SYMPOSIUM OVER DEL TA -BELEID TV-SERIE Amerika onder Russische overheersing PZC/°Pinie en achtergrond Hokjesgeest Tol Buffe r Vijand Hartelijk Weerzien Angst stemmen uit de kerken Voos 7 VRIJDAG 24 JANUARI 1986 Het Delta-overleg, een gespreksplatform van de gezamenlijke organisaties op het gebied van natuur- en landschapsbescherming en mi lieubeheer, organiseert donderdag 6 februari een symposium over het thema 'De Delta On deelbaar'. Doel: aandacht voor de toekomst van het deltagebied en voor de noodzaak van de ontwikkeling van een visie op het hele gebied. De bijeenkomst wordt gehouden in hotel Gode- rie te Roosendaal, va?iaf 10.30 uur. Naast parti culiere geïnteresseerden wordt gerekend op vertegenwoordigers van rijk, provincies en ge meenten. Minister ir. G. Braks van landbouw en visserij houdt een inleiding over rijksbeleid en -bestuur ten aanzien van de Delta. Dr. P. Nienhuis, werkgroepleider van het Deltainstituut voor hydrobiologisch onderzoek te Yerseke praat over de biologische betekenis van de Delta is totaliteit. Omgaan met water en de Delta wordt toegelicht door dr. H. Saeys, hoofd ivaterhuis- houding van rijkswaterstaat. ANWB-medewer ker ing. R. ter Heide belicht de recreatiebelan- gen in de Delta. Doet de Zeeuwse overheid wat met de Delta?' Op die vraag antwoordt mr. J. Boersma, milieugedeputeerde van Zeeland. Als laatste geeft P. Nijhoff algemeen directeur van de stichting Natuur en Milieu, de visie van de particuliere natuurbescherming op het toekom stige beleid. Het symposium ivordt afgesloten met een forumdiscussie onder leiding van de dagvoorzitter G. de Ronde, burgemeester van Brielle. Aan het begin vertelt drs. E. Boissevain, voorzitter Delta-overleg, waarom de bijeen komst is opgezet. Aanleiding is in elk geval het feit dat de deltawerken hun voltooiing naderen. In de nabije toekomst moeten volgens het Delta- overleg belangrijke keuzen voor ontwikkeling en beheer van de Delta worden gemaakt. De belangrijke nationale en internationale beteke nis van het gebied kan, aldus het overlegplat form, ondanks de veranderingen worden behou den en hier en daar zelfs worden versterkt. Eén en ander is weergegeven in een boekwerk dat ter voorbereiding op het symposium is versche nen. In het Delta-overleg nemen deel: Brabantse Milieufederatie, Centrum Milieubeheer Zuid- Holland, Zeeuwse Milieu Federatie, stichting Natuur en Milieu, Zuidhollands, Zeeuws en Brabants Landschap, vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten in Nederland. Voor ondeelbare Delta nieuw evenwicht nodig (Door Rinus Antonisse De Nederlandse Delta: compromis tussen natuur en mens. Gebied van zee en land. Met grillige lijnen, gevormd in een eeuwenlange wisselwerking. Een proces dat vooral in de tweede helft van de twintigste eeuw in een stroomversnelling is geraakt. De natuur slaat het eerst toe door de watersnoodramp van 1953. De mens reageert met het deltaplan. Daar blijft het niet bij. De snelle opkomst van industrialisatie, verstedelijking, recreatie en agrarische schaalvergroting eist ook een tol. De natuur wordt op alle fronten in de verdediging gedrongen. De zuidwestelijke Delta Zeeland, Zuidhollandse eilanden, Noordbrabantse zeekleigebied is op een keerpunt beland. Is ondanks alle ontwikkelingen een nieuw evenwicht haalbaar of krijgt de mens voorlopig de overhand? Een duidelijk beeld van de stand van zaken is moeilijk te krijgen. De vader landse neiging om alles in aparte hokjes, nota's en regelingen te stop pen, speelt parten. De Delta is ver deeld over drie provincies en vele gemeenten. Er is niet alleen een natio nale maar ook een internationale (België) grensoverschrijding. Streek- en bestemmingsplannen, groene no ta's, recreatieve beleidsplannen, meerjarenprogramma's waterbeheer, talloze wetten overal is wel wat in voorgeschreven. Van een goede af stemming is geen sprake. Eën spre kend voorbeeld slechts: het duurde twintig jaar om een gemeenschappe lijke regeling voor het Grevelingen- bekken tot stand te brengen. De hokjesgeest vertroebelt het zicht op de Delta en het belang van natuur, landschap en milieu. Functies, waar op öók de mens voor zijn voortbe staan is aangewezen (al wordt dat door sectorgewijs te opereren ge makshalve meestal vergeten). De Delta is ondeelbaar en nu de ontwik kelingen bij het naderen van een eeuwwisseling stabiliseren, behoort die ondeelbaarheid uitgangspunt te zijn voor nieuw, allesomvattend be leid. Het Delta-overleg, gespreksplat form van de particuliere organisaties op het gebied van natuur- en land schapsbehoud en milieubeheer in het deltagebied, heeft een eerste voorzet gegeven door een analyse van knel punten en een toekomstvisie te bun delen: de nota 'De Delta, ondeelbaar'. De bijzondere plaats en karakter van de Delta behoeven nauwelijks toelich ting. De aanwezigheid van de zee en de merkbare getijdewerking over gro te afstand beïnvloeden het geheel, maar ook de uitmonding van de rivie ren Rijn, Maas en Schelde, alsmede menselijk ingrijpen vanwege landwin ning en veiligheid. De Delta is buiten gewoon rijk aan overgangen tussen zout en zoet. nat en droog, voedselrijk en voedselarm. Deze grote variatie aan milieutypen heeft geleid tot het ontstaan van een afwisselend plan ten- en dierenleven. Er zijn tal van waardevolle zaken: kreken, drinkpoe- len en bloemdijken. getijdewateren, meren en uitgestrekte buitendijkse gebieden. Ook internationaal verte genwoordigt de Delta een enorme waarde, in Nederland slechts verge lijkbaar met de Waddenzee. De diver se waarden worden bedreigd door: waterstaatkundige werken, water huishouding. bevolkingsontwikkeling en verstedelijking, industrialisatie, landbouw, recreatie, verkeer, vervoer en infrastructuur. De milieubeschermers willen niet omzien in wrok naar wat allemaal verloren is gegaan. Met het oog op de toekomst en een nieuw evenwicht onderscheiden ze vier hoofdlijnen: het, waar mogelijk, instandhouden en versterken van landschappelijke en natuurwetenschappelijke waar den; het toekennen van een volwaardige rol aan het natuurbelang in het afwe gingsproces; het onderkennen van de samen hang van de afzonderlijke delen in het deltagebied en het plaatsen van be slissingen in een juiste bestuurlijke en ruimtelijke context; het vinden van mogelijkheden om natuurwaarden veilig te stellen. Er staan in de Delta nog heel wat waarden op de tocht. Zo zullen bij voorbeeld grote hoeveelheden inter- getijdegebied verloren gaan en daar door kan het vogelbestand drastisch verminderen. Beschermende maatre gelen zijn noodzakelijk, ook om na tuur en landschap de kans te bieden zich aan te passen aan gewijzigde omstandigheden. De Delta moet tus sen de economische belangengebie- den van Rijnmond en Antwerpen- Gent een rustgebied kunnen blijven en daarin past versterking van de natuurfunctie uitstekend, terwijl dan tegelijk zuinig wordt omgesprongen met energie, ruimte en landschap. Door het ontbreken van samenhan gende besluitvorming is een groot euvel gelegen in de poging in een bestuurlijk bepaald gebied alle pro blemen op te lossen. In de praktijk komt het erop neer dat alle belang hebbenden een zo groot mogelijk deel van de recreatie-, industrie- en wo- ningkoek willen inpikken. Naast pla nologische bescherming is voor na tuurgebieden aankoop van belang. wen-Duiveland behoren de verblijfs- recreatieve voorzieningen te worden afgebouwd, oude polders moeten worden beschermd en buitendijks verdienen nieuwe vegetatietypen een kans. Voor het Grevelingenbekken is een nieuwe inrichtingsschets nodig, met voorrang voor natuurweten schappelijke en landschappelijke waarden. Het is nodig dat het natuurbelang in de Krammer-Volkerak naast de scheepvaart een hoofdfunctie krijgt. Voorrang voor de natuur moet ook worden gegeven bij het beheer van ondiepten in het Zoommeer (onder meer de Prinsesseplaat). Voor de kustgebieden is een duidelijker be schermde status noodzakelijk. Daar moet extra zuinig worden omgespron gen met overgebleven natuurwaar den. Bestemmingen in het landelijk gebied behoren beter te worden ge handhaafd, met name op Walcheren en Zuid-Beveland, vanwege de erfenis aan cultuur-historische elementen, de markante overgangen tussen land en water, de sporten nagelaten door de strijd tussen mens en water en de beslotenheid met waardevolle land schapselementen. Het toekennen van een volwaardige plaats aan het na tuurbelang en het betrekken van na tuurbeschermingsorganisaties in overlegsituaties is voorwaarde voor het voorkomen van nodeloos verlies. Het zoutgehalte en peil in de Ooster- schelde moeten voldoende hoog blij ven. Voor buitendijkse gronden is betere bescherming gewenst. Paal en perk dient te worden gesteld aan verdere uitdieping van de Wester- schelde, aan de aanleg van nieuwe infrastructuur (vaste oeververbin ding, Baalhoekkanaal, Zoomweg) ten behoeve van Antwerpen en aan de vervuiling langs Schelde en Wester- schelde. De leefgemeenschappen in het nieuwe Markiezaatsmeer moeten zich in rust kunnen ontwikkelen, der halve geen woningbouw en recreatie, beperking van de waterwinning rond het meer. Verder aantasting van Saef- tinge is onaanvaardbaar. Voor West-Brabant moet worden ver hinderd dat de regio verwordt tot vuilnisvat en vestingingsplaats van sterk milieubelastende bedrijven (Moerdijk, Bergen op Zoom). Voor de Biesbosch is de status nationaal park wenselijk. Dijkverzwaring kan slechts worden toegestaan als uitvoering met een zo gering mogelijke aantasting van aanwezige waarden gebeurt. Het Delta-overleg heeft geprobeerd in de nota 'De Delta, ondeelbaar' de gevolgen van maatschappelijke ont wikkelingen op natuur en landschap in de Delta te schetsen. Dat is indrin gend gelukt. Bovendien is uitvoerig weergegeven in welke richting ge stuurd moet worden. Nu de hokjes op één hoop zijn gegooid, is pas goed zichtbaar welke tol voor vooruitgang en veiligheid betaald is en welke fouten daarbij zijn gemaakt. Be stuurders-politici kunnen zich niet meer beroepen op het ontbreken van overzicht. Het handvat voor een dia loog over de toekomst van de Neder landse Delta ligt er. Rinus Antonisse 'De Delta, ondeelbaar'analyse van knel punten voor natuur en milieu in zuidwest- Nederland. Samenstelling: Delta-overleg, redactie T. van Kuyck. Verkrijgbaar via de Zeeuwse Milieu Federatie te Goes Prijs f 10.-: 115 pagina's, met illustraties. Het Delta-overleg pleit voor een be leid dat de afzonderlijke delen bin nen het deltagebied versterkt door middel van een duidelijke zonering, die recht doet aan de buffergedachte en aan de samenhang tussen de ver schillende delen. Daaraan is in zes tien punten 'handen en voeten' gege ven. Een verdere uitbreiding van de zuidelijke Randstadvleugel moet worden voorkomen. De voordelta moet een betere planologische be scherming krijgen. Voor alle delta wateren dient een terughoudend be leid te worden gevoerd voor de wa tersport, in het bijzonder voor Greve- lingen, Biesbosch, Oosterschelde, Krammer-Volkerak en Haringvliet. Uitbreiding van jachthavenvoorzie ningen is ongewenst (er is al overca paciteit). Voorne-Putten is deel van de open ruimte; er moet een conser verend beleid voor worden gevoerd. Op Goeree-Overflakkee en Schou (Door Henk Kolb) Russische protesten ten spijt en in weerwil van duidelijk on genoegen van het Witte Huis, heeft de Amerikaanse televisie maatschappij ABC toch besloten tot de verfilming van de mini serie Amerika, die beoogt te tonen hoe de VS er uit zullen zien onder Russische bezetting. Hoewel de eerste meter film nog moet worden vastgelegd, had Mos kou te kennen gegeven dat ABC in de Sowjet Unie niet op welwillend heid behoeft te rekenen als het deze produktie doorzet. Anderzijds betoogde bijvoorbeeld een voor aanstaande krant als de New York Times, dat ABC (onmiddellijk be denktijd vragend na de Russische protesten) zich niet vanuit de Sow jet Unie de wet moest laten voor schrijven. Het gaat om een mini-serie van twaalf uur commerciële televisie, kennelijk ontworpen ten tijde van de grote verkilling in de Ameri kaans-Russische verhoudingen, die in november in het Zwitserse Genève per topconferentie heet te zijn beëindigd. Zowel de Russische als Ameri kaanse regering begrijpen dat een zekere ontspanning in de verhou dingen en afbouw van de kernwa- penarsenalen moeten berusten op brede steun van de bevolking voor zo'n beleid. Een film over Amerika onder Rus sische bezetting draagt er niet toe bij het vijand-beeld van de Sowjet Unie af te breken, dat onder aan voering van president Reagan tot een half jaar of daaromtrent gele den, het voornaamste bindmiddel is geweest van Amerikaanse bui tenlandse politiek. Het ligt voor de hand dat commerciële televi sie, zoals ABC die bedrijft, in haakt op de sentimenten die Rea- gans aanvankelijke benadering van de wijze waarop de super machten met elkaar moeten om gaan, teweeg heeft gebracht. In eerste aanleg leidde dat tot 'The Day After', een krachtige verbeel ding van een Amerika onder een Russische nucleaire aanval die de resultante was van de algemene vrees voor een tot oorlog leidend conflict. Het Witte Huis was met deze film niet blij, omdat die de angst voor voortschrijdende kern bewapening aanwakkerde. Vervolgens zal dan nu moeten wor den vastgelegd hoe de draaiboe kenschrijvers zich een Russische bezetting voorstellen, met gega randeerde kijkcijfers èn de daar mee verbonden geldelijke winst, na de inleidende diplomatieke schermutselingen van de afgelo pen weken. En daar zijn de Russen tegen omdat zij er geen behoefte aan hebben voortdurend model te staan als het enige grote kwaad in deze wereld. Charles Z. Wiek, de nogal rechtse houwdegen aan het hoofd van de officiële Amerikaanse voorlich tingsdienst USIA, is net terug uit Moskou, waar hij naar eigen zeg gen zeer hartelijk is ontvangen bij zulke organen als Izwestia. Wiek ging fijnere puntjes zetten op de culturele uitwisseling die Rea gan en Gorbatsjov in novembei hebben beklonken. Wat hij deze week tegenover ABC had te ver klaren illustreerde overduidelijk hoe commercie en politiek uit de pas kunnen lopen in een land als de VS waar politiek bewustzijn even onderontwikkeld is als poli tieke fijngevoeligheid. Reagans' opportunisme heeft de markt geschapen waar ABC haas tig van profiteert. Daaraan komen dollars eerder te pas dan besef omtrent de grote voorzichtigheid waarmee kasplantjes als de nieu we verstandhouding tussen de VS en de Sowjet Unie moeten worden behandeld. De Sowjet Unie draagt verantwoordelijkheid voor de si tuatie waarin Reagans eenvoudige theorieën omtrent goed en kwaad konden gedijen. De Amerikaan is er aan gewend geraakt de Sowjet Unie gebruikl te zien als een weerzinwekkende staat. In commercials voor ham- burgervlees zo goed als in die voor bier. (In de VS vindt je met bier altijd een partij, in de Sowje! Unie is de partij altijd naar jou c zoek.) Films als Rambo II en Roc ky IV hebben overweldigend bij gedragen aan de Russische erger nis over de Hollywoodse uitbui ting van ideologische tegenstel lingen. Het is ook duidelijk dat de Sowjet Unie in zijn eigen produk- ties de VS nauwelijks anders dan als vijand heeft vastgelegd. Die Amerikaanse films, waarin Russen dankzij Amerikaanse held haftige vastberadenheid tragisèh aan hun eind komen en gezinn door 64 miljoen Amerikanen, heb ben volgens deskundigen mindei uitwerking dan een mini-serie die 66 miljoen kijkers in een week 1 bewerkt. Kan het de Amerikaanse regering wat schelen of de Sowjel Unie nog eens zwart wordt a schilderd? Misschien wel op een ogenblik dat steun voor wapenpro gramma's in de begroting snel brokkelt. Terzelfdertijd is het ondenkbaar dat de Sowjet Unie invloed zou kunnen uitoefenen op de program mering van Amerikaanse televisie ondernemingen als ABC via drei gementen met gedwongen sluiting! van ABC's vestiging in Moskou, De strijd om 'Amerikd' met cyril lisch vervormde letters is dan ook een zoveelste verschijnsel in de propagandaslag die Gorbatsjov wil voeren om de Sowjet Unie als een respectabele natie (en dus met een te respecteren systeem) aan c wereld op te dringen. Een mini-serie over Amerika on der Russische bezetting is niét zoals Charles Wiek zei, een satire. Zij is het gevolg van een simpel, gevaarlijk en immoreel winstbe jag dat geen gelijke tred heeft gehouden met de politieke ont wikkelingen. Principes en de arrogan tie van de zondaar Eigenlijk is het al veel te laat om u nog een voorspoedig 1986 te wensen. Toch doe ik dat nog maar even. Of wenst u elkaar liever een 'zalig' nieuwjaar. In mijn jeugd werd er bij ons thuis altijd gezegd dat dat 'Rooms' was. Ik wens u toe wat u wilt. Zalig lijkt me een prachtig begrip om het nieuwe jaar mee in te gaan. Het wil zeggen: het heil deelachtig worden. Delen in de beloften van God. Nou, wat dacht u daarvan in 1986? Ja, je moet soms naar de kern van de zaken terug gaan om de vooroordelen te nivelleren. De beste wensen, veel geluk en alles wat wenselijk is. Geef het maar een naam. Toch wil ik u enkele bepaalde dingen toewensen. Met zoveel woorden wens ik u bijvoor beeld onderscheidingsvermogen. We worden deze eerste maand van het nieuwe jaar geconfronteerd met veel ellende en angst. We hebben zo vaak het gevoel dat het verleden voorbij is, maar eigenlijk is gisteren vandaag. Het verleden is niet weg, maar is hooguit weggedrongen. Ik weet niet of u heeft gekeken naar de film Shoah, maar dan merkt u dat het verleden nog leeft. Heel veel mensen die de dingen zagen als de 'dag van gisteren'. Een grote indruk maken deze zaken op velen van ons, hoewel je ook hoort zeggen: Moet dat allemaal nog? Ja, dat moet. Zeker als we leven in een wereld waar vernietiging en discriminatie niet tot het verleden behoren. De spanning waarin landgenoten en eigenlijk alle joden over de hele wereld leven, is niet alleen hun zaak, maar ook de onze. Het is hier niet de plaats om de politieke achtergronden te belichten. Het is duidelijk dat er ruimte moet zijn voor joden èn palestijnen, maar toch is het gelijk van de een of de ander niet de rechtvaardiging van de spanning. Ik heb er een beetje moeite mee dit te schrijven. Ik denk dat iedereen het met mij eens is, maar in de werkelijk heid van alle dag kom ik het omgekeerde tegen. Het is ook veel eenvouidger iets te schrijven of te lezen, dan het werkelijkheid maken voor je eigen leven. Niemand van ons heet Woefdram, niemand van ons heet Juffrouw Ooievaar, maar met elkaar maken we ons schuldig aan vooroordelen tegenovër Mr Mara bou. Of kijkt u geen fabeltjeskrant? Waren het maar Fabeltjes. Die vooroordelen hebben een diepe grond. Ze komt voort uit onze angst, uit ons bedreigd voelen. Anderen zijn anders. Ze kunnen onze plek in gevaar brengen. Discrimineren doen we niet alleen ten opzichte van andere groepen, maar ook ten opzichte van personen. Ons werken met de ellebogen, ons be dreigd voelen door die ander die beter is, of mooier is, of rijker is, is een bedreiging. We laten ze links liggen of we verspreiden praatjes en roddels over die personen. Als we dat nu maar toe wilden geven dat een en ander uit onze eigen angst voortkomt, dan zouden we al een eind op weg zijn om de discriminatie te nivelleren. We hebben nog een tweede middel om ons te rechtvaardigen in ons gedrag tegenover mensen en groepen die ons bedreigen. Wij zijn namelijk de mensen met verantwoordelijkheidsgevoel. De za ken draaien om ons. Zonder ons gaat het niet goed. Als we zelf niet in het middelpunt staan lukt het niet. Ja, dan moet je je stoel wel verdedigen. Zou het ooit nog eens zover komen dat we eens kritisch naar ons zelf kijken, u en ik, om dan misschien te constateren dat we eigenlijk best ruimte kunnen maken voor een ander. Zal ons dat lukken in 1986? Ik wil nog een derde aspect noemen. Principes. Ah, daar heb je ze. Nog steeds zijn er mensen die menen dat met de Bijbel in de hand de joden terecht worden vervolgd. Er zijn nog steeds mensen die gastarbeiders minderwaardig vinden omdat het Mohammedanisme een 'gevaar' zou zijn. Nog stteds zijn er mensen die de rol van de vrouw willen handhaven in haar onderdanige dienstbare sfeer, omdat uiteindelijk Eva tochNog steeds zijn er kerkgenootschappen die de andere kerken ontken nen omdat ze andere uitgangspunten hebben. Al het praten en vooral al het denken, over deze principes heeft twee oorzaken. In de eerste plaats de al eerder genoemde angst. Het vraagt nogal wat om de moed te hebben vraagtekens te zetten achter dingen die zo vast en zeker lijken. Toch denk ik dat de Bijbel spreekt over het onderweg zijn. Evangelie is geen statisch begrip. De blijde bood schap wil juist de angst wegnemen voor iedereen die op weg wil gaan in vertrouwen. Maar er is nog een veel diepere oorzaak om zo met principes om te gaan. Ik noem dat wel eens de 'arrogantie van de zondaar'. Vanuit een volstrekt 'zeker weten' wat goed en slecht is, vooral bij een ander, op de stoel van God gaan zitten. Dat wil zeggen de fantasie en creativiteit van het mens-zijn ontekennen en met een eigen meetlat andere niet alleen beoordelen, maar met name veroordelen. Ik wens u toe dat in het jaar 1986 de tolerantie mag groeien en dat we met elkaar het blije van de blijde boodschap gaan ervaren. Daarbij: God kan heel goed voor zichzelf zorgen. Eigenlijk heeft deze wens te maken met mijn tweede wens: Ik wens ons toe dat we veel begrip zullen hebben voor ouderen en jongeren. In 1985 was het het internationale jongeren jaar. Dat is nu weer voorbij, maar de jongeren blijven. Vanuit mijn werk kom ik nogal veel met jonge mensen in aanraking. Daar ben ik blij om. Het helpt me kritisch te blijven. Wat ik nogal eens meemaak is dat veel jonge mensen gebukt gaan onder de wensen van ouderen. Wij zogenaamde volwassenen weten precies hoe ze moeten doen. Of we daarmee zo evangelisch bezig zijn is voor mij de vraag. We proberen ze aan te passen aan ons beeld en onze gelijkenis en vergeten de eigen identiteit en moge lijkheden van de jongere. Wat vindt u, hebben we ze wat goeds achtergelaten? Nee, we hoeven daar geen schuldgevoelens over te hebben, maar er past ons wel een zekere bescheidenheid. Het beeld dat wij oproepen waaraan jongeren moeten voldoen, heeft vaak meer te maken met onze verwachtingen dan met de eigenheid van de jongere. Ik kan me dat best voorstellen, maar we zadelen jonge mensen 'op met voor hen irrelevante zaken. De kerk van morgen zal niet meer bestaan in haar huidige vorm. Laten we jonge mensen dan ook de kans geven samen met ons nu al bezig te zijn aan het opnieuw vorm geven aan het gemeente-zijn. Relaties hebben een andere inhoud en vorm gekre gen. Het huwelijk heeft andere dimensies gekregen. Natuurlijk zijn er romantische boekjes en week bladen die een irreëel beeld in stand houden. Doen we dat zelf ook niet? Maar het gaat toch om mensen die de kans moeten hebben elkaar geluk kig te maken op hun manier? Ik ken een heleboel huwelijken die aan de buitenkant goed lijken, maar van binnen voos zijn. Dacht u dat jonge mensen dat niet zien? Hoe eerlijk en betrouwbaar zijn we daarin? Ik hoop dat we in 1986 ruimte durven te geven aan onszelf en aan jongeren om relaties gestalte te geven. Sprekend over de blijde boodschap, denk ik dat het geluk van mensen daar een belangrijk onderdeel van is. We zijn in relaties geen bezit van elkaar, maar we mogen aanvullend bezig zijn. Of die relatie hetero of homofiel is. Het zou een goede zaak zijn als al die relaties ook hun gestalte kunnen krijgen binnen de kerkelijke ge meenten. In sommige kerkgenootschappen wordt daar heel serieus over gesproken. Maar ook de houding van jongeren naar ouderen toe vraagt aandacht. Na tuurlijk zijn er oudere mensen die zeuren en niet met hun tijd zijn meegegaan, maar er zijn ook anderen. De verheerlijking van het 'jonge, mooi en succesvol' is een hegemonie van de onzin. Misschien is het wel tijd dat we weer voor elkaar door de knieën gaan en jong en oud aan elkaar wil bekennen hoe onzeker we allemaal zijn. Dat we elkaar nodig hebben. Dat we samen willen zoeken naar een andere, rechtvaardiger samenleving. Vanuit levens ervaring, kennis en jeugdig elan. Ik wens u ook nog toe: Veel liefde voor elkaar. Ik bedoel dat niet zweverig of zoet, maar meer in de zin van het geloof hebben in elkaar. Het elkaar serieus nemen en lankmoedigheid. Ik weet hoe moeilijk dat soms is, maar misschien moeten we eerst wat toleranter ten opzichte van onszelf worden. Dat helpt. In de spiegel kijken en jezelf accepteren als degene die je bent. Met alles wat je kunt en niet kunt. Ik hoop dat ons dat lukt in 1986. Jan D. Cozijnsen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 4