MINI-CARS
ex-coureur bouwt
'super zeepkisten
in polyester
rover 216 E modern
aangeklede zwerver
groei bmw
fiat croma
volvo
cheetah
sneller
markt
gehoorzaam
dashboard
style
VRIJDAG 8 NOVEMBER 1985
De Alfa 75
Alfa Romeo viert haar 75-
jarig bestaan met het uitbren
gen van de Alfa 75. Deze auto
wordt leverbaar vanaf 15 no
vember en zal in een 1.8 ltr en
2.0 ltr versie te koop zijn voor
respectievelijk 31.500 en
34.975. Er is ook nog een 1.6
ltr en een 2.0 ltr turbo diesel
j ubileum
alfa
De Alfa 1750 Grand Sport uit 1930.
intercooler, die evenwel niet
op de Nederlandse markt ko
men.
De Alfa 75 die een mengvorm
vertoont in uiterlijk van de
Giulietta en de Alfa 90 is voor
dit feestje natuurlijk stan
daard zeer compleet uitge
voerd en daarmee behoorlijk
luxe geworden. Koplamp
sproeiers, mistlichten aan
voorzijde, boordcomputer, ge
tint glas, schijfremmen rond
om, elektrische raamopeners
aan voorzijde, tweezijdig ver
stelbaar stuur zijn onder meer
standaard op het 2.0 ltr-model.
Henry Ford die ooit eens ge
zegd schijnt te hebben 'lede
keer als ik een Alfa Romeo zie
passeren, neem ik mijn hoed
af, zou op dit moment wellicht
zijn voorhoofd wat frosen.
Want echt grandioos gaat het
niet met dit merk. De jaren
van weleer waarin menige ral
ly of Grand Prix werd gewon
nen en de modellen ook gewel
dig in trek waren, keren wel
licht spoedig terug.
De herinnering werd onlangs
weer een beetje verlevendigd
door een expositie in het Pa
lazzo dell'Arte in Milaan. Daar
stond uiteraard ook het eerste
model van Anonima Lombar-
da Fabbrica Automobili van
ir. Nicola Romeo, de 24HP uit
1910. En natuurlijk tal van
sportwagens waaronder de be
roemde Alfa 6c 1750 Gran
Sport uit 1930 en de Alfa 33.3
waarin de Nederlanders Heze-
mans en Van Lennep zoveel
triomfen behaalden.
Frans Lubin die van '63 tot
'72 een niet onverdienstelijk
coureur in de sport- en
toerwagens is geweest en nu af
en toe nog wel een snelle wagen
met „oude maten" rijdt, heeft
van zijn hobby steeds meer zijn
beroep gemaakt. Zat weliswaar
begin zestiger jaren al in de
bandenverkoop, maar houdt
zich nu met een veel breder
assortiment bezig, waaronder
ook een uitgebreide eigen
produktie van onder meer
onderdelen voor tal van
automerken.
I Een van de aardigste
vertegenwoordigingen die
Lubin heeft, middels zijn
maatschappij Frami Autosport
1 in Maastricht, zijn de polyester
mini-cars. Porsche,
Mercedes-Benz en BMW zijn er
voor de kleine liefhebbers in een
schaal van 2:1 in tal van
oogstrelende uitvoeringen te
koop. De 500 SL die via de
maatschappij Lorinser in
I Duitsland wordt geimporteerd
is een open versie waarin een
kind kan plaatsnemen. De
aandrijving geschiedt door een
ééncilinder-Hondamotor, die
normaal voor grasmaaiers
i wordt gebruikt. Met een inhoud
van 127 cm3 levert dit motortje
j een vermogen van 4 pk,
waarmee een snelheid van
maximaal 25 km/jlu. mogelijk
is. De achterwiel-aangedreven
1 Mercedes heeft twee
versnellingen vooruit en één
I achteruit. Het ding weegt 70
kilo en kost zo'n vier mille.
Een stuk duurder is de
terreinauto op basis van de
G-Wagen van Mercedes. Hier
kunnen twee kinderen in zitten
en de snelheid ligt maximaal op
30 km/p.u., terwijl er drie
1 versnellingen vooruitzijn,
waarvan één speciaal voor
i terreinwerk. Tegen meerprijs is
een vierwielaandrijving te
leveren en dan is er met de 85
kilo wegende Formel G tegen
hellingen op te klauteren van 85
procent!
Ouders die bij dergelijke
escapades de spruiten een
beetje in toom willen houden
kunnen in de mini-cars nog een
remote-control laten zetten.
Dan is op een afstand van 100
meter het contact draadloos uit
te schakelen en slaat het
viertakt-benzinemotortje
gewoon af. In de
standaardversie komt deze
kleine terreinauto op DM 10.500
en wie er nog wat extra's op wil
kan nog kiezen uit
stoelverstelling, claxon,
elektrostarter, lichtmetalen
wielen, extra koplampen,
achterlichten en knipperlich-
ten.
Dan is er ook nog te leveren de
befaamde
Porsche-936-racewagen, een
model dat een stuk sneller is:
liefst 50 km/p.u. en daarom ook
twee hydraulisch bekrachtigde
schijfremmen heeft. De
mini-Porsche 936 is voorzien
van een elektrische starter,
lichten rondom en twee
achteruitkijkspiegels. Maar
wie nog meer wil kan de
remote-control, de
automatische versnellingsbak,
lederen stoelbekleding, radio
en claxon als extra bij
bestellen. Ook in kleine
uitvoering, eveneens gemaakt
door de oud-rallyrijder Zazada
in een fabriekje in Oostenrijk,
is de BMW 635-cabrio die plaats
biedt aan twee kinderen.
Uiteraard rijdt dit spul allemaal
alsof je aan kartraces meedoet:
kleine bandjes, korte wielbasis,
laag bij de grond en ongelooflijk
direct sturend. Het vereist,
zeker voor de kleinere kinderen,
enige gewenning, maar voor de
8-10-jarigen is het natuurlijk
heerlijk stoeien met deze
„super-zeepkisten". Overigens,
waarom worden daar nooit
meer wedstrijden van
gehouden? Met van die aardige
zelfgebouwde karretjes op
kinderwagenwieltjes of met een
originele Vliegende Hollander
lekker met een vaartje van een
heuvel af.
De mini-cars die door Zazada
worden ontwikkeld en gebouwd
- die man heeft tweemaal de
zware East African Rally
gewonnen - worden in
Nederland nog in redelijke
aantallen verkocht. In de twee
jaar dat Frami in Maastricht dit
pakket erbij doet zijn er al bijna
40 van verkocht en dat aan een
zeer gemêleerd publiek. Wie iets
heel speciaals wil en daar veel
geld voor overheeft, moet naar
de Italiaanse firma Ilea
Maggiora in Moncalieri gaan,
waar voor 15 tot 20 mille het
puikje van de mini-cars te koop
is. Lamborghini, Rolls-Royce en
Ferrari zijn onder meer de
merken die dit
viermansfabriekje op kleine
schaal perfect nabouwen. Het
ziet er zo echt uit datje met een
trucfoto het verschil tussen
bijvoorbeeld een levensgrote
Ferrari 308 die zo'n anderhalve
ton kost en de mini-Ferrari niet
ziet.
Naast dit bijzondere werk op
schaal verzorgt deze
Maastrichtse firma ook de
produktie van vele accessoires
met name voor de terreinauto's.
Merken als-Suzuki, Isuzu,
Nissan, Toyota, Mercedes en
Toyota hebben op hun
produkten voor dit ruigere werk
meestal zogehetenbull-bars"
zitten, om beschadiging aan
koets, radiateur en koplampen
te voorkomen. Die worden voor
het merendeel rechtstreeks aan
de importeurs in verschillende
Europese landen geleverd door
dit bedrijf. De produktie vindt
evenwel plaats in het Belgische
Lanaken, waar op basis van
fabrieks-goedgekeurde mallen
tal van variëteiten in bull-bars,
roll-overbars, side-bars en
lamp-guards (aparte of
geintegreerde hekwerkjes voor
de koplampen) worden
vervaardigd. Het zware stalen
buisframe wordt na het buigen,
lassen en zandstralen voorzien
van een slagvaste zwarte plas
tic-coating.
Een geheel andere markt die
Frami bestrijkt is die van de
reflecterende sierplaten voor
de achterzijde van auto's. Dat is
kennelijk zo'n aantrekkelijk
produkt dat het interessant is
om liefst 169 verschillende
soorten te kunnen leveren. En
ook hier geldt weer dat het een
eigen Nederlands produkt is
dat in tal van Europese landen
geleverd wordt. Het
kenmerkende van de rode
kunststofplaten is dat ze uit
twee delen bestaan. Een rode
buitenplaat met aan de
binnenzijde de merk- of
typenaam van de auto in
zwarte belettering, daarachter
zit apart een reflecterende
plaat met profiel en
zilverkleurig gespoten. De
omzet in die handel van
opsmuk aan de auto moet heel
behoorlijk zijn als je nagaat dat
één simpel plaatje rond de 80
gulden kost en er duizenden
van verkocht worden.
SIEM LEEUWENKAMP
Naast de mercedes 500 SL van een kleine 4 mille is er ook de tetreinauto (foto) met 4-wielaandrijving die
ruim twee keer dat bedrag kost.
Een van de uitvoeringen van zogeheten 'bull-bars'
Voor ruim driekwart Britse
degelijkheid, zo zou je de
nieuwe Rover 216E kunnen
omschrijven. De testauto van
deze keer wordt weliswaar in
samenwerking met de Japan
se autofabrikant Honda op de
markt gebracht, maar het is
Austin Rover wel gelukt om
een „eigen gezicht" te bewa
ren. Daarbij is zeker niet al
leen gedacht aan chauvinisti
sche motieven, veeleer stond
werkgelegenheid en gebruik
van de pas aangeschafte mo
derne apparatuur voor ogen.
Dat is in de Rover goed terug
te vinden, want qua afwer
king valt er hoegenaamd niets
op aan te merken.
Mag je nu zeggen: we missen
toch een bepaald Brits cachet
van jaren terug, of moet je
stellen dat Austin Rover met
de tijd meegaat en moderne
auto's bouwt? Ikzelf neig wat
naar nostalgische overwegin
gen en denk aan een compro
mis, waarbij die ondefinieerba
re sfeer toch behouden blijft,
in weerwil van eigentijdse toe
passingen der techniek. Kort
om, het gevoel in een echte
Engelse auto te zitten ontbrak
en dat was maar goed ook.
Want velen zullen zeggen, dat
men daar eindelijk eens be
trouwbare auto's maakt waar
bij het nodige aan kwaliteits
controle is gedaan.
Van buiten is de Rover (Engel
se term voor zwerver) kenne
lijk nog geen alledaagse ver
schijning, hoewel hij toch veel
karaktertrekken van de Hon
da Civic vertoont, zij het dat er
nu een kofferbak bij zit. Het
hoge achterkantje heeft wel
iets, vind ik. We zien het steeds
meer, ooit startte Alfetta er
mee, waarna Mercedes 190,
Volvo 740 en nog een paar
volgden. Bij deze Rover
misstaat het geenszins, te
meer daar de carrosserie
breedte tot aan de achterlich
ten praktisch gelijk blijft. De
Engelsen veranderden het ui
terlijk (kortere motorkap,
plaats knipperlichten, bum
pers in carrosseriekleur en nog
een paar dingen) zodat er een
eigen model ontstond, dat al
leen het onderstel en nog wat
klein spul uit Japan herbergt.
Onder die niet al te schuin
aflopende motorkap staat
overdwars een 1.6-literinotor
met een vermogen van 63 kW.
Het is een heel gehoorzame
krachtbron, om zo te zeggen,
ieder tikje op het gaspedaal
heeft een reactie tot gevolg.
Daarenboven gedraagt deze
motor zich kalm en kan er in
de vijf versnellingen lekker
lang doorgetrokken worden
zonder dat de trommelvliezen
gaan protesteren. Bij een kou
de motor hadden we in deze
auto last van toerenval in de
eerste paar kilometers, kenne
lijk een niet goed afgesteld
„electronic fuel control".
Zoiets zou met een handchoke
direct te verhelpen zijn, aan
de andere kant heb je dan
weer het nadeel dat je vaak
met een te rijk mengsel rijdt
hetgeen het verbruikscijfer
ongunstig beinvloedt.
De vijfbak laat zich middels
een goedgevormde, stevige
dikke knop op een kort pookje
licht bedienen, ook de achter
uit is met gemak in te schake
len. De topsnelheid ligt rond
de 165 kilometer per uur en
wordt er niet te dol gereden,
dan is een gemiddelde van 1:11
zonder meer haalbaar.
Met de regenachtige tijden de
ze zomer is het wel zaak om
met deze Rover goed op te
passen en dat komt dan voor
namelijk door het geringe ver
mogen van de banden om wa
ter af te voeren. Daardoor ont
stond bij deze Good Year
Grand Prix met de maat 165
SR 13 menigmaal het effect
van aquaplaning als er door
een regenplas werd gereden.
Van zijwind heeft hij geen last
en de bestuurbaarheid is over
oneffenheden en in de bochten
prima voor elkaar. Heel nauw
keurig en licht te bedienen
draait het stevig aanvoelende
verstelbare stuur, zodat het
korte stadswerk zonder moei
te lang volgehouden kan wor
den.
Comfortabel is ook de zit ach
ter het stuur, prettig zittende
met velours beklede stoelen en
redelijk wat been- en
hoofdruimte. Met lange benen
zou men bij het model '87 wat
meer rekening kunnen houden
door links een wat grotere
uitsparing in de wielkast te
creëren en als dan meteen een
verstelbare lendesteun ge
monteerd kan worden is het
helemaal oké. Het interieur is
rijkelijk voorzien van luxe
aankleding, neem alleen al het
velours op het meubilair, de
moquette-bekleding op de
vloer en velours met houten
sierstrips op de portieren.
Het dashboard is overzichte
lijk opgesteld, met twee grote
ronde klokken voor snelheid
en toerental, twee kleinere
meters geven temperatuur
van koelvloeistof en brand
stofvoorraad aan. De grote
ruimte die er nog tot aan de
voorruit, net zoals bij de Me
tro, aanwezig is, biedt de in
zittenden een grote gedeelde
aflegplank. Rechts zit dan nog
een klein handschoenkastje,
de verdere opbergmogelijkhe-
den zijn te vinden in portier
vakken voorin en uiteraard in
de kofferbak, die ook van bin
nenuit te openen is. Aan de
voorzijde van dashboard zit
ten vier ventilatieopeningen
met daarnaast een digitaal
klokje.
Verder nog een sigaretteaan-
steker, muntenbakje, achter-
ruitverwarmingsknopje, radio
cassetterecorder, interval-
stand ruitewissers, asbak, ma-
ke-upspiegeltje in zonneklep
en nog twee extra ventilatie-
roosters geheel links en rechts.
Standaard zit er op deze 216
SE centrale portiervergrende
ling en automatisch te stellen
zijruiten. De bediening van
dat laatste zou naar mijn idee
wat functioneler kunnen en
qua vormgeving wat estheti
scher. Het zwarte kastje op de
linker voordeur is niet het
toonbeeld van fraaiheid.
Het weggedrag van de Rover
is dan wel goed en voorspel
baar, maar om het veercom-
fort ook dat predikaat mee te
geven... Als er op het inmid
dels beruchte stukje A12, De
Meern-Woerden, wordt gere
den, heeft dat heel wat gedein
tot gevolg, niet bepaald pret
tig. De remschijven voor en de
trommels achter voldoen
goed. Mogelijk zijn er klanten
die een wat steviger aanvoe
lend rempedaal willen, je hebt
niet het idee van contact tus
sen schoenzool en remblokken
zogezegd. Een beetje vaag dus,
maar het staat wél binnen de
kortste keren stil, kaarsrecht
en zonder duiken en dat is
toch het belangrijkste.
Achterin zitten volwassenen
ook goed, mede door de niet
aflopende daklijn die we van
de Civic kennen. De bank
heeft een extra middensteun,
terwijl voor een echt Engels
uitje de fabriek een „picknick
luik" heeft aangebracht in de
leuning. Het volume van de
kofferruimte zelf is 431 liter,
heeft evenwel een behoorlijke
tilhoogte van 90 centimeter,
maar is wat aan de korte kant.
Deze Rover is er ook in een
wat minder vermogende mo
toruitvoering, de 213S van
23.950; de geteste uitvoering
kost exclusief radio en oprol-
gordels achter 25.550, waar
voor er zeker een degelijk
gefabriceerd voertuig op de
weg komt. Of het nog appe-
leert aan „English style" is
een tweede; de techniek
schrijdt voort en de nostalgie
legt het af, dat is voor de
concurrentiepositie wel het
beste, lijkt me.
Nederland vormt voor BMW
de grootste groeimarkt. De
3-serie loopt uitstekend en
(potentiële) klanten voor de
M5 moeten zelfs geruime tijd
op hun auto wachten. Dit
nieuws maakte dr E. von
Koerber, lid van de raad van
bestuur van het Westduitse
autoconcern, onlangs bekend
in Den Haag. Hij presenteerde
er plannen voor de bouw van
een nieuw hoofdkwartier
voor BMW Nederland langs
de weg Den Haag-Rotterdam
in Rijswijk.
Volgens Von Koerber zit BMW
op dit moment aan de top van
de produktiecapaciteit. Pas
vanaf '86, als het bedrijf de
vestiging in Regensburg heeft
uitgebreid, kan er sneller wor
den geleverd.
Overigens ging het b.m.w. ook
vorig jaar voor de wind: er was
sprake van absolute records
op alle fronten, zoals produk-
tie-omvang, verkoop en omzet.
De eerste zes maanden van '85
gaven een inzinking te zien
maar de Duitsers hebben zich
inmiddels glorieus aan de kop
van de automarkt genesteld in
de Verenigde Staten. In Japan
- per traditie een moeilijk af
zetgebied - zijn de afgelopen
maanden 10.000 auto's ver
kocht.
BMW streeft voor 1986 naar
een produktie van 450.000
stuks. Het jaar daarop moeten
er zelfs nog 100.000 wagens
méér van de lopende band
komen. Von Koerber onthulde
tenslotte dat er de eerstvol
gende drie tot vier jaar iedere
zes tot negen maanden een
nieuw model zal worden gepre
senteerd. BMW denkt te star
ten met de BMW-combi in de
3-serie. De Nederlandse firma
Oldenhof brengt deze versie al
uit in de 5-serie en het ligt in
de bedoeling dat BMW dat
voorbeeld eerstdaags volgt in
het kader van een samenwer
kingsverband.
Lancia Thema, Saab 9000, Al
fa Romeo en nu dan de Fiat
Croma: ze hebben allemaal
één ding gemeen; ze lijken op
elkaar. En dat is niet zo
vreemd want het is een sa-
menwerkingsprodukt, deze in
de dure klasse vallende 4-
deurs en soms 5-deurs auto.
De Croma, grapje met het
bekende bak- en braadvet lig
gen voor de hand natuurlijk,
('alleen in bruin te leveren')
zal in zes motorversies uitko
men. Vier benzinegestookte
en een tweetal dieselvarian
ten.
Kijken we naar de maatvoe
ringen van Saab dan zien we
de Croma in de 4.50 mtr klasse
vallen en voor de motorvarian
ten komen de Lancia Thema
versies aardig overeen. Daar
bij levert de 2 ltr injectie 120
pk en brengt deze Fiat, die een
trapje hoger staat dan de eer
tijds verdwijnende Argenta,
naar een topsnelheid van 195
km/h. Zelfs de luchtweerstand
komt overeen met de Thema:
0.32. De Croma heeft een extra
'deur' die toegang biedt tot de
kofferruimte die met neerge
klapte deelbare achterbank
een lengte van bijna 1.80 mtr,
heeft.
De bekende dieselmotoren1
van 2.5 ltr uit het Fiat-huis'
leveren 75 pk en met turbo 100
pk. Die laatste versie zal ver-"
moedelijk het meest in trek*
raken, gezien de prestaties die
hij kan leveren die nu eenmaal
horen bij een dergelijk topmo-r
del. Vlot doorschakelend met
de 5-bak zitje binnen 12 secon-„
de op 100 km/h vanaf stilstand
en de topsnelheid is ruim 180
km/h.
Fiat heeft met de Croma, het
geen overigens de 8e muziek
noot is, een aardig model in.
huis gehaald, maar zal in die
klasse toch heel wat stevige
concurrentie ondervinden.
Want in de prijsklasse *van
rond de 40 mille en daarboven,
is er tegen maart '86 wanneer
de Croma in ons land te koop
is heel wat keus. Naast de af
genoemde zitten er bijvoor
beeld de Ford Scorpio en Re
nault 25 in. Maar eerlijk is"
eerlijk, dat de Argenta ver
dwijnt zal alleen de oer-klas-
siekers spijten, met de Croma
staat er tenminste een moder
ne auto op de weg.
Fiat Croma, het co-product van Lancia, Saab en Alfa Romeo.
Ook de populaire Winner-se
rie van Volvo heeft een extra
model voor '86: de 340 Winner
Special die alleen leverbaar is
met de 1.4 ltr. motor.
Voor de 340/360 lijn en de 240 is
er een verbeterde aërodynami
ca uitgedacht. Achterklep,
spoiler, grill, bumpers, lagere
neus, spiegelvorm, wieldoppen
zijn zaken die moeten bijdra
gen tot minder weerstand van
luchtstromen die het koets
werk zo teisteren en daarmee
het pompbezoek vermenigvul
digen. De 240 is ook van bin
nen beter aangekleed en het
geluid komt gedempter de ge
hoorgangen van de passagiers
binnen. Interieurverbeterin
gen zijn eveneens toegepast in
de 340/360-serie, vooral waar
het comfort betreft.
Afgelopen maand heeft Offi
cial Ford dealer OBAM in
Eindhoven exclusief voor Ne
derland een spectaculair
ogende uitvoering van de
twee-deurs Ford Escort geïn
troduceerd.
Het gaat om een wagen met
opbouwpakket, bestaande uit
voor- en achterspatborden,
dorpels en frontspoiler die als
een tweede huid over de auto
worden aangebracht. In com
binatie met brede lichtmeta
len wielen krijgt de Escort een
ware racing-look, door de
breed welvende spatborden
met de stoere frontspoiler. Be-
In de topklasse vinden we nu
de leverbaar geworden 740/760
Estate, terwijl de 740 turbo
ook in de sedanversie een wat
sneller onderstel kreeg (6Jxl5
inch lichtmetalen velgen). Een
dubbele uitlaat, nieuwe grill
en kuipvormige stoelen voor
meer zijdelingse steun comple
teren de vernieuwingen voor
het komend jaar. Hij gaat
62.900,- kosten, dit 160 pk
sterke Zweedse renpaard.
Volvo meldt nog dat de reeds
aanwezige langere gemiddelde
levensduur van haar produk
ten nog weer een weinig ver
lengd is door nog meer gebruik
te maken van verzinkt plaat
staal. Hetgeen zoals bekend
roestvorming voorkomt. Bete-,
re afdichting en lakken heb
ben de Volvo's ook nog voor
het nieuwe jaar meegekregen.
halve het basispakket, zijn
nog diverse bijbehorende ex
tra accessoires te monteren^
zoals een kunststof motorkap
met luchtinlaten, een achter
spoiler, een grill met verstra-
lers en speciale kunststof be-,
schermkapjes over de koplam
pen. Het pakket kan gemon
teerd worden op alle twee-
deurs typen vanaf de 1100 to£
de RS Turbo. Montage is mo/
gelijk op zowel nieuwe als ge
bruikte wagens. Compleet ge
monteerd en gespoten kos£
genoemd basispakket 6844,-
inclusief BTW. Genoemde ex-'
tra's en lichtmetalen wielen
horen daar niet bij.
Ford Cheetah