Wachttijden bij veerdiensten verleden tijd Viering van jubileum droogmaking Walcheren Scheepvaart ondervindt hinder van ijsschotsen SLOEGEBIED ALS TWEEDE Omvang griep nam niet toe Weer vragen over etentjes college in Middelburg België wordt 'groter PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 'Open boot' PSD GEDEPUTEERDE J. DE VOOGD OPTIMISTISCH: Verkiezingen SYMPOSIUM, REÜNIE, EXPOSITIES VERMOEDELIJK OOK SCHADE MOSSELPERCELEN V Ar Prijzen Mosselhandel Oud-burgemeester ZE ZATERDAG 22 FEBRUARI 1986 VLISSINGEN Zaterdag 1 maart houdt de PSD 'open boot'. Tussen 10.00 en 17.00 uur kun nen belangstellenden de 'Prin ses Juliana' in de tweede bin nenhaven van Vlissingen be zichtigen. De veerboot is in 18 maanden gebouwd bij scheepswerf en ma chinefabriek De Merwede in Hardinxveld-Giessendam en kost ruim 57 miljoen gulden. Het ontwerp is van het Bureau voor Scheepsbouw te Bloemendaal. De 'Juliana' is 113,6 meter lang en 19,15 meter breed, de maxi mum diepgang is 5,05 meter, de waterverplaatsing 3700 ton. Er kunnen op het beneden-autodek 30 vrachtauto's of 118 personen auto's en op het boven-autodek 116 personenauto's. Het maxi mum aantal passagiers is 1000. In de salon zijn bijna 400 zit plaatsen; buiten 176. De vaar- snelheid is 28,8 kilometer per uur (maximum 30,5 kilometer). De vaartijd over de afstand van 6,5 kilometer bedraagt 15 minuten. Gedeputeerde J. de Voogd MIDDELBURG „De wachttijden zullen afnemen. Natuurlijk zullen we nog wel verrast worden door verve lende dingen, zoals een storing. Maar los daarvan, is het zeker dat in nor male omstandigheden géén wachttij den zullen voorkomen". Dit zegt ge deputeerde J. de Voogd (verkeer en waterstaat) naar aanleiding van het binnenkort in de vaart komen van een derde dubbeldeks veerboot (de •Prinses Juliana') bij de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland (PSD). Op de lijn Vlissingen-Breskens kunnen vanaf 3 maart overdag per uur 270 eenheden over, tegen 255 in de oude situatie. Alleen als de dub beldekker voor onderhoud uit de vaart moet, kunnen er problemen ontstaan. Dat komt, legt gedeputeerde De Voogd uit, omdat de twee dubbeldek kers van de lijn Kruiningen-Perkpol- der (de 'Prinses Christina' uit 1968 en de 'Prins Willem-Alexander uit 1970) van rijkswaterstaat niet op het veer Vlissingen-Bresekens mogen worden ingezet. Deze oudere boten zijn, in tegenstelling tot de nieuwe 'Juliana' niet voorzien van boegschroeven en zijn in de woelige Westerscheldemon- ding (bovendien druk bevaren) min der soepel manoeuvreerbaar. Om toch te kunnen wisselen moet éën van de oudere dubbeldekkers volgens De Voogd ook voorzien worden van boeg schroeven. Technisch is dat geen probleem. De operatie kost wel 10 miljoen gulden en het rijk staat niet te trappelen daar voor op te draaien. „Wij vinden het eigenlijk van de gekke dat hierover nooit overeenstemming kon worden bereikt met het rijk. Je kunt straks een situatie hebben van een capaci teitoverschot in Kruiningen en een tekort in Vlissingen. Ik zal me ervoor inspannen dat die boegschroeven er komen. Of anders moet er - onder voorwaarden - alsnog toestemming komen om alle dubbeldeksboten op Vlissingen-Breskens in te mogen zet ten", aldus de Zeeuwse vlootvoogd. De Voogd heeft op termijn („in de nieuwe zittingsperiode van de staten en ik hoop daar mijn steen aan te mogen bijdragen") nog meer wensen richting rijksoverheid. Belangrijkste (en duurste) daarvan is de vervanging van de oude enkeldeks veerboten 'Prinses Beatrix' (uit 1958, motorisch voorzien van een face-lift) en 'Prinses Margriet' (uit 1964). De vlootvoogd weet nog niet wat er voor in de plaats moet komen. Hij heeft drie opties: een vierde dubbeldekker; twee enkeldek kers; een dubbeldekker en een enkel dekker. De ontwikkeling van het vervoersaan bod zal uiteraard in belangrijke mate van invloed zijn op de wijze waarop de PSD-vloot moet worden verjongd. De Voogd verwacht door de inzet van de 'Juliana' wel veranderingen. „Het vrachtverkeer concentreert zich nu op Kruiningen-Perkpolder. Het zou kun nen dat door de capaciteitsvergroting een verplaatsing naar Vlissingen- Breskens komt. De mensen hebben wat meer zekerheid dat ze meekun nen". De gedeputeerde neemt aan dat het vervoersaanbod ook zal aantrek ken, wanneer de wachttijden tot het verleden gaan behoren. In dit verband wijst hij er nog op dat het plannen van de onderhoudsbeurten van de dubbel deks veerboten (waarvoor elke keer een reserve-enkeldekkér wordt inge zet) zoveel mogelijk in minder drukke perioden zal gebeuren en dus niet in het (vakantie)hoogseizoen. De komst van de 'Prinses Juliana' verandert op de lijn Kruiningen- Perkpolder niets. Wél op Vlissingen- Breskens. Vlootvoogd De Voogd er kent dat de service 'minimaal klei ner' wordt: één tussenboot op maan dagmorgen vervalt. „Die is ooit inge zet omdat er in het verleden op de vroege maandagmorgen nogal wat achterblijvers waren. De piek kan door de capaciteitsverdubbeling van de nieuwe boot worden opgevangen en dan is het niet meer verantwoord op dat moment - om 06.25 uur vanuit Vlissingen - een tweede boot in te zetten. We moeten in de dienstverle ning nu eenmaal naar een evenwicht zoeken". De dubbeldekker wordt een zoge naamde 'dienstboot', die zorgt voor aansluiting op ander openbaar ver voer. De boot vertrekt vrijwel altijd op (Slot zie pagina 13 kolom 7) COVRA: nucleair afval in Moerdijk PETTEN - De Centrale Organisatie Voor Radio-actief Afval BV (COVRA) heeft 'een lichte voorkeur' voor het industriegebied Moerdijk als vestigingsplaats van een nationaal opslagcomplex voor radioactief afval. Het Sloegebied (op grond van de energiemaatschappij of het havenschap) komt op de tweede plaats. |De voorkeur voor Moerdijk wordt I onderbouwd door technische en prak- Itische redenen. Overigens zal de CO- IVRA zich zonder 'morren' neerleggen I bij de plaatskeus die minister dr P. I Winsemius van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieube heer IVROM) zal maken. Op zich zijn I zowel Moerdijk als Sloe geschikt voor I het afvalcomplex. I Directeur ir J. Vrijen van de COVRA wil formeel geen uitspraak doen over de geschiktste locatie. „De minister moet het eerste woord hebben. Hij kent onze voorkeur. We willen hem niet voor de voeten lopen. Er mag De plaatselijke politici in de Zeeuwse dorpen en steden be ginnen zich warm te lopen. Want over een week of wat worden de gemeenteraadsver kiezingen gehouden. En dat betekent dat er wervende ver halen afgestoken moeten wor den teneinde voldoende ziel tjes te winnen om de eigen raadszetels warm te houden. Hoe gaat dat? De brievenbus sen raken' nagenoeg verstopt met folders, waarin de kandi daat-raadsleden uitleggen dat alleen zij het beste met de mensheid voorhebben. En dan zijn er natuurlijk ook de on vermijdelijk forumbijeenkom sten in rokerige achterzaal tjes, waar de lokale politici trachten elkaar voor het front van een handjevol belangstel lenden met allerhande spits vondigheden de loef af te ste ken. Gisteren smaakten wij het ge noegen een dergelijke bijeen komst bij te wonen in een van de Bevelandse dorpen. En het moet gezegd: de dames en heren hadden stuk voor stuk pittige betoogjes gehouden. Na afloop repten zij zich naar de bar om onder het genot van een goed glas nog wat na te keuvelen. En zo kon het gebeu ren, dat een in het vak ver grijsde lokale politicus, die leed aan een ongeneeslijke al lergie voor alles wat naar so cialisme riekt, druk stond in te praten op een jongeman met een PvdA-button op de kraag van zijn spijkerjack geprikt. Het werd een lange monoloog, die door de PvdA-sympathi- sant met een meewarige blik in de ogen werd aangehoord. En net toen de politicus even naar adem stond te happen om aan zijn zoveelste volzin te begin nen, viel de jongeman hem in de rede. „Mag ik", zo sprak hij heel beleefd, „nu ook eens iets zeggen". De politicus keek hem even verbaasd aan. Zei toen: „Na tuurlijk jongen, maar niet te gen mij. Want ik praat nooit met rooien". En hij draaide zich waardig van zijn ge sprekspartner af en verliet met een triomfantelijk glim lachje het etablissement. Dat soort politici, daar hou den wij van. geen sfeer van externe beïnvloeding ontstaan", zegt hij, eraan toevoegend dat de verschillen tussen de twee uiteindelijk overgebleven locaties niet geweldig groot zijn. Ir Vrijen maakt duidelijk dat de COVRA met enig ongeduld op de uitspraak van de minister wacht. Uitstel werkt vertra gend op de verwezenlijking van het VLISSINGEN - De griepgolf waarvan sinds enige tijd sprake is heeft in Zeeland afgelopen week niet geleid tot een toename van het aantal ziek tegevallen. S. Lelie, geneeskundig in specteur voor Zeeland, schat het aan tal ziektegevallen op twintig per tienduizend inwoners. Dat aantal is gelijk aan dat van vorige week. Er is nog steeds geen sprake van een griepepidemie. Die uitdrukking is pas van toepassing wanneer honderd op de tienduizend inwoners aan dezelfde ziekte lijden. De ontwikkelingen rond de griepgolf zijn volgens inspecteur Lelie noch in Zeeland, noch in de rest van Nederland aanleiding geweest tot het inschakelen van de zogenaamde peilstations. Dat zijn huisartsen die (in het geval van griep op vrijwillige basis) gegevens verstrekken over het aantal ziektegevallen in hun praktijk. De cijfers voor Zeeland wijken vol gens Lelie niet af van het landelijke beeld. Aan het feit dat het aantal ziektegevallen ten opzichte van vori ge week gelijk is gebleven moet geen bijzondere betekenis worden gehecht, aldus de inspecteur. centrale complex en de huidige op slagplaats bij Petten kan maar een beperkt aantal jaren worden gebruikt (tot maximaal 1994). Formeel geen voorkeursuitspraak. Maar Vrijen somt wel de 'plussen en minnen' op en daaruit blijkt dat Moer dijk een voorsprong heeft boven Sloe. De COVRA wil voor alle zekerheid „niet al te dicht bij een explosie of toxisch gevaarlijke buurman zitten". Dergelijke inrichtingen zijn er aan zienlijk meer in het Sloegebied dan op Moerdijk. Ir Vrijen stelt dat de onge valsconsequenties voor het Sloege bied derhalve nadeliger wegen. „Hoe onaardig ook ten opzichte van Euro- gas en Total en met Pechiney ertus sen. Er ligt ook een grote open ruimte, die in de toekomst nog ingevuld moet worden". Hij beklemtoont dat voor het explosiegevaar vooral de afstand tussen opslagcomplex en betreffende inrichtingen van belang is. Op Moer dijk is er wat dat aangaat gemakkelij ker te schuiven. De oprichting van het opslagcomplex vergt in het Sloe meer tijd dan in Moerdijk, meent ir Vrijen. Er moet een planologische wijziging worden doorgevoerd en als een plek achter de Borsselse centrales van de Provinciale Zeeuwse Energie-Maat schappij wordt gekozen, dienen een hoogspanningsleiding en een dijk te worden verplaatst. Het radioactief af val komt uit alle hoeken en gaten van Nederland. Moerdijk ligt dan dichter bij en meer centraal dan het Sloe, hetgeen mede uit sociaal oogpunt - inzet werknemers voor transport - van belang is. De koppeling opslagcomplex en kerncentralescomplex bij Borssele wordt, ter beperking van dé trans portafstanden en -risico's, door som- Slot zie pagina 13 kolom 2) MIDDELBURG - 'Walcheren groeit weer, Walcheren bloeit weer'. Dat is het motief van de film 'Terug naar het eiland', die de cineast C. H. R. van der Linden na de droogmaking van Walcheren maakte. Het is in 1986 veertig jaar geleden dat die droogma king, na een taaie strijd, een feit was. In februari 1946 kon het signaal: de dijken zijn weer dicht worden gege ven, nadat geallieerde bommenwer pers eind 1944 bij Veere, Vlissingen en Westkapelle in totaal vier gaten hadden gemaakt. Het provinciaal be stuur gaat aan het 'jubileum' van de droogmaking aandacht besteden. Dat gebeurt met name op initiatief van gedeputeerde J. de Voogd (ver keer en waterstaat). In gesprekken tussen medewerkers van rijks- en pro vinciale waterstaat was het droogma kingsjubileum al verschillende malen aan de orde geweest. De Voogd pikte dat op en zorgde voor een werkgroep. De gedachten gaan uit naar het hou den van een symposium gewijd aan de droogmaking van Walcheren. Daarbij moeten niet alleen de waterstaatkun dige aspecten van de droogmaking (en de moeilijke direct naoorlogse omstandigheden waaronder gewerkt werd) aan de orde komen, maar ook de sociaal-economische. Aan het symposium zal tegelijk een reünie worden gekoppeld voor de, inmiddels tot een klein aantal geslon ken, 'droogmakers'. Omdat dergelijke activiteiten van korte duur en voor een beperkte groep zijn, wordt verder bekeken of een tentoonstelling inge richt kan worden, gewijd aan de inun datie en de droogmaking. Deze expo sitie zal dan gedurende enkele weken in het Middelburgse Abdijcomplex worden gehouden. Het Zeeuws Docu mentatiecentrum zal de verzorging van de tentoonstelling op zich nemen. Onder meer vanwege tijdgebrek is ervan afgezien van de geschiedenis van de droogmakerij de jaarlijkse zomerexpositie te maken. Wanneer symposium en reünie wor den gehouden en wie er het woord zullen voeren, is nog onderwerp van bespreking. De streefdatum is vóór eind mei, gelijk met de tentoonstel ling. Bij de nadere uitwerking van de plannen zal het bureau voorlichting van de provincie Zeeland als coördi natiepunt optreden. Eventuele ande re activiteiten die te maken hebben met de droogmaking van Walcheren - onder meer het waterschap Walche ren is dat nog aan het bekijken - zullen zonodig in het geheel ingepast worden. „Er is best wel wat te vieren. Het droogmaken is moeilijk gegaan. Er schijnt zelfs over gesproken te zijn om Walcheren maar helemaal prijs te geven. En als je zoveel mogelijk mensen erbij wilt betrekken die het hebben meegemaakt, dan moet je niet wachten tot het 50 jaar geleden is", vat provinciaal voorlichter mr J. Lelieveld de uitgangspunten samen iZie ook pagina 19) De ijsgang op het Veerse Meer bemoeilijkt de scheepvaart. VLISSINGEN Het scheepvaart verkeer op de Oosterschelde en het Veerse Meer wordt momenteel ern stig belemmerd door ijsgang. De Scheepvaartdienst Oosterschelde vaart continue met twee zware sleepboten, die de binnenvaart schepen begeleiden. Daarbij ont staat voor de scheepvaart gemid deld een vertraging van ongeveer twee uur. Volgens G. C. de Bruijn van de scheepvaartienst is de watertempe- ratuur al zover gedaald, dat de ijsaangroei is versneld. „We hebben de lichtboeien weg moeten halen, omdat die nu onder het ijs dreigen te verdwijnen". Volgens De Bruijn gaat het Veerse Meer misschien een probleem opleveren. „Maar voorlo pig ligt er nog een kleine geul open", aldus de medewerker van de scheepvaartdienst. Op de Oosterschelde is vrijdagmid dag omstreeks drie uur de Duitse binnenvaarttanker Klaus' door de V* -s. Tussen Middelburg en Veere zijn duizenden eenden neergestreken. Zij kunnen echter nog probleemloos voedsel vinden. Door de koude worden bepaalde groenten schaarser en dus duurder. De aanhoudende vorst doet zich ook voelen in de portemonnees van de mensen. Volgens groentenhan- delaar K. Fefjen in Vlissingen is de winter er de oorzaak van dat veel grsenten zoals spruiten, prei en bloemkool schaarser en dus aan zienlijk duurder worden. De Vlissingse vogeldeskundige B. Smulders voorziet voor de vogels nog geen grote problemen. „Zolang er geen langdurige sneeuwval of ijzel is, kunnen de vogels hun voed sel nog gemakkelijk bereiken. En zelf als veel vogels door de kou zouden sterven, herstelt de natuur zich door een grotere eierproduktie in het voorjaar", aldus Smulders ijsgang in moeilijkheden geraakt. Het schip was geladen met 1166 ton vliegtuig benzine. Vermoedelijk is er ijs in het koelwatersysteem ge raakt, waarna een leiding sprong en de motor warm liep. De slepers 'Bravo' en 'Zeetijger' van de firma Polderman uit Hnasweert en de 'Walrus' van Van den Akker uit Vlissingen brachten de 'Klaus' naar Wemeldinge. De aanhoudende kou mist ook z'n uitwerking niet op de mosselhan del. Volgens mosselhandelaar P. van Oost uit Yerseke zal de werkelijke schade pas blijken als het ijs is verdwenen. „Dat er schade zal zijn, staat wel vast. De ijsmassa drukt op de perce len, waarbij een aanzienlijke hoe veelheid mosselen wordt bescha digd", aldus Van Oost. C. Prins van mosselhandel Prins en Dingemanse voorziet grote proble men als de vorst nog enige weken aanhoudt. „We verwerken nu mos selen, die we in containers in voor raad hebben, maar als we volgende week vanwege de ijsschotsen nog niet bij de percelen kunnen komen, komt de handel stil te liggen. En dat zal natuurlijk financiële consequen ties hebben". Wat de financiële gevolgen van het stilvallen van de handel zouden kunnen zijn, kon Prins niet aange ven. „We kijken elke dag bezorgd, maar momenteel draaien we nog goed". Volgens een woordvoerder van het KNMI in De Bilt is er nog steeds geen sprake van een extreem koude winter. „Pas als we nog twee nachten krijgen met een tempera tuur van tien graden onder nul, hebben we statistisch gezien een koude winter. Met de huidige tem peraturen zitten we nog steeds ruim boven de recordtemperaturen van de winter in '63", aldus de KNMI- medewerker. kou ;uur ktie rs. MIDDELBURG - De Middelburgse wethouder van cultuur G. B. Schoen makers springt bij etentjes buiten de deur niet zorgvuldig om met gemeen schapsgeld. Dat zeggen de raadsleden D. F. Blom (Progressief Middelburg) en T. F. C. Verduin (PvdA) in vragen aan het college. Het tweetal wil we ten of b en w het met de conclusie eens is dat Schoenmakers niet zorg vuldig te werk is gegaan. De vragen zijn een vervolg op andere die eerder door Blom en Verduin gesteld werden. Rond het eet- en drinkgedrag van Schoenmakers ont stond in januari beroering, nadat de heer Verduin, toen nog fractievoozit- ter van de PvdA, rekeningen naar buiten bracht. Naar aanleiding daar van zijn gegevens over door collegele den gemaakte kosten bij etentjes, ontvangsten en andere representatie ve zaken ter inzage gelegd voor de raadsleden. Blom en Verduin willen weten waarom voor deze vorm van vertrouwelijkheid is gekozen. Verduin mocht eerder de gemeentelijke admi nistratie doorlichten en besloot toen om van verder speurwerk af te zien, omdat er geen buitensporige uitgaven in stonden. Dat neemt niet weg dat hij en Blom vrijdag opnieuw een groot aantal kritische vragen aan b en w stelden. Verduin kwam verleden maand naar buiten met rekeningen van drie eten tjes van Schoenmakers, waarvan de rekening aan de hoge kant was en waarbij drank een aanzienlijk onder deel vormde. Blom en hij constateren nu dat er in de periode september 1982 tot december 1985 nog minstens acht andere etentjes zijn geweest waarbij dranken een derde deel tot de helft van de totale nota uitmaken. Daarbij spreken ze van niet zorgvul dig omgaan met gemeenschapsgeld. „Deze mening betreft alleen wethou der Schoenmakers, daar een dergelij ke houding bij de andere collegeleden niet werd geconstateerd", zo voegen ze eraan toe. Niettemin betreffen de vragen ook de rest van b en w. De stellers vinden het onjuist dat collegeleden de kos ten in rekening brengen van bijeen komst in partijverband. Ze wijzen op een bijeenkomst van VVD-burge- meesters in maart 1983, van oud- burgemeesterter drs P. A. Wolters. Schoenmakers wordt in dit verband genoemd voor een serie bijeenkom sten van socialistische wethouders van cultuur in de periode 1983/85. Blom en Verduin stellen zich verder kritisch op tegenover het lunchen in collegeverband. Daarbij vallen ze niet over de bedragen, maar wel over het feit dat het vaak gebeurt. Ze willen weten of deze lunches bijna een auto matisme zijn geworden of dat er toch een speciale aanleiding voor nodig is. De raadsleden noemen het opvallend dat er in de administratie over de jaren 1982/83 veel nota's voor gehaal de broodjes in het handschrift van wethouder Schoenmakers voorko men. „Waarom kon het betreffende eethuis zelf geen nota's produceren?", zo willen Blom en Verduin weten. Zij vinden het afkeurenswaardig dat bij verschillende rekeningen niet ver meld is met wie er gegeten werd en welke aanleiding er bestond om te gaan tafelen. „Dit valt vooral op bij de rekeningen die door wethouder Schoenmakers akkoord zijn ver klaard", zo schrijven de twee. Zij dringen bij het college aan op duidelij ke afspraken, waarvan de gemeente raad kennis moet hebben. BRUSSEL (ANP) - België wordt gro ter. De Belgische ministerraad is vrij dag namelijk akkoord gegaan met een wetsvoorstel van de minister van verkeer, Herman de Croo, om de Belgische territoriale wateren uit te breiden tot twaalf mijl. Dat is meege deeld na afloop van het kabinetsbe raad.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 9