MINI-CARS ex-coureur bouwt 'super zeepkisten in polyester rover 216 E modern aangeklede zwerver groei bmw fiat croma volvo cheetah sneller markt gehoorzaam dashboard style VRIJDAG 8 NOVEMBER 1985 De Alfa 75 Alfa Romeo viert haar 75- jarig bestaan met het uitbren gen van de Alfa 75. Deze auto wordt leverbaar vanaf 15 no vember en zal in een 1.8 ltr en 2.0 ltr versie te koop zijn voor respectievelijk 31.500 en 34.975. Er is ook nog een 1.6 ltr en een 2.0 ltr turbo diesel j ubileum alfa De Alfa 1750 Grand Sport uit 1930. intercooler, die evenwel niet op de Nederlandse markt ko men. De Alfa 75 die een mengvorm vertoont in uiterlijk van de Giulietta en de Alfa 90 is voor dit feestje natuurlijk stan daard zeer compleet uitge voerd en daarmee behoorlijk luxe geworden. Koplamp sproeiers, mistlichten aan voorzijde, boordcomputer, ge tint glas, schijfremmen rond om, elektrische raamopeners aan voorzijde, tweezijdig ver stelbaar stuur zijn onder meer standaard op het 2.0 ltr-model. Henry Ford die ooit eens ge zegd schijnt te hebben 'lede keer als ik een Alfa Romeo zie passeren, neem ik mijn hoed af, zou op dit moment wellicht zijn voorhoofd wat frosen. Want echt grandioos gaat het niet met dit merk. De jaren van weleer waarin menige ral ly of Grand Prix werd gewon nen en de modellen ook gewel dig in trek waren, keren wel licht spoedig terug. De herinnering werd onlangs weer een beetje verlevendigd door een expositie in het Pa lazzo dell'Arte in Milaan. Daar stond uiteraard ook het eerste model van Anonima Lombar- da Fabbrica Automobili van ir. Nicola Romeo, de 24HP uit 1910. En natuurlijk tal van sportwagens waaronder de be roemde Alfa 6c 1750 Gran Sport uit 1930 en de Alfa 33.3 waarin de Nederlanders Heze- mans en Van Lennep zoveel triomfen behaalden. Frans Lubin die van '63 tot '72 een niet onverdienstelijk coureur in de sport- en toerwagens is geweest en nu af en toe nog wel een snelle wagen met „oude maten" rijdt, heeft van zijn hobby steeds meer zijn beroep gemaakt. Zat weliswaar begin zestiger jaren al in de bandenverkoop, maar houdt zich nu met een veel breder assortiment bezig, waaronder ook een uitgebreide eigen produktie van onder meer onderdelen voor tal van automerken. I Een van de aardigste vertegenwoordigingen die Lubin heeft, middels zijn maatschappij Frami Autosport 1 in Maastricht, zijn de polyester mini-cars. Porsche, Mercedes-Benz en BMW zijn er voor de kleine liefhebbers in een schaal van 2:1 in tal van oogstrelende uitvoeringen te koop. De 500 SL die via de maatschappij Lorinser in I Duitsland wordt geimporteerd is een open versie waarin een kind kan plaatsnemen. De aandrijving geschiedt door een ééncilinder-Hondamotor, die normaal voor grasmaaiers i wordt gebruikt. Met een inhoud van 127 cm3 levert dit motortje j een vermogen van 4 pk, waarmee een snelheid van maximaal 25 km/jlu. mogelijk is. De achterwiel-aangedreven 1 Mercedes heeft twee versnellingen vooruit en één I achteruit. Het ding weegt 70 kilo en kost zo'n vier mille. Een stuk duurder is de terreinauto op basis van de G-Wagen van Mercedes. Hier kunnen twee kinderen in zitten en de snelheid ligt maximaal op 30 km/p.u., terwijl er drie 1 versnellingen vooruitzijn, waarvan één speciaal voor i terreinwerk. Tegen meerprijs is een vierwielaandrijving te leveren en dan is er met de 85 kilo wegende Formel G tegen hellingen op te klauteren van 85 procent! Ouders die bij dergelijke escapades de spruiten een beetje in toom willen houden kunnen in de mini-cars nog een remote-control laten zetten. Dan is op een afstand van 100 meter het contact draadloos uit te schakelen en slaat het viertakt-benzinemotortje gewoon af. In de standaardversie komt deze kleine terreinauto op DM 10.500 en wie er nog wat extra's op wil kan nog kiezen uit stoelverstelling, claxon, elektrostarter, lichtmetalen wielen, extra koplampen, achterlichten en knipperlich- ten. Dan is er ook nog te leveren de befaamde Porsche-936-racewagen, een model dat een stuk sneller is: liefst 50 km/p.u. en daarom ook twee hydraulisch bekrachtigde schijfremmen heeft. De mini-Porsche 936 is voorzien van een elektrische starter, lichten rondom en twee achteruitkijkspiegels. Maar wie nog meer wil kan de remote-control, de automatische versnellingsbak, lederen stoelbekleding, radio en claxon als extra bij bestellen. Ook in kleine uitvoering, eveneens gemaakt door de oud-rallyrijder Zazada in een fabriekje in Oostenrijk, is de BMW 635-cabrio die plaats biedt aan twee kinderen. Uiteraard rijdt dit spul allemaal alsof je aan kartraces meedoet: kleine bandjes, korte wielbasis, laag bij de grond en ongelooflijk direct sturend. Het vereist, zeker voor de kleinere kinderen, enige gewenning, maar voor de 8-10-jarigen is het natuurlijk heerlijk stoeien met deze „super-zeepkisten". Overigens, waarom worden daar nooit meer wedstrijden van gehouden? Met van die aardige zelfgebouwde karretjes op kinderwagenwieltjes of met een originele Vliegende Hollander lekker met een vaartje van een heuvel af. De mini-cars die door Zazada worden ontwikkeld en gebouwd - die man heeft tweemaal de zware East African Rally gewonnen - worden in Nederland nog in redelijke aantallen verkocht. In de twee jaar dat Frami in Maastricht dit pakket erbij doet zijn er al bijna 40 van verkocht en dat aan een zeer gemêleerd publiek. Wie iets heel speciaals wil en daar veel geld voor overheeft, moet naar de Italiaanse firma Ilea Maggiora in Moncalieri gaan, waar voor 15 tot 20 mille het puikje van de mini-cars te koop is. Lamborghini, Rolls-Royce en Ferrari zijn onder meer de merken die dit viermansfabriekje op kleine schaal perfect nabouwen. Het ziet er zo echt uit datje met een trucfoto het verschil tussen bijvoorbeeld een levensgrote Ferrari 308 die zo'n anderhalve ton kost en de mini-Ferrari niet ziet. Naast dit bijzondere werk op schaal verzorgt deze Maastrichtse firma ook de produktie van vele accessoires met name voor de terreinauto's. Merken als-Suzuki, Isuzu, Nissan, Toyota, Mercedes en Toyota hebben op hun produkten voor dit ruigere werk meestal zogehetenbull-bars" zitten, om beschadiging aan koets, radiateur en koplampen te voorkomen. Die worden voor het merendeel rechtstreeks aan de importeurs in verschillende Europese landen geleverd door dit bedrijf. De produktie vindt evenwel plaats in het Belgische Lanaken, waar op basis van fabrieks-goedgekeurde mallen tal van variëteiten in bull-bars, roll-overbars, side-bars en lamp-guards (aparte of geintegreerde hekwerkjes voor de koplampen) worden vervaardigd. Het zware stalen buisframe wordt na het buigen, lassen en zandstralen voorzien van een slagvaste zwarte plas tic-coating. Een geheel andere markt die Frami bestrijkt is die van de reflecterende sierplaten voor de achterzijde van auto's. Dat is kennelijk zo'n aantrekkelijk produkt dat het interessant is om liefst 169 verschillende soorten te kunnen leveren. En ook hier geldt weer dat het een eigen Nederlands produkt is dat in tal van Europese landen geleverd wordt. Het kenmerkende van de rode kunststofplaten is dat ze uit twee delen bestaan. Een rode buitenplaat met aan de binnenzijde de merk- of typenaam van de auto in zwarte belettering, daarachter zit apart een reflecterende plaat met profiel en zilverkleurig gespoten. De omzet in die handel van opsmuk aan de auto moet heel behoorlijk zijn als je nagaat dat één simpel plaatje rond de 80 gulden kost en er duizenden van verkocht worden. SIEM LEEUWENKAMP Naast de mercedes 500 SL van een kleine 4 mille is er ook de tetreinauto (foto) met 4-wielaandrijving die ruim twee keer dat bedrag kost. Een van de uitvoeringen van zogeheten 'bull-bars' Voor ruim driekwart Britse degelijkheid, zo zou je de nieuwe Rover 216E kunnen omschrijven. De testauto van deze keer wordt weliswaar in samenwerking met de Japan se autofabrikant Honda op de markt gebracht, maar het is Austin Rover wel gelukt om een „eigen gezicht" te bewa ren. Daarbij is zeker niet al leen gedacht aan chauvinisti sche motieven, veeleer stond werkgelegenheid en gebruik van de pas aangeschafte mo derne apparatuur voor ogen. Dat is in de Rover goed terug te vinden, want qua afwer king valt er hoegenaamd niets op aan te merken. Mag je nu zeggen: we missen toch een bepaald Brits cachet van jaren terug, of moet je stellen dat Austin Rover met de tijd meegaat en moderne auto's bouwt? Ikzelf neig wat naar nostalgische overwegin gen en denk aan een compro mis, waarbij die ondefinieerba re sfeer toch behouden blijft, in weerwil van eigentijdse toe passingen der techniek. Kort om, het gevoel in een echte Engelse auto te zitten ontbrak en dat was maar goed ook. Want velen zullen zeggen, dat men daar eindelijk eens be trouwbare auto's maakt waar bij het nodige aan kwaliteits controle is gedaan. Van buiten is de Rover (Engel se term voor zwerver) kenne lijk nog geen alledaagse ver schijning, hoewel hij toch veel karaktertrekken van de Hon da Civic vertoont, zij het dat er nu een kofferbak bij zit. Het hoge achterkantje heeft wel iets, vind ik. We zien het steeds meer, ooit startte Alfetta er mee, waarna Mercedes 190, Volvo 740 en nog een paar volgden. Bij deze Rover misstaat het geenszins, te meer daar de carrosserie breedte tot aan de achterlich ten praktisch gelijk blijft. De Engelsen veranderden het ui terlijk (kortere motorkap, plaats knipperlichten, bum pers in carrosseriekleur en nog een paar dingen) zodat er een eigen model ontstond, dat al leen het onderstel en nog wat klein spul uit Japan herbergt. Onder die niet al te schuin aflopende motorkap staat overdwars een 1.6-literinotor met een vermogen van 63 kW. Het is een heel gehoorzame krachtbron, om zo te zeggen, ieder tikje op het gaspedaal heeft een reactie tot gevolg. Daarenboven gedraagt deze motor zich kalm en kan er in de vijf versnellingen lekker lang doorgetrokken worden zonder dat de trommelvliezen gaan protesteren. Bij een kou de motor hadden we in deze auto last van toerenval in de eerste paar kilometers, kenne lijk een niet goed afgesteld „electronic fuel control". Zoiets zou met een handchoke direct te verhelpen zijn, aan de andere kant heb je dan weer het nadeel dat je vaak met een te rijk mengsel rijdt hetgeen het verbruikscijfer ongunstig beinvloedt. De vijfbak laat zich middels een goedgevormde, stevige dikke knop op een kort pookje licht bedienen, ook de achter uit is met gemak in te schake len. De topsnelheid ligt rond de 165 kilometer per uur en wordt er niet te dol gereden, dan is een gemiddelde van 1:11 zonder meer haalbaar. Met de regenachtige tijden de ze zomer is het wel zaak om met deze Rover goed op te passen en dat komt dan voor namelijk door het geringe ver mogen van de banden om wa ter af te voeren. Daardoor ont stond bij deze Good Year Grand Prix met de maat 165 SR 13 menigmaal het effect van aquaplaning als er door een regenplas werd gereden. Van zijwind heeft hij geen last en de bestuurbaarheid is over oneffenheden en in de bochten prima voor elkaar. Heel nauw keurig en licht te bedienen draait het stevig aanvoelende verstelbare stuur, zodat het korte stadswerk zonder moei te lang volgehouden kan wor den. Comfortabel is ook de zit ach ter het stuur, prettig zittende met velours beklede stoelen en redelijk wat been- en hoofdruimte. Met lange benen zou men bij het model '87 wat meer rekening kunnen houden door links een wat grotere uitsparing in de wielkast te creëren en als dan meteen een verstelbare lendesteun ge monteerd kan worden is het helemaal oké. Het interieur is rijkelijk voorzien van luxe aankleding, neem alleen al het velours op het meubilair, de moquette-bekleding op de vloer en velours met houten sierstrips op de portieren. Het dashboard is overzichte lijk opgesteld, met twee grote ronde klokken voor snelheid en toerental, twee kleinere meters geven temperatuur van koelvloeistof en brand stofvoorraad aan. De grote ruimte die er nog tot aan de voorruit, net zoals bij de Me tro, aanwezig is, biedt de in zittenden een grote gedeelde aflegplank. Rechts zit dan nog een klein handschoenkastje, de verdere opbergmogelijkhe- den zijn te vinden in portier vakken voorin en uiteraard in de kofferbak, die ook van bin nenuit te openen is. Aan de voorzijde van dashboard zit ten vier ventilatieopeningen met daarnaast een digitaal klokje. Verder nog een sigaretteaan- steker, muntenbakje, achter- ruitverwarmingsknopje, radio cassetterecorder, interval- stand ruitewissers, asbak, ma- ke-upspiegeltje in zonneklep en nog twee extra ventilatie- roosters geheel links en rechts. Standaard zit er op deze 216 SE centrale portiervergrende ling en automatisch te stellen zijruiten. De bediening van dat laatste zou naar mijn idee wat functioneler kunnen en qua vormgeving wat estheti scher. Het zwarte kastje op de linker voordeur is niet het toonbeeld van fraaiheid. Het weggedrag van de Rover is dan wel goed en voorspel baar, maar om het veercom- fort ook dat predikaat mee te geven... Als er op het inmid dels beruchte stukje A12, De Meern-Woerden, wordt gere den, heeft dat heel wat gedein tot gevolg, niet bepaald pret tig. De remschijven voor en de trommels achter voldoen goed. Mogelijk zijn er klanten die een wat steviger aanvoe lend rempedaal willen, je hebt niet het idee van contact tus sen schoenzool en remblokken zogezegd. Een beetje vaag dus, maar het staat wél binnen de kortste keren stil, kaarsrecht en zonder duiken en dat is toch het belangrijkste. Achterin zitten volwassenen ook goed, mede door de niet aflopende daklijn die we van de Civic kennen. De bank heeft een extra middensteun, terwijl voor een echt Engels uitje de fabriek een „picknick luik" heeft aangebracht in de leuning. Het volume van de kofferruimte zelf is 431 liter, heeft evenwel een behoorlijke tilhoogte van 90 centimeter, maar is wat aan de korte kant. Deze Rover is er ook in een wat minder vermogende mo toruitvoering, de 213S van 23.950; de geteste uitvoering kost exclusief radio en oprol- gordels achter 25.550, waar voor er zeker een degelijk gefabriceerd voertuig op de weg komt. Of het nog appe- leert aan „English style" is een tweede; de techniek schrijdt voort en de nostalgie legt het af, dat is voor de concurrentiepositie wel het beste, lijkt me. Nederland vormt voor BMW de grootste groeimarkt. De 3-serie loopt uitstekend en (potentiële) klanten voor de M5 moeten zelfs geruime tijd op hun auto wachten. Dit nieuws maakte dr E. von Koerber, lid van de raad van bestuur van het Westduitse autoconcern, onlangs bekend in Den Haag. Hij presenteerde er plannen voor de bouw van een nieuw hoofdkwartier voor BMW Nederland langs de weg Den Haag-Rotterdam in Rijswijk. Volgens Von Koerber zit BMW op dit moment aan de top van de produktiecapaciteit. Pas vanaf '86, als het bedrijf de vestiging in Regensburg heeft uitgebreid, kan er sneller wor den geleverd. Overigens ging het b.m.w. ook vorig jaar voor de wind: er was sprake van absolute records op alle fronten, zoals produk- tie-omvang, verkoop en omzet. De eerste zes maanden van '85 gaven een inzinking te zien maar de Duitsers hebben zich inmiddels glorieus aan de kop van de automarkt genesteld in de Verenigde Staten. In Japan - per traditie een moeilijk af zetgebied - zijn de afgelopen maanden 10.000 auto's ver kocht. BMW streeft voor 1986 naar een produktie van 450.000 stuks. Het jaar daarop moeten er zelfs nog 100.000 wagens méér van de lopende band komen. Von Koerber onthulde tenslotte dat er de eerstvol gende drie tot vier jaar iedere zes tot negen maanden een nieuw model zal worden gepre senteerd. BMW denkt te star ten met de BMW-combi in de 3-serie. De Nederlandse firma Oldenhof brengt deze versie al uit in de 5-serie en het ligt in de bedoeling dat BMW dat voorbeeld eerstdaags volgt in het kader van een samenwer kingsverband. Lancia Thema, Saab 9000, Al fa Romeo en nu dan de Fiat Croma: ze hebben allemaal één ding gemeen; ze lijken op elkaar. En dat is niet zo vreemd want het is een sa- menwerkingsprodukt, deze in de dure klasse vallende 4- deurs en soms 5-deurs auto. De Croma, grapje met het bekende bak- en braadvet lig gen voor de hand natuurlijk, ('alleen in bruin te leveren') zal in zes motorversies uitko men. Vier benzinegestookte en een tweetal dieselvarian ten. Kijken we naar de maatvoe ringen van Saab dan zien we de Croma in de 4.50 mtr klasse vallen en voor de motorvarian ten komen de Lancia Thema versies aardig overeen. Daar bij levert de 2 ltr injectie 120 pk en brengt deze Fiat, die een trapje hoger staat dan de eer tijds verdwijnende Argenta, naar een topsnelheid van 195 km/h. Zelfs de luchtweerstand komt overeen met de Thema: 0.32. De Croma heeft een extra 'deur' die toegang biedt tot de kofferruimte die met neerge klapte deelbare achterbank een lengte van bijna 1.80 mtr, heeft. De bekende dieselmotoren1 van 2.5 ltr uit het Fiat-huis' leveren 75 pk en met turbo 100 pk. Die laatste versie zal ver-" moedelijk het meest in trek* raken, gezien de prestaties die hij kan leveren die nu eenmaal horen bij een dergelijk topmo-r del. Vlot doorschakelend met de 5-bak zitje binnen 12 secon-„ de op 100 km/h vanaf stilstand en de topsnelheid is ruim 180 km/h. Fiat heeft met de Croma, het geen overigens de 8e muziek noot is, een aardig model in. huis gehaald, maar zal in die klasse toch heel wat stevige concurrentie ondervinden. Want in de prijsklasse *van rond de 40 mille en daarboven, is er tegen maart '86 wanneer de Croma in ons land te koop is heel wat keus. Naast de af genoemde zitten er bijvoor beeld de Ford Scorpio en Re nault 25 in. Maar eerlijk is" eerlijk, dat de Argenta ver dwijnt zal alleen de oer-klas- siekers spijten, met de Croma staat er tenminste een moder ne auto op de weg. Fiat Croma, het co-product van Lancia, Saab en Alfa Romeo. Ook de populaire Winner-se rie van Volvo heeft een extra model voor '86: de 340 Winner Special die alleen leverbaar is met de 1.4 ltr. motor. Voor de 340/360 lijn en de 240 is er een verbeterde aërodynami ca uitgedacht. Achterklep, spoiler, grill, bumpers, lagere neus, spiegelvorm, wieldoppen zijn zaken die moeten bijdra gen tot minder weerstand van luchtstromen die het koets werk zo teisteren en daarmee het pompbezoek vermenigvul digen. De 240 is ook van bin nen beter aangekleed en het geluid komt gedempter de ge hoorgangen van de passagiers binnen. Interieurverbeterin gen zijn eveneens toegepast in de 340/360-serie, vooral waar het comfort betreft. Afgelopen maand heeft Offi cial Ford dealer OBAM in Eindhoven exclusief voor Ne derland een spectaculair ogende uitvoering van de twee-deurs Ford Escort geïn troduceerd. Het gaat om een wagen met opbouwpakket, bestaande uit voor- en achterspatborden, dorpels en frontspoiler die als een tweede huid over de auto worden aangebracht. In com binatie met brede lichtmeta len wielen krijgt de Escort een ware racing-look, door de breed welvende spatborden met de stoere frontspoiler. Be- In de topklasse vinden we nu de leverbaar geworden 740/760 Estate, terwijl de 740 turbo ook in de sedanversie een wat sneller onderstel kreeg (6Jxl5 inch lichtmetalen velgen). Een dubbele uitlaat, nieuwe grill en kuipvormige stoelen voor meer zijdelingse steun comple teren de vernieuwingen voor het komend jaar. Hij gaat 62.900,- kosten, dit 160 pk sterke Zweedse renpaard. Volvo meldt nog dat de reeds aanwezige langere gemiddelde levensduur van haar produk ten nog weer een weinig ver lengd is door nog meer gebruik te maken van verzinkt plaat staal. Hetgeen zoals bekend roestvorming voorkomt. Bete-, re afdichting en lakken heb ben de Volvo's ook nog voor het nieuwe jaar meegekregen. halve het basispakket, zijn nog diverse bijbehorende ex tra accessoires te monteren^ zoals een kunststof motorkap met luchtinlaten, een achter spoiler, een grill met verstra- lers en speciale kunststof be-, schermkapjes over de koplam pen. Het pakket kan gemon teerd worden op alle twee- deurs typen vanaf de 1100 to£ de RS Turbo. Montage is mo/ gelijk op zowel nieuwe als ge bruikte wagens. Compleet ge monteerd en gespoten kos£ genoemd basispakket 6844,- inclusief BTW. Genoemde ex-' tra's en lichtmetalen wielen horen daar niet bij. Ford Cheetah

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1985 | | pagina 41