O
WEEWIELERS
rE KIJK
tweede jeugd bromscooters,
herwaardering voor snorfiets
evenementen op
tweewieler-rai
tour de
frats
zoekt
kust op
vrijdagkrant
2 denksport
4 auto
3 energie
5 uit
de vrij(e)dagkrant
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
herkansing snorfiets
onderzoek
recreatie
accessoires
motoren
rijbewijs
zandvoort
hersenwerk met schaken, dam
men, bridge en puzzelen en een
nieuw recept, bakken zonder
oven; een taart en een luchtige
cake
technisch adviseur gaat een
spreekuur houden in het vlissings
technocentrum van de anwb
de ptt heeft een enorme voor
sprong op banken voor wat be
treft het elektronisch betalen
zuinig stoken is prima, maar su
per-zuinig stoken bevalt de mees
ten helemaal niet, comfort is te
belangrijk
de nieuwe culturele agenda voor
uitgaan in zeeland en het pro
gramma van de zeeuwse biosco
pen met een selectie uit het nieu
we filmaanbod
vrijdagkrant
De bromscooters krijgen zon
der twijfel veel aandacht
I op de Tweewieler RAI, die van-
Idaag in Amsterdam begint. De-
Ize scooters hebben namelijk
look in ons land bestaansrecht
[gekregen door een wetswijzi
ging die vorig jaar mei werd
[doorgevoerd. Door die wijzi
ging werd de bromfiets bevrijd
Ivan zijn verplichte trappers en
[minimale wielmaat. Dat gaf de
[ontwerpers meer vrijheid. Het
[duurde even voor de industrie
was ingespeeld, maar op de
tentoonstelling van 28 februari
tot en met 5 maart in het Am
sterdamse RAI-complex zal
men diverse nieuwe vormen
van bromfietsen kunnen zien.
Maar ook 'oudjes' zijn terug.
Zoals de fiets-met-hulpmotor.
Zelfs de eens befaamde Solex.
Maar de verandering van de wet
betekende ook nieuw leven voor
de scooter. Eens een gevierde
verschijning in ons straatbeeld
izo'n 75.000 stuks reden er rond),
vandaag de dag is de scooter
vrijwel verdwenen.
Nu begint hij aan zijn tweede
jeugd. Diverse merken zoals
I Vespa en Benelli uit Italië, Peu
geot uit Frankrijk en Honda uit
I Japan komen naar Amsterdam
met leuke en handige broms
cooters in levendige kleuren.
Sommige bromscooters zijn uit
gerust met elektrische starter.
Het zijn nagenoeg onderhouds
vrije vervoermiddelen. Boven
dien zijn ze zuiniger (soms 1 op
100!), schoner en stiller dan de
meeste bromfietsen.
Goedkoop kunnen ze echter
niet worden genoemd. De prijs
lijst begint meestal in de buurt
van de 2500 gulden en kan oplo
pen tot ruim het dubbele, al
naar gelang de uitvoering die
wordt gewenst.
Overigens heeft diezelfde wets
wijziging ook geleid tot een her
waardering van de zogenaamde
snorfiets. Want hoe leuk die
scooters ook zijn, helm-dragen
blijft verplicht en dat zal onge
twijfeld een aanhoudende rem
op de verkoop betekenen.
Zonder zo'n hoofddeksel mag
men - wat de gemotoriseerde
tweewielers betreft - alleen met
de snorfiets op stap. Nu de ma
ximum snelheid van die dingen
is verhoogd tot 25 km/uur krij
gen ze wellicht de verdiende
herkansing.
Overigens kan de tweewielerwe-
reld zulk nieuw bloed goed ge
bruiken. Want zoals gemeld
gaat het niet zo goed in de
branche.
De media hadden weliswaar
overweldigende belangstelling
voor de traditionele persconfe
rentie ter inleiding van de Am
sterdamse show. Maar volgens
de cijfers, die Tweewieler-RAI-
voorzitter W. Breukink op tafel
legde, is het publiek minder
geïnteresseerd.
Bij de motor- en de bromfietsen
liepen de verkopen het afgelo
pen jaar flink terug (resp. met
10 en 8 procent), de fietsenver-
koop handhaafde zich met
moeite op het lage peil van het
jaar tevoren. Er werden nog
geen 900.000 fietsen verkocht.
En dat terwijl in het begin van
de jaren '80 ver over het mil
joen fietsen 'over de toonbank'
gingen.
„Of we dat niveau op wat lange
re termijn weer zullen bereiken
is een vraag die moeilijk te
beantwoorden is", aldus Breu
kink. „Voor de beantwoording
ervan gaan we onder meer zorg
vuldig de resultaten bestuderen
van een onderzoek dat we eind
vorig jaar hebben gehouden.
Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat
de consument meer verschei
denheid wenst in het aanbod.
Iets waarop de fietsenindustrie
al aan het inspelen is".
Men kan deze woorden waarge
maakt zien op de komende
tweewielershow. In de eerste
plaats door meer verscheiden
heid in doodgewone fietsen.
Fietsen dus die worden gebruikt
voor het doen van boodschap
pen, het woon-werkverkeer, het
afleggen van bezoekjes enzo
voorts.
Maar ook door meer verschei
denheid in fietsen voor recreaJ
tief gebruik. Maar liefst zeven
tigduizend Nederlanders zijn lid
van fietsclubs. Een bijna even
groot aantal ging in 1984 de
grens over voor een fietsvakan
tie. En het aantal landgenoten
dat binnen de grenzen op de
fiets met vakantie ging is nog
vele malen groter.
En al die mensen hebben hun
eigen eisen en verlangens. Van
daar dat er zoveel verschil in
aanbod nodig is.
Ten slotte de sportfietsen. De
zogenaamde racefietsen, die
meer en meer in de mode ko
men. Vaak vederlicht. Niet di
rect gebouwd om bagage te
vervoeren. Toch willen velen
ermee op trektocht. Dat deed de
'randonneur' ontstaan, de Rolls
Royce onder de lichtgewicht
fietsen. Een lichtgewicht fiets
met racestuur en toch geschikt
om behoorlijk wat bagage mee
te nemen zonder te worden ge
hinderd.
Het aanbod groeit dus. Maar
niet alleen in brommers en fiet
sen. Ook in accessoires.
- Meer en betere regenkleding.
- Meer en andere fietstassen.
Zoals een stuurtas voor de fiet
sende fotograaf (Agu).
- Maar ook de fietsen zelf wor
den beter en beter.
Batavus bijvoorbeeld neemt nu
uitgebreide proeven met een
getande v-snaar die de plaats
van de rammelende ketting
moet gaan innemen. Volkomen
geruisloos, geen smering nodig,
rekt niet tijdens het gebruik en
hij slijt nauwelijks, zegt de fa
briek. In Heerenveen koesteren
ze hoge verachtingen. Men
durft de snaar zelfs al aan het
publiek te tonen op de RAI.
Eveneens bij Batavus: alle met
verlichting uitgeruste fietsen
hebben een achterlichtkabel
met stekkerverbinding, waar
door de kans op kabelbreuk
door kapottrekken aanzienlijk
is verminderd.
Ten slotte: motoren. De verko
pen nemen af, maar het enthou
siasme bij de berijders niet of
nauwelijks. De teruggang in de
verkoop valt vooral te wijten
aan de invoering van de bijzon
dere verbruiksbelasting op mo
torfietsen.
De RAI kan er nog steeds niet
over uit dat de regering deze
belasting handhaaft. Sinds de
invoering van deze belasting
gaat het alleen maar beroerder
in de branche, zodat er van
extra inkomsten voor de schat
kist nauwelijks sprake is.
De RAI vindt dan ook dat nog
eens opnieuw zou moeten wor
den bekeken of die belasting
niet beter kan worden afge
schaft.
Niet alleen produkten op de Tweewieler RAI, maar ook weer
evenementen.
- Doe-paviljoen: op een terrein in de Amstelhal kunnen
groot en klein zonder rijbewijs gratis op tweewielers rijden.
- Parijs-Dakar: aparte show van voertuigen die hebben
deelgenomen aan de rally van Parijs naar Dakar.
- Eeuw motorfiets: niet alleen de auto bestaat een eeuw, ook
de motorfiets. Een aparte tentoonstelling brengt de ontwik
keling in beeld.
- Framebouw: Gazelle laat zien dat de fabricage van frames
voor racefietsen een puur specialistisch karwei is.
- Zestig jaar TT: een hoek, waarin tal van racers zowel uit
het begin als uit recente TT-wedstrijden te zien zijn.
- Elk uur een fiets: gedurende de gehele tentoonstelling
wordt elk uur gratis een fiets uitgereikt. Alle betalende
sbezoekersdie bij binnenkomst hun naam en adres op een
kaart schrijven en een eenvoudige vraag goed beantwoor
den, dingen mee. De trekking is elk uur in de entreehal.
Overigens vraagt de RAI zich
ook af of het verstandig is ieder
een die een rijbewijs heeft met
een maar toe te laten tot de
zware en snelle motorfiets. Elke
jongeman van 18 kan met een
rijbewijs op zak meteen opstap
pen. Ook al heeft hij geen draad
ervaring.
De RAI meent dat het beter zou
zijn als er gelegenheid bestond
geleidelijk ervaring met het rij
den op een motorfiets op te
doen, te beginnen met een lichte
machine.
„Laat 16-jarigen toe tot lichte
motoren van 80 tot 125 cc, de
18-jarigen tot halfzware en 20-
jarigen tot alle typen", zo stelde
voorzitter Henk Breukink voor.
„U ziet dat wij enerzijds pleiten
voor het verzwaren van de eisen,
anderzijds het berijden van een
lichte motorfiets op 16-jarige
leeftijd willen toestaan. Dit laat
ste houdt ook verband met het
zoveel mogelijk uitbannen van
opgevoerde bromfietsen", aldus
Breukink.
Jongens en meisjes die
komende zomer deel
nemen aan de 10-daagse
jeugdronde de Tour de
Frats zullen interessante
steden en gebieden be
zoeken. In de week van
21 juli tot 30 juli zal de
kleurrijke toerkaravaan
door hartje Amsterdam
rijden, de Alkmaarse
kaasmarkt staat op het
programma evenals het
racecircuit en het strand
van Zandvoort. Tevens
worden de tieners geleid
langs diverse omroepge-
bouwen die de plaats Hil
versum rijk is.
Maximaal 150 jongeren
kunnen zich voor de 10-
daagse fietsvakantie op
geven. Dagelijks zullen
ze zo'n zestig kilometer,
veelal onder politiebege
leiding, op hun tweewie
ler afleggen. De nachten
worden hoofdzakelijk
doorgebracht in sport
hallen of schoolgebou
wen.
Dit jaar wordt de 51e
Tour de Frats verreden.
In tegenstelling tot voor
gaande edities blijven de
rennertjes tien dagen
lang in Nederland. Op 21
juni zal de burgemeester
van Leerdam het start
schot lossen voor de eer
ste etappe die in Arnhem,
de 'geboorteplaats' van
de Tour de Frats, zal
eindigen. Vervolgens fiet
sen de jongens en meisjes
via etappeplaats Doorn
naar Amsterdam.
Hier wacht hen volgens
de organisatoren een 'ge
weldig onthaal'. Onder
begeleiding van diverse
motoragenten zal de ka
ravaan dwars door het
centrum van de stad
trekken.
Via Amsterdam wordt
gereden naar Alkmaar.
Hier staat een recreatie
dag gepland. Om te voor
komen dat de kinderen
uitgeput op de familie
dag zullen arriveren,
heeft de organisatie dit
jaar voor het eerst een
dergelijke rustdag op het
programma gezet.
En wanneer ze weer zijn
uitgerust, wordt koers
gezet richting Zandvoort.
Over de boulevard, waar
als het weer meewerkt
duizenden gebruinde
badgasten de jongens en
meisjes enthousiast zul
len ontvangen. De orga
nisatie is van plan een
tijdrit te organiseren op
het bekende racecircuit
van de stad. In de bad
plaats wordt ook de fami
liedag gehouden.
De kuststreek wordt na
dit tweedaags bezoek
min of meer verlaten. Via
Hilversum en Sassen-
heim wordt de Tour de
Frats tenslotte na tien
dagen ontbonden in de
stad Leiden.
Meer informatie over de
Tour de Frats is verkrijg
baar via het secretariaat
van de stichting, postbus
30150, 6803 AC Arnhem,
tel.: 085-214139.
■i^H
redactie
PZC-bijlagen
Walstraatpromenade 56-60
4381 EG Vlissingen
tel. 01184-15144 toestellen 217 en 218)
advertentie en administratie:
Middelburg:
Markt 51
4331 LK Middelburg
tel. 01180-27651
Vlissingen:
4381 EG Vlissingen
'Valstraat 56-60
tel. 01184-15144
Goes:
Grote Markt 2
4461 AJ Goes
tel. 01100-31800
Terneuzen:
Nieuwstraat 22
4351 CW Terneuzen
tel. 01150-94457
Hulst:
Steenstraat 6
4561 AS Hulst
tel. 01140-14058
opening kantoren:
Van maandag t/m vrijdag
van 08.00 tot 17.00 uur.
VRIJDAG 28 FEBRUARI 1986
MMMHHnBIBiSH