De nieuwe Honda Aero Deck is in één
woord onvergelijkbaar. Z'n motortech
niek, z'n wielophanging, z'n vormgeving
met technieken en koncepten die in de
automobielwereld volkomen uniek zijn.
Al zal de kenner in de voorzijde enige trek
ken van de Honda Accord herkennen, de
achterzijde toont een heel ander gezicht.
De revolutionaire derde deur loopt tot ver
in de daklijst door en zet een oceaan van
ruimte in een zee van licht. Vouw de ach
terbankwegen een kofferruimte van maar
liefst 510 liter gaapt u tegemoet.
Eén blik op het interieur toont dat sporti
viteit hier niet ten koste gaat van luxe en
komfort. Het vierspaaks sportstuur is ver
stelbaar en de besturing snelheidsafhan
kelijk bekrachtigd. De brede, met velours
bedekte zetels hebben een zijdelingse
steun voor een sportieve zit. Het luxueuze
dashboard is overzichtelijk en de instru
menten liggen direkt onder handbereik.
De ramen werken elektrisch, de ventilatie
is ingenieus en doeltreffend.
Verplaatsen we onze aandacht naar de
krachtbron onder de motorkap dan zijn
z'n prestaties al even onvergelijkbaar. De
2 liter 12-kleps "crossflow" motor is ont
wikkeld voor dynamische prestaties en
tegelijk voor een uiterst laag benzinever
bruik. Indrukwekkend is de 2 liter injektie--
motor die de 2.0i EX in 9 sekonden naar
100 km/u jaagt en vlot doet doortrekken
naar z'n top van 195 km/u. Te danken aan
het komputer-gestuurde benzine-injek-
tiesysteem dat, exakt afgepast, per cilinder
de juiste hoeveelheid benzine inspuit.
Onvergelijkbaar is ook het onderhouds-
schema. Olie verversen, filter vervangen
en remblokken kontroleren bij 10.000 km
en de eerste beurt pas bij 20.000 km! Voor
u zich naar de Honda-dealer spoedt voor
'n proefrit moet u nog weten dat de Aero
Deck steunt op 'n uniek wielophangings
systeem, genaamd 'double-wishbone'.
Afkomstig van linksboven afgebeeld For
mule I monster en door Honda voor het
eerst toegepast in een voorwiel-aangedre
ven serieauto, zowel op de vóór- als de
achterwielen. Waarmee vering en wielop
hanging voortaan volledig hun eigen taak
behouden, met als resultaat een komforta-
bele vering en tegelijk een rotsvaste weg-
ligging. Een revolutionairsysteem, datzich
nauwelijks in woorden laat omschrijven
maar wel zeer goed voelbaar is.
En wiez'n keus laatvallen op de Aero Deck
ALB laat zich niet weerhouden door ijzel
of een flinke sneeuwbui, wantjuist dan zult
u al remmend ervaren hoe Honda's "anti-
blokkeerremsysteem" reageert bij slip
gevaar. Een enerverende proefrit zal in ie
der geval leiden tot één konklusie:
De nieuwe Honda Aero Deck is nergens
mee te vergelijken.
14
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 24 JANUARI 1986
0
Gegevens, genoemd in tekstgelden voor2.0i EX uitvoering. Aero Deck 2.0 EX vanaf f28.790,-, 2.0i EX vanaf f34.990,-. Meerprijs automaat f2.000,-. Metallic lak f 450,-. Vaste af leveringskosten f390,-. Prijzen zijn inkt. BTW en ML-behandeling. Benzineverbruik volgens EEC"1
liters per 100 km, resp. 2.0EX/2.0\EX handgeschakeld: 90 km/u 6,7/5,9, 720 km/u 7,8/7,8 en stadsverbruik 10,4/9,8. Honda Nederland BV, Nikkelstr. 17,2984 AM Ridderkerktel. 01804-23333.