vrijdagkrant 2 wonen 3 energie 5 auto 6 video 7 uitgaan de vrij(e)dagkrant PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DÜSSELDORF samen sterk tien mille redactie Walstraatpromenade 56-60 advertentie en administratie: opening kantoren: Sommige situaties in woningen zijn voor ouderen extra gevaarlijk. PZEM looft 50.000 gulden uit in actie 'Zuinig Stoken'. Er is nu een verzekering tegen onverwacht dure reparaties. Europa heeft nieuwe troef om bij te blijven in de race met Japan: een videorecorder die bijna alles kan. De programma's voor weekeinde en week: film, theater, concert, tentoonstellingen (en - voor de thuisblijvers - videotips). vrijdagkrant Er zijn hier mensen die nog nooit van Zeeland fïebben gehoord!". Els van Am- mers is hogelijk verbaasd. Maar vastberaden om Zeeland als watersportgebied bekend te maken tot in alle uithoeken van de Bondsrepubliek, duikt ze op nieuw de immense hal in. Alle bezoekers van Boot '86 die langs de stands van de zes Zeeuwse bedrijven en organi saties schuivelen, duwt ze een brochure in de hand. In het boekwerkje wijst de Provincia le VVV Zeeland, waarbij Els in dienst is, onze Oosterburen in hun eigen taal op de geweldige mogelijkheden die onze provin cie in petto heeft voor eigena ren en gebruikers van zeilsche pen, motorjachten en surfplan ken. Zeeland promotie in Düs seldorf; 280 kilometer verwij derd van het Veerse Meer en de beide Scheldemondingen. Vijftien hallen telt het Düssel- dorfer Messe-complex; alle twee keer zo groot als het aangren zende voetbalveld van de Bun- desligaclub Fortuna. Dertig voetbalvelden vol zeil- en mo torschepen, bootmotoren, zei len, accessoires, instrumenten, surfplanken, duiksportbeno digdheden en hengelsportarti kelen. Maar ook met toeristi sche informatie over streken die watersporttoeristen van alles te bieden hebben. Uit die toeristi sche hoek zijn, om maar wat te noemen, Frankrijk, Finland en Turkije aanwezig. Maar de grootste concurrentie onder vindt Zeeland misschien wel van Friesland, dat bij de Duit sers al jarenlang enorm in trek is. Een grote, prachtig gerestau reerde Lemster Aak is zonder meer de blikvanger van de 'Straat van Lemmer'; een tra verse in hal 2 waar maar liefst 22 Friese bedrijven acte de présen- ce geven. Friesland is dan ook al jaren vaste klant bij 'Boot'. De Zeeuwse afvaardiging lijkt daar wat schril bij af te steken. Pal naast het centrale informa tiepaviljoen van het Nederlands Bureau voor Toerisme hebben de Provinciale WV Zeeland uit Middelburg en de Stichting Pro motie Veerse Meer samen een jj stand. De grote lichtbak met een tot artistieke tekening ver werkte luchtfoto van het Veerse Meer valt direct op. De lichtbak staat in verbinding met een be dieningspaneel op de balie van de stand. Door op knoppen te drukken kunnen de beursbezoe kers de plaatsen waar kan wor den gesurfd, gehengeld, ge zwommen en dergelijke laten oplichten. In de stand zijn grote hoeveelheden folders beschik baar van een kleine twintig aan de oevers van het Veerse Meer gevestigde bedrijven. Daar naast geven de informatrices Els van Ammers en Trudy Drenth mondelinge informatie aan bezoekers die gerichte vra gen stellen. Trudy is in het dagelijks leven receptioniste van camping De Zandput in haar woonplaats I Vrouwenpolder. Omdat De Zandput lid is van de Stichting Promotie Veerse Meer is zij en kele dagen aan deze stichting j 'uitgeleend'. Haar vriend Tonny Louws heeft enkele snipperda gen opgenomen om haar bij te staan en maakt zich verdienste lijk met het vullen van plastic draagtassen. Wie daarom vraagt, krijgt een tas mee, waar in zich alle informatie van de 'Veerse Meer-bedrijven' be vindt. Het drietal wordt bege leid door directeur J. Harten van jachtwerf Oostwatering in Veere en door R. Mulder, direc teur van De Schotsman in Kam perland en tevens lid van het dagelijks bestuur van de Pro vinciale WV Zeeland. De overige Zeeuwse deelnemers aan de zeventiende uitvoering van Boot vormen samen een 'Zeeuws straatje' aan de zijkant van hal 2. Het zijn Zeeland Charters uit Vlissingen, jacht haven Oostwatering uit Veere, jachthaven Bruinisse jachtha ven Breskens en het Apollo Ho tel uit Renesse. Ook het jacht- centrum Dintelmond uit Fij naart doet - letterlijk en figuur lijk - mee onder de vlag van Zeeland. 'De Zeeuwse Deltabe- drijven' staat op een groot naambord boven de stands van Dintelmond en de Zeeuwse deelnemers. Aan de stands hangt het bekende dundoek met de gele leeuw tegen een blauw veld. Zeeland is nog tamelijk nieuw op Boot. Jarenlang was Rob de Groot van Zeeland Charters de enige Zeeuwse deelnemer. Hij nam in '82 voor het eerst aan deze grootste watersportbeurs ter wereld deel. Gaandeweg volgden meer vertegenwoordi gers uit Zeeland, maar zij ston den her en der verspreid over de 150.000 m2 grote tentoonstel lingsruimte. Langzaam maar zeker ontstond een vorm van saamhorigheid; het besef dat je samen sterker staat dan alleen. De heer Mul der ziet het zó: „Ik ben er van overtuigd dat de Provinciale WV een zeer grote rol zal kun nen spelen in de promotie van Zeeland. Nu is het eigenlijk de eerste keer dat de Zeeuwen min of meer georganiseerd aan Boot deelnemen, in plaats van ieder voor zichzelf. De initiatieven van het bedrijfsleven, dat hier nu aanwezig is, moeten door de Provinciale VW worden over genomen en gecoördineerd. Door gebrek aan mankracht (de functie van promotiemedewer ker is vacant) is dat nog onvol doende uit de verf gekomen. De Provinciale VW zou een promo tieplan moeten opstellen, waar op het bedrijfsleven kan inha ken. De promotie van Zeeland als gebied is belangrijk en daar na pas die van de eigen streek of het eigen bedrijf. Want hoewel ik met m'n bedrijf zelf aan het Veerse Meer zit, heb ik liever dat een Duitse toerist naar Schou- wen-Duiveland gaat, dan naar Spanje. In die zin heb ik ook de brochure van De Schotsman op gezet. Met grote letters staat daar 'Zeeland' op; in iets kleine re letters 'Veerse Meer' en dan pas 'De Schotsman". Een meeromvattende promotie kost natuurlijk ook meer geld. De heer Mulder laat weten dat op provincieniveau momenteel wordt nagedacht hoe de promo tiefondsen beter kunnen wor den gevuld. Een afgerond plan is er nog niet, althans niet op ben ik van plan om vanuit Zee land een paar jongens naar Duitsland te sturen die een schip en bemanning in één dag naar Zeeland kunnen brengen. Je hoort vaak van mensen dat ze al drie of vier jaar per schip uit Duitsland naar Zeeland wil len komen, maar nooit echt dur ven. Die mensen haal je daar mee over de streep en dan zijn ze dolgelukkig". Een derde troef van Harten is het 'koppelreizen'. „Een familie gaat per zeilboot op pad, laat de boot na twee weken ergens achter en keert per auto of trein naar huis. Een tweede familie reist per auto of trein naar de plek waar de boot is achtergelaten en keert dan per boot terug naar Zeeland". In de stand van jachthaven Bruinisse liggen Zeeuwse specu laasjes op tafel. De beursbezoe kers tonen net zoveel belang stelling voor de ligplaatsen in deze jachthaven, als voor de grote luchtopnamen van de werkzaamheden aan de Storm vloedkering in de Oosterschel- demonding. Het Apollo Hotel in Renesse wordt binnenkort officieel ge opend. Apollo is nieuw op de beurs en zal het effect van deel name pas in het zomerseizoen kunnen vaststellen. In de Apol- lo-stand probeert WV-informa- trice Mary Dalebout de belang stelling te wekken voor Renes se. De enige Zeeuw die niet in de eerste plaats aan Boot meedoet om zaken te doen, is de haven meester van de jachthaven Breskens, W. G. van Meer. „Me de dankzij onze deelname aan Boot van vorig jaar, is de jacht haven Breskens vol. We zijn nu bezig met plannen om de jacht haven uit te breiden. Een haal baarheidsonderzoek is al begon nen. Op deze beurs kijken we of er belangstelling voor die uit breiding bestaat. Maar ja, ver kopen doe ik nu natuurlijk niets. Want niemand wil zich vastleggen op een plaats die nog niet bestaat". Van Meer vertelt hoe hij» vorig jaar veertien con tracten voor ligplaatsen van grote jachten in de jachthaven van Breskens afsloot en dat hij tijdens de eerste dagen van de beurs al twee schepen van twin tig meter en twee van achttien meter had kunnen 'bergen', als er ruimte zou zijn geweest. „Maar daarnaast zijn we hier om als gemeente Oostburg ons gezicht te laten zien". Voor dat doel wordt Van Meer geflan keerd door mevrouw J. Stelle- mans van de Streek-VW- Zeeuwsch-Vlaanderen. „Want we horen nog te vaak dat men sen denken dat Oostburg in België ligt". Met het uitdelen van folders houden Van Meer en Stellemans zich niet bezig. „Die folder komt volgend jaar wel weer, als de jachthaven wordt uitgebreid. We geven ze niet weg om de mensen hun kamer te kunnen laten behangen". Het promoten van Zeeland als watersportgebied. Getuige de reacties van Els van Ammers een zinvolle zaak. Of zoals Rob de Groot het uitdrukt: „Ik hoor nog wel eens de vraag: 'Zeeland, liegt das unter Amsterdam?'. En dan hebben die mensen in feite nog gelijk ook..." KOEN VAN DIJEN *boot* Een overzicht van één van de vijftien hallen van het Messe-complex in Düsseldorf. Tijdens 'Boot '86' is deze hal geheel bestemd voor de surfers. Hoe maak je Westduitse watersportliefhebbers warm voor een vakantie in Zeeland? De Provinciale VVV Zeeland, de Stichting Promotie Veerse Meer en vijf ondernemers op het gebied van toerisme 'lok ken' toeristen in Düssel dorf. Tot en met komende zondag wordt daar voor de zeventiende keer de groot ste tentoonstelling op het gebied van watersport en watersporttoerisme ter we-i reld gehouden. Want, zo leert de ervaring, wie tij dens de manifestatie 'Boot' op zoek is naar een zeil schip, motorboot of surf plank, zal ook willen weten waar hij. of zij met het nieuwe bezit uit de voeten kan. Een stukje Zeeland-promo tie in de hoofdstad van het gebied dat Zeeland van oudsher de meeste toeris ten levert: Nordrhein- Westfalen. enige tijd per jaar willen verhu ren. Om die reden stelt Zeeland Charters hoge eisen aan de erva ring van de potentiële huurder. Uit het feit dat hij de 'nestor' van de Zeeuwse deelnemers is, blijkt al dat Boot hem meer oplevert dan hij erin steekt. De heer Harten van Oostwate ring becijfert dat deelname aan Boot hem inclusief voorberei ding, standhuur, drukwerk en reis- en verblijfkosten een klei ne tien mille kost. Uit de reac ties in het komende zomersei zoen zal hij uitmaken of deze investering de moeite waard is geweest. De heer Harten ziet veel in zijn zogenoemde 'tourplan'. „Ik wil niet alleen maar boten verhu ren, maar ook tours uitzetten voor mensen die het zeilen op open water alleen nog niet aan durven. Daarbij kunnen onder begeleiding van een schipper in konvooi tochten worden ge maakt naar de Belgische ha vens of over de binnenwateren naar Brabant of Limburg. Ook over de grens reclame maken voor zeeland 200.000 gulden komen van de provincie. Hoewel Boot '86 in Düsseldorf verreweg de belang rijkste beurs is -met een bezoe kersaantal van ongeveer 300.000 in negen dagen- neemt de Pro vinciale WV dit jaar ook deel aan de Camping en Caravan RAI in Amsterdam, de Vakan tiesalon in Antwerpen, de Hiswa in Amsterdam, de beurs Cam ping en Touristik in Essen en de World Travel Market in Londen. Ook was Zeeland vertegenwoor digd tijdens de vorige week ge houden vakantiebeurs in Utrecht. De totale kosten voor deelneming aan deze beurzen bedragen 125.000 gulden, waar van de helft voor de beurzen in Düsseldorf en Essen. Deelname aan Boot in Düssel dorf betekent de verwachting dat dat geïnvesteerde geld zeker zal worden terugverdiend. De bevolking van het Ruhr-gebied zit immers gemiddeld 'goed bij kas' en heeft zelf geen mogelijk heden watersport te bedrijven. De bijna driehonderd kilometer naar de Zeeuwse kust kunnen bovendien in luttele uren wor den afgelegd. Met die weten schap staat Rob de Groot, di recteur van Zeeland Charters uit Vlissingen, nu in Düsseldorf zijn eerste lustrum te vieren. Samen met zijn vrouw Nel staat hij voornamelijk Duitsers te woord die belangstelling tonen voor de huur van jachten. De Groot bemiddelt tussen deze belangstellenden en de eigena ren van jachten, die hun schip lange termijn. Het 'plaatje' voor dit jaar is wél rond. 'De eerstkomende jaren mag hooguit rekening worden ge houden met een lichte groei van het toerisme in Nederland. Absolute voorwaarde is, dat een krachtig promotiebeleid wordt gevoerd'. Met deze op merking begint het marketing- en promotieplan van de Provin ciale VVV Zeeland. In dat plan vormt de Westduitse deelstaat Nordrhein-Westfalen, waarin ook het Ruhr-gebied ligt, één van de belangrijkste doelgroe pen. En dat is de reden om aanwezig te zijn op Boot in Düsseldorf, de hoofdstad van Duitslands dichtstbevolkte 'provincie'. Directeur Jo de Regt van de Provinciale VVV laat weten dat het totale promotiebudget voor '86 ruim zes ton omvat. Vier ton daarvan wordt opgebracht door het bedrijfsleven; de overige Els van Ammers (links) van de Provinciale VVV Zeeland in Middelburg en Trudy Drenth van de Stichting Promotie Veerse Meer als informatrices in de stand, waarmee beide organisaties tot en met komende zondag aanwezig zijn op 'Boot '86' in Düsseldorf; 's werelds grootste beurs op het gebied van watersport en watersporttoerisme. P7C hiilae-en 4381 EG Vlissingen u Dijiagen 941484.45144 (toestellen 19 en 46) Middelburg: Markt 51 4331 LK Middelburg tel. 01180-27651 Vlissingen: 4381 EG Vlissingen Walstraat 56-60 tel. 01184-15144 Goes: Grote Markt 2 4461 AJ Goes tel. 01100-31800 Terneuzen: Nieuwstraat 22 4351 CW Terneuzen tel. 01150-94457 Hulst: Steenstraat 6 4561 AS Hulst tel. 01140-14058 Van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur. VRIJDAG 24 JANUARI 1986 HU f.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 39