NACHTWERK IN GOEDEREEDE op zoek naar soul zonder clichés Op hoop van zegen PZC/ var'a 9 b; Hokjes Detail 'Winning team Nachtwerk 1 RIJDAG 28 FEBRUARI 1986 SIMPLY RED (Door John Oomkes) Bij het eerste van een reeks concerten in Engeland, waarbij we in het voorprogramma 7 speelden van James Brown, stond de oude meester in de coulissen naar ons te kijken. Armen over elkaar, ochtendjas aan, en van die grote krullers in het haar. Hij zei geen woord: een ander complimenteren is een opgave voor hem. Maar hij bleef tot het einde kijken". Mick Hucknall is een kleine, half-Ierse en roodharige Mancunian. Hij recht voortdurend zijn rug zodat hij groter lijkt en laat ook geen twijfel bestaat aan zijn fierheid. Simpley Red-zanger Mick Hucknall Hij is trots op Manchester, trots op het succes van zijn band Simply Red, trots op de traditie van de zwarte muziek waarmee hij zich zielsverbon- den voelt. Vandaar de anecdote over James Brown, de keizer van de funk, het voorbeeld voor allen, imply Red sloeg recentelijk in Ne derland golven van geestdrift los, avond aan avond weer. Dat enthou siasme is het direkt gevolg van de frisheid die deze Britse soulband aan de dag legt bij het musiceren, zodat ze openstaat voor een optimale interak- tie met de zaal. Hucknall: ,,In Utrecht zong het publiek Holding back the Years noot voor noot mee. Ze over stemden ons compleet. Wat moet ik dan nog? Deinen en genieten! Toen dat voor het eerst in Italië gebeurde heb ik op het podium staan janken". Hucknall is een gevoelsmens bij uit stek, die bij voorkeur de hele dag oud repertoire van Ray Charles loopt te zingen. „Ik hou van de stem van die man, niet van alles wat hij gezongen heeft". digheid hoog in het vaandel staat geschreven zonder dat de balans doorslaat naar nietszeggende virtuo siteit. Hucknall: „Ik sta niet te kijken van het succes van deze band, al overtreft het tempo mijn stoutste dromen. Ik ben twee jaar lang met niets anders bezig geweest dan met Simply Red. Ik heb mensen aangetrokken, ontslagen, vervangen, er weer uitgegooid, totdat ik de ploeg bijeen had waarmee je aan een nauwkeurig geluid kunt werken. Muziek is geen kwestie van alles maar even gauw-gauw doen. Het is niet zoals met een rock 'n' roll-bandje. Met arrangementen heb ik alle geduld. Ik eis van mijn mensen dat zij in het geheel kunnen functioneren. Het is geen aftellen: een-twee-drie, bam!". Dezelfde zorgvuldigheid heeft ook een rol gespeeld bij de keuze van Stuart Levine als producer van Simply Red's debuutelpee Picture Book en bij het uitzoeken van covers. Mick: „Het gaat meestal om songs waarvan je bij jezelf denkt: dat kan ik beter, daar kan ik meer mee. Ik werd altijd al gefasci neerd door Heaven, een van David Byrne's mooiste werkjes. Tijdens de repertities stoeiden we er wat mee totdat er een soort walsje ontstond". „Wij doen ook een Bunny Wailer- cover, prachtig natuurlijk. Maar ik ben erg voorzichtig met reggae. Ik luister er zoveel naar dat ik als geen ander weet hoe moeilijk het is om je er van los te maken. Als je muziek je eigen wil maken, dan moet je die muziek eerst van zijn cliché's ont doen. Dat geldt vooral voor reggae, dat geldt zeker voor blues en en evenzeer voor soulmuziek. Ik heb me de laatste jaren bezigge houden met de vraag of het mogelijk is de soulcliché's kwijt te raken, de kwaliteit ervan te behouden en daar door toch iets origineels te creëren. Dat klinkt klinisch - zo is het niet bedoeld. Ik heb een doodsangst voor zomaar kopie'ren. In 1984 heb ik een jaar besteed aan de vraag hoe soul- songs werden geschreven. Waar zit ten de cliché's, waar de kwaliteit?". Zoals vele nieuwkomers heeft Huck nall een hekel aan de hokjesgeest waarmee de verschillende genres in de popmuziek keurig worden inge deeld. Termen als 'northern soul' of 'Britse soul' zeggen hem niet zoveel. „Je praat erover omdat je ergens mee vergeleken moet worden. Maar we zijn beslist niet te rekenen tot de northern soul - dat was een stroming die Amerikaanse soulmuziek tot in de puntjes kopieerde. Dat doen wij zeker niet. Maar als je praat over musici die hun ziel blootleggen in de muziek, zoals een John Lennon, Joe Cocker of Billie Holiday hebben gedaan, dan praat je over geestverwanten. Ik ben een expressieve zanger, maar ik koes ter diepe argwaan over alle mythevor ming die er rond de zwarte soulmu ziek is ontstaan. Want er is veel méér expressieve muziek". „Wij luisteren meer naar reggae en jazz dan naar Wilson Pickett en Are tha Franklin. Ik ben op zijn minst evenveel beinvloed door de grote reg gaezangers als Burning Spear en Bob Marley en een bandleider als Miles Davis als door welke soulzanger dan ook. En Tim Buckley natuurlijk, met zijn waanzinnige stemomvang. Ik heb mijn voorkeuren in de soul natuurlijk: Aretha Franklin, James Brown, en heel grappig, vooral door Brown's band, want als zanger kun je niet veel met Brown zelf aan. Zijn zangtech niek kun je niet. overnemen - hij heeft dat shouten ai zo tot het uiterste gedreven. Maar zijn band, met top pers als Maceo Parker, Johnny Nolan! Johnny Nolan moet zo ongeveer de meest onderschatte gitarist zijn die er is. Die band heeft geheel op eigen kracht funk uitgevonden, zonder eni ge twijfel!". Over alles praat Hucknall met dezelf de bezetenheid die hem het oog voor detail oplevert dat de groten onder scheidt van de kleinen. Over soul, jazz, blues, kan hij uren lang praten met de bezetenheid van een echte kenner. Die kennis en nest geur speelt een beslissende rol in Simply Red, waar de muzikale vaar- Car Trouble uit Vlissingen maakt vandaag, vrijdag, een uit stapje naar het Middelburgse jon gerencentrum Midgard. In de baga ge zit van alles: soul, jazz, blues en rock in al zijn vormen. Van de voorloper van deze formatie Sing Sing Movement wisten we al dat het geheel tot 'combat-rock' ge vormd wordt. Car Trouble gaat echter verder en motorpech is dan ook niet echt in Midgard te ver wachten. Aanvang 22.00 uur. In 't Beest te Goes morgen, zaterdag, een Engelse gitaar band die muziek met een stevige knipoog naar de blues brengt: de Folk De vils. De naam klopt in zoverre niet, dat deze formatie van zanger Ian Lowery geen folk speelt. 'Volwassen punk' is een benaming die beter hout snijdt. In het Verenigd Konink rijk leverde het in ieder geval al succes op met de singles 'Brian Jones' bastard son' en 'Hank turns blue'. Het optreden begint om 22.00 uur. In jeugdsociëteit Walk-inn te Vlissingen speelt zaterdagavond (21.00 uur) Social View uit Middel burg. Een 'heftige mix' van Rolling Stones, the Cure, Bob Dylan en the Virgin Prunes-muziek is wat de be zoeker te wachten staat. Wizzard Scarface T.S.E. Formation schotelt de be zoekers van jeugdsoos Brogum in Zierikzee zaterdag 'soft rock met een gezellige dreun' voor (21.30 uur). De groep speelt in Brogum oud en nieuw repertoire door el kaar. Na dit optreden wordt een nieuwe koers uitgezet, waarbij waarschijnlijk ook een toetsenman ingeschakeld zal worden. Voor de gelegenheid worden de vier TSE- leden zaterdag vocaal bijgestaan door twee dames die mogelijk ook deel van de groep gaan uitmaken. Afrika en Europa treffen elkaar in de muziek van de Zeeuwse forma tie Carbazol. De swingende eigen composities van deze zevenkoppige formatie worden zaterdag ten geho re gebracht in De Piek's proeflo kaal. Dat is de naam die het Vlis- singse jongerencentrum aan een serie optredens van bands uit de eigen provincie heeft gegeven. Naast het eigen werk heeft een aantal covers in het repertoire op genomen, maar ook deze nummers krijgen het dansbare Carbazol- sausje. Aanvang 22.00 uur. i Vara's Popkrantgroep Ex-Q's treedt zondag (16.00 uur) in cafë De Pompe in Goes op. De Vlissingse new wave-formatie wordt nu al vijf weken getipt in 'De verrukkelijke 15', een veelbeluisterd radiopro gramma. Eigentijdse muziek met toegankelijke refreinen en geraffi neerde arrangementen. Recentelijk trad de groep nog op in het voorpro gramma van Roberto Jacketti the Scooters. Het podium van de Cavern in Middelburg heeft het zondagmid dag (15.00 uur) letterlijk en figuur lijk zwaar te verduren. Maar liefst zes talentvolle hard rock- en heavy metal-formaties trekken door het land en doen in het kader van een promotie-tour van het Pover Tou- wer-label ook de Zeeuwse hoofd stad aan. Het gaat om de groepen: Revenge, Angus, Vulture, Wizzard, Scarface en Lost Gravity. Een vrij uniek pakket hard roek-vuurwerk dat voor de gelegenheid de naam 'Heavy touch' heeft meegekregen. Geassisteerd door een keur van andere supersterren (onder ande re Kiki Dee, Sister Sledge en George Michael) maakte Elton John zijn 22ste elpee 'Ice on Fire'. John (oftewel Reginald Kenneth Dwight) is niet meer de oude. Hoort hij dat synthesizers het tegenwoordig zo goed doen: Okay, dan vult hij daar het grootste gedeelte van zijn plaat mee. Nog altijd beter dan de grijze middenmaat, dat mag gezegd, maar van iemand met zijn kaliber zou je toch beter mogen verwachten. Op 'Ice on Fire' is veel soul te horen ondersteund door de Onward Interna tional Horns. In een paar nummers blijven de koperklanken achterwege. Cry to Heaven' is bijvoorbeeld een romantisch en tikkeltje zwaarmoedig lied, te rangschikken onder de noemer 'easy-listening'. In 'Shoot down the Moon' raakt hij weer even de gevoeli ge snaar en laat zijn stem, als van ouds, wanhopig klinken. Verder lijkt het toch veelal op 'easy listening' alleen met een iets sneller ritme. Neem de hit 'Nikita' in gedach te en je weet in welke hoek je het repertoire zoeken moet. A. van E. Elton John 'Ice on Fire' (Rocket) Tom Petty is één van die artiesten die tijdens optredens beter tot hun recht komen dan in de studio. Het uitbrengen van 'Pack up the plantation' is dus een logische zaak, aangezien de plaat grotendeels een weerslag is van optredens in Califor- nië. Er zijn kosten nog moeite gespaard om Petty en zijn Heartbreakers zo goed mogelijk uit te laten komen: blazers, ex-collega Ron Blair en Ste- vie Nicks voor de duetten 'Insider' en 'Needles and pins'. Aan de hand van eigen successen en goedgekozen werk van anderen (McGuinn, Sebastian, Isley Bros) schildert de blonde zanger/ gitarist zijn ontwikkeling. Dat maakt van deze dubbelaar meer dan een 'greatest hits'; 'Pack up the planta tion' is Tom Petty op zijn best. H. J. K. Tom Petty and the Heartbreakers 'Pack up the plantation' (MCA) J^""iettin' away with murder' be- VJT dient de Amerikaanse zangeres Patti Austin zich van een chique soort Las Vegas-disco, die goed aan sluit bij het beeld dat de hoes op roept. Als de fraaie kat op de afbeelding glijdt Patti Austin door een repertoire dat mij veelal te gewild 'modern' aandoet. Op de momenten dat de fluwelen handschoen uitgaat, blijkt miss Austin veel meer te kunnen dan zoetgevooisd spinnen. In het van Alli son Moyet bekende 'Honey for the bees' bijvoorbeeld, haalt ze even echt uit en ik moet zeggen: zonder hand schoen bevalt dit katje me een stuk beter. H. J. K. Patti Austin 'Gettin' away with murder' (Qwest/WEA) (Door Hein Kropman GOEDEREEDE - De gieren de noordoosten wind maakt het allemaal nog kouder dan het al is. Het landschap biedt een troosteloze aanblik, de temperatuur is een paar gra den onder nul, weer om dicht bij de kachel te zitten. Maar in het pittoreske stadje Goe dereede is het een drukte van belang. Daar worden door de mensen die bezig zijn met de opnamen van de nieuwe Ne derlandse speelfilm 'Op hoop van zegen' dag en vooral nacht gewerkt. Daar is geen tijd om even te schuilen voor de koud en de gierende wind. Al een hele week wordt er alleen 's nachts gedraaid. Nachtopnamen on der haast Siberische omstandighe den en de kou en de snijdende wind hebben al slachtoffers geëist. Regis seur Guido Pieters is er een van, hoge koorts, hoesten en blaffen. Wat verpietert zit de cineast weggedoken in een dikke duffelse jas een citroen kwast naar binnen te gieten. Op alle mogelijke manieren probeert hij zichzelf op de been te houden, van de dokter heeft hij penicilline voorge schreven gekregen. Regelmatig moet hij ook andere medicijnen slik ken om het niet erger te laten wor den zodat de opnamen in ieder geval door kunnen gaan. Er is nu wat beschutting tijdens het draaien, in het begin van de week was het echt helemaal afzien toen op het strand bij Goedereede werd ge filmd, bij 12 graden onder nul. De laatste dagen is de crew terug in het stadje. In een oude visserswoning, die op de monumentenlijst staat, maar nog wel helemaal gerenoveerd moet worden, wordt het grootste deel van de opnamen gemaakt. Zodra het daglicht verdwenen is, wordt de camera weer opgesteld. Draaien tot de volgende ochtend, tot het weer licht wordt. Het is voor iedereen heel zwaar en wat mis schien nog erger is, het gaat allemaal erg traag. In de anderhalve week dat de opnamen nu duren is er al een achterstand van een hele draaidag ontstaan. Dat moet op de een of andere manier ingelopen worden, maar onder deze zware omstandig heden zal dat zeker niet makkelijk zijn. De kou blijft ook zeker"niet buiten de deur in de visserswoning aan de Varkensmarkt in Goedereede waar gefilmd wordt. De wind giert door de vele gaten en kieren van het kleine huisje. Een gaskachel loeit, maar is niet in staat ook maar iets van warmte af te geven. En hoe moet de man zich voelen die open en bloot bovenop de kerktoren de 'vuurtoren' bedient. Om zijn film zo authentiek mogelijk te houden wil regisseur Pieters die vuurtoren constant draaiend hebben tijdens de opnamen. Een batterij zeer sterke lampen is daarvoor inge huurd en die lampen draaien in het ritme van een echte vuurtoren con stant door als de camera loopt. Maar er moet wel iemand steeds aanwezig zijn bij die set lampen, of op een hoge kraan, of anders op de kerktoren van Goedereede. Je moet er wel de hele nacht staan. Over de medewerking van de bevol king heeft Pieters niets dan lof. Iedereen is betrokken met het ge beuren. „Goedereede ziet er opeens uit als klein Hollywood". Mensen hebben de antennes van hun televi sie van het dak gehaald, hebben luiken voor de ramen gemaakt, waar nodig hun woningen opge knapt en geschilderd. Centraal in het Goedereedese gebeuren staat de plaatselijke kroeg, de Gouden Leeuw. Verzamelpunt van zowel de autochtonen als de filmmensen. Het is er warm en cognac of Beerenburg helpt uitstekend tegen koude voe ten. Rijk de Gooyer moet toch wachten op het moment waarop zijn aanwe zigheid voor de camera gewenst is en vermaakt de hele kroeg met zijn verhalen. Het begint erop te lijken dat hij de hele nacht door kan gaan met anecdotes vertellen en moppen tappen, want de opnamen lopen weer uit en zeer waarschijnlijk komt Rijk die nacht helemaal niet meer voor de camera. Regisseur Guido Pieters, dikke jas, wollen das, blauwe muts en een collectie medicijnen voor zich om de koorts tegen te gaan of in ieder geval niet verder op te laten lopen, vindt toch even tijd om te praten. Begint over de problemen die er waren bij een nachtopname vol regen, storm en bliksem. De regenmachine, be diend door special effectsman Harry Wiessenhaan werkte helaas maar heel even, omdat het water in de installatie bevroor. De druppels op de ruiten van Kniers woning bevro ren meteen. Tien jaar geleden al was Pieters bezig met het 'Op hoop van zegen'- project, maar toen bleek het finan cieel niet rond te komen. Na het gigantische succes van Pieters voor laatste speelfilm 'Ciske de Rat' bleek producent Matthijs van Heij- ningen dit project wel financieel aan te willen. De verfilming van het bekende toneelstuk van Herman Heijermans dat in 1901 geschreven was en waarvan de rol van Kniertje gespeeld door Ester de Boer-van Rijk een toneelklassieker is gewor den, staat begroot voor tussen de drie en vier miljoen gulden. In 42 draaidagen, waaronder tien op zee en vijf dagen in Londen, moeten de opnamen rond zijn. Ook in Yerseke wordt gefilmd. Die opnamen begin nen donderdag 6 maart. Het gaat om gedeelten, die het werk betreffen: de wrakke vissersboot aan de kaden en op de werf, de bedrijvigheid in de haven en de altijd in onzekerheid verkerende vrouwen, kinderen en ouderen, in afwachting van de te rugkeer van de vissers. In augustus al moet de film in de bioscoop te zien zijn. Opvallend dat bijna alle rollen in deze film worden gespeeld door ac teurs en actrices die ook in 'Ciske de Rat' de belangrijkste rollen hadden. Danny de Munk, Rijk de Gooyer, Willeke van Ammelrooy, aangevuld met Kitty Courbois, Huub Stapel, Renée Soutendijk en de 16-jarige Tamar van den Dop. Guido Pieters over die cast: „Never change a winning team, lijkt het wel een beetje. Al die mensen die deze rollen spelen ken ik allemaal erg goed, ik weet wat ze kunnen en bij 'Ciske' heb ik enorm goed met ze samen gewerkt. Jammer dat Linda van Dijck en Peter Faber geen tijd hadden, anders had ik ze ook een rol in deze film aangeboden". Op de vraag waarom hij bij Heijer mans is uitgekomen antwoord Pie ters: „Ik heb een sterke affiniteit met dit soort onderwerpen. Een mooi verhaal mag best vaker vertelt wor den. Het is niet de eerste keer dat 'Op hoop van zegen' wordt verfilmd, dat is al twee keer eerder gedaan. In een eerste versie als stomme film en weer wat later als de eerste Neder landse geluidfilm. Het is een heel mooi verhaal waarin de mensen cen traal staan, een soort oer-Hollands- schap. De structuur van het door Karin Loomans geschreven script blijft dicht bij het origineel, alleen zijn de karakters wat anders gewor den, wat meer genuanceerder". Ondanks de knellende band van griep en hoge koorts gaat Pietërs toch weer richting de set. Er moet die nacht nog heel wat gedraaid worden en vooraf gerepeteerd. Willeke van Ammelrooy en Tamar van den Dop, een jong natuurtalent, moeten een korte scène opnemen. Het is koud op de slaapkamer in het krakkemikkige huisje aan de Varkensmarkt in Goe dereede. Misschien wel door die kou en het al een week lang alleen maar 's nachts opnemen gaan de opnamen niet zo snel als gepland. Die opname ruimte is aan de krappe kant, door slaapgebrek en de zware omstandig heden neemt de concentratie wat af. Na een serie repetities kan er worden gedraaid. Cameraman Frans Bromet staat klaar, de set is uitgelicht en op een teken van de produktieleider begint buiten de 'vuurtoren' weer te draaien. De Varkensmarkt in Goede reede staat in een fel lampenlicht, de bewoners van de pandjes aan die markt zullen daar zeker de hele nacht last van blijven houden. Om dat ze door al dat licht en gedoe op de set toch waarschijnlijk maar moeilijk in slaap kunnen komen, gaan ze maar kijken naar de opna men. Met zijn allen een beetje uit de wind en als het echt te koud wordt even bij de Gouden Leeuw binnen, voor de verwarming en een Beeren burg. De kroegbaas maakt een om zet die hij anders waarschijnlijk al leen op zomerse hoogtijdagen be reikt. Een paar kilometer verderop wordt er in de haven hard gewerkt aan het ombouwen van de enige houten log ger die nog in ons land te vinden is en die een belangrijke rol zal gaan spe len in het filmverhaal. Aan het schip moet heel wat vertimmerd worden voor het als varende lokatie gebruikt kan gaan worden. Maar tot die tijd zal er zeker in Goedereede nog dagenlang en kei hard gewerkt moeten worden. On danks de griep, de koorts, de kou, de snijdende wind. Goedereede, het heeft een paar weken iets van 'Little Hollywood'. In de avonduren draait de (film-)vuurtoren over het stadje, kan de plaatselijke bevolking zich vergapen aan vaderlandse beroemd heden. Kan er geen televisie geke ken worden omdat de antennes van het dak moesten, maar weinig Goe- dereeders zullen die televisie mis sen, dat wat er vlak voor de deur gebeurt is veel echter, veel spannen der. Belangrijke rollen in 'Op hoop van zegen' voor vlnr: Gooyer en Danny de Munk. Kitty Courbois, Renée Stoutendijk, Huub Stapel, Rijk de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 9