BERT DE VRIES EÜZ MIJNSTAKING bond wankelt, regering wint ZELFSTANDIGEN: VERGEET DE EUZ '84 NIET! Compensatie walijk Prikkels Richtlijn Gematigd Beslag Desastreus Trots Devaluatie Korting VTERDAG 28 DECEMBER 1985 VVD neemt grote risico s CDA's Bert de Vries voorgrondmet - in de luwte - Nijpels (VVD). Door Peter van Nuijsenburg onder stemverheffing, maar ondubbelzinnig: „Als de VVD ons wil bruskeren op punten als de euthanasie, de anti-discriminatiewet en nu ook de mediawet, dan houdt dat grote sico's in. Niet alleen voor deze kabinetsperiode, maar ook voor een volgende termijn. Op ze manier wordt de kabinetsformatie zwaar belast". worden dat heel moeilijke onderhan delingen. Je kunt van ons niet ver wachten dat we de ene dag A zeggen en de volgende dag B". at de Vries, sinds de tot siandko- ing van het kabinet Lubbers fractie- rzitter van de CDA-fractie in de *eede Kamer, maakt van zijn hart .en moordkuil. Coalitiepartner VVD wel heel lichtvaardig met, D'66 in gegaan om een regeling over de ithanasie te treffen. „Tijdens de Al- :mene Beschouwingen twee maan- n geleden, zei Nijpels nog dat hij :rst de discussies in het kabinet ilde afwachten. Hij zou de 'koninklij- weg bewandelen', maar met wat hij doet legt hij wel een hele zware apotheek op die weg", lij denkt ook veel te makkelijk: als it initiatiefwetsontwerp van D'66 jor de Tweede en Eerste Kamer is ingenomen, dan wordt het ook wel het kabinet geregeld. Nou, dat irdt heel moeilijk. Je kunt niet van fractie verwachten dat wij een voor verwerpelijk voorstel in het aatsblad zullen helpen. Ik zal nu iet zeggen dat onze ministers het letsontwerp zullen weigeren te on- irtekenen, maar ik kan me de reac- van Deetman (onderwijs, staat te appelen on te ondertekenen - red) heel levendig voorstellen. Het IDA zal zich niet als een kudde iakke schapen naar de slachtbank ten leiden. Bovendien, ook de VVD- linisters zijn geirriteerd over het ei- inmachtige optreden van de fractie, inister Korthals Altes (justitie) ordt nu door zijn eigen partij voor de leten gelopen". n, in één ademtocht: „Het is toch uitengewoon merkwaardig, dat een tij als de VVD gemene zaak maakt iet de oppositie. Als het er maar even lijkt dat wij op sociaal-economisch Trein met de PvdA op een lijn ziten, roepen ze 'schande', 'overspel', at hoort niet'. Ik kan dat gedrag van VVD weinig anders vinden dan een jiitengewoon kwalijke ontwikkeling, e grote risico's in zich draagt". rie ook nog een regeerakkoord waar niet aan te tomen valt". Opnieuw waarschuwt De Vries voor 'spannin gen en risico's' binnen de coalitie. Niettemin ligt voortzetting van de coalitie met de liberalen voor de hand. De PvdA eist een rigoreuze verande ring van beleid voor ze met de chris ten-democraten het Catshuis wil be trekken. Uitlatingen van de PvdA- voorzitter in deze krant aan het adres van premier Lubbers en minister De Koning (sociale zaken), die 'van stro pers koddebeiers' waren geworden, staan evenmin borg voor een harmo nieuze sfeer. Bovendien presenteren de socialisten 'onmogelijke eisen'. Niet alleen met betrekking tot de onvermijdelijke kruisraket:en, maar ook ten aanzien van het stelsel voor sociale zekerheid. Dit stelsel wordt aan een vermage ringskuur onderworpen, maar Van den Berg heeft al laten weten dat een kabinet met de PvdA deze afslan kingsoperatie ongedaan zal maken. De Vries: „Elke coalitie krijgt te ma ken met de erfenis van haar voorgang ster. In die zin is voor ons alles op binnenlands terrein bespreekbaar. Maar als ze de uitkeringswetten die kort voor de verkiezingen door een kamermeerderheid zijn aanvaard, weer overhoop willen halen, tja dan Het gesprek komt op de suggesties van minister De Koning om de huur subsidies, studiefinanciering en de tegemoetkoming bij de gezinshulp geleidelijk af te schaffen. De pijn moet gecompenseerd worden via een verlaging van de belastingen. De be windsman wil deze kwestie bij de komende kabinetsformatie al aan de orde stellen. De Vries voelt zich ge roepen tot enige nuancering van deze voorstellen. „Ik heb deze discussie zelf aangezwen geld bij de Algemene Beschouwingen van vorig jaar. Dus zo nieuw zijn ze niet. Maar er mag niet de indruk worden gewekt, dat de huursubsidie en studiefinanciering zullen verdwij nen. Dat schrikeffect is absoluut on juist. Er liggen voorstellen om de huursubsidie en studiefinanciering een wettelijke basis te geven. Die worden gewoon behandeld. Wat wel bij de formatie aan de orde kan ko men is het weghalen van de 'overdrij ving'. Dat is prima, maar schokeffec ten moeten vermeden worden". Ondanks de gunstige ontwikkeling (Advertentie) eenmalige uitkering zelfstandigen '84 aar niet alleen bij de euthanasie emt de VVD afstand van het CDA. orige week lieten de liberalen we nt er weinig voor te voelen de ediawet van CDA-minister Brink- an (WVC) te steunen, wanneer het twerp niet ingrijpend in hun rich- wordt gewijzigd, i Vries laat ook hier de kwalifikatie walijk' vallen. „Er is de Kamer over medianota (ter voorbereiding van wet - red) gesproken. Dat heeft leid tot afspraken over de media nt. En daar zal de VVD binnen toeten blijven. Er ligt over die mate- Als u in 1984 een laag inkomen had maar nog geen aan vraag voor een Eenmalige uitkering zelfstandigen '84 heeft ingediend, zijn er 2 redenen om dat nu snel te doen: 1. De EUZ '84 is ook voor u bestemd. 2. Alleen zelfstandigen die een uitkering over 1984 ontvangen kunnen volgend jaar de EUZ '85 ontvangen. Vraag er naar bij uw boekhouder of accountant. Vergeet niet de aanvraag vóór 28 februari a.s. in te dienen, want daarna worden geen aanvragen meer in behandeling genomen. Stichting Coördinatie Dienstverleningscentra Kleinbedrijf SCDK Postbus 7278 1007 JG Amsterdam Telefoon 020 - 997595 Stulm Stichting tot uitvoering van landbouwmaatregelen Postbus 20401 2500 EK 's-Gravenhage Telefoon 070 - 793911 van de economie blijft de hoge werk loosheid zorgen baren. Arbeidsduur verkorting (ADV), tot voor kort gezien als de magische formule om dit kwaad te bezweren, stuit op steeds meer weerstand. De Vries blijft pleitbezor ger van ADV, maar meent dat de discussie niet verstandig gevoerd wordt. De centrale vraag is niet of iedereen '32, 34 of 36 uur gaat werken', maar de mate van herbezetting." „Bij de overheid vechten we voor een herbezetting van 75 procent. In het bedrijfsleven kan het per beroeps groep anders liggen. Daar moet je flexybel in zijn. Daar kunnen ver vroegd uittreden (VUT), deeltijdba nen, de betere methode blijken. Maar het gaat om de bestrijding van de werkloosheid. ADV, VUT en deeltijd banen zijn daartoe een middel". De categorie van langdurig, werklo zen (400.000 man) vraagt bijzondere aandacht. De Vries wijst er op dat er hard gewerkt wordt aan instrumen ten om deze groep te helpen. Hij noemt in dit verband scholing en vrijstelling van betaling van werkge verspremies om het voor het bedrijfs leven aantrekkelijk te maken deze mensen in dienst te nemen. Maar de werklozen zelf moeten ook geprikkeld worden. „Wanneer er bij bepaalde beroepen tekorten zijn, de mogelijkheid tot scholing aanwezig is en er een perspectief is op een baan, en er zijn mensen die dat afwijzen tja. dan heeft de samenleving het recht te zeggen, dat heeft gevolgen voor de uitkering. Dat is voor ons al langer bespreekbaar, maar kan bij de forma tie zeker een rol spelen." Hoewel de verkiezingen pas in mei volgend jaar plaatsvinden, werpen ze hun schaduw nu al vooruit. Het CDA is bezig aan een opmerkelijke opmars: volgens de laatste peilingen goed voor een kleine 50 zetels. De Vries voorziet bij voortgang van deze ontwikkeling zelfs een 'nek aan nek race' met de nog altijd grotere PvdA. Ondanks het verlies van de VVD twijfelt bijna niemand aan de voortzetting van de coalitie. Op het Binnenhof wordt dan ook met groot enthousiasme het gezelschaps spel 'wie krijgt welke portefeuille' gespeeld. De Vries wordt daarbij on der meer getipt voor de departemen ten van WVC, binnenlandse zaken en sociale zaken. Het onderwerp van deze speculaties zelf:„Ik heb dit werk met toenemend enthousiasme ge daan. Als ik voor een ministerspost gevraagd wordt, zal ik daar natuur lijk over nadenken. Maar het belang rijkste is dat Lubbers weer minister president wordt. En wat me zelf betreft: mijn voorkeur gaat uit naar het leiden van de fractie". (Door Maureen Johnson Negen maanden zijn verstreken sinds de ooit zo machtige Britse National Union of Miners (NUM) de kolenstaking verloor, en in die tijd heeft de bond de ene vernedering na de andere moeten slikken. De bond werd gedwongen het Hoog gerechtshof zijn verontschuldigin gen aan te bieden. De leden begin nen in steeds grotere aantallen over te lopen naar een afgescheiden mijn- werkersbond, en de Nationale Ko- lenraad sluit de kolenmijnen in nog hoger tempo dan aanvankelijk in de bedoeling lag. De leider van de bond, de ooit door de regering geduchte marxist Arthur Scargill, heeft zijn politieke invloed zien wegsmelten terwijl ook zijn posi tie binnen de NUM wordt aangetast. Veel mijnwerkers zijn na de kolen- staking, die de langste en geweldda dige was uit de Britse geschiedenis, het actievoeren moe, en besteden hun tijd liever aan de wederopbouw van hun bestaan of aan het vinden van een nieuwe baan. Ongeveer 18.000 mijnwerkers zijn na het eind van de staking vrijwillig of onvrijwil lig hun baan kwijtgeraakt, en nog elke dag zijn er nieuwe ontslagen. De moedeloosheid van veel mijnwer kers staat in scherp contrast met de strijdlustige sfeer bij het begin van de staking, nu een jaar en 10 maan den geleden. De vonk sprong in het kruitvat na de aankondiging in fe bruari 1984, dat de mijn in Corton- wood zou worden gesloten. verliesgevende mijnen te sluiten. De Kolenraad zegt dat de sluiting van de mijnen nodig is om uitvoering te geven aan een richtlijn van de rege ring, die wil dat de Raad in maart 1987 geen verlies meer lijdt. Overi gens is tegengevolge van de staking het verlies van de Kolenraad in het jaar van de staking bijna verdub beld. Sedert het einde van de staking in maart van dit jaar heeft de Kolen raad al 24 mijnen gesloten, en de komende maanden zullen er nog zeven volgen. Formeel kan er tegen de sluiting van een mijn bezwaar worden aangetekend, op grond van een nieuwe herzieningsprocedure waarover tijdens de staking overeen stemming werd bereikt. De directie van de mijn houdt echter het laatste woord, en tot nu toe zijn alle be zwaarschriften van de vakbonden verworpen. Het tempo waarin de mijnen worden gesloten maakt de problemen van de NUM goed duidelijk. De niet aflaten de stroom ontslagen heeft bovendien een verwoestende uitwerking op het ledental van de NUM. Aan het begin van de staking kon Arthur Scargill zich de vertegenwoordiger noemen van 193.000 mijnwerkers, maar de bond is sinds het stakingsdebacle niet meer zo scheutig met gegevens over het aantal leden. Er wordt ech ter vanuit gegaan de dat de NUM ongeveer 50.000 leden heeft verloren tengevolge van de mijnsluitingen, de actiemoeheid bij de mijnwerkers, en niet te vergeten aan de nieuwe mijn- werkersbond, de Unie van Democra tische Mijnwerkers. De sluiting van de mijn in Corton- wood maakte deel uit van een plan van de Kolenraad, die door de rege ring wordt gecontroleerd, om 20 De nieuwe bond, die wordt geleid door de gematigde Roy Lynk, kreeg een aanzienlijke steun in de rug toen de mijnwerkers uit het district Not tinghamshire op 19 oktober toetra den tot de bond. De meeste mijnwer kers uit dit district hadden tijdens de staking doorgewerkt, en de werk hervattingen die uiteindelijk een einde maakten aan de staking be gonnen hier. Grote aantallen mijnwerkers uit de kleinere districten Derbyshire, Dur ham en Lancashire volgden het voor beeld van Nottinghamshire, en de nieuwe bond zegt nu dat ze 35.000 leden heeft, en dat er elke dag nieu we bijkomen. "Binnenkort zijn wij de nieuwe Na tional Union of Mineworkers, ge grondvest op democratische princi pes en op het recht van ieder lid om over zijn eigen leven te beslissen," zegt Lynk optimistisch. De nieuwe bond, die door Scargill wordt verfoeid omdat ze volgens hem aan de leiband van de mijndi- recties loopt, ging vlot akkoord met een loonsverhoging van 6,9 procent, en met het instellen van premies op extra-hoge produktiviteit, waardoor het weekloon kan stijgen tot 250 pond. Scargill heeft zich altijd met hand en tand verzet tegen een dergelijke pre miestelsel, omdat het een tweedeling aanbrengt tussen mijnwerkers in winstgevende gebieden, (zoals Not tinghamshire), en de armere gebie den als Zuid-Wales en delen van Yorkshire. Maar ook op dit punt zal hij een nederlaag lijden. Deze maand stemden de leiders van de mijnwer kers uit Yorkshire vóór het aanvaar den van de voorwaarde van de Ko lenraad dat de NUM akkoord moet gaan met invoering van het pre miestelsel voordat er kan worden onderhandeld over loonsverhoging. Scargill wordt - wankelend - afgevoerd van het stakingsfront. Het uitvoerend comité van de NUM legde op 14 november de bezwaren van Scargill naast zich neer, toen het zijn officiële verontschuldigin gen aanbood aan het Hooggerechts hof wegens het negeren van een beslissing van het Hof dat de mijn staking in twee districten onwettig was en het aansluitend weigeren een boete van 200.000 pond te beta len. Het aanbieden van de veront schuldigingen was de enige manier om het beslag op te laten heffen dat was gelegd op de middelen van de NUM, die zo'n 8 miljoen pond be droegen. De hele beslagleggingspro cedure heeft de NUM nog eens 1,4 miljoen pond gekost. Arthur Scargill heeft bij al deze tegenslagen zijn koelbloedigheid en vechtlust niet verloren. "Ik heb ge noeg van al dat gepraat over een nederlaag," zo donderde hij in okto ber tijdens het Labourcongres voor een juichend gehoor van linkse af gevaardigden. Scargill, die nog altijd kan rekenen op een grote aanhang bij de bonden, heeft nog steeds het vermogen om verdeeldheid te zaaien binnen de Labourpartij, en om de verschillen binnen de nationale federatie van vakbonden, de TUC, aan te scher pen. Hij kreeg het Labour-congres - zij het ternauwernood - zover dat een reso lutie werd aangenomen waarin werd beloofd dat een eventuele toekomsti ge Labourregering de boetes en be- slagkosten aan de bond zal terugbe talen. Labourleider Neil Kinnock, die zich tijdens het congres ontpopte als een leider van formaat, verklaarde ech ter dat hij de resolutie naast zich neer zal leggen, omdat een Labourre gering niet de vuile boel zal oprui men van het conflict van de mijnwer kers "met het gewoonterecht, het burgerlijk recht en het strafrecht." Portugal als zorgenkindje van de EG (Door Gerrit Jan Hoek MADRID - Als op oudejaarsavond het vuurwerk in Portugal zal worden ontstoken, zal het merendeel van de Portugezen het nieuwe jaar met gemengde gevoelens ontvangen. In de roerige politieke perio de van de afgelopen elf jaar zijn zij er wel aan gewend geraakt, zich bij de twaalf klokslagen niet al te veel illusies te koesteren voor het nieuwe jaar. Maar dit keer zijn er meer dan gegronde redenen om 1986 met pessimisme tegemoet te zien. De toetreding van Portugal tot de EG mag dan van de kant van de politici voorgesteld zijn als het manna voor de oplossing van alle Portugese proble men, de harde feiten doen echter vermoeden dat die problemen met de integratie in de Gemeenschap alleen nog maar zullen verergeren. De EG-tombola dreigt meer nieten te bevatten dan aanlokkelijke surprises. Sinds de onderhandelingen over de toetreding tot de EG goed op gang kwamen, is de Portugese bevolking stelselmatig voorgehouden, dat de geld stroom vanuit Brussel in alle hevigheid zou losbar sten, als de integratie eenmaal een feit zou zijn. De 275 miljoen ecu's die de EG in 1980 als voorschotje verstrekte, vormde een aardig opwarmertje. Ook de toezegging van 3 miljard gulden over de komende 7 jaar om het chronische tekort op de handelsbalans °P te vangen, vormt samen met de 1,8 miljard gulden, bestemd voor de herstructurering van ach tergebleven sectoren als de landbouw, visserij en industrie, een attractieve opsteker. Maar daartegenover staan de normale bijdragen aan de EG-pot, die de balans bijna weer in even wicht brengen. Als de Portugezen na 1 januari de balans opmaken, zullen ze er al snel achter komen, dat de veronderstelde Zilvervloot slechts een scha mel nettobedrag ten gunste van Portugal zal ach terlaten. Economen, zowel binnen als buiten Portugal, voorspellen desastreuze consequenties voor de labiele Portugese economie als gevolg van de toetreding tot de EG. De kern van het kwaad ligt volgens velen bij de lankmoedige en vaak veel te slappe opstelling van de Portugese delegatie bij de onderhandelingen in Brussel. Zelfs de vertegen woordigers van de tien EG-landen moesten de Portugese onderhandelaars af en toe influisteren, dat ze niet te ver moesten gaan in het doen van concessies. De bereidheid om te capituleren voor de opge schroefde eisen van de EG bracht zelfs de doorge winterde EG-delegaties bij tijd en wijle in verlegen heid. Portugal heeft, vergeleken met de geindustia- liseerde en ontwikkelde EG-landen, inderdaad niet zoveel te bieden. De nationale trots is nog steeds dat Portugal de wereldranglijst aanvoert van kurkproducerende landen, met een marktaandeel van ruim 50 pro cent. De port is nog steeds een drank die vooral in Engeland bijzonder gewild is, ondanks dat er de laatste jaren wat onregelmatigheden zijn gesigna leerd en de prijs van een fles goede (Vintage) port al zo rond de 50 gulden schommelt of nog meer. De Portugese sardientjes uit blik zijn voor de fijnproe vers op een hors d'oevre nog altijd iets smakelijker dan die uit Italië of Spanje. Maar omdat bij de onderhandelingen de politieke overwegingen de overhand hadden over de econo mische, heeft Portugal genoegen genomen met een vergaande beperking van de export van zijn tradi tioneel sterke produkten. De organisatie van Portugese exporteurs, Renacex, richtte onlangs een felle beschuldiging aan het adres van de Portugese regering, dat zij akkoord was gegaan met een 'belachelijk lage' contingente- ring van de export van textiel, kleding en kurk in de overeenkomst met Spanje. Daar staat tegenover dat de Portugese onderhandelaars maar een heel klein vuistje hebben gemaakt om de toevloed van produkten uit de overige EG-landen in te dammen. Ondanks de temporisatie van de overgangsperiode van de import dreigt de toetreding tot de EG de toch al wankele Portugese handelsbalans nog verder uit evenwicht te brengen, een ontwikkeling die onvoldoende gecompenseerd dreigt te worden door de 'invoer' van buitenlands kapitaal. Daar door ontstaat het risico, dat de Portugese econo mie slachtoffer wordt van het beruchte fenomeen waaronder zoveel Derde-Wereldlanden gebukt gaan: de spiraal van noodgedwongen devaluatie van de Portugese munt, de escudo, en een onstuit bare inflatie. De nieuwe minister van financiën uit het kabinet- Cavaco Silva, Miguel Cadilhe, voorspelde vorige maand dat de inflatie voor het komende jaar gereduceerd zal worden tot 14 procent, om in 1988 op het 'Europese' niveau van 8 procent gebracht te worden. Die prognoses lijken luchtkastelen, die ook al door zijn voorgangers gebouwd werden. Want op de prijsverhogingen die de regering-Cavaco Silva onlangs op essentiële produkten van eerste levens behoefte afkondigde, komt per 1 januari ook nog eens de btw. Kenmerkend voor de weinig doortastende manier waarop Portugal de onderhandelingen in Brussel gevoerd heeft, is dat de Portugese btw beduidend hoger is dan in Spanje. Het normale tarief is 16 procent (Spanje wist er 12 procent uit te slepen), het gereduceerde tarief is met 8 procent twee punten hoger dan in Spanje, terwijl alleen de luxe belasting met 30 procent lager is dan de 33 procent die Spanje voor dit hoofdstuk bedong. Het toekomstbeeld voor de doorsnee Portugees is vanaf 1 januari allerminst rooskleurig: een oncon- toleerbare inflatie, een daling van de koopkracht omdat de salarissen geen gelijke tred met de prijsverhogingen zullen houden, en een korting op de sociale uitkeringen, een van de stokpaardjes van Cavaco Silva. Terwijl de Europese economieën langzaam maar zeker uit het dal van de economische crisis krabbe len, dreigt de Portugese economie daarentegen steeds verder in het moeras weg te zinken. Vandaar dat men er niet van hoeft op te kijken, als er binnenkort een Portugese delegatie als een bede laar bij de EG-poorten in Brussel aanklopt om een aalmoes, of aankomt met de smeekbede om de draconische voorwaarden van het EG-verdrag op nieuw inzet te maken van onderhandelingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1985 | | pagina 5