audio- en videonieuwtjes nissan brengt europese primeur met pick-up auto exposities PZC/ vrijdagkrant AUTO-ELEKTRONICA r O-* topmodel mercedes export etcetera esprit uitleen mokum balans 17 peter koole tom puckey jon marten kho liang ie-prijs hunebed aquarellen quartarine VRIJDAG 7 FEBRUARI 1986 Met de bedrijfsauto RAI (13 februari) in het voor uitzicht heeft Blaupunkt een aantal aardige nieuwtjes op het gebied van auto-elektroni- ca gelanceerd. Het zijn een zogenaamde InCarVideo-sys- teem voor de passagiers achterin, de compact disc-spe- ler en een nieuwe reeks auto radio's waarbij behoorlijk veel aandacht is besteed aan de diefstalbeveiliging. De zogenaamde InCarVideo werkt samen met een van Blaupunkts portable video recorder, die geschikt is ge maakt voor de auto-accu (12 volt). Verder heeft men van de recorders het loopwerk zoda nig verbeterd dat schokken, trillen en optrekken en afrem men van de auto geen invloed meer op het apparaat hebben. De kleine kleurenmonitor van 11 cm (met reflexievrij glas) wordt tussen de voorstoelen geplaatst, waardoor de achter in zittende passagiers prima kunnen kijken. Zeker voor passagiers op lange ritten kan een film bijzonder ontspan nend werken. Eventueel kun nen de kijkende passagiers - om de bestuurder niet te veel af te leiden - het geluid via twee koptelefoons krijgen. De ervaring met autoradio's leidde ertoe dat men de video recorder ergens anders ver dekt opstelt. Via een centrale kabel is de monitor verbonden met de recorder, die bijvoor beeld in de kofferbak of elders kan worden opgesteld. Mid dels een afstandbediening is hij vanuit de auto te starten. In Japan en de Verenigde Sta ten zijn dit soort video-instal laties al wijd verbreid, vooral in bussen. Autoverhuurbedrij ven en taxi-ondernemingen kunnen er hun diensteverle- ning mee uitbreiden. Make laars, architecten en aanne mers kunnen tijdens de rit wat van hun projecten laten zien. Bovendien kan de videorecor der ook thuis als portable recorder worden gebruikt, in combinatie met een tuner/ti mer zelfs dienen om gewoon in de huiskamer tv-films op te nemen. Op zich is de compact disc- speler van Blaupunkt niet bij zonder nieuw. Verschillende Japanse bedrijven bieden dit nieuwtje voor de auto al enige tijd aan. Wel heeft Blaupunkt voor de toch kwetsbare CD's een soort omhulsel (zelf spreekt men van cartridge) ontwikkeld, die de kleine plaatjes beter beschermd. Het CD-omhulsel is een platte be schermende, doorzichtige be huizing waar het plaatje voor het afspelen niet uitgenomen hoeft te worden. De CD wordt in de verpakking in de speler geschoven, waarbij er voor de laserstraal een aftastsleuf opengaat. Bij het uit de radio halen van de plaat, sluit het omhulsel zich weer. Dit alles om te voorkomen dat de CD - en dat kan maar al te makke lijk in de auto - vuil of bekrast wordt of vol vingerafdrukken raakt bij het in de speler schui ven. Ten slotte heeft Blaupunkt voor zijn autoradio's een anti diefstal cassette ontworpen. Wanneer deze in de autoradio wordt geplaatst is het prak tisch niet meer mogelijk de radio uit de wagen te 'breken', omdat een stalen stift dwars door de radio heen met de auto wordt verbonden. Er komt dan zoveel breekwerk aan te pas om de radio te bemachtigen, dat het dieven afschrikt, omdat ook de radio niet anders dan zwaar bescha digd en onbruikbaar, dus ver der waardeloos, uit de auto kan worden verwijderd. Dieven krijgen nog een waar schuwing middels stickers op de ruiten van de auto en zien voorts een klein knipperend lampje in de vergrendelde cas sette-opening van de radio flit sen (op een onafhankelijke batterij) als extra waarschu wing. Tenslotte brengt Blau punkt nog een reeks nieuwe luidsprekers die door middel van reflectieschermen beter geluid in de auto kunnen bren gen, met name waar het om de weergave van (peperdure) compact discs gaat. IMfegp Nissan Kingcab 4x4. Met een slot in de cassettehouder wordt de autoradio vergren deld in het dashboard. Zelfs de grootste vandaal kan de radio er niet meer onbeschadigd uitkrijgen. Op de Bedrijfsauto RAI, die vanaf 13 februari wordt gehoude, brengt Nissan een Europese primeur in de vorm van een veelzijdige en tamelijk luxe pick-up. Deze auto is het eerste werkstuk van het Nissan Design Centre in de Verenigde Staten van Amerika. Maandelijks worden er, volgens opgave van Nissan, 20.000 van deze wagens verkocht. De nieuwe pick-up heet Nissan King Cab en is ook leverbaar in een vierwiel aangedreven versie. Voor Nissan is dit een geheel nieuw marktgebied, maar de eerste stappen van de fabriek in deze richting zijn bepaald niet verkeerd. Dat bleek toen wij dezer dagen de 4x4 King Cab op een terreincircuit in de Beekse Bergen stevig aan de tand voelden. Direct bleek dat deze soepel lopende en gemakkelijk schakelende wagen onverstoorbaar door slecht begaanbaar terrein scharrelt. Een steile klim in rul zand bracht hem niet van de wijs. Het inschakelen van de vierwiel-drive alsmede de hoge of lage gearing geschiedt met één pookje. In het zware terrein ondervond deze uitsluitend met grijs kenteken te leveren pick-up minder moeilijkheden dan de Nissan Patrol, het sterke jeep-model, dat enige aanpassingen heeft ondergaan. De King Cab is vrij compleet uitgerust met voor bedrijfsauto's niet zo gebruikelijke extra's, zoals een toerenteller (met uitzondering van de 2WD diesel), digitaalklokje (idem), twee snelheden op de ruitewisser en onder andere og een aansteker. De cabine en tamelijk royaal en het interieur is vrij luxe afgewerkt. Op de vloer ligt een wagenbreed karpet en de portieren zijn volledig bekleed en bevatten een kaartvak en een armsteun. Ook het dak en de achterpanelen zijn bekleed. De vierwielaangedreven diesel is het topmodel van de King Cab. Deze wagen beschikt over een 2,5 liter dieselmotor, die veel kracht levert. Dit model heeft voorts stuurbekrachtiging, automatische vrijloopnaven en een zogenoemd 'limited slip'-differentieel. Alle 4x4's hebben een nieuw geconstrueerde verdeelbak, die direct tegen de versnellingsbak is gemonteerd. Deze verdeelbak verzorgt via een morseketting de aandrijving van de voorwielen. Ook deze bak is gesynchroniseerd. Als men onder de veertig kilometer per uur blijft, kunnen de voorwielen tijdens het rijden worden bijgeschakeld.De goedkoopste King Cab is de tweeliter benzine. Deze komt inclusief btw op 21.658 (f 18.200 ex). De dieselversie kost 24.633, inclusief btw (f20.700) De 2,4 liter benzine 4x4 is geprijsd met 27.608 (f23.200) en de 2,5 diesel 4x4 31178 f 26.200, zonder btw). Als extra kan Nissan een speciaal uittrekbaar oprij-rek leveren, zodat men apparaten als motormaaiers gemakkelijk in de laadbak kan rijden. De Nissan Patrol is iets gewijzigd. Het zijn detailwijzigingen, waarvan de nieuwe stoelen in de turbo diesel het meest opvallen. De voorgloeitijd van de diesel is van circa 25 seconden teruggebracht naar 7 seconder De mooiste Patrol is de Wagoi turbo diesel Super Roof. Dooi zijn lengte en verhoogd dak is deze veelzijdige wagen een opvallende verschijning. Geel wonder dat deze wagen teven de duurste is in de Patrol-reeks: 51.100, zonder btw. Inclusief btw kost deze auto 60.809. De goedkoopste Patrol is de driedeurs hardtop diesel, die komt op 29.700, exclusief btv. Met btw kost hij 35.343 (grij; kenteken. NOL VAN BENNEKOM Dashboard van de Nissan Kingcab 4x4. Mercedes 190 serie, meest succesvol model. Mercedes Benz heeft met de 190-serie zoveel succes dat er onlangs een produktiejubileum in Sindelfingen 'gevierd' kon worden. In nog geen drie jaar tijd zijn er van deze compacte Mercedes liefst een half miljoen exemplaren gemaakt. Het gam ma omvat thans zes typen, va riërend van de 190 tot de 190E 2.3 met 16 kleppen. Dat laatste type is kennelijk zo aangesla gen dat daar al 10.000 van ge produceerd zijn. Het lag in de bedoeling deze 230 km per uur snelle auto slechts beperkt te produceren. De nieuwe W124 - 200 tot 300 klasse - is de opvolger van de W123, waarvan de laatste on langs van de hand liep om zijn leven te gaan slijten in het eigen automobielmuseum, dat on langs grondig is verbouwd ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van dit merk. In totaal zijn er van deze serie ruim 2,6 miljoen auto's gebouwd, waitr- van ruim 40 procent bestemd was voor de export. Overal in de wereld zullen we dit 'taximodel' nog lang tegenko men, want bijna 1 miljoen was dieselgestookt van deze serie. Mercedes is nu een verrassend nieuwe weg ingeslagen zeker wat betreft de vormgeving. En naar nu blijkt een geaccepteer de vorm. want de levertijden beginnen al weer aardig om de hoek te kijken. In de met 20 procent overpro- duktie kampende Europese au to-industrie is het opmerkelijk dat vooral de duurdere merken veel kopers trekken. Kennelijk investeert men liever wat extra geld in een wat degelijker gepro duceerd model, om daarmee op jaarbasis in de kilometer-kost prijs gunstiger uit te zijn. Nadat Japan in de 60'er jaren sterk in opkomst was met export van auto's naar Europa en elders, zullen de 90'er jaren ongetwijfeld gekenmerkt worden door export uit andere landen in het Verre Oosten. Taiwan, Maleisië, China en Zuid-Korea zijn druk bezig om een marktaandeel over de grenzen te krijgen of te gaan behalen. In Taiwan is bijvoorbeeld produktie-uitbreiding gaande bij Yue Long Motor Company om tot grotere export te kunnen komen. Vooral de Amerikaanse markt is interessant voor hen. Het gaat om een kleine auto met Nissan Micra-motor (Nissan is voor 25 procent eigenaar van de fabriek in Taiwan. Ford Lio Ho Motor, voor 70 procent eigendom van Ford, zal in '87 30.000 Lasers naar Canada exporteren. In Maleisië zal de Proton Saga over acht j aar in produktieaantal verviervoudigd zijn naar 120.000 stuks per jaar. Deze voor 30 procent bij Mitsubishi in eigendom zijnde fabriek mikt natuurlijk ook op export. Zuid-Korea is al druk bezig om zijn Pony Excel nog beter te verkopen in Canada, Europa en de VS. Rolls Royce Motors heeft al jarenlang het in huis gehaalde merk Bentley op een zacht pitje laten voortpruttelen. Slechts 5 procent van de modellen wer den voorzien van de gevleugel de B. Maar toen men begin tachtiger jaren het wijzer vond Bentley een sportiever en jeug diger imagó te verschaffen, dan het een zachte dood te laten sterven, klom het aandeel op tot 25 procent van de RR-pro- duktie. Laatste creatie is de Bentley Eight die het markt aandeel van dit roemruchte merk uit 1909 dit jaar naar 40 procent moet stuwen. Met ruim 210 pk uit het V8 blok is in elf seconden naar 100 km per uur te accelereren. Zo'n auto lent zich daar meer voor dan een Jeurn hoffelijk uitziende Rolls Royce. Goed gezien van dit merk, en daarom is er voor de bemiddel de zakenvrouw of -man ook een Bentley Mulsanne Turbo. Een model dat duidelijk bedoeld is voor prestaties getuige het niet geringe vermogen van 300 pk. Vorig jaar werd er nog een mo del gelanceerd, de Bentley Tur bo R; sportiever afgeveerd, lichtmetalen wielen en de on waarschijnlijke bandenmaat van 275/55VR15. Het is misschien in die kringen niet usance om naar een prijs te informeren. Maar importeur Hessing ziet natuurlijk ook wel dat er meer klanten komen (vo rig jaar twee keer zoveel orders voor Rolls Royce en Bentley), dus dan ga je zelfs zover om een prijsvergelijking aan te gaan. En ik moet zeggen op het eerste gezicht lijkt het gewaagd om in deze topklasse zoiets uit te ha len. Maar kijk je naar de naakte feiten, dan ligt een duurste Mer cedes 560 SEL echt niet zoveel meer af van een Bentley Eight die f 289.756 kost. Van die prijs gaat overigens de helft naar de fiscus, dus als er iemand mag klagen over files, wegopbrekin- gen of slecht wegdek dan is het die kopersgroep wel. General Motors heeft een meer derheidsbelang verworven in de fabriek van Lotus in Enge land. Deze Group Lotus ont werpt met name auto's die in de racerij voorkomen, terwijl zij ook over de hele wereld tech nisch advies levert aan autofa brikanten en andere firma's. Lotus heeft in de Formule 1 een grote naam opgebouwd en dat was vooral te danken aan de bedenker van het merk Colin Chapman. Deze Engelsman die in 1982 overleed, bouwde al in 1947 een eigen auto waarmee hij aan ra ces deelnam. Vijf jaar lata- was de firma een feit en tal van beroemde modellen verliepen de fabriek in Norwich. De Seven, MK Six (compleet en als bouw pakket), Super Steven, Excel, Eclat, Elite en Elan zijn namen die menigeen doen likkebeaar- den. Momenteel zijn in »ns land via importeur Louwmai Par- qui van Toyota nog de Esprit en Eclat te koop, auto's de ruim 1 ton kosten. General Motors die na een aan deel van 58 procent in dit merk heeft, wil dat Lotus als zelfstan dige eenheid blijft bestaan met een eigen produkt, identiteit en filosofie. Maakte Chapman in de beginjaren gebruik van Ford- en Austin.-onderdelen, nu ziet het er naar uit dat deze grootste firma in de wereld Lotus zal gaan voorzien van haar technie ken. Of daaraan ook aspiraties op het Fl-circus aan ten grond slag liggen moeter. we afwach ten. General Motor is tot nu toe de grootste klant vin Lotus inge nieursdiensten geweest, zodat er nu inspraaktechnisch en wat de kosten betreft wel wat zal veranderen. De Turbo Esprit van Lotus. Tot en met 16 februari 1986, exposeert in de zaal van Stichting Etcetera (in de Mar kiezenhof te Bergen op Zoom) Charles Jansen onder de titel 'Uit het schetsboekske van een dweil' tekeningen, etsen en schilderijen. Alle tentoongestelde werken slaan op het vastenavondge- beuren. Stichting Etcetera. Steenberg- sestraat 8. Bergen op Zoom tin het MarkiezenhofGeopend tijdens de tentoonstelling da gelijks van 14.00 uur tot 17.00 uur. Gesloten op maandag en bovendien op dinsdag 11 fe bruari. te zien (Kassei, Montreal, Aai- hus. Hamburg, Graz). De tentoonstelling De Vlees hal loopt tot 17 februari (dins dag tot en met zaterdag van 13 tot 17 en op zondagen van l( tot 17 uur). Bij deze expositie wordt (tegen betaling van 10,-) een catalo gus geleverd waarin vraagge sprekken met Puckey dooi Paul Hefting en Antje von Graevenitz. Tot maart exposeert Sonja Besselink uit de Rijp ple xiglasobjecten in de vitrines van de Kunstuitleen, Kuipers poort 22 te Middelburg. De Hoogvlietse kunstenaar Geert Baas exposeert van za terdag 11 januari tot en met zaterdag 22 februari recent werk in de Künstuitleep. Uitleen: Geert Baas en Sonja Besseling, dinsdag tot en met zaterdag 12.30 tot 17 uur. Galerie Mokum (Amsterdam) is tot en met 2 maart te gast in het Markiezenhof (Bergen op Zoom). De in de twintig jaren opgebouwde galeriecollectie heeft betrekking op de Neder landse realistische kunst van deze tijd. Opening dagelijks 14-17 uur, behalve op maan dag. Tot 8 maart wordt in het BKR-centrum Balans 17 te Middelburg een tentoonstel ling gehouden waaraan 17 Zeeuwse kunstenaars deelne men. Aanleiding tot deze ten toonstelling is de nieuwe WVC-activiteit 'Jongeren spaarregeling met inlegpre- mie'. Deelnemende kunstenaars zijn: Kees de Valk, Richard Beek, Ben Sleeuwenhoek, Kees van Gilst, Elsa Westland. Teja van Hoften. Marinus van Dijke. Eric Roest, Jeltje Rats- ma. Peer van Meer, Leendert van der Pool, Joop Dam, Wil liam Verstraten. Andries Min derhout, Frits van Til. Kedi van der Willigen, Inge van dre Kooij. Een grote verscheidenheid aan beeldende technieken wordt getoond. De tentoon stelling biedt recent werk van de exposanten. Opening zater dag tussen 15 en 17 uur. Toe gang vrij. In het Zeeuws Kunstenaars Centrum (Kloveniersdoelen Middelburg) exposeert tot 13 februari Peter Koole recente schilderijen. (Achter de Houttuinen 30: dinsdag tot en met zondag 14 tot 17 uur. Donderdagavonden 19-21 uur). In de Vleeshal van het Middel burgse stadhuis is de tentoon stelling 'Nieuwe Beelden' van Tom Puckey te zien. Het is de eerste tentoonstel ling van dit seizoen en ze laat een vijftal beelden uit de perio de 1985-1986 zien. Puckey (1948) verzorgde een reeks ten toonstellingen en performan ces, leidde workshops en liet een aantal publikaties het licht zien. Zijn werk was op verschillende grote exposities In galerie Esprit in Clinge is werk te zien van Hendrik van Veenendaal. De expositie om vat naast schilderijen, houts kooltekeningen en composi- ties met kleurpotlood. Van Veenendaal, die zijn oplei ding kreeg aan de Leeuwen burg academie in Amsterdam en de academie voor beelden de kunsten in Rotterdam, schildert en tekent veelal geabstraheerde landschap pen, ruim van opzet en in warme kleuren. De tentoon stelling loopt tot en met 26 februari. In galerie Bellamy 19 (mu seum Vlissingen) is de ten toonstelling van recente schilderijen van Jon Marten te zien. Marten (1934) is, net als de vorige exposant Van den Ee- renbeemt, lid van de IJmuidei Kring. (Bellamypark 19, Vlissingen. Dinsdag tot en met vrijdag 10 tot 12.30 en 13.30 tot 17 uui. Zaterdagen van 13 tot 17 uur). Het Zeeuws Museum presen teert in de Kapittelzaal van de Middelburgse Abdij de ten toonstelling 'Bekroonde ont werpers/zes jaar Kho Liang Ie-prijs'. De prijs is vernoemd naar Kho Liang Ie door de Stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst, omdat Kho Liang Ie een voor Nederland in de jaren 1955-'75, belangrijk en bekend binnenhuisarchitect en indus trieel ontwerper is geweest. De tentoonstelling geeft, met be hulp van audiovisuele midde len, een overzicht van zijn ont werpen. Kho Liang Ie heeft ook het interieur van het Zeeuws Museum in de Abdij ontworpen. Werk van Bruno Ninaber van Eyben, José de Pau„ Bas Pruv- ser, team Océ van der Grin ten, Chris Iliemstra Harry Swaak, Gerard van den Berg. De tentoonstelling in het Zeeuws Museum is te zien tot 14 februari (maandag t/m vrij dag van 10 tot 17 uur. Mu seum, Abdij 3 - Kapittelzaal, Abdij 9). In Galerie 66 in Oostburg (Oudestad 66) exposeert tot 26 februari Ko de Jonge een hu nebedproject, gebaseerd op mail art. Woensdag tot en met zondag van 14 tot 17 uur. In het lunchcafé van het oude stadhuis aan de Goese Markt exposeert Nelly van Nieuwen- huijzen tot en met 28 februari aquarellen. De expositieruim te is geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 9 tot 18 uur en op donderdagen van 9 tot 21 uur. Roberts Quartarine In galerie 'Trouvaille' in de Axelsestraat in Terneuzen is tot en met 28 februari werk te zien van Roberto Quartarine, een Italiaan die in Clinge woont. 'Segno-Immagine-Pro- getto' (Teken-Beeld-Ontwerp) noemt hij zijn werk. Quartarine volgde een vijfjari ge opleiding aan het Instituto Statole d'Arte, waarna hij bouwkunde studeerde aan de universiteit in Florence. Hij volgde toen ook lessen aan de Academia delle belle arti. De architectenopleiding heeft steeds een grote invloed gehad op zijn werk, waarin 'ruimte en 'type' een belangrijke rol spelen. 'Segno-Immagine-Pro- getto' is zijn manier om uit drukking te geven aan de in spanning die het vergt om een voorstelling te kunnen geven van observaties, dingen en za ken waar mensen zoal mee bezig kunnen zijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 38