HEIPALEN vrijdagkrant 2 wonen 3 energie 4 auto 5 uitgaan de vrij(e)dagkrant PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT innovatie signalement stormvloedkering kabel Particulier woningherstel kan op steun rekenen; Wonen in een... korenbeurs; Nieuws van de win- terschilder; Tips voor huis en tuin; Hoe staat het met de hypo theekrente? Schat, staat de gasmeter koud? De actie Zuinig Stoken. Cijfers, tips en de reacties van de deelne mers. Energie Wijs? Win die prijs! Rare vogels op Schiphol. Steeds meer mensen vliegen door de inzet van hoogstmodern rollend materiaal. De programma's voor weekeinde en week: film-theater-concert-ten toonstellingen (en - voor de thuis blijvers - videotips). fotografie: lex de meester een paal zonder staal, dat zou het einde zijn kraan vult een grote betonmo len in de juiste verhoudingen met de benodigde 'ingrediën ten'. Zodra het beton gereed is, wordt de dikke, maar nog vloei bare substantie in een trans- portkubel gestort, die vervol gens de fabriekshallen wordt binnengereden. In die hallen lig gen tientallen stalen mallen op gesteld. Die worden eerst opge vuld met een gevlochten con structie van staal: de bewape ning. Voor de vervaardiging van die bewapening heeft Pit Beton BV een aantal betonvlechters in dienst. Wanneer de bewapening in de mallen is aangebracht, wordt het beton vanuit de trans- portkubel in de vormen gestort en wordt de lucht uit het beton 'getrild'. Na 24 uur zijn de palen hard genoeg om uit de mallen te worden verwijderd. Voor ze hun weg naar de afnmers vinden, moeten ze 28 dagen 'uitharden'. De heipalenfabriek bestaat nu twintig jaar en momenteel biedt werk aan vijftien personeelsle den. Oprichter van de fabriek was de heer C. Pieters sr: de schoonvader van de huidige di recteur Schreur. Pit Beton BV heeft zich -zoals gezegd- gespe cialiseerd in de zwaardere typen heipalen. Het assortiment telt ruim dertig standaard afmetin gen. De grootste standaard maat betreft een paal van vijftig centimeter breed, vijftig centi meter diep en 26 meter hoog. Sommige typen heipaal kunnen bovendien worden voorzien van een verzwaarde voet met een maximum afmeting van 60 bij 60 centimeter. Zware palen gin gen onlangs onder meer naar een woningbouwproject in Heerlen, naar de bouw van het PZEM-hoofdkantoor in Middel burg en naar de aanleg van de Geere-parkeerkelder in de Zeeuwse hoofdstad. Voor de bouw van de kerncentrale van Borssele, in 1969, leverde Pit Beton BV zelfs palen met een schacht van 55 bij 55 centime ter. „Die waren toen nog nooit in Nederland gemaakt", zegt de heer Schreur met enige trots. Pit levert gezien de slechte op brengst bewust geen kleine hei palen voor de woningbouw. Maar de prijzen voor palen ten behoeve van de utiliteitsbouw zijn ook niet om over naar huis te schrijven. „Al zijn ze niet zo laag als de prijzen van woning- bouwpalen". Een echt goede toekomst verwacht de heer Schreur pas bij het aantrekken van de woning- en utiliteits bouw. Zelfs het toverwoord 'in novatie' lijkt daar geen veran dering in te kunnen brengen. Hoewel, innovatie; in theorie zou de betonpalenindustrie voor een doorbraak kunnen staan. Directeur Schreur: „De bewapening uit staal is een belangrijk onderdeel van het produktieproces. Maar die be wapening heb je alleen nodig voor het heien zelf. Als de paal eenmaal in de grond zit, is de bewapening overbodig. Nu zou het heel erg mooi zijn, als we dat gevlochten staal op de een of andere manier zouden kun nen terugwinnen; recycling dus. Dat zou het einde zijn, maar de vraag is alleen: Hoe?". Het produktieproces van Pit Beton BV in Kamperland wordt nauwlettend gevolgd door het laboratorium van De Hoop in Terneuzen. „Maar ondanks de ongelooflijk grote know-how van De Hoop zijn we er nog steeds niet helemaal uit. De vragen 'Is er een manier om die bewapening terug te krijgen' en 'Is het mogelijk om de bewape ning er niet in te doen' houden ons erg bezig. Daar wordt nu over gedacht en gepraat. Maar als het lukt, moeten we de eer ste zijn, én de enige". De fabricage van heipalen is volgens de heer Schreur 'een typisch Nederlandse zaak'. De structuur van een groot deel van de Nederlandse bodem zal daaraan niet vreemd zijn. In het buitenland wordt nog vaak ge bouwd zonder geheide onder grond. Ook worden daar veelal huizen gebouwd op in de grond gestorte palen. Met behulp van een grote grondboor ontstaat dan een gat in de grond, dat vervolgens vol wordt gestort met beton. Naam: Pit Beton BV Adres: Haven, Kamperland Branche: Fabricage van heipalen, in verschillende forma ten Oprichtingsjaar: 1966 Aantal personeelsleden: 15 Afzetgebied: Benelux en Zwitserland vrijdagkrant Hij zal blij zijn als de winter voorbij is. „Beton verhardt niet als het vriest". Een paar graden vorst is voor directeur J. B. Schreur van de heipalenfa briek van Pit Beton BV in het Noordbevelandse Kamperland nog geen probleem. Dan kun nen de kachels in de fabrieks hallen de kou nog buiten de deur houden. „Maar in die strenge winter van '84-'85 lagen we er toch mooi vijf weken uit. We zijn daartegen wel een beetje verzekerd, maar het kost toch geld". En die situatie in de bouw is, de economische ople ving ten spijt, toch al niet zo rooskleurig. Directeur Schreur laat een arti kel zien uit het dagblad voor de bouw Cobouw. „Ook in 1985 waren de prijzen van slanke heipalen (die worden gebruikt bij de woningbouw, KvD) ab surd laag. Voor het tweede achtereenvolgende jaar werden deze heipalen verkocht onder de werkelijke kostprijs". Dat is één van de redenen, waarom Pit Beton BV van de fabricage van het kleinste type heipaal is afge stapt. Op het terrein aan het kanaal tussen Kamperland en het Veerse Meer worden nu al leen de forser uitgevallen exem plaren vervaardigd. Die vinden voornamelijk hun weg naar de utiliteitsbouw in binnen- en bui tenland. De concurrentie tussen de twaalf heipalenfabrieken die ons land telt. is moordend. In de loop der jaren steeg de vraag naar heipalen. Steeds meer nieuwbouwwijken verrezen op vaak drassige grond. Ook nam het besef toe, dat een woning beter direct op een geheide on dergrond kan worden ge- bouwdd. om problemen in de toekomst te voorkomen. Maar tegenover deze toegeno men vraag, ging ook het aantal heipalenfabrieken drastisch omhoog. Hun aantal verdubbel de in enkele jaren van zes tot twaalf. Dat is duidelijk te veel van het goede. De heer Schreur verwacht dan ook. dat er binnen afzienbare tijd grote klappen zullen vallen. ,,Ik denk dat de markt zichzelf zal saneren". En hoewel zijn bedrijf de afgelopen jaren al drastisch heeft moeten inkrimpen, hoopt hij dat de hei palenfabriek van Pit Beton BV zal overleven. Goede hoop daarop is niet onge grond. De aandelen van het be drijf zijn enkele jaren geleden overgenomen door de Handel-, Industrie- en Scheepvaartmaat schappij De Hoop in Terneuzen. Dat gebeurde toen de holding Pit Beton BV in Middelburg ophield te bestaan. De holding overkoepelde drie Pit-bedrij- ven: De heipalenfabriek in Kamperland, de groothandel in De kwaliteit van in de grond gevormde palen is evenwel lager dan die van geprefabriceerde palen. Om niet helemaal afhankelijk te zijn van de ontwikkelingen in de utiliteitsbouw, fabriceert Pit Beton BV ook af en toe 'branchevreemde' produkten. Voor de Belgische markt wor den rioolputten gemaakt; de Stormvloedkering Oosterschel- de is mede opgebouwd uit be tonnen stootranden uit de Kamperlandse heipalenfa briek. Die stootranden zijn be doeld voor de weg die over de stormvloedkering wordt aan gelegd. Kamperland maakt deel uit van de gemeente Wissenkerke. De relatie tussen het bedrijf en de gemeente is goed. Alleen één kleinigheid moet de heer Schreur van het hart. Zijn be drijf ligt aan het kanaal van Kamperland naar het Veerse Meer maar omdat het bedrijf niet over een loskade beschikt, worden de schepen met zand en grind in de haven van Kamper land gelost. Daarvoor moet Pit Beton havengelden betalen. Die zou de heer Schreur graag lager zien. Directeur J. B. Schreur is de enige die de oprichting van de heipalenfabriek persoonlijk heeft meegemaakt. Het grootste deel van het huidige personeel kwam kort na de oprichting bij de heipalenfabriek in dienst. De heer Schreur is oorspronkelijk afkomstig uit de zeevaartwe reld. Zo was hij jaren actief als stuurman. Door middel van al lerlei cursussen, onder andere de cursus betontechnologie, heeft hij zich de vereiste kennis meester gemaakt. Al met al verkeert Pit Beton BV momenteel in een redelijk zor gelijke situatie. Echt penibel is de toestand echter nog niet, getuige de overname door De Hoop. „En ach, in die twintig jaar dat ik hier nu werk '~°b ik al meerdere keren meegemaakt dat het slecht was...", verzucht de directeur, die als grootste voordeel van het bedrijf noemt dat de palen altijd op tijd wor den afgeleverd. Aan het eind van het gesprek laat hij een folder zien, waarin de activiteiten van de heipalen fabriek worden belicht. De foto die direct in het oog springt, heeft betrekking op de bouw van de Borsselse kerncentrale. Zo'n klus zou de heer Schreur graag opnieuw in de wacht wil len slepen. Wat hem betreft hoeft de beslissing om bij Bors sele een tweede kernenergiecen trale te bouwen, echt niet zo lang meer te duren... KOEN VAN DIJEN betonwaren in Middelburg en de betonmortelcentrale in het industriegebied Vlissingen- Oost. Die centrale is overge daan aan VTO in Vlissingen. Maar uit de overname van de heipalenfabriek door De Hoop, kan volgens de heer Schreur worden geconcludeerd, dat het Kamperlandse bedrijf nog wel degelijk toekomst heeft. Tijdens ons gesprek hijst een gigantische kraan drie enorme heipalen op een kolossale trans portcombinatie. De drie palen wegen samen ongeveer 25.000 kilo, waarmee het maximum laadvermogen van de oplegger bijna is bereikt. Die palen zijn bestemd voor een afnemer in België. Dat land is de bestem ming voor ongeveer eeri kwart van het totaal aantal heipalen dat op Noord-Beveland uit de fabriek rolt. Zeventig procent van de produktie, die maximaal 20.000 palen per jaar bedraagt maar momenteel beduidend la ger ligt. blijft in Nederland. Ex port vindt onder meer plaats naar Luxemburg en naar Zwit serland. Heipalen worden gemaakt uit de grondstoffen zand, grind, wa ter en cement. Het zand wordt per schip aangevoerd uit West- Duitsland, het grind komt uit de Maas. Cement betrekt Pit Be ton bij de Eerste Nederlandse Cement Industrie (ENCI) in Maastricht. Het benodigde wa ter moet schoon zijn en wordt dus geleverd door de WMZ. Twee grote bergen zand en grind bepalen het zijaanzicht van het Pit-terrein. Een hijs- redactie PZC-bijlagen Walstraatpromena.de 56-60 4381 EG Vlissingen tel. 011184-15144 ltoestellen 19 en 46) advertentie en administratie: Middelburg: Markt 51 4331 LK Middelburg tel. 01180-27651 Vlissingen: 4381 EG Vlissingen Walstraat 56-60 tel. 01184-15144 Goes: Grote Markt 2 4461 AJ Goes tel. 01100-31800 Terneuzen: Nieuwstraat 22 4351 CW Terneuzen tel. 01150-94457 Hulst: Steenstraat 6 4561 AS Hulst tel. 01140-14058 opening kantoren: Van maandag t'm vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur. VRIJDAG 17 JANUARI 1986

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 33