SLOPERIJEN renault 21 in mei naar nederland auto GIROTEL elektronisch betalen bij de postbank 'open' peugeot 205 exposities M anwb begint met technisch spreekuur PZC/ vrijdagkrant 4 af#»*' indrukwekkend gebruik instrumenten wiener welle de stenge balans 17 jan martens architectuur mail art wierenga zicht op acolye figuren overbeeke beelden buiten riet danz ANWB VRIJDAG 28 FEBRUARI 1986 op jacht naar onderdelen x- - m m m w Wurgende onderhoudskosten drijven steeds meer autobezitters de garages uit. Noodgedwongen worden vaker slooponderdelen gekocht, die al dan niet met hulp van een handige buurman worden gemonteerd. Dat is de mening van directeur R. P. van der Velde van Viewdata Service International (VSI) uit Veenendaal, uitgever van de Eerste Nederlandse Gebruikte Onderdelengids. „Kennelijk hebben veel mensen het geld niet meer om hun auto bij een garage voor vele honderden guldens een beurt te laten geven. Met een werkplaatshandboek en de onderdelengids gaan ze dan aan de slag". Terwijl het sloperijwezen voor veel Nederlanders nog een duistere en ondoorzichtige branche is, wordt in de gids haarfijn uit de doeken gedaan dat dit beeld in ijltempo verandert. De autosloperij groeit volgens het boekwerk uit - mede onder invloed van de verscherpte milieu-eisen - tot een modern opgezet bedrijf, dat keurig gesorteerde gebruikte onderdelen verkoopt in ordelijk ingerichte magazijnen. Bevreesd voor losbrekende waakhonden over een modderig terrein dwalen en eigenhandig de begeerde spullen van wrakken peuteren, is er bijna niet meer bij. Ook het nerveus onderhandelen over de prijs met een potige 'vrije jongen', zou tot de folklore moeten worden gerekend. Een aantal sloperijen biedt in de gids ook onderdelen aan voor onder meer militaire voertuigen, grondverzetmachines antieke en klassieke auto's, vrachtwagens en motorfietsen. Met een trefwoord is via de Het ANYVB-technocentrum in Vlissingen heeft een technisch adviseur aangetrok ken. Deze adviseur geeft leden die vragen hebben over hun auto, fiets, bromfiets, motor of caravans, gratis advies en in formatie. Hennie Jacobs heet de nieuwe technische adviseur, die voortaan elke donderdag middag van 13 tot 16 uur spreekuur houdt in het techno centrum aan de Hermesweg in Vlissingen. Het spreekuur is vooral bedoeld voor vragen die niet telefonisch kunnen worden afgehandeld. Daarbij kunnen onder meer kwesties aan de orde komen, die een vertrouwelijk karakter heb ben en die onder vier ogen moe ten worden aangesneden. Maar ook biedt het spreekuur de le den de mogelijkheid, om met hun voertuig naar de ANWB te komen, zodat de technisch advi seur daadwerkelijk kan zien om welk probleem het gaat. Hennie Jacobs is al jaren keur meester bij de ANWB. Vorig jaar volgde hij een interne opleiding tot technisch adviseur. De afge lopen maanden bekleedde hij deze functie bij de technosta- tions in Rotterdam. Daar heeft hij ANWB-leden geadviseerd over de aankoop van nieuwe en gebruikte auto's, over repara ties en onderhoud en dergelijke. Ook stond en staat hij mensen te woord die bijvoorbeeld vra gen hebben over de kosten van autorijden of over de manier waarop garagebedrijven hun re keningen samenstellen. Bij alle adviezen en inlichtingen die Ja cobs verstrekt, staat de onaf hankelijkheid van de ANWB voorop. De technisch adviseur geeft waar mogelijk een be trouwbaar antwoord op alle vra gen, maar zal zelden of nooit een merk of een bedrijf aanbevelen. De ANWB is begonnen met spreekuren van technische ad viseurs om de dienstverlening nog dichter naar de leden toe te brengen. Na een proefperiode, waarbij de technocentra Rotter dam, Breda en Middelburg later verhuisd naar Vlissingen betrokken waren, heeft de ANWB besloten om een lande lijk net van technische advn seurs op te zetten. Alle techni sche informatie over auto's, ca ravans, motoren, fietsen en bromfietsen kan nu in elk tech nocentrum worden verkregen. „Die complete aanpak noemen wij 'technische ledenservice', kortweg TLS", zegt Jacobs. „Hiermee wordt bereikt dat de leden voortaan niet meer drie of vier instanties langs hoeven om advies te krijgen". Naast deze technische inlich tingen blijft de ANWB in Vlis singen ook actief op het gebied van een groot aantal keuringen. De verplichte APK-keuring en de ANWB-aankoopkeuringen zijn daarvan de bekendste. Wie over welke technische aangele genheid dan ook met Hennie Jacobs van gedachten wil wis selen, kan elke donderdagmid dag 'op de bonnefooi' langsko men. Maar om wachttijden te voorkomen verdient het maken van een afspraak de voorkeur. KOEN VAN DIJEN index bijvoorbeeld in een oogwenk na te gaan wie versnellingsbakken, motoren of autoruiten verkoopt. Ook zijn de sloperijen gerangschikt naar het automerk (of de merken) waarop ze zich toeleggen. Eigenaren van exclusieve Jaguars, Lotus sportwagens, extravagante Amerikanen en doodgewone Volkswagens vinden allemaal wat van hun gading. De bedrijven die via de gids naar de gunst van de klant dingen hebben vaak een ronduit indrukwekkende omvang. Zo adverteert een sloperij in Overijssel met een voorraad van 2000 gebruikte motoren, miljoenen andere onderdelen en 3000 sloopwagens op een terrein van vijf hectare. Weer anderen verluchten hun annonces met plaatjes van perfect ingerichte magazijnen, waar tot en met gebruikt plaatwerk keurig gerangschikt is opgeslagen. En wie twee linkerhanden heeft en zijn technisch begaafdere buurman niet lastig wil vallen, kan bij een aantal bedrijven gebruikte onderdelen ter plekke laten inbouwen. Maar dan wordt er natuurlijk minder bespaard. Het karakter van de onderdelenbedrijven verschilt overigens sterk. Zo zijn in de gids ook adressen opgenomen van gespecialiseerde garages, die gebruikte onderdelen verkopen. De onderdelengids werd in '84 voor het eerst uitgegeven. Toen was het een boekwerk voornamelijk bestemd voor de autobranche. Garages deden er onder meer hun voordeel mee, de overheid maakte er gebruik van en ook de autohandel in het buitenland bleek een gretige afnemer. Dat is ook nu nog zo, maar de verkoop via de boekhandel is daar bijgekomen. Van eerste gids - die aan de particulier voorbij ging - werden er zo'n 10.000 verkocht. Op het ogenblik wordt nog gewerkt aan een verbetering van de verspreiding via de boekhandel. BOUWE VAN NORDEN Renault zal zijn nieuwste model, de Renault 21, op 2 mei in Nederland lanceren. Vorige week toonde de fa briek in Griekenland dit mo del, dat de opvolger is van de Renault 18, aan de internatio nale pers. Volgende week rei zen de dealers voor hun eigen presentatie naar Nice. Re nault heeft hoge verwachtin gen van zijn jongste bijdrage aan het marktgebied, dat wordt ingenomen door de zo genoemde hogere mid denklasse. Over de prijs is nog niet meer bekend dan dat deze f 2500 hoger komt te liggen dan de 18. De goedkoopste versie, de TL, begint grofweg bij f26.000 en de duurste komt op ongeveer f 36.000. Wellicht heeft Renault een combineert met een prima wegligging. Zowel voor- als achterpassagiers treffen meer dan voldoende ruimte aan. De stoelen zijn van Franse snit en dus zacht. De ventilatie is goed regelbaar. De luchtweer- stand is erg laag en bereikt bij de TL een cw-waarde van 0.29. Dat heeft natuurlijk een gun stige weerslag op het gebruik. De 21 TL noteert volgens de fabrieksopgave bij 90 kilome ter een gebruik van bijna 1 op 19 en gemiddeld scoort hij 1 op 13. Bij de snellere versies lig gen die cijfers minder gunstig. Er zijn negen verschillende uitvoeringen. De topsnelhe- den variëren van 164 voor de diesel tot 200 kilometer per goed moment gekozen om met een totaal nieuwe auto op de markt te verschijnen. Het des betreffende marktgebied heeft sinds 1982 geen belangrijke nieuwkomer begroet, zodat de nieuwe 21 ongetwijfeld de aan dacht van velen op zal eisen. Die aandacht heeft Renault hard nodig. Nog altijd kampt de fabriek met grote verliezen, hoewel deze niet toegeschreven kun nen worden aan de soort au to's die men produceert. De Super Cinq en de 25, alsmede de revolutionaire Espace mo gen er wezen. Dat geldt stellig ook voor de 21, die wij in Griekenland aan de tand kon den voelen, een voorwielaan drijver die een soepel gedrag uur voor de '2-liter-benzine'. Wat direct aan de nieuwe Re nault opvalt is het ontbreken van de bolle achterruit, die een aantal modellen van Re nault kenmerkt. De 21 heeft een klein extra zijruitje achteraan en toont voorts de bekende, aan de hand van windtunnelproeven voorge schreven lijnen: laag aflopen de neus en hoge achterkant. Het is vooral een ruime auto, waarvan ook het interieur nieuw is ontworpen. De Re- nault-visie op het eigentijdse dashboard, zoals men die aan treft in de 25, vindt men ook terug in de 21: een 'overhan gende rand', waaronder de meters en controlelampjes zijn aangebracht. Er zijn vijf typen motoren be schikbaar: twee benzinever sies van 1721 cc, die dwars in het motorruim geplaatst zijn en vermogens hebben van 76 DIN pk en 90 DIN pk. Voorts is er een benzinemotor van 1995 cc, die 120 DIN pk levert. Deze motor is in de lengterichting van de auto geplaatst. Dat is ten slotte ook het geval met de beide diesels, waarvan één met turbo. De 1721-cc-motor is vergelijk baar met die van de Renaults 9 en 11 en de overige typen zijn afgeleid van motoren die we o.a. in de 25 vinden. Ze zijn niet geschikt voor loodvrije benzine. Pas als dat in Neder land verplicht wordt, zal Re nault met aangepaste moto ren komen. In het instrumentenpaneel van de 21 bevindt zich een speciale meter, die het oliepeil aangeeft. Alvorens te starten kan men zich eerst overtuigen van het oliepeil. Dus geen vui le vingers meer als men zelf de olie wil controleren. Er zijn drie dashboardtypen, waarvan één een elektronisch instru mentenpaneel, dat standaard geleverd wordt in de typen TSE en TXE. De luxere ver sies vertonen handigheidjes als op afstand bedienbare cen trale deurvergrendeling en elektrisch bediende ramen. Ter vergelijking ten slotte: de goedkoopste 21 vindt in zijn prijs onder andere de concur renten Ford Sierra, Opel Asco- na, Nissan Bluebird en de Toyota Celica ST. NOL VAN BENNEKOM Henny Jacobs (links) adviseert in dit geval de eigenaar van een caravan. Met Girotel heeft de voor malige Postcheque en Gi rodienst, tegenwoordig Post bank genaamd, plotseling blijk gegeven technisch een enorme voorsprong op de par ticuliere banken te hebben. Een proef met elektronisch betalen voor zo'n - voorlopig - 1000 rekeninghouders is de vorige week door de oud-pre sident van de Nederlandse Bank, dr. J. Zijlstra gestart. Het is verwonderlijk dat een voormalig staatsbedrijf tot zo'n initiatief is gekomen en daarmee alle banken te vlug af is. De beveiliging is bij Girotel goed doordacht. Ook over de manier waarop het hele elek tronische betalingssysteem aan de rekeninghouder moet worden gepresenteerd, blijkt men intern al een flinke tijd bezig te zijn geweest. En met succes. Want aan de proef, die tot midden 1987 moet duren, gaan zo'n 1000 rekeninghou ders van de Giro meedoen. Bovendien heeft men voorbe reidingen getroffen om in het Bredase computercentrum - waar de centrale rekeneenheid staat - in de naaste toekomst snel te kunnen uitbreiden met meer rekeninghouders en de mogelijkheid om ook aan een soort 'telewinkelen' te begin nen. Daarom heeft men geen kleine computer geplaatst, maar een compleet IBM-main- frame. Voor telegiro heeft men aan de zijde van de gebruiker een telefoon-aansluiting en een huiscomputer nodig. Die huis computer moet dan bovendien voorzien zijn van een commu nicatiekastje. waarmee hij op de telefoon kan worden aange sloten (modem) en een spe ciaal comfriunicatie-program- ma. In de meeste huisgezinnen zal dat niet aanwezig zijn, al staan er bijna 500.000 compu ters in de Nederlandse huiska mers. De proef richt zich dan ook op een aantal zakelijke deelne mers (uit een aantal geselec teerde branches uit het mid den- en kleinbedrijf), particu lieren, die een toestel ter be schikking hebben gekregen naamde gateway) verwezen lijkt zijn. Dit kan van belang zijn in verband met de tele foongesprekskosten. Girotel is voornamelijk be doeld voor kleine zakelijke re keninghouders en particulie ren. Daarop is het aanbod van faciliteiten afgestemd. Daar om zijn ook de normale Post bankdiensten opgenomen: overboekingen (ook voor gi rosparen), saldo- en rekening informatie. Bij gebruikmaking van de elektronische facilitei ten kan men echter veel meer. Via de 'girobus' kan men cor responderen en speciale infor matie opvragen. Overboe- kings opdrachten kunnen van een datum worden voorzien, om de proef representatief te maken (NlPO-tele-interview- panel), leden van hobby-com puterclubs en eigen medewer kers van de Postbank. Zij kunnen op twee manieren contact maken met de Post bank-computer. In de eerste plaats door naar een speciaal nummer van de Bredase com puter te bellen en dan via de computer de verbinding op te bouwen. In de tweede plaats door via PTT's Viditel de ex terne verbinding naar Telegiro te kiezen. Per 1 maart zal die verbinding tussen deze twee computercentra (een zoge- zodanig dat zij automatisch op die datum worden overge schreven. al ligt de termijn daarvoor nog weken ver. Girotel is liefst 23 uur per dag beschikbaar, ook in de week einden. Het systeem is niet toegankelijk van 22.00 tot 23.00 uur, omdat dan de verza melde opdrachten worden ver werkt. Alle boekingsopdrach ten die voor tien uur 's avonds worden verricht zijn de volgen de namiddag uitgevoerd. Dan is het actuele saldo- en reke ningenoverzicht meteen be schikbaar. Gedurende de proef zal de Postbank geen kosten aan de deelnemers in rekening bren gen. Ook de gebruikelijke dienstverlening blijft voor de Girotel-deelnemers beschik baar, zoals het geven van beta lingsopdrachten met gewone girokaarten in enveloppen. Verder wordt gedurende de proef de verzending van (pa pieren) afrekeningen normaal voortgezet. Alleen de telefoon kosten komen dus voor reke ning van de gebruiker. Tijdens de proef zal grote aandacht worden besteed aan aspecten die te maken hebben met be veiliging en privacy. Men heeft het Girotelsysteem goed be veiligd tegen misbruik. De proef heeft een actief ka rakter: tijdens het komende jaar kunnen diensten worden aangepast en uitgebreid. Het ligt in de bedoeling ook dien sten die nauwe raakvlakken hebben (zoals telewinkelen) er aan toe te voegen. Over een deelname van de Telekijkshop van Vroom en Dreesmann zijn al afspraken gemaakt. Hoewel de Postbank niet ver wacht dat elektronisch thuis bankieren binnen enkele jaren massaal zal worden toegepast, acht men de mogelijkheid er van voor dienstverlening zo belangrijk, dat men nu al ac tief op die ontwikkelingen in speelt. En daarmee komt het echte thuisbankieren binnen bereik. HUGO VAN DER HEEM Peugeot gaat, zoals reeds eer der op deze pagina aangekon digd, van de succesvol verko pende 205-serie nog twee nieu we modellen uitbrengen. Pinin- farina heeft als meester-koets- werker de opdracht gekregen om van de 205 een cabriolet te maken. Die zal er in twee ver sies verschijnen: CT (1360 cc motor) en CTI (1580 cc motor). Naast deze twee cabrio's komen er nog twee automaten, na keus drie- of vijfdeurs, bei met 1.6 ltr-motor en 4-tra ZF-PSA-bak. De GTI, niet de langzaamste de stal, wordt nog iets opgepe door toevoeging van 10 pk, dat het totaal vermogen op 1 pk uitkomt. De modellen z leverbaar vanaf april dit ja: dan zijn ook de prijzen beker Weense schilders, tekenaars, beeldhouwers en performance artiesten in de leeftijdscatego rieën 25 tot 40 zwermen uit naar galeries buiten hun ge boorteland. De Middelburgse Vleeshal neemt een vleugje van deze 'Wiener Welle' mee. Tot en met 23 maart zijn er die op de expositieruimte toege sneden installaties te zien van Peter Kogler, Romana Scheff- knecht en Wolfgang Stengl. Kogler ('59, Innsbruck) maak te naam met papieren objec ten en schilderijen. In de Vleeshal exposeert hij negen zijden banieren in zwart en grijstinten, gemerkt met een authentieke signatuur in vak- en vlakverdeling. Romana Scheffknecht maakte bij de entree een video-instal latie met twee monitoren. Zij werd in '52 geboren in Hom (Niederösterreich), werkte aanvankelijk voor het theater en de film en begon in '79 haar studie aan de Hochschule für angewandte Kunst, waar ze koos voor de 'meesterklas' van Oswald Oberhuber. Ook hij is goed voor een 'Middelburgs verhaal', exposeerde al in '83 pentekeningen en schilderijen in de Vleeshal. De derde exposant is Wolf gang Stengl ('57, Wenen), ver slingerd aan de 'strengheid en eenvoud' van beton, 'tech nisch ding' maar nooit zonder suggesties en betekenissen. Hij toont betonnen bollen, be schilderd in primaire kleuren. De tentoonstelling is te zien van dinsdag tot en met zater dag van 13 tot 17 uur en op zondag van 14 tot 17 uur. De Borselse kunststichting De Kern exposeert tot en met 8 maart een selectie uit de pro vinciale aankopen van Zee land in 1984 en 1985 in ont moetingscentrum De Stenge in Heinkenzand. In De Stenge zijn werken te bezichtigen van Piet Diele- man, Cor van Dixhoorn, Hans de Ruijter. Willy van Houcke, David van de Kop, Marinus van Dijke, Bob Pingen, W. van Anraad, Ron Mullié, Frits van Til, Paul Bartels, Kaza Hol- slag, Jan Zembsch en Henny Schrijver. Tot 8 maart wordt in het BKR-centrum Balans 17 te Middelburg een tentoonstel ling gehouden waaraan 17 Zeeuwse kunstenaars deelne men. Aanleiding tot deze ten toonstelling is de nieuwe WVC-activiteit 'Jongeren- spaarregeling met inlegpre- mie'. Deelnemende kunstenaars zijn: Kees de Valk, Richard Beek, Ben Sleeuwenhoek, Kees van Gilst, Elsa Westland, Teja van Hoften, Marinus van Dijke, Eric Roest, Jeltje Rats- ma, Peer van Meer, Leendert van der Pool, Joop Dam, Wil liam Verstraeten, Andries Minderhout, Frits van Til, Ke- di van der Willigen, Inge van der Kooij. Jan Martens exposeert in gale rie Bellamy recente schilderij en met als thema 'Oriëntale motieven'. Zijn tentoongestel de werken bevatten naast een aantal grotere doeken diverse twee- en drieluiken, (Bellamypark 19, Vlissingen. Dinsdag tot en met vrijdag 10 tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur. Zaterdagen van 13 tot 17 uur. De architect Dom Hans van der Laan exposeert tot en met 21 maart in het Zeeuwse Mu seum een vijftigtal foto's en modellen over zijn theorie en maquettes van gebouwen en meubels. Van der Laan (1904), monnik van de Abdij van Vaals, wordt binnen de Nederlandse archi tectuur beschouwd als leer meester van architecten beho rende tot de Bossche School. (Abdij 3, Middelburg. Maan dag tot en met vrijdag 10 tot 17 uur). In 'Galerie 66', Oude Stad 66 Oostburg, wordt tot 24 ma; een tentoonstelling gehoudi van mail-art met als them Artists Revolution 1986. Ga rie 66 werkte voor dit proje samen met Helen Heaven, P trick T and Artfoot en National endowment for 1 Arts. Zij nodigden 365 mail-a kunstenaars uit om ieder eigen manier de artistieke i volutie te verbeelden. Het r sultaat moest op heel klei: afmeting: 5,2 bij 5,2 centim ter. De bedoeling was kunstwerkje per kunstena voor elke dag van het nieuv jaar. Uiteindelijk reageerdf er 312 uit verschillende la den. De galerie is open: van woen dag tot en met zondag van tot 17 uur. De officiële openii is vastgesteld op zaterdag maart te 16 ure. Galerie Esprit in Clinge (Gr venstraat 99) presenteert t en met 9 april de tentoonstf ling 'Zicht op Zeeland'. De tien kunstenaars geven hi kijk op Zeeland: Herman Bi schop, Leon de Buck, Joc Dam, Henny Huser, Joop Kc laard, Hugo Metsers, Nelly v; Nieuwenhuizen, Marcel Ro be, Ferdinand Slock, Trei Verwilligen, Jenneke We: land, Karei Weijland en Kri Doolaard. Henk Koch, dire teur van de Zeeuwse Cuture Raad, opent de expositie mo gen, zaterdag, om 20 uur Geopend: alle dagen beha ve dinsdag van 13.30 tot 1 uur. De Vlissingse galerie Blaeue Acolye' (Bellamypai 22) richt zich de komend maanden speciaal op de zeezi de met exposities van ouc (zee(kaarten en prenten va Zeeland in de maand maar zeeschilderijen van Riek Hamminga in de maand api en maritieme schilderijen va Oudes, Jaarsma, Dekke Groen, Peeters en anderen i de maanden mei en juni. Dool lopend: maritieme en topogra fische prenten. Open: dinsdag tot en met za terdag van 13.30 tot 17 uur. Eddy Wierenga exposeert tot en met 28 maart olieverfschil derijen in Rabobank aan de Langeviele in Middelburg. Wierenga (1922) deed de Aca demie voor Beeldende kun sten in Groningen en was tot 1982 werkzaam in het onder wijs (creatieve vakken en re clame). Hij exposeerde vele malen in en buiten Zeeland. Open: openingstijden bank. Tot 21 maart is in het Markie zenhof (Bergen op Zoom) di tentoonstelling 'menselijke fl guren' te zien. Deze expositii is samengesteld door de Niet) we Brabantse Kunst Stichtinj te Oirschot. De kunstenaars, Thomas vai der Linden, Mathieu Meyers Toos Naus, Martin Peulen Teuni Tukker, Dick Verduit Henk Visch en Elviera Wer sche wonen allen in Noord Brabant. De Stichting Etcetera heef alle scholen van Bergen 0] Zoom en de regio aangeschre ven, omdat door haar educa tief karakter de tentoonstel ling zeker ook bedoeld is voo de jeugd. Stichting Etcetera, Steenberg sestraat 8, Bergen op Zoom (ii het Markiezenhof). Geopem dagelijks van 14.00 uur -17.H uur. Gesloten op maandag Ada Overbeeke exposeert to en met donderdag 20 maar etsen en pentekeningen in kol fiehuis Artikof in Terneuzen De tentoonstelling is dagelijk; te bezichtigen van 11.00 to 20.30 uur. De Haagse kunstenaars The: van der Nahmer, Bram Roti en Ula van Ophuysen latei vanaf morgen zaterdag - tot 1 juni ieder vier beeld houwwerken zien in de tui: van 'Inter Scaldes' te Kruinir: gen. Riet Danz exposeert, tot ei met 13 maart foto's en colla ges in het Zeeuws Kunste naarscentrum (Kloveniers doelen). Het thema van dez tentoonstelling is 'Peren'. Riet Danz (1936) volgde d Kunstacademie in Rotterdan en de Nieuwe Academie Foto grafie in Utrecht. Zij legt ziel toe op collages en fotografie gecombineerd met techniekei uit de schilderskunst. (Achter de Houttuinen 30, Mid delburg, dinsdag tot en me zondag 14 tot 17 uur. Donder dag 19 tot 21 uur). technocentrum i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 36