SLOPERIJEN
renault 21 in mei
naar nederland
auto
GIROTEL
elektronisch betalen
bij de postbank
'open' peugeot 205
exposities
M
anwb begint met
technisch spreekuur
PZC/ vrijdagkrant
4
af#»*'
indrukwekkend
gebruik
instrumenten
wiener welle
de stenge
balans 17
jan martens
architectuur
mail art
wierenga
zicht op
acolye
figuren
overbeeke
beelden buiten
riet danz
ANWB
VRIJDAG 28 FEBRUARI 1986
op jacht naar
onderdelen
x- - m m m w
Wurgende
onderhoudskosten drijven
steeds meer autobezitters de
garages uit. Noodgedwongen
worden vaker slooponderdelen
gekocht, die al dan niet met
hulp van een handige buurman
worden gemonteerd. Dat is de
mening van directeur R. P. van
der Velde van Viewdata
Service International (VSI) uit
Veenendaal, uitgever van de
Eerste Nederlandse Gebruikte
Onderdelengids. „Kennelijk
hebben veel mensen het geld
niet meer om hun auto bij een
garage voor vele honderden
guldens een beurt te laten
geven. Met een
werkplaatshandboek en de
onderdelengids gaan ze dan aan
de slag".
Terwijl het sloperijwezen voor
veel Nederlanders nog een
duistere en ondoorzichtige
branche is, wordt in de gids
haarfijn uit de doeken gedaan
dat dit beeld in ijltempo
verandert. De autosloperij
groeit volgens het boekwerk uit
- mede onder invloed van de
verscherpte milieu-eisen - tot
een modern opgezet bedrijf, dat
keurig gesorteerde gebruikte
onderdelen verkoopt in ordelijk
ingerichte magazijnen.
Bevreesd voor losbrekende
waakhonden over een modderig
terrein dwalen en eigenhandig
de begeerde spullen van
wrakken peuteren, is er bijna
niet meer bij. Ook het nerveus
onderhandelen over de prijs met
een potige 'vrije jongen', zou tot
de folklore moeten worden
gerekend.
Een aantal sloperijen biedt in de
gids ook onderdelen aan voor
onder meer militaire
voertuigen,
grondverzetmachines antieke
en klassieke auto's,
vrachtwagens en motorfietsen.
Met een trefwoord is via de
Het ANYVB-technocentrum
in Vlissingen heeft een
technisch adviseur aangetrok
ken. Deze adviseur geeft leden
die vragen hebben over hun
auto, fiets, bromfiets, motor of
caravans, gratis advies en in
formatie. Hennie Jacobs heet
de nieuwe technische adviseur,
die voortaan elke donderdag
middag van 13 tot 16 uur
spreekuur houdt in het techno
centrum aan de Hermesweg in
Vlissingen.
Het spreekuur is vooral bedoeld
voor vragen die niet telefonisch
kunnen worden afgehandeld.
Daarbij kunnen onder meer
kwesties aan de orde komen, die
een vertrouwelijk karakter heb
ben en die onder vier ogen moe
ten worden aangesneden. Maar
ook biedt het spreekuur de le
den de mogelijkheid, om met
hun voertuig naar de ANWB te
komen, zodat de technisch advi
seur daadwerkelijk kan zien om
welk probleem het gaat.
Hennie Jacobs is al jaren keur
meester bij de ANWB. Vorig jaar
volgde hij een interne opleiding
tot technisch adviseur. De afge
lopen maanden bekleedde hij
deze functie bij de technosta-
tions in Rotterdam. Daar heeft
hij ANWB-leden geadviseerd
over de aankoop van nieuwe en
gebruikte auto's, over repara
ties en onderhoud en dergelijke.
Ook stond en staat hij mensen
te woord die bijvoorbeeld vra
gen hebben over de kosten van
autorijden of over de manier
waarop garagebedrijven hun re
keningen samenstellen. Bij alle
adviezen en inlichtingen die Ja
cobs verstrekt, staat de onaf
hankelijkheid van de ANWB
voorop. De technisch adviseur
geeft waar mogelijk een be
trouwbaar antwoord op alle vra
gen, maar zal zelden of nooit een
merk of een bedrijf aanbevelen.
De ANWB is begonnen met
spreekuren van technische ad
viseurs om de dienstverlening
nog dichter naar de leden toe te
brengen. Na een proefperiode,
waarbij de technocentra Rotter
dam, Breda en Middelburg
later verhuisd naar Vlissingen
betrokken waren, heeft de
ANWB besloten om een lande
lijk net van technische advn
seurs op te zetten. Alle techni
sche informatie over auto's, ca
ravans, motoren, fietsen en
bromfietsen kan nu in elk tech
nocentrum worden verkregen.
„Die complete aanpak noemen
wij 'technische ledenservice',
kortweg TLS", zegt Jacobs.
„Hiermee wordt bereikt dat de
leden voortaan niet meer drie of
vier instanties langs hoeven om
advies te krijgen".
Naast deze technische inlich
tingen blijft de ANWB in Vlis
singen ook actief op het gebied
van een groot aantal keuringen.
De verplichte APK-keuring en
de ANWB-aankoopkeuringen
zijn daarvan de bekendste. Wie
over welke technische aangele
genheid dan ook met Hennie
Jacobs van gedachten wil wis
selen, kan elke donderdagmid
dag 'op de bonnefooi' langsko
men. Maar om wachttijden te
voorkomen verdient het maken
van een afspraak de voorkeur.
KOEN VAN DIJEN
index bijvoorbeeld in een
oogwenk na te gaan wie
versnellingsbakken, motoren of
autoruiten verkoopt. Ook zijn
de sloperijen gerangschikt naar
het automerk (of de merken)
waarop ze zich toeleggen.
Eigenaren van exclusieve
Jaguars, Lotus sportwagens,
extravagante Amerikanen en
doodgewone Volkswagens
vinden allemaal wat van hun
gading.
De bedrijven die via de gids
naar de gunst van de klant
dingen hebben vaak een
ronduit indrukwekkende
omvang. Zo adverteert een
sloperij in Overijssel met een
voorraad van 2000 gebruikte
motoren, miljoenen andere
onderdelen en 3000
sloopwagens op een terrein van
vijf hectare. Weer anderen
verluchten hun annonces met
plaatjes van perfect ingerichte
magazijnen, waar tot en met
gebruikt plaatwerk keurig
gerangschikt is opgeslagen. En
wie twee linkerhanden heeft en
zijn technisch begaafdere
buurman niet lastig wil vallen,
kan bij een aantal bedrijven
gebruikte onderdelen ter
plekke laten inbouwen. Maar
dan wordt er natuurlijk minder
bespaard.
Het karakter van de
onderdelenbedrijven verschilt
overigens sterk. Zo zijn in de
gids ook adressen opgenomen
van gespecialiseerde garages,
die gebruikte onderdelen
verkopen. De onderdelengids
werd in '84 voor het eerst
uitgegeven. Toen was het een
boekwerk voornamelijk
bestemd voor de autobranche.
Garages deden er onder meer
hun voordeel mee, de overheid
maakte er gebruik van en ook
de autohandel in het buitenland
bleek een gretige afnemer. Dat
is ook nu nog zo, maar de
verkoop via de boekhandel is
daar bijgekomen. Van eerste
gids - die aan de particulier
voorbij ging - werden er zo'n
10.000 verkocht. Op het
ogenblik wordt nog gewerkt aan
een verbetering van de
verspreiding via de boekhandel.
BOUWE VAN NORDEN
Renault zal zijn nieuwste
model, de Renault 21, op 2
mei in Nederland lanceren.
Vorige week toonde de fa
briek in Griekenland dit mo
del, dat de opvolger is van de
Renault 18, aan de internatio
nale pers. Volgende week rei
zen de dealers voor hun eigen
presentatie naar Nice. Re
nault heeft hoge verwachtin
gen van zijn jongste bijdrage
aan het marktgebied, dat
wordt ingenomen door de zo
genoemde hogere mid
denklasse. Over de prijs is nog
niet meer bekend dan dat deze
f 2500 hoger komt te liggen
dan de 18. De goedkoopste
versie, de TL, begint grofweg
bij f26.000 en de duurste komt
op ongeveer f 36.000.
Wellicht heeft Renault een
combineert met een prima
wegligging. Zowel voor- als
achterpassagiers treffen meer
dan voldoende ruimte aan. De
stoelen zijn van Franse snit en
dus zacht. De ventilatie is
goed regelbaar. De luchtweer-
stand is erg laag en bereikt bij
de TL een cw-waarde van 0.29.
Dat heeft natuurlijk een gun
stige weerslag op het gebruik.
De 21 TL noteert volgens de
fabrieksopgave bij 90 kilome
ter een gebruik van bijna 1 op
19 en gemiddeld scoort hij 1 op
13. Bij de snellere versies lig
gen die cijfers minder gunstig.
Er zijn negen verschillende
uitvoeringen. De topsnelhe-
den variëren van 164 voor de
diesel tot 200 kilometer per
goed moment gekozen om met
een totaal nieuwe auto op de
markt te verschijnen. Het des
betreffende marktgebied heeft
sinds 1982 geen belangrijke
nieuwkomer begroet, zodat de
nieuwe 21 ongetwijfeld de aan
dacht van velen op zal eisen.
Die aandacht heeft Renault
hard nodig.
Nog altijd kampt de fabriek
met grote verliezen, hoewel
deze niet toegeschreven kun
nen worden aan de soort au
to's die men produceert. De
Super Cinq en de 25, alsmede
de revolutionaire Espace mo
gen er wezen. Dat geldt stellig
ook voor de 21, die wij in
Griekenland aan de tand kon
den voelen, een voorwielaan
drijver die een soepel gedrag
uur voor de '2-liter-benzine'.
Wat direct aan de nieuwe Re
nault opvalt is het ontbreken
van de bolle achterruit, die
een aantal modellen van Re
nault kenmerkt. De 21 heeft
een klein extra zijruitje
achteraan en toont voorts de
bekende, aan de hand van
windtunnelproeven voorge
schreven lijnen: laag aflopen
de neus en hoge achterkant.
Het is vooral een ruime auto,
waarvan ook het interieur
nieuw is ontworpen. De Re-
nault-visie op het eigentijdse
dashboard, zoals men die aan
treft in de 25, vindt men ook
terug in de 21: een 'overhan
gende rand', waaronder de
meters en controlelampjes
zijn aangebracht.
Er zijn vijf typen motoren be
schikbaar: twee benzinever
sies van 1721 cc, die dwars in
het motorruim geplaatst zijn
en vermogens hebben van 76
DIN pk en 90 DIN pk. Voorts is
er een benzinemotor van 1995
cc, die 120 DIN pk levert. Deze
motor is in de lengterichting
van de auto geplaatst. Dat is
ten slotte ook het geval met de
beide diesels, waarvan één
met turbo.
De 1721-cc-motor is vergelijk
baar met die van de Renaults
9 en 11 en de overige typen zijn
afgeleid van motoren die we
o.a. in de 25 vinden. Ze zijn
niet geschikt voor loodvrije
benzine. Pas als dat in Neder
land verplicht wordt, zal Re
nault met aangepaste moto
ren komen.
In het instrumentenpaneel
van de 21 bevindt zich een
speciale meter, die het oliepeil
aangeeft. Alvorens te starten
kan men zich eerst overtuigen
van het oliepeil. Dus geen vui
le vingers meer als men zelf de
olie wil controleren. Er zijn
drie dashboardtypen, waarvan
één een elektronisch instru
mentenpaneel, dat standaard
geleverd wordt in de typen
TSE en TXE. De luxere ver
sies vertonen handigheidjes
als op afstand bedienbare cen
trale deurvergrendeling en
elektrisch bediende ramen.
Ter vergelijking ten slotte: de
goedkoopste 21 vindt in zijn
prijs onder andere de concur
renten Ford Sierra, Opel Asco-
na, Nissan Bluebird en de
Toyota Celica ST.
NOL VAN BENNEKOM
Henny Jacobs (links) adviseert in dit geval de eigenaar van een
caravan.
Met Girotel heeft de voor
malige Postcheque en Gi
rodienst, tegenwoordig Post
bank genaamd, plotseling
blijk gegeven technisch een
enorme voorsprong op de par
ticuliere banken te hebben.
Een proef met elektronisch
betalen voor zo'n - voorlopig
- 1000 rekeninghouders is de
vorige week door de oud-pre
sident van de Nederlandse
Bank, dr. J. Zijlstra gestart.
Het is verwonderlijk dat een
voormalig staatsbedrijf tot
zo'n initiatief is gekomen en
daarmee alle banken te vlug
af is.
De beveiliging is bij Girotel
goed doordacht. Ook over de
manier waarop het hele elek
tronische betalingssysteem
aan de rekeninghouder moet
worden gepresenteerd, blijkt
men intern al een flinke tijd
bezig te zijn geweest. En met
succes. Want aan de proef, die
tot midden 1987 moet duren,
gaan zo'n 1000 rekeninghou
ders van de Giro meedoen.
Bovendien heeft men voorbe
reidingen getroffen om in het
Bredase computercentrum -
waar de centrale rekeneenheid
staat - in de naaste toekomst
snel te kunnen uitbreiden met
meer rekeninghouders en de
mogelijkheid om ook aan een
soort 'telewinkelen' te begin
nen. Daarom heeft men geen
kleine computer geplaatst,
maar een compleet IBM-main-
frame.
Voor telegiro heeft men aan de
zijde van de gebruiker een
telefoon-aansluiting en een
huiscomputer nodig. Die huis
computer moet dan bovendien
voorzien zijn van een commu
nicatiekastje. waarmee hij op
de telefoon kan worden aange
sloten (modem) en een spe
ciaal comfriunicatie-program-
ma. In de meeste huisgezinnen
zal dat niet aanwezig zijn, al
staan er bijna 500.000 compu
ters in de Nederlandse huiska
mers.
De proef richt zich dan ook op
een aantal zakelijke deelne
mers (uit een aantal geselec
teerde branches uit het mid
den- en kleinbedrijf), particu
lieren, die een toestel ter be
schikking hebben gekregen
naamde gateway) verwezen
lijkt zijn. Dit kan van belang
zijn in verband met de tele
foongesprekskosten.
Girotel is voornamelijk be
doeld voor kleine zakelijke re
keninghouders en particulie
ren. Daarop is het aanbod van
faciliteiten afgestemd. Daar
om zijn ook de normale Post
bankdiensten opgenomen:
overboekingen (ook voor gi
rosparen), saldo- en rekening
informatie. Bij gebruikmaking
van de elektronische facilitei
ten kan men echter veel meer.
Via de 'girobus' kan men cor
responderen en speciale infor
matie opvragen. Overboe-
kings opdrachten kunnen van
een datum worden voorzien,
om de proef representatief te
maken (NlPO-tele-interview-
panel), leden van hobby-com
puterclubs en eigen medewer
kers van de Postbank.
Zij kunnen op twee manieren
contact maken met de Post
bank-computer. In de eerste
plaats door naar een speciaal
nummer van de Bredase com
puter te bellen en dan via de
computer de verbinding op te
bouwen. In de tweede plaats
door via PTT's Viditel de ex
terne verbinding naar Telegiro
te kiezen. Per 1 maart zal die
verbinding tussen deze twee
computercentra (een zoge-
zodanig dat zij automatisch op
die datum worden overge
schreven. al ligt de termijn
daarvoor nog weken ver.
Girotel is liefst 23 uur per dag
beschikbaar, ook in de week
einden. Het systeem is niet
toegankelijk van 22.00 tot
23.00 uur, omdat dan de verza
melde opdrachten worden ver
werkt. Alle boekingsopdrach
ten die voor tien uur 's avonds
worden verricht zijn de volgen
de namiddag uitgevoerd. Dan
is het actuele saldo- en reke
ningenoverzicht meteen be
schikbaar.
Gedurende de proef zal de
Postbank geen kosten aan de
deelnemers in rekening bren
gen. Ook de gebruikelijke
dienstverlening blijft voor de
Girotel-deelnemers beschik
baar, zoals het geven van beta
lingsopdrachten met gewone
girokaarten in enveloppen.
Verder wordt gedurende de
proef de verzending van (pa
pieren) afrekeningen normaal
voortgezet. Alleen de telefoon
kosten komen dus voor reke
ning van de gebruiker. Tijdens
de proef zal grote aandacht
worden besteed aan aspecten
die te maken hebben met be
veiliging en privacy. Men heeft
het Girotelsysteem goed be
veiligd tegen misbruik.
De proef heeft een actief ka
rakter: tijdens het komende
jaar kunnen diensten worden
aangepast en uitgebreid. Het
ligt in de bedoeling ook dien
sten die nauwe raakvlakken
hebben (zoals telewinkelen) er
aan toe te voegen. Over een
deelname van de Telekijkshop
van Vroom en Dreesmann zijn
al afspraken gemaakt.
Hoewel de Postbank niet ver
wacht dat elektronisch thuis
bankieren binnen enkele jaren
massaal zal worden toegepast,
acht men de mogelijkheid er
van voor dienstverlening zo
belangrijk, dat men nu al ac
tief op die ontwikkelingen in
speelt. En daarmee komt het
echte thuisbankieren binnen
bereik.
HUGO VAN DER HEEM
Peugeot gaat, zoals reeds eer
der op deze pagina aangekon
digd, van de succesvol verko
pende 205-serie nog twee nieu
we modellen uitbrengen. Pinin-
farina heeft als meester-koets-
werker de opdracht gekregen
om van de 205 een cabriolet te
maken. Die zal er in twee ver
sies verschijnen: CT (1360 cc
motor) en CTI (1580 cc motor).
Naast deze twee cabrio's komen
er nog twee automaten, na
keus drie- of vijfdeurs, bei
met 1.6 ltr-motor en 4-tra
ZF-PSA-bak.
De GTI, niet de langzaamste
de stal, wordt nog iets opgepe
door toevoeging van 10 pk,
dat het totaal vermogen op 1
pk uitkomt. De modellen z
leverbaar vanaf april dit ja:
dan zijn ook de prijzen beker
Weense schilders, tekenaars,
beeldhouwers en performance
artiesten in de leeftijdscatego
rieën 25 tot 40 zwermen uit
naar galeries buiten hun ge
boorteland. De Middelburgse
Vleeshal neemt een vleugje
van deze 'Wiener Welle' mee.
Tot en met 23 maart zijn er die
op de expositieruimte toege
sneden installaties te zien van
Peter Kogler, Romana Scheff-
knecht en Wolfgang Stengl.
Kogler ('59, Innsbruck) maak
te naam met papieren objec
ten en schilderijen. In de
Vleeshal exposeert hij negen
zijden banieren in zwart en
grijstinten, gemerkt met een
authentieke signatuur in vak-
en vlakverdeling.
Romana Scheffknecht maakte
bij de entree een video-instal
latie met twee monitoren. Zij
werd in '52 geboren in Hom
(Niederösterreich), werkte
aanvankelijk voor het theater
en de film en begon in '79 haar
studie aan de Hochschule für
angewandte Kunst, waar ze
koos voor de 'meesterklas' van
Oswald Oberhuber. Ook hij is
goed voor een 'Middelburgs
verhaal', exposeerde al in '83
pentekeningen en schilderijen
in de Vleeshal.
De derde exposant is Wolf
gang Stengl ('57, Wenen), ver
slingerd aan de 'strengheid en
eenvoud' van beton, 'tech
nisch ding' maar nooit zonder
suggesties en betekenissen.
Hij toont betonnen bollen, be
schilderd in primaire kleuren.
De tentoonstelling is te zien
van dinsdag tot en met zater
dag van 13 tot 17 uur en op
zondag van 14 tot 17 uur.
De Borselse kunststichting De
Kern exposeert tot en met 8
maart een selectie uit de pro
vinciale aankopen van Zee
land in 1984 en 1985 in ont
moetingscentrum De Stenge
in Heinkenzand.
In De Stenge zijn werken te
bezichtigen van Piet Diele-
man, Cor van Dixhoorn, Hans
de Ruijter. Willy van Houcke,
David van de Kop, Marinus
van Dijke, Bob Pingen, W. van
Anraad, Ron Mullié, Frits van
Til, Paul Bartels, Kaza Hol-
slag, Jan Zembsch en Henny
Schrijver.
Tot 8 maart wordt in het
BKR-centrum Balans 17 te
Middelburg een tentoonstel
ling gehouden waaraan 17
Zeeuwse kunstenaars deelne
men. Aanleiding tot deze ten
toonstelling is de nieuwe
WVC-activiteit 'Jongeren-
spaarregeling met inlegpre-
mie'.
Deelnemende kunstenaars
zijn: Kees de Valk, Richard
Beek, Ben Sleeuwenhoek,
Kees van Gilst, Elsa Westland,
Teja van Hoften, Marinus van
Dijke, Eric Roest, Jeltje Rats-
ma, Peer van Meer, Leendert
van der Pool, Joop Dam, Wil
liam Verstraeten, Andries
Minderhout, Frits van Til, Ke-
di van der Willigen, Inge van
der Kooij.
Jan Martens exposeert in gale
rie Bellamy recente schilderij
en met als thema 'Oriëntale
motieven'. Zijn tentoongestel
de werken bevatten naast een
aantal grotere doeken diverse
twee- en drieluiken,
(Bellamypark 19, Vlissingen.
Dinsdag tot en met vrijdag 10
tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur.
Zaterdagen van 13 tot 17 uur.
De architect Dom Hans van
der Laan exposeert tot en met
21 maart in het Zeeuwse Mu
seum een vijftigtal foto's en
modellen over zijn theorie en
maquettes van gebouwen en
meubels.
Van der Laan (1904), monnik
van de Abdij van Vaals, wordt
binnen de Nederlandse archi
tectuur beschouwd als leer
meester van architecten beho
rende tot de Bossche School.
(Abdij 3, Middelburg. Maan
dag tot en met vrijdag 10 tot 17
uur).
In 'Galerie 66', Oude Stad 66
Oostburg, wordt tot 24 ma;
een tentoonstelling gehoudi
van mail-art met als them
Artists Revolution 1986. Ga
rie 66 werkte voor dit proje
samen met Helen Heaven, P
trick T and Artfoot en
National endowment for 1
Arts. Zij nodigden 365 mail-a
kunstenaars uit om ieder
eigen manier de artistieke i
volutie te verbeelden. Het r
sultaat moest op heel klei:
afmeting: 5,2 bij 5,2 centim
ter. De bedoeling was
kunstwerkje per kunstena
voor elke dag van het nieuv
jaar. Uiteindelijk reageerdf
er 312 uit verschillende la
den.
De galerie is open: van woen
dag tot en met zondag van
tot 17 uur. De officiële openii
is vastgesteld op zaterdag
maart te 16 ure.
Galerie Esprit in Clinge (Gr
venstraat 99) presenteert t
en met 9 april de tentoonstf
ling 'Zicht op Zeeland'. De
tien kunstenaars geven hi
kijk op Zeeland: Herman Bi
schop, Leon de Buck, Joc
Dam, Henny Huser, Joop Kc
laard, Hugo Metsers, Nelly v;
Nieuwenhuizen, Marcel Ro
be, Ferdinand Slock, Trei
Verwilligen, Jenneke We:
land, Karei Weijland en Kri
Doolaard. Henk Koch, dire
teur van de Zeeuwse Cuture
Raad, opent de expositie mo
gen, zaterdag, om 20 uur
Geopend: alle dagen beha
ve dinsdag van 13.30 tot 1
uur.
De Vlissingse galerie
Blaeue Acolye' (Bellamypai
22) richt zich de komend
maanden speciaal op de zeezi
de met exposities van ouc
(zee(kaarten en prenten va
Zeeland in de maand maar
zeeschilderijen van Riek
Hamminga in de maand api
en maritieme schilderijen va
Oudes, Jaarsma, Dekke
Groen, Peeters en anderen i
de maanden mei en juni. Dool
lopend: maritieme en topogra
fische prenten.
Open: dinsdag tot en met za
terdag van 13.30 tot 17 uur.
Eddy Wierenga exposeert tot
en met 28 maart olieverfschil
derijen in Rabobank aan de
Langeviele in Middelburg.
Wierenga (1922) deed de Aca
demie voor Beeldende kun
sten in Groningen en was tot
1982 werkzaam in het onder
wijs (creatieve vakken en re
clame). Hij exposeerde vele
malen in en buiten Zeeland.
Open: openingstijden bank.
Tot 21 maart is in het Markie
zenhof (Bergen op Zoom) di
tentoonstelling 'menselijke fl
guren' te zien. Deze expositii
is samengesteld door de Niet)
we Brabantse Kunst Stichtinj
te Oirschot.
De kunstenaars, Thomas vai
der Linden, Mathieu Meyers
Toos Naus, Martin Peulen
Teuni Tukker, Dick Verduit
Henk Visch en Elviera Wer
sche wonen allen in Noord
Brabant.
De Stichting Etcetera heef
alle scholen van Bergen 0]
Zoom en de regio aangeschre
ven, omdat door haar educa
tief karakter de tentoonstel
ling zeker ook bedoeld is voo
de jeugd.
Stichting Etcetera, Steenberg
sestraat 8, Bergen op Zoom (ii
het Markiezenhof). Geopem
dagelijks van 14.00 uur -17.H
uur. Gesloten op maandag
Ada Overbeeke exposeert to
en met donderdag 20 maar
etsen en pentekeningen in kol
fiehuis Artikof in Terneuzen
De tentoonstelling is dagelijk;
te bezichtigen van 11.00 to
20.30 uur.
De Haagse kunstenaars The:
van der Nahmer, Bram Roti
en Ula van Ophuysen latei
vanaf morgen zaterdag -
tot 1 juni ieder vier beeld
houwwerken zien in de tui:
van 'Inter Scaldes' te Kruinir:
gen.
Riet Danz exposeert, tot ei
met 13 maart foto's en colla
ges in het Zeeuws Kunste
naarscentrum (Kloveniers
doelen). Het thema van dez
tentoonstelling is 'Peren'.
Riet Danz (1936) volgde d
Kunstacademie in Rotterdan
en de Nieuwe Academie Foto
grafie in Utrecht. Zij legt ziel
toe op collages en fotografie
gecombineerd met techniekei
uit de schilderskunst.
(Achter de Houttuinen 30, Mid
delburg, dinsdag tot en me
zondag 14 tot 17 uur. Donder
dag 19 tot 21 uur).
technocentrum
i