a! sonic 1JUNI- maatregel Zeeuwse amateurs blijven ongewenst JOHAN VAN DER PZC/ wielerkrant wielerkrant Goed moment Weinig vertrouwen VTTÏ TW 5 V ILJujUIl Meer concurrentie Niets geleden 15 Volle maand Beetje laks Kosten ...er is voor mij maar één ploeg in Nederland Alles hebben de Italianen geprobeerd om Johan van der Velde te behouden voor hun ploeg. Zijn oude werkgever (Vini Ricordi) beloofde hem een huis, een nieuwe auto en zelfs een hulp in de huishouding. Maar al die lokkertjes weerhielden hem niet van zijn besluit om terug te keren naar Peter Post. Na een onderbreking van twee jaar begint de Rijsbergenaar aan zijn zevende seizoen onder leiding van de ploegleider van Pananosic, die hem ooit bij de amateurs wegplukte. De beslissing om terug te keren naar Nederland stond voor van der Velde al vast toen hij zich de afgelo pen zomer voor het tweede achter eenvolgende jaar zat te verbijten bij de televisiebeelden van de Tour de France. Want ondanks zijn voortref felijke prestaties in de laatste Ron de van Italië, waarin hij als eerste Nederlander de paarse trui (pun tenklassement) won, merkte hij dat hij zonder Tour niet voor 'vol' werd aangezien in het vaderlandse wiel rennen. „In sommige criteriums na de Tour werd ik gewoon over het hoofd gezien omdat ik al 'n tijdje uit de picture was. In Italië houdt het seizoen na de Ronde van Italië op". van der Velde heeft de Tour hard nodig om een heel jaar in beeld te blijven. Wat dat betreft is hij er van overtuigd dat zijn rentree in de Tour voor de. Nederlandse wieler sport op een goed moment komt. „Nu Zoetemelk niet meer start, raakt Nederland zijn beste klasse mentsrijder kwijt. Als me niets overkomt, kan ik in de Tour ook een heerlijke uitslag rijden. Ja, ik streef er minimaal naar om de beste Nederlander te worden. En wie van mijn vaderlandse collega's heb ik daar te vrezen? Misschien alleen Gerard Veldscholten, maar dan komt er toch een hele tijd niets". Over zijn avontuur in Italië zul je van der Velde nooit een kwaad woord horen spreken, ondanks het feit dat hij het als een enorme bezwaar voelde dat er geen sterke ploeg achter hem stond. „De organi satie was er, net als bij Post, formi dabel. Maar ik stond steeds in mijn eentje. Ik was per slot van rekening een duurbetaalde renner en dat moest ik dan maar waar zien te maken. Met of zonder steun van de ploeg; ze rekenden er op dat ik die prestaties toch wel zou leveren, het geen me nog vrij aardig lukte ook. Na mijn eerste seizoen heb ik bij de verantwoordelijke mensen al aan gedrongen op versterking, maar ik kreeg te horen dat er geen geld voor was. Tot mijn stomme verbazing ontdek ik nu dat er ineens wel veel meer kan. De ploeg is in de breedte flink versterkt. Maar ook al had ik dat van te voren geweten, dan was ik toch teruggekomen". Een jaar geleden werd van der Velde al eens benaderd door Kwan tum, dat er met het oog op het aanstaande vertrek van Joop Zoe temelk kennelijk vroeg bij wilde zijn. De ploeg van Jan Raas pro beerde hem toen al te strikken voor dit seizoen. „Maar", zegt Van der Velde, „vanaf het eerste moment had ik niet zoveel vertrouwen in die Joop Steenbergen. Die man heeft als het er op aankomt alleen maar een grote mond. Het ging om een contract voor maar één jaar en bovendien dachten ze bij Kwan tum dat ze me voor een appel en een ei konden krijgen". „Toen ik mijn eisen op tafel legde, viel Steenbergen zowat van zijn stoel van verbazing. Ik heb hem toen netjes uitgelegd dat ik in mijn eerste vier seizoenen als beroeps renner met heel weinig ben begon nen, maar dat ik in die periode wel een grote naam had opgebouwd. Nu, bij Panasonic, hoef ik financieel geen stap terug te doen. Anders was ik natuurlijk mooi in Italië geble ven. Dan maar geen Tour". De terugkeer van Johan van der Velde naar Peter Post is trouwens op zich ook al opmerkelijk. Zijn ploegbaas staat er immers om be kend zeer rancuneus te kunnen zijn tegen renners die in het verleden bij hem zijn vertrokken. „Twee jaar ging ik weg op het moment dat Post een heleboel ren ners kwijt raakte aan Kwantum. Ik denk, dat Post het achteraf toch wel gewaardeerd heeft dat ik toen mijn eigen weg ben gegaan. Ik heb me niet laten meesleuren in de clan van Jan Raas, waarin ik naar mijn eigen mening ook niet zo goed paste. Het klinkt misschien heel raar, maar ondanks de ruzies die ik in het verleden met Post heb gehad, is er altijd sprake geweest van een soort wederzijds respect. Daarom is er voor mij maar één ploeg in Neder land: Panasonic. Nu ik weer terug ben, is het alsof ik nooit weg ben geweest". Hoewel er de afgelopen seizoenen wel het een en ander is veranderd in de ploeg-Post. Door de komst van Robert Millar (dit jaar) en Phil Anderson (vorig jaar) is de concur rentie voor Van der Velde groter dan ooit. Bovendien is het de vraag hoe Van der Velde straks zijn eerste grote confrontatie met de Colom biaanse klimmers, die hij slechts kent van de televisiebeelden, doorstaat. „Als het moet, kan ik nog hele gekke dingen doen", zegt Van der Velde die vijf keer aan de Tour de France deelnam en daarin één keer derde werd in het eindklassement. „Het grote voordeel is dat we nu een ploeg hebben waarin bepaalde ren ners zich aan elkaar kunnen optrek ken. We kunnen een sterk blok vormen en dat werkt plezierig. In Italië heb ik dat de afgelopen twee jaar juist zo hard gemist". De Tour wordt zijn hoofddoel, maar Van der Velde (29) keert dit seizoen ook terug in de Ronde van Italië. „Nee, ik geloof niet dat ik een te zwaar programma heb. Op deze leeftijd moet ik dat gemakkelijk aankunnen. Ik hou er niet zo van om tijdens het seizoen tussendoor veel te rusten. Je bent nergens anders beter af dan in een wedstrijd. Zo'n ronde alleen al geeft je enorm veel rust. Ach, en de laatste twee jaar heeft mijn lichaam maar heel weinig geleden. Voor Nederlandse begrippen heb ik in Italië een ont zettend licht programma afgewerkt. Wat dat betreft ben ik voldoende uitgerust om nu weer eens aan het zwaardere werk te denken". Foto: Van der Velde bij de start van het wielerseizoen in het zuiden van Frankrijk. Met weer een phirt van een Nederlandse ploeg. VRIJDAG 28 FEBRUARI 1986 De Zeeuwse wielerwereld werd twee jaar geleden pijnlijk getroffen door de inmiddels vermaarde 1 juni-maatregel. Van de ene op de andere dag kwam vanuit België het bericht dat de buitenlandse renners niet meer in nationale wedstrijden mochten starten. Met andere woorden: de Zeeuwse amateurs kregen bijvoorbeeld een verbod opgelegd om voor 1 juni criteriums in België te rijden. De maatregel gold dus alleen voor de eerste maanden van het seizoen en werd onmiddellijk uitge voerd. Het was kennelijk een soort wraak-actie tegen de Nederlanders, die er van werden verdacht dat ze meestal in combines reden. Volgens Walter van Acker, de 46- jarige voorzitter van het district Zeeland, is dat de enige reden ge weest. Er was immers al lang sprake van een zekere afgunst door de vele successen van de buitenlandse amateurs. Jaren geleden voerde Toine van den Bunder zelfs een waar schrikbewind in de criteriums. De amateur uit IJzendijke trok ook vaak naar België en stond bekend als een prijsrijder bij uitstek. De Belgen hebben dat jarenlang machteloos aan moeten zien. Wal ter van Acker: „Ik ken nog veel meer voorbeelden van renners die ze niet graag zagen komen. Zo reed Carlo Steel in een jaar tijd soms zo'n 35 overwinningen bij elkaar. Daar van waren er minstens 25 in België gehaald. De toppers reden in die jaren een paar keer in de week over de grens om in conditie te blijven". Maar twee jaar geleden kwam de Belgische wielerbond plotseling met de 1 juni-maatregel. „We had den altijd onze ogen dicht gedaan", vertelt Albert Dhondt, die lid is van de sportcommissie van de BWB. „Het was eigenlijk nooit toegestaan om buitenlanders te laten starten in de gewone criteriums. Dan moest de wedstrijd officieel aangevraagd worden voor de internationale ka lender". „Wij hadden geen bezwaar tegen die vele Nederlanders in onze wedstrij den", beweert Dhondt. „Maar lang zamerhand begonnen de meeste provincies zich er tegen te verzet ten. Er werd inderdaad veel in com bines gereden door die renners. Ze kwamen vaak samen naar de koers en spraken openlijk af om de prijzen te delen. Dat was de belangrijkste reden voor de maatregel die we toen hebben genomen". Het Zeeuwse d'strict reageerde aanvankelijk heftig op het verhod. Walter van Acker: „We zijn onmid dellijk in actie gekomen voor onze renners. Het gevolg van die maat regel was namelijk dat ze tot 1 juni veel te weinig wedstrijden konden rijden. Bij ons komt het seizoen pas laat in april op gang. Toen de amateurs nog wél in België moch ten rijden, waren ze op dat moment al een volle maand bezig". Het staat al vast dat er voorlopig geen verandering komt in de situa tie zoals die nu al voor het derde jaar zal zijn. De sportcommissie in België ziet geen aanleiding om de maatregel weer af te schaffen. Wal ter van Acker: „We hebben in no vember weer een gesprek aange- vraagd, maar we kregen bericht terug dat ze het te druk hebben". Met dat antwoord moet Zeeland het voor het komende jaar doen. De amateurs zijn dus ook in dit seizoen weer aangewezen op een gebrekkige voorbereiding. „Ik ben zelf met wat renners naar Spanje gegaan", ver telt Walter van Acker. „We zijn op trainingskamp geweest om in con ditie te komen. Maar die reis ging niet van de club uit... de renners moesten het zelf betalen". De KNWU heeft volgens de dis- tricts-voorzitter niet meer gepleit om het 1 juni-besluit terug te draai en. „Ze zijn in dat opzicht een beetje laks geweest", vindt Van Acker. „We moeten vaststellen dat wij als district niet veel meer kun nen bereiken. Daarom was het be ter dat we er met z'n allen achter gingen staan. De districten in Bra bant hebben er bijvoorbeeld toch ook belang bij. Het is vreemd dat er van die kant bijna geen reacties meer komen en eigenlijk staan we dus alleen in deze zaak. De KNWU zegt gewoon: wij kunnen België niet overtuigen". Walter van Acker is echter niet van plan om zich neer te leggen bij de voor zijn district zo gewichtige zaak. Hij geeft de hoop niet op dat er ooit nog eens een akkoord tot stand zal komen. Het schijnt ook dat de Belgen inmiddels verdeeld zijn in hun reacties op de maatregel. Het geringe aanbod van renners in sommige wedstrijden zal daar onge twijfeld mee te maken hebben. De Belgen zelf (de sportcommissie) spreken, dat nog met klem tegen. Volgens Albert Dhondt is alleen de provincie Luik het niet eens met het verlengen van de maatregel. „Voor de rest blijft iedereen bij het stand punt zoals we dat twee jaar geleden hebben ingenomen", verzekert Dhondt. Voor dit seizoen is er dan ook geen sprake van een wijziging in het verbod. Voor de Zeeuwse renners houdt dat in dat ze elders naar startgelegen heid op zoek moeten. Walter van Acker: „Maar dat is nu net het probleem van alle amateurs. Er zijn gewoon veel te weinig wed strijden in Nederland. We hebben in totaal ongeveer tweeduizend amateurs. Ik denk dat er gemid deld zes of zeven wedstrijden zijn in een weekeinde waarin er bon- Voor Walter van Acker zouden grenspalen tussen Nederland en België in het wielrennen niet moe ten bestaan. derd mogen starten. Dan mag je dus vragen: waar moeten al die andere jongens dan rijden. Het is ook geen wonder dat er zo weinig koersen zijn. Voor de meeste comi- té's zijn de kosten veel te hoog". Walter van Acker weet uit ervaring dat een simpele amateur-koers al gauw tussen de drieduizend en vier duizend gulden kost. „Het is al een hele opgave om dat één keer in een jaar op te kunnen brengen. De KNWU zou het dus goedkoper moe ten maken. Ik zou bijvoorbeeld zeg gen: een comité dat meer dan één koers organiseert, moet na de eerste keer niets meer afdragen aan de Unie. Dat maakt gelijk al een groot verschil. Kijk maar eens wat er in België gebeurt. Daar kost het veel minder om een wedstrijd te houden. Ik ken kleine plaatsjes, zoals Sinaai, die meer dan tien koersen in ëén jaar organiseren". De Zeeuwse renners zijn daar vóór 1 juni nog altijd niet gewenst. Ze worden geweerd op enkele kilome ters van huis en moeten vaak ver reizen om een wedstrijd te rijden. „We hebben nog één hoop", besluit Walter van Acker. „Dat de Belgen zelf na verloop van tijd ongedaan maken. Ze hadden vorig jaar af en toe nog geen twintig renners aan de start bij de amateurs. Dat is wel eens anders geweest toen de Zeeu wen nog mochten rijden".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 40