysteem is wel duurder dan een gewone uitlaat, maar daarom is het BVB-tarief voor deze 'schone auto's' juist verlaagd. Auto's die nog niet aan de nieuwe wettelijke milieunor men voldoen gaan in BVB omhoog. Op het kentekenbe wijs staat voor het type auto met verlaagd BVB-tarief en katalystor de aanduiding 'K6'. Nissan biedt in dit segment de Cherry GL aan met een 1.6 ltr-motor voor f 20.525 en dat is slechts f 180 meer dan voor de 1.5 GL zonder katalysator. De Bluebird met katalysator is evenwel f 1000 duurder omdat die benzine-injectie heeft en kost daarom f 27.745. Wat Fiat (nog) niet lukt of waar ze misschien geen heil in zien, gaat Alfa Romeo in Amerika kennelijk beter af. Het verkopen van Europese auto's in de Nieuwe Wereld is iets dat een speciale aanpak vergt. Voor het omgekeerde geldt trouwens hetzelfde, ze ker in het licht van de steeds wisselende dollarkoers. Alfa Romeo opereert als enige Ita liaanse producent van grote aantallen (Lamborghini, Ma- aerati en De Tomaso worden er wel, zij het zowat per stuk verkocht) op de Amerikaanse markt. Aan de twee modellen die er geleverd worden, de Spider en GTV, wordt nu de Alfa 75 Milano toegevoegd. In diverse uitvoeringen zal de 75 geleverd worden. In de Argento, Oro en Platino zit de 2,5 liter V6-motor van 154 pk die we uit de snelle GTV kennen. De Verde zal tegen de herfst het type zijn met de 4-cylinder turbomotor, op Amerikaanse leest ge schoeid. In de duurdere ver sies van de Alfa 75 zitten o.m. elektrisch te stellen rugleunin gen, airconditioning, veel leer en suède. Wat de Amerikanen voor deze auto's moeten gaan betalen is niet bekend. Ze zullen in ieder geval niet in Europa te koop zijn. Bij 'Foto Roland van Damme' in Nieuw-Namen is tot 21 mei werk te zien van de uit Kloos- terzande afkomstige kunste naar Etienne Blanckaert. De tekeningen zijn dagelijks te bezichtigen tijdens de winke lopeningstijden. In de maanden april en mei exposeert Jo Marinissen een deel van zijn foto's in de hal van de Rabobank in Middel burg. Het gaat onder meer om beelden van Walcheren, Zuid- Beveland en Zeeuwsch-Vlaan- deren, waarbij stemming en licht voor de accenten zorgen. Deze verkooptentoonstelling is op werkdagen geopend van 9.00 tot 16.00 uur, op donder dagavond van 19.00 tot 20.00 uur. De Rabobank is zowel toegankelijk vanuit Langevie- le als Korte Geere. In de Stenge te Heinkens- zand: medium fotografie met werk van Brunenberg, Derk- sen, lenarts en Schröter. Woensdag tot en met zaterdag 13.30 tot 17 uur, vrijdagavond bovendien van 18 tot 20 uur. Organisatie: De Kern. (tot 19 mei). Woensdag 30 april Fotoclub Valkenisse: werken van leden in het Jeugdhonk aan het Dorpsplein te Koudekerke. Open van 10 tot 17 uur. In de maanden april en mei exposeert Jo Marinissen een deel van'zijn foto's in de hal van de Rabobank in Middel burg. De tentoosntelling is op werkdagen geopend van 9.00 tot 16.00 uur, op donderdag avond van 19.00 tot 20.00 uur. De Vlissingse galerie 'De Blaeue Acolye' (Bellamypark 22) richt zich de komende maanden speciaal op de zeezij de met exposities van oude (zee)kaarten en prenten van Zeeland in de maand april en martieme schilderijen van Rieks Hamminga, Oudes, Jaarsma, Dekker, Groen, Pee- ters en anderen in de maanden mei en juni. Doorlopend: mari tieme topografische prentn. Open: dinsdag tot en met za terdag van 13.30 tot 17.00 uur. De Haagse kunstenaars Theo van der Nahmer, Bram Roth en Ula van Ophuysen laten tot 1 juni ieder vier beeldhouw werken zien in de tuin van 'Inter Scaldis' te Kruiningen. 'Aanwinsten '85, een keuze' is de titel van een expositie, die tot 20 juni is te zien in het Zeeuws Museum, Abdij 3 in Middelburg. De expositie be staat uit archeologische voor werpen, schilderijen, heden daagse kunstvoorwerpen en natuurhistorische objecten. De geëxposeerde voorwerpen zijn aangekocht, geschonken of gevonden. Het Zeeuws Mu seum is op werkdagen ge opend van 10 tot 17 uur. In galerie Ilona Schmitt, in de Dorpsstraat in Kattendijke, is tot en met 29 juni een exposi tie te zien van schilderijen van Jugendstil-plastieken. Het thema van de tentoonstelling is de 'kosmische uitstraling' van bloempotten. Vrijdag tot en mei zondag van 14.00 tot 18.00 uur). 'De Bewaerschole' in Burgh- Haamstede staat van zater dag 3 mei tot en met maandag 19 mei in de belangstelling van gouache's en litho's van Herman Sey. De inwoner van Burgh-Haamstede werd op 6 april 1915 geboren in Schie dam en exposeerde vorig jaar augustus nog in het Stedelijk Museum van Schiedam. Van deze expositie zal een kleine selectie van ongeveer 35 werken te zien zijn in 'De Bewaerschole'. Sey bezocht de kunstacade mie in Rotterdam, maar vol tooide deze niet omdat de Tweede Wereldoorlog roet in het eten gooide. De ervaringen tijdens deze periode hebben zijn werk jarenlang beïnvloed, hetgeen vooral tot uiting komt in zijn kleurgebruik en keuze van onderwerp. De stijl waarin Sey schildert, kan men het best omschrijven als 'abstract- expressionistisch'. Abstract in die zin dat zijn figuren nauwe lijks realistisch worden weer gegeven, maar meer als een soort futuristische wezens op het papier staan. Zijn werk kan expressionistisch worden genoemd, omdat zijn litho's en gouache's impulsief ontstaan. 'De Bewaerschole' is van maandag tot en met zaterdag geopend vanaf 13.30 tot 16.30 uur. De kunstenaaar Kees de Valk exposeert tot 10 mei in het BKR-centrum balans 17 in Middelburg vijf 'hang-ups': drieluiken en ruimtelijke ob jecten waarin afvalmateriaal en andere gevonden zaken ver werkt zitten. De thema's in het werk van de Valk zijn geweld, vervuiling, honger, dood, ge loof en kunst (vorm en in houd). De tentoonstelling is geopend woensdag, donder dag en vrijdag van 12 tot 17 uur en zaterdag van 11 tot 16 uur. Twee kunstenaars uit Me len, de beeldhouwer Karei den Braak en Cornel Cai die etsen maakt, expo: van vandaag (vrijdag) toi mei in Galerie Potteriei Middelharnis. De opening richt J. J. Wieringa, voorzi van de culturele kring 'De le', vanmiddag om 17 (woensdag tot en met zateiI van 10 tot 16 uur; vrijdac 21 uur) In museum De Schotse Hu: is tot en met 17 mei de expj tie te zien uit de nalatensci van de schilder Jan Heijse tentoonstelling heeft uniek karakter: te bezichti] zijn ongeveer veertig schi rijen, waarvan veel afkom zijn uit privé-collecties. Vei zijn ook enkele houtsnede! zien. De expositie is geopi dinsdag tot en met zaten van 10 tot 17 uur. In galerie De Wijnstock Middelburg (Bellinkstraatl van zondag 3 tot en met zal dag 31 mei een expositie| zien van Pien Lemstra. tentoonstelling bestaat uit| keningen die zij maakte vi het boek 'Natuurlijk versie en enkele deegplastieken (Donderdag en vrijdag va: tot 5 uur, zaterdag van ii 12.30 en van 2 tot 5 uur) Morgen zaterdagwordt het Zeeuws Kunstenaars!, trum in Middelburg de exp tie geopend van krijtteke, gen van de kunstenares f| Derks. Zij volgde studies aan kunstacademies in Arnhev\ Breda, met als specialist beeldhouwen en ruimtel vormen. Haar werk wordt kenmerkt door humor en nie. De opening is morgen 16 uur. Daarna is de tentu stelling te bezichtigen dinsdag tot en met zondag 14 tot 17 uur, en donderdi avond van 19 tot 21 uur. erge |A cho .tten' in 21 9.00 .4.00, .aan 10.00 |Out 'olla( and: latere :n 21 ag 1 Mam an 'and lateri lur; in 21 .ag 1 |Goe: l'Mai Ivan iZate |zonc ïur, ['Let [Van IhuI 'Roi In de Middelburgse Vleesj worden tussen 2 mei en 1 ji plastieken geëxposeerd r] de Middelburgse kunsten: Nico van den Boezem. Vandaag (vrijdag) om 17 wordt de tentoonstelling opend. Een deel van de expi tie is te zien in de ruimte de Stichting Nieuwe Muz» in de Kloveniersdoelen. Di wordt de opening, vanaf uur, voortgezet. De tentoi stelling is in de Vleeshal opend op dinsdags tot en zaterdags van 11 tot 17 uuri op zondag van 13 tot 17 uur. de Kloveniersdoelen: dinsdi tot en met zondags van 14 17 uur. De 75-jarige kunstschil Ferdinand Slock, die werd boren in Sas van Gent tegenwoordig in Westdo woont, exposeert tot en 31 mei in galerie 'Trouvai in de Axelsestraat in Term zen. In de galerie is een groot a; tal landschappen, naakten portretten van hem te zit Slock volgde van '24 tot cursussen aan de Hoogere coratieve Kunstschildersch in Gent. Van '71 tot '83 hij lessen aan de Acade voor Schone Kunsten in Niklaas. Ferdinand Slock, man die uitermate wordt boeid door de natuur in al hai vormen, heeft al tientallen e posities achter de rug. In 19! kreeg hij de zilveren medail van de Hoogere Decoratie Kunstschilderschool in Gen De kunstenaars Kees Vet en Ton Schouten (39) exptM) ren tot 28 mei in galeij Esprit in Clinge. Beeldhouwer Kees Vet zijn opleiding aan de acadeitj Sint-Joost in Breda en Rijksacademie San Femanl in Madrid. Evenals Kees V kreeg de graficus Ton Schol ten zijn opleiding in Brec Aansluitend volgde hij aan: Koninklijke Academie te a Hertogenbosch de leergangT monumentale vormgeving ei versierende vormgeving, H expositie van de twee kunst- naars is elke dag te beziet: gen van 13 tot 18 uur. De kunstenaar Michel van dit Smissen houdt in mei een en positie van zijn werk in gebouw van het Samenwe- kingsverband voor keuzebei leiding en onderwijs-arbeii contacten aan de Nieuwstrai te Goes. Zijn werk bestaat i aquarellen (waterverfschild ringen), gouaches (schilde stukken met vloeibare ver pastels (tekeningen met g droogde kleurstof) en ojievei schilderijen. Van der Smisse: die zijn opleiding genoot ai de Belgische Akademie v<X Beeldende en Plastische Kui sten, vindt zijn inspiratie Zeeuwse en Brabantse lan| schappen, stillevens en po tretten. De tentoonstelling tijdens kantooruren geopeni In de Zeeuwse bibliotheek aa de Kousteensedijk in Midde burg is tot 15 mei een exposid te bezichtigen van leerlinge van Peter de Jong. (Opening) tijden: bibliotheek). krefl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 12