Rapport: management KMS moet versterkt
Brand legt gloednieuw
motorjacht in de as
Personeel aannemersbedrijf
stuitte9 op zware zeemijn
Zeven aanhoudingen in
drugswereld Terneuzen
Volgende week begin aanpassing
brugdekken Vlissingen-Breskens
WINST VORIG JAAR 11 MILJOEN
Werkloosheid
is in mei
licht gedaald
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Vinst 11 miljoen
Automobilist (38)
uit 's-Heerenhoek
gedood bij Rilland
OP STRAND VAN WESTKAPELLE
HANDEL IN HEROINE EN COCAINE
Half juli
Schade bij brand
Greenpeace: geen
eind aan lozingen
afval Noordzee
zonder dwang
PAGINA 13
VLISSINGEN - De Koninklijke Maatschappij De Schelde (KMS) in Vlissingen verwacht ook
1985 met een positief resultaat te kunnen afsluiten. Hoewel enkele industriegroepen van de
KMS (met name de Industriegroep Machinebouw en de scheepsreparatiewerf Scheldepoort)
te kampen hebben met een onderbezetting aan werk, gaat de Schelde-directie ervan uit, dat
het totale bedrijfsresultaat gunstig zal uitpakken. KMS-groepsdirecteur drs. A. B. A. de Smit
wilde tijdens de presentatie van de het jaarverslag over '84 geen cijfers noemen van de
winstverwachtingen over het lopende jaar.
Dagje uit
DONDERDAG
ZEELAND'
20 JUNI 1985
VLISSINGEN - De directie van de
Koninklijke Maatschappij De Schel
de in Vlissingen blijft weigeren om
de inhoud van het rapport van het
organisatiebureau Van der Torn en
Buningh bekend te maken. Tijdens
de persconferentie over de jaarcijfers
van de KMS schetste groepsdirecteur
drs A. B. A. de Smit slechts een zeer
globaal beeld van de bevindingen
van het onderzoeksbureau.
Een van de aanbevelingen in het
rapport - dat nog steeds het stempel
geheim draagt - is, dat het manage
ment van 'De Schelde' versterkt en
'op bepaalde punten' ook verjongd
moet worden. In het rapport komt
ook tot uiting - zo deelde drs De Smit
mee - dat 'De Schelde' moet streven
naar een betere coördinatie op het
gebied van marketing, acquisitie en
produktontwikkeling.
De heer De Smit weigerde tijdens de
persconferentie antwoord te geven op
nadere vragen naar de inhoud van het
rapport. „Ik ga geen discussie aan
over wat er verder in het rapport staat
omdat het geheim en vertrouwelijk is.
Ik heb een aantal algemene lijnen
verteld en daar laat ik het bij", aldus
de heer De Smit.
Desondanks zijn bepaalde passages
uit het rapport uitgelekt. Zoals dins
dag in de PZC gemeld, is het organisa
tiebureau ook met de suggestie geko
men een nader onderzoek in te stellen
naar de toekomstkansen van de Ter-
neuzense vestiging van 'De Schelde'
en die van de Industriegroep Machi
nebouw in Vlissingen. Voorts bevat
het rapport de aanbeveling te onder
zoeken welke mogelijkheden er zijn
om te komen tot een nauwere samen
werking tussen de scheepsreparatie-
werf Scheldepoort en de KMS-doch-
ter SICON.
KMS verwacht ook dit
jaar positief resultaat
De Industriegroep Machinebouw was
evenals de scheepsreparatiewerf
Scheldepoort vorig jaar verliesge
vend. Volgens drs. De Smit zijn de
resultaten van Machinebouw en
Scheldepoort dit jaar echter verbe
terd. Hij acht het zelfs niet uitgeslo
ten, dat de scheepsreparatiewerf dit
jaar uit de rode cijfers komt.
De scheepsnieuwbouwafdeling (mari
neschepen) van 'De Schelde' heeft op
het ogenblik ook te kampen met een
onderbezetting. Oorzaak: het niet vol
ledig aansluiten van de opdracht voor
de bouw van de Multi-purpose (M-
jfregatten voor de Nederlandse mari
ne op het produktieschema van de
scheepswerf. Drs. De Smit sprak de
verwachting uit, dat het definitieve
contract voor de bouw van de M-
fregatten voor 1 juli getekend zal
worden. Begin 1984 kreeg de KMS de
voorwaardelijke opdracht voor de le
vering van een eerste serie van vier
M-fregatten met een optie op een
tweede serie van vier van deze fregat
ten. Binnen de bepalingen van de
voorwaardelijke opdracht is met de
bouw al een begin gemaakt. Drs. De
Smit verklaarde goede exportkansen
voor dit type oorlogsschip te zien. Een
aantal landen heeft al belangstelling
getoond. Welke landen dat zijn wilde
de KMS-groepsdirecteur niet bekend
maken. Drs. De Smit bevestigde wel,
dat Australië tot die landen behoort.
In 1984 boekte de Koninklijke Maat
schappij De Schelde een netto-winst
van ongeveer 11 miljoen gulden te
gen een winst van 5,3 miljoen in 1983.
RILLAND Een 38-jarige inwoner
uit 's-Heerenhoek is dinsdagavond
laat dodelijk verongelukt bij een
verkeersongeluk op rijksweg A58 ter
hoogte van Rilland.
Het slachtoffer, M. C. A. Rijk, raakte
met zijn auto, vermoedelijk door een
te hoge snelheid, in een slip bij het
Inhalen van een voor hem rijdende
auto. Zijn auto sloeg daarbij enkele
malen over de kop en belandde uitein
delijk in een sloot naast de weg. De
heer Rijk was op slag dood.
Hij was gehuwd en vader van twee
kinderen.
Naar Walcheren voerde de
busreis van een gezelschap uit
Brabant.
Een dagje uit van de clubkas.
Het gezelschap beklom, de dui
nen bij Domburg, wandelde
vol bewondering in Veere
rond, genoot op een Middel
burgs terras van een uit de
clubkas gefinancierde alcoho
lische versnapering en beland
de tenslotte op de Vlissingse
boulevard.
Een gids uit de bus leidde hen
daar over de promenade, ver
telde bijzonderheden over het
drukke scheepvaartverkeer,
tuurde vervolgens een wijle
over de golven en zei, vaag in
de verte wijzend:
„Daar ergens ligt Engeland.
Als u heel goed kijkt op een
heldere dag als vandaag kunt
u de Big Ben in Londen zien".
En waarachtig: de dames en
heren van het reisgezelschap
rekten hun halzen en keken.
'De Schelde' werd in '83 uit het
RSV-concern gelicht en is sindsdien
zelfstandig.
De omzetwaarde van de produktie
bedroeg 445 miljoen (1983: 500 mil
joen). Het aantal personeelsleden van
'De Schelde' bleef vrijwel gelijk op het
niveau van 3200. Het nog te verwer
ken deel van de orderportefeuille be
droeg eind 1984 1800 miljoen. „De
kwaliteit van deze orderportefeuille is
zodanig, dat het vertrouwen gewet
tigd is, dat ook voor 1985 een positief
resultaat kan worden behaald, waar
door een verdere versterking van de
vermogenspositie van de onderne
ming mogelijk is", aldus de directie.
De investeringen bedroegen in 1984 22
miljoen; het investeringsbeleid van de
directie is ook de komende jaren
gericht op een verdere vernieuwing
van machines en installaties. Volgens
de KMS zijn de fa financieringsmidde
len financieringsfaciliteiten, waarover
het bedrijf de beschikking heeft, vol
doende voor een goede bedrijfsuitoe
fening in de markten, waarbinnen 'De
Schelde' opereert.
De dochterondernemingen SICON
(Schelde Industrial Construction bv)
en de Gieterij Middelburg behaalden
in '84 een netto-winst van respectie
velijk 5,1 en 0,2 miljoen gulden. Voor
de beide dochterondernemingen
wordt ook voor het lopende jaar op
een redelijke gang van zaken gere
kend.
SLUISKIL - Een korte, felle brand
heeft in de nacht van dinsdag op
woensdag een gloednieuwe motor
jacht in de as gelegd. Het jacht stond
op stapel op het terrein van kraan
verhuurbedrijf Stofïïjn op het Ka
naaleiland bij Sluiskil. Zaterdag zou
het jacht te water worden gelaten
voor een proefvaart. Eigenaar E. de J.
uit Terneuzen had daartoe alle voor
bereidingen al getroffen. Het schip
kreeg, in afwachting van die gebeur
tenis, nog een kwastje.
De brand brak uit tegen twee uur en
ging gepaard met een explosie. Die
werd veroorzaakt door oververhitting
van een van de negentien gas- en
zuurstofflessen, die in de onmiddellij
ke nabijheid van het jacht tegen een
'magazijncontainer' waren geplaatst.
In eerste instantie kwam de brand
weer van Sluiskil in actie. Die was na
enkele minuten ter plaatse, maar gaf
het karwei nog geen tien minuten
later in handen van de collega's uit
Sas van Gent. De brandweerlieden uit
Sluiskil zorgden er nog wel voor dat
de gas- en zuurstofflessen uit de buurt
van de brandhaard werden gehaald.
Daarbij werd onder meer een water
kanon ingezet.
Het vuur, dat niet alleen woedde op
het jacht (dat volkomen werd ver
nield) maar ook de container in de as
legde, werd uiteindelijk bedwongen
met acht lagedrukstralen. Al met al
nam het karwei, dat door tien man
van de brandweer uit Sluiskil en
twintig van Sas van Gent werd ge
klaard, een half uur in beslag. Van het
motorjacht en container bleef niets
over.
De schade wordt geraamd op onge
veer een ton. De eigenaar van het
jacht en van de container zijn verze
kerd. Over de oorzaak van de brand,
die ontstond op het jacht, is nog niets
bekend. Maar brandstichting wordt
uitgesloten geacht. De technische re
cherche van de rijkspolitie stelt een
onderzoek in.
KMS-groepsdirecteur drs A.B.A. de
Smit
V
Het uitgebrande motorjacht op het terrein aan het Kanaaleiland in Sluiskil.
VLISSINGEN - De werkloosheid in
Zeeland is in mei gering gedaald.
Eind mei stonden bij de Zeeuwse
arbeidsbureau's 11.881 mannen en
vrouwen als werkloos ingeschreven.
Dat zijn 245 werklozen minder dan
eind april, maar ruim 2700 minder
dan eind mei '84.
Aan deze ontwikkeling droegen de
mannen bij met een daling van 300; de
werkloosheidscijfers onder de vrouwe
lijke beroepsbevolking vertoonden
een toename (55). Het districtsbureau
voor de arbeidsvoorziening in Zeeland
schrijft die stijging toe aan de komst
van de eerste groepen schoolverlaters
op de arbeidsmarkt. Landelijk is er
een soortgelijke ontwikkeling te sig
naleren; een daling bij de mannen,
een kleine stijging bij de vrouwen.
De afgelopen maand werden 434 nieu
we vacatures bij de Zeeuwse arbeids
bureau's aangemeld. Eind vorige
maand stonden er 718 vacatures open.
De grootste vraag is geregistreerd in
de beroepsgroepen: bouw en utili
teitsbouw, chemisch personeel, me
taalbewerkers, horecapersoneel, kan
toorpersoneel en personeel algemene
dienst. De werkloosheid in de seizoen-
gevoelige beroepen vertoonde een
gunstige ontwikkeling; de werkloos
heid in de overige beroepsgroepen
bleef op hetzelfde niveau als de
maand daarvoor. Het werkloosheids
percentage in Zeeland bleef in mei op
10,9 steken (7.514 mannen, 4.367 vrou
wen). In april was dat 11,1. Het lande
lijke werkloosheidspercentage be
draagt 15,1.
Medewerkers van de duik- en demonteerploeg met ver eende krachten bezig met de demontage van de zeemijn
op het strand bij Westkapelle.
WESTKAPELLE - De duik- en demonteergroep van de Koninklijke
Marine in Vlissingen heeft woensdag op het strand bij Westkapelle een
zeemijn met een springlading van 500 Engelse ponden onschadelijk
gemaakt. Het gevaarte werd aangetroffen bij de verlenging van de
paalhoofden op het strand bij de Joossesweg. Tijdens de demontage
werd niet alleen het strand een kilometer in beide richtingen afgezet,
maar ook de scheepvaart in het Oostgat stilgelegd.
De zeemijn (van Engelse makelij en
daterend uit de Tweede Wereldoor
log) werd gevonden door medewer
kers van een aannemingsbedrijf dat
in opdracht van het Waterschap
Walcheren bezig is de paalhoofden
te verlengen. Dinsdag bleek dat een
van de palen niet verder de grond
ingedreven kon worden. Omdat het
op dat moment opkomend tij was,
kon toen niet worden gezocht naar
de oorzaak. Die kwam pas woens
dagmorgen aan het licht, toen het
obstakel met behulp van een kraan
werd blootgelegd. De arbeiders ver
voerden het gevaarte - ongeveer
anderhalve meter lang met een
doorsnede van ruim een meter - van
de laagwaterlijn naar de voet van de
duinen, op enkele meters van de
strandtent 'De Walrus'. Toen bleek
ook dat de paal een groot gat had
gemaakt in de (doorgeroeste) huid
van de mijn.
De demontage, onder leiding van
luitenant-ter-zee eerste klas H. J. B.
Peeters, werd uitgevoerd door ser
geant-majoor M. Schuiten en nam
ongeveer twintig minuten in beslag.
Volgens luitenant Peeters was het
karwei 'niet eenvoudig' omdat de
mijn sterk door roest was aange
tast. „Alleen de elektrische ontste
kingen waren eraf. Verder was de
mijn compleet". Hij was bijzonder
te spreken over de medewerking
van de groep Valkenisse van de
rijkspolitie, die een half uur na de
melding de afzetting van het gebied
had gerealiseerd. Ook van de kant
van het directoraat generaal voor
scheepvaart en maritieme zaken
ondervond de demonteerploeg alle
medewerking, bij het stilleggen van
de' scheepvaart die via het Oostgat
zee koos of de Westerschelde wilde
opvaren. De hele operatie werd op
de voet gevolgd door burgemeester
H. A. van Maldegem van Westkapel
le.
Volgens luitenant Peeters is moei
lijk vast te stellen waar de mijn
vandaan komt. Het betrof een zoge
naamde verankerde contactmijn.
Vermoedelijk is de mijn tijdens een
storm van de verankering gesla
gen, maar het is eveneens mogelijk
dat een mijnenveger de veranke
ring heeft doorgesneden.
„Het kan best zijn dat dat ding over
de halve Noordzee is komen aan
drijven. En hij kan er al dertig jaar
liggen, maar het kan ook best zijn
dat ie vorige week pas is aange
spoeld", aldus Peeters. De mijn
werd na de demontage afgevoerd en
zal later tot onploffing worden ge
bracht.
Burgemeester H.A. van Maldegem van Westkapelle (l) luistert naar een
uitleg over de zeemijn door sergeant-majoor M. Schuiten. Rechts de heer
H. Cijsouw, één van de medewerkers van het aannemingsbedrijf die bij het
heien van palen letterlijk op het gevaarte waren gestoten.
TERNEUZEN - De recherche van de
gemeentepolitie Terneuzen heeft in
twee weken tijd een flinke bres gesla
gen in de Terneuzense drugswereld.
Vorige week en begin deze week
werden vier vrouwen en drie mannen
aangehouden, stuk voor stuk ver
dacht van handel in heroïne en cocaï-
BRESKENS/VLISSINGEN - De di
rectie bruggen van rijkswaterstaat
begint volgende week met de aanpas
singen van de aanleginrichtingen
van de veerboten in Breskens en
Vlissingen. Om de doorgangshoogte
voor vrachtverkeer en bussen te opti
maliseren worden de overgangspla
ten tussen de brugdekken en de boten
afgeplat. Daarmee wordt voor de
goedkoopste en snelste oplossing van
het hoogteprobleem gekozen. Van
een aanpassing van de veerboten
wordt vanwege de te hoge kosten
afgezien.
Zoals gemeld is de doorrijhoogte van
de nieuwe brugdekken, die half mei in
gebruik werden genomen, tijdens
hoog water vijf centimeter lager dan
in de oude situatie. Overleg tussen
rijkswaterstaat, PSD en gedeputeer
de J. de Voogd resulteerde aanvanke
lijk in het plan om zowel de brugdek
ken als de veerboten onder handen te
nemen. Technisch onderzoek heeft
inmiddels uitgewezen dat met name
de aanpassingen aan de veerboten
ingrijpender en daardoor veel duurder
uitvallen dan werd verwacht.
Begin deze week besloten de drie
gesprekspartners dan ook voor de
simpelste oplossing te kiezen. Dat
houdt in dat alleen de overgangspla
ten tussen de brug en de boot minder
bol worden gemaakt. Ing. J. Everaers
van rijkswaterstaat verwacht dat er
op die manier 3,5 centimeter hoogte
kan worden gewonnen. Voorlopig
moet dat volgens hem voldoende zijn.
De laatste één tot anderhalve centi
meter, die dan nog nodig is om de
meest optimale doorgangshoogte van
vier meter te realiseren, wordt voor
alsnog niet in de beschouwingen mee
genomen. Ing. Everaers: „De toe
gangshoogte blijft een zaak die door
het waterstand wordt beïnvloed. Die
laatste centimeter bespreken we wel
eens over een paar maanden, als de
hele kwestie wordt geëvalueerd".
Rijkswaterstaat gaat er van uit dat
de voorgenomen aanpassing half juli
klaar zal zijn. Over twee weken zou
het eerste brugdek al in orde moeten
zijn. Het is de bedoeling dat de
overgangsplaten vlak worden ge
drukt en dat de slijtlaag eraf wordt
gehaald. De werkzaamheden zullen 's
nachts worden verricht, zodat de
bootgebruikers er niets van merken.
Bovendien zal er gebruik worden
gemaakt van wisselplaten, zodat een
deel van de werkzaamheden ook in
de fabriek kan worden verricht. Over
de kosten wilde ing. Everaers niets
zeggen. De onderhandelingen met
uitvoerder Bailey waren gisteren nog
niet afgerond.
Gedeputeerde J. de Voogd is tevreden
met de oplossing, die nu uit de bus is
gekomen. Hij is er beslist niet rouwig
om dat er niet aan de veerboten van
de PSD moet worden gesleuteld. „De
kosten liggen nu zonder meer op het
bordje van het rijk. Als er iets op de
veerboten had moeten gebeuren, dan
hadden we daar weer uitgebreid over
moeten onderhandelen. Dat wordt op
deze manier gelukkig voorkomen".
ne. Met de aanhouding werd de poli
tie ook op het spoor gezet van een
groot aantal winkeldiefstallen in
Goes. Over de omvang daarvan was
woensdag nog weinig bekend. Inmid
dels is ook de recherche van de
politie in Goes met de zaak bezig.
De zaak kwam vorige week maandag
aan het rollen, toen de politie L. P. H.
(27) en de vrouwen C. M. (29) en J. K.
(17), allen uit Terneuzen aanhield. Een
dag later volgde de aanhouding van
de 27-jarige vrouw G. H. R. V. uit
Terneuzen.
Volgens de politie maakten de vier
zich de afgelopen maanden uitgebreid
schuldig aan het verstrekken van
harddrugs aan verslaafden in Terneu
zen en omgeving. Uit de verhoren
bleek dat nog vier andere Temeuze-
naren betrokken waren bij de handel.
In verband daarmee werden maandag
J. M. T. V. (22), R. K. R. (22) en de
28-jarige vrouw T. R. opgepakt. De
zeven bekenden of gehandeld te heb
ben of de handelswaar vervoerd te
hebben. De drugs werden gekocht in
Amsterdam en Rotterdam.
De vier verdachten, die vorige week al
HULST Een brandje in de woonwa
gen van H. in het woonwagenkamp
'De Rape' in Hulst heeft woensdag
voor schade gezorgd. Door snel ingrij
pen van omwonenden kon de schade
aan de woonwagen, die momenteel
niet bewoond wordt beperkt blijven.
De Hulster brandweer was wel aanwe
zig, maar hoefde niet in te grijpen. De
oorzaak is onbekend.
waren aangehouden, zijn inmiddels
voorgeleid aan de officier van justitie
in Middelburg. Ze zijn in verzekerde
bewaring gesteld. De overige drie wor
den vrijdag voorgeleid.
VLISSINGEN In gesprekken met
Bayer Antwerpen en met NL Chemi
cals Gent is het de milieu-organisatie
Greenpeace duidelijk geworden dat
beide bedrijven zelf geen actie zullen
ondernemen tegen de lozingen van
afvalzuur in de Noordzee, zonder
daartoe te worden gedwongen door
de Belgische overheid.
Vertegenwoordigers van de milieuor
ganisatie hebben deze week een on
derhoud gehad met vertegenwoordi
gers van de ondernemingsraad van
NL Chemicals. Uit dit onderhoud is
volgens Greenpeace gebleken dat de
werknemers voorstander zijn van het
installeren van een recyclinginstalla-
tie. Volgens directeur Martin ligt de
beslissing hierover bij de aandeelhou
ders. Bayer Antwerpen is daartoe nog
niet bereid, aldus Greenpeace, on
danks het feit dat het bedrijf verleden
jaar een nettowinst heeft gemaakt
van bijna 1200 miljoen Duitse mar
ken.