almanak Schip irt Golf van Biscaje waarschijnlijk gezonken Zeeuwse kindertelefoon wil grotere bekendheid Ook motie raad Sluis: optimale veerdienst Vlissingen-Breskens Kamer van Koophandel tegen verhoging van veertarieven WEL VREES VOOR FINANCIËLE GEVOLGEN 't Uesten b.v. PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Minister Brinkman bezoekt Zeeland ZEEUWSE Informatie BEMANNING VEILIG IN FRANSE HAVEN Anomiteit GEEN VERHOGING VAN TARIEF9 'ZORGVULDIGE KOSTENBEWAKING NODIG' Ja of nee Ruimte Schoorsteenbrandje PAGINA 11 Vraagjes INRUILAKTIE ZEELAND' VRIJDAG 28 FEBRUARI 1986 VLISSINGEN Aan boord van het Vlissingse vissersschip Arnemuidcn-16 heeft zich donderdagavond even voor zeven uur een brandje voorgedaan in de machinekamer. Door de brand raakte het elektrisch bestuurbare roer onklaar, zodat het schip stuurloos werd. De Arm-16 bevond zich op dat moment ongeveer ter hoogte van het lichtschip Westhinder, zo'n 70 kilometer uit de Belgische kust. De zes opvarenden konden zelf het vuur bedwingen. Een inmiddels te hulp gesnelde sleepboot en een Belgische helicopter behoefden geen assistentie te verlenen. Volgens eigenaar J. Meulmeester uit Arnemuiden zal het schip op eigen kracht naar huis varen, daarbij begeleid door de Arnemuiden-18. De schepen worden vanmorgen vroeg in Vlissingen verwacht. Zuiveringsinstallatie bij Terneuzen wordt aangelegd TERNEUZEN - De verontreinigingsheffingen van de 'Westerschelde-waterschappen' zullen in 1990 tot de hoogste van Nederland behoren. De tarieven van de waterschappen Hulster Ambacht, Noord/Zuid-Beveland, Vrije van Sluis en Drie Ambachten zullen ongeveer vier tientjes hoger uitvallen dan het landelijk gemiddelde van zestig gulden per vervuilingseen heid. Dat blijkt uit het indicatief meerjarenplan van de ministeries van verkeer en waterstaat en van volksgezondheid en milieuhygiëne. gulden per jaar. Volgens de bereke ningen van het waterschap zal de zuiveringsheffing in 1990 rond de 250 gulden schommelen. Stahl en Apers De hoofdingelanden L. P. Stahl en P. Apers van het waterschap De Drie Ambachten vrezen zeer voor de ont wikkeling van de zuiveringsheffing in de Zeeuws-Vlaamse kanaalzone, en dan met name in de jaren na 1990. Die vrees houdt direct verband met de bouw van de rioolwaterzuiveringsin stallatie in de Koegorspolder bij Ter- neuzen. De algemene vergadering van De Drie Ambachten gaf donderdag groen licht voor de bouw van die installatie, een investering van bijna 42 miljoen gulden. Het waterschapsbestuur kreeg daar mee het voordeel van de twijfel. Want hoewel dat besluit unaniem werd ge nomen. hebben vooral de hoofdinge landen Stahl en Apers en in mindere mate ook M. V. Weemaes vraagtekens gezet bij de financiële gevolgen van de zuiveringsinstallatie. Die twijfels gel den in hoofdzaak het kostenkaartje dat het dagelijks bestuur van het waterschap aan de installatie heeft gehangen en de gevolgen daarvan voor de hoogte van de zuiveringshef fing. Gezinnen in de Zeeuws-Vlaamse ka naalzone betalen op dit moment 153 Nu de vreugden van de winter in dit blad de afgelopen dagen met geen mogelijkheid te wa ren zijnwilden wij in dit hoek je maar even achterom kijken, naar de zomer van vorig jaar. We komen erop, omdat wij onlangs in familieverband iets te vieren hadden. Drie generaties bijeen: opa en oma, de kinderen en de klein kinderen, van wie de achtjari ge Annet halverwege de bij eenkomst op het idee het spel letje 'geen ja' en 'geen nee' te spelen. De deelnemers onder werpen zich aan een hels vra- genvuur, maar mogen niet met 'ja' of 'nee' antwoorden. Als laatste was Annet zelf aan de beurt, om haar moeder te ondervragen. Het ging zó: „U bent van de zomer toch op vakantie geweest in Zuid- Frankrijk?" Inderdaad". „En was het daar mooi". „Het was erg mooi". De interviewster achtte toen de tijd rijp voor pikanter de tails: „En heeft u daar op het strand ook vrouwen gezien, die in blote borsten lagen?" Een korte stilte. Dan: „Die heb ik inderdaad gezien, veel zelfs". „En heeft u dat ook zelf ge daan". „Dat heb ik niet gedaan, hoor". Waarop de interviewster spon taan uit haar rol viel en ver ontwaardigd sprak: „Oooh, je liegt. Je hebt 't wèl gedaan. Ik heb het zellef ge zien". vinden evenwel dat het waterschaps bestuur daarmee de zaken te rooskleurig voorstelt. Dat standpunt was in december vorig jaar overigens al aanleiding een beslissing over de zuiveringsinstallatie te verdagen. In de visie van Stahl zou de zuive ringsheffing in 1990 in het ongunstig ste geval wel eens een kleine 400 gulden per gezin kunnen bedragen en dat betekent meer dan een verdubbe ling van de huidige vervuilingslasten. Hij kritiseerde het uitgangspunt voor de berekeningen van het water schapsbestuur dat in 1990 de rijkshef fing niet meer zal bestaan en de industrie via de zuiveringsinstallatie op de Westerschelde zal gaan lozen. Stahl stelde vast dat over beide uit gangspunten geen enkele zekerheid bestaat. „Wij geloven dat, mede ge zien de financiële situatie van het land in de naaste toekomst de rijks heffing zal blijven bestaan. De minis ter heeft zich ook al in die zin uitgela ten. Voorts geloven wij ook dat diver se industrieën buiten de zuiveringsin stallatie om op de Westerschelde zul len gaan lozen. Die vervuilers zullen derhalve niet aan het waterschap en de waterzuivering gaan betalen". Directeur ir. K. Slijkhuis van de Technolgische Dienst Zeeuwse Wa terschappen gaf in zijn beantwoor ding na een expliciete vraag van Apers uiteindelijk toe dat over de voortbestaan van de rijksheffing in de tweede kamer nog een besluit moet worden genomen. Met andere woorden: zekerheid is er nog niet. Slijkhuis erkende dat het water schap zich bij de berekeningen heeft gebaseeerd op 'ambtelijke informatie dat de rijksheffing zal worden afge schaft'. Dijkgraaf P. van Hoeve be vestigde dat. Slijkhuis noemde verder de mogelijk heid dat bedrijven om de zuiverings installatie heen zullen gaan lozen zeer onwaarschijnlijk. Bovendien zal de minister voor een extra lozingspunt vrijwel zeker geen vergunning verle nen. Volgens Van Hoeve zijn dan ook de risico's dat de (grote) industrieën geen gebruik van de installatie zullen maken 'zeer gering'. Stahl en Apers plaatsten overigens andermaal vraagtekens bij de nood zaak van een zuiveringsinstallatie. „De Westerschelde is een oppervlak tewater met het hoogste zuurstofge halte in Nederland. We vragen ons af of er wel een installatie moet worden gebouwd die in wezen alleen zuurstof inbrengt...". Hoofdingeland Apers verlangde uit eindelijk de garantie dat de rioolwa terzuiveringsinstallatie 'absoluut niet goedkoper kan'. Dijkgraaf Van Hoeve gaf die garantie ogenblikkelijk: „Wij geven op geen enkele wijze geflatteer de cijfers. Eerder het tegendeel". Hij kon daarmee overigens niet alle twij fel wegnemen. Apers in een onderons je met Stahl: „Je moet wel erg veel vertrouwen hebben...". NIEUWERKERK - Minister Brink man van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur (WVC) zal woensdag 12 maart een bezoek aan Zeeland bren gen in het kader van onder meer de problematiek van kleine dorpsker nen. Dat deelde burgemeester van Duive- land J. van Bommel donderdagavond mee tijdens een gemeenteraadsverga dering. Volgens Van Bommel doet de bewindsman 's morgens eerst Sint Philipsland aan. Vervolgens gaat Brinkman 's middags in Sirjansland poolshoogte nemen om zich een beeld te kunnen vormen over de leefbaar heid in kleine dorpsgemeenschappen. Welke onderdelen de minister verder op zijn programma heeft staan is momenteel nog niet bekend. Acht bemanningsleden van het Nederlandse vrachtschip Angela Smits 4.000 brt) dat woensdag zware slagzij maakte in de Golf van Biscaje en vermoedelijk donderdag is gezonken, werden door de Franse visserstrailer Sylvanna opgepikt en naar de Franse havenplaats Doarnenez gebracht. Op de foto: de bemanningsleden, onder wie de 20-jarige Bas Loubert uit Vlissingen tweede van rechts), bedanken de kapitein van de trailer. VLISSINGEN - De Rotterdamse re derij Genchart heeft de hoop op het terugvinden van het vrachtschip An gela Smits, dat woensdag zoals ge meld in de Golf van Biscaje in moei lijkheden kwam, opgegeven. „We mo gen aannemen dat het schip is gezon ken", aldus een woorvoerder. De der tien bemanningsleden, onder wie de Vlissinger Bas Loubert (20), zijn don derdagmorgen vroeg veilig aan wal gebracht. De Vlissingse maakte zijn eerste reis. De Nederlandse vrachtvaarder was op weg van Noorwegen naar Australië met een lading nitraat. Woensdag morgen maakte het schip plotseling slagzij. De Angela Smits voer toen in de Golf van Biscaje, ongeveer 140 mijl ten zuidwesten van Brest. Er stond op dat moment een flinke deining en een oostenwind met een kracht van 7 tot 8 Beaufort. De bemanning - behalve vier Spaanse en Portugeese matrozen bestaande uit Nederlanders - ging vrijwel onmid dellijk nadat het schip slagzij begon te maken van boord. Vier officieren bleven achter om te proberen het schip naar de Franse haven Brest te brengen. Kort na het middaguur bleek de toestand echter onhoudbaar en verlieten ook zij het schip. In tegenstelling tot eerdere berichten werden zij niet met een helicopter van boord gehaald, maar moesten de vier, evenals de overige bemanningsleden voor hen, hun toevlucht zoeken in een overdekt reddingsvlot. De bemanning heeft enkele uren in de vlotten door gebracht voor zij door Franse visser schepen konden worden opgepikt. De rederij beschouwt het schip als verloren. Zoekacties van in de buurt aanwezige sleepboten bleven vruch teloos en zijn inmiddels gestaakt. Volgens de woordvoerder van de re derij zijn op de plaats waar de pro blemen voor de Angela Smits begon nen, olievlekken en resten van de lading aangetroffen. „We mogen daarom aannemen dat het schip is gezonken". De woordvoerder verwachtte pas ze kerheid over het lot van de Angela Een vrijwilligster 'achter' de kindertelefoon' MIDDELBURG - De Zeeuwse kin- der- en jeugdtelefoon zal deze week -opnieuw- informatie sturen naar de lagere- en middelbare scholen in Zeeland. „Niet dat de telefoon dienst slecht loopt", zegt Ger Wol- ters, coördinator van de hulp dienst, „maar we zitten met het probleem: hoe geven we bekend heid aan ons telefoonnummer." De kinder- en jeugdtelefoon (01180- 38080) 'draait' sinds 1 september 1984. Alle openbare instellingen (vooral die waar regelmatig jonge ren over de vloer komen) werd toen verzocht affiches op te hangen, of jongelui via stickers te wijzen op het bestaan van de dienst. Ook plaatste de coördinatie regelmatig adverten ties. Dat leverde behoorlijk wat telefoon tjes op. Wolters: „In 1985 werden we 723 keer gebeld. Het ging daarbij vaak (bij twintig procent van alle telefoontjes) om vragen op het ge bied van de seksualiteit. Bij twaalf procent van de gevallen ging het om verliefdheden en verkering. Over problemen met ouders, broers of zussen werd in 7 procent van alle telefoontjes gepraat." Jongeren belden bijna niet over incest of verkrachtingen (slechts in twee procent van de gevallen). Pro blemen van religieuze aard kwamen helemaal niet ter sprake. Vooral kinderen uit de leeftijds groep 10-14 jaar namen contact op met de kindertelefoon. Zevenenvijf tig procent van de bellers waren meisjes, en vierendertig procent jongens. Bij de rest van de telefoon tjes ging het om 'stelletjes' of jonge lui waarvan het geslacht onbekend bleef. Wolters noemt het opvallend dat jongeren veel meer belang hechten aan anonimiteit dan ouderen. „In de helft van de gevallen vertellen die uit zich zelf wie ze zijn. Maar bij de kinder- en jeugdtelefoon merken we dat dat veel gevoeliger ligt." Geen probleem, vindt hij: „Als de beller daar geen zin in heeft, noe men ze hun naam gewoon niet." De kinder- en jeugdtelefoon wordt gerund door 14 vrijwilligers: 12 meisjes en 2 jongens. Ze zijn zeven dagen per week telefonisch bereik baar van vier uur in de middag tot acht uur in de avond. SLUIS Een goede veerverbinding tussen Breskens en Vlissingen is een noodzaak. De gemeenteraad van Sluis dringt er bij het provinciaal bestuur dan ook op aan in de zomer maanden een extra veerboot in te zetten en een aparte rijbaan op het opstelterrein voor West-Zeeuws-Vla- mingen in te richten. Van tariefsver hogingen zal voorlopig geen sprake mogen zijn en er moet serieus geke ken worden of er een nachtboot kan worden ingezet. Een en ander wordt verwoord in een motie van de PvdA-fractie, die don derdag tijdens de Sluisse raadsverga dering werd aangenomen. Eerder deze maand werd vanuit de buurgemeente Advertentie Smits na beëindiging van de inspec- tievluchten door de Franse kust wacht. Over de mogelijke oorzaak van de moeilijkheden wilde de woordvoer der geen mededelingen doen. Daar voor moeten we eerst met de kapitein hebben gesproken", zo zei hij. op Peugeots 205 305 van 500,- tot 1.250,- Voor de snelle beslissers GARAGE Inruil en mogelijk. financiering OOSTBURG Bredestraat 23 A. Tel. 01170-2255. Vertegenwoordiger P. de Smit, tel. 01170-2581. Oostburg een soortgelijke motie ver stuurd. De Sluisse versie wijkt enigs zins af. De Oostburgse raad drong aan op het verlengen van het vaarschema, in die zin dat de laatste boot om vijf minuten voor middernacht vanuit Vlissingen vertrekt. Op aandrang van PvdA-fractieleider A. Oosterling gin gen de raadsleden van Sluis iets ver der: zij vragen om een echte nacht boot, die tussen een en twee uur zou moeten varen. Ook de aparte rijbaan voor de bewoners onder de Wester schelde is nieuw. Verder wordt er gevraagd te onderzoeken of de dub beldekkers van de dienst Kruiningen- Perkpolder met boegschroeven kun nen worden uitgerust. Dat is nodig om de boten ook in de monding van de Westerschelde in te kunnen zetten. Hoewel de volledige raad zich in de PvdA-motie kon vinden, kostte het toch veel moeite voor er overeenstem ming werd bereikt. CDA'er P. de Broek vroeg zich af of alle eisen wel technisch uitvoerbaar waren. „Ik heb zo mijn twijfels. Als bijvoorbeeld die boegschroeven gewoonweg een onmo gelijkheid zijn, dan moeten we daar niet om vragen. Anders krijg je straks te horen: die Zeeuws-Vlamingen moet je ook niet voor de volle honderd procent serieus nemen", aldus De Broek. Nadat de PvdA'ers hem over tuigd hadden dat er niet werd over vraagd, stemde hij in. Burgemeester J. Asselbergs had ook moeite met enkele onderdelen van de motie. Net als Oostburg aandringen op een laat ste boot om 23.55 uur leek hem zinni ger dan een echte nachtboot. Voor de socialist Oosterling was in middels de maat vol. Hij zei: „Er ligt hier een gewoon voorstel op tafel. Daar we kunnen we ja of nee tegen zeggen. Als er zoveel in veranderd moet worden, dan trek ik de motie liever in". Dat laatste ging de andere raadsleden te ver, waarop ze besloten de motie zonder noemenswaardige veranderingen aan te nemen. VLISSINGEN - In een brief aan de commissie bestuurszaken van pro vinciale staten heeft ook de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Midden- en Noord-Zeeland bezwaar aangetekend tegen de plannen van van gedeputeerde staten om de tarie ven van de Westerscheldeveren met ingang van 1 juli met drie procent te verhogen. Zoals gemeld, hebben de Kamer van Koophandel in Zeeuwsch-Vlaanderen en de werkgeversorganisaties voor het wegvervoer al eerder een protest tegen het voornemen van het dage lijks bestuur van de provincie laten horen. In de brief aan de leden van de commissie bestuurszaken wijst de Kamer van Koophandel er onder meer op, dat het Midden- en Noord zeeuwse bedrijfsleven intensief ge bruik maakt van de Westerscheldeve ren. De Kamer van Koophandel vindt het - zeker gezien de monopolieposi tie die de PSD inneemt - noodzake lijk, dat een zorgvuldige bewaking van het kostenniveau wordt nage streefd. En de door het college van gs voorgestane personeelsuitbreiding bij de PSD is volgens de Kamer van Koophandel op geen enkele wijze te rijmen met die noodzaak tot kosten beheersing. In de brief herinnert de Kamer van Koophandel er aan, dat het rapport van het bureau Beren schot diverse concrete mogelijkheden aangeeft voor een verdergaande auti- matisering en verbetering van de effi ciency bij de PSD. De financiële gevolgen voor de gebrui kers van de voorgestelde personeels uitbreiding lijken, aldus de Kamer van Koophandel, op het éerste ge zicht beperkt te blijven doordat de meerkosten van extra personeel wor den gedekt uit besparingen die voort vloeien uit lagere energiekosten. Maar, tekent de Kamer van Koophan del daarbij aan, 'als gevolg van de koppeling van de rijksbijdrage aan de hoogte van de energieprijzen, zal ech ter bij uitvoering van de voorstellen aan een verdere tariefsverhoging op (korte) termijn niet te ontkomen zijn'. De Kamer van Koophandel vreest, dat een verhoging van de personeel suitgaven met 1,2 miljoen gulden uit eindelijk zal leiden tot een tariefsver hoging van ruim zeven procent. In de brief wijst de Kamer van Koop handel er verder op, dat de begroting van de PSD voor '86 nog voldoende ruimte biedt om mogelijke tegenval lers op te vangen. Tegen die achter grond dringt de Kamer er op aan, het financiële voordeel, dat voorvloeit uit de lagere energiekosten, te ge bruiken voor een tariefsverlaging. Een andere mogelijkheid is, aldus de •Kamer, om dat voordeeltje opzij te leggen om eventuele toekomstige prijsstijgingen van energie op te kun nen vangen. „Op deze wijze kan het vrachtverkeer gecompenseerd wor den voor het ongemak en de extra kosten vanwege de stremming van de veerdienst Vlissingen-Breskens in het voorjaar 1985". Zoals gemeld, heeft de commssie ver keer en waterstaat de plannen van het college van gs om de veertarieven te verhogen inmiddels afgewezen. De Kamer doet een dringend beroep op de leden van de commissie bestuurs zaken om zich bij dat standpunt aan te sluiten. WEST-SOUBURG De Vlissingse brandweer is donderdagavond rond kwart voor tien uitgerukt voor een schoorsteenbrandje in een woning aan de Vrijburgstraat in West-Sou burg. Door het stoken van de openhaard vatte de schoorsteen vlam en ont stond er een vonken regen. De brand weer doofde het vuur en veegde de schoorsteen met een rammeneur. Er was vrijwel geen schade. i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 11