exposities voordeeltje voor kleine tweeverdiener tussoo do regels duitsers lanceren europese video DIGI-CONTROL IHT' «loktronico SS» etcetera besselink hoewaer molema peter koole tom puckey baas V esprit jon marten niets alles kho liang ie-prijs arthouse baert mokum balans 17 Nieuwjaar Opvallend klein WSÊÊÊÈÊË - mm VRIJDAG 24 JANUARI 1986 Van 26 januari tot en met 16 februari 1986, exposeert in de zaal van Stichting Etcetera (in het Markiezenhof te Ber gen op Zoom) Charles Jansen onder de titel 'Uit het schets- boekske van een dweil' teke ningen, etsen en schilderijen. Charles Jansen, geboren in 1960, volgde een opleiding aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij specialiseerde zich in tekenen, vrije grafiek en schilderen. Hij exposeerde eerder in Apeldoorn en ver schillende keren in Den Haag (o.a. in Arti et Industrieae en de Artoteek). Alle tentoongestelde werken slaan op het vastenavondge- beuren. Het uitgangspunt is in alle gevallen het figuratieve. Gedurende het werken abstra heert de artiest, maar nooit volledig. Bij de schilderijen werkt hij met acryl. Bij de tekeningen gebruikt hij veelal houtskool; gedeeltelijk is er sprake van gemengde technie ken. Hij heeft een voorkeur voor grote formaten. In het leven en werken van Charles Jansen speelt de Berg se vastenavond een enorme rol. Hierover zegt hij zelf: „Het carnaval, het vastenavondge- beuren, brengt mij terug naar het oergevoel in mijzelf, ver wijzend naar mijn mens-zijn, mijn bestaan". Stichting EtceteraSteenberg- sestraat 8, Bergen op Zoom (in het Markiezenhof). Geopend tijdens de tentoonstelling da gelijks van 14.00 uur tot 17.00 uur. Gesloten op maandag en bovendien op dinsdag 11 fe bruari. Tot maart exposeert Sonja Besselink uit de Rijp ple xiglasobjecten in de vitrines van de Kunstuitleen, Kuipers poort 22 te Middelburg. Vele textiele kunstenaars han teren tegenwoordig de weef- techniek op een eigen onortho doxe manier. Het belangrijk ste kenmerk, het spel van de elkaar rechthoekig kruisende draden, blijft echter inspire ren. Flexibiliteit is een ander ken merk, zowel van de techniek, als van het textiele materiaal. Sonja Besselink gebruikt deze kenmerken als uitgangspunt een beeldend middeld. Het werken met draden blijft be houden, rood/witte en blauw/ witte draden van papier, tex tiel of elektriciteitsdraad. Al deze draden hebben andere eigenschappen, een zekere soepelheid of stevigheid, die hun expressie vinden in een lijnenspel gevat in plexiglas kubussen. Het tekenen zet zich voort in de lijnen die in het plexiglas gegraveerd worden, terwijl het plexiglas in een aantal objec ten ook als lijn gebruikt is. Uitleen: Geert Baas en Sonja Besseling, dinsdag tot en met zaterdag 12.30 tot 17 uur. ma, Peer van Meer, Leendert van der Pool, Joop Dam, Wil liam Verstraeten, Andries Minderhout, Frits van Til, Ke- di van der Willigen, Inge van der Kooij. Een grote verscheidenheid aan beeldende technieken wordt getoond. De tentoon stelling biedt recent werk van de exposanten. Opening zater dag tussen 15 en 17 uur. Toe gang vrij. In het Zeeuws Kunstenaars Centrum (Kloveniersdoelen Middelburg) exposeert tot 13 februari Peter Koole recente schilderijen. (Achter de Houttuinen 30: dinsdag tot en met zondag 14 tot 17 uur. Donderdagavonden 19-21 uur). In de Vleeshal van het Middel burgse stadhuis is de tentoon stelling 'Nieuwe Beelden' van Tom Puckey te zien. Het is de eerste tentoonstel ling van dit seizoen en ze laat een vijftal beelden uit de perio de 1985-1986 zien. Puckey (1948) verzorgde een reeks ten toonstellingen en performan ces, leidde workshops en liet een aantal publikaties het licht zien. Zijn werk was op verschillende grote exposities te zien (Kassei, Montreal, Aar- hus, Hamburg, Graz). De tentoonstelling De Vlees hal loopt tot 17 februan (dins dag tot en met zaterdag van 13 tot 17 en op zondagen van 14 tot 17 uur). Bij deze expositie wordt (tegen betaling van 10,-) een catalo gus geleverd waarin vraagge sprekken met Puckey door Paul Hefting en Antje von Graevenitz. In het Zeeuws Museum (Mid delburg, Abdij 3) is tot 1 fe bruari de installatie 'Scottish Hills' van de Belgische kunste nares Lidy Hoewaer te zien. Tot diezelfde datum exposeert zij tevens in de Vlissingse gale rie Marquis (Nieuwendijk 15): keramische juwelen, objecten en tekeningen. Marten Molema exposeert gouaches en tekeningen in de Middelburgse galerie De Wijn stock (Bellinkstraat 32). Open: donderdag/vrijdag van 14 tot 17 uur. Zaterdag van 11 tot 12.30 en van 14 tot 17 uur. De Hoogvlietse kunstenaar Geert Baas exposeert van za terdag 11 januari tot en met zaterdag 22 februari recent werk in de Kunstuitleen, aan de Kuiperspoort te Middel burg. Kenmerkend voor het abstrac te werk van Baas zijn kleur- en vormtegenstellingen. De kun stenaar maakt van verschil lende materialen gebruik. De tentoonstelling omvat een aantal collages en een aantal werken in gemengde technie ken op papier. De gemengde technieken zijn vervaardigd met olieverf, pigment, pastel en kleurpotlood. stelling loopt tot en met Zb februari. In de Clingse expositieruimte is tot eind januari ook werk te zien van beeldhouwer Ernest Joachim uit Biervliet. In galerie Bellamy 19 (mu seum Vlissingen) is de ten toonstelling van recente schilderijen van Jon Marten te zien. Marten (1934) is, net als de vorige exposant Van den Ee- renbeemt, lid van de IJmuider Kring. (Bellamypark 19, Vlissingen. Dinsdag tot en met vrijdag 10 tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur. Zaterdagen van 13 tot 17 uur). De groep niets alles expo seert in het Terneuzens Mu seum aan de Burgemeester Geillstraat. Werken van: R, Beek, J. Klein, P. Clijsen, H. de Ruyter, H. Huyser en A. van der Veeke. Museum open: dinsdag tot en met vrijdag van 9.30 tot 12 uur en van 13 tot 17 uur, zaterda gen van 9.30 tot 12 uur. Het Zeeuws Museum presen teert in de Kapittelzaal van de Middelburgse Abdij de ten toonstelling 'Bekroonde ont werpers/zes jaar Kho Liang Ie-prijs'. De prijs is vernoemd naar Kho Liang Ie door de Stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst, omdat Kho Liang Ie een voor Nederland in de jaren 1955-'75, belangrijk en bekend binnenhuisarchitect en indus trieel ontwerper is geweest. De tentoonstelling geeft, met be hulp van audiovisuele midde len, een overzicht van zijn ont werpen. Kho Liang Ie heeft ook het interieur van het Zeeuws Museum in de Abdij ontworpen. Werk van Bruno Ninaber van Eyben, José de Pau„ Bas Pruy- ser, team Océ van der Grin ten, Chris Hiemstra Harry Swaak, Gerard van den Berg, De tentoonstelling in het Zeeuws Museum is te zien tot 14 februari (maandag t/m vrij dag van 10 tot 17 uur, Mu seum, Abdij 3 - Kapittelzaal, Abdij 9). In galerie Esprit in Clinge is werk te zien van Hendrik van Veenendaal. De expositie om vat naast schilderijen, houts kooltekeningen en composi ties met kleurpotlood. Van Veenendaal, die zijn oplei ding kreeg aan de Leeuwen burg academie in Amsterdam en de academie voor beelden de kunsten in Rotterdam, schildert en tekent veelal geabstraheerde landschap pen, ruim van opzet en in warme kleuren. De tentoon Tot en met zaterdag 8 februari is in galerie Arthouse aan de Markt in Biervliet werk te bezichtigen van Frank Ver- straete uit Eeklo en Sia Braakman-Mulder uit Philip pine. Verstraete exposeert in Bier vliet abstracte beeldhouwwer ken in marmer. De Philippien- se kunstenares Sia Braakman- Mulder stelt keramiek (gesti leerde gebruiksvoorwerpen! ten toon. De Biervlietse gale rie is geopend van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.00 uur. In de galerie Trouvaille te Ter- neuzen exposeert - tot 1 fe bruari - Mario Baert werken in gemengde technieken (air brush, gouache, potlood). De galerie is open van 9 tot 18 uur. De politiek heeft kans gezien om de regelingen voor klei ne tweeverdieners, vorig jaar al aanleiding tot verwarring en commotie, nog wat ingewikkel der te maken dan ze al waren. Het gaat dan met name om die tweeverdieners, die een baan buitenshuis en geen kinderen hebben, jonger dan 12 jaar. Die groep wachten met ingang van 1986 voor de belasting-aangifte wat ingewikkelde berekenin gen, maar wie ze volbrengt wacht ook een beloning: als de minstverdienende partner met zijn of haar belastbaar inkomen maximaal rond de 8 mille zit, gaat de meestverdienende van de twee er op vooruit; en hoeft minder belasting te betalen. Wie een baan heeft (dus niet: wie een uitkering heeft of aow) en geen jonge kinderen meer thuis heeft, kan voor 1986 als de partner ook werkt rekenen op een belastingvrije som van 7748 gulden (gevormd door een be lastingvrije som van 7341 gul den plus een arbeidstoeslag van 407 gulden). Maar met ingang van 1986 wordt voor die groep de voetoverheveling verruimd. De voetoverheveling houdt - het zij voor alle duidelijkheid ge zegd - in, dat het deel van die 7748 gulden wat door de minst verdienende van de twee niet wordt benut, mag worden opge teld bij de belastingvrije som van de meest verdienende part ner. Bij wijze van voorbeeld: Part ner 1 heeft een belastbaar inko- belastingvrije som van de meestverdienende partner 1. Die zou dus aan een totale be lastingvrije som van 7748 plus 2749 gulden is 10.497 gulden komen. De verruiming, die met ingang van 1986 geldt houdt nu in, dat van de minst verdienende part ner - als beiden buitenshuis werken en geen kinderen jonger men van - zeg - 40.000 gulden, partner 2 van 5000 gulden. Bei den komen voor de belasting terecht in tariefgroep 1, met dus een belastingvrije som van 7341 gulden plus 407 gulden arbeidstoeslag, totaal dus 7748 gulden. Partner 2 kan van dat bedrag maar 5 mille zelf benut ten. En dus kan er 7748-5000 gulden is 2749 gulden worden overgeheveld en opgeteld bij de dan 12 jaar hebben - 15 procent van het inkomen buiten be schouwing wordt gelaten. Het komt er dan op neer, dat de voetoverheveling bestaat uit het verschil tussen de belasting vrije som en 85 procent van het inkomen van de minst verdie nende partner. Gevolg is dat het bedrag van de voetoverheveling meer wordt. Voor het hierboven aangeduide voorbeeld komt de situatie er als volgt uit te zien. Beide part ners hebben recht op een belas tingvrije som van 7748 gulden. Partner 2 kan daar maar 5000 gulden van benutten. Er kan een bedrag worden overgehe- vend naar partner 1: die voe toverheveling bedraagt 7748 - (85 pet maal 5000 gulden) is 3498 gulden. Daardoor wordt de be- lastinvrije som van degene, die het meest verdient derhalve 7748 plus 3498 gulden is totaal 11.246 gulden. Vorig jaar werd die voetoverhe veling in n keer verrekend, hal verwege het jaar. Men betaalde dus in de eerste helft van '85 teveel loonbelasting die achter af terug werd betaald, terwijl die over het tweede halfjaar vooraf werd terug betaald. Nu is er de mogelijkheid om met de voe toverheveling maandelijks reke ning te houden. Dat voetoverhe- velingsbedr wordt door de in specteur bij beschikking be paald, men moet er bij de in specties een aanvraagformulier voor halen. De werkgever kan er daarna bij de maandelijkse loonbetaling rekening mee hou den. Zoals gezegd: de verruimde regeling voor voetoverheveling geldt niet voor tweeverdieners met kinderen beneden de 12 jaar: die krijgen inplaats daar van een aanvullende arbeids toeslag elk van 787 gulden, waarmee dus de belastingvrije som verhoogd wordt tot 7748 plus 787 is 8535 gulden. Nog wat kleingoed. Als een werkgever de telefoon van een werknemer volledig ver goed, moet die werknemer 20 gulden per maand tot zijn of haar loon rekenen. Als er iets voor priv-gebruik wordt be taald, mag dat van die 240 gul den per jaar worden afgetrok ken tot maximaal 240 gulden. Door de werkgever verstrekte dienstkleding als uniformen en witte jassen is vrij van belas ting; er hoeft niets meer tot het loon te worden gerekend. Als er een vergoeding voor wordt be taald, stelt de inspectie de waar de van de kleding op datzelfde bedrag. Zodat er niets af te trekken of bij te tellen is. KEES CIJSOUW Galerie Mokum (Amsterdam) is tot en met 2 maart te gast in het Markiezenhof (Bergen op Zoom). De in de twintig jaren opgebouwde galeriecollectie heeft betrekking op de Neder landse realistische kunst van deze tijd. Opening zaterdag 11 januari, 15 uur (dagelijks 14-17 uur, behalve op maandag). Vanaf morgen - zaterdag - t/m 8 maart 1986 wordt in het BKR-centrum Balans 17 te Middelburg een tentoonstel ling gehouden waaraan 17 Zeeuwse kunstenaars deelne men. Aanleiding tot deze ten toonstelling is de nieuwe WVC-activiteit 'Jongeren spaarregeling met inlegpre- mie'. Deelnemende kunstenaars zijn: Kees de Valk, Richard Beek, Ben Sleeuwenhoek, Kees van Gilst, Elsa Westland, Teja van Hoften, Marinus van Dijke, Eric Roest, Jeltje Rats- De Europese industrie heeft bij de produktie van videorecorders aardig de boot gemist. Jammer maar helaas. Philips, toch ook een gigant van betekenis heeft met met de 'Europese' norm van het V-2000 systeem niet gehaald, en is daarom ook overgeschakeld op VHS. Zelfs Sony ziet langzamerhand zijn marktaandeel in Beta-recorders zakken en schakelt daarom over op de futuristische 8 mm-video. Je zou dat een vlucht naar voren kunnen noemen. Het Japanse VHS-systeem is vrijwel tot wereldnorm gebombardeerd door de consumenten met name door de overvloed aan voorbespeelde banden. Heel wat Europese fabrikanten, die afwachtend hadden gereageerd, stond op een gegeven moment niets anders te doen dan grote aantallen Japanse VHS-toestellen in te kopen en onder eigen naam hier op de markt te brengen. Dat zinde met name twee Duitse fabrikanten eigenlijk al helemaal niet. Hoewel de stroom van VHS-recorders vanuit het Verre Oosten blijft aanzwellen - tegen steeds lagere prijzen - leek de tijd rijp voor weer een Europees, geavanceerd produkt. Natuurlijk wel volgens de VHS-norm, maar dan met daarin echt de laatste snufjes. En dat moest mogelijk zijn. En daarom staken ITT en Blaupunkt de koppen bij elkaar. Tenslotte: ook Digivision-TV van ITT kreeg vorig jaar op de IFA, de Internationale Funkaustellung in Berlijn, een goede ontvangst in wijde kring. Dezelfde digitale techniek, die het mogelijk maakte om bij een tv beeld-in-een-beeld te projecteren, zou ook de recorder een totaal ander aanzien kunnen geven. Dit jaar komt het produkt van ITT alvast in Nederland op de markt: een videorecorder, ongekend klein van afmetingen en vol nieuwe elektronische trucjes. Toch is het apparaatje buitengewoon makkelijk te bedienen. De digitale techniek heeft weliswaar allerlei nieuwe zaken aan de recorder toegevoegd, maar desondanks het bedieningsgemak verhoogd. Immers nog vers in het geheugen liggen de Japanse produkten met oneindig veel priegelige knopjes, die niemand weet te bedienen. De recorder heet de DIGI-control. Eerst iets over de ontwikkeling: DIGI-control is een gezamenlijke ontwikkeling van twee Duitse reuzen. Van Blaupunkt-Werke in Hildesheim en de Standard Eiektrik Lorenz (SEL), onderdeel van ITT in Stuttgart. Drie verschillende recorders komen er. wat vormgeving, uitvoering en uitrusting betreft verschillend. Zij worden onder merknamen Blaupunkt. Greatz en ITT dit jaar op de markt gebracht. Er zijn door beide ontwikkelingslaboratoria veel patenten aangevraagd op dit volbloed Europese produkt. De DIGI-control van ITT, die nu verkrijgbaar is, blijkt opvallend klein. Hij is maar 9,9, zeg 10 cm hoog, 40 cm breed en slechts 32,5 cm diep. Het vernuft dat daarin is ondergebracht, is onevenredig groot voor die afmetingen. In de eerste plaats gaat het om een recorder met stereogeluid, voorzien van een automatische ruisonderdrukker. Daarbij hoort ook een aansluiting voor de Hifi-installatie. Het geluidsdeel heeft namelijk Hifi-specificaties volgens DIN (Duitse Industrie Norm). Het geluidsdeel is omschakelbaar wat betreft stereo- of tweekanaalsweergave (Engelse films met Duitse nasynchronisatie). De tuner - het ontvangstdeel - heeft niet minder dan 39 voorkeuzekanalen. Ook de zogenaamde Oscar-kanalen, De DIGI-controlrecorder heeft een ingebouwde, computergestuurde schakeling om zes programma's vooruit te programmeren. Men kan 11 maanden (bij de meeste recorders zijn het 11-14 dagen...) vooruit programmeren, terwijl als de stroom uitvalt alle kennis toch niet verloren gaat. De Het nieuwe apparaat is geschikt voor het Franse en Oostduitse Secam-kleurensysteem. Voorbereid is ook het VPS-systeem, het in Duitsland regelmatig gebruikte Video Programming System. Deze Blaupunkt-vinding wordt bij de ITT-fabrieken als een gereserveerd voor satelliet-ontvangst. Er zijn twee afzonderlijke kanalen voor een Audio-Visuele koppeling (AV). Dit is een nieuwe manier om tv's of andere randapparaten aan te sluiten, met minder kwaliteitsverlies. Een videocamera of beeldplatenspeler bijvoorbeeld of een twee videorecorder waarvan men wil kopiëren. Veelal gebruikt men daarvoor de zogenaamde Scart-aansluiting, die ook voorhanden is. Het kleine apparaat is uiteraard op afstand te bedienen. Grappig is dat de afstandsbediening tevens dienst kan doen voor de bijbehorende tv. Het beeld is digitaal bewerkt. Een stilstaand beeld is absoluut trillingsvrij. Voor optimale beeldscherpte gebruikte men de 'Digital Contour Processing', een stukje computertechniek aangewend om langs de randen van afbeeldingen op het scherm een betere contrastovergang te krijgen. programmering blijft op zijn minst vier weken bewaard als de stroom uitvalt. Heel bijzonder is de aanduiding op het display hoeveel van een band al bespeeld is (in gewone uren en minuten). Een druk op de knop en men weet hoeveel tijd er nog resteert om op te nemen, ook in uren en minuten. De bandlengte wordt automatisch herkend door de recorder, met uitzondering van de nieuwe vieruursband, die van een speciale sticker voorzien dient te worden. module aangeleverd. Hij maakt het mogelijk om - wanneer het tv-programma uitloopt - toch precies op tijd in te schakelen bij het juiste programma en zodoende band te sparen. Ondanks alle extra's is de bediening zeer simpel. Stap voor stap loopt men door een programma. Een ingewikkelde gebruiksaanwijzing is overbodig, al wordt een goede, Nederlandse handleiding meegeleverd. Hij kan in de kast blijven omdat de conversatie met DIGI-controlrecorder zich in een heldere dialoog voltrekt. Het vooruit-programmeren, waar zoveel mensen, vooral ouderen, vaak tegen opzien, is na een keer kennis gemaakt te hebben met de simpele knoppendrukkerij letterlijk kinderspel. Zo is de aan/uit-knop op het apparaat vervallen. Hij start geprogrammeerd met opnemen of start zodra een knop wordt ingedrukt of de afstandsbediening wordt gebruikt. Ook is het voldoende om een cassette in het apparaat te schuiven. Hij wordt dan ook uit zijn 'sluimer' gewekt. Veel functies kunnen met twee knoppen, de plus- of min-knop worden beïnvloed. Een kanaal omhoog of omlaag, een stuk vooruit of terug in de tijd, snelspoelen naar een voorafbepaalde plaats. Er is ook een GOTO-functie met een gewone tijdsaanduiding. Bij het plaatsen van een cassette die niet teruggespoeld is weet de recorder vrijwel meteen waar men zich op de band bevindt. De bandloopfuncties zijn dienovereenkomstig computer-gestuurd. Het aanlopen en afremmen van de band geschiedt geleidelijk, waardoor minder slijtage aan de cassette ontstaat. De teller verloopt niet. Het is mogelijk om precies daar te stoppen waar men gebleven was. Het apparaat heeft tenslotte ook een kinderslot om te voorkomen dat het gebruikt wordt op een manier die men niet wenst en een ingebowud testbeeld. De door Blaupunt ontwikkelde schakeling, met name het hoogfrequent deel, de sturing en bediening en de VPS-decoder worden in Hildesheim gemaakt en aangeleverd bij de SEL/ITT fabrieken in Bochum. Daar wordt de overige elektronica zoals de loopwerksturing en de gehele signaalverwerking vervaardigd. Montage, afregeling en eindcontrole van deze werkelijk Europese videorecorder vinden eveneens in Bochum plaats, waar moderne produktie-installaties voorhanden zijn. HUGO VAN DER HEEM Lidy Hoewaer, object li» Ètfi v Sonja Besselink, plexiglasobject

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 44