SHAH TODAY PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MM PAGINA 19 beroemd persen journalisten tijdbom afgelopen op straat henkdam i m PZC i r l/l/EEK-UIT ZATERDAG 8 FEBRUARI 1986 Op het prikbord in de kamer van hoofdredacteur Brian MacArthur van de nieuwe Britse krant Today hangt een briefje van zijn zoontje Georgie. 'Papa", staat er met vrolijke kleurpotloodletters, „Ik hoop dat de mensen je krant kopen". Het moet wel heel raar lopen wil Georgie's hoop niet bewaarheid worden, want Today heeft alles in zich om een succes te worden. De krant, die op 4 maart voor het eerst uitkomt, is goedkoper dan z'n concurrenten, gedrukt op beter papier én in kleur. Er wordt gemikt op een oplage van 1,4 miljoen, en dan zou Today niet eens advertenties nodig hebben om toch nog winstgevend te zijn. Bij een krant waarvan een-derde deel uit advertenties bestaat, wordt bij een oplage van 300.000 (in Engeland is dat niets) al quitte gespeeld. Over advertenties (en concurrentie) gesproken: een kleurenpagina in Today gaat 35.000 gulden kosten. Dat valt weg vergeleken bij een pagina in bijvoorbeeld een krant als de Daily Express. Dan hebben we het over het lieve bedrag van 160.000 gulden. Today heeft een personeelsbestand van 500 man, een kwart van het aantal mensen dat een Britse landelijke krant gemiddeld in dienst heeft. Er wordt met de allernieuwste technieken gewerkt. Goedkoper, sneller en aantrekkelijker, het kan met Today gewoon niet mis gaan. De grote man achter de krant, uitgever Eddie Shah, zegt dan ook: ..Let op mijn woorden: we gaan vanaf de eerste dag winst maken". Dat zelfvertrouwen ontleent hij mede aan de wetenschap, al voor 30 miljoen gulden aan advertentiekontrakten in de zak te hebben. De ondanks zijn achternaam door-en-door Britse Eddie Shah was eind 1983 de uitgever van niet meer dan enkele onbekende huis-aan-huis-kranten toen hij beroemd werd als de man die de oppermachtige grafische bonden een kopje kleiner had gemaakt. Wat had hij gedaan? Hij vond dat de grafisch bond NGA te hoge looneisen stelde, en was zijn in het Middenengelse Warrington verschijnende krantje The Messenger gaan maken met personeel dat geen lid was van die bond. Dat ging tegen de 'closed-shop'-overeenkomst (verplicht lidmaatschap van een bond) in, en dus trachtte de NGA de uitgave van The Messenger te verhinderen door uiteindelijk met duizenden grafici uit het hele land het krantengebouw te omsingelen. Met behulp van de politie, de nieuwe vakbondswetten van de regering en een grote dosis lef slaagde Shah er niettemin in, zijn Messenger op straat te krijgen. Achteraf gezien was die 'slag van Warrington' het Waterloo van de grafische bonden. Want Shah stootte door. Hij sloeg aan het rekenen en kwam tot de conclusie dat hij een zeer winstgevende landelijke krant zou kunnen maken, als hij niet gebonden zou zijn aan de talloze eisen van de grafische bonden en bijvoorbeeld de door die bonden steeds tegengehouden nieuwe technologie zou kunnen gebruiken. Hij richtte een nieuwe maatschappij op, News (UK), en had in 1985 bij verschillende financiers ruim 80 miljoen gulden weten los te peuteren waarmee hij energiek aan de slag ging. Hij is nu klaar: 500 man personeel 'waaronder 120 journalisten) is aangenomen, de persen zijn er, de computers zijn er. Shah is van plan Today te drukken op vier persen in verschillende hoeken van het land, persen die worden bediend door personeel dat niet uit de grafische hoek afkomstig is, maar lid is van de bond van electriciens, de gematigde EETPU. Die persen drukken de krant, zoals die wordt gemaakt in een modern kantoorgebouw in de Londense wijk Pimlico. Dat gebouw is door Shah de afgelopen maanden van boven tot onder volgestouwd met de meest geavanceerde Hoofdredacteur Brian MacArthur kleurige publiekskrant als tijdbom onderfleetstreet apparatuur die er maar voorhanden is. Journalisten, werkend op Hastech Magician computer-terminals, zullen zelf hun kopij in de computer gaan invoeren. Alleen dat is al een ongekend wapenfeit binnen het raamwerk van de arbeidsverhoudingen bij Britse kranten, waar de grafici dit altijd hebben weten tegen te houden. Today wordt verder opgemaakt op het scherm. Dat wil zeggen: de opmaker kan op een tv-schermpje bepalen, hoe elke pagina eruit gaat zien. Dit computer-zetten is de modernste en meest arbeidsbesparende mSnier van krantenmaken die er is. In de marge van dit produktieproces zijn er in Shah's krantengebouw nog een paar opvallende snufjes te vinden. Zo staat er een apparaat dat heldere kleurenfoto's van de tv kan maken (zonder de bekende hinderlijke dwarsbalk), maar de kroon wordt gespannen door een computer die het mogelijk maakt kleurenplaten tot in de kleinste details op het scherm te retou cheren. In dit luilekkerland voor liefhebbers van de nieuwe technologie voelen journalisten zich wonderwel thuis. Hoofdredacteur Brian MacArthur, zelf afkomstig van The Times: „Op de 120 journalistenbanen kwamen meer dan 1500 sollicitaties binnen." Hij legt uit hoe Today eruit gaat zien: „We gaan 'm zeven dagen per week uitbrengen, 44 pagina's door de week, 48 op zaterdag, en 88 op zondag. Van de dagkrant zullen 16 pagina's in vol-kleur worden gemaakt, 16 met steunkleur, en de rest in zwart-wit". „We mikken op een oplage van ongeveer 1,5 miljoen. Today zal een krant worden die zich op het middengedeelte van de markt richt, geen pulpkrant dus, ook geen echte kwaliteitskrant, een rechtstreekse concurrent van kranten als de Daily Mail en de Daily Express". Inhoudelijk is het grote verschil met andere landelijke kranten, aldus MacArthur, het feit dat Today niet aan één bepaalde politieke partij gebonden zal zijn. „Marktonderzoek heeft uitgewezen dat de Britse lezers de partijgebonden lijn van hun kranten spuugzat zijn". Het gezicht van de krant zal verder worden bepaald door het uitbundige gebruik van kleur, in foto's, maar bijvoorbeeld ook bij grafieken die Today veelvuldig wil brengen, en het weerbericht. Om Shah te citeren: „TV, tijdschriften, ja, het leven zelf is in kleur. De krant kan daarbij niet achterblij ven". straat komen te staan, en ze zullen daarbij allerminst op sympathie van het grote publiek kunnen rekenen. Want de grafici hebben veel aan zichzelf te wijten. Terwijl in vrijwel de hele Britse industrie de 'no-nonsense'-aanpak nu wel heeft gezegevierd, zijn alleen in de krantenbedrijven de archaische verhoudingen waarbij allesbepalende bonden hun regels dicteerden, blijven bestaan. NGA en Sogat '82 hebben alle arbeidsbesparende technieken van de laatste twintig jaar weten tegen te houden. Engeland moet het enige beschaafde land ter wereld zijn, waar alle journalisten nog hun kopij op velletjes met karbon ertussen uittikken, en het enige land waar de kranteregeltjes nog eerst in lood worden gegoten. De overbemanning in Fleet Street is legendarisch, en beloopt bij de verschillende kranten 50 tot 300 procent. Bovendien komen op de loonlijsten fictieve grafici voor die een salaris krijgen dat over de echte werknemers wordt verdeeld. Een inkomen van een ton is voor grafici in Fleet Street de norm, terwijl inkomens van anderhalve ton met wat bijwerk (gemakkelijk aan te komen vanwege de zondagskranten) haalbaar zijn. En dat bij een gemiddelde werkweek van krap vier dagen. Dat kon allemaal, omdat alle macht aan de bonden was. Zij beheersten het produktie- en distributie-apparaat, en hadden het stakingswapen steeds vlijmscherp geslepen klaar liggen. Om theepauzes van vijf minuten zijn kranten wekenlang niet ver schenen... Today is veel meer dan alleen een nieuwe krant. Het is ook een tijdbom onder Fleet Street, de befaamde krantenstraat in Londen die wel als verzamelnaam voor alle Britse landelijke kranten geldt. Want de krantenbonzen zijn bloednerveus geworden van Shah's onderneming. Iedereen begrijpt dat Shah (of iedere andere ondernemer) alle segmenten van de markt kan inpikken, niet alleen het middenstuk. Hij kan ook goedkope kwaliteitskranten in kleur gaan maken, en daarmee The Times, The Guardian en de Daily Telegraph om zeep helpen. Of- en dat is waarschijnlijker - iemand zou zonder grafisch personeel, goedkoop en in kleur op de uitermate winstgevende onderkant van de krantenmarkt kunnen gaan werken, en daarmee pulpkranten als The Sun, The Mirror en The Daily Star dooddrukken. En dus wil iedereen nu aan de nieuwe technologie, en daarmee impliciet van een groot aantal grafici (zetters, drukkers, opmakers) af. Om te beginnen zijn de meeste krantenconcerns nu bezig schoon schip te maken door uit Fleet Street te vertrekken. De gedachte hierachter is, dat ze in een nieuw gebouw rustig hun computers en beeldschermpjes kunnen zetten, om dan met de bonden te overleggen over de gewenste personeelssterkte. Een aantal kranten heeft dat niet eens afgewacht. Robert Maxwell, de flamboyante eigenaar van de linkse sensatiekrant The Mirror, heeft de bonden laten weten dat hij het ook met 2100 man minder kan. De Express Group (Daily Express, Daily Star) wil van de helft van z'n 6800 werknemers af. The Daily Telegraph, The Financial Times en The Guardian hebben allemaal de grafische bonden de wacht aangezegd. Die bonden, de NGA en Sogat '82, kunnen niet veel meer doen dan vertragingstechnieken toepassen en hopen dat het allemaal voorbij gaat. Maar het gaat niet voorbij. Vele duizenden Britse grafici zullen de komende jaren op Dat is nu afgelopen. Tekenend voor de nieuwe verhoudingen is de strijd die momenteel gaande is tussen de grafische bonden en News International, het krantenimperium van de Australiër Rupert Murdoch waartoe onder meer The Times, The Sun en The Sunday Times horen. In 1981 begon Murdoch met de bouw van een nieuwe krantenfabriek in de Oost-Londense wijk Wapping. Hij wilde daar een deel van zijn kranten drukken, en toonde zich daarbij bereid de oude lood-technologie te blijven gebruiken. Wél eiste hij dat er in de nieuwe fabriek een eind zou komen aan de bestaande overbemanning. Dat was voor de bonden - niet aanvaardbaar, en toen de fabriek in 1983 klaar was, waren de onderhandelingen nergens. „Jullie kunnen Wapping beter dichtgooien. Daar zullen nooit kranten worden gemaakt", dreigden de bonden in die tijd. Maar vorig jaar had Murdoch er genoeg van. Hij begon in het diepste geheim nieuwe technologie in zijn leegstaande fabriek te installeren, en bovendien electriciens op te leiden in de omgang met de computers en persen. Murdoch zette verder een eigen distributie-apparaat op poten, omringde z'n fabriek met camera's, hoge hekken en rollen prikkeldraad, en was enkele weken geleden klaar voor de confrontatie. Die confrontatie kwam toen de bonden Murdoch's eis een niet-stakings-overeenkomst te tekenen (die hem een vrijbrief zou hebben gegeven zoveel mensen te ontslaan als hij maar nodig vindt), verwierpen, en een staking uitriepen. Ogenblikkelijk verplaatste Murdoch de produktie van al zijn kranten naar Wapping. Daar worden ze nu door de electriciens, 500 man in totaal, gemaakt. De 5500 grafici die in staking zijn gegaan, zijn ontslagen, en komen er, in Murdoch's woorden, „nooit, nooit meer in". De bond van de electriciens, de EETPU, trekt zich niets van de normale solidariteit tussen vakbonden aan, en heeft er zelfs uitstoting uit de overkoepelende vakfederatie TUC voor over. Ook de journalisten hebben zich het lot van de grafici niet aangetrokken, en werken vrijwel allemaal gewoon door. En dus denderen elke nacht Murdoch's vrachtwagens vol kranten uit de fabriek in Wapping, langs de postende grafici. Die kunnen niets doen. Nou ja, één van hen reed onlangs met zijn auto tegen een van de vrachtwagens aan. Daar had hij zichzelf mee: ook een splinternieuwe Mercedes kan niet tegen zo'n botsing... Union» facing erlaiii on «dia to defy law

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 19