O WEEWIELERS rE KIJK tweede jeugd bromscooters, herwaardering voor snorfiets evenementen op tweewieler-rai tour de frats zoekt kust op vrijdagkrant 2 denksport 4 auto 3 energie 5 uit de vrij(e)dagkrant PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT herkansing snorfiets onderzoek recreatie accessoires motoren rijbewijs zandvoort hersenwerk met schaken, dam men, bridge en puzzelen en een nieuw recept, bakken zonder oven; een taart en een luchtige cake technisch adviseur gaat een spreekuur houden in het vlissings technocentrum van de anwb de ptt heeft een enorme voor sprong op banken voor wat be treft het elektronisch betalen zuinig stoken is prima, maar su per-zuinig stoken bevalt de mees ten helemaal niet, comfort is te belangrijk de nieuwe culturele agenda voor uitgaan in zeeland en het pro gramma van de zeeuwse biosco pen met een selectie uit het nieu we filmaanbod vrijdagkrant De bromscooters krijgen zon der twijfel veel aandacht I op de Tweewieler RAI, die van- Idaag in Amsterdam begint. De- Ize scooters hebben namelijk look in ons land bestaansrecht [gekregen door een wetswijzi ging die vorig jaar mei werd [doorgevoerd. Door die wijzi ging werd de bromfiets bevrijd Ivan zijn verplichte trappers en [minimale wielmaat. Dat gaf de [ontwerpers meer vrijheid. Het [duurde even voor de industrie was ingespeeld, maar op de tentoonstelling van 28 februari tot en met 5 maart in het Am sterdamse RAI-complex zal men diverse nieuwe vormen van bromfietsen kunnen zien. Maar ook 'oudjes' zijn terug. Zoals de fiets-met-hulpmotor. Zelfs de eens befaamde Solex. Maar de verandering van de wet betekende ook nieuw leven voor de scooter. Eens een gevierde verschijning in ons straatbeeld izo'n 75.000 stuks reden er rond), vandaag de dag is de scooter vrijwel verdwenen. Nu begint hij aan zijn tweede jeugd. Diverse merken zoals I Vespa en Benelli uit Italië, Peu geot uit Frankrijk en Honda uit I Japan komen naar Amsterdam met leuke en handige broms cooters in levendige kleuren. Sommige bromscooters zijn uit gerust met elektrische starter. Het zijn nagenoeg onderhouds vrije vervoermiddelen. Boven dien zijn ze zuiniger (soms 1 op 100!), schoner en stiller dan de meeste bromfietsen. Goedkoop kunnen ze echter niet worden genoemd. De prijs lijst begint meestal in de buurt van de 2500 gulden en kan oplo pen tot ruim het dubbele, al naar gelang de uitvoering die wordt gewenst. Overigens heeft diezelfde wets wijziging ook geleid tot een her waardering van de zogenaamde snorfiets. Want hoe leuk die scooters ook zijn, helm-dragen blijft verplicht en dat zal onge twijfeld een aanhoudende rem op de verkoop betekenen. Zonder zo'n hoofddeksel mag men - wat de gemotoriseerde tweewielers betreft - alleen met de snorfiets op stap. Nu de ma ximum snelheid van die dingen is verhoogd tot 25 km/uur krij gen ze wellicht de verdiende herkansing. Overigens kan de tweewielerwe- reld zulk nieuw bloed goed ge bruiken. Want zoals gemeld gaat het niet zo goed in de branche. De media hadden weliswaar overweldigende belangstelling voor de traditionele persconfe rentie ter inleiding van de Am sterdamse show. Maar volgens de cijfers, die Tweewieler-RAI- voorzitter W. Breukink op tafel legde, is het publiek minder geïnteresseerd. Bij de motor- en de bromfietsen liepen de verkopen het afgelo pen jaar flink terug (resp. met 10 en 8 procent), de fietsenver- koop handhaafde zich met moeite op het lage peil van het jaar tevoren. Er werden nog geen 900.000 fietsen verkocht. En dat terwijl in het begin van de jaren '80 ver over het mil joen fietsen 'over de toonbank' gingen. „Of we dat niveau op wat lange re termijn weer zullen bereiken is een vraag die moeilijk te beantwoorden is", aldus Breu kink. „Voor de beantwoording ervan gaan we onder meer zorg vuldig de resultaten bestuderen van een onderzoek dat we eind vorig jaar hebben gehouden. Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat de consument meer verschei denheid wenst in het aanbod. Iets waarop de fietsenindustrie al aan het inspelen is". Men kan deze woorden waarge maakt zien op de komende tweewielershow. In de eerste plaats door meer verscheiden heid in doodgewone fietsen. Fietsen dus die worden gebruikt voor het doen van boodschap pen, het woon-werkverkeer, het afleggen van bezoekjes enzo voorts. Maar ook door meer verschei denheid in fietsen voor recreaJ tief gebruik. Maar liefst zeven tigduizend Nederlanders zijn lid van fietsclubs. Een bijna even groot aantal ging in 1984 de grens over voor een fietsvakan tie. En het aantal landgenoten dat binnen de grenzen op de fiets met vakantie ging is nog vele malen groter. En al die mensen hebben hun eigen eisen en verlangens. Van daar dat er zoveel verschil in aanbod nodig is. Ten slotte de sportfietsen. De zogenaamde racefietsen, die meer en meer in de mode ko men. Vaak vederlicht. Niet di rect gebouwd om bagage te vervoeren. Toch willen velen ermee op trektocht. Dat deed de 'randonneur' ontstaan, de Rolls Royce onder de lichtgewicht fietsen. Een lichtgewicht fiets met racestuur en toch geschikt om behoorlijk wat bagage mee te nemen zonder te worden ge hinderd. Het aanbod groeit dus. Maar niet alleen in brommers en fiet sen. Ook in accessoires. - Meer en betere regenkleding. - Meer en andere fietstassen. Zoals een stuurtas voor de fiet sende fotograaf (Agu). - Maar ook de fietsen zelf wor den beter en beter. Batavus bijvoorbeeld neemt nu uitgebreide proeven met een getande v-snaar die de plaats van de rammelende ketting moet gaan innemen. Volkomen geruisloos, geen smering nodig, rekt niet tijdens het gebruik en hij slijt nauwelijks, zegt de fa briek. In Heerenveen koesteren ze hoge verachtingen. Men durft de snaar zelfs al aan het publiek te tonen op de RAI. Eveneens bij Batavus: alle met verlichting uitgeruste fietsen hebben een achterlichtkabel met stekkerverbinding, waar door de kans op kabelbreuk door kapottrekken aanzienlijk is verminderd. Ten slotte: motoren. De verko pen nemen af, maar het enthou siasme bij de berijders niet of nauwelijks. De teruggang in de verkoop valt vooral te wijten aan de invoering van de bijzon dere verbruiksbelasting op mo torfietsen. De RAI kan er nog steeds niet over uit dat de regering deze belasting handhaaft. Sinds de invoering van deze belasting gaat het alleen maar beroerder in de branche, zodat er van extra inkomsten voor de schat kist nauwelijks sprake is. De RAI vindt dan ook dat nog eens opnieuw zou moeten wor den bekeken of die belasting niet beter kan worden afge schaft. Niet alleen produkten op de Tweewieler RAI, maar ook weer evenementen. - Doe-paviljoen: op een terrein in de Amstelhal kunnen groot en klein zonder rijbewijs gratis op tweewielers rijden. - Parijs-Dakar: aparte show van voertuigen die hebben deelgenomen aan de rally van Parijs naar Dakar. - Eeuw motorfiets: niet alleen de auto bestaat een eeuw, ook de motorfiets. Een aparte tentoonstelling brengt de ontwik keling in beeld. - Framebouw: Gazelle laat zien dat de fabricage van frames voor racefietsen een puur specialistisch karwei is. - Zestig jaar TT: een hoek, waarin tal van racers zowel uit het begin als uit recente TT-wedstrijden te zien zijn. - Elk uur een fiets: gedurende de gehele tentoonstelling wordt elk uur gratis een fiets uitgereikt. Alle betalende sbezoekersdie bij binnenkomst hun naam en adres op een kaart schrijven en een eenvoudige vraag goed beantwoor den, dingen mee. De trekking is elk uur in de entreehal. Overigens vraagt de RAI zich ook af of het verstandig is ieder een die een rijbewijs heeft met een maar toe te laten tot de zware en snelle motorfiets. Elke jongeman van 18 kan met een rijbewijs op zak meteen opstap pen. Ook al heeft hij geen draad ervaring. De RAI meent dat het beter zou zijn als er gelegenheid bestond geleidelijk ervaring met het rij den op een motorfiets op te doen, te beginnen met een lichte machine. „Laat 16-jarigen toe tot lichte motoren van 80 tot 125 cc, de 18-jarigen tot halfzware en 20- jarigen tot alle typen", zo stelde voorzitter Henk Breukink voor. „U ziet dat wij enerzijds pleiten voor het verzwaren van de eisen, anderzijds het berijden van een lichte motorfiets op 16-jarige leeftijd willen toestaan. Dit laat ste houdt ook verband met het zoveel mogelijk uitbannen van opgevoerde bromfietsen", aldus Breukink. Jongens en meisjes die komende zomer deel nemen aan de 10-daagse jeugdronde de Tour de Frats zullen interessante steden en gebieden be zoeken. In de week van 21 juli tot 30 juli zal de kleurrijke toerkaravaan door hartje Amsterdam rijden, de Alkmaarse kaasmarkt staat op het programma evenals het racecircuit en het strand van Zandvoort. Tevens worden de tieners geleid langs diverse omroepge- bouwen die de plaats Hil versum rijk is. Maximaal 150 jongeren kunnen zich voor de 10- daagse fietsvakantie op geven. Dagelijks zullen ze zo'n zestig kilometer, veelal onder politiebege leiding, op hun tweewie ler afleggen. De nachten worden hoofdzakelijk doorgebracht in sport hallen of schoolgebou wen. Dit jaar wordt de 51e Tour de Frats verreden. In tegenstelling tot voor gaande edities blijven de rennertjes tien dagen lang in Nederland. Op 21 juni zal de burgemeester van Leerdam het start schot lossen voor de eer ste etappe die in Arnhem, de 'geboorteplaats' van de Tour de Frats, zal eindigen. Vervolgens fiet sen de jongens en meisjes via etappeplaats Doorn naar Amsterdam. Hier wacht hen volgens de organisatoren een 'ge weldig onthaal'. Onder begeleiding van diverse motoragenten zal de ka ravaan dwars door het centrum van de stad trekken. Via Amsterdam wordt gereden naar Alkmaar. Hier staat een recreatie dag gepland. Om te voor komen dat de kinderen uitgeput op de familie dag zullen arriveren, heeft de organisatie dit jaar voor het eerst een dergelijke rustdag op het programma gezet. En wanneer ze weer zijn uitgerust, wordt koers gezet richting Zandvoort. Over de boulevard, waar als het weer meewerkt duizenden gebruinde badgasten de jongens en meisjes enthousiast zul len ontvangen. De orga nisatie is van plan een tijdrit te organiseren op het bekende racecircuit van de stad. In de bad plaats wordt ook de fami liedag gehouden. De kuststreek wordt na dit tweedaags bezoek min of meer verlaten. Via Hilversum en Sassen- heim wordt de Tour de Frats tenslotte na tien dagen ontbonden in de stad Leiden. Meer informatie over de Tour de Frats is verkrijg baar via het secretariaat van de stichting, postbus 30150, 6803 AC Arnhem, tel.: 085-214139. ■i^H redactie PZC-bijlagen Walstraatpromenade 56-60 4381 EG Vlissingen tel. 01184-15144 toestellen 217 en 218) advertentie en administratie: Middelburg: Markt 51 4331 LK Middelburg tel. 01180-27651 Vlissingen: 4381 EG Vlissingen 'Valstraat 56-60 tel. 01184-15144 Goes: Grote Markt 2 4461 AJ Goes tel. 01100-31800 Terneuzen: Nieuwstraat 22 4351 CW Terneuzen tel. 01150-94457 Hulst: Steenstraat 6 4561 AS Hulst tel. 01140-14058 opening kantoren: Van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur. VRIJDAG 28 FEBRUARI 1986 MMMHHnBIBiSH

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 33