Wachttijden bij veerdiensten verleden tijd
Viering van jubileum
droogmaking Walcheren
Scheepvaart ondervindt
hinder van ijsschotsen
SLOEGEBIED ALS TWEEDE
Omvang griep
nam niet toe
Weer vragen
over etentjes
college in
Middelburg
België wordt
'groter
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
'Open boot' PSD
GEDEPUTEERDE J. DE VOOGD OPTIMISTISCH:
Verkiezingen
SYMPOSIUM, REÜNIE, EXPOSITIES
VERMOEDELIJK OOK SCHADE MOSSELPERCELEN
V
Ar
Prijzen
Mosselhandel
Oud-burgemeester
ZE
ZATERDAG 22 FEBRUARI 1986
VLISSINGEN Zaterdag 1
maart houdt de PSD 'open boot'.
Tussen 10.00 en 17.00 uur kun
nen belangstellenden de 'Prin
ses Juliana' in de tweede bin
nenhaven van Vlissingen be
zichtigen.
De veerboot is in 18 maanden
gebouwd bij scheepswerf en ma
chinefabriek De Merwede in
Hardinxveld-Giessendam en
kost ruim 57 miljoen gulden. Het
ontwerp is van het Bureau voor
Scheepsbouw te Bloemendaal.
De 'Juliana' is 113,6 meter lang
en 19,15 meter breed, de maxi
mum diepgang is 5,05 meter, de
waterverplaatsing 3700 ton. Er
kunnen op het beneden-autodek
30 vrachtauto's of 118 personen
auto's en op het boven-autodek
116 personenauto's. Het maxi
mum aantal passagiers is 1000.
In de salon zijn bijna 400 zit
plaatsen; buiten 176. De vaar-
snelheid is 28,8 kilometer per uur
(maximum 30,5 kilometer). De
vaartijd over de afstand van 6,5
kilometer bedraagt 15 minuten.
Gedeputeerde J. de Voogd
MIDDELBURG „De wachttijden
zullen afnemen. Natuurlijk zullen we
nog wel verrast worden door verve
lende dingen, zoals een storing. Maar
los daarvan, is het zeker dat in nor
male omstandigheden géén wachttij
den zullen voorkomen". Dit zegt ge
deputeerde J. de Voogd (verkeer en
waterstaat) naar aanleiding van het
binnenkort in de vaart komen van
een derde dubbeldeks veerboot (de
•Prinses Juliana') bij de Provinciale
Stoombootdiensten in Zeeland
(PSD). Op de lijn Vlissingen-Breskens
kunnen vanaf 3 maart overdag per
uur 270 eenheden over, tegen 255 in
de oude situatie. Alleen als de dub
beldekker voor onderhoud uit de
vaart moet, kunnen er problemen
ontstaan.
Dat komt, legt gedeputeerde De
Voogd uit, omdat de twee dubbeldek
kers van de lijn Kruiningen-Perkpol-
der (de 'Prinses Christina' uit 1968 en
de 'Prins Willem-Alexander uit 1970)
van rijkswaterstaat niet op het veer
Vlissingen-Bresekens mogen worden
ingezet. Deze oudere boten zijn, in
tegenstelling tot de nieuwe 'Juliana'
niet voorzien van boegschroeven en
zijn in de woelige Westerscheldemon-
ding (bovendien druk bevaren) min
der soepel manoeuvreerbaar. Om
toch te kunnen wisselen moet éën van
de oudere dubbeldekkers volgens De
Voogd ook voorzien worden van boeg
schroeven.
Technisch is dat geen probleem. De
operatie kost wel 10 miljoen gulden en
het rijk staat niet te trappelen daar
voor op te draaien. „Wij vinden het
eigenlijk van de gekke dat hierover
nooit overeenstemming kon worden
bereikt met het rijk. Je kunt straks
een situatie hebben van een capaci
teitoverschot in Kruiningen en een
tekort in Vlissingen. Ik zal me ervoor
inspannen dat die boegschroeven er
komen. Of anders moet er - onder
voorwaarden - alsnog toestemming
komen om alle dubbeldeksboten op
Vlissingen-Breskens in te mogen zet
ten", aldus de Zeeuwse vlootvoogd.
De Voogd heeft op termijn („in de
nieuwe zittingsperiode van de staten
en ik hoop daar mijn steen aan te
mogen bijdragen") nog meer wensen
richting rijksoverheid. Belangrijkste
(en duurste) daarvan is de vervanging
van de oude enkeldeks veerboten
'Prinses Beatrix' (uit 1958, motorisch
voorzien van een face-lift) en 'Prinses
Margriet' (uit 1964). De vlootvoogd
weet nog niet wat er voor in de plaats
moet komen. Hij heeft drie opties: een
vierde dubbeldekker; twee enkeldek
kers; een dubbeldekker en een enkel
dekker.
De ontwikkeling van het vervoersaan
bod zal uiteraard in belangrijke mate
van invloed zijn op de wijze waarop de
PSD-vloot moet worden verjongd. De
Voogd verwacht door de inzet van de
'Juliana' wel veranderingen. „Het
vrachtverkeer concentreert zich nu op
Kruiningen-Perkpolder. Het zou kun
nen dat door de capaciteitsvergroting
een verplaatsing naar Vlissingen-
Breskens komt. De mensen hebben
wat meer zekerheid dat ze meekun
nen". De gedeputeerde neemt aan dat
het vervoersaanbod ook zal aantrek
ken, wanneer de wachttijden tot het
verleden gaan behoren. In dit verband
wijst hij er nog op dat het plannen van
de onderhoudsbeurten van de dubbel
deks veerboten (waarvoor elke keer
een reserve-enkeldekkér wordt inge
zet) zoveel mogelijk in minder drukke
perioden zal gebeuren en dus niet in
het (vakantie)hoogseizoen.
De komst van de 'Prinses Juliana'
verandert op de lijn Kruiningen-
Perkpolder niets. Wél op Vlissingen-
Breskens. Vlootvoogd De Voogd er
kent dat de service 'minimaal klei
ner' wordt: één tussenboot op maan
dagmorgen vervalt. „Die is ooit inge
zet omdat er in het verleden op de
vroege maandagmorgen nogal wat
achterblijvers waren. De piek kan
door de capaciteitsverdubbeling van
de nieuwe boot worden opgevangen
en dan is het niet meer verantwoord
op dat moment - om 06.25 uur vanuit
Vlissingen - een tweede boot in te
zetten. We moeten in de dienstverle
ning nu eenmaal naar een evenwicht
zoeken".
De dubbeldekker wordt een zoge
naamde 'dienstboot', die zorgt voor
aansluiting op ander openbaar ver
voer. De boot vertrekt vrijwel altijd op
(Slot zie pagina 13 kolom 7)
COVRA: nucleair
afval in Moerdijk
PETTEN - De Centrale Organisatie Voor Radio-actief Afval BV (COVRA) heeft 'een lichte
voorkeur' voor het industriegebied Moerdijk als vestigingsplaats van een nationaal
opslagcomplex voor radioactief afval. Het Sloegebied (op grond van de energiemaatschappij
of het havenschap) komt op de tweede plaats.
|De voorkeur voor Moerdijk wordt
I onderbouwd door technische en prak-
Itische redenen. Overigens zal de CO-
IVRA zich zonder 'morren' neerleggen
I bij de plaatskeus die minister dr P.
I Winsemius van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieube
heer IVROM) zal maken. Op zich zijn
I zowel Moerdijk als Sloe geschikt voor
I het afvalcomplex.
I Directeur ir J. Vrijen van de COVRA
wil formeel geen uitspraak doen over
de geschiktste locatie. „De minister
moet het eerste woord hebben. Hij
kent onze voorkeur. We willen hem
niet voor de voeten lopen. Er mag
De plaatselijke politici in de
Zeeuwse dorpen en steden be
ginnen zich warm te lopen.
Want over een week of wat
worden de gemeenteraadsver
kiezingen gehouden. En dat
betekent dat er wervende ver
halen afgestoken moeten wor
den teneinde voldoende ziel
tjes te winnen om de eigen
raadszetels warm te houden.
Hoe gaat dat? De brievenbus
sen raken' nagenoeg verstopt
met folders, waarin de kandi
daat-raadsleden uitleggen dat
alleen zij het beste met de
mensheid voorhebben. En dan
zijn er natuurlijk ook de on
vermijdelijk forumbijeenkom
sten in rokerige achterzaal
tjes, waar de lokale politici
trachten elkaar voor het front
van een handjevol belangstel
lenden met allerhande spits
vondigheden de loef af te ste
ken.
Gisteren smaakten wij het ge
noegen een dergelijke bijeen
komst bij te wonen in een van
de Bevelandse dorpen. En het
moet gezegd: de dames en
heren hadden stuk voor stuk
pittige betoogjes gehouden.
Na afloop repten zij zich naar
de bar om onder het genot van
een goed glas nog wat na te
keuvelen. En zo kon het gebeu
ren, dat een in het vak ver
grijsde lokale politicus, die
leed aan een ongeneeslijke al
lergie voor alles wat naar so
cialisme riekt, druk stond in te
praten op een jongeman met
een PvdA-button op de kraag
van zijn spijkerjack geprikt.
Het werd een lange monoloog,
die door de PvdA-sympathi-
sant met een meewarige blik in
de ogen werd aangehoord. En
net toen de politicus even naar
adem stond te happen om aan
zijn zoveelste volzin te begin
nen, viel de jongeman hem in
de rede. „Mag ik", zo sprak hij
heel beleefd, „nu ook eens iets
zeggen".
De politicus keek hem even
verbaasd aan. Zei toen: „Na
tuurlijk jongen, maar niet te
gen mij. Want ik praat nooit
met rooien". En hij draaide
zich waardig van zijn ge
sprekspartner af en verliet
met een triomfantelijk glim
lachje het etablissement.
Dat soort politici, daar hou
den wij van.
geen sfeer van externe beïnvloeding
ontstaan", zegt hij, eraan toevoegend
dat de verschillen tussen de twee
uiteindelijk overgebleven locaties
niet geweldig groot zijn. Ir Vrijen
maakt duidelijk dat de COVRA met
enig ongeduld op de uitspraak van de
minister wacht. Uitstel werkt vertra
gend op de verwezenlijking van het
VLISSINGEN - De griepgolf waarvan
sinds enige tijd sprake is heeft in
Zeeland afgelopen week niet geleid
tot een toename van het aantal ziek
tegevallen. S. Lelie, geneeskundig in
specteur voor Zeeland, schat het aan
tal ziektegevallen op twintig per
tienduizend inwoners. Dat aantal is
gelijk aan dat van vorige week.
Er is nog steeds geen sprake van een
griepepidemie. Die uitdrukking is pas
van toepassing wanneer honderd op
de tienduizend inwoners aan dezelfde
ziekte lijden. De ontwikkelingen rond
de griepgolf zijn volgens inspecteur
Lelie noch in Zeeland, noch in de rest
van Nederland aanleiding geweest tot
het inschakelen van de zogenaamde
peilstations. Dat zijn huisartsen die
(in het geval van griep op vrijwillige
basis) gegevens verstrekken over het
aantal ziektegevallen in hun praktijk.
De cijfers voor Zeeland wijken vol
gens Lelie niet af van het landelijke
beeld. Aan het feit dat het aantal
ziektegevallen ten opzichte van vori
ge week gelijk is gebleven moet geen
bijzondere betekenis worden gehecht,
aldus de inspecteur.
centrale complex en de huidige op
slagplaats bij Petten kan maar een
beperkt aantal jaren worden gebruikt
(tot maximaal 1994).
Formeel geen voorkeursuitspraak.
Maar Vrijen somt wel de 'plussen en
minnen' op en daaruit blijkt dat Moer
dijk een voorsprong heeft boven Sloe.
De COVRA wil voor alle zekerheid
„niet al te dicht bij een explosie of
toxisch gevaarlijke buurman zitten".
Dergelijke inrichtingen zijn er aan
zienlijk meer in het Sloegebied dan op
Moerdijk. Ir Vrijen stelt dat de onge
valsconsequenties voor het Sloege
bied derhalve nadeliger wegen. „Hoe
onaardig ook ten opzichte van Euro-
gas en Total en met Pechiney ertus
sen. Er ligt ook een grote open ruimte,
die in de toekomst nog ingevuld moet
worden". Hij beklemtoont dat voor
het explosiegevaar vooral de afstand
tussen opslagcomplex en betreffende
inrichtingen van belang is. Op Moer
dijk is er wat dat aangaat gemakkelij
ker te schuiven. De oprichting van het
opslagcomplex vergt in het Sloe meer
tijd dan in Moerdijk, meent ir Vrijen.
Er moet een planologische wijziging
worden doorgevoerd en als een plek
achter de Borsselse centrales van de
Provinciale Zeeuwse Energie-Maat
schappij wordt gekozen, dienen een
hoogspanningsleiding en een dijk te
worden verplaatst. Het radioactief af
val komt uit alle hoeken en gaten van
Nederland. Moerdijk ligt dan dichter
bij en meer centraal dan het Sloe,
hetgeen mede uit sociaal oogpunt -
inzet werknemers voor transport - van
belang is.
De koppeling opslagcomplex en
kerncentralescomplex bij Borssele
wordt, ter beperking van dé trans
portafstanden en -risico's, door som-
Slot zie pagina 13 kolom 2)
MIDDELBURG - 'Walcheren groeit
weer, Walcheren bloeit weer'. Dat is
het motief van de film 'Terug naar
het eiland', die de cineast C. H. R. van
der Linden na de droogmaking van
Walcheren maakte. Het is in 1986
veertig jaar geleden dat die droogma
king, na een taaie strijd, een feit was.
In februari 1946 kon het signaal: de
dijken zijn weer dicht worden gege
ven, nadat geallieerde bommenwer
pers eind 1944 bij Veere, Vlissingen
en Westkapelle in totaal vier gaten
hadden gemaakt. Het provinciaal be
stuur gaat aan het 'jubileum' van de
droogmaking aandacht besteden.
Dat gebeurt met name op initiatief
van gedeputeerde J. de Voogd (ver
keer en waterstaat). In gesprekken
tussen medewerkers van rijks- en pro
vinciale waterstaat was het droogma
kingsjubileum al verschillende malen
aan de orde geweest. De Voogd pikte
dat op en zorgde voor een werkgroep.
De gedachten gaan uit naar het hou
den van een symposium gewijd aan de
droogmaking van Walcheren. Daarbij
moeten niet alleen de waterstaatkun
dige aspecten van de droogmaking
(en de moeilijke direct naoorlogse
omstandigheden waaronder gewerkt
werd) aan de orde komen, maar ook
de sociaal-economische.
Aan het symposium zal tegelijk een
reünie worden gekoppeld voor de,
inmiddels tot een klein aantal geslon
ken, 'droogmakers'. Omdat dergelijke
activiteiten van korte duur en voor
een beperkte groep zijn, wordt verder
bekeken of een tentoonstelling inge
richt kan worden, gewijd aan de inun
datie en de droogmaking. Deze expo
sitie zal dan gedurende enkele weken
in het Middelburgse Abdijcomplex
worden gehouden. Het Zeeuws Docu
mentatiecentrum zal de verzorging
van de tentoonstelling op zich nemen.
Onder meer vanwege tijdgebrek is
ervan afgezien van de geschiedenis
van de droogmakerij de jaarlijkse
zomerexpositie te maken.
Wanneer symposium en reünie wor
den gehouden en wie er het woord
zullen voeren, is nog onderwerp van
bespreking. De streefdatum is vóór
eind mei, gelijk met de tentoonstel
ling. Bij de nadere uitwerking van de
plannen zal het bureau voorlichting
van de provincie Zeeland als coördi
natiepunt optreden. Eventuele ande
re activiteiten die te maken hebben
met de droogmaking van Walcheren -
onder meer het waterschap Walche
ren is dat nog aan het bekijken -
zullen zonodig in het geheel ingepast
worden.
„Er is best wel wat te vieren. Het
droogmaken is moeilijk gegaan. Er
schijnt zelfs over gesproken te zijn
om Walcheren maar helemaal prijs te
geven. En als je zoveel mogelijk
mensen erbij wilt betrekken die het
hebben meegemaakt, dan moet je
niet wachten tot het 50 jaar geleden
is", vat provinciaal voorlichter mr J.
Lelieveld de uitgangspunten samen
iZie ook pagina 19)
De ijsgang op het Veerse Meer bemoeilijkt de scheepvaart.
VLISSINGEN Het scheepvaart
verkeer op de Oosterschelde en het
Veerse Meer wordt momenteel ern
stig belemmerd door ijsgang. De
Scheepvaartdienst Oosterschelde
vaart continue met twee zware
sleepboten, die de binnenvaart
schepen begeleiden. Daarbij ont
staat voor de scheepvaart gemid
deld een vertraging van ongeveer
twee uur.
Volgens G. C. de Bruijn van de
scheepvaartienst is de watertempe-
ratuur al zover gedaald, dat de
ijsaangroei is versneld. „We hebben
de lichtboeien weg moeten halen,
omdat die nu onder het ijs dreigen
te verdwijnen". Volgens De Bruijn
gaat het Veerse Meer misschien een
probleem opleveren. „Maar voorlo
pig ligt er nog een kleine geul open",
aldus de medewerker van de
scheepvaartdienst.
Op de Oosterschelde is vrijdagmid
dag omstreeks drie uur de Duitse
binnenvaarttanker Klaus' door de
V*
-s.
Tussen Middelburg en Veere zijn duizenden eenden neergestreken. Zij
kunnen echter nog probleemloos voedsel vinden.
Door de koude worden bepaalde groenten schaarser en dus duurder.
De aanhoudende vorst doet zich
ook voelen in de portemonnees van
de mensen. Volgens groentenhan-
delaar K. Fefjen in Vlissingen is de
winter er de oorzaak van dat veel
grsenten zoals spruiten, prei en
bloemkool schaarser en dus aan
zienlijk duurder worden.
De Vlissingse vogeldeskundige B.
Smulders voorziet voor de vogels
nog geen grote problemen. „Zolang
er geen langdurige sneeuwval of
ijzel is, kunnen de vogels hun voed
sel nog gemakkelijk bereiken. En
zelf als veel vogels door de kou
zouden sterven, herstelt de natuur
zich door een grotere eierproduktie
in het voorjaar", aldus Smulders
ijsgang in moeilijkheden geraakt.
Het schip was geladen met 1166 ton
vliegtuig benzine. Vermoedelijk is
er ijs in het koelwatersysteem ge
raakt, waarna een leiding sprong en
de motor warm liep. De slepers
'Bravo' en 'Zeetijger' van de firma
Polderman uit Hnasweert en de
'Walrus' van Van den Akker uit
Vlissingen brachten de 'Klaus' naar
Wemeldinge.
De aanhoudende kou mist ook z'n
uitwerking niet op de mosselhan
del. Volgens mosselhandelaar P.
van Oost uit Yerseke zal de
werkelijke schade pas blijken als
het ijs is verdwenen.
„Dat er schade zal zijn, staat wel
vast. De ijsmassa drukt op de perce
len, waarbij een aanzienlijke hoe
veelheid mosselen wordt bescha
digd", aldus Van Oost.
C. Prins van mosselhandel Prins en
Dingemanse voorziet grote proble
men als de vorst nog enige weken
aanhoudt. „We verwerken nu mos
selen, die we in containers in voor
raad hebben, maar als we volgende
week vanwege de ijsschotsen nog
niet bij de percelen kunnen komen,
komt de handel stil te liggen. En dat
zal natuurlijk financiële consequen
ties hebben".
Wat de financiële gevolgen van het
stilvallen van de handel zouden
kunnen zijn, kon Prins niet aange
ven. „We kijken elke dag bezorgd,
maar momenteel draaien we nog
goed".
Volgens een woordvoerder van het
KNMI in De Bilt is er nog steeds
geen sprake van een extreem koude
winter. „Pas als we nog twee
nachten krijgen met een tempera
tuur van tien graden onder nul,
hebben we statistisch gezien een
koude winter. Met de huidige tem
peraturen zitten we nog steeds ruim
boven de recordtemperaturen van
de winter in '63", aldus de KNMI-
medewerker.
kou
;uur
ktie
rs.
MIDDELBURG - De Middelburgse
wethouder van cultuur G. B. Schoen
makers springt bij etentjes buiten de
deur niet zorgvuldig om met gemeen
schapsgeld. Dat zeggen de raadsleden
D. F. Blom (Progressief Middelburg)
en T. F. C. Verduin (PvdA) in vragen
aan het college. Het tweetal wil we
ten of b en w het met de conclusie
eens is dat Schoenmakers niet zorg
vuldig te werk is gegaan.
De vragen zijn een vervolg op andere
die eerder door Blom en Verduin
gesteld werden. Rond het eet- en
drinkgedrag van Schoenmakers ont
stond in januari beroering, nadat de
heer Verduin, toen nog fractievoozit-
ter van de PvdA, rekeningen naar
buiten bracht. Naar aanleiding daar
van zijn gegevens over door collegele
den gemaakte kosten bij etentjes,
ontvangsten en andere representatie
ve zaken ter inzage gelegd voor de
raadsleden. Blom en Verduin willen
weten waarom voor deze vorm van
vertrouwelijkheid is gekozen. Verduin
mocht eerder de gemeentelijke admi
nistratie doorlichten en besloot toen
om van verder speurwerk af te zien,
omdat er geen buitensporige uitgaven
in stonden. Dat neemt niet weg dat hij
en Blom vrijdag opnieuw een groot
aantal kritische vragen aan b en w
stelden.
Verduin kwam verleden maand naar
buiten met rekeningen van drie eten
tjes van Schoenmakers, waarvan de
rekening aan de hoge kant was en
waarbij drank een aanzienlijk onder
deel vormde. Blom en hij constateren
nu dat er in de periode september
1982 tot december 1985 nog minstens
acht andere etentjes zijn geweest
waarbij dranken een derde deel tot de
helft van de totale nota uitmaken.
Daarbij spreken ze van niet zorgvul
dig omgaan met gemeenschapsgeld.
„Deze mening betreft alleen wethou
der Schoenmakers, daar een dergelij
ke houding bij de andere collegeleden
niet werd geconstateerd", zo voegen
ze eraan toe.
Niettemin betreffen de vragen ook de
rest van b en w. De stellers vinden
het onjuist dat collegeleden de kos
ten in rekening brengen van bijeen
komst in partijverband. Ze wijzen op
een bijeenkomst van VVD-burge-
meesters in maart 1983, van oud-
burgemeesterter drs P. A. Wolters.
Schoenmakers wordt in dit verband
genoemd voor een serie bijeenkom
sten van socialistische wethouders
van cultuur in de periode 1983/85.
Blom en Verduin stellen zich verder
kritisch op tegenover het lunchen in
collegeverband. Daarbij vallen ze niet
over de bedragen, maar wel over het
feit dat het vaak gebeurt. Ze willen
weten of deze lunches bijna een auto
matisme zijn geworden of dat er toch
een speciale aanleiding voor nodig is.
De raadsleden noemen het opvallend
dat er in de administratie over de
jaren 1982/83 veel nota's voor gehaal
de broodjes in het handschrift van
wethouder Schoenmakers voorko
men. „Waarom kon het betreffende
eethuis zelf geen nota's produceren?",
zo willen Blom en Verduin weten. Zij
vinden het afkeurenswaardig dat bij
verschillende rekeningen niet ver
meld is met wie er gegeten werd en
welke aanleiding er bestond om te
gaan tafelen. „Dit valt vooral op bij de
rekeningen die door wethouder
Schoenmakers akkoord zijn ver
klaard", zo schrijven de twee. Zij
dringen bij het college aan op duidelij
ke afspraken, waarvan de gemeente
raad kennis moet hebben.
BRUSSEL (ANP) - België wordt gro
ter. De Belgische ministerraad is vrij
dag namelijk akkoord gegaan met
een wetsvoorstel van de minister van
verkeer, Herman de Croo, om de
Belgische territoriale wateren uit te
breiden tot twaalf mijl. Dat is meege
deeld na afloop van het kabinetsbe
raad.