dertiende week in cijfers llilliii Als u het warmer krijgt van uw gasrekening dan van uw CV-ketel, moet u dit eens lezen. G« vein HcikJercn Goc/ b.v. pvda domburg stopt energie in program klant zoekt beter zelf 'best shop in town' PZC/ vrijdagkrant Enèrgietip Wasautomaten baby-abc in braille voorlichting 3] Oude CV-ketels hebben de vorige winter veel bui tenlucht meever- warmd. Omdat ze gasvreters zijn met een vaak laag rendement. De zuinige konven- tionele ER-Electronic, zonder gasvretende waakvlam, heeft een blijvend ren dement van 92,7% (o.w.) en geeft u direkt de grootste besparing. Zet ook uw oude CV-ketel bij het grootvuil! kies Radson, dan verwarmt u niet de buitenlucht. Vraag ons even alle informatie! RADSON codecommissie VRIJDAG 24 JANUARI 1986 Voor wat, hoort wat. De directie van de NV Provinciale Zeeuwse Energie-Maatschappij (PZEM) stelt een bedrag van 50.000 gulden beschikbaar voor prijzen die in het kader van de actie Zuinig Stoken zullen worden toegekend. Aan het eind van de actie - na pasen - wordt de deelnemers gevraagd hun ingevulde meterkaart in te zenden. Ze krijgen daarvoor na enige tijd een attentie thuisgestuurd. Daarnaast worden extra 'bijzondere' prijzen uitgeloofd voor degenen die de beste bezuinigingsmaatregelen hebben doorgevoerd. Over het 'hoe en waarom' volgen te zijner tijd nadere berichten. De gegevens die via de meterkaarten op tafel komen zijn voor de PZEM van belang voor onder meer de planning van voorzieningen. Met het prijsbedrag speelt het openbare nutsbedrijf dan ook geen sinterklaas, maar doet het wat terug voor inspanningen van de consument. Hoofd public relations A. Koopman van de PZEM: ,,We maken winst. Daarvan doen we nuttige dingen. We geven bijvoorbeeld geld terug aan de verbruikers. We hebben de distributiesector versterkt. En de achtergrond voor de 50.000 gulden ligt in het feit dat de PZEM energiebesparing en het bevorderen ervan om een aantal redenen erg positief vindt". De pr-functionaris van de PZEM maakt duidelijk dat er bij de opkomst van het fenomeen energiebesparing in het algemeen wel een beetje sprake was van 'een aflaatbrief voor uitbreiding van kernenergie. ,,Nu is het gewoon deel van het beleid, zeker van de overheid en de nutsbedrijven". Koopman zegt dat de PZEM geen belang heeft bij stijgende gasprijzen (mede door uitputting van de grondstof in de toekomst). ,,Dat leidt tot steeds meer spanningen tussen het bedrijf en de verbruikers. Zo is er bijvoorbeeld een groeiend aantal wanbetalers. Daar is niemand mee gediend. We moeten zoeken naar een zo gelijkmatig mogelijke afname zonder pieken, met een regelmatig betalingspatroon en zo min mogelijk gepruts in het net. Energiebesparing is dus eigenbelang van het bedrijf, maar óók van de verbruikers". De pr-man beklemtoont dat de PZEM energiebesparing niet alleen 'in theorie' belangrijk vindt, zij het dat grote campagnes tot nu toe niet gevoerd zijn. „De activiteiten hebben meer een langere adem, in de sfeer van de voorlichting. Er zijn brochures, folders, en dergelijke, gemaakt. De afdeling voorlichting is nadrukkelijk op de besparende toer gegaan". Normaal verbruik Streefverbruik week Totaal streefverbruik op jaarbasis van 13-1 t/m 19-1 vanaf 21-10 t/m 19-1-86 800 m3 25 m3 345 m3 1.000 m3 32 432 1.200 m3 38 516 1.400 m3 44 605 1.600 m3 51 690 1.800 m3 57 778 2.000 m3 63 863 2.200 m3 70 949 2.400 m3 76 1035 2.600 m3 82 1120 2.800 m3 89 1208 3.000 m3 95 1295 3.300 m3 104 1422 3.600 m3 114 1552 3.900 m3 123 1681 4.200 m3 133 1811 4.500 m3 142 1940 5.000 m3 158 2156 5.500 m3 174 2372 6.000 m3 190 2589 Koopman erkent overigens dat er aan energiebesparing geen absolute voorrang gegeven wordt. „Als je moet kiezen voor uitbreiding van het opwekvermogen of krachtig besparen, dan denk ik dat ze bij de PZEM kiezen voor uitbreiding. Energiebesparing is erg moeizaam. Het gaat om gedragsbeïnvloeding van de mensen. Er zijn veel onzekerheden en je hebt er een ongelooflijke inspanning voor nodig. Je moet het wel stimuleren. Aan de andere kant kan de PZEM geen 'nee' verkopen en moet er voor wat betreft het opwekvermogen op zeker gespeeld worden". Koopman legt uit dat energiebesparing vooral effect sorteert in de gassfeer. „Bezuiniging op elektriciteit zit in feite opgesloten in de aanschaf van een apparaat". Hij voegt eraan toe dat uiteraard ook het wel of niet aanzetten van een apparaat een rol speelt. De pr-medewerker geeft aan dat de besparing bij gas meer aantoonbare resultaten oplevert door attent te zijn. „Bijvoorbeeld de thermostaat lager zetten, dat levert op. Je kunt moeilijk de lampen voor de helft uit doen". Koopman onderstreept dat besparen niet automatisch hogere tarieven inhoudt omdat de nutsbedrijven meer kosten moeten maken. „Het kan zijn dat de tarieven wat stijgen, maar dat is altijd veel minder dan het voordeel dat met besparen bereikt wordt. Je kunt zeggen: laat Gods water over Gods akker lopen en we letten niet op het verbruik. Dan wordt gas écht schaars. En een schaars produkt is altijd duur. Je krijgt concurrentieverhoudingen, de prijs gaat omhoog. Het is het paard achter de wagen spannen: wel veel afgezet, maar het produkt is schaars". Het verkrijgen van inzicht in de actieresultaten is voor de PZEM vooral nuttig om toekomstige scenario's te kunnen uitstippelen. Koopman wijst op een enquête die de PZEM hield naar de aantallen elektrische apparaten in huis. Dat was mede om de bekabeling in de toekomst te kunnen bepalen. „Zo is het enorm belangrijk te weten wat de verbruikers gaan doen. In feite is de actie Zuinig Stoken een soort enquête, die gegevens oplevert en een bouwsteen kan zijn voor het beleid", betoogt Koopman. „Dat alleen al rechtvaardigt deelname van de PZEM aan de actie". RINUS ANTONISSE IAdvertentie PZ3M ledereen weet langzamerhand dat het uit energie-oogpunt bezien zinvol is wasmachines met de juiste hoeveelheid wasgoed te beladen. In de gebruiksaanwijzingen staat meestal aangegeven hoeveel kg wasgoed de machine opti maal kan hebben. Maar wie weegt er nu zijn wasgoed voor de wasautomaat wordt ge vuld? Toch is het goed bij wijze van proef eens na te gaan hoeveel volume bijvoor beeld 3 of 5 kg wasgoed in neemt. U kunt uw wasgoed wegen door middel van een zgn. 'unster', een heel goed koop maar doeltreffend weeg werktuig, dat u o.a. in gereed schapszaken kunt kopen. U kunt ook de volle wasmand op de personenweegschaal zet ten en zo nagaan hoeveel kilo gram de mand kan bevatten. (Het gewicht van de lege man trekt u er natuurlijk af). Een keukenweegschaal voldoet ook. U zult waarschijnlijk zien dat u de neiging hebt, te wei nig wasgoed in de machine te stoppen. Dat betekent water en energieverspilling. Tipinformatie: Afdeling Public Relations nv PZEM, tel. 01180-25351. Overige informatie over ener giebesparing: afdeling Voor lichting nv PZEM, tel. 01180- 34034. U kunt ook ons infor matiecentrum bezoeken. Het adres is: hoofdkantoor nv PZEM, Poelendaelesingel 10, Middelburg. Toegang en ad viezen zijn gratis. Advertentie UW STOOK-RENDEMENT WINTER 84 i i i r i i i i i UW STOOK RENDEMENT WINTER 85 ENZ fECHNISCH INSTALLATIEBUREAU Postbus 48 Telefoon 01106-1740* 's-Heer Arendskerke (Industrieterrein) Nijverheidsstraat 14 Centrale verwarming - Oliestookinrichtingen - Warmwater - Koudwater - Gas- en Sanitaire installaties - Dakbedekkingen - Elektrotechnische installaties. spaart u energie De afdeling Domburg/Oostka- pelle van de PvdA wil door middel van aanpassing van de bouwvoorschriften de alter natieve energie-opwekkings- vormen stimuleren. Dat bete kent onder meer dat de toe passing van windenergie po sitief wordt benaderd, even als het voorschrijven van een energetisch gunstige ligging van woningen. Toepassing van passieve zonne-energie moet ook worden nagestreefd, zowel bij bestaande als nieuw te bouwen woningen. De afde ling is bereid een dergelijk beleid vorm te geven, via het verstrekken van gemeentelij ke subsidies. Eén en ander blijkt uit het verkiezingsprogramma dat de afdeling heeft opgesteld met het oog op de naderende ver kiezingen voor de gemeente raad (woensdag-- 19 maart 1986). De klacht van de Zeeuw se werkgroep energiebeleid over het ontbreken van ge noeg aandacht voor energieza ken, is niet van toepassing op de PvdA in de noordwesthoek van Walcheren, meldt J. Geld of. Het programma bevat een aantal algemene energiebe sparende verlangens, maar ook enkele wensen die spe ciaal op het gebied Domburg/ Oostkapelle zijn toegesneden. Algemeen wil de afdeling bij de gesubsidiëerde woning bouw het accent leggen op optimale isolatie en energiebe- nutting. Momenteel is het nog zo dat 4,5 centimeter isolatie in de spouwmuren, 3 centime ter isolatie op het dak en ge deeltelijke dubbele beglazing zo ongeveer alles is. De plan nen moeten echter gericht zijn op een maximaal gasgebruik voor verwarming en andere doeleinden van 1.000 kubieke meter per jaar per woning. Dat komt niet alleen de besparing van energie ten goede, maar drukt ook de woonlasten naar beneden, aldus Geldof. Plaatselijk wijst de afdeling op de veelbesproken zwembad plannen (of is het meer 'kuu roordplan') in het Hof van Domburg. Als die plannen werkelijkheid worden, dan moeten eisen worden gesteld aan het energiegebruik en de alternatieve opwekking ervan. De PvdA vindt het niet logisch dat er van de bewoners ver langd wordt zuinig om te gaan met energie, terwijl vlak naast de deuren een 'energiemon ster' tienduizenden kubieke meters gas verslindt. De lig ging van Domburg is voor al ternatieve energie-opwekking heel gunstig, stelt de afdeling. Niet alleen is er aan de kust veel wind, maar Domburg ligt ook nog eens op één van de zonnigste plaatsen van Neder land. „Daar moet gewoon wat aan te doen zijn", betoogt Geldof. Hij voegt er realistisch aan toe dat voor het realiseren van de wensen een vooruit strevende gemeenteraad no dig is. De algemene punten in het Domburgse hoofdstuk ener gie, luiden als volgt: bij de besparing van energie dient de gemeente het voor beeld te geven; door middel van bouwvoor schriften en het welwillend te gemoet treden van alternatie ve energie-opwekkingsvormen kan besparing worden bevor derd en het optimaal isoleren van alle overheidsgebouwen dient tevens als voorbeeld functie; bij gemeentelijke gebouwen en eigendommen moeten alle rendabele energie-besparende maatregelen onmiddellijk worden uitgevoerd; toepassing van windenergie door bedrijven moet positief worden benaderd, rekening houdend met esthetische nor men, geluidsoverlast en vogel trekroutes; bij het ontwikkelen van be stemmingsplannen moet ruimte worden gemaakt voor de bouw van kleinschalige in stallaties, zoals bijvoorbeeld windmolens. De winkels met het merkte ken van de 'Best Shops in Town' zullen ongetwijfeld voordeel trekken uit hun lid maatschap. Voor hun uitver kiezing moeten zij niet alleen voldoen aan een aantal klan- tenvriendelijke eisen, ze moe ten ook 4200 gulden per jaar betalen aan het reclame- en marketingbureau Bugamor in Almere. Daar staat tegenover dat het bureau helpt bij een gezamenlijke reclame van de zogenaamde BSIT-leden in een bepaalde plaats. Twee keer per jaar worden er sales promotions gehouden met ge schenken voor bezoekers van de betrokken winkels. Welke voordelen biedt 'the best shop' nu voor de consu ment? Om dit vast te stellen moet men eerst de werkwijze van de bedenker en uitvoerder van het systeem, Bugamor, exact weten. Het onderzoek bureau Marktresponse uit Amersfoort belt per gemeente 600 telefoonnummers. Dit aan tal is nodig om een netto steekproef van 300 gesprekken te bereiken. De gebelde consu ment wordt dan gevraagd wel ke winkel van zijn gemeente de beste is in een bepaalde branche. Er zijn 45 branches. De keuze moet worden bepaald op basis van kwaliteit, assortiment, be taalbaarheid, de wijze van be diening en de service. Het gaat dus alleen om consumenten met telefoon, die beslissen op basis van hun eigen ervarin gen (of van de buurvrouw) en hun eigen mening. Iemand, die behoefte heeft aan een praatje over het te kopen artikel, zal een uitleggerige leverancier aardiger vinden dan iemand die haast heeft. Omdat het uiteindelijke oor deel bepaald wordt door de opvattingen van ongeveer 300 consumenten wordt de gemid delde mening benaderd. Zo lang de ondervraagde tenmin ste zijn of haar eigen bevindin gen geeft en geen mondelinge overleveringen. Bij zaken, waar men niet zo vaak komt, kan een eenmalige ervaring meetellen; bijvoorbeeld het slechte humeur van een verko per op een dag dat deze hoofd pijn heeft. Uitverkoren winkeliers krijgen de kans mee te doen aan het „best-shop"-systeem. Mits hij bereid is er 350 gulden per maand voor neer te tellen. Doet hij het niet dan krijgt de gemeente, waarin hij is geves tigd, geen 'beste' winkel in zijn categorie. Volgens Bugamor wordt dan niet de op één na beste gekozen. Elk jaar wordt een nieuw onderzoek inge steld. Verliest een winkel zijn beste plaats, dan wordt hij geschrapt. Voor de klant bete kent dit wel een garantie dat de winkelier zijn best blijft doen, omdat hij anders de mooie sticker op zijn etalage ruit kwijt raakt. Op ons verzoek heeft het bu reau uitvoerige informatie ge zonden, met interviews uit di verse kranten en tijdschriften. Wat daarbij opvalt is onder meer dat het systeem be schouwd wordt als een geza menlijke strijd (van 'de beste' detailhandelszaken) tegen de grote warenhuizen en super markten. Maar dat kan ave rechts werken op de totale middenstand. De winkel die net als tweede, derde of nog lager uit de bus komt, zou klanten kunnen verliezen. En er zijn veel redenen om de ene winkel te preferen boven de ander. Een persoonlijk voorbeeld: een winkel in de buurt is al jarenlang de goedkoopste met een aantal artikelen. De gezel ligste en vriendelijkste bedie ning is er niet. Toch kopen we er regelmatig voor een hele maand in. Het eeuwige ge klaag over 'de winkel om de hoek' die moet sluiten klinkt zo langzamerhand wat cliché matig, maar vooral oudere mensen zitten ermee. Het sys teem is geen wapen tegen de grootwinkelbedrijven, waar de mensen in de eerste plaats naar toe gaan vanwege hun grotere assortiment of een ver moede lagere prijs, behalve dan in de reclamesfeer. De grote concerns kunnen meer geld besteden aan reclame. Daarom biedt zo'n gezamenlij ke campagne meer mogelijk heden voor de kleine winke liers. Maar hierdoor wordt ook de onderlinge concurrentie strijd van de middenstanders extra aangewakkerd, met als grote verliezer de niet aange sloten winkeliers. Hierover hebben wij de mening ge vraagd van de grootste organi satie voor het midden- en kleinbedrijf, het Koninklijk Nederlands Ondernemers Ver bond. De enkele keren beloof de reacties zijn nog steeds niet binnen. Wanneer de plannen van Bu gamor worden uitgevoerd zul len in 85 Nederlandse steden maximaal 3500 winkels bij de organisatie- zijn ingeschreven. Het zijn er nu 1700. Een groep, waar dus iedereen in de detail handel rekening mee moet houden. De klant kan het bes te zelf bepalen wat goed voor hem of haar is. De Reclame Codecomissie heeft het bureau Bugamor volgens het reclamevakblad Adformatie aanbevolen niet langer de termen 'Best Shop in Town' en 'absolute top' voor de daarbij aangesloten winkeliers te bezigen, omdat ze onjuist en misleidend wor den geacht. De aanbeveling van de Code commissie zou zijn ingegeven door een klacht van een Nij meegse juwelier tegen een ad vertentie. Daarin stond: „Voortaan ziet u de absolute top..." met daarop afgebeeld 15 winkeliers uit Nijmegen. De Codecommissie betwijfelt of uit het onderzoek dat de 'Best Shop in Town' moet aanwijzen inderdaad kan worden gecon cludeerd of het om de beste winkels gaat. Ze herhaalt een uitspraak die vorig jaar is ge daan in een andere klacht. Daarin werd gezegd dat men alleen beschikt over het sub jectieve oordeel van de onder vraagden over subjectieve niet meetbare criteria. Adformatie schrijft voorts: „Het oordeel van de onder vraagden wordt ook niet re presentatief geacht. Bij het gegeven oordeel zou ook het winkelgedrag van de onder vraagden bekend moeten zijn. Nu is het de vraag of de win kels die men noemt ook werkelijk worden bezocht. De kans is niet uitgesloten dat de ondervraagden de naam van de bekendste winkel opgeven als in hun ogen de beste. De Codecommissie acht het ook welhaast uitgesloten dat één winkel op alle vijf beoordeelde punten in het onderzoek als de beste uit de bus zou komen. Op grond van dat alles acht de Code Commissie zowel de term 'Best Shop' als 'absolute top' onjuist en misleidend. Jan van Buuren van Bugamor gelooft dat het bericht in Ad formatie is ingegeven door concurrentie-overwegingen je gens zijn eigen bedrijf. De gang van zaken is eenzijdig weergegeven, vindt hij. Buga mor heeft intussen appel aan getekend tegen de opvattin gen van de Codecommissie. De leuze „absolute top" is in derdaad fout, onderkent Van Buuren. Om de „objectiviteit" in de reclametekst om te zet ten in een „subjectieve" bena dering beginnen de nieuwe ad vertenties met: „Sommige mensen vinden ons de beste..." Adformatie, heeft het voortdu rend over „best shop". Van Buuren zegt dat dit al lang veranderd is in „best shops". Naar zijn zeggen is de code commissie nog bezig een maatstaf te vinden voor een beoordeling van dit soort re clame. Van Buuren is overi gens hoofdredacteur van het 'wereldtijdschrift' dat Buga mor via de aangesloten winke liers gaat uitbrengen, volgens Van Buuren in een oplage van een miljoen. HARRY BOUTS Het boekje 'Baby-ABC' van Konsumentenkontakt is voor blinden thans ook verkrijg baar in brailleschrift. Dit boekje geeft antwoord op honderden vragen op het ge bied van borstvoedingbijvoe ding, kraamzorg en consulta tie-bureaus, textiel, boxen, kinderbedjes, wandelwagens, felicitatiediensten, verzekerin gen, kinderspaarrekeningen, zwangerschapsverlof, kinde ropvang en nog veel meer. De inhoud is op de praktijk gericht. Aan de samenstelling ligt een jarenlange ervaring met consumentenonderzoek en consumentenproblemen ten grondslag. Schrijvers zijn Al- bertien van der Veen, voe dingsdeskundige en Peter Veeling, huishoudkundige, beiden stafmedewerker bij Konsumentenkontakt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 41