Goes steunt actie tegen apartheid
almanak
Opleidingsschip binnenvaart en
De Zonnebloem in Middelburg
Werkloosheid licht gedaald
MINISTER VAN AARDENNE BIJ TOTAL:
Automobilist
omgekomen in
Aardenburg
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Geen hinder
veerdiensten
door de mist
ZEEUWSE
bij conventionele
elektriciteitscentrale
Opnieuw brandje
DEELS DOOR SEIZOENINVLOEDEN
'MONUMENTENSTAD MARITIEM'
PAGINA 17
Helpen
PZC A
f ZEELAND"
DONDERDAG 20 MAART 1986
GOES Burgemeester en wethouders van Goes willen de landelijk actie
'Pluk geen vruchten van apartheid', gericht tegen de apartheidspolitiek
van Zuid-Afrika, ondersteunen. Het college geeft hiermee gehoor aan de
wens van de Partij van de Arbeid in de Ganzestad.
Het college zal het initiatief nemen om het overleg te openen met de
plaatselijke handel en middenstand om de verkoop van Zuidafrikaanse
produkten te beëindigen. Bovendien zal het college de actie aanbevelen bij
het publiek. Inmiddels hebben b en w een brief gezonden aan de
Zuidafrikaanse ambassadeur in Nederland, waarin het standpunt ten
aanzien van Zuidafrikaanse produkten wordt meegedeeld.
„Wij menen dat deze publieke stellingname tegen de gevoerde apartheids
politiek in overeenstemming is met de waarden, die voor ons als
gemeentelijke overheid verbonden zijn aan een vrije samenleving, waarin
het respect voor de menselijke waardigheid verankerd is en elke vorm van
discriminatie naar huidskleur wordt tegengegaan", zo schrijft het college in
de brief aan de Zuidafrikaanse ambassadeur. Middels de boycotactie tegen
Zuidafrikaanse produkten wil het college zijn bezorgdheid uiten over de
uitzichtloze gevolgen van apartheidspolitiek en de onwil van de regering
Botha om hier daadwerkelijk verandering in te brengen. ,,Wij vragen u en
uw regering dringend om de voorwaarden te scheppen voor een samenle
ving in uw land waarin de mensenrechten worden geëerbiedigd", aldus b en
w in de brief.
VLISSINGEN De veerdien
sten over de Westerschelde en
het veer Anna Jacobapolder-
Zijpe hebben woensdag nau
welijks hinder ondervonden
van de mist.
Geen invloed olieprij zen
op plannen kerncentrales
De nieuwe hydro-cracker installatie van Total Raffinaderij Nederland in
Vlissing en-oost.
In de veerverbinding Vlissin-
gen-Breskens vielen in de loop
van de middag drie reizen uit.
Het betrof de enkeldekker
Prinses Margriet. De nieuwe
dubbeldekker Prinses Juliana
heeft de gehele dag gevaren.
Het veer Kruiningen-Perkpol-
der had in het geheel geen last
van de mist. Alle reizen kon
den worden gemaakt. Het veer
Anna Jacobapolder-Zijpe
moest halverwege de middag
één keer aan de kant blijven.
Minister Van Aardenne onthulde ter gelegenheid van de ingebruikname van
de hydro-cracker installatie van Total een plaquette.
totale kosten van de installatie: onge
veer achterhonderd miljoen gulden.
De minister van economische zaken
constateerde, dat Total Raffinaderij
Nederland met de beslissing om de
cracker te bouwen de toekomst van
de raffinaderij heeft veilig gesteld. De
bewindsman beschouwt het Total/
Dow-project 'als een voorbeeld voor
succesvolle regionale samenwerking'.
Van de industriële bestedingen die
voortvloeiden uit de bouw van de
hydro-cracker, is ongeveer de helft bij
Nederlandse bedrijven terecht geko
men. Eigenlijk te weinig, zo consta
teerde Van Aardenne. Maar, voegde
hij daar onmiddellijk aan toe, dat was
waarschijnlijk te wijten aan het feit
dat de uitbestedingen van Total Ne
derland plaatsvonden in een periode
waarin de Nederlandse metaalindus
trie zich in een diep dal bevond. Van
Aardenne signaleerde, dat diezelfde
industrie zich nu uit het dal opwerkt
en in een aanzienlijk betere concur
rentiepositie verkeert. Hij vond het in
dat verband illustratief, dat de Neder
landse metaalindustrie er in geslaagd
is een groter aandeel te verwerven in
belangrijke investeringsprojecten (zo
als de Flexicoker bij de Esso-raffina-
derij) die nu in uitvoering zijn.
De bijeenkomst ter gelegenheid van
de ingebruikstelling van de hydro-
cracker werd woensdagmiddag bijge
woond door een groot aantal autori
teiten, onder wie vice-consul Raba-
dan van de Verenigde Staten en de
Franse ambassadeur Gaultier de la
ferrière. Ook veel vertegenwoordigers
van de Nederlandse industrie gaven
van hun belangstelling blijk.
President-directeur-generaal M. F. X.
Ortoli van Total Compagnie Frangai-
se de Petroles zette woensdag nog
(Slot zie pagina 19 kolom 5)
BORSSELE De conventionele
elektriciteitscentrale van Borssele
heeft voor de tweede keer binnen
enkele dagen brand gehad. Was het
maandag isolatiemateriaal, dat vlam
vatte, donderdagmiddag raakte om
ongeveer kwart over één door onbe
kende oorzaak een olieleiding in
brand. De bedrijfsbrandweer wist de
vuurhaard echter in de kiem te smo
ren, zodat grotere schade uitbleef.
De passagiers van De Zonnebloem gaan met een aantal vrijwilligers Middelburg verkennen.
AARDENBURG Bij een ongeluk
op de Krakeelweg in Aardenburg is
woensdagavond rond negen uur de
62-jarige automobilist C. J. de Vriend
uit Aardenburg om het leven geko
men.
De heer De Vriend reed over de Kra
keelweg komende vanuit de richting
Middelburg (België). Hij raakte door
nog onbekende oorzaak de macht
over het stuur kwijt en belandde met
zijn auto in de sloot. Volgens de
politie is hij door de klap overleden.
Daar wij onszelf een behulpza
me natuur achten, riepen wij
onlangs waarschuwend in de
richting van een automobilist,
die te Middelburg vergeefse
pogingen deed weg te rijden.
Het lukte hem niet: telkens
als-ie de motor had gestart en
de wagen tot bewegen aan
dreef, sloeg de motor weer af.
Verwonderlijk was dat niet,
want zijn voertuig zat met de
achterbumper stevig vast aan
een verkeerspaaltje en dat
paaltje gaf geen krimp.
Wij draafden naar de auto toe
om de bestuurder ervan te
weerhouden er met paaltje en
al vandoor te gaan. Maar net
toen we arriveerden, was het
onheil al geschied.
Met brullend motor schoot de
wagen los. Het paaltje had het
gehouden, maar wel vormde
de bumper van de auto nu een
fraaie rechthoek.
„Wat is er?" vroeg de chauf
feur nijdig, toen hij ons ont-
waardde.
„Je bumper", zeiden wij kort.
Waarop de autobezitter uit
stapte, naar de achterkant
van de wagen liep en woedend
tegen de verkreukelde bumper
schopte.
Toen reed-ie weg.
Wilde wegrijden.
Want met een klap ramde hij
het volgende verkeerspaaltje,
vóór hem.
Wij keken geamuseerd toe.
Want leedvermaak - dat willen
wij onszelf ook niet ontzeggen.
De voorzitter van de raad van bestuur van Total Raffinaderij, M. Y. Drapeau (links) in gesprek met minister G. M. V.
van Aardennne en commissaris van de koningin dr C. Boertien.
MIDDELBURG - De werkloosheid in Zeeland is in
februari slechts lichtjes gedaald met 197 personen. De
vermindering is voor een deel te danken aan de seizoens
invloeden. Maar het cijfer zakte aanmerkelijk minder
dan in februari 1985, toen een afname met 421 kon
worden genoteerd. Dat blijkt uit het maandoverzicht van
het Districtsbureau voor de Arbeidsvoorziening (DBA).
Eind februari stonden bij de arbeidsbureaus 12.065 man
nen en vrouwen als werkzoekende ingeschreven (februari
1985 nog 13.970). De daling was geheel het gevolg van de
ontwikkelingen in het gewest Goes, dat de Bevelanden,
Schouwen-Duiveland, Tholen en (••int-Philipsland omvat.
Daar werden eind verleden maand 4119 ingeschrevenen
geteld, hetgeen een vermindering met 176 personen
inhield. Walcheren gaf een ander beeld. Daar steeg het
cijfer met 20 personen tot 4023. Het gewest Zeeuwsch-
Vlaanderen gaf een geringe daling te zien van 3964 naar
3923 personen.
Over geheel Zeeland was de daling bij de vrouwen en
mannen vrijwel gelijk (respectievelijk met 99 en 98
ingeschrevenen). Bij de vrouwen werd in alle beroepsgroe
pen een geringe verbetering geconstateerd. Uitschieter
was de sector handelspersoneel met een daling van 37. Bij
de mannen nam de werkloosheid in enkele groepen nog
toe. Dat gold voor kantoorpersoneel (plus 14), algemene
dienst (plus 12), sociaal en geneeskundig personeel (plus
10( en chauffeurs (plus negen). De overige sectoren gaven
een vebetering te zien: metaalbewerkers min 25; bouwvak
min 42, horeca min 26 en landbouw min 22, terwijl de
daling bij de rest geringer was.
De werkloosheid bij de mannen bedraagt nu 10,1 procent,
tegen een landelijk cijfer van 14,5 procent. Bij de vrouwen
bedraagt het percentage 13,4, landelijk 17,5. Voor mannen
en vrouwen is het Zeeuwse cijfer nu 11 procent, tegen
landelijk 15,4.
Vacatures
In het aantal beschikbare vacatures zit een kleine
stijging. Er werden de afgelopen maand 398 nieuwe
vacatures gemeld, terwijl er 374 vervielen. Daardoor
steeg het aanbod van 620 naar 644. Beroepsgroepen met
veel nieuwe vacatures zijn onder meer kantoorpersoneel
(plus 60), metaalbewerkers (56), handelspersoneel (50) en
sociaal- en geneeskundig personeel met 49 gemelde
vacatures.
VLISSINGEN Ondanks de huidige lage olieprijzen houdt minister drs. G. M. V. van
Aardenne van economische zaken onverminderd vast aan een uitbreiding van het aantal
kerncentrales in Nederland. Hij maakte dat woensdag in Vlissingen nog eens overduidelijk.
Van Aardenne zei ervan overtuigd te zijn dat de olieprijzen weer zullen aantrekken.
Bovendien, zo betoogde hij, kan Nederland het zich niet permitteren om bij de energievoor
ziening op slechts één of twee paarden te wedden.
MIDDELBURG - Middelburg monumentenstad was woensdag even
Middelburg maritiem. Niet met buitenlands vlootbezoek of binnenlands
vlagvertoon maar met 'De Zonnebloem', ook bekend als het 1-2-3 schip;
en het opleidingsschip voor de Rijn-en binnenvaartfde Prinses Irene'. De
één groot en met passagiers, de ander beduidend kleiner en bemand met
toekomstige binnenschippers.
De passagiers van 'De Zonnebloem'
zijn voornamelijk de 64 gehandicap
te ouderen voor wie een normale
vakantie tot de onmogelijkheden
behoort. „Het unieke van deze reis
is, dat de mensen nu samen op
vakantie kunnen", vertelt het hoofd
vakantiewerk William Verdonck.
„Het komt nogal eens voor dat
bijvoorbeeld de man gewoon thuis
zit en zijn vrouw in een verpleegte
huis. Die zien elkaar dan tijdens de
bezoekuren. Een vakantie kunnen
ze wel vergeten, laat staan dat ze
samen op vakantie kunnen. Dit is
dan ook geen drijvend verpleeg- of
ziekenhuis maar een hotel. Tenmin
ste zo ervaren wij dat". De hutten
waarin de gasten verblijven, mogen
er zijn. Elke hut heeft televisie,
eventueel aangepaste bedden, tele
foon en bewakingsapparatuur. „Dat
moet ook wel", stelt boordverpleeg-
kundige Bep Jenniskens. „Tenslot
te hebben wij van de scheepvaartin
spectie een certificaat gekregen dat
wij invalide mensen mogen vervoe
ren en daar dien je dus op berekend
te zijn. Als iemand plotseling iets
overkomt moet er direct gehandeld
kunnen worden". De receptie is dan
ook 24 uur per dag bemand en een
brandwacht loopt om de paar uur
zijn rondje, waarbij hij diverse con
trolepunten afklokt. De bemanning
bestaat voornamelijk uit vrijwilli
gers. Vaak jonge mensen, die niets
met de verpleegkunde van doen
hebben. Elke reis andere vrijwilli
gers. Is dat soms niet moeilijk
„Nee hoor", vindt Bep „dat valt
reuze mee. Wij maken van te voren
goede afspraken. Dat moet ook wel.
Voor hen is het nieuw en dus even
wennen. Er zijn er zelfs bij die steeds
weer als vrijwilliger mee willen.
Maar het belangrijkste is natuurlijk
de 'gast'. Die zitten vaak of alleen
thuis, of in een verpleegtehuis. Nu
gaan ze even lekker de stad in. Dat
gebeurt ze anders nooit. En -dat is
heel belangrijk- de sfeer is enorm
ontspannen. Soms willen ze hun
verhaal kwijt. Dat kan. Maar pri
mair staat dat de gast op vakantie
is en dan nog het liefst met hoofdlet
ters. Vrijwel elke avond is er een
programma. Dat kan zijn een
avondje bingo, of zoals gisteren een
optreden van de Wemeldingse jode-
laarster Rinie Leendertse.". De
vakantie zit er bijna op. Na Middel
burg gaat de 'Zonnbloem' richting
Zierikzee, van daar uit naar Gorin-
chem en dan richting eindpunt:
Nijmegen.
Bij de 'buurvrouw', de 'Prinses
Irene' ziet het er duidelijk anders
uit. Géén luxe hutten, geen ruime
rooksalon en ook geen groot restau
rant. Het is dan ook een 'werk-
schip'. Een opleidingsschip voor de
toekomstige binnenschippers.
Commandant van het binnenschip
is G. Wilting. Wie zou verwachten
dat de 'bemanning' voornamelijk
bestaat uit zonen van binnenschip
pers, heeft het mis.
„Ruim 80 procent van de leerlingen
heeft geen band met de binnen
vaart", vertelt Wilting. „Deze jon
gens hebbn gewoon een vak geko
zen en dat is toevallig de binnen
vaart". Het is dus geen vaarvakan
tie. Werken en leren. Elke 'klas'
bestaat uit een aantal groepen. Eén
groep krijgt les in het stuurhuis:
sturen, wetgeving en bebakening.
Een andere groep vertoeft in de
machinekamer en leert er motoren
techniek. Twee groepen hebben
dekdienst. Dat betekent poetsen,
boenen, aan- en afmeren en onder
houd aan het schip. De laatste
groep heeft keukendienst.
„Dat is altijd een prima groep"
grinnikt Wilting. „Goed eten en dat
soort dingen. Als dat goed is, is
alles goed". De groepen wisselen
om de dag. De dag in Middelburg is
tweeledig. Enerzijds om de basis
scholen voorlichting te geven over
de opleidingsmogelijkheden in de
binnenvaart en voor de leerlingen
tevens de 'stapavond'. Géén alco
hol en om half tien weer aan boord.
Tenslotte moet er vandaag weer
vroeg opgestaan worden. En dat
niet aleen: ook nog gewerkt.
„Wij kunnen het ons in Nederland met
onze energie-intensieve industrie niet
veroorloven eenzijdig afhankelijk te
zijn van slechts één of twee energie
dragers". Volgens de minister blijft de
noodzaak tot uitbreiding van het aan
tal kerncentrales de recente ont
wikkelingen op de oliemarkt ten spijt
volop aanwezig, wil Nederland op
het gebied van de elektriciteitsopwek
king niet te ver met het buitenland uit
de pas blijven lopen.
Minister Van Aardenne was woensdag
naar Vlissingen-Oost gekomen om de
nieuwe hydro-cracker installatie op
het terrein van Total Raffinaderij Ne
derland officieel in werking te stellen.
Via de nieuwe installatie kan Total uit
zware stookolie lichtere produkten
(LPG, nafta, kero en gasolie) vervaar
digen. Total heeft destijds tot die
investering besloten in verband met
de dalende vraag naar zware stooko
lie. Dow Chemical (een belangrijke
afnemer van nafta) heeft voor 45 pro
cent in het project deelgenomen. De
Voor de bemanning van de Prinses Irene is het geen vakantie: praktijk en theorie betekenen iedere dag
uren werk.