OMROEPBESTEL geleidelijke sloop van een kaartenhui s Kwelling Vol Onbetrouwbaar Succes Crisis PZC/ °P'n*e en achtergrond Onzin Vernietiging stemmen uit de kerken Gevaarlijk Dageraad VRIJDAG 28 FEBRUARI 1986 Van onze correspondent Taco Slagter) Een revolte in Egypte is geen noviteit. Het is een cyclus. Massale burgerlijke ongehoor zaamheid komt sinds de revolutie van 1952 om de acht a negen jaar voor. Maar past de woensdag uitgebroken opstand onder de veiligheidstroepen van Cairo in dit beeld? Het lijkt van niet want dit keer gaat het niet om door prijsverhogingen uitgelokt 'broodoproer' of om in de traditie van studenten verankerde agitatie, maar om veel iets ernstigers. De uit onvrede met het barre soldatenleven rebellerende paramilitairen uit de laagste rangen, verbeeldden met deze spontaan uitgebarste rellen in feite de diepe ellende waarin Egypte sociaal- economisch, cultureel en politiek verkeert. In het door talnjke onoplosbare pro- terrorisme in het Midden-Oosten blemen verstikkende land van vijftig miljoen zielen is er weinig voor nodig om het sociale kruitvat tot ontploffen te brengen. Dat het dit keer niet de burgers waren die de aanzet tot het oproer gaven, maar in straffe discipli ne gedrilde dienstplichtigen, is niet zo vreemd als het op het eerste gezicht lijkt. Deze hoofdzakelijk van het platte land afkomstige jongens - klein van gestalte en met medelij den-opwek- kende doffe ogen - staan drie j aar lang elke dag twaalf uur op wacht bij regeringsgebouwen, ambassades en andere voor de veiligheid van de staat belangrijke objecten, zoals de talrijke bruggen over de Nijl en radio- en televisiestations. Door de militaire selectiecommissie slechts voor bewa kingstaken geschikt bevonden, om- datje er noch voor hoeft te lezen of te schrijven. Dit door de militaire elite als uitschot beschouwde voetvolk is voor meer dan 90 procent analfabeet. Deze weinig verheffende manier waarop zo'n dienstplichtige de drie lange jaren in het leger moet door brengen, is al een kwelling, maar de leefomstandigheden in de militaire kampen en de salariëring is nog bedroevender. De behuizing van de soldaten is allerbelabberst, het eten weinig en slecht en de soldij niet meer dan 21 gulden per maand. De corruptie bij het kader kent geen grenzen. Wie van zijn kapitein een verlofpasje wil hebben, moet daar vaak meer dan een maandgeld voor betalen. Het mag dan ook geen ver wondering wekken dat, toen dins dagavond het gerucht de ronde deed dat de diensttijd met een jaar zou worden verlengd, hetgeen door de regering als een vals bericht werd bestempeld, bij de veiligheidstroe pen de vlam in de al oververhitte pan sloeg. Misschien een toeval, maar in ieder geval een samenloop van omstandig heden dat de veiligheidstroepen als eerste uiting gaven aan de al maan den broeiende onrust en frustratie bij het Egyptische volk. Het regime van president Hosni Moebarak is al lang in gevaar. Maar dat is nog geen rege ring sinds de revolutie van Gamal Abdel Nasser gespaard gebleven. Door de interne politieke problemen en de steeds verder verslechterende sociaal-economische situatie verkeert Moebarak in een wel heel delicate situatie. De grootste klacht van het volk is dat het regime van alles be looft, maar dat er in feite niets ge beurt. Is die blaam gerechtvaardigd? Egypte kampt met een begrotingste kort van vijf miljard gulden, een han delstekort van 27 miljard gulden en een buitenlandse schuldenlast van maar liefst 80 miljard gulden. Steeds meer reserves verliest het land door derving aan inkomsten uit de olie, teruglopend tonnage van schepen die het Suezkanaal passeren en het door sterk verminderde toerisme. Maar het land schreeuwt om buitenlandse valu ta. Meer dan 80 procent van de be hoefte aan tarwe en meel moet wor den geïmporteerd. Egypte kan door de explosief toenemende bevolking - er komen per negen maanden netto één miljoen landgenoten bij - bij lange na niet uit de eigen voedselvoor ziening putten. Nu is er nog. brood voor alle 50 miljoen, maar als de economie niet aantrekt en de hoofdza kelijk uit de Verenigde Staten ver schafte financiële hulp (7 miljard gul den voor dit jaar) niet wordt ver hoogd. dan staat Egypte aan de voor avond van een ramp. In sociaal opzicht gaat het land ook gebukt onder talrijke wurgende pro blemen. De hoofdstad Cairo is met 12 miljoen inwoners propvol. Er heerst een groot tekort aan betaalbare hui zen. Velen wonen in krotten of uit huisvuil opgebouwde hutten. Wie wel over een stenen huisje beschikt moet de twee kamers met tien of meer gezinsleden delen. Aan de nood zakelijke infrastructuur schort ont zettend veel. Er is een groot tekort aan scholen en leerkrachten. Veel kinderen in Cairo en op het platte land zijn verstoken van onderwijs. Sociale voorzieningen zijn er nauwe lijks. Het gemiddelde inkomen ligt rond de 1800 gulden per jaar. Verder wordt het land geteisterd door een bureaucratie die zelfs Kafka met moeite onder woorden zou kunnen brengen. Bij dit alles worden de rijken rijker en de armen armer. Niet voor niets uitten de opstandige soldaten in de weelderi ge wijk Ma'adi in Cairo hun woede op de villa's en de voor de deur gepar keerde dure auto's. Daarbij schreeuw den zij volgens ooggetuigen: „Jullie eten vlees, elke dag, en wij, wij eten alleen pita's (een broodje met een schijfje tomaat, red.) al ons hele leven lang". Ook op de politieke situatie verliest Moebarak steeds meer greep. In het land is onder zijn regime op beperkte schaal de democratie doorgevoerd. Maar het gaat slecht met het experi ment. Er is een forse oppositie die middels hun kranten krijsen om het hardst. De dagbladen van deze niet in het parlement vertegenwoordigde on officiële partijtjes hebben een pam- flet-achtig karakter. Roddels en ge ruchten vormen het dagelijks op pa pier afgedrukte gerecht. Het meren deel van de Egyptenaren neemt deze kranten nauwelijks serieus, maar zij vormen voor hen het enige alternatief om in de onvrede te worden beves tigd. Maar met de door de staat gecontro leerde pers is het al niet anders. Of de berichtgeving is gezagsgetrouw, in feite dus onbetrouwbaar, of de kran ten bevatten kritiek zonder dat er een oplossing voor de problemen wordt aangedragen. Zulke kranten zijn de Egyptenaren ook zat. Het meest waren zij gekwetst tijdens en na de afloop van de kaping van het Italiaanse passagierschip de Achille Lauro en de dramatische ontknoping van het eveneens gekaapte Egypti sche lijntoestel op Malta, vorig jaar. In geen enkele krant was toen de ware toedracht rond deze affaires met Pale stijnse terroristen te lezen. Van het groot aantal doden bij de bestorming van het op Malta vastgehouden vlieg tuig door Egyptische commando's hoorde het volk het eerst via de werelduitzending van de Britse BBC. Zelfs de volgende dag was er in geen enkele Egyptische krant een letter over te lezen. Het drama werd als een groot succes gepresenteerd, terwijl in het centrum van Cairo bij de kranten kiosken in buitenlandse bladen met grote koppen het ware verhaal stond afgedrukt. „We worden behandeld als kinderen", zei een Egyptische zakenman enkele weken geleden. „Zijn we niet volwas sen genoeg om de waarheid te kunnen verdragen?". Gramschap uitte deze man ook over het gedrag van Moeba rak toen hij voor de internationale pers loog over de verblijfplaats van Abu Abbas. de palestijnse terroristen leider die vermoedelijk het brein is geweest achter de kaping van de Achille Lauro. „Waarom zette de pre sident zichzelf en ons voor het oog van de wereld voor schut?", vervolgde hij bitter. „In een democratie past geen censuur. Maar dit is een schijndemo- cratie". In die visie van Moebarak misbruikt de oppositie de door hem per decreet verschafte vrijheid van meningsui ting. Enkele weken geleden waar schuwde hij daartegen tot twee maal toe'in scherpe bewoordingen. De pre sident dreigde met maatregelen zoals die ook tegen de islamitische funda mentelisten tot uitvoer zijn gebracht. Toen die verscheidene keren massaal de straat op waren gegaan, en de fanatieke religieuze sjeiks in bedekte termen de 'heilige oorlog' tegen het regime proclameerden, zette het regi me de voornaamste agitator, sjeik Hafaz Salama uit Suez van de beruch te El Nur-moskee in Cairo, gevangen. De geplande 'groene marsen' (groen is de kleur van de islam) naar het presi dentiële paleis gingen niet door. Pre ken voor de wekelijkse gebedsdienst op vrijdag zijn nu gecensureerd en geen enkele moslim kan de gelovigen toespreken zonder een vergunning van het loyaal met de staat verbon den islamitisch centrum El Azar. Niettemin slaat de fundamentalisti sche visie bij het volk steeds meer aan. Niet zozeer vanwege goddelijke openbaringen, maar als een simpel alternatief voor de met het verstand niet meer te beredeneren onzekere toekomst en toenemende armoede. Het wemelt in Cairo van gesluierde vrouwen: de moskeen zitten vol als ware het oorlog. Deze orthodoxe mos lims willen in het land de sja'ria, de islamitische wetgeving, als enige norm laten gelden. Bijvoorbeeld door bij dieven de handen af te hak ken, sodomieten op te hangen. Bij al die problemen wordt van Moe barak verwacht dat hij optreedt zoals een leider betaamt. Maar de van oor- Soldaten met een pantservoertuig houden de wacht in de omgeving van de kazerne van de muitende veiligheidstroepen. Op de voorgrond een uitgebran de bestelauto. Hosni Moebarak sprong luchtmachtgeneraal mist het charisma van zijn voorganger Anwar Al Sadat en de dweepzucht waarmee de revolutionaire Nasser het volk tot extase kon brengen. Bij dit alles, zo menen Egyptische journalisten, poli tici en buitenlandse diplomaten, mist Moebarak het inzicht en het staats manschap van een ervaren politicus. In ontwikkelingslanden als Egypte met uit koloniale tijden overgebleven politieke structuren draait alles om de regeringsleider. Faalt hij. dan heeft dat grote gevolgen voor de politieke en sociaal-economische situatie van het land. Moebarak mag dan overal de schuld van krijgen, zijn ministers en adviseurs gaan eveneens niet vrij uit. De president zit opgescheept met een kring van raadgevers, wier sterren met veel likken onder Sadat zijn gere zen. Maar een groot aantal is incom petent voor deze in het Egyptische be stel uiterst belangrijke taak. Boven dien speelt zich een paleisrevolutie onder deze mensen af. Waarbij het gaat of Moebarak een pro- of een anti westerse koers moet varen. Er is ech ter geen keus. Egypte zit als een na velstreng aan de Verenigde Staten ge bonden. Zou Washington morgen de militaire en economische steun opzeg gen, dan is het land reddeloos verlo ren. Nog niet eerder de afgelopen twintig jaar is Egypte in een crisis van deze omvang geconfronteerd. Ook al lukt het de regering muitende veiligheids troepen met niet al te veel bloedver gieten onder controle te krijgen, dan nog is slechts een symptoom bestre den en blijft de ziekte in volle om vang bestaan. Moebarak zal de ko mende dagen een politieke krachtme ting ondergaan waarvan de uitkomst moeilijk is te voorspellen. Centraal daarbij staat de vraag of de vonk niet zal overslaan naar het volk. Weliswaar zitten de Egyptenaren van wege het uitgaansverbod nog in hun huizen opgesloten, als zij weer de straat op mogen en het regime niet heeft weten duidelijk te maken dat er ten gunste van hen wezenlijke veran deringen op korte termijn op komst zijn, dan is er weinig voor nodig om het tot een volksopstand te laten ko men. De massale militaire aanwezig heid in de straten van Cairo en andere belangrijke steden houden de tweede revolutie dan niet meer tegen. Boven dien is het de vraag of onder zulke omstandigheden het leger loyaal blijft aan de president. Ondanks dat Moe barak als ex-generaal veel vrienden telt onder de opper-officieren, zelfs on der de huidige omstandigheden is het niet uitgesloten dat de generale staf de macht overneemt. Tientallen mil joenen potentiële opstandige Egypte naren kun je maar beter voor het uit breken van de revolte onder de duim houden. Het politieke leven van Moebarak en diens kabinet hangt aan een ragdun draadje, waarbij de president het grootste gevaar loopt. Zijn voorgan ger Sadat werd niet geveld door mee dogenloze generaals maar door vin gers aan de trekker van door haat ver blinde soldaten. Het is te hopen dat de Egyptenaren voor ogen houden dat met een nieuwe revolutie het kind met het badwater wordt weggegooid: de experimentele democratie en daarmee de al verwor ven vrijheden. iDoor Peter van Nuijsenburg) Het omroepbestel begint steeds duidelijker tekenen van ver zakking te vertonen. De illusie dat het bestel gevrijwaard kan blijven van de revolutie door de opmars van nieuwe media, maakt ook in de politiek langzaam maar zeker plaats voor het besef dat de storm niet zal gaan liggen bij de gemeen tegrenzen van Bussum en Hilver sum. Jarenlang hebben de zuilen, en in hun kielzog PvdA en CDA. manmoe dig geprobeerd dit feit te ontkennen. Het bestel in zijn huidige vorm werd gepresenteerd als een onverganke lijk cultuurgoed, dat krachtige be scherming verdiende. De socialist Joop Voogd wilde destijds niet vol staan met halve maatregelen. Ge confronteerd met de dreiging uit de ruimte stelde deze, inmiddels overle den, pacifist ooit voor desnoods de luchtmacht in te schakelen om de tv-satelietten letterlijk uit de ether te schieten. Dit verbond lijkt nu onderhevig aan slijtage. Het wetenschappelijk bu reau van de PvdA, de Wiardi Beek man Stichting, publiceerde onlangs een rapport, waarin onomwonden werd geconstateerd dat alleen de invoering van een commercieel net de 'gekleurde' omroepen nog enige overlevingskans biedt. Het rapport. 'Een wijs bestel' geheten, zorgde voor grote deining in de socialisti sche gelederen. Niet alleen de conse quente stormloop op allerhande om- roeptaboes werd in schrille tonen veroordeeld. Het tijdstip van publi- katie, een paar dagen voor het PvdA-verkiezingscongres, werd door de partijtop als een regelrechte dolkstoot in de rug ervaren. Lijsttrekker Den Uyl en partijvoor zitter Van den Berg gaven een ge harnaste verklaring uit waarin na drukkelijk stelling werd genomen tegen de conclusies van de eigen 'denktank'. Het 'veld' repte van een uitlevering van het bestel aan het 'groot kapitaal' en een omhelzing van de VVD-standpunten. VARA-voorzitter Van Dam dreigde zelfs steun aan de PvdA-campagne te onthouden, wanneer het congres tot invoering van een commercieel net zou besluiten. Deze stap wilde het congres nog niet zetten, maar tot een ondubbelzinnige afwijzing van een commercieel net kwam het evenmin. De discussie in de partij is niet verstomd, ook al zal de fractie zich voorlopig tegen de invoering van een commercieel net blijven verzet ten. Dat de de PvdA openstaat voor nieuwe inzichten, moge verder blij ken uit de vrijwel geruisloze aan vaarding van een tekst in het verkie zingsprogramma die financiering van de lokale en regionale omroep deels uit reclamegelden mogelijk maakt. Van de grote partijen lijkt alleen het CDA nog geporteerd voor een renc vatie van het Hilversumse kaarter huis. De fractie staat onder grot druk van verwante omroepen, KR( en NCRV, die elke wezenlijke verar dering in het Gooise reservaat al een aanslag op hun positie beschot wen. Het is echter de vraag of d Mediawet van minister Brinkma het juiste bestek is voor die renov; tie. Het hoofd van de directie Radit Televisie en"'Pers van het ministeri van WVC, drs. Van de Steenhover heeft deze week een vernietigen oordeel uitgesproken over het werk stuk van zijn politieke chef. De we is 'oppervlakkig' en houdt volstrek onvoldoende rekening met de niet we technologie. Uitsluitend het fei dat de wet als 'breekijzer kan dienei in de opinievorming in Hilversum ei de gelieerde fracties in Den Haag wilde hij als een verdienste aanmei ken. De VVD zal de kritiek van Van di Steenhoven - pikant detail: hij t van CDA-huize - dankbaar geno teerd hebben. Mediaspecialist Keji betoogt sinds jaar en dag dat he bestel in de huidige vorm ten dodei opgeschreven. Hij ziet weinig in ee geforceerde reanimatiepoging doo middel van deze Mediawet. De kleinste regeringspartij heeft dj invoering van een derde niet- com mercieel net, op aandringen vai vooral het CDA als hoeksteen in d wet gemetseld, terecht als onzii bestempeld. Behalve het CDA zeil loopt geen enkele partij, ook rii PvdA niet, echt warm voor dezi noodgreep. De summiere uitbrei ding van de STER als belangrijkst financieringsbron zal het weg vloeien van reclamegelden naar he buitenland (Sky Channel!) niet kun nen voorkomen. Alleen een com mercieel net kan soelaas bieden aai die omroepen die zich dan nie] langer in de slag om de vermaledij de kijkcijfers hoeven te storten. In het kabinet lijkt premier Lubber; niet ongevoelig voor deze argumen tatie. Ideologische overweginger plegen weinig indruk te maken o[ deze pragmaticus, die voomamelijl geïnteresseerd is in handzame oplos singen voor politieke problemen; Brinkman zelf ziet ook in dat een commercieel net niet permanent or de wachtlijst kan worden geplaatst! maar wil nu nog geen kleur beken nen. De CDA-fractie wil echter geer duimbreed wijken. De WD heefl zich tijdens het geregelde overleg achter de schermen bereid ver klaard de door haar en de Pvdé gewenste, maar door het CDD verfoeide regionale STER in te rui len voor de in de wet vastgelegde toezegging dat het derde net be stemd wordt voor commerciële uit zendingen. Maar ook deze concessie heeft het CDA niet kunen vermur wen. Het tegenbod van de christen democraten gaat niet verder dan een loze motie, waarin om een on derzoek naar een commercieel net wordt gevraagd. Beide regeringspartijen hebben hun stellingen betrokken en daarmee de manoeuvreerruimte voor een com promis drastisch verkleind. Omdat in de wet nog genoeg conflictstof op andere punten (onder andere over het facilitair bedrijf van de NOS) ligt opgetast, zou het niet onverstandig zijn de wet voorlopig, bijvoorbeeld na de eerste schermutselingen in de Kamer, aan verdere krijgshandelin gen te onttrekken. Daarmee kan een confrontatie tus sen beide coalitiepartners uitge steld worden tot de kabinetsforma tie. Het CDA kan zich vervolgens beraden over een realistischer be nadering van de revolutie in de mediawereld. De VVD kan genoeg doening putten uit de constatering dat de tijd in haar voordeel werkt: de sloop van het kaartenhuis gaat onverminderd voort. De morgenschemering der mensheid Toen zij in het veld gegaan waren, stond Kaïn tegen zijn broeder Abel op en doodde hem. Toen zei de Heer tot Kaïn: Waar is uw broeder Abel? En hij zei: Ik weet het niet; ben ik mijn broeders hoeder? En Hij zeide: Wat hebt gij gedaan? Hoor, het bloed van uw broeder roept tot Mij van de aardbodem. Vervloekt zijt gij; een zwerver en een vluchteling zult gij op aarde zijn En Lamech nam zich twee vrouwen; de ene heette Ada en de andere heette Zilla. Ada baarde Jabal, die de vader geworden is van tentenbouwers en schaap herders. De naam van zijn broeder was Jubal; hij werd de stamvader van allen, die de cither en de fluit bespelen. En Zilla schonk het leven aan Tubal-Kaïn, de stamvader van de smeden, die koper en ijzer bewerken. En Lamech zei tot zijn vrouwen: Ada en Zilla hoort naar mijn stem. Ik sloeg een man dood om mijn wond en een knaap om mijn striem; Kaïn wordt zevenvoudig gewroken, maar Lamech zevenenzeventig maal Zeus wilde de mensheid het vuur onthouden; maar Prometheus besloot het aan de goden te ontfutselen. In een rietstengel verborg hij het vuur, dat hij heimelijk gestolen had op de Olympus. Toen Zeus het vuur op aarde zag, ontstak hij in woede. Hij ontnam de mensen het vuur niet, maar het goede, dat het vuur de aarde bezorgen kan, liet hij vergezeld gaan van het kwade, dat de mensheid te allen tijde bedreigen zou. Stemmen uit de oertijd. Schimmen uit de scheme ring in de beginne. In deze lijdensweken wil ik naar die stemmen luisteren, want zij verkondigen een boodschap, die ons tot nadenken dwingt. Die een beroep op ons doet, pas op de plaats te maken en ons af te vragen, waar we staan, wie we zijn, hoe we ons gedragen, waar we gefaald hebben, zeg maar gezon digd tegen Schepper, schepsel en schepping. Ik denk aan de idealen, waarmee Jezus van Nazareth bezield was toen Hij de mensen van zijn tijd benaderde. Aan de Bergrede, die Hij ons er toevertrouwde om ons gedrag te bepalen op alle terreinen des levens: de kerk, de staat, de cultuur, de maatschappij. Hij wilde Zijn volgelingen in staat stellen, aan de verwording van mensheid en wereld een eind te maken, te werken aan een nieuwe tijd, een Messiaanse tijd vol licht, vrede en gerechtigheid. De morgenschemering was overgegaan in het morgenlicht, waarin de mens herademen kon. Maar Kaïn zwerft nog over de aarde en Lamech verwekt nog altijd zonen, die koper en ijzer bewerken, die wapens smeden. Zij sterven niet, maar hij, die erop wees. dat zij. die het zwaard hanteren zelf door het zwaard zouden vergaan, moest uit de weg geruimd worden. Zijn stem blijft klinken en Zijn licht kon niet worden gedoofd. Maar meer dan ooit kijk ik in de lijdenstijd om mij heen, de wijde wereld in en vraag mij af of Kaïn's broedermoord niet aantrekkelijker voor velen is dan Jezus' naastenliefde; of de schreeuw van Lamech de stem van de Grote Meester niet onhoor baar of onduidelijk maakt. In opdracht van de Verenigde Naties werd in 1980 een rapport gepubliceerd over volledige ontwape ning. Toen de eeuw van de kernenergie begon, groeide onmiddellijk het besef van de geweldige mogelijkheden van atoomenergie en tegelijkertijd de dreigende mogelijkheid van vernietiging over de gehele aarde. Een jaar vóór de verwoesting van Hiroshima en Nagasaki, waar plotseling geweld op ongekende schaal gepaard ging met afschuwelijke gevolgen op lange termijn had de Deense atoomge leerde en Nobel-prijswinnaar Niels Bohr president Roosevelt en eerste minister Churchill gewaar schuwd: ..Het feit van onmiddellijk, allesoverheer send belang is, dat nu een wapen van onvergelijkba re kracht gemaakt wordt, waardoor alle toekomstige oorlogsomstandigheden totaal veranderd zullen worden. (-) Tenzij inderdaad een overeenkomst over de controle op het gebruik van deze nieuwe actieve materialen tijdig gesloten kan worden zal ieder tijdelijk voordeel, hoe groot dit ook moge zijn, teniet worden gedaan door een eeuwigdurende bedreiging van de menselijke samenleving" Maar men luisterde niet naar deze profetische woor den, zelfs niet, toen het einde van de meest-verwoes- tende wereldoorlog in zicht kwam. Het blijft, volgens dit rapport, een onheilspellende paradox in de wereldgeschiedenis dat de tragische verschrikkingen van Hiroshima en Nagasaki de strategen niet dwong tot beperking en bezinning, maar dat een dwangma tige behoefte ontstond aan steeds toenemende aan tallen nucleaire wapens, waarvan de afgrijselijke vernietigingskracht zo overduidelijk was aange toond. Wie zijn ogen en oren niet sluit voor wat de ene mens de ander kan aandoen, is een blijvend getuige van de broedermoord in de morgenscheme ring der mensheid; hoort het snoevend gebrul van Lamech. die de macht van de sterkste proclameert; ziet Prometheus wegsluipen uit de verblijfplaats der goden met dat, wat alleen de hemel toekomt, verborgen in een rietstengel. Zonder de zedeprediker of de boeteprofeet te willen uithangen, vraag ik mij eveneens af of de mens van onze tijd nog wel bij machte is zichzelf beperkingen op te leggen. Zeker, miljoenen wetten willen ons, moeten ons vrede en veiligheid garanderen. Protest marsen, demonstraties, massale bijeenkomsten, studieweken, theologische, filosofische, christelijke en humanistische uitspraken en welgemeende diep zinnigheden zijn aan de orde van de dag, maar de vuist van Kaïn in de knots van Lamech escaleren tot een zó satatisch moornwapen, dat het bij gebruik het tragisch gebeuren in de oertijd redu ceert tot een spannend verhaal. We hebben grenzen overschreden, zijn op drift geraakt. Euthanasie is een discussiestuk. Wat doen we ermee, als tegelijkertijd het universum tot arse naal gemaakt wordt om miljoenen in éën verschrik kelijke klap te doden! Ik begin een beetje te begrij pen waarom zo ontstellend gemakkelijk over abortus wordt gedacht en gesproken. Wij tellen onze doden immers niet meer bij tientallen, maar bij miljoenen en wat betekent dan dat embrionale leventje in de moederschoot nog? We schreeuwen om het hardst dat onze rechten geëerbiedigd moeten worden, dat niemand onze privacy mag verstoren, dat we vrij willen zijn in onze besluiten, maar ons schreeuwen heeft alleen maar geleid tot grensoverschrijding. Een eenmaal gegeven woord kan met een vloek en een zucht, zelfs met een begrijpende glimlach gebroken worden. Het ja-woord voor wet en kerk biedt geen enkele garantie meer. Het ontbinden van een huwe lijk wordt bijna even vanzelfsprekend, als het sluiten van een verbond tussen man en vrouw, al of niet bekrachtigd door een gebed om Gods zegen. Prof. dr. A. J. Rasker publiceerde in de vijftiger jaren eën bundel gedachten en opvattingen over vrede en de houding van christenen tegenover geweld in velerlei vormen. „Wij kiezen voor het gevaarlijke leven", propageerde hij en zijn bundel kreeg dan ook die titel. Hij schaamde zich voor het feit dat het zich christelijk noemende westen de eerste was, die een atoombom gooide en een waterstofbom fabriceerde en op de Eerste Pinksterdag van 1956 moest zo nodig de verschrikkelijke kracht gedemonstreerd worden, op een dag dus, dat de kerk belijdt, dat God Zijn Geest uitstort op alle vlees. In de adventstijd van 1957 werd besloten dat de westelijke landen bases voor raketten zouden krijgen en in de kerken werd gezongen van de komende geboorte van de Vredevorst. Eens trokken de Italia nen op Goede Vrijdag Albanië binnen en zette Nederland in de Kersttijd de politionele actie in en overvielen de Duitsers rondom Pinksteren ons land. We dienen ons af te vragen wat atheïsten moeten denken van alles, wat zich tussen christenen af speelt. Rasker kiest voor het gevaarlijke leven. Hij wil evangelische normen aanleggen voor zijn handel en wandel. Velen beschouwen dat als zonderling. Maar hij verwijst naar de Man van Nazareth, die de Via Dolorosa wel moest gaan, om de mens de ogen open te breken voor de waarheid, die elke leugen achterhalen zal. Daarom koos Hij immers voor het gevaarlijke leven. Nog een paar weken, de klaagzang maakt plaats voor de lofzang. De schemering wijkt voor de dageraad. Tijd van opstanding, vernieuwing, zuive ring. We zingen ervan en we geloven erin. We pretenderen dat tenminste als christenen. We mo gen, met Karei Eijkman, op weg gaan naar en geloven in een nieuwe stad, waar men niet meer doden en vernielen kan en de straatstenen van goud zijn. Er is geen gevangenis en geen kazerne. Ook geen tempel en geen kerk, want de hele stad is van God. Het water in de rivier is helder en overal dansen de mensen op heerlijke muziek. De zon zal niet meer nodig zijn, want overal is al licht. Oude mensen zitten op hun bankjes met een stok in hun hand. Ze kijken naar de kinderen die spelen met de dieren. De duiven, de leeuwen, de honden, de slangen en de kinderen zijn niet meer bang voor elkaar. Want dit is de stad, waar de Alheilige tussen de mensen woont. Henoch, die in de morgenschemering met God gewandeld had, zal er zijn en Lamech, de bruut, wellicht ook, want hij was de vader van Noach en Noach diende God. Jabal bouwt huizen in die stad, Jubal Kaïn maakt muziekinstrumenten en Tubal- Kaïn smeedt de zwaarden om tot ploegen. Wie verstrikt raakt in de indringende vraagstukken van deze tijd, mag wel wat dromen van een nieuwe tijd waarin Jezus van Nazareth zo hartstochtelijk heeft geloofd. W. de Weerd I i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 4