)UDE jLORIE HERLEEFT riwruÊSl zestienkleppers uw Ford-dealer voor Walcheren B ovag Garages \3oes G FIAT iw GROOT DELTA CARS Auto Goes Zuid B.V. PZC/ vrijdagkrant TRAMPER GOES B.V. DAGEVOS BUtD ariria pta RENAULT AUTOBEDRIJF JOOSSE AUTOBEDRIJF JOOSSE Met de auto op vakantie? AUTOBEDRIJF GOEDHART AUTO v/d VLIET GOES B.V. TOYOTA limte Alle Bovag garages bieden u alle zekerheid! Uw Mitsubishi- dealer Autobedrijf H. J. RIJK -a& 1/dfar-oósaéek, RENAULT CENTRUM GOES B.V. crrtcc- NISSAN BRITISH LETLAND TOYOTA de Jonge AUTOBEDRIJF A. C. DE JONGE B.V. 00K VAN UW AUTO RIJDAG 28 JUNI 1985 Ïet ziet er werkelijk prach tig uit zo'n T-Ford bestel- ïto met al die krulletters aarmee de leverancier de lachte voorbijgangers attent aalft op zijn diensten. Vervlo- :n tijden als de 20'er en 30'er ren komen bij het zien van in dergelijke vrachtauto weer in beetje tot leven, andwerk van vele uren gaat huil achter de auto's van toen. Asquith Motor Carriage ampany Ltd. die in 1901 werd isticht beleefde na 80 jaar zijn edergeboorte. Er bleek behoef te zijn om diezelfde auto's ior publiciteitsdoeleinden te ibruiken. Maar de prijzen van originele modellen zijn op dit oment zo fabelachtig hoog of en wil de zeldzame exempla- n gewoon niet verkopen of het erendeel staat al in een van de ile automobielmusea. Dat acht in 1981 de meubelma- irsfirma onder leiding van rispin Reed in Braintree op it idee om de twintiger jaren in zelf maar weer in volle orie op de weg te brengen, p basis van een fonkelnieuwe 3rd Transit wordt het geheel igebouwd. Eerst wordt de loras van de chassis/cabine 30 intimeter naar voren geplaatst n zo het karakter van de be- elauto's uit die jaren te evena- n. Vervolgens wordt de cabine afgehaald en gaat de nieuwe lorzijde van glasvezel ver- erkte polyester er op. Onder- aat, cabine en spatborden vor en één geheel. e motorkap die uit tweemaal fee scharnierende zijpanelen istaat, is ook van kunststof imaakt. Aan de voorzijde onkt een roestvrijstalen ra- ateur, die daar alleen maar >or de sier zit. Daarachter zit gewone radiateur van de ard-motor. Dan nog aan de lorzijde een fraai stel koplam- in, van origine afkomstig van otoren, ouderwetse elektri- he hoorn en vier kleinere mpjes waarvan twee als clig- iteurs dienst doen. e extra ruimte die is ontstaan lor het langer maken van het ïassis biedt de mogelijkheid om aan de zijkant van de mo torkap het reservewiel te plaat sen. Aan de andere kant staat op de brede treeplank een met koper beslagen houten kistje waarin naar keus gereedschap of de accu 'n plaatsje vindt. Het interieur kan in diverse gra daties van luxe worden uitge voerd: twee stoelen met Conol- ly-leer bekleden, fineer van no- Vakantietijd betekent voor velen op reis gaan en als dat met de auto gebeurt is het raadzaam om ook voor de allerkleinste passagiers een goede lig-zitplaats te hebben. Meestal komt de baby in de bak van de kinderwagen te liggen die (vaak los) op de achterbank is gezet. Bij een aanrijding of sterk afremmen is er alle kans dat de baby als een projectiel uit de bak vliegt. Uiteraard zijn er be vestigingssystemen om de bak en dus het kind op de plaats te houden, maar een andere mogelijkheid die met een twee zitplaatsen oplevert is een zitje speciaal voor deze jonge reizigers. Over komen waaien uit de Verenigde Staten is de Maxi- Cosi die bedoeld is voor babies van 0 tot 9 maanden (tot 8 kilo). Het zitje wordt in licentie voor Europa en het Midden- Oosten vervaardigd door de firma Maxi Miliaan in Hel mond. Het bestaat uit een onderstel van witgemoffelde metalen buis en een stevige flexibele kunststof kuip. Daar op is een afneembaar en was- baar badstof dekje bevestigd. De kuip kan in drie standen worden gezet zodat het zitje in huis als eetstoeltje of anders zins dienst doet. In Amerika is de Maxi-Cosi heel populair en inmiddels raakt het ook bekend in Duits land en Zweden. In Zweden wordt het zelfs aan de ouders van het in een ziekenhuis ge boren kind in bruikleen mee gegeven. Misschien is dat een idee voor ons land of zouden de Kruisdiensten het in hun verstrekkingspakket op kun nen nemen. Het voordeel van dit kinder zitje is dat het door de achter waartse plaatsing op de voor- stoel-bank de mogelijkheid biedt om veilig contact te hou den met de baby als er alleen wordt gereden. Overigens mo gen alle kinderzitjes op de voorstoel-bank geplaatst wor den en dat betreft dan de groep kinderen jonger dan 4 jaar. Van 4 tot 12 jaar mag voorin plaatsgenomen worden met een heupgordel om. De Maxi-Cosi die te koop is vanaf f 195,- wordt met de heupgordel of het heupgedeel te van de 3-punts gordel door twee gleuven vastgezet, de ba by heeft nog een Y-gordel om. De kuip heeft tijdens testen laten zien dat die zich als een dichtklappende oester om het kind vouwt bij een frontale botsing, waarna hij weer in de vorm terugkeert. Dit speciale zitje is te koop in één van de 700 babyspeciaal zaken en onder meer V&D en Wehkamp. tenhout op het dashboard, met leer bekleed apart gemaakt stuurwiel en verdere afwerking van wanden en portieren met bijbehorende kostbare materia len. Die uitrusting is de meest luxe versie, het kan uiteraard ook bescheidener en dan zit er op de stoelen bijvoorbeeld een diepgroen velours stolje, dat ook heel gedistingeerd staat. Het dashboard zelf is voor de bestuurder zeer herkenbaar om dat er de gewone Ford Transit klokken, meters en handles nog in zitten. Misschien is het even wennen aan de wat langere wiel basis maar voor het overige is het een moderne auto met voor zieningen als schijfremmen en dergelijke. Het zijuitzicht is door de twee ovale raampjes niet echt optimaal, maar ze ma ken zo'n bestelauto wel net af gelijk het toefje slagroom op een Yorkshire puddinkje. De Asquith is te leveren in een drietal variaties: geheel geslo ten opbouw, open laadbak en opbouw met aparte cabine. De opbouw is gemaakt van sand- wich-panelen die geheel naar de wens van de klant in allerlei kleuren gespoten kan worden. Dat zijn vaak dure bewerkingen omdat in die jaren twee of zelfs driekleuren voor een auto heel gewoon was. Naast deze arbeidsintensieve pad gaat, maar firma's als Dros te, Bijenkorf, Sunlight, een plaatselijk bekende meubelma ker, stoffeerder of verhuizer is veel herkenbaarder. Zo rijdt in Parijs al een model rond van Maxim het bekende restaurant, in Engeland waar dit soort bestelauto's nog meer tot hun recht komen hebben firma's als Fishermans Friends verfklus komt de 'finishing touch' door het aanbrengen van de belettering die zo kenmer kend was voor dat decennium. Vooral die herkenning doet er de nodige publiciteitswaarde vanuit gaan. Het is misschien aardig dat een moderne Japan se firma in audio en video als Akai de eerste is die in Neder land met een dergelijke auto op (hoestpastilles), Scottish Newcastle Breweries (bier) en Express Dairies (melk) deze re plica's op de weg. De Asquith bestelauto is op verzoek in tal van uitvoeringen te leveren, we noemen een kraanopbouw, diepvriesinstal latie, open bak met zitbank bij voorbeeld voor een rijdend or kestje en een bus behoort te vens tot de mogelijkheden. Waarbij dan niet meer dan 9 personen vervoerd mogen wor den. Van het type gesloten laad bak heeft de Nederlandse im porteur Automotive Trade Consultants van Hoeven BV on langs voor een verhuisbedrijf in Eindhoven dit stukje nostal gisch vervoer afgeleverd. En in zo'n geval staat het heel aardig als de gewone verhuiswagen(s) vooraf worden gegaan door deze Asquith. Daarbij kan er in de maximaal opgebouwde laad ruimte ook nog heel wat goede ren meegenomen worden, ruim 6,5 kubieke meter. De bestelauto's worden als chassis/cabine in Nederland be steld (met links stuur uiteraard) omdat er hier de typegoedkeu ring van de Rijksdienst voor het Wegverkeer aan verleend is, dan gaan ze naar Braintree waar de fabriek van Asquith staat. Daar wordt in twee maanden tijd de hele boel omgebouwd, verlengd en gespoten, om vervolgens weer in Hoog Blokland terug te keren. Daar zorgt ATC/Van Hoeven voor de verdere afwer king zoals belettering en derge lijke. En uiteindelijk kan het koperen plaatje op het houten kistje op de treeplank ge schroefd worden met de tekst in krulletters 'Made by Asquith for...' Er is verder keus uit moto renaanbod van Ford Transit en dat omvat de benzinemotoren 1,6 ltr/65 pk en 2 ltr/78, verder nog een 2,4 ltr dieselmotor met 62 pk vermogen. Voor de uiter lijk echt gelijkende T-Ford Van uit de jaren '20, waarvan er jaarlijks een twintigtal van wor den gebouwd, moet inclusief BTW wel even diep in het zake lijk budget getast worden. Eén jaar lang twee keer per maand 1 paginagrote afvertentie, met mogelijkerwijs minder respons, is net zo duur: f 100.000. Dit 'oude Fordje' gaat evenwel ja renlang mee, want roesten is er eigenlijk niet bij. Ook bij Volkswagens meest populaire model de Golf slaat eindelijk de kleppen- koorts toe. De GTI 16V gaat het type heten en meteen ook maar de Scirocco voorzien van 16 kleppen onder de naam GTX 16V. Het gaat allemaal natuurlijk verschrikkelijk snel: in acht seconden vanuit stilstand tot het maximum dat hier te lande gereden mag worden. Uiteraard kan het nog harder rijden en wel tot maximaal 208 km p.u., met katalysator gaat het 8 km per uur langzamer. Overigens heeft Volkswagen er behoorlijk de smoor in om dat de EG niet de strenge USA-eisen van uitlaatgasreini ging hanteert. Hebben ze daar voor miljoenen geïnvesteerd in hoogstaande techniek en nou zou het ineens niet hoeven! Niet alleen VW, maar ook Mer cedes en BMW zijn daar verre van gelukkig mee. Maar goed, deze nieuwe Golf en Scirocco zijn dan in ieder geval geschikt voor export naar Amerika en dat is ook wat waard. De snelle jongens staan op 185/60 VR 14 banden die, hoe kan het anders, om lichtmeta len velgen bij de Scirocco zit ten en bij de Golf om stalen velgen. Voor dergelijke auto's moet je toch gewoon allebei standaard lichtmetalen velgen leveren, dunkt me. Het vermo gen van de nieuwe krachtbron met nog steeds. 1.8 liter inhoud (er zijn in het verleden al 17 miljoen van gebouwd in aller lei variaties) is 139 pk en het koppel is 168 Nm bij 4600 toeren p.min. De importeur meldt dat ze in de vijfde ver snelling ook in een slakkegan- getje kunnen rijden, maar daar kopen we geen 16-kleps GTI'tje voor, meneer Pon! Om de stroomlijn nog verder te verbeteren is de Golf liefst één hele centimeter met het onder stel naar beneden gebracht en dat is al weer één centimeter meer dan bij de „oude GTI". De Scirocco komt in augustus in ons land voor f 51.695 en de GTI 16V pas in januari. Wat die gaat kosten? We houden het op een kleine 40 mille tegen die tijd. Gildeweg 20, Vlissingen Vlissingen, tel. 01184-19420. Voorkom problemen. Maak tijdig een afspraak voor een vakantiebeurt Omdat wij uw auto een goed hart toedragen. Kleverskerkseweg 9 - Middelburg Tel. 01180-36248. A Verrijn Stuartweg 6 Goes. Tel. 01100-30768. MEER AUTO. MINDER ZORGEN. D. Dronkersweg Poel III Goes-Zuid Tel. 01100-31848 Hoofdstraat 95 Ovezande Tel. 01195- 236/751 Kuyperlaan 287 Goes, tel. 01100-31280 Off. Ford-dealer Westhavendijk 150, Goes, tel. 01100-20440. Off. Peugeot- Talbot-dealer Westhavendijk 148, Goes, tel. 01100-20620. (DJi ®B©Srai[i°@®S® ANJELIERSTRAAT 5-7 Telefoon 01100 16810 Marconistr. 3, Goes Tel. 01100-12320. Klein Frankrijk 23, Goes, tel. 01100-28751 Filiaal Waarde, tel. 01134 1769 Van Hartumweg 7-12 Goes, Tel. 01100-14810. een begrip voor service en kwaliteit. Voor onderhoud en reparatie van ieder merk auto dus IHONDAJ Verrijn Stuartweg 19A Goes. Tel. 01100-23520 FRUITLAAN 12 GOES. 01100-16235 i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1985 | | pagina 11