I TRENDMARKT VOOR JONG WONEN DUIDELIJKHEID OVER DEKDEDDEN dat onthouden we allemaal JAN RAAS 1 40% KORTING OP DE CATOLOGUSPRIJS VANDAAG EN MORGEN: PZC/ wielerkrant 14 Trendmarkt voor jong wonen M. A, de Ruyterlaan 35, tel. 31956, Goes. Wij hebben een grote partij bankstellen van een Nederlandse fabriek kunnen bemachtigen. Overgestoffeerd in het leder, lederlook, maar ook enkele met stoffen bekleding, in een 2-2-comb., 3-1-1-comb., 2-2-comb. enz. ook losse stoelen. Die gaan wij vandaag en morgen tegen stuntprijzen verkopen. Dan krijgt u dus dat is een meevaller. Haast u want wij hebben maar een trailer vol en nabestellen voor die prijs gaat niet. Wij verkopen ze enkel tegen contante betaling maar ze worden wel gratis thuisbezorgd door heel Zeeland. Komt snel naar De Ruyterlaan dat voorkomt teleurstelling, want op is op. M. A. DE RUYTERLAAN 35, GOES, 01100-31956 SWISS- 3 aitmzmm, 3 Geen grote Sympathie Nerveus sfeertje Waarde VRIJDAG 28 FEBRUARI 1986 STUNTVERKOOP BANKSTELLEN Het slaapcomfort heeft de afgelopen jaren nogal ingrijpende veranderingen ondergaan. Zo raakt slapen onder dekbedden steeds meer ingeburgerd. Overweegt u de aanschaf van een dekbed ga dan naar een beddenspeciaalzaak die u deskundig kan voorlichten en u adviezen kan geven, afgestemd op uw persoonlijke wensen en omstandigheden. WELKE SOORTEN DEKBEDDEN ZIJN ER? Dekbedden onderscheiden zich door het verwerkte vulmateriaal, ofte wel vulling. Er zijn 3 verschillen de typen: 1. Donsvullingen, 2. Synthetische vullin gen, 3. Wol en andere natuurlijke vullingen. Er zijn diverse factoren welke de warmte van een donsdekbed bepalen: de hoeveelheid vulmateriaal uw persoonlijke voorkeur voor warmte het donsgehalte de manier waarop het dekbed is doorgestikt. de kwaliteit van het dons Van groot belang is de manier waarop, het dekbed" is doorgestikt. Immers, de vulling mag niet verschuiven. Gebeurt dit wel dan hoopt het materiaal zich aan cén kant van het dekbed op en is er van een gelijkmatige warmte-isolatie geen sprake meer. SYNTHETISCHE DEKBEDDEN In dit type dekbedden worden kunslstofvezels toegepast welke tijdens het fabricageproces een speciale bewerking ondergaan. Tijdens dit proces wordt de vezel gekroesd voor een extra volume en veerkracht en is daardoor in staat lucht vast te houden. Resultaat: een uitstekende isolatie. Net zoals bij dons komen ook bij polyester kwaliteitsverschillen voor. Hierbij kunnen wij onderscheid maken tussen de normale polyestervezel en de holle polyestcrvczcl. Hoe onwaarschijnlijk het ook moge klinken, de ragfijne vezels zijn hol van binnen, waardoor zij aanzienlijk meer lucht kunnen bevatten (warmte-isolatie). Deze holle vezels zijn ook bijzonder buigzaam, waardoor het dekbed soepel valt. WOLDEKBEDDEN Door de bijzonder veerkrachtige gekrulde vezeltjes leent het natuurmateriaal 'wol' zich eveneens uitstekend voor vullen van dekbedden. De luchtlagen die worden gevormd door de opbouwstructuur van de wol garanderen een goed isolerend vermogen. Daarnaast heeft wol het grootste absorptievermogen van alle tcxtielvezels. Het neemt vocht gemakkelijk op en ademt het als het ware langzaam weer uit. Let u bij aankoop op het wolmerk. Een garantie dat uw dek bed aan de strenge eisen voldoet van het Internatio naal wolsecretariaat. Het geelt u bovendien de zekerheid dat de vulling uit een hoge kwaliteit gewas sen scheerwol bestaat. Beestenmarkt 12 Goes 01100 32213 Korte Delft 4 Middelburg 01180 33830 HOE GROOT MOET EEN DEKBED ZIJN? De afmetingen van een dekbed zijn natuur lijk afhankelijk van uw lengte en omvang. Als u langer bent dan 1 m 85 is een dekbed van 2 m 10 of 2 m 20 een verstandiger keus dan één van 2 m. We hebben u nog niet alles verteld, dat zou te veel worden. Kom voor verder advies gerust bij ons langs: dan kunt u ook zien uit hoeveel prachtige soorten dekbedden u kunt kiezen. VRIJDAG 28 FEBRUARI 1986 Kadaverdiscipline eist hij niet en een constante stroom van klinkende successen verwacht hij al evenmin. Maar in één ding is Jan Raas heel duidelijk. Hij wil uitslui tend mensen om zich heen, die 'recht door zee' zijn. „De beste ploeg van de wereld hebben, hoeft voor mij niet per se. Als ik maar kan samenwerken met mensen die te vertrouwen zijn. En dan bedoel ik renners en begeleiders". De se lectieprocedure van de Zeeuwse Kwantum-ploegleider is streng en meedogenloos. Wie één keer in de fout gaat kan het wel vergeten. „Dat onthouden we", zegt hij kort af, terwijl hij achter zijn brillegla- zen zijn sluwe ogen iets toeknijpt. Raas legt er een zwarte lijst van aan. Een rij namen, die al een flinke lengte moet hebben en waarop tal rijke grote renners en doorgaans onkreukbare managers voorkomen. Een paar namen: Johan van der Velde, Teun van Vliet en Peter Bonthuis. Zij hebben zich in con tractbesprekingen niet aan hun af spraken gehouden of, zoals Bont huis, een dubieuze rol gespeeld. De gevolgen daarvan zijn niet meteen duidelijk, maar ze weten in elk geval dat ze onder geen enkele omstandigheid nog bij de kapitein van Kwantum kunnen aankloppen. Het geval-Van der Velde dateert al van ruim een jaar terug, toen de Rijsbergenaar zijn Italiaanse dienstverband wilde beëindigen. De sponsor van Raas was bereid voor de juridische bijstand te zorgen om het contract te ontbinden, maar Van der Velde trok zich terug. „Jo han is een goeie jongen, maar voor ons rijden... dat is uitgesloten", zegt Raas. Het geldt ook voor Teun van Vliet, de nummer twee van Milaan- San Remo afgelopen jaar. Raas was er snel bij om de gesprek ken met de Westlander te oepenen, maar hoewel het er hoopvol uitzag ging het feest onverwacht toch niet door. Van Vliet koos voor Post. „Terwijl ik een afspraak met hem had. Daar heeft hij zich niet aan gehouden. Dat wordt dus nooit een grote, die van Vliet", stelt Raas rustig vast. Wat dat laatste betreft hekelt Raas vooral de rol, die wielermanager Peter Bonthuis heeft gespeeld. „Die heeft tegen Van Vliet gezegd dat hij maar bij Post moest tekenen, om dat ik toch niet meer zou geven. En dat kon Bonthuis nooit weten. Het is de eerste keer dat ik Bonthuis op zoiets heb kunnen betrappen. Hij weet zelf ook wel dat hij daar fout mee heeft gezeten, want hij durft me er niet over aan te spreken". Wie uit de gratie valt bij Raas weet wat hem boven het hoofd hangt. De invloed van de Zeeuw reikt dan wel niet meer zo direct tot in het pelo ton, hij staat nog dicht genoeg bij het actieve legioen om als dat echt nodig is nog een strafexpeditie op te zetten. Nooit onreglementair of grof, maar juist uiterst subtiel en toch angstaanjagend doeltreffend. Teun van Vliet heeft daar ondervin ding mee. Tijdens de laatste Tour de France was Raas al op de hoogte van de gewijzigde voorkeur van de Zuidhollander. Toen hij in een rit de rit naar Roubaix, over de kasseien van de Hel van het Noorden, samen met Henri Manders (uit de ploeg van Raas) aan de leiding kwam en de twee Nederlanders een enorme voorsprong opbouwden, verbood Raas op een cruciaal moment Man ders nog langer aan de leiding te rijden. Hij zou ziek zijn geweest, was de latere verklaring. Van Vliet moest daardoor alleen werken en van zijn plannetje (hij zou bij voldoende voorsprong de gele leiderstrui kunnen pakken, Manders mocht als tegenprestatie de etappe winnen) kwam niets te recht. Door zijn ijver moest Van Vliet zelfs afhaken, waardoor Man ders toch de ritzege pakte. Raas was in twee opzichten tevreden. Van Vliet liep die enorme publici teit mis, en Kwantum had toch een rit op zak. „Een Nederlander uit een andere ploeg in het geel was publici tair toch al niet zo aantrekkelijk", stelde Raas ook nog. Van Vliet was slecht in het kwadraat. Jan Raas en zijn assistent Hilaire van der Schueren. Toch zal de Zeeuwse ploegleider niet snel zeggen dat hij een wraak actie op touw heeft gezet. „Ik heb het ook niet zelf in de hand, want ik zit niet op de fiets. Als het zo uitkomt zullen we zulke jongens misschien wel eens een hak zetten. Ze hoeven natuurlijk niet om sym pathie te rekenen. Toch hangt het vooral van mijn renners af. Die moeten in de koers bekijken hoe ze rijden. Ze denken er misschien wel anders over dan ik. Maar aan de andere kant weten ze natuurlijk ook precies welke renners ons niet correct behandeld hebben". Overigens is het maar de vraag of de renners van Raas wel tijd hebben om zich met die bijzaken bezig te houden. Ze zullen het al moeilijk genoeg hebben met het evenaren van het succes dat de equipe vorig seizoen boekte, nadat Jan Raas het roer overnam van Jan Gisbers. Ook de Zeeuw beseft dat zijn formatie voor een vrijwel onmogelijke opga ve staat en zijn droomdebuut wel eens kan worden gevolgd door een nachtmerrie. Zoals iedere sport ploeg die een jaar tevoren de wind wel heel erg in de zeilen heeft gehad. „Beter kan nooit", meent Raas te rugkijkend op het seizoen 1985. De grootste overwinningen: het we reldkampioenschap in Italië van Joop Zoetemelk, het Nederlands kampioenschap van Jacques Hane- graaf, de klassieke overwinningen van Ludo Peters (Kampioenschap van Zürich, Grote Herfstprijs) en Adrie van der Poel (Parijs-Brussel), de ritten in de Tour de France van Maarten Ducrot, Ger Solleveld en Henri Manders en de overwinnin gen in de etappewedstrijden Ronde van Luxemburg (Jelle Nijdam) en België (Peeters). „We weten dat de mensen iets van ons verwachten. Daarom hangt er een nerveus sfeertje in de ploeg. Kijk, de insiders weten namelijk best dat je voor zoveel grote over winningen met een ploeg als de onze een flinke dosis geluk nodig hebt. Maar het grote publiek zullen we toch wat moeten laten zien". En dat dan met een vrijwel ongewij zigde formatie. Geen dure aanko pen of jonge amateurs, naar wiens optreden bij de profs reikhalzend wordt uitgezien. Een ramp is het feit dat Raas geen klassementsrenner heeft voor de Ronde van Frankrijk nu Joop Zoe temelk in zijn afscheidsjaar maar blijft zeggen dat hij 'het echt niet meer zal doen'. Het wordt een moeilijke jacht op dagsuccessen. „Ik weet wat de mogelijkheden zijn, wat ik van ze kan verwachten. Ze hoeven van mij geen drie grote ronden te rijden. Op zijn tijd een succesje boeken is al mooi...". Zonder die constante stress denkt Raas toch nog een goeie oogst te kunnen binnenhalen. Hij heeft geen multinational als sponsor, die wil dat zijn ploeg in alle belangrijke wedstrijden vertegenwoordigd is en er ook nog meespeelt om de over winning. In die sfeer zou hij zich onplezierig voelen. Tijdens de koersen, waarin het moet gebeuren, is hij al onrustig genoeg. Dat blijkt wel uit een videofilmpje dat Piet Louwerse, de Goese voorzitter van het wielercomité Internationale Ronde van Midden-Zeeland, maak te tijdens de afgelopen Tour de France. Louwerse maakte opna men, terwijl hij in de finale van een rit naast Raas in de ploegleiderswa gen zat. Uitsluitend zonder geluid zijn die beelden geschikt voor een groot publiek. Jan Raas en Freek de Jonge bij Raas' afscheid als wielrenner. Raas achter het stuur van de mate riaalwagen. Zijn Belgische assis tent Hilaire van der Schueren moet hem af en toe via de interne com municatie, die de twee met elkaar hebben, wel eens tot bedaren bren gen. Het is niet de enige verdienste van de Belgische rijksambtenaar. „Voor de ploeg is hij van onschat bare waarde. Die man had al 15 jaar ervaring bij de amateurs, toen hij bij ons kwam. Hij regelt alle correspondentie met de organisa ties, zorgt voor de hotels en de tickets". Een betrouwbare kracht dus, waar Raas op kan bouwen. Net als zijn renners, die ook 'recht door zee' zijn. Een gezelschap waar hij nog wel jaren mee door wil gaan. En dan is er nog een reden om actief te blij ven, want hij heeft heel wat rekenin gen te vereffenen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 41