subaru coupé ibiza playa journaal hulppas verzekering tegen reparatiestroppen ford komt met iets aparts snelle band van michelin auto PZC/ vrijdagkrant 5 remmen VRIJDAG 24 JANUARI 1986 De Seat Ibiza Playa. Subaru heeft dinsdag op de Autosalon in Brussel haar nieuwe Coupé-modellen ge presenteerd, die gebaseerd zijn op de L-serie Sedan en Stationwagen-modellen. Het zijn er vier. Deze Subaru Cou- pé's zijn leverbaar met drie verschillende motoren, voor- wiel- of vierwielaandrijving en zowel met handgeschakel- de vijfversnellingsbak als met automaat. Na het succes van de Subaru Sedan, die ruim een jaar gele den op de markt kwam, be sloot de fabrikant ook een tweedeurscoupé-model op ba sis van dezelfde mechanische componenten uit te brengen. Het onderstel en de techniek zijn in grote lijnen vergelijk baar. Het carrosserie en inte rieur zijn volledig anders. Het accent bij deze coupé-serie ligt op sportiviteit en comfort. De binnenruimte is royaal en de uitrusting is weelderig. Sporti viteit wordt gegarandeerd door krachtige motoren en de vierwielaandrijving. De vier uitvoeringen van de Subaru Coupé zijn de 1.6 GL (vijfversnellingsbak), de 1.8 GT (vijfversnellingsbak), de 1.8 Turbo WD (vijfbak, vier wielaandrijving) en de 1.8 Tur bo WD Automaat (vierwiel aandrijving). Er is speciale aandacht be steed aan de verbetering van de luchtweerstandscoëfficiënt. De Subaru-modellen hebben een bijzondere lage Cw-waar- de van 0,32. Deze werd onder meer bereikt door een grotere spoiler onder de bumper, een geringere hoogte van de auto en een vlakker geplaatste' voorruit. De levering van de nieuwe coupé-modellen begint in Ne derland in april. Nibhart Car BV, de importeur van Seat, begint dinsdag met de levering van een nieuw model Ibiza, onder de naam Seat Ibiza Playa. Dit model zal goedkoper zijn dan de tot dusverre bekende typen met de 1,2 en 1,5 benzinemotor Systeem Porche en de 1,7 liter dieselmotor. De Seat Ibiza Playa is gebaseerd op het mo del Ibiza 900 J, dat al enige maanden op de markt is. De 900 J is uitgerust met een motor met een inhoud van ruim 0,9 liter. Vanaf hét model jaar '86 wordt dit model met een vijfversnellingsbak gele verd. En dit komt zowel de prestaties als het verbruik en de geluidsproduktie bij kruis snelheid op de grote weg ten goede. Nibhart Car wil met de toevoe ging van het zogenaamde 'Playa-pakket' vooral de jeug dige kopers trekken. De ex tra's zijn een wis-wasinstalla- tie op de achterruit, hoofd steunen, achterruitverwar ming, een intervalschakelaar op de ruitewisser en een Playa- stripping in een kleur, die past bij het rood, wit of zwart, waar in de Ibiza Playa wordt gele verd. De standaarduitrusting van de auto bevat onder meer slaapstoelen, handschoen kastje in het dashboard, hand grepen in het dak, tapijt, rem- bekrachtiging, automatische rolgordels, gelaagd glas, halo geen koplampem en anti-ver blindingsachteruitkijkspiegel. Het Playa-pakket wordt voor lopig niet extra berekend en wordt dan ook op de markt gebracht voor dezelfde prijs als Ibiza 900 J. Snelle hulpverlening aan bij ongelukken gewond geraakte automobilisten is met ingang van dit jaar een stuk eenvou diger geworden. Tot nu toe moesten vaak niet aanwezige, maar wel zeer noodzakelijke gegevens vaak 'bijeenge sprokkeld' worden. De NBvA, de organisatie van professionele assurantietus senpersonen, en het Neder landse Rode Kruis hebben om aan deze ongewenste si tuatie een einde te maken een hulpverleningspas voor de weg ontwikkeld. De bedoeling is dat de pas, die ook wel 'A-cross' wordt genoemd, alle noodzakelijke medische en verzekeringsgegevens. maar ook personalia en pasfoto van de automobilist bevat. Daar door kunnen politie en medi sche hulpverleners sneller handelen. De pas wordt door middel van een plastic hoesje (zoals deel 3 van het kenteken bewijs) achter de voorruit be vestigd. Zo kan elk tijdverlies na een ongeluk drastisch wor den beperkt. De pas wordt door de NBvA-kantoren gratis verstrekt. De hulpverleningspas wordt in een zelfklevend plastic hoesje achter de voorruit geplakt. De Subaru Coupé 1.6 GL. cuore en alto interessante dubbeltest lord Taurus. Met het embleem tussen de koplampen, maar verder totaal anders dan de Scorpio, is te koop vanaf 72.223,-. Dat het in Amerika altijd in het groot gaat mag weer eens blijken uit het bedrag dat Ford investeerde om de Sable en de Taurus te ontwikkelen. Liefst tien miljard gulden werd er in dit vijfjarige project ge stoken en met succes. Want de reactie van concurrent General Motors is in ieder geval: „They send us back to the drawing- table". Dat betekent zoveel als: we kunnen ons werk overdoen. Maar dat houdt een achter stand van twee jaar op z'n minst in en dan heeft Ford intussen al behoorlijk ver kocht. Zeker als je kijkt naar de aanloopcijfers die nu al in de richting van de 100.000 stuks gaan. De Sable en Taurus zijn haast on-Amerikaanse auto's gewor den, zoveel is er aan de stroom lijn verbeterd. Er staat echt een heel ander type auto. dat door de Amerikanen hogelijk wordt gewaardeerd. Met name de sta tionwagon (verkopen 35 pro cent) is een goed voorbeeld van hoe een dergelijk afgeleid type er uit behoort te zien. Hier in Europa is de belangstelling voor de Amerikanen behoorlijk ver slapt sinds de dollarkoers een vlucht nam. Niettemin is impor teur Hessing gewoon doorge gaan met leveren, terwijl andere landen er geen brood meer in zagen. Oogst van die inzet is nu een Europese primeur; welis waar gaat het om auto's in de dure prijsklasse van 70 tot 80 mille, maar ze kunnen de verge lijking makkelijk aan. Een „ka le" Audi, Rekord, Volvo, Jaguar of Mercedes doet qua prijsstel ling niet onder voor deze auto's. De Mercury Sable kon tijdens een kort proefritje even laten zien wat er allemaal „aan boord" was. Alleen metallic-lak en een elektrisch te stellen an tenne waren extra's. Zaken als vijfvoudig elektrisch te stellen stoelen, airco, centrale deurver grendeling, automatische trans missie, warmtewerend glas. elektrisch te stellen ramen en buitenspiegels zitten er onder meer voor de prijs van f 77.652 allemaal in. De zescilinder-3.0- litermotor drijft de voorwielen aan en is in staat om een gemid delde van 1:11 te halen. Verge lijk dat eens met de jaren '60, toen het nog 1:4 was. Iemand die zegt: wat lijkt die Taurus op de Scorpio, gaat alleen op de buitenkant af en heeft dan nóg geen gelijk. Wat wel gemist wordt in deze Amerikaanse versies is de stan daard-ABS-uitrusting. Voor het overige is het een zeer volledige auto die niet meer dat slee achtige heeft van de voorgan gers Mercury Marquis en Ford LTD. Bij General Motors kun nen een paar ontwerp-inge- nieurs zich nog eens stevig ach ter de oren krabben, om vervol gens de GM 10 te gaan restylen. Een woordvoerder stelde onom wonden vast: „They got us at that point". Hessing kon nog niet zeggen hoeveel er dit jaar verkocht gaan worden in ons land. Maar gezien de voorsprong van de primeur zal er tot ver over de grenzen geëxporteerd gaan worden. Want iets aparts kun nen kopen is in deze prijsklasse misschien wel snobistisch, maar toch leuk om te kunnen doen. Daihatsu Cuore 850 TX. Het is aardig om te zien dat Japanse auto's soms als twee druppels water op elkaar lijken. Zeker als daaraan ver schillende prijskaartjes hangen en wel dusdanig verschillend, dat het interessant werd om ditmaal een dubbeltest te bren gen. Het gaat om de Daihatsu Cuore 850 TX en de Suzuki Alto GL, beide driedeurs auto's. Laten we meteen even de prijs van elk model noemen: de Cuo re kost 13.999 en de Alto komt op 11.995. Dat is dus ruim 2 mille prijsverschil voor op zich identieke modellen. Maar er is al wel een verschil dat direct opvalt en dat is de standaard 5-bak die in de TX-modellen zit van de Cuore. Kijken we naar een 4-bak, die in de TC-versies is gemonteerd, dan is het prijsver schil nog ruim duizend gulden in het voordeel van de Alto. Wat heeft de Cuore nog meer dat de Alto moet missen? Een piepklein hoedenplankje, een ruitenwisser met sproeier op de achterruit, die zonodig continu in bedrijf kan zijn door de tui- melschakelaar om te zetten; een deelbare achterbank en een dagteller. Tot zover het direct merkbare. Dan wordt het dus tijd om met beide min of meer de vergelijking aan te gaan. Smaken over vormgeving kun nen verschillen, toch valt on miskenbaar de Alto de eer te beurt om als 'moeders mooiste' uit de bus te komen. Vooral de botweg afgehakte achterkant van de Cuore geeft aan deze auto een lelijke lijn mee. Kwa frontje doen ze het beide goed, de Cuore is ditmaal iets in de winst door de wat vloeiender lijn en de fraaiere koplampen en grille. Zij-aanzicht is van het tweetal vrijwel identiek; de C- stijl vah de Cuore is vanzelfspre kend rechtopstaand en biedt daardoor wat meer zithoogte voor langere mensen achterin. Wat afmetingen betreft is er alleen een verschil in lengte: Alto 330 cm en Cuore 319,5 cm, breedte is 140 en hoogte 141 cm en dat is duidelijk een zeer compacte maatvoering. Wie uit is op vlot en redelijk comfortabel vervoer kan met deze autootjes best toe. Niet al te hoge eisen stellen aan het zitcomfort en voor wat betreft de Alto wat rustiger aan rijden, anders neemt het geluid teveel toe. Voor het overige geen din gen die écht tegenvallen. De instap is door de royale Onder de naam MXX heeft Michelin een serie banden uitgebracht die hun kwali teiten in de race- en rallye wedstrijden hebben bewe zen. Voor auto's met een vermogen van meer dan 200 pk is de MXX zeker ge schikt. Audi Quattro Sport is voor de homologatie uit gerust met dit soort band. Daarnaast is de Mercedes AMG met het model 300E van 5,4 liter met een vermo gen van 340 pk, ook overge gaan op deze Michelin-band. Met voorop de maat 215/45 VR 17 en achter 235/40 VR 17 (ziet u al dat rubber voor u?) kan deze Duitse knul meer dan 300 km p.u. halen. Niet iets om even het weekend boodschappen mee te doen, is tamelijk zwaar sturen in die parkeerhaventjes voor de kruidenier. De MXX-banden zijn voor zien van het meest geavan ceerde materiaal waaronder onder meer een gecombi neerde plooilaag onder het loopvlak van aramidevezels en staal. Er komen van deze Michelins ook types in de handel onder de naam MXV en MXW. De eerste voor snelheden tot ongeveer 230 km p.u. en de tweede kent helemaal nog geen snel heidslimiet... lemmerd zicht op je spulletjes te gunnen. De ophanging van de Cuore wint het met een paar punten alleen al vanwege de modernere aanpak. Beide hebben vóór McPhersons met een stabilisa torstang. De Cuore heeft onaf hankelijke achterwielophan ging met draagarmen, de Alto heeft enkel een starre as met bladveren. Het comfort is nave nant, terwijl het in de bochten een identiek karakter voor het tweetal oplevert. Je zou de Alto wat springeriger kunnen noe men, terwijl de Cuore het gevoel van meer wegvastheid geeft. Het blijkt in deze besneeuwde dagen met de nodige gladheid geen bezwaar voor het dappere duo om goed weg tekomen. Want wat wegen ze ook hele maal? Met een totaal gewicht van 600 kilo en vermogens van ruim 40 pk is het zelfs leuk stoeien in de witte blubber. Remvermogen is bij de Cuore een stuk beter omdat het be krachtigd is, je moet bij de Alto flink trappen. Beide hebben schijfremmen voor. Opbergmo- gelijkheden in het interieur verschillen kwa uitvoering ter wijl het in volume niet zoveel uitmaakt. Alto: afsluitbaar kastje en een vak, op het dash board rechts een uitsparing en nog twee redelijk vlakke plaat7 sen. Cuore: een grote afleg- plank met verdeling en open vlak daaronder. Zicht rondom is prima en daar om gaat het parkeren in de meest nauwe gaatjes altijd met gemak, omdat het goed gemar keerde auto's zijn. De Alto en de Cuore missen allebei een anti- verblindingsstand op de mid- denspiegel, dat is verkeerde be zuiniging. Op de TX-uitvoering heeft de Daihatsu nog een extra buitenspiegel, de Alto niet. Die mist eveneens de achterruitwis- ser, maar kan daar ook wel buiten, omdat die ruit geen last heeft van snel dichtslaan, het geheel overziend kunnen we stellen dat de Cuore er het best vanaf komt. In de TS-versie mist die alleen de achterruitwis- ser, want de 5-bak is niet echt onontbeerlijk. Dan zitten we op een prijs van 12.999 en voor de Alto GL op 11.995. Die ruim duizend gulden meerprijs komt in comfort en ruimte zeker tot zijn recht. De Alto heeft als voordeel dat hij voor 1800 ex tra een automaat in de GL- versies biedt, iets dat met name het damespubliek zal aanspre ken. SIEM LEEUWENKAMP De Michelin MXX die o.m. standaard onder het rallykanon Audi Quattro Sport zit. Iedereen die een met moeite uit het gezinsbudget gefinan cierde auto (vaak een occasion) rijdt, gaat met schrik en beven naar de garage als er in het binnenste van het mechaniek iets kapot gaat. De reparatie kan, vooral als er een onderdeel vervangen moet worden, stevig in de papieren lopen. Soms zelfs onbetaalbaar. Tegen zulke onverwachte hoge reparatiekosten kun je je echter verzekeren. Dat kost een vaste jaarpremie, die je bij de zogehe ten 'vaste kosten' moet optellen maar die terugverdiend wordt als er iets aan de transmissie, de cardanas, de versnellingsbak, koppeling of andere dure onder delen van het technische auto- hart mankeert. Als je dat zelf moet bekostigen kan de garage rekening van honderden tot zelfs enkele duizenden guldens oplopen, voor vervangingson derdelen en arbeidsloon. Een toenemend aantal autohandela ren, ook de serieuze dealers in gebruikte wagens, biedt de ko per zo'n autoreparatieverzeke- ring als 'extra accessoire' aan. Je hebt dan voor een bepaalde periode, variërend van 9 tot 24 maanden, het veilige gevoel dat een onverwachte technische storing geen pijnlijk gat in de portemonnee slaat. De autore- paratieverzekering (ARV) is niet gebonden aan de kilometerleef tijd van de auto en ook het aantal gereden kilometers le vert geen beperkingen op. Het uit te keren bedrag is, afhanke lijk van de gekozen verzeke- ringsvorm, aan een bepaald ma ximum gebonden, maar gedu rende de verzekeringstermijn worden alle reparaties die bin nen de polis vallen vergoed, al zouden het er per jaar drie of zelfs meer zijn. deuren goed en ook voor dege nen die achterin plaats moeten nemen is het geen probleem. De rugleuningen vallen goed ver naar voren en de rolgordels zit ten niet in de weg. Moeten we een oordeel uitspreken over de stoelen dan krijgt de Cuore een iets grotere plus. Vooral het beter geprofileerde zitvlakge deelte is aangenamer. Been ruimte achter het stuur houdt in de auto's niet over, je zit met een lang lichaam echt een beetje ingepakt. Bij de Cuore komt daar nog een nadeel bij: door de grillig inspringende wielkasten en uiteraard de 11 cm kortere koets, staat de lin kervoet vaak ongelukkig. In de Alto is het wat dat betreft een stuk aangenamer. Zicht op het dashboard is bij deze Japanners goed voor zover het de belangrijke meters als temperatuur van het koelwater en de snelheid en de diverse waarschuwingslichtjes betreft. Handles en knopjes voor diver se doeleinden zitten nogal ver stopt achter het twee-(Alto) of driespakige (Cuore) stuur. Bij de Cuore is het echt lastig om dat knopjes voor achterruitver warming, mistachterlicht en wis/wasser achterruit dicht bij elkaar zitten en bovendien heel klein zijn uitgevoerd. De Alto heeft een verwarmings ventilatiesysteem dat als een blok naast de meters zit. Twee grote draaiknoppen voor rich ting en temperatuur en een schuifknop voor de 3-snelheden aanjager. In de Cuore gaat het? op de geëigende wijze met 2- schuifregelaars en een 2-snelhe- den aanjager. Beide hebben ook een knop om de kwade walmen van buiten te weren, als je bij voorbeeld achter een dieselende bus of vrachtwagen staat. Schakelen gaat met de 4- of ,5-bak goed en door het relatief beperkte vermogen valt het des ondanks nog heel erg mee met het op toeren houden. Derhalve is veelvuldig schakelen geen echte noodzaak om een beetje bij te blijven. Het is zelfs moge lijk om een behoorlijk laag toe rental aan te houden in de vier de versnelling en van daaruit zonder horten of stoten de top weer te halen. Die topsnelheid is nog heel behoorlijk voor het tweetal: ruim 130 km/h. Maar zoals gezegd voor de Alto kan omwille van de geluidsproduk tie beter wat rustiger gekoersd worden. Die rust zal in beide auto's ook leiden tot een gering benzineverbruik. ii. onze testperiodes kwamen we uit op een gemiddelde van 1 op 13 voor de Cuore en 1 op 14 voor de Alto, maar daar dient bij aangetekend te worden dat in deze koude dagen de choke langdurig uitmoest. Verder is er over lange einden soms flink aangetrokken, zodat een ver bruik van 1 op 16 goed mogelijk is. Wie het héél rustig aandoet kan zelfs bij snelheden rond de 90-100 km/h 1 op 20 scoren. Dan komen we zonder meer terecht bij het gebruiksgemak van deze auto's. En dat is veelal werk op de korte afstand: bood schappen, kinderen halen, be zoekjes in de buurt en af en toe een wat verder weggelegen uit je. Daarmee is ook het verbruik enigszins in verband te brengen. Zodat het wat curieus aandoet om in de folder te melden 1 op 25 bij 90 km/h constant voor de Cuore en 1 op 20 voor de Alto. Dat komt in de praktijk van dit type vervoer bijster weinig voor. De neerklapbare bank is bij een omvang van een paar koffers die vervoerd moeten worden al gauw een uitkomst. Is die bank ook nog deelbaar dan vindt een derde passagier nog plaats, zo als dat het geval is in de Cuore. Bij de Alto is de bank nog in 3-standen te stellen. De bagage ruimte zelf is niet groot in deze auto's en in de Alto wordt een hoedenplank gemist. Niet zo zeer voor hoeden, maar om grijpgrage figuren geen onbe- Suzuki Alto GL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 43