RADIO mercedes wijzigt t-serie statisch automat passat turbo PZC/ vrijdagkrant 19 BE fremdkorper samenhang volvo miljarden 'RIJDAG 3 JANUARI 1986 van luxe tot gemeengoed u O iet nieuwste snufje: compact-disc voor in de auto. De eerste autoradio, het type 241 B, uit 1934. In autoradio's is Philips let terlijk toonaangevend. Te- neer daar deze multinational il 50 jaar deze kleine geluids- ioosjes maakt en op een veel jreder audiovisueel gebied werkzaam is, mag je verwach- en dat ze zeer wel bij de tijd :ijn. Zelfs voor de directeur /an de Audio Divisie van Phi- ips raast de technologie in een laast niet bij te houden tempo voort. Voor de Philips Pers- iienst gaat het in ieder geval nelier dan zij kunnen schrij ven. Daarom een verhaal van 'eschiedenis, actualiteit en toe komst van de autoradio: van luxe tot gemeengoed en van triller-omvormers tot routesys teem met compact-disc. I Vijftig jaar geleden kwam Phi- ips met de eerste autoradio op ie markt. Het type 141 B be stond uit een enorme luidstpre- ker, een zware kast waarin de ontvangeenheid zat en een aparte losse afstemschaal. Het geheel had natuurlijk heel wat meer gewicht dan de huidige platte doosjes, waarin inge nieurs als een soort tovenaars liefst anderhalf keer zoveel on derdelen moeten stoppen dan iri sen kleurentelevisie, om hifi- ontvangst te kunnen bereiken. In Amerika is de opkomst van de autoradio begonnen. In 1930 ?old het als uitzonderlijk luxe om een dergelijke voorziening, die tegen de 30 kilo woog en 2 Watt uitgangsvermogen had, in je automobiel te hebben. In New York moest je in taxi's zelfs xtra betalen om naar de radio te kunnen luisteren. De jaren na de oorlog brachten in versneld tempo talrijke veranderingen voor de autoradio. Elektromag netische afstemming, mechani sche fijnafstemming, transisto- ren. printplaten, integrated cir cuits, FM. storingsonderdruk ker, stereo, radiocassetterecor der, Liquid Cristal Display, Mi cro Computer Control, autosto re en compact disc zijn allemaal vindingen die het brengen van geluid in een zo beperkte ruimte als het auto-interieur op een aanzienlijk hoger niveau heb ben gebracht. „We hebben in het begin gezien dat de autoradio als een Fremd korper werd beschouwd", zegt directeur Audio bij Philips de heer L. W. M. Snijders. „Later ontstond er bij de autofabri kanten en leveranciers van au- dio-apparatuur het besef dat integratie van beide eenheden een betere basis bood. Met na me in Engeland heeft die instel ling de meest vruchtbare bo dem gevonden. Fleetowners vonden het beslist noozakelijk dat die basisfunctie van een radio in de auto aanwezig moest zijn. Dan zijn er nog de fabrikanten die de autoradio als een deelfunctie beschou wen. Vooral in de duurdere merken is het een optional". Philips levert niet aan alle mer ken in Europa. Mercedes Benz heeft bijvoorbeeld standaard Becker in de modellen zitten. Becker bestaat dan ook voor 80-90 procent bij de gratie van dit Duitse merk. Volkswagen, ook geen Phlips-afnemer, zit technisch nogal ingewikkeld in elkaar, volgens Snijders, waar bij ze niet voor de volle 100 procent het aanbod hebben af gestemd op de vraag. Bij Opel en Ford is het ook geen gebruik om in de hogere klasse stan daard een autoradio in te bou wen, in de 'low-end class' is de inbouw veel meer standaard. Buiten Europa zijn er nog mark ten waar de audio-directeur wel brood in ziet. „In Amerika, Zuid-Afrika en Australië zijn we °P dit moment druk doende om volume-omzetten te halen. In Amerika is het vooral de after- sales. Want Ford, GM en Chrys ler hebben de touwtjes goed in handen. Maar menig Ameri kaan schaft met gemak voor 800 dollar een paar Bose-boxen aan, dus daar zit voor ons nog wel muziek in. Zuid-Afrika, en Au stralië zijn voor ons nieuwe ge bieden waar we veel van ver dachten. Japan zou natuurlijk een mooie markt zijn, maar daar kom je gewoon niet tussen. De radiofabrikanten staan daar op een tijdje aan de gang is, is het betere geluid. Dat betekent naar mijn mening niet steeds maar meer geluidsvolume in het interieur. Soms zie je intstalla- ties met een vermogen van 4 x 100 watt, als je dat voluit zet vliegen de ramen eruit". „Nee, 4x7 Watt is er ruim voldoende voor een behoorlijke geluidskwaliteit. Dan moet er wel een stel goede speakers in het terrein van de autofabri kant. Vaak ook nog voor een groot deel in eigendom". Wat Snijders een beetje steekt is dat een Europees merk als Volvo met de Japanse firma Mitsubishi in zee is gegaan. Die radio's zitten in de duurdere Volvo's standaard en in de rest is het optional. Op de vraag of het niet vreemd is dat de 300- serie geen Hollands produkt aan boord heeft, zegt hij dat het nieuwe model, de 480, die in '86 op de markt komt, gelukkig wèl een autoradio uit Eindhoven zal hebben. Niet dat er op dit moment ook maar een autoradio in Eindho ven wordt gemaakt. Ze worden er wel bedacht en ieder ontwerp kost aan ontwikkeling zo'n 2 tot 6 miljoen gulden. De echte pro- duktie van de 25 basistypen vind plaats in het Duitse Wetz- lar, het Franse Rambouillet en in Singapore. In totaal 1700 me dewerkers maken per jaar mil joenen autoradio's. De grootste omvang zit in het segment van de 550- en 740-serie van de Phi lips autoradio's, die gemiddeld f 400 tot f 700 doen. Waar vooral naar gestreefd wordt is vereenvoudiging van de apparatuur. „We hebben nu een tijd achter ons die vooral bestond uit een overkill aan features. Een kerstboom vol met lichtjes en knopjes; bijvoor beeld een Sparkomatic-radio met liefst 85 functies! We zijn nu op de weg terug, met vooral de blik gericht op passieve en ac tieve veiligheid. Dus knopjes die ieder een eigen relief hebben voor de functie die ze vervullen, om onnodige afleiding te voor komen. Een andere trend die al de auto zitten en niet van die 3,5-inch dingetjes die af-fabriek worden gemonteerd. Ook de an tenne die gebruikt wordt is van het grootste belang. Je moet natuurlijk bij HiFi-eisen daar niet ineens op gaan bezuinigen door voor een tientje een Ja pans sprietje te kopen. Zo heeft ooit eens de verkeerde mening postgevat dat een fabrikant op audiogebied niet alles even goed kan maken. Dus de boxen van die, de tuner van die en de platenspeler van weer iemand anders. Voor veel merken zijn wij standaard leverancier van antennes en samen met onze autoradio's werkt dat prima". Wat dat betreft is er nauw over leg met een aantal autofabri kanten, de Franse merken voor op, om te komen tot een geïnte greerd en doordacht concept. Zo is de Renault 25-radio, die met de handen aan het stuur volledig is te bedienen, een fraai staaltje van samenwerking met deze multinational in Eindho ven. Deze MCC-radio (Micro Compu ter Control), nog steeds uniek in de wereld, garandeert een onon derbroken ontvangst van 6 FM- voorkeurzenders. Bij het rijden van grote afstanden zoekt de microcomputer steeds het sterkste signaal van de zender. De LCD (Liquid Crystal Dis play) met alfanumerieke aan duiding voor golfbereik. zender- frekwentie, voorkeuzenummer etc. maakt onderdeel uit van de R25-radio. evenals een equali zer/booster voor 5 afzonderlijk te regelen frekwentiebereiken. Het nieuwste Philips-snufje is de Autoshore. Met een druk op de knop automatische selectie en opslag van de zes sterkste FM-zenders in de buurt. De niet te stuiten opmars van de chip zal ook op autoradiogebied van doorslaggevende betekenis zijn. „Met de navigatiesatellieten die er nu in het heelal hangen kunnen militairen al op 2 meter nauwkeurig hun positie bepa len. Binnen niet al te lange tijd, en dan denk ik aan 5 tot 6 jaar. zal dit systeem uitgebreid toe passing vinden in de vervoers sector. Nu al maakt de scheep vaart er gebruik van. Er is zelfs al een klein kastje ontwikkeld voor de Amerikaanse markt waarmee mensrn op trektocht door onherbergzame gebieden op een klein beeldschermpje kunnen zien waar ze precies zitten. Koppelen we aan dit navigatiesysteem onze Com pact Disc en stoppen we dat in een Philips audioset, dan heb je de optimale geluidsdrager èn informatiebron", zo redeneert Snijders. Die Compact Disc heeft een gigantisch vermogen om gege vens op te nemen. Zo is er slechts 0,045 procent van de oppervlakte nodig om Neder land in kaart te brengen voor de boordcomputer annex beeld scherm. Dat betekent één disc voor héél Europa, dus alle ste den en dorpen plus wat ertussen ligt natuurlijk. Het kon niet lang uitblijven, na de introductie van de nieuwe 200-300-serie, dat een op die leest geschoeide T-serie gefabriceerd zou worden. Daarmee is in drie jaar tijd het gehele Mercedes Benz-programma vernieuwd, en dat mag voor een merk dat zich voordien nogal behoudend opstelde, opzienbarend genoemd worden. Vervelend daarbij is alleen weer dat er lange levertijden zijn ontstaan en de concurrentie zal uiteraard elke gelegenheid te baat nemen om in dat gat te springen. Ongeduldige kopers hou je altijd en als het te lang gaat duren (wachttijden van zes maanden is al heel normaal) stapt men wellicht naar een vergelijkbaar merk over. Dat zal voor de T-serie zoals die nu voor '86 op de markt komt niet meevallen. Want die auto's zien er stuk voor stuk, er zijn vijf types leverbaar, geweldig goed uit. Zeker, de duurste ligt tegen de 95 mille aan en dat is 17 procent meer dan zijn voorganger. Maar directeur Wesly legde uit dat in de goedkopere typen er eigenlijk sprake is van een prijsvoordeel. In de 200 TD zit j voorbeeld standaard een 5-bak nieuwe motor, een deelbare achterbank èn je hebt natuurlijk een gloednieuwe auto, die er wat fraaier uitziet. Men verwacht dit j aar per maand zo 'n honderd stuks, inclusief de Van-types (voorbank en rest vaste laadruimte) te verkopen. Het nieuwe T-model is iets langer en hoger dan de sedan, terwijl hij iets minder breed is Naast het bekende motoraanbod van de W124, twee diesels en drie benzineversies, is de T-serie uitgebreid met een 3-ltr Turbo diesel met een vermogen van 143 pk 4600 tr-min en een koppel van 270 Nm bij 2400 toeren per minuut. Dit type is ook gelijk de duurste; in de VAN-serie gaat er liefst 25 mille af Ruimte is er in de T-serie voldoende en deze is nu iets toegenomen. Is het rijden in een type uit de W124-serie een genoegen, met een T-versie zal dat prijstechnisch gezien helemaal een interessante aangelegenheid worden. Men spreekt zelfs van een verlaging van het lease-tarief en dan wordt het met bijvoorbeeld een 200 TD Van van nog geen 50 mille een aardig rekensommetje. grond niet meer raakte. Na korte tijd verloor het dus zijn functie. Er is nu iets heel nieuws bedacht om de stati sche elektriciteit af te voeren; een Nederlandse vinding. Het is een elektronische ontlader, in een klein doosje datje tegen de binnenkant van het portier plakt. Het wordt met een aar- dedraadje verbonden met de carrosserie ('massa'). Het heet Static Stop en het werkt als volgt: als je de auto stil zet en je opent het portier, dan druk je het knopje van het apparaat in. terwijl je gelijktij dig één voet op de grond zet. Er gaat dan een neonlampje branden. Even wachten tot het uitgaat en dan kun je zonder een schok te krijgen uitstappen. De totale lading is eruit, zodat het schok-effect ook niet kan optreden als je na korte tijd opnieuw instapt. Dit apparaatje is intussen in de handel voor f 24,75 en dat is voor die 37 procent van de statisch-gevoeligen ook niet zo'n vreselijke schok. „Onzin, een sprookje!" zegt menige automobilist ais er over het onderwerp van de elektrostatische lading in de carrosserie wordt gesproken, waarbij je een schok voelt als je uit de wagen stapt. Het bekende, inmiddels vrijwel uitgestorven 'staartje' dat vroeger aan de achterkant van vele auto's bungelde werd door menigeen dan ook als een uiting van bijgeloof beschouwd. Een onderzoek heeft echter aangetoond dat 37 van de 100 automobilisten wel degelijk last hebben van de elektrici teit die wordt opgewekt door de wrijving van droge lucht langs de buitenkant van de wagen. Niet iedereen is er ge voelig voor en degenen die de schok bij het uitstappen wèl voelen, behoeven beslist niet bang te zijn dat het gevaarlijk is, maar wel erg hinderlijk. Het van metaalstof verzadigde rubberstripje werkte in princi pe wel. maar had het nadeel dat het snel afsleet en dus de De mogelijkheden van een geïn tegreerd systeem, zijn volgens Snijders zö groot dat we nog geen flauw idee hebben van de talrijke toepassingen. „Voorlo pig zal het vooral interessant zijn voor de professionele ver voerstak, politie, brandweer en dergelijke. Ik denk dat het rou tesysteem, waarbij de chauffeur 'blind' kan rijden op de compu ter die continu de actuele ver keersinformatie verwerkt, in de jaren '90 tegen de 3 a 4 mille zal gaan kosten". Waar veel automobilisten ook blij mee kunnen zijn is de auto radio, die automatisch de ge luidssterkte aan het toerental van de motor aanpast. Daarbij gaat de radiosterkte niet onrus tig heen en weer met elk ver schil in toerental, maar past zich heel geleidelijk aan. Op die manier ontstaat er een rustige geluidscurve met een maximaal gehoorsbereik. De produktie in Wetzlar, Ram bouillet en Singapore vindt ui teraard ook steeds meer geauto matiseerd plaats. Robotten en chips raken veelvuldiger bij het produktieproces betrokken. Dat heeft tot gevolg een stijging van de gemiddelde kwaliteit van de werknemers. Op de vraag of een en ander niet ten koste gaat van de werkgelegen heid zegt Snijders: „Die robot ten en chips moeten ook worden gemaakt, en dat betekent (nieu we) werkgelegenheid. Daarbij komt dat we het in deze indus trietak vooral moeten hebben van vereenvoudiging. Dus: wat laatje weg. Terwijl het voorheen was: wat hang je er aemaal aan. Een autoradio met veel Japanse dreaiknopppen, dat was het. Maar een ingenieur heeft er ze ker drie kwartier voor nodig om een cassetterecorder met al die knoppen voor wow, flutter, bias en noem maar op optimaal af te stemmen. Wij hadden al lang een cassetterecorder die dat vol automatisch doet. Dat houdt wel een verregaande automati sering in bij de produktie. En om alle functies in een dergelijk compact apparaat als de auto radio onder te kunnen brengen moet je gebruik maken van chips". In een markt, waar de klant de leverancier van OEM (Original Equipment Manufacturing) steeds agressiever kan benade ren, moet ook Philips zich zo flexibel mogelijk opstellen. Dat betekent niet met een overbodi ge regelmaat iedere keer maar iets nieuws bedenken. „Op de eerste plaats moet er een markt voor zijn en het produkt moet wel op maat gesneden zijn. Dat houdt veelvuldig overleg met de automobielfabrikant in. Samen werken zij de know-how uit en bekijken hoe het produkt aansluiting vindt bij de algeme ne produktie. Waar we stan daard-leverancier zijn is het zaak dat het wel iedere keer helemaal klopt. Zij verwachten van ons dat wij de professionals zijn", besluit de Philips-direc- teur. Hij kan geen omzetcijfers ge ven. Dat het volume van de autoradiomarkt groot is mag blijken uit twee cijfers: in de hele wereld rijden op dit mo ment tegen de 350 miljoen au to's rond en ruim 80 pet daar van heeft een radio. Philips kan zich geen marktleider noemen, maar zit zeker bij de eerste drie. Dat houdt op zijn minst een produktie van miljoenen autoradio's per jaar in en daar bij hoort dan een omzetcijfer van vele miljarden guldens. SIEM LEEUWENKAMP Veel autorijders hebben voor de bestuurdersstoel een mat liggen die de standaards vloerbedekking beschermt te gen slijtage en vervuiling. Een bekend probleem is dat die automat 'automatisch' omhoog kruipt door de druk van de schoenhak. Als de be dieningspedalen dicht boven de vloer zitten, kan dit ge vaarlijke situaties opleveren. Als een dikke kokosmat tot onder de pedalen schuift, kun nen het rem- en het koppe lingspedaal niet meer tot de vereiste diepte ingetrapt wor den. Er zijn verscheidene manieren denkbaar om de automat op zijn juiste plaats te houden. Een vernuftig brein bedacht de simpelste en meest prakti sche oplossing: een set van twee klemmetjes, elk voorzien van twee stevige 'spelden' die in de vaste vloerbedekking tgestoken worden, en een ste vige gekartelde bek waarin de losse mat wordt geklemd. Die kan dan niet meer gaan krui pen, maar je kunt hem wel gemakkelijk verwijderen voor een schoonmaakbeurt. Een klein maar heel nuttig acces soir dat in Halfordszaken voor nog geen vijf gulden per set te koop is. Een set van klemmetjes en spelden om de automat op zijn plaats te houden. Voor liefhebbers van een pit tige diesel is de Volkswagen- dealer nog steeds een goed adres. Het Duitse merk be wees, met de introductie van de nog immer zeer populaire Golf Diesel, dat zelfontbran- ders beslist niet lui, lawaaiig en stankverspreidend hoeven te zijn, en sindsdien zijn er van Volkswagen diverse suc cesvolle diesels verschenen. Net als de Golf (GTD) is de Passat er nu ook als turbo diesel. Door de turbo is de motor, dat spreekt, een stuk krachtiger geworden. Levert de „gewone" Passat D een vermogen van 40 kW (54 pk) bij een toerental van 4800, de nieuwe TD doet daar 11 kiloWatt bij en komt uit op een vermogen van 51 kW (of 70 pk). Dat maximum vermogen wordt in de turbo- uitvoering ook nog eerder be reikt: bij 4500 toeren. Het ma ximum-koppel van de turbine motor is 133 Nm en wordt al vroeg bereikt, bij 2600 toeren. Een krachtige motor dus, die uiteraard tot prima prestaties in staat is. De krachtbron sleurt de 1048 kilo zware wa gen in 15.6 seconden naar de honderd kilometer per uur. Ook daarboven trekt de wa gen nog heel behoorlijk door; de topsnelheid ligt in de buurt van de 157 kilometer per uur. Om de motor te sparen is er een toerenbegrenzer inge bouwd; zodra een voor de techniek schadelijk toerental wordt bereikt, houdt de motor nadrukkelijk in en moet er worden overgeschakeld. Een prima voorziening, want je bent - door de turbo - gauw geneigd de wagen als een ben- zine-auto te rijden. De elektronische ontlader In het laboratorium worden alle autoradio's voor verzending uitvoering getest

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 19