Vlissinger vergiste zich in wet De kracht van Jacob Beks zit in 't zich inleven in de rol PZC/ provincie Veel publiek op jazzmeeting in Middelburg CB TB-BES TUURSLID H. KOEKKOEK: Daisy Bell zingt jazz in De Mug FNV-Zeeland wil vertegenwoordigers 'Start' terugtrekken Oud-statenlid B. J. Korstanje (67) overleden HOOFDROL IN 'MANNEN ONDER 'T MES' geld en goede raad 12 Zeeuws k Televisie Beroepskeuze Tekst Bij de Rabobank heeft u alle vrijheid, wanneer het om de uitbetaling van uw rente-opbrengsten gaat. Wilt u het per kwartaal? Dat kan. Of per maand of per jaar? Kan óók. Zelfs vóóraf, als u wilt! Bij het afslui ten van een Spaar-Vast-Rekening bepaalt u zélf op welk moment de rente-opbrengst wordt uitbetaald. Kiest u maar. g* mwi Bij de Rabobank 1000090» EJ DINSDAG 26 NOVEMBER 1985 Nederlandse boer dupe van maatregelen graansector SEROOSKERKE „De Nederlandse boer draait op voor de Europese problemen in de graansector". Dit stelde maandagavond de heer H. Koekkoek, lid van het dagelijks bestuur van de Christelijke Boeren en Tuindersbond (CBTB) van de afdeling West-Nederland. Hij was met drie andere landelijke bestuurders van de CBTB te gast op de kringvergadering van de regio Walcheren in Serooskerke. Koekkoek deelde mee dat de Europe- Een ander punt dat op de vergadering se commissie voor de landbouw geko zen heeft voor heffing van een mede verantwoordelijkheidstoeslag bij alle boeren die graan produceren in Euro pa. Het was kiezen uit twee kwaden. De andere mogelijkheid, een verbod op produktiebeperking van het graan, zou voor de boeren nog slecht r zijn geweest." Koekkoek hoopt dat de financiële offers die de graantelers brengen, door de overheden worden gebruikt voor verruiming van de marktmogelijkheden op graangebied. „Maar ik moet zeggen dat ik daar geen hoge pet van op heb. Bij eerder afgekondigde produktiebeper kingen is het bezuinigde geld ook niet ten goede gekomen aan de boeren." De Europese commissie voor de land bouw wil bij het heffen De Europese commissie voor de landbouw wil al leen de boeren die hun graan 'op de markt' verkopen in aanmerking laten komen voor de medeverantwoorde lijkheidsheffing. De boeren die hun graan aan hun eigen vee voeren, zou den dus buiten beschouwing blijven. Vooral de boeren in Frankrijk, Enge land en Duitsland wenden hun graan aan voor eigen gebruik; de Nederland se boeren verhandelen vrijwel alles op de markt. De heffing zou dus vooral op hun schouders neerkomen. De Eu ropese landbouwcommissie wil ook 'de kleine' graantelers sparen door de eerste vijfentwintig ton geproduceer de graan per bedrijf onbelast te laten. Ook van die maatregel profiteren de Nederlandse boeren amper omdat zij meestel veel meer tonnen graan ver bouwen. MIDDELBURG - De jazz-meeting Zeeland-VIaanderen. die zaterdag in de Middelburgse Concertzaal voor de eerste keer werd gehouden, is een succes geworden. Niet alleen door de inzet van de uitgenodigde orkesten, maar ook de grote publieke belang stelling en de acte de presence van een groot aantal jazzclubs uit Zee land en Vlaanderen hebben daartoe bijgedragen. De jazz-ontmoeting met de Belgische provincies Oost- en West-Vlaanderen werd 's middags of ficieel geopend door de Zeeuwse ge deputeerde mevrouw E. Maris-Kos- ter. Het Gentse Jazz Circle begon wel iets later dan was aangekondigd, maar de inzet van de muzikanten maakte dat verlate begin meer dan goed. The Creole Memories Band. eveneens uit Gent, ging terug tot de bakermat van de jazz. Het jonge orkest (opgericht in 1983) gaf met zeer geroutineerde muzi kanten een swingend programma 'ou de stijl' ten beste. aan bod kwam is het mestprobleem. De overheid streeft er naar een verbod in te stellen op het gebruik van mest tijdens een vorstperiode. Volgens de redenering van het rijk is vermesting in die periode zinloos omdat de plant toch niet in staat is de mest te verwerken. Bovendien kan de mest niet in de grond doordringen, zodat de kans groot is dat het in een sloot terecht komt en zo het water besmet. De boeren zouden hun mest in die periode zo lang op de boerderij moe ten opslaan. Dat levert bij sommigen problemen op. Daarom pleitte de heer L. van de Sar. bestuurder van de CBTB afdeling West-Nederland er voor dat de regel verruimt wordt. „Vooral in het geval van Zeeland. Vanwege de zachte kleigron is het vaak alleen bij vorst mogelijk om met een mestwagen op het land te ko men." De voorzitter van 'West-Neder land', de heer P. W. Blokland stelde dat het met het oog op het weten schappelijk onderzoek dat momen teel naar het mestprobleem wordt De - enige - Zeeuwse inbreng kwam van de John White's Big Band uit Sas van Gent. Dit orkest speelde met verve big-bandmuziek en zangeres Thea Inghels had een groot aandeel in het succes van deze Zeeuws- Vlaamse jazzband. Ook Quisine Cajun kreeg veel bijval van het talrijke publiek (in de avondu ren waren er ruim tweehonderdvijftig jazzliefhebbers verzameld). Deze Ca nadees-Franse jazzmuziek met mu sette- en country-invloeden zorgde voor een vrolijk en luchtig program ma dat veel waardering kreeg. Het laatste orkest - The Superior Dance Band - maakte zijn naam waar. Wat de andere orkesten niet lukte, lukte deze Westvlaamse musici wel. Er werd gedanst, het hele optre den door. En dat kwam mede door de New orleans-stijl die de band ten gehore bracht. De jazzuitwisseling was georganiseerd door de Jazz Acti viteiten Stichting Zeeand (JASZ). MIDDELBURG - Vanavond. - dins dag - treedt in het kader van de dinsdagavondjazzconcerten in 'De Mug' te Middelburg het Daan Gail- lard Quartet op. Gaillard neemt voor deze gelegenheid de zangeres Daisy Bell iMainstream-Middle of the Road mee. Het kwartet bestaat uit Lodewijk Bouwens, Klaus Flenter, Lex Cohen en Daan Gaillard. Het concert begint om 21.00 uur. Een trotse Louis Dallinga met de vangst van zijn leven: een kabeljauw van 32 kilo. SLUISKIL Louis Dallinga heeft maandag de vangst van zijn leven gedaan. De Sluiskilse kastelein, al meer dan dertig jaar een verwoed zeehengelaar, ving omstreeks drie uur in de middag vanaf zijn bootje een kabeljauw van 32 kilo. „Buiten verwachting", vertelde een trotse Dallinga gisteravond aan de vele sportvissers die de vangst kwamen bekijken Vorig jaar ving ik twee exemplaren van rond de twintig kilo. Er zit op het ogenblik echter weinig kabeljauw en ik re kende dus nergens op". Maar een paar uur nadat Dallinga met zijn boot uit Breskens vertrokken was. was de eerste serieuze beet in De Wielingen ook meteen raak. „Alsof er een blok beton aan de lijn hing", herinnert Dallinga zich. Hij liet het monster een tijdtje 'spelen'. „Toen ik hem boven water zag komen wist ik dat ik de grootste vangst van mijn leven binnen zou halen", kijkt de Sluiskilse sportvisser op het ruim twintig minuten durende ge vecht terug. Louis Dallinga. geassisteerd door Dallinga senior, won die strijd. Hij is er praktisch zeker van met zijn vangst Nederlands recordhouder (kleine bootjes) geworden te zijn, dat vollgens Dallinga op bijna vijf entwintig kilo staat. De 'kampioen' werd gevangen met een lijn van 0,50 waaraan een leegloper als aas was bevestigd. Vandaag wordt het beest gefileerd. gedaan, verstandig is op het moment niet al te veel geld te steken in uitbreiding van de opslagruimte. „Er wordt op het moment hard gewerkt aan de ontwikkeling van een methode die mest sneller vloeibaar maakt. Het is dus mogelijk dat over niet al te lange tijd heel andere eisen bij de opslag komen kijken", aldus de voor zitter. Ook de tuinbouwsituatie op Walche ren kwam tijdens de bijeenkomst ter sprake. Gesteld werd dat het opheffen van de Walcherse veiling gunstig heeft gewerkt voor de afzetmogelijk heden: de tuinders bezoeken nu veel grootschaligere veilingen. Afdelingbe stuurder C. J. Overkleeft vond dat het voor de Walcherse tuinders uit het oogpunt van de kosten bezien wel van belang is dat zij gaan samenwerken, bijvoorbeeld op het gebied van het transport. GOES - De Federatie Nederlandse Vakbeweging (FNV) in Zeeland gaat pressie uitoefenen op de landelijke FNV om haar vertegenwoordigers uit het bestuur van Start terug te trek ken. Een motie van die strekking, ingediend door de FNV-afdeling Ter- neuzen, (tegen de zin van het dis- trictsbestuur) door de districtsverga dering van de FNV-Zeeland aangeno men. Start is een niet-commercieel uitzend bureau, in '78 met medewerking van de werkgevers- en werknemersorgani saties op initiatief van het ministerie van sociale zaken opgericht. Aanleiding tot de stap vormt de sta pel klachten die de Temeuzense FNV- afdeling over het uitzendbureau ver zameld heeft. De motie werd met 116 tegen 87 stemmen aangenomen. Vol gens de FNV-Zeeland moet er een grootscheepse campagne op gang ge bracht worden om alle uitzendbu- reau's, inclusief Start, te bestrijden. Het districtsbestuur erkent, dat er het nodige valt aan te merken op het functioneren van Start. Maar het dis trictsbestuur vindt het te ver gaan de banden met Start te verbreken, om dat het uitzendbureau een nuttige functie vervult bij de bemiddeling van moeilijk plaatsbare werklozen naar een vaste baan. YERSEKE De heer B. J. Korstanje, oud-burgemeester van Klaaswaal in de Hoekschewaard (Brabant) is za terdag op 67-jarige leeftijd overle den. De heer Korstanje was van de cember 1974 tot januari 1980 burge meester van de gemeenten Vierpol- ders en Zwartewaal op Voorneput- ten. Daarvoor was hij chef van de afdeling interne zaken van de ge meente Reimerswaal (sinds de ge meentelijke herindeling van 1970) en (sinds) 1939) ambtenaar op de ge meente-secretarie van Yerseke De heer Korstanje, geboren in Yerse ke 17 augustus 1918, was in Zeeland vooral bekend om zijn vele activitei ten op politiek gebied. Hij is lid geweest van provinciale staten voor de PvdA, tevens was hij penningmees ter van het gewest Zeeland van de PvdA. In maart 1974 kreeg de heer Korstanje de eremedaille in goud ver bonden aan de Orde van Oranje- Nassau voor zijn werk voor met name de Yersekse gemeenschap. Later werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Voorts was hij actief in talloze Yersekse en Beve- landse verenigingen. Hij was onder meer voorzitter van de gymnastiek vereniging WZOS van Yerseke. De crematie vind plaats donderdag 28 november in het crematorium in Mid delburg om 13.00 uur. (Van onze Haagse redacteuri DEN HAAG - De Vlissinger L. W. Kodde is door b en w van Vlissingen terecht niet-ontvankelijk verklaard in zijn bezwaarschrift tegen de wei gering van het college, een aantal populieren bij zijn woning te verwij deren. Dit blijkt uit een uitspraak van de afdeling rechtspraak van de Raad van State. De afdeling heeft een beroep van Kodde verworpen. Kodde kwam in het geweer nadat b en w zijn verzoek tot het rooien van vier in een gemeen telijk plantsoen staande populieren naast zijn woning slechts zeer gedeel telijk hadden gehonoreerd. De man had diverse bezwaren tegen de bomen en wees erop dat ze binnen de wette lijk verplichte afstand van twee meter van zijn hek waren geplant. Het ging om het perceel Paauwen- burgweg 31. 'Vlissingen' besloot al leen de eerste boom vanaf de Paau- wenburgweg te rooien en de overige drie te sparen uit oogpunt van alge meen belang. Kodde kwam in het geweer bij de Raad van State, maar die kan hem ook niet helpen, omdat zijn beroep ten onrechte was gebaseerd op de Wet Administratieve Rechtspraak Over heidsbeschikkingen (AROB). De op stelling van b en w, zo zegt de Raad van State, moet worden beschouwd als een weigering om een handeling te verrichten „waartoe zij alleen op grond van het burgerlijk recht ver plicht zouden kunnen worden", aldus de uitspraak. De heer Kodde kon derhalve niet op grond van de AROB-wet bezwaren indienen. Annelies Vaes en Jakob Beks in een scène uit 'Mannen onder 't mes'. Dat zijn naam weinig mensen iets zal zeggen, verwondert Jakob Beks niet: „Ik denk dat je de echte grote, bij het publiek bekende acteurs hier in Vlaanderen op twee handen kan tellen: Juliën Schoenaerts, Jo de Meijere, Dora van der Groen, Yvonne Lex, Luc Philips, Manu en René Verreth... Vedetten heb je hier veel minder. Eerder krijgen regisseurs een grote naam, neem maar Franz Marijnen, Walter Tillemans, Jan Decorte en Jan Fabre." Maar daar zit Jakob Beks niet mee, want hij speelt in de eerste plaats toneel omdat hij het graag doet: „Beroemd? Nee, dat interesseert mij niet zo direct. Wel dat je een zekere appreciatie krijgt, als je voelt: ik heb ze méé. Het publiek is méé, noemen wij dat dan, dat is plezierig. Als ik de keus heb uit drie stukken, zal ik dat kiezen wat het meest zinvol is voor mij en wat het meest te zeggen heeft. Er zijn be paalde dingen waar ik voor pas, omdat ze me niet liggen of omdat ik er niet achter kan staan. Maar daar moet je je geen illusies over maken, want door materiële omstandighe den is het niet altijd mogelijk iets af te slaan. Er zijn soms inderdaad dingen die ik voor de poen moet doen." Jakob Beks werd in 1952 geboren in het grensplaatsje Hamont (Belgisch Limburg) en ging na de klassieke humaniora (gymnasium) naar de Studio Herman Teirlinck, de toneel school in Antwerpen. Hij begon in 1974, voor één seizoen, zijn loop baan bij het Groot Limburgs Toneel (GLT) in Maastricht en was vervol gens te zien bij Arena in Gent, voordat hij in 1980 als freelance ging werken. Momenteel speelt hij de hoofdrol in 'Mannen onder 't mes' bij Bent, waar hij vorig seizoen ook te zien was in 'Het loon van Boon'. Daarnaast heeft hij de solovoorstel ling 'De fetisjist' op zijn repertoire staan. Helemaal onbekend hoeft Jakob Beks - zeker voor mensen in Zuid- Nederland die geregeld naar de BRT kijken - nu ook weer niet te zijn, want hij speelde voor de Vlaamse tv een hoofdrol in het jeugdfeuilleton 'Het Veenmyste- rie', was te zien in 'Er is een mens verdronken' naar Ernest Claes en is van tijd tot tijd gast in de jeugdserie 'Merlina', waarvoor af gelopen zomer, met Jakob, opna men werden gemaakt in Vlissin gen. In het verleden speelde hij een kleine rol (één van de knechten) in de Nederlandse tv-serie 'Boerin in Frankrijk'. Op filmgebied kan hij slechts bogen op een rolletje in 'Vrijdag' van Hugo Claus: „Ik zou het graag meer doen, maar het theater afzweren, nee, dat kan ik niet." Het heeft er altijd ingezeten: „Op school, in de jeugdbeweging, alles wat te maken had met toneel, show of rond het kampvuur, ik zat op de eerste rang. Waarom? Ten eerste denk ik dat er een bepaald talent aanwezig moet zijn, dat kunnen ze je op de toneelschool niet aanleren. Ten tweede moet je iets van exhibi tionisme in je hebben en wellicht ook een zekere strebersmentaliteit, wantje wilt niet in de massa van de amateurspelers terechtkomen, je wilt meer, gezien worden. Misschien vind je ook wel dat je wat te zeggen hebt, maar dat komt pas later, denk ik. En als derde punt heeft het iets van een avontuurlijk beroep, niet op een bureau zitten of les geven, je wilt iets aparts doen." Zo speelde Jakob Beks bij Arena onder meer in musicals, hoewel hem dat niet erg lag: „Dansen en zo ging allemaal best, doordat ik nogal be weeglijk ben, maar als er bij het zingen moeilijke dingen aan te pas kwamen, had ik ten opzichte van de anderen veel meer tijd nodig en dan nog stond ik vaak heel onzeker te kwelen op de scène. Bovendien had ik de indruk dat in de musicals die wij toen brachten het hoofdaccent lag op als je de benen maar goed de lucht in krijgt en de hoge tonen maar haalt. De diepere betekenis van de rol - 't is toch een karakter dat je daar neer wilt zetten - kwam pas in tweede instantie." En dat terwijl zijn kracht juist schuilt in het zich inleven in een rol, zoals bleek tijdens zijn toela- informeerden en vroegen wat hij zoal gelezen had. „En toen zei één van hen: en laatje niet doen, hè, straks. Dus ik dacht al van god... Ik kom in een zaal waar een man of acht juryleden zitten en het eerste wat ze zeiden was: ga maar eens met je rug naar ons toe staan. De lerares bewegingsleer zei: kijk, zie je, zijn ene schouder is hoger dan de andere. En toen zei Walter Tillemans, die enigszins stottert en trouwens ook een beetje hinkt: maar ge-gehandicapten ku- kunnen we hier niet ge-gebruiken. Ik draaide mij om en dacht, god, wat is dat voor een nest, zeg. Maar dat was wellicht gewoon proberen, kunnen we hem vlug uit zijn loodje slaan." „Ik liet mij niet doen en begin aan de opgelegde tekst, met een behoor lijk Limburgs accent eronder, maar na vijf zinnen moeten ze mij al verder helpen. Na zeven zinnen weer. Ja, 't is al goed, begin maar aan je eigen gekozen tekst. Omdat ik zo weinig tijd had gehad, had ik /n St.-Kruis Winkel, op een steenworp afstand van Sas van Gent, woont de Vlaamse acteur Jakob Beks met vrouw en twee kinderen. Voor het eerst in zijn carrière speelt hij in een komedie, 'Mannen onder 't mes', bij toneelgroep Bent. Het stuk gaat over mannen die zich laten steriliseren via vasectomie. Jakob: „We zijn naar een ziekenhuis geweest, listig vermomd als leerling-verplegersen hebben enkele vasectomieen mogen meemaken. Die mannen liggen er echt niet zo rustig bij. En voordien zie je ze een beetje zweten, de benen almaar over elkaar, de handen wrijven en ze kunnen geen vijf minuten rustig op hun stoel blijven zitten." Het stuk werd geschreven door Alan Bleasdale en vertaald door Walter van den Broeck. De regie was in handen van Paul Chamberlain (die het ook in Engeland regisseerdeen Jaak Vissenaken. De spelers Jakob Beks, Karei Deruwe, Arnold Willems, Annelies Vaes, Raymond Jaminé, Lieve Stevens, Loes van den Heuvel, Johan Bielen en Coenraad Hulselmans zijn woensdagavond te zien in de Prins van Oranje in Goes, donderdag in de Schouwburg in Middelburg en vrijdag 31 januari in Den Dullaert in Hulst. tingsexamen (ingangsexamen heet dat in het Vlaams) voor de Studio Herman Teirlinck. Jakob: „Dat is het verhaal van iedere acteur: ei genlijk mocht ik niet van thuis. De beroepskeuze-adviseur raadde mij aan geschiedenis of poütieke en sociale wetenschappen te gaan stu deren. Ik sprak ook met de acteur Willy van Heesvelde, die met beide voeten op de grond stond en mij zowel de negatieve als de positieve kanten van het vak liet zien. Hij zei: als je zin hebt moet je het doen, want het lijkt mij wel wat voor jou. Met een klein leugentje dat ik in gangsexamen voor iets anders ging doen, ben ik toen naar Antwerpen gegaan. Ik heb er geen moment spijt van gehad." „Om zes uur moest ik de bus naar Antwerpen nemen en ik at 's mor gens nooit, alleen een appel." Met deze, naar pas later zal blijken zeer relevante opmerking begint Jakob Beks het amusante verhaal van de dag van het toelatingsexamen, waarvoor hij een verplichte en een zelf gekozen tekst van buiten moest kennen. Maar door het eindexamen van de humaniora was er van voor bereiden weinig terechtgekomen. Tot overmaat van ramp vergiste hij zich in het adres, zodat hij niet om negen uur, maar pas om kwart voor tien op de plaats van bestemming aankwam. „Dus ik denk, ik ben al een vogel voor de kat." Maar dat viel mee. Eerst had hij een gesprek met mensen die naar zijn interesse een gedicht genomen waar ik vroe ger nog eens een prijs mee gewon nen had, van Guido Gezelle, uit de bundel 'Kerkhofblommen'. Dat be gin ik af te ratelen: Traagzaam trekt de witte wagen door de stille straten toen. En zelfs daar was ik na tien regels de kluts kwijt en kon één van de juryleden mij nog een stukje verder helpen. Maar ik ge raakte niet veel verder dan de vijftiende regel." „Toen gaven ze mij een improvisa tie-opdracht. Ik moest iets uit de grond zien komen dat steeds groter werd en mij begon te wurgen, waar door ik braakneigingen kreeg. Nou, ik kan. je vertellen dat ik zulke braakneigingen kreeg, dat er stuk ken appel op de vloer lagen. Ik zat er zó diep in en dat moet hen wel overtuigd hebben. Dat is wellicht mijn geluk geweest. Als ik beloofde dat ik aan mijn geheugen ging werken, mocht ik komen." Jakob Beks, die na zijn periode bij Bent een improvisatieproject gaat doen bij de Korrekelder in Brugge, zou graag bij een Nederlands gezel schap spelen, zoals bijvoorbeeld bij De Voorziening in Groningen, waar hij vorig jaar een rol in 'Jules Verne' misliep. „Je moet zoveel mogelijk nieuwe horizonten zoeken. Maar het toeval moet willen dat ze je kunnen gebruiken en dat ze jou kennen natuurlijk. Hier in Vlaanderen ben ik binnen het milieu geen onbeken de meer, maar daarom ben je in Nederland nog niet bekend." Frans P. J. Doeleman i Advertentie) Een vaste hoge rente* en uw rente-opbrengst per kwartaal? Adviesrente tot 63/4°/o, per 15-11-85. Wijzigingen voorbehouden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1985 | | pagina 12