subaru coupé
ibiza playa
journaal
hulppas
verzekering tegen
reparatiestroppen
ford komt met iets aparts
snelle band
van michelin
auto
PZC/ vrijdagkrant 5
remmen
VRIJDAG 24 JANUARI 1986
De Seat Ibiza Playa.
Subaru heeft dinsdag op de
Autosalon in Brussel haar
nieuwe Coupé-modellen ge
presenteerd, die gebaseerd
zijn op de L-serie Sedan en
Stationwagen-modellen. Het
zijn er vier. Deze Subaru Cou-
pé's zijn leverbaar met drie
verschillende motoren, voor-
wiel- of vierwielaandrijving
en zowel met handgeschakel-
de vijfversnellingsbak als
met automaat.
Na het succes van de Subaru
Sedan, die ruim een jaar gele
den op de markt kwam, be
sloot de fabrikant ook een
tweedeurscoupé-model op ba
sis van dezelfde mechanische
componenten uit te brengen.
Het onderstel en de techniek
zijn in grote lijnen vergelijk
baar. Het carrosserie en inte
rieur zijn volledig anders. Het
accent bij deze coupé-serie ligt
op sportiviteit en comfort. De
binnenruimte is royaal en de
uitrusting is weelderig. Sporti
viteit wordt gegarandeerd
door krachtige motoren en de
vierwielaandrijving.
De vier uitvoeringen van de
Subaru Coupé zijn de 1.6 GL
(vijfversnellingsbak), de 1.8
GT (vijfversnellingsbak), de
1.8 Turbo WD (vijfbak, vier
wielaandrijving) en de 1.8 Tur
bo WD Automaat (vierwiel
aandrijving).
Er is speciale aandacht be
steed aan de verbetering van
de luchtweerstandscoëfficiënt.
De Subaru-modellen hebben
een bijzondere lage Cw-waar-
de van 0,32. Deze werd onder
meer bereikt door een grotere
spoiler onder de bumper, een
geringere hoogte van de auto
en een vlakker geplaatste'
voorruit.
De levering van de nieuwe
coupé-modellen begint in Ne
derland in april.
Nibhart Car BV, de importeur
van Seat, begint dinsdag met
de levering van een nieuw
model Ibiza, onder de naam
Seat Ibiza Playa. Dit model
zal goedkoper zijn dan de tot
dusverre bekende typen met
de 1,2 en 1,5 benzinemotor
Systeem Porche en de 1,7 liter
dieselmotor. De Seat Ibiza
Playa is gebaseerd op het mo
del Ibiza 900 J, dat al enige
maanden op de markt is.
De 900 J is uitgerust met een
motor met een inhoud van
ruim 0,9 liter. Vanaf hét model
jaar '86 wordt dit model met
een vijfversnellingsbak gele
verd. En dit komt zowel de
prestaties als het verbruik en
de geluidsproduktie bij kruis
snelheid op de grote weg ten
goede.
Nibhart Car wil met de toevoe
ging van het zogenaamde
'Playa-pakket' vooral de jeug
dige kopers trekken. De ex
tra's zijn een wis-wasinstalla-
tie op de achterruit, hoofd
steunen, achterruitverwar
ming, een intervalschakelaar
op de ruitewisser en een Playa-
stripping in een kleur, die past
bij het rood, wit of zwart, waar
in de Ibiza Playa wordt gele
verd. De standaarduitrusting
van de auto bevat onder meer
slaapstoelen, handschoen
kastje in het dashboard, hand
grepen in het dak, tapijt, rem-
bekrachtiging, automatische
rolgordels, gelaagd glas, halo
geen koplampem en anti-ver
blindingsachteruitkijkspiegel.
Het Playa-pakket wordt voor
lopig niet extra berekend en
wordt dan ook op de markt
gebracht voor dezelfde prijs
als Ibiza 900 J.
Snelle hulpverlening aan bij
ongelukken gewond geraakte
automobilisten is met ingang
van dit jaar een stuk eenvou
diger geworden. Tot nu toe
moesten vaak niet aanwezige,
maar wel zeer noodzakelijke
gegevens vaak 'bijeenge
sprokkeld' worden.
De NBvA, de organisatie van
professionele assurantietus
senpersonen, en het Neder
landse Rode Kruis hebben
om aan deze ongewenste si
tuatie een einde te maken
een hulpverleningspas voor de
weg ontwikkeld. De bedoeling
is dat de pas, die ook wel
'A-cross' wordt genoemd, alle
noodzakelijke medische en
verzekeringsgegevens. maar
ook personalia en pasfoto van
de automobilist bevat. Daar
door kunnen politie en medi
sche hulpverleners sneller
handelen. De pas wordt door
middel van een plastic hoesje
(zoals deel 3 van het kenteken
bewijs) achter de voorruit be
vestigd. Zo kan elk tijdverlies
na een ongeluk drastisch wor
den beperkt. De pas wordt
door de NBvA-kantoren gratis
verstrekt.
De hulpverleningspas wordt in een zelfklevend plastic hoesje
achter de voorruit geplakt.
De Subaru Coupé 1.6 GL.
cuore en alto
interessante
dubbeltest
lord Taurus. Met het embleem tussen de koplampen, maar verder
totaal anders dan de Scorpio, is te koop vanaf 72.223,-.
Dat het in Amerika altijd in
het groot gaat mag weer
eens blijken uit het bedrag dat
Ford investeerde om de Sable
en de Taurus te ontwikkelen.
Liefst tien miljard gulden werd
er in dit vijfjarige project ge
stoken en met succes. Want de
reactie van concurrent General
Motors is in ieder geval: „They
send us back to the drawing-
table". Dat betekent zoveel als:
we kunnen ons werk overdoen.
Maar dat houdt een achter
stand van twee jaar op z'n
minst in en dan heeft Ford
intussen al behoorlijk ver
kocht. Zeker als je kijkt naar de
aanloopcijfers die nu al in de
richting van de 100.000 stuks
gaan.
De Sable en Taurus zijn haast
on-Amerikaanse auto's gewor
den, zoveel is er aan de stroom
lijn verbeterd. Er staat echt een
heel ander type auto. dat door
de Amerikanen hogelijk wordt
gewaardeerd. Met name de sta
tionwagon (verkopen 35 pro
cent) is een goed voorbeeld van
hoe een dergelijk afgeleid type
er uit behoort te zien. Hier in
Europa is de belangstelling voor
de Amerikanen behoorlijk ver
slapt sinds de dollarkoers een
vlucht nam. Niettemin is impor
teur Hessing gewoon doorge
gaan met leveren, terwijl andere
landen er geen brood meer in
zagen. Oogst van die inzet is nu
een Europese primeur; welis
waar gaat het om auto's in de
dure prijsklasse van 70 tot 80
mille, maar ze kunnen de verge
lijking makkelijk aan. Een „ka
le" Audi, Rekord, Volvo, Jaguar
of Mercedes doet qua prijsstel
ling niet onder voor deze auto's.
De Mercury Sable kon tijdens
een kort proefritje even laten
zien wat er allemaal „aan
boord" was. Alleen metallic-lak
en een elektrisch te stellen an
tenne waren extra's. Zaken als
vijfvoudig elektrisch te stellen
stoelen, airco, centrale deurver
grendeling, automatische trans
missie, warmtewerend glas.
elektrisch te stellen ramen en
buitenspiegels zitten er onder
meer voor de prijs van f 77.652
allemaal in. De zescilinder-3.0-
litermotor drijft de voorwielen
aan en is in staat om een gemid
delde van 1:11 te halen. Verge
lijk dat eens met de jaren '60,
toen het nog 1:4 was. Iemand
die zegt: wat lijkt die Taurus op
de Scorpio, gaat alleen op de
buitenkant af en heeft dan nóg
geen gelijk.
Wat wel gemist wordt in deze
Amerikaanse versies is de stan
daard-ABS-uitrusting. Voor het
overige is het een zeer volledige
auto die niet meer dat slee
achtige heeft van de voorgan
gers Mercury Marquis en Ford
LTD. Bij General Motors kun
nen een paar ontwerp-inge-
nieurs zich nog eens stevig ach
ter de oren krabben, om vervol
gens de GM 10 te gaan restylen.
Een woordvoerder stelde onom
wonden vast: „They got us at
that point".
Hessing kon nog niet zeggen
hoeveel er dit jaar verkocht
gaan worden in ons land. Maar
gezien de voorsprong van de
primeur zal er tot ver over de
grenzen geëxporteerd gaan
worden. Want iets aparts kun
nen kopen is in deze prijsklasse
misschien wel snobistisch,
maar toch leuk om te kunnen
doen.
Daihatsu Cuore 850 TX.
Het is aardig om te zien dat
Japanse auto's soms als
twee druppels water op elkaar
lijken. Zeker als daaraan ver
schillende prijskaartjes hangen
en wel dusdanig verschillend,
dat het interessant werd om
ditmaal een dubbeltest te bren
gen. Het gaat om de Daihatsu
Cuore 850 TX en de Suzuki Alto
GL, beide driedeurs auto's.
Laten we meteen even de prijs
van elk model noemen: de Cuo
re kost 13.999 en de Alto komt
op 11.995. Dat is dus ruim 2
mille prijsverschil voor op zich
identieke modellen. Maar er is
al wel een verschil dat direct
opvalt en dat is de standaard
5-bak die in de TX-modellen zit
van de Cuore. Kijken we naar
een 4-bak, die in de TC-versies is
gemonteerd, dan is het prijsver
schil nog ruim duizend gulden
in het voordeel van de Alto.
Wat heeft de Cuore nog meer
dat de Alto moet missen? Een
piepklein hoedenplankje, een
ruitenwisser met sproeier op de
achterruit, die zonodig continu
in bedrijf kan zijn door de tui-
melschakelaar om te zetten; een
deelbare achterbank en een
dagteller. Tot zover het direct
merkbare. Dan wordt het dus
tijd om met beide min of meer
de vergelijking aan te gaan.
Smaken over vormgeving kun
nen verschillen, toch valt on
miskenbaar de Alto de eer te
beurt om als 'moeders mooiste'
uit de bus te komen. Vooral de
botweg afgehakte achterkant
van de Cuore geeft aan deze
auto een lelijke lijn mee. Kwa
frontje doen ze het beide goed,
de Cuore is ditmaal iets in de
winst door de wat vloeiender
lijn en de fraaiere koplampen en
grille. Zij-aanzicht is van het
tweetal vrijwel identiek; de C-
stijl vah de Cuore is vanzelfspre
kend rechtopstaand en biedt
daardoor wat meer zithoogte
voor langere mensen achterin.
Wat afmetingen betreft is er
alleen een verschil in lengte:
Alto 330 cm en Cuore 319,5 cm,
breedte is 140 en hoogte 141 cm
en dat is duidelijk een zeer
compacte maatvoering.
Wie uit is op vlot en redelijk
comfortabel vervoer kan met
deze autootjes best toe. Niet al
te hoge eisen stellen aan het
zitcomfort en voor wat betreft
de Alto wat rustiger aan rijden,
anders neemt het geluid teveel
toe. Voor het overige geen din
gen die écht tegenvallen.
De instap is door de royale
Onder de naam MXX heeft
Michelin een serie banden
uitgebracht die hun kwali
teiten in de race- en rallye
wedstrijden hebben bewe
zen. Voor auto's met een
vermogen van meer dan 200
pk is de MXX zeker ge
schikt. Audi Quattro Sport
is voor de homologatie uit
gerust met dit soort band.
Daarnaast is de Mercedes
AMG met het model 300E
van 5,4 liter met een vermo
gen van 340 pk, ook overge
gaan op deze Michelin-band.
Met voorop de maat 215/45
VR 17 en achter 235/40 VR 17
(ziet u al dat rubber voor u?)
kan deze Duitse knul meer
dan 300 km p.u. halen. Niet
iets om even het weekend
boodschappen mee te doen,
is tamelijk zwaar sturen in
die parkeerhaventjes voor de
kruidenier.
De MXX-banden zijn voor
zien van het meest geavan
ceerde materiaal waaronder
onder meer een gecombi
neerde plooilaag onder het
loopvlak van aramidevezels
en staal. Er komen van deze
Michelins ook types in de
handel onder de naam MXV
en MXW. De eerste voor
snelheden tot ongeveer 230
km p.u. en de tweede kent
helemaal nog geen snel
heidslimiet...
lemmerd zicht op je spulletjes te
gunnen.
De ophanging van de Cuore
wint het met een paar punten
alleen al vanwege de modernere
aanpak. Beide hebben vóór
McPhersons met een stabilisa
torstang. De Cuore heeft onaf
hankelijke achterwielophan
ging met draagarmen, de Alto
heeft enkel een starre as met
bladveren. Het comfort is nave
nant, terwijl het in de bochten
een identiek karakter voor het
tweetal oplevert. Je zou de Alto
wat springeriger kunnen noe
men, terwijl de Cuore het gevoel
van meer wegvastheid geeft.
Het blijkt in deze besneeuwde
dagen met de nodige gladheid
geen bezwaar voor het dappere
duo om goed weg tekomen.
Want wat wegen ze ook hele
maal? Met een totaal gewicht
van 600 kilo en vermogens van
ruim 40 pk is het zelfs leuk
stoeien in de witte blubber.
Remvermogen is bij de Cuore
een stuk beter omdat het be
krachtigd is, je moet bij de Alto
flink trappen. Beide hebben
schijfremmen voor. Opbergmo-
gelijkheden in het interieur
verschillen kwa uitvoering ter
wijl het in volume niet zoveel
uitmaakt. Alto: afsluitbaar
kastje en een vak, op het dash
board rechts een uitsparing en
nog twee redelijk vlakke plaat7
sen. Cuore: een grote afleg-
plank met verdeling en open
vlak daaronder.
Zicht rondom is prima en daar
om gaat het parkeren in de
meest nauwe gaatjes altijd met
gemak, omdat het goed gemar
keerde auto's zijn. De Alto en de
Cuore missen allebei een anti-
verblindingsstand op de mid-
denspiegel, dat is verkeerde be
zuiniging. Op de TX-uitvoering
heeft de Daihatsu nog een extra
buitenspiegel, de Alto niet. Die
mist eveneens de achterruitwis-
ser, maar kan daar ook wel
buiten, omdat die ruit geen last
heeft van snel dichtslaan,
het geheel overziend kunnen we
stellen dat de Cuore er het best
vanaf komt. In de TS-versie
mist die alleen de achterruitwis-
ser, want de 5-bak is niet echt
onontbeerlijk. Dan zitten we op
een prijs van 12.999 en voor de
Alto GL op 11.995. Die ruim
duizend gulden meerprijs komt
in comfort en ruimte zeker tot
zijn recht. De Alto heeft als
voordeel dat hij voor 1800 ex
tra een automaat in de GL-
versies biedt, iets dat met name
het damespubliek zal aanspre
ken.
SIEM LEEUWENKAMP
De Michelin MXX die o.m. standaard onder het rallykanon
Audi Quattro Sport zit.
Iedereen die een met moeite
uit het gezinsbudget gefinan
cierde auto (vaak een occasion)
rijdt, gaat met schrik en beven
naar de garage als er in het
binnenste van het mechaniek
iets kapot gaat. De reparatie
kan, vooral als er een onderdeel
vervangen moet worden, stevig
in de papieren lopen. Soms
zelfs onbetaalbaar.
Tegen zulke onverwachte hoge
reparatiekosten kun je je echter
verzekeren. Dat kost een vaste
jaarpremie, die je bij de zogehe
ten 'vaste kosten' moet optellen
maar die terugverdiend wordt
als er iets aan de transmissie, de
cardanas, de versnellingsbak,
koppeling of andere dure onder
delen van het technische auto-
hart mankeert. Als je dat zelf
moet bekostigen kan de garage
rekening van honderden tot
zelfs enkele duizenden guldens
oplopen, voor vervangingson
derdelen en arbeidsloon. Een
toenemend aantal autohandela
ren, ook de serieuze dealers in
gebruikte wagens, biedt de ko
per zo'n autoreparatieverzeke-
ring als 'extra accessoire' aan.
Je hebt dan voor een bepaalde
periode, variërend van 9 tot 24
maanden, het veilige gevoel dat
een onverwachte technische
storing geen pijnlijk gat in de
portemonnee slaat. De autore-
paratieverzekering (ARV) is niet
gebonden aan de kilometerleef
tijd van de auto en ook het
aantal gereden kilometers le
vert geen beperkingen op. Het
uit te keren bedrag is, afhanke
lijk van de gekozen verzeke-
ringsvorm, aan een bepaald ma
ximum gebonden, maar gedu
rende de verzekeringstermijn
worden alle reparaties die bin
nen de polis vallen vergoed, al
zouden het er per jaar drie of
zelfs meer zijn.
deuren goed en ook voor dege
nen die achterin plaats moeten
nemen is het geen probleem. De
rugleuningen vallen goed ver
naar voren en de rolgordels zit
ten niet in de weg. Moeten we
een oordeel uitspreken over de
stoelen dan krijgt de Cuore een
iets grotere plus. Vooral het
beter geprofileerde zitvlakge
deelte is aangenamer. Been
ruimte achter het stuur houdt in
de auto's niet over, je zit met
een lang lichaam echt een
beetje ingepakt. Bij de Cuore
komt daar nog een nadeel bij:
door de grillig inspringende
wielkasten en uiteraard de 11
cm kortere koets, staat de lin
kervoet vaak ongelukkig. In de
Alto is het wat dat betreft een
stuk aangenamer.
Zicht op het dashboard is bij
deze Japanners goed voor zover
het de belangrijke meters als
temperatuur van het koelwater
en de snelheid en de diverse
waarschuwingslichtjes betreft.
Handles en knopjes voor diver
se doeleinden zitten nogal ver
stopt achter het twee-(Alto) of
driespakige (Cuore) stuur. Bij
de Cuore is het echt lastig om
dat knopjes voor achterruitver
warming, mistachterlicht en
wis/wasser achterruit dicht bij
elkaar zitten en bovendien heel
klein zijn uitgevoerd.
De Alto heeft een verwarmings
ventilatiesysteem dat als een
blok naast de meters zit. Twee
grote draaiknoppen voor rich
ting en temperatuur en een
schuifknop voor de 3-snelheden
aanjager. In de Cuore gaat het?
op de geëigende wijze met 2-
schuifregelaars en een 2-snelhe-
den aanjager. Beide hebben ook
een knop om de kwade walmen
van buiten te weren, als je bij
voorbeeld achter een dieselende
bus of vrachtwagen staat.
Schakelen gaat met de 4- of
,5-bak goed en door het relatief
beperkte vermogen valt het des
ondanks nog heel erg mee met
het op toeren houden. Derhalve
is veelvuldig schakelen geen
echte noodzaak om een beetje
bij te blijven. Het is zelfs moge
lijk om een behoorlijk laag toe
rental aan te houden in de vier
de versnelling en van daaruit
zonder horten of stoten de top
weer te halen. Die topsnelheid is
nog heel behoorlijk voor het
tweetal: ruim 130 km/h. Maar
zoals gezegd voor de Alto kan
omwille van de geluidsproduk
tie beter wat rustiger gekoersd
worden. Die rust zal in beide
auto's ook leiden tot een gering
benzineverbruik.
ii. onze testperiodes kwamen
we uit op een gemiddelde van 1
op 13 voor de Cuore en 1 op 14
voor de Alto, maar daar dient
bij aangetekend te worden dat
in deze koude dagen de choke
langdurig uitmoest. Verder is er
over lange einden soms flink
aangetrokken, zodat een ver
bruik van 1 op 16 goed mogelijk
is. Wie het héél rustig aandoet
kan zelfs bij snelheden rond de
90-100 km/h 1 op 20 scoren.
Dan komen we zonder meer
terecht bij het gebruiksgemak
van deze auto's. En dat is veelal
werk op de korte afstand: bood
schappen, kinderen halen, be
zoekjes in de buurt en af en toe
een wat verder weggelegen uit
je. Daarmee is ook het verbruik
enigszins in verband te brengen.
Zodat het wat curieus aandoet
om in de folder te melden 1 op 25
bij 90 km/h constant voor de
Cuore en 1 op 20 voor de Alto.
Dat komt in de praktijk van dit
type vervoer bijster weinig voor.
De neerklapbare bank is bij een
omvang van een paar koffers die
vervoerd moeten worden al
gauw een uitkomst. Is die bank
ook nog deelbaar dan vindt een
derde passagier nog plaats, zo
als dat het geval is in de Cuore.
Bij de Alto is de bank nog in
3-standen te stellen. De bagage
ruimte zelf is niet groot in deze
auto's en in de Alto wordt een
hoedenplank gemist. Niet zo
zeer voor hoeden, maar om
grijpgrage figuren geen onbe-
Suzuki Alto GL