auto
auto's en
kunst op
cabrio '86
ournaal
PZC/ vrijdagkrant
1
9 10 11
te heet
ketelsteen
luchtweerstand
rover ccv
belasting
alfa milano
1
blanckaert
foto-expositie
fotografie
acolye
beelden buiten
museum
bloempotten
herman sey
balans 17
potteriet
jan heijse
wijnstock
krijttekeninger
:irn
\dè
vleeshal
slock
esprit
aquarellen
bibliotheek
VRIJDAG 2 MEI 1986
We mogen aannemen dat er
per jaar zo'n ƒ5 miljard in
ons land wordt uitgegeven aan
reparatie en onderhoud aan de
auto's. Dan is het interessant
om eens te zien waar het meren
deel van de reparaties aan
wordt besteed. Als er proble
men met de auto ontstaan dan
is dat het meest aan het koets
werk, daarna volgt elektriciteit
(ontsteking, accu, bedrading,
e.d.) en op de derde plaats staat
het koelsysteem en al zijn afge
leide gevolgen daarvan bij een
defect.
In een onderzoek naar de pro
blemen met dat laatste onder
deel is vastgesteld dat 1 op de 5
storingen aan motoren is terug
te voeren op een slecht of niet
werkend koelsysteem. Dat zou
inhouden ƒ1 miljard ongeveer
aan garagekosten en dan komt
de vraag op: wat is dat eigenlijk,
het koelsysteem? En waar kan
het mis gaan en is er ook pre
ventief onderhoud te plegen?
Eerst iets over het koelsysteem
zelf. Bijgaande illustratie maakt
duidelijk hoe dat er uitziet en de
cijfers verwijzen naar de punten
waar het fout kan gaan.
Als de motor draait, komt er
warmte vrij en dat is vaak drie
kwart van de energie waar niets
mee gedaan wordt. Het gaat via
het koelsysteem en de uitlaat
naar elders. De rest Van de
omgezette energie die bij de
verbranding van benzine, gas of
diesel vrij komt dient voor de
aandrijving van de auto.
Zonder koelsysteem zou de mo
tor te heet worden. Dat is te
voorkomen door een water- of
luchtkoeling te plaatsen. Wa
terkoeling is het meest voorko
mende systeem, waarbij door
holle ruimten rond de cylinders
water stroomt. Warm water
stijgt op en komt geholpen door
de waterpomp in de radiator
terecht. In de kleine buisjes van
deze platte 'koelbox' stroomt
het water, koelt door rijwind
en aangedreven ventilator af.
Als de auto langzaam rijdt of
zelfs stil staat na een rit, dan
slaat de moderne elektrisch
aangedreven ventilator auto
matisch aan en draait door tot
dat er voldoende gekoeld is.
Los van het koelen zorgt deze
warmtebron ook voor verwar
ming van het interieur, via de
kachelradiator waardoor een
deel van het verwarmde water
stroomt.
Een te koude motor is ook niet
goed; 85 graden C. is de mooiste
temperatuur voor de bedrijfs
omstandigheden, vandaar dat
een thermostaat is ingebouwd.
Die regelklep sluit de circulatie
bij een koude start af en de
motor komt zo snel op tempera
tuur. Om in de winter geen
bevroren koelwater te hebben
zit er een antivriesmiddel in het
systeem. Dit middel gaat ook
roestvorming tegen en kan der
halve het {iele jaar blijven zit
ten. Een gesloten koelsysteem
heeft naast de radiateur nog een
expansievat, waarin of waaruit
koelvloeistof van of naar de ra
diateur stroomt, afhankelijk
van de motortemperatuur.
Door toepassing van hogere
compressie en toerentallen in de
huidige motor worden er steeds
hogere eisen aan het koelsys
teem gesteld. De ontstane hoge
re temperaturen hebben ingrij
pende gevolgen voor de koeling.
Met de koeling hangt een aantal
zaken samen. Smering, carbura-
tie, compressie en ontsteking
varen wel bij een goede koeling.
Het is dus raadzaam een aantal
dingen van het koelsysteem
(zelf) te controleren van tijd tot
tijd.
Om de toestand van het koel
systeem te bekijken, wordt de
dop van de radiateur afge
draaid. Zorg wel dat de motor
afgekoeld is, om een warmwa
terfontein en verbrande vingers
te voorkomen. Voel dan aan de
binnenkant van de vulopening
met een vinger of er ook smurrie
aan blijft kleven. Is het donker
bruin dan zit er roest in het
systeem. Doorspoelen en met
een schoonmaakmiddel (te
koop in autoshops) reinigen.
Roest is een venijnig spul in het
koelwater, het belemmert af
koeling, circulatie en verstopt
de koelkanaaltjes.
Ketelsteen is ook een vervelend
goedje in de radiateur, je het
ziet het zitten als een gelige
aanslag tussen de kanaaltjes.
Een klein laagje is al desa
streus voor de motor. Het water
wordt namelijk steeds harder,
daardoor hoger van tempera
tuur en er kan oververhitting
ontstaan. Koppakkingen kun
nen verbranden en cilinderkop
pen gaan krom staan, kortom
dure reparaties. Zit de ketel
steen helemaal vast, dan zal het
hele koelsysteem vervangen
moeten worden.
thermostaat moet ook in de
gaten gehouden worden. Eens
per jaar controleren op aanwe
zigheid van roest, corrosie of
kalk.
De dop van de radiateur dient
goed af te sluiten. Als het koel
systeem goed vol zit, rij dan een
paar kilometer, draai nadat de
In het systeem kan ook corrosie
ontstaan; dat is de galvanische
werking bij een of andere vorm
van stroom. Metaaldeeltjes los
sen dan op en het oppervlak ziet
er dan wolkerig grijs uit. Met
name de waterpompt kan hier
van flink te lijden hebben en
uiteindelijk stuk draaien. Toe
voeging van een speciaal middel
kan dit euvel tegengaan. De
motor even afgekoeld is voor
zichtig de dop los. Komt er geen
sissend geluid vrij dan moet er
een nieuwe op.
Slangen van het koelsysteem
kunnen ook aan vervanging toe
zijn. De bovenste waterslangen
hebben het zwaarste werk, be
kijk die om de 10.000 kilometer
door met de vinger de binnen
kant te bestrijken, wordt die
zwart dan is een nieuwe waters
lang noodzakelijk.
Lekkage in het koelsysteem is
wat moeilijker zelf te controle
ren, of het moet er met stromen
uitkomen en dan is het vaak
toch al te laat. In garages zetten
ze daarom het hele systeem on
der druk en gaan dan na of er
ergens een klein lekje zit. Soms
is dat te dichten met een middel
dat wordt toegevoegd aan het
koelwater. Anders moet het be
treffende onderdeel vervangen
worden voordat er grotere scha
de aan het motorblok ontstaan.
Zeker nu er bij het ontwerpen
van auto's veel op een zo gun
stig mogelijke luchtweerstand
wordt gelet, komt het koelsys
teem min of meer in de knel te
zitten. Er wordt meer vermo
gen gevraagd van een steeds
HET KOELSYSTEEM
1. Kalk en roest tussen de
koelribben van uw radiateur
verhinderen dat uw koelvloei
stof voldoende warmte afstaat
aan de buitenlucht.
2. Roest op en in de thermo
staat ontregelt de belangrijke
meet- en controlefunctie van
dit instrument.
3. Als een koppakking poreus
raakt, gaat uw pakking lek
ken.
4. Corrosie veroorzaakt ern
stige defecten aan uw water
pomp.
5. Een lekkende radiateur le
vert verlies aan koelvloeistof.
6. Slangverbindingen willen
ook nog wel eens lekken oj
vervuilen.
7. Kalk en roest verminderen
ook de warmte-afgifte van de
kachel.
8. Kalk en roést verhinderen
warmte-afgifte van het motor
blok en kunnen ervoor zorgen
dat de kleppen van de ver
brandingsruimte oververhit
raken.
9. Kalk en roest vergroten het
risico dat de zuigers overver
hit raken.
10. Cavitatie van de cylinder-
wanden levert ernstige lekka
ges.
11. Als er koelvloeistof in de
motorolie terecht komt, ont
staat er een drabbige concen
tratie, 'sludge' genaamd.
kleiner wordende radiateur on
der de schuiner aflopende mo
torkap. Daarom is het eens te
meer zaak die koeling goed in
de gaten te houden.
SIEM LEEUWENKAMP
De in Nederland gebouwde Donkervoort S8A
Een goed idee vindt altijd
respons. Dat blijkt wel
weer uit het initiatief van de
cabrio-fans Wim van Krimpen
en Carl Greif. Die twee heren
vonden het tijd worden om aan
de vele uitvoeringen open
auto's en cabriolets aandacht te
besteden. Wat begonnen was
als een tentoonstellingsidee
voor merkenclubs en
sympathiserende
cabrio-eigenaars is op een
aardige manier uit de hand
gelopen.
Inmiddels hebben tal van
importeurs zich aangemeld om
op de Cabrio '86 te mogen staan.
Die tentoonstelling wordt
vandaag, vrijdag, morgen en
overmorgen gehouden in de
Amstelhal van de RAI. „Ik ben
dus lid van de
Peugeot-vereniging en heb zelf
een 404 cabriolet. Omdat ik
vorig jaar de Kunst RAI mee
heb georganiseerd, leek het me
wel wat om deze vorm te
hanteren voor dit evenement",
zegt Van Krimpen, die in
Amsterdam de gelijknamige
galerie met avant-garde kunst
beheert aan de Prinsengraoht.
Samen met de voorzitter van de
Association Peugeot Hollande,
de Hilversumer Carl Greif,
hebben ze verenigingen
benaderd, firma's die speciale
cabriolets in ons land bouwen
en bezitters van old-timers.
„Het is de bedoeling om op de
oppervlakte van 10.000 m2 de
auto's in een kunstzinnige sfeer
tentoon te stellen. Wij vinden de
vorm en het ontwerp het
belangrijkst aan de cabriolets".
Het geheel is een gevarieerde
opzet, waarbij onder meer
particulieren op een speciale
strook hun auto te koop kunnen
aanbieden, autoboeken- en
tij dschriftenstands, schilderij en
van de Auto Galerie uit
Maastricht. Dat laatste is een
bijzonder initiatief van
verzamelaar Jaap Braam
Ruben en auto-illustratrice
Danielle Dessaert en is
gevestigd aan de Rechtstraat 35
in deze Limburgse hoofdstad.
Op de Cabrio '86 is uiteraard
ook de meest oorspronkelijke
cabriolet te zien: de Citroen
2CV. De Enige Echte Eenden
Club zal er een paar fraaie van
tonen. Naast MG, Porsche,
TVR, Chrysler, Cobra ook een
model dat nog niet te koop is in
ons land: de BMW 325 cabriolet.
En verder old-timers vanaf het
begin van deze eeuw, naast de
Sinclair C5 en van eigen bodem
de Donkervoort S8.
De show is vandaag, vrijdag en
zaterdag open van 12-22 uur en
zondag van 10-17 uur. Entree
f10, kinderen tot 12 jaar en
65-plussers f7,50.
Vorig jaar konden we in
Frankfurt al de wonderscho
ne en o zo on-Britse MG EX-E
bewonderen, een prototype
met zulke futuristische vor
men die eerder Italiaanse
hand vermoedden dan fleg
matieke Engelse ontwerpers
kunst. Intussen is het Austin
Rover ontwerpteam op dit ty
pe auto verder gegaan en
toont nu op de Auto Show in
Turijn (23-4 tot 5-5) de Rover
CCV. Dit experimentle ont
werp is een van de vingeroefe
ningen die in de jaren '90 moet
leiden tot een auto voor die
tijd.
Motor en onderstel, alsmede
de wielophanging komen van
het nieuwste type, de Rover
800, die in samenwerking met
Honda is gebouwd. Uiteraard
veel kunststof in deze Coupé
Concept Vehicle en ook ge
bruik van de in opgang zijnde
grondstof bij automobiel-
bouw: keramiek. Ditmaal in
het dak verwerkt, waar de
koolstofvezel een keramische
coating heeft gekregen om als
geheel glazen zonnedak te
kunnen fungeren.
Keramiek wordt in de moder
ne motorbouw steeds meer
toegepast, omdat dit uitge
breide voorzieningen voor mo-
torkoeling voor een groot deel
overbodig maakt. Voordeel
daarvan is het lagere gewicht
van de auto, kleinere motor
ruimte en het front is aerody-
namischer te bouwen. De
tweedeurs-coupé biedt plaats
aan vier personen, die plaats
kunnen nemen in een over
daad aan luxe.
Wie tegen die tijd deze auto wil
bestellen moet door de 80-
jarige firma (op 26 april 1906
werd de eerste auto door Her-
bert Austin in Longbridge ge
produceerd) worden teleurge
steld: het is niet de bedoeling
hem in produktie te nemen.
Door het veranderen van de
Bijzondere Verbruiksbelas
ting zijn er een aantal auto's
goedkoper geworden. De eer
ste firma's die dat melden zijn
Nissan en Seat. De Spaanse
fabriek, sinds vorige maand
51 procent eigendom van
Volkswagen in Duitsland, kon
vier modellen in de Malaga-
serie in prijs verlagen. De
Seat Malaga 1,2 L was bijna 20
mille en komt nu op f 18.595 en
de duurste 1.7 GL diesel kost
bijna één mille minder en
staat genoteerd voor f 24.895.
Ook de Ronda-types zijn iets
goedkoper geworden, terwijl
de Ibiza's iets duurder werden
door de BVB-veranderingen.
Seat heeft vorig jaar de pro
duktie van de Fura (Fiat 127)
na het aflopen van de licentie
overeenkomst met de Italiaan
se firma Fiat moeten staken.
De Fura is niet meer te koop
en het goedkoopste model, een
eigen ontwerp van Seat, is nu
de Ibiza Van 900 Dos van f
12.695. De lacune die het ver
dwijnen van de Fura nu vormt
wordt eind dit jaar opgevuld
met de Seat Marbella.
Bij Nissan is een ruime keus
aan modellen die zijn uitge
rust met een 3-weg katalysa
tor. Samen met het voorge
schreven gebruik van ongelo
de benzine zijn dit soort
krachtbronnen een stuk scho
ner. Het katalysatorsysteem is
wel duurder dan een gewone
uitlaat, maar daarom is het
BVB-tarief voor deze 'schone
auto's' juist verlaagd.
Auto's die nog niet aan de
nieuwe wettelijke milieunor
men voldoen gaan in BVB
omhoog. Op het kentekenbe
wijs staat voor het type auto
met verlaagd BVB-tarief en
katalystor de aanduiding 'K6'.
Nissan biedt in dit segment de
Cherry GL aan met een 1.6
ltr-motor voor f 20.525 en dat is
slechts f 180 meer dan voor de
1.5 GL zonder katalysator. De
Bluebird met katalysator is
evenwel f 1000 duurder omdat
die benzine-injectie heeft en
kost daarom f 27.745.
Wat Fiat (nog) niet lukt of
waar ze misschien geen
heil in zien, gaat Alfa Romeo
in Amerika kennelijk beter af.
Het verkopen van Europese
auto's in de Nieuwe Wereld is
iets dat een speciale aanpak
vergt. Voor het omgekeerde
geldt trouwens hetzelfde, ze
ker in het licht van de steeds
wisselende dollarkoers. Alfa
Romeo opereert als enige Ita
liaanse producent van grote
aantallen (Lamborghini, Ma-
aerati en De Tomaso worden
er wel, zij het zowat per stuk
verkocht) op de Amerikaanse
markt.
Aan de twee modellen die er
geleverd worden, de Spider en
GTV, wordt nu de Alfa 75
Milano toegevoegd. In diverse
uitvoeringen zal de 75 geleverd
worden.
In de Argento, Oro en Platino
zit de 2,5 liter V6-motor van
154 pk die we uit de snelle
GTV kennen. De Verde zal
tegen de herfst het type zijn
met de 4-cylinder turbomotor,
op Amerikaanse leest ge
schoeid. In de duurdere ver
sies van de Alfa 75 zitten o.m.
elektrisch te stellen rugleunin
gen, airconditioning, veel leer
en suède.
Wat de Amerikanen voor deze
auto's moeten gaan betalen is
niet bekend. Ze zullen in ieder
geval niet in Europa te koop
zijn.
Bij 'Foto Roland van Damme'
in Nieuw-Namen is tot 21 mei
werk te zien van de uit Kloos-
terzande afkomstige kunste
naar Etienne Blanckaert. De
tekeningen zijn dagelijks te
bezichtigen tijdens de winke
lopeningstijden.
In de maanden april en mei
exposeert Jo Marinissen een
deel van zijn foto's in de hal
van de Rabobank in Middel
burg. Het gaat onder meer om
beelden van Walcheren, Zuid-
Beveland en Zeeuwsch-Vlaan-
deren, waarbij stemming en
licht voor de accenten zorgen.
Deze verkooptentoonstelling
is op werkdagen geopend van
9.00 tot 16.00 uur, op donder
dagavond van 19.00 tot 20.00
uur. De Rabobank is zowel
toegankelijk vanuit Langevie-
le als Korte Geere.
In de Stenge te Heinkens-
zand: medium fotografie met
werk van Brunenberg, Derk-
sen, lenarts en Schröter.
Woensdag tot en met zaterdag
13.30 tot 17 uur, vrijdagavond
bovendien van 18 tot 20 uur.
Organisatie: De Kern. (tot 19
mei).
Woensdag 30 april Fotoclub
Valkenisse: werken van leden
in het Jeugdhonk aan het
Dorpsplein te Koudekerke.
Open van 10 tot 17 uur.
In de maanden april en mei
exposeert Jo Marinissen een
deel van'zijn foto's in de hal
van de Rabobank in Middel
burg. De tentoosntelling is op
werkdagen geopend van 9.00
tot 16.00 uur, op donderdag
avond van 19.00 tot 20.00 uur.
De Vlissingse galerie 'De
Blaeue Acolye' (Bellamypark
22) richt zich de komende
maanden speciaal op de zeezij
de met exposities van oude
(zee)kaarten en prenten van
Zeeland in de maand april en
martieme schilderijen van
Rieks Hamminga, Oudes,
Jaarsma, Dekker, Groen, Pee-
ters en anderen in de maanden
mei en juni. Doorlopend: mari
tieme topografische prentn.
Open: dinsdag tot en met za
terdag van 13.30 tot 17.00 uur.
De Haagse kunstenaars Theo
van der Nahmer, Bram Roth
en Ula van Ophuysen laten tot
1 juni ieder vier beeldhouw
werken zien in de tuin van
'Inter Scaldis' te Kruiningen.
'Aanwinsten '85, een keuze' is
de titel van een expositie, die
tot 20 juni is te zien in het
Zeeuws Museum, Abdij 3 in
Middelburg. De expositie be
staat uit archeologische voor
werpen, schilderijen, heden
daagse kunstvoorwerpen en
natuurhistorische objecten.
De geëxposeerde voorwerpen
zijn aangekocht, geschonken
of gevonden. Het Zeeuws Mu
seum is op werkdagen ge
opend van 10 tot 17 uur.
In galerie Ilona Schmitt, in de
Dorpsstraat in Kattendijke, is
tot en met 29 juni een exposi
tie te zien van schilderijen van
Jugendstil-plastieken. Het
thema van de tentoonstelling
is de 'kosmische uitstraling'
van bloempotten.
Vrijdag tot en mei zondag
van 14.00 tot 18.00 uur).
'De Bewaerschole' in Burgh-
Haamstede staat van zater
dag 3 mei tot en met maandag
19 mei in de belangstelling
van gouache's en litho's van
Herman Sey. De inwoner van
Burgh-Haamstede werd op 6
april 1915 geboren in Schie
dam en exposeerde vorig jaar
augustus nog in het Stedelijk
Museum van Schiedam. Van
deze expositie zal een kleine
selectie van ongeveer 35
werken te zien zijn in 'De
Bewaerschole'.
Sey bezocht de kunstacade
mie in Rotterdam, maar vol
tooide deze niet omdat de
Tweede Wereldoorlog roet in
het eten gooide. De ervaringen
tijdens deze periode hebben
zijn werk jarenlang beïnvloed,
hetgeen vooral tot uiting komt
in zijn kleurgebruik en keuze
van onderwerp. De stijl waarin
Sey schildert, kan men het
best omschrijven als 'abstract-
expressionistisch'. Abstract in
die zin dat zijn figuren nauwe
lijks realistisch worden weer
gegeven, maar meer als een
soort futuristische wezens op
het papier staan. Zijn werk
kan expressionistisch worden
genoemd, omdat zijn litho's en
gouache's impulsief ontstaan.
'De Bewaerschole' is van
maandag tot en met zaterdag
geopend vanaf 13.30 tot 16.30
uur.
De kunstenaaar Kees de Valk
exposeert tot 10 mei in het
BKR-centrum balans 17 in
Middelburg vijf 'hang-ups':
drieluiken en ruimtelijke ob
jecten waarin afvalmateriaal
en andere gevonden zaken ver
werkt zitten. De thema's in het
werk van de Valk zijn geweld,
vervuiling, honger, dood, ge
loof en kunst (vorm en in
houd). De tentoonstelling is
geopend woensdag, donder
dag en vrijdag van 12 tot 17
uur en zaterdag van 11 tot 16
uur.
Twee kunstenaars uit Me
len, de beeldhouwer Karei
den Braak en Cornel Cai
die etsen maakt, expo:
van vandaag (vrijdag) toi
mei in Galerie Potteriei
Middelharnis. De opening
richt J. J. Wieringa, voorzi
van de culturele kring 'De
le', vanmiddag om 17
(woensdag tot en met zateiI
van 10 tot 16 uur; vrijdac
21 uur)
In museum De Schotse Hu:
is tot en met 17 mei de expj
tie te zien uit de nalatensci
van de schilder Jan Heijse
tentoonstelling heeft
uniek karakter: te bezichti]
zijn ongeveer veertig schi
rijen, waarvan veel afkom
zijn uit privé-collecties. Vei
zijn ook enkele houtsnede!
zien. De expositie is geopi
dinsdag tot en met zaten
van 10 tot 17 uur.
In galerie De Wijnstock
Middelburg (Bellinkstraatl
van zondag 3 tot en met zal
dag 31 mei een expositie|
zien van Pien Lemstra.
tentoonstelling bestaat uit|
keningen die zij maakte vi
het boek 'Natuurlijk versie
en enkele deegplastieken
(Donderdag en vrijdag va:
tot 5 uur, zaterdag van ii
12.30 en van 2 tot 5 uur)
Morgen zaterdagwordt
het Zeeuws Kunstenaars!,
trum in Middelburg de exp
tie geopend van krijtteke,
gen van de kunstenares f|
Derks.
Zij volgde studies aan
kunstacademies in Arnhev\
Breda, met als specialist
beeldhouwen en ruimtel
vormen. Haar werk wordt
kenmerkt door humor en
nie. De opening is morgen
16 uur. Daarna is de tentu
stelling te bezichtigen
dinsdag tot en met zondag
14 tot 17 uur, en donderdi
avond van 19 tot 21 uur.
erge
|A cho
.tten'
in 21
9.00
.4.00,
.aan
10.00
|Out
'olla(
and:
latere
:n 21
ag 1
Mam
an
'and
lateri
lur;
in 21
.ag 1
|Goe:
l'Mai
Ivan
iZate
|zonc
ïur,
['Let
[Van
IhuI
'Roi
In de Middelburgse Vleesj
worden tussen 2 mei en 1 ji
plastieken geëxposeerd r]
de Middelburgse kunsten:
Nico van den Boezem.
Vandaag (vrijdag) om 17
wordt de tentoonstelling
opend. Een deel van de expi
tie is te zien in de ruimte
de Stichting Nieuwe Muz»
in de Kloveniersdoelen. Di
wordt de opening, vanaf
uur, voortgezet. De tentoi
stelling is in de Vleeshal
opend op dinsdags tot en
zaterdags van 11 tot 17 uuri
op zondag van 13 tot 17 uur.
de Kloveniersdoelen: dinsdi
tot en met zondags van 14
17 uur.
De 75-jarige kunstschil
Ferdinand Slock, die werd
boren in Sas van Gent
tegenwoordig in Westdo
woont, exposeert tot en
31 mei in galerie 'Trouvai
in de Axelsestraat in Term
zen.
In de galerie is een groot a;
tal landschappen, naakten
portretten van hem te zit
Slock volgde van '24 tot
cursussen aan de Hoogere
coratieve Kunstschildersch
in Gent. Van '71 tot '83
hij lessen aan de Acade
voor Schone Kunsten in
Niklaas. Ferdinand Slock,
man die uitermate wordt
boeid door de natuur in al hai
vormen, heeft al tientallen e
posities achter de rug. In 19!
kreeg hij de zilveren medail
van de Hoogere Decoratie
Kunstschilderschool in Gen
De kunstenaars Kees Vet
en Ton Schouten (39) exptM)
ren tot 28 mei in galeij
Esprit in Clinge.
Beeldhouwer Kees Vet
zijn opleiding aan de acadeitj
Sint-Joost in Breda en
Rijksacademie San Femanl
in Madrid. Evenals Kees V
kreeg de graficus Ton Schol
ten zijn opleiding in Brec
Aansluitend volgde hij aan:
Koninklijke Academie te a
Hertogenbosch de leergangT
monumentale vormgeving ei
versierende vormgeving, H
expositie van de twee kunst-
naars is elke dag te beziet:
gen van 13 tot 18 uur.
De kunstenaar Michel van dit
Smissen houdt in mei een en
positie van zijn werk in
gebouw van het Samenwe-
kingsverband voor keuzebei
leiding en onderwijs-arbeii
contacten aan de Nieuwstrai
te Goes. Zijn werk bestaat i
aquarellen (waterverfschild
ringen), gouaches (schilde
stukken met vloeibare ver
pastels (tekeningen met g
droogde kleurstof) en ojievei
schilderijen. Van der Smisse:
die zijn opleiding genoot ai
de Belgische Akademie v<X
Beeldende en Plastische Kui
sten, vindt zijn inspiratie
Zeeuwse en Brabantse lan|
schappen, stillevens en po
tretten. De tentoonstelling
tijdens kantooruren geopeni
In de Zeeuwse bibliotheek aa
de Kousteensedijk in Midde
burg is tot 15 mei een exposid
te bezichtigen van leerlinge
van Peter de Jong. (Opening)
tijden: bibliotheek).
krefl