3 RARE VOGELS OP SCHIPHOL vliegen dankzij rollend materieel auto zelf auto importeren is lonend exposities PZC/ vrijdagkrant bagage politie afspraak esprit blokken art house niets niets kho liang ie-prijs peter koole torn puckey uitleen jon marten VRIJDAG 17 JANUARI 1986 De Schicht zorgt voor alle lijnen op Schiphol Wie wel eens op onze nationale luchthaven Schiphol komt om daar zelf af te reizen of mensen uit te zwaaien of af te halen, zou eens een tijdje stil moeten staan bij het zeer gevarieerde wagenpark dat er rond de vliegtuigen cirkelt. Vooral na de landing van een vliegtuig staat het binnen een mum van tijd vol met de meest vreemdsoortige modellen, veelal zonder kenteken of hooguit met een herkenningsnummer. Schiphol is immers privé-terrein en valt daarom niet onder de wegenbelasting. Zogauw men echter het terrein verlaat is het openbare weg en gelden er de normale regels. Maar of een Boeing 747 een van rechts komende cateringwagen voorrang moet geven op de Luchthaven Schiphol? Ik denk van niet. Als een vliegtuig eenmaal rijdt, taxiën noemen we dat ook wel. dan gaat dat altijd vooruit. Achteruit rijden is er niet bij en daarom staan er bij vertrek vaak van die zware platte trucks die met een haak aan het vliegtuig zijn verbonden. Voorin de dubbele cabine met twee stuurinrichtingen heeft de bestuurder ook zicht naar boven en zit verder heel kort bij de grond. Er zijn twee types die in de categorie groot vallen: van 18 ton en van 55 ton. In totaal zijn er 23 van dergelijke trekkers waarvan vijf elektrisch aangedreven. Zo'n elektrische 'paymover'. zoals ze officieel heten, heeft twee batterijen aan boord van 200 Volt samen. Een volbeladen Boeing 747 die toch even 377.000 kilo weegt duwen ze met gemak op hun plaats. Met afmetingen van 8.5x3x 1.6 meter zijn het onooglijke vierkante bakken waarvan de banden voor en achter bestuurbaar haast net zo hoog zijn als het voertuig zelf. Prijs van de ET1 is ruim een half miljoen gulden. Terug naar het platform waar we zeker in deze winterse tijd veel sneeuwruimers zullen zien. Naast de altijd gebruikelijke aanwezige voertuigen als bagagewagentjes met kleine blauwe trekkertjes ervoor, hoogwerkers, tankwagens, palletladers of schoonmaakunits. zijn deze vegers en blazers druk in de weer om Schiphol berijdbaar te maken als er een pak sneeuw ligt. Tijdens de strenge winter van '79 is de luchthaven slechts anderhalf uur gesloten geweest en dat was voor het eerst in haar bestaan. Vijftien zware sneeuwbezems met vierwiel-aangedreven Mercedes 1926 AS met 8 cilinder dieselmotor, zorgen ervoor dat het 300 ha grote terrein vlot sneeuwvrij is. Zij rijden in een stoet van zes naast elkaar en vegen zo een startbaan in 20 minuten schoon, waarna een sneeuwblazer de hele partij over de velden verspreid. Is het De reusachtige paymover' die goed is voor een trekkracht van ruim 400 ton en een bandenmaat heeft van 1.60 m hoog gewoon glad door ijzel dan wordt er gestrooid met ureum (stikstofkunstmest) op het platform en de banen, zout zou immers de vliegtuigen aantasten. De rest van het terrein (in totaal is er 70 km berijdbaar, waarvan 20 km openbare weg) gebeurt met zand en zout, om zo de gladheid te bestrijden. De vliegtuigen zelf worden overigens door de afhandelingsmaatschappijen ontijst. Waar de passagiers op Schiphol ook veel mee te maken hebben zijn de bagagewagentjes. Daarvan staan er 1000 buiten en 500 binnen. Dertig mensen zorgen ervoor dat ze steeds weer op hun plaats staan. Ze hebben daarvoor in de buitendienst twee Citroen Unihef-voertuigen waarvan de laadvloer op de grond kan zakken en zo een hele rij wagentjes naar binnen geduwd kan worden. Binnen gaat het met behulp van een MIC elektrotrekker. Officieel staan er 429 voertuigen geregistreerd bij de NV Luchthaven Schiphol. Maar er rijden er natuurlijk duizenden rond van alle bedrijven die er iets te maken hebben. Tenslotte verdienen ruim 30.000 mensen hun boterham op Schiphol, waarvan 1500 in dienst van voornoemde NV. Een aardig voertuig is ook de Schicht, genoemd naar de strip van Bommel die met zijn Schicht door Rommeldam pleegt te rijden. Ditmaai is het een verfmachine die op vier wielen rijdt. Voorzien van tal van uitsteeksels, cilinders, jerrycans, draadjes, zwaailichten, spiegels en aftasters zorgt de Schicht voor alle witte lijnen op het wegdek van de luchthaven. Zo is er ook een heel apart geval dat luistert naar een naam van 33 letters: baanverlichtingsschoonmaak- machine. Het hydraulisch In totaal 2400 baanlichten worden zo geveegd, gewassen en drooggeblazen. Voorheen werd dat allemaal handmatig gedaan, behalve dat blazen na tuurlijk! aangedreven autootje van de firma Jenbach uit Duitsland, ontleent kracht aan een dieselmotor en heeft een borstelmechanisme van de firma Botman uit Grootebroek. Iets dat vooral mannen en jongens schijnt aan te spreken is de brandweer. Op Schiphol zijn ruim 20 voertuigen paraat om bij brandalarm te kunnen uitrukken. De meest imponerende twee zijn de Rapid Intervention Vehicles van Chubb die met een grote hoeveelheid speciaal schuimblusmiddel gevuld zijn. Ze komen razendsnel uit de kazerne bij het eerste alarm en schuimen in een mum van tijd de brandhaard onder. Daarna nemen conventionele blusvoertuigen het werk over. Deze RIV's worden eerdaags vervangen door drie nieuwe typen die nog sneller zijn. Met een totaal gewicht van auto en blusmiddelen van 16.700 kilo zitten die binnen 22 seconden op 80 km per uur en een pompcapaciteit van 4500 liter schuim per minuut. Prijs per stuk f600.000. Naast tal van gewone auto's zoals VW Transporters, Golf, Toyota. Escort, Kadett en dergelijke burgermanstypen staat er in de lijst van voertuigen van de NV Luchthaven Schiphol ook wel eens iets tweewieligs. Zo gebruikt de pater die op Schiphol dienst doet een elektrische step van Gazelle. Die man moet anders kilometers lopen om bij een 'geval' te komen. Wie zich afvraagt waar hij zich mee bezighoudt kan denken aan adoptiezaken, bijstand bij ernstig zieken en het begeleiden van stoffelijke overschotten. Wie zich ook op twee wielen plegen te bewegen maar dan ook met gewone trappers is de GGD: twee rijwielen merk Juncker en tevens een elektrische step. Niet alle voertuigen die op Schiphol te zien zijn zijn van de NV. Tal van maatschappijen, De brandweer op Schiphol waarvan de Rapid Intervation Vehicles per stuk zo'n 6 ton kosten ongeveer 40 in totaal, hebben een voorkeur bij de vrachtafhandeling. Zo heb je KLM, Aeroground Services en Martinair bijvoorbeeld. Die hebben ieder hun eigen wagenpark. De NV zorgt eigenlijk voor het terrein en de maatschappijen doen de rest. Politie valt ook onder het wagenpark van de Luchthaven en dat betekent voor de 140 mensen van de bedrijfsbeveiliging, orde en veiligheid op de wegen. Deze Luchthavenpolitie heeft de beschikking over 12 auto's waarvan de bomtrailer (voor vervoer en opsporen van bommen) en de ongevalswagen het meest in het oog springen. De laatste is een VW Transporter. Het merendeel van het luchthavenpark is trouwens Volkswagen. Eén is voorzien van een platform vanwaar men foto's kan nemen die de situatie overzichtelijk in beeld brengen. Een uitschuifbare.mast van 5 meter lengte zet met vier halogeen-lampen van 400 Watt de omgeving dertig meter in de omtrek in helder licht. De luchthavenpolitie is verder een geval apart. Die moeten bij overtredingen niet het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens hanteren, maar de Regeling Toezicht Luchtvaart. Niet dat de auto's over de weg vliegen, maar gewoon omdat het terrein nu eenmaal een uitzondering op de vaste regels is. Bij een bekeuring, er wordt vooral vaak hard gereden zodat er regelmatig radarcontroles zijn, kan er ook niet contant worden afgerekend. Er volgt altijd een proces verbaal, bepaald in artikel X van de RTL, op grond van artikel Y in het RVV. Wie regelt al het verkeer op het platform waar dagelijks tegen de 300 vliegtuigen gaan of komen? De havenmeester moet toezien dat alles goed gaat op het 1720 ha grote gebied en heeft daarbij in continue dienst de hulp van 7 havenmeesters. Uit de overbekende koepel, van daaruit wordt niet het luchtverkeer geregeld, maar hebben zij het zich op alles wat beweegt. Dat loopt van de marshallers die een vliegtuig met 'ping-pong-batjes' binnenhalen tot de 750 kleine trekkertjes die alle slierten vracht van en naar de vliegtuigen vervoeren. Nog een nuttige tip: als je een dagje gaat kijken op Schiphol let dan eens op of De Kievit te zien is. Geen vogel, maar een gele Mercedes 4x4 G-wagen die als vogelwacht optreedt. Want daar hebben vliegtuigen een hekel aan, vogels die in de straalmotoren vliegen. SIEM LEEUWENKAMP Zelf een auto importeren, vooral uit België, is beslist lonend. Weliswaar heeft de Consumentenbond dat al eens beweerd, maar de belangstelling ervoor is zo groot gebleken, dat de bond er nu een handleiding voor heeft gemaakt. De 'zelf-importeur' hoeft deze handleiding slechts te volgen om door eigen invoer een bedrag tot 5.700,- te verdienen, zo blijkt. Succes verzekerd. De bond had al 4000 bestellingen voordat de gids uit was. De Consumentenbond is niet bang dat hiermee het brood uit de mond van de Nederlandse autohandel wordt gestoten. Aan de verkoop van nieuwe auto's is in ons land weinig te verdienen, zegt een woordvoerder. En onderhoud en reparatie kan men heus wel in eigen land laten plegen. Zoals we al eens hebben aangetoond, valt daaraan nog wel te verdienen: je moet ook goed op de rekeningen letten. De zogeheten actiewijzer 'Auto goedkoop uit het buitenland' gaat stap voor stap na wat men moet doen. Wantje moet er uiteraard wel wat voor over hebben, de nodige formaliteiten vervullen voor het zover is. Mensen van de Consumentenbond zijn zelf aan de slag gegaan met een Lada, die een 'winkelwaarde' van 13.000,- heeft. Na twee dagen werken bleek een voordeel van 2.150.- te zijn bereikt. Het verschil zit vooral in de zogeheten bijzondere verbruiksbelasting (BVB) die Nederlanders hun overheid moeten betalen. Bij het van tevoren bepalen van de te behalen 'winst' moet men daarmee rekening houden. Verder is er de BTW, maar in België de omzetbelasting (die moet worden afgetrokken). Een beetje rekenen (en bepalen van de waarde van de 'oude' auto) doet nu de waarschijnlijke prijs ontstaan. Die kan worden geverifieerd door een of meer Belgische dealers te bellen. Daartoe bevat de handleiding een lijst en dan kan men trachten een afspraak te maken. Ook Belgische dealers doen aan korting en zijn vaak bereid (als ze er niet te ver vandaan zitten) de auto aan of vlak over de grens af te leveren. Dat scheelt ook al weer, vooral als de dealer bereid is (een deel van) de formaliteiten af te wikkelen. Verder moeten nog heel wat handelingen worden verricht. Aanbevolen wordt daarover ook met de douane tevoren contact op te nemen. Slechts via bepaalde grensovergangen kunnen auto's worden ingevoerd. Er komt een tamelijke 'papierwinkel' aan te pas, zoals export- en importformulieren en diverse verklaringen, zowel aan de Belgische als aan de Nederlandse kant van de grens. Uiteraard moet men verder zorgen voor een kentekenbewijs, er moet wegenbelasting worden betaald, een verzekering worden geregeld en de auto moet worden gekeurd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Dit gaat op voor nieuwe auto's, maar kan ook toegepast worden voor gebruikte. Ook daarin heeft de Consumentenbond zich verdiept, gezien de grote interesse. Maar in die gevallen moet men wel goed weten wat men doet. Ook import uit andere landen dan België wordt in deze gids behandeld. Denemarken bijvoorbeeld is financieel aantrekkelijk, zij het wat verder van huis. In West-Duitsland zijn ook op het gebied van tweedehandsauto's interessante koopjes te halen. 'Auto goedkoop uit het buitenland', gids voor besparing op uw auto-aankoop: met alle formaliteiten en formulieren; voor leden van de Consumentenbond 12,50, voor overigen 20,- te bestellen door overmaking op giro 27874 Consumentenbond, Den Haag, onder vermelding titel; telefonisch via 070-847847). KEES CORNELISSE In galerie Esprit in Clinge is vanaf vandaag - vrijdag - werk te zien van kunstenaar Hendrik van Veenendaal. De expositie omvat naast schil derijen, houtskooltekeningen en composities met kleurpot lood. Van Veenendaal, die zijn oplei ding kreeg aan de Leeuwen burg academie in Amsterdam en de academie voor beelden de kunsten in Rotterdam, schildert en tekent veelal geabstracteerde landschap pen, ruim van opzet en in warme kleuren. De kunste naar exposeerde eerder in Rot terdam, Den Haag en Amster dam. De tentoonstelling in 'Esprit' in Clinge, die loopt tot en met 26 februari wordt inge leid door de heer R. Belle mans. De opening vindt plaats om 20.00 uur. In de Clingse expositieruimte is tot eind januari ook werk te zien van beeldhouwer Ernest Joachim uit Biervliet. De tentoonstelling De Vlees hal loopt tot 17 februari (dins dag tot en met zaterdag van 13 tot 17 en op zondagen van 14 tot 17 uur). Bij deze expositie wordt (tegen betaling van 10,-) een catalo gus geleverd waarin vraagge sprekken met Puckey door Paul Hefting en Antje von Graevenitz. In galerie 'Art House' te Bier vliet zijn tot en met zondag 9 februari beeldhouwwerken te zien van Frank Verstraete uit Eekloo. Tegelijkertijd is er een exposi tie van keramiek en gestileer de gebruiksvoorwerpen van Sia Braakman uit Philippine. De tentoonstellingen zijn van maandag tot en met vrjdag geopend van 9.00 tot 12.00 uur en 's zaterdags van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.00 uur. Mevrouw Fassaert uit Ter- neuzen exposeert van zater dag 18 tot en met woensdag 22 januari olieverfschilderijen en aquarellen in galerie de Blokken (7) in Terneuzen. De kunstenares is vooral geïn spireerd door bloemen en landschappen. Ze volgde les sen bij Pieter de Bodt, de academie in Sint-Niklaas en het ZIKV in Terneuzen De groep niets alles expo seert in het Terneuzens Mu seum aan de Burgemeester Geillstraat. Werken van: R. Beek, J. Klein, P. Clijsen, H. de Ruyter, H. Huyser en A. van der Veeke. Museum open: dinsdag tot en met vrijdag van 9.30 tot 12 uur en van 13 tot 17 uur, zaterda gen van 9.30 tot 12 uur. Het Zeeuws Museum presen teert in de Kapittelzaal van de Middelburgse Abdij de ten toonstelling 'Bekroonde ont werpers/zes jaar Kho Lianmg Ie-prijs'. De prijs is vernoemd naar Kho Liang Ie door de Stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst, omdat Kho Liang Ie een voor Nederland in de jaren 1955-'75. belangrijk en bekend binnenhuisarchitect en indus trieel ontwerper is geweest. De tentoonstelling geeft, met be hulp van audiovisuele midde len, een overzicht van zijn ont werpen. Kho Liang Ie heeft ook het interieur van het Zeeuws Museum in de Abdij ontworpen. Werk van Bruno Ninaber van Eyben, José de Pau, Bas Pruy- ser, team Océ van der Grin ten, Chris Hiemstra Harry Swaak, Gerard van den Berg. De tentoonstelling in het Zeeuws Museum is te zien tot 14 februari (maandag t/m vrij dag van 10 tot 17 uur, Mu seum, Abdij 3 - Kapittelzaal, Abdij 9). In het Zeeuws Kunstenaars Centrum (Kloveniersdoelen Middelburg) exposeert tqt 13 februari Peter Koole recente schilderijen. (Achter de Houttuinen 30: dinsdag tot en met zondag 14 tot 17 uur. Donderdagavonden 19-21 uur). Vandaag - vrijdag - om 17 uur wordt in de Vleeshal van het Middelburgse stadhuis de ten toonstelling 'Nieuwe Beelden' van Tom Puckey geopend. Het is de eerste tentoonstel ling van dit seizoen en ze laat een vijftal beelden uit de perio de 1985-1986 zien. Puckey (1948) verzorgde een reeks ten toonstellingen en performan ces, leidde workshops en liet een aantal publikaties het licht zien. Zijn werk was op verschillende grote exposities te zien (Kassei, Montreal, Aar- hus, Hamburg, Graz). DFe Hoogvlietse kunstenaar Geert Baas exposeert van za terdag 11 januari tot en met zaterdag 22 februari recent werk in de Kunstuitleen, aan de Kuiperspoort te Middel burg. Kenmerkend voor het abstrac te werk van Baas zijn kleur- en vormtegenstellingen. De kun stenaar maakt van verschil lende materialen gebruik. De tentoonstelling omvat een aantal collages en een aantal werken in gemengde technie ken op papier. De gemengde technieken zijn vervaardigd met olieverf, pigment, pastel en kleurpotlood. In het gebouw van de Kunst uitleen is tevens een tentoon stelling van het werk van d^ textiele kunstenaar Sonja Besselink uit Rijp. De expositie omvat een aantal plexiglas-objecten. Het werk van Besselink kenmerkt zich door veel rechthoekig kruisen de draden en flexibiliteit in techniek en textiel materiaal De Kunstuitleen is dinsdag tot en met zaterdag geopend van 13.30 tot 17.00 uur. Morgen - zaterdag - om 15 uur wordt in galerie Bellamy 1? (museum Vlissingen) de ten toonstelling van recent^ schilderijen van Jon Marten geopend. Marten (1934) is, net als de vorige exposant Van den Ee- renbeemt, lid van de IJmuider Kring. Hij verklaart: „Van een afstand is IJmuiden hoogovens en havenseen grote stinkende walm, maar van binnen is IJmuiden een grote constructiewerkplaats omrand met boten, waar ge bruiksvoorwerpen logisch bij een gebracht zijn. Boten, motó ren, touwen, meeuwen, kettin gen. staaldraad, netten, rook en vis. Ik probeer die voorwer pen van alledag in mijn werk op te nemen. Ik neem 'waar' en geef 'weer' zonder de voorwer pen van alledag na te bootsen. Een schilderij is altijd een be nadering slechte schilderijen zijn meestal reproducties want het afgebeelde heeft alles en niets te maken met de beel den in de werkelijkheid, een schilderij is compleet in zich zelf. Een schilderij hoeft ook niets te verklaren, hoe minder verklarende tekst hoe beter, de beeldende middelen geven alleen maar de mededeling over de betekenis: dat je de mededeling niet in woorden kunt overbrengen is het bewijs van de kwaliteit van het schil derij. Het enige hygiënische in de wereld is kunst en dit maak ik onder de rook van IJmui den. IJmuiden is dan een plaats waar alle dingen om je heen verschuiven. Observeren dus, dan houd ik herinneringsbeel den over en deze beelden transponeer ik tot een schilde rij. Ik wil wel als schilder het contact met de werkelijkheid handhaven en de werkelijk heid in mijn werk is momen teel IJmuiden". (Bellamypark 19, Vlissingen. Dinsdag tot en met vrijdag 10 tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur. Zaterdagen van 13 tot 17 uur). Jon Marten, schilderij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 36