3
RARE VOGELS
OP SCHIPHOL
vliegen dankzij
rollend
materieel
auto
zelf auto importeren is lonend
exposities
PZC/ vrijdagkrant
bagage
politie
afspraak
esprit
blokken
art house
niets niets
kho liang
ie-prijs
peter koole
torn puckey
uitleen
jon marten
VRIJDAG 17 JANUARI 1986
De Schicht zorgt voor alle lijnen op Schiphol
Wie wel eens op onze
nationale luchthaven
Schiphol komt om daar zelf af
te reizen of mensen uit te
zwaaien of af te halen, zou eens
een tijdje stil moeten staan bij
het zeer gevarieerde
wagenpark dat er rond de
vliegtuigen cirkelt. Vooral na
de landing van een vliegtuig
staat het binnen een mum van
tijd vol met de meest
vreemdsoortige modellen,
veelal zonder kenteken of
hooguit met een
herkenningsnummer. Schiphol
is immers privé-terrein en valt
daarom niet onder de
wegenbelasting. Zogauw men
echter het terrein verlaat is het
openbare weg en gelden er de
normale regels. Maar of een
Boeing 747 een van rechts
komende cateringwagen
voorrang moet geven op de
Luchthaven Schiphol? Ik denk
van niet.
Als een vliegtuig eenmaal rijdt,
taxiën noemen we dat ook wel.
dan gaat dat altijd vooruit.
Achteruit rijden is er niet bij en
daarom staan er bij vertrek
vaak van die zware platte
trucks die met een haak aan het
vliegtuig zijn verbonden. Voorin
de dubbele cabine met twee
stuurinrichtingen heeft de
bestuurder ook zicht naar
boven en zit verder heel kort bij
de grond. Er zijn twee types die
in de categorie groot vallen: van
18 ton en van 55 ton. In totaal
zijn er 23 van dergelijke trekkers
waarvan vijf elektrisch
aangedreven.
Zo'n elektrische 'paymover'.
zoals ze officieel heten, heeft
twee batterijen aan boord van
200 Volt samen. Een volbeladen
Boeing 747 die toch even 377.000
kilo weegt duwen ze met gemak
op hun plaats. Met afmetingen
van 8.5x3x 1.6 meter zijn het
onooglijke vierkante bakken
waarvan de banden voor en
achter bestuurbaar haast net zo
hoog zijn als het voertuig zelf.
Prijs van de ET1 is ruim een half
miljoen gulden.
Terug naar het platform waar
we zeker in deze winterse tijd
veel sneeuwruimers zullen zien.
Naast de altijd gebruikelijke
aanwezige voertuigen als
bagagewagentjes met kleine
blauwe trekkertjes ervoor,
hoogwerkers, tankwagens,
palletladers of
schoonmaakunits. zijn deze
vegers en blazers druk in de
weer om Schiphol berijdbaar te
maken als er een pak sneeuw
ligt. Tijdens de strenge winter
van '79 is de luchthaven slechts
anderhalf uur gesloten geweest
en dat was voor het eerst in haar
bestaan.
Vijftien zware sneeuwbezems
met vierwiel-aangedreven
Mercedes 1926 AS met 8 cilinder
dieselmotor, zorgen ervoor dat
het 300 ha grote terrein vlot
sneeuwvrij is. Zij rijden in een
stoet van zes naast elkaar en
vegen zo een startbaan in 20
minuten schoon, waarna een
sneeuwblazer de hele partij over
de velden verspreid. Is het
De reusachtige paymover' die goed is voor een trekkracht van ruim 400 ton en een bandenmaat heeft
van 1.60 m hoog
gewoon glad door ijzel dan
wordt er gestrooid met ureum
(stikstofkunstmest) op het
platform en de banen, zout zou
immers de vliegtuigen
aantasten. De rest van het
terrein (in totaal is er 70 km
berijdbaar, waarvan 20 km
openbare weg) gebeurt met
zand en zout, om zo de gladheid
te bestrijden. De vliegtuigen zelf
worden overigens door de
afhandelingsmaatschappijen
ontijst.
Waar de passagiers op Schiphol
ook veel mee te maken hebben
zijn de bagagewagentjes.
Daarvan staan er 1000 buiten
en 500 binnen. Dertig mensen
zorgen ervoor dat ze steeds
weer op hun plaats staan. Ze
hebben daarvoor in de
buitendienst twee Citroen
Unihef-voertuigen waarvan de
laadvloer op de grond kan
zakken en zo een hele rij
wagentjes naar binnen geduwd
kan worden. Binnen gaat het
met behulp van een MIC
elektrotrekker.
Officieel staan er 429 voertuigen
geregistreerd bij de NV
Luchthaven Schiphol. Maar er
rijden er natuurlijk duizenden
rond van alle bedrijven die er
iets te maken hebben. Tenslotte
verdienen ruim 30.000 mensen
hun boterham op Schiphol,
waarvan 1500 in dienst van
voornoemde NV.
Een aardig voertuig is ook de
Schicht, genoemd naar de strip
van Bommel die met zijn
Schicht door Rommeldam
pleegt te rijden. Ditmaai is het
een verfmachine die op vier
wielen rijdt. Voorzien van tal
van uitsteeksels, cilinders,
jerrycans, draadjes,
zwaailichten, spiegels en
aftasters zorgt de Schicht voor
alle witte lijnen op het wegdek
van de luchthaven. Zo is er ook
een heel apart geval dat luistert
naar een naam van 33 letters:
baanverlichtingsschoonmaak-
machine. Het hydraulisch
In totaal 2400 baanlichten
worden zo geveegd, gewassen en
drooggeblazen. Voorheen werd
dat allemaal handmatig
gedaan, behalve dat blazen na
tuurlijk!
aangedreven autootje van de
firma Jenbach uit Duitsland,
ontleent kracht aan een
dieselmotor en heeft een
borstelmechanisme van de
firma Botman uit Grootebroek.
Iets dat vooral mannen en
jongens schijnt aan te spreken
is de brandweer. Op Schiphol
zijn ruim 20 voertuigen paraat
om bij brandalarm te kunnen
uitrukken. De meest
imponerende twee zijn de
Rapid Intervention Vehicles
van Chubb die met een grote
hoeveelheid speciaal
schuimblusmiddel gevuld zijn.
Ze komen razendsnel uit de
kazerne bij het eerste alarm en
schuimen in een mum van tijd
de brandhaard onder. Daarna
nemen conventionele
blusvoertuigen het werk over.
Deze RIV's worden eerdaags
vervangen door drie nieuwe
typen die nog sneller zijn. Met
een totaal gewicht van auto en
blusmiddelen van 16.700 kilo
zitten die binnen 22 seconden
op 80 km per uur en een
pompcapaciteit van 4500 liter
schuim per minuut. Prijs per
stuk f600.000.
Naast tal van gewone auto's
zoals VW Transporters, Golf,
Toyota. Escort, Kadett en
dergelijke burgermanstypen
staat er in de lijst van
voertuigen van de NV
Luchthaven Schiphol ook wel
eens iets tweewieligs. Zo
gebruikt de pater die op
Schiphol dienst doet een
elektrische step van Gazelle.
Die man moet anders
kilometers lopen om bij een
'geval' te komen. Wie zich
afvraagt waar hij zich mee
bezighoudt kan denken aan
adoptiezaken, bijstand bij
ernstig zieken en het begeleiden
van stoffelijke overschotten.
Wie zich ook op twee wielen
plegen te bewegen maar dan
ook met gewone trappers is de
GGD: twee rijwielen merk
Juncker en tevens een
elektrische step.
Niet alle voertuigen die op
Schiphol te zien zijn zijn van de
NV. Tal van maatschappijen,
De brandweer op Schiphol waarvan de Rapid Intervation Vehicles per stuk zo'n 6 ton kosten
ongeveer 40 in totaal, hebben
een voorkeur bij de
vrachtafhandeling. Zo heb je
KLM, Aeroground Services en
Martinair bijvoorbeeld. Die
hebben ieder hun eigen
wagenpark. De NV zorgt
eigenlijk voor het terrein en de
maatschappijen doen de rest.
Politie valt ook onder het
wagenpark van de Luchthaven
en dat betekent voor de 140
mensen van de
bedrijfsbeveiliging, orde en
veiligheid op de wegen.
Deze Luchthavenpolitie heeft
de beschikking over 12 auto's
waarvan de bomtrailer (voor
vervoer en opsporen van
bommen) en de ongevalswagen
het meest in het oog springen.
De laatste is een VW
Transporter.
Het merendeel van het
luchthavenpark is trouwens
Volkswagen. Eén is voorzien
van een platform vanwaar men
foto's kan nemen die de situatie
overzichtelijk in beeld brengen.
Een uitschuifbare.mast van 5
meter lengte zet met vier
halogeen-lampen van 400 Watt
de omgeving dertig meter in de
omtrek in helder licht.
De luchthavenpolitie is verder
een geval apart. Die moeten bij
overtredingen niet het
Reglement Verkeersregels en
Verkeerstekens hanteren, maar
de Regeling Toezicht
Luchtvaart. Niet dat de auto's
over de weg vliegen, maar
gewoon omdat het terrein nu
eenmaal een uitzondering op de
vaste regels is. Bij een
bekeuring, er wordt vooral vaak
hard gereden zodat er
regelmatig radarcontroles zijn,
kan er ook niet contant worden
afgerekend. Er volgt altijd een
proces verbaal, bepaald in
artikel X van de RTL, op grond
van artikel Y in het RVV.
Wie regelt al het verkeer op het
platform waar dagelijks tegen
de 300 vliegtuigen gaan of
komen? De havenmeester moet
toezien dat alles goed gaat op
het 1720 ha grote gebied en
heeft daarbij in continue dienst
de hulp van 7 havenmeesters.
Uit de overbekende koepel, van
daaruit wordt niet het
luchtverkeer geregeld, maar
hebben zij het zich op alles wat
beweegt. Dat loopt van de
marshallers die een vliegtuig
met 'ping-pong-batjes'
binnenhalen tot de 750 kleine
trekkertjes die alle slierten
vracht van en naar de
vliegtuigen vervoeren.
Nog een nuttige tip: als je een
dagje gaat kijken op Schiphol
let dan eens op of De Kievit te
zien is. Geen vogel, maar een
gele Mercedes 4x4 G-wagen die
als vogelwacht optreedt. Want
daar hebben vliegtuigen een
hekel aan, vogels die in de
straalmotoren vliegen.
SIEM LEEUWENKAMP
Zelf een auto importeren,
vooral uit België, is
beslist lonend. Weliswaar
heeft de Consumentenbond
dat al eens beweerd, maar de
belangstelling ervoor is zo
groot gebleken, dat de bond er
nu een handleiding voor heeft
gemaakt. De 'zelf-importeur'
hoeft deze handleiding slechts
te volgen om door eigen
invoer een bedrag tot 5.700,-
te verdienen, zo blijkt. Succes
verzekerd. De bond had al
4000 bestellingen voordat de
gids uit was.
De Consumentenbond is niet
bang dat hiermee het brood
uit de mond van de
Nederlandse autohandel
wordt gestoten. Aan de
verkoop van nieuwe auto's is
in ons land weinig te
verdienen, zegt een
woordvoerder. En onderhoud
en reparatie kan men heus wel
in eigen land laten plegen.
Zoals we al eens hebben
aangetoond, valt daaraan nog
wel te verdienen: je moet ook
goed op de rekeningen letten.
De zogeheten actiewijzer
'Auto goedkoop uit het
buitenland' gaat stap voor
stap na wat men moet doen.
Wantje moet er uiteraard wel
wat voor over hebben, de
nodige formaliteiten vervullen
voor het zover is. Mensen van
de Consumentenbond zijn zelf
aan de slag gegaan met een
Lada, die een 'winkelwaarde'
van 13.000,- heeft. Na twee
dagen werken bleek een
voordeel van 2.150.- te zijn
bereikt.
Het verschil zit vooral in de
zogeheten bijzondere
verbruiksbelasting (BVB) die
Nederlanders hun overheid
moeten betalen. Bij het van
tevoren bepalen van de te
behalen 'winst' moet men
daarmee rekening houden.
Verder is er de BTW, maar in
België de omzetbelasting (die
moet worden afgetrokken).
Een beetje rekenen (en
bepalen van de waarde van de
'oude' auto) doet nu de
waarschijnlijke prijs ontstaan.
Die kan worden geverifieerd
door een of meer Belgische
dealers te bellen. Daartoe
bevat de handleiding een lijst
en dan kan men trachten een
afspraak te maken. Ook
Belgische dealers doen aan
korting en zijn vaak bereid
(als ze er niet te ver vandaan
zitten) de auto aan of vlak
over de grens af te leveren.
Dat scheelt ook al weer,
vooral als de dealer bereid is
(een deel van) de
formaliteiten af te wikkelen.
Verder moeten nog heel wat
handelingen worden verricht.
Aanbevolen wordt daarover
ook met de douane tevoren
contact op te nemen. Slechts
via bepaalde grensovergangen
kunnen auto's worden
ingevoerd. Er komt een
tamelijke 'papierwinkel' aan
te pas, zoals export- en
importformulieren en diverse
verklaringen, zowel aan de
Belgische als aan de
Nederlandse kant van de
grens.
Uiteraard moet men verder
zorgen voor een
kentekenbewijs, er moet
wegenbelasting worden
betaald, een verzekering
worden geregeld en de auto
moet worden gekeurd door de
Rijksdienst voor het
Wegverkeer. Dit gaat op voor
nieuwe auto's, maar kan ook
toegepast worden voor
gebruikte. Ook daarin heeft de
Consumentenbond zich
verdiept, gezien de grote
interesse. Maar in die gevallen
moet men wel goed weten wat
men doet.
Ook import uit andere landen
dan België wordt in deze gids
behandeld. Denemarken
bijvoorbeeld is financieel
aantrekkelijk, zij het wat
verder van huis. In
West-Duitsland zijn ook op het
gebied van
tweedehandsauto's
interessante koopjes te halen.
'Auto goedkoop uit het
buitenland', gids voor besparing
op uw auto-aankoop: met alle
formaliteiten en formulieren; voor
leden van de Consumentenbond
12,50, voor overigen 20,- te
bestellen door overmaking op giro
27874 Consumentenbond, Den
Haag, onder vermelding titel;
telefonisch via 070-847847).
KEES CORNELISSE
In galerie Esprit in Clinge is
vanaf vandaag - vrijdag -
werk te zien van kunstenaar
Hendrik van Veenendaal. De
expositie omvat naast schil
derijen, houtskooltekeningen
en composities met kleurpot
lood.
Van Veenendaal, die zijn oplei
ding kreeg aan de Leeuwen
burg academie in Amsterdam
en de academie voor beelden
de kunsten in Rotterdam,
schildert en tekent veelal
geabstracteerde landschap
pen, ruim van opzet en in
warme kleuren. De kunste
naar exposeerde eerder in Rot
terdam, Den Haag en Amster
dam. De tentoonstelling in
'Esprit' in Clinge, die loopt tot
en met 26 februari wordt inge
leid door de heer R. Belle
mans. De opening vindt plaats
om 20.00 uur.
In de Clingse expositieruimte
is tot eind januari ook werk te
zien van beeldhouwer Ernest
Joachim uit Biervliet.
De tentoonstelling De Vlees
hal loopt tot 17 februari (dins
dag tot en met zaterdag van 13
tot 17 en op zondagen van 14
tot 17 uur).
Bij deze expositie wordt (tegen
betaling van 10,-) een catalo
gus geleverd waarin vraagge
sprekken met Puckey door
Paul Hefting en Antje von
Graevenitz.
In galerie 'Art House' te Bier
vliet zijn tot en met zondag 9
februari beeldhouwwerken te
zien van Frank Verstraete uit
Eekloo.
Tegelijkertijd is er een exposi
tie van keramiek en gestileer
de gebruiksvoorwerpen van
Sia Braakman uit Philippine.
De tentoonstellingen zijn van
maandag tot en met vrjdag
geopend van 9.00 tot 12.00 uur
en 's zaterdags van 9.00 tot
12.00 uur en van 13.00 tot 16.00
uur.
Mevrouw Fassaert uit Ter-
neuzen exposeert van zater
dag 18 tot en met woensdag 22
januari olieverfschilderijen
en aquarellen in galerie de
Blokken (7) in Terneuzen.
De kunstenares is vooral geïn
spireerd door bloemen en
landschappen. Ze volgde les
sen bij Pieter de Bodt, de
academie in Sint-Niklaas en
het ZIKV in Terneuzen
De groep niets alles expo
seert in het Terneuzens Mu
seum aan de Burgemeester
Geillstraat. Werken van: R.
Beek, J. Klein, P. Clijsen, H.
de Ruyter, H. Huyser en A.
van der Veeke.
Museum open: dinsdag tot en
met vrijdag van 9.30 tot 12 uur
en van 13 tot 17 uur, zaterda
gen van 9.30 tot 12 uur.
Het Zeeuws Museum presen
teert in de Kapittelzaal van
de Middelburgse Abdij de ten
toonstelling 'Bekroonde ont
werpers/zes jaar Kho Lianmg
Ie-prijs'.
De prijs is vernoemd naar Kho
Liang Ie door de Stichting
Amsterdams Fonds voor de
Kunst, omdat Kho Liang Ie
een voor Nederland in de jaren
1955-'75. belangrijk en bekend
binnenhuisarchitect en indus
trieel ontwerper is geweest. De
tentoonstelling geeft, met be
hulp van audiovisuele midde
len, een overzicht van zijn ont
werpen. Kho Liang Ie heeft
ook het interieur van het
Zeeuws Museum in de Abdij
ontworpen.
Werk van Bruno Ninaber van
Eyben, José de Pau, Bas Pruy-
ser, team Océ van der Grin
ten, Chris Hiemstra Harry
Swaak, Gerard van den Berg.
De tentoonstelling in het
Zeeuws Museum is te zien tot
14 februari (maandag t/m vrij
dag van 10 tot 17 uur, Mu
seum, Abdij 3 - Kapittelzaal,
Abdij 9).
In het Zeeuws Kunstenaars
Centrum (Kloveniersdoelen
Middelburg) exposeert tqt 13
februari Peter Koole recente
schilderijen.
(Achter de Houttuinen 30:
dinsdag tot en met zondag 14
tot 17 uur. Donderdagavonden
19-21 uur).
Vandaag - vrijdag - om 17 uur
wordt in de Vleeshal van het
Middelburgse stadhuis de ten
toonstelling 'Nieuwe Beelden'
van Tom Puckey geopend.
Het is de eerste tentoonstel
ling van dit seizoen en ze laat
een vijftal beelden uit de perio
de 1985-1986 zien. Puckey
(1948) verzorgde een reeks ten
toonstellingen en performan
ces, leidde workshops en liet
een aantal publikaties het
licht zien. Zijn werk was op
verschillende grote exposities
te zien (Kassei, Montreal, Aar-
hus, Hamburg, Graz).
DFe Hoogvlietse kunstenaar
Geert Baas exposeert van za
terdag 11 januari tot en met
zaterdag 22 februari recent
werk in de Kunstuitleen, aan
de Kuiperspoort te Middel
burg.
Kenmerkend voor het abstrac
te werk van Baas zijn kleur- en
vormtegenstellingen. De kun
stenaar maakt van verschil
lende materialen gebruik. De
tentoonstelling omvat een
aantal collages en een aantal
werken in gemengde technie
ken op papier. De gemengde
technieken zijn vervaardigd
met olieverf, pigment, pastel
en kleurpotlood.
In het gebouw van de Kunst
uitleen is tevens een tentoon
stelling van het werk van d^
textiele kunstenaar Sonja
Besselink uit Rijp.
De expositie omvat een aantal
plexiglas-objecten. Het werk
van Besselink kenmerkt zich
door veel rechthoekig kruisen
de draden en flexibiliteit in
techniek en textiel materiaal
De Kunstuitleen is dinsdag tot
en met zaterdag geopend van
13.30 tot 17.00 uur.
Morgen - zaterdag - om 15 uur
wordt in galerie Bellamy 1?
(museum Vlissingen) de ten
toonstelling van recent^
schilderijen van Jon Marten
geopend.
Marten (1934) is, net als de
vorige exposant Van den Ee-
renbeemt, lid van de IJmuider
Kring.
Hij verklaart:
„Van een afstand is IJmuiden
hoogovens en havenseen
grote stinkende walm, maar
van binnen is IJmuiden een
grote constructiewerkplaats
omrand met boten, waar ge
bruiksvoorwerpen logisch bij
een gebracht zijn. Boten, motó
ren, touwen, meeuwen, kettin
gen. staaldraad, netten, rook
en vis. Ik probeer die voorwer
pen van alledag in mijn werk
op te nemen. Ik neem 'waar' en
geef 'weer' zonder de voorwer
pen van alledag na te bootsen.
Een schilderij is altijd een be
nadering slechte schilderijen
zijn meestal reproducties
want het afgebeelde heeft alles
en niets te maken met de beel
den in de werkelijkheid, een
schilderij is compleet in zich
zelf. Een schilderij hoeft ook
niets te verklaren, hoe minder
verklarende tekst hoe beter,
de beeldende middelen geven
alleen maar de mededeling
over de betekenis: dat je de
mededeling niet in woorden
kunt overbrengen is het bewijs
van de kwaliteit van het schil
derij. Het enige hygiënische in
de wereld is kunst en dit maak
ik onder de rook van IJmui
den.
IJmuiden is dan een plaats
waar alle dingen om je heen
verschuiven. Observeren dus,
dan houd ik herinneringsbeel
den over en deze beelden
transponeer ik tot een schilde
rij. Ik wil wel als schilder het
contact met de werkelijkheid
handhaven en de werkelijk
heid in mijn werk is momen
teel IJmuiden".
(Bellamypark 19, Vlissingen.
Dinsdag tot en met vrijdag 10
tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur.
Zaterdagen van 13 tot 17 uur).
Jon Marten, schilderij