Rapport: management KMS moet versterkt Brand legt gloednieuw motorjacht in de as Personeel aannemersbedrijf stuitte9 op zware zeemijn Zeven aanhoudingen in drugswereld Terneuzen Volgende week begin aanpassing brugdekken Vlissingen-Breskens WINST VORIG JAAR 11 MILJOEN Werkloosheid is in mei licht gedaald PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Vinst 11 miljoen Automobilist (38) uit 's-Heerenhoek gedood bij Rilland OP STRAND VAN WESTKAPELLE HANDEL IN HEROINE EN COCAINE Half juli Schade bij brand Greenpeace: geen eind aan lozingen afval Noordzee zonder dwang PAGINA 13 VLISSINGEN - De Koninklijke Maatschappij De Schelde (KMS) in Vlissingen verwacht ook 1985 met een positief resultaat te kunnen afsluiten. Hoewel enkele industriegroepen van de KMS (met name de Industriegroep Machinebouw en de scheepsreparatiewerf Scheldepoort) te kampen hebben met een onderbezetting aan werk, gaat de Schelde-directie ervan uit, dat het totale bedrijfsresultaat gunstig zal uitpakken. KMS-groepsdirecteur drs. A. B. A. de Smit wilde tijdens de presentatie van de het jaarverslag over '84 geen cijfers noemen van de winstverwachtingen over het lopende jaar. Dagje uit DONDERDAG ZEELAND' 20 JUNI 1985 VLISSINGEN - De directie van de Koninklijke Maatschappij De Schel de in Vlissingen blijft weigeren om de inhoud van het rapport van het organisatiebureau Van der Torn en Buningh bekend te maken. Tijdens de persconferentie over de jaarcijfers van de KMS schetste groepsdirecteur drs A. B. A. de Smit slechts een zeer globaal beeld van de bevindingen van het onderzoeksbureau. Een van de aanbevelingen in het rapport - dat nog steeds het stempel geheim draagt - is, dat het manage ment van 'De Schelde' versterkt en 'op bepaalde punten' ook verjongd moet worden. In het rapport komt ook tot uiting - zo deelde drs De Smit mee - dat 'De Schelde' moet streven naar een betere coördinatie op het gebied van marketing, acquisitie en produktontwikkeling. De heer De Smit weigerde tijdens de persconferentie antwoord te geven op nadere vragen naar de inhoud van het rapport. „Ik ga geen discussie aan over wat er verder in het rapport staat omdat het geheim en vertrouwelijk is. Ik heb een aantal algemene lijnen verteld en daar laat ik het bij", aldus de heer De Smit. Desondanks zijn bepaalde passages uit het rapport uitgelekt. Zoals dins dag in de PZC gemeld, is het organisa tiebureau ook met de suggestie geko men een nader onderzoek in te stellen naar de toekomstkansen van de Ter- neuzense vestiging van 'De Schelde' en die van de Industriegroep Machi nebouw in Vlissingen. Voorts bevat het rapport de aanbeveling te onder zoeken welke mogelijkheden er zijn om te komen tot een nauwere samen werking tussen de scheepsreparatie- werf Scheldepoort en de KMS-doch- ter SICON. KMS verwacht ook dit jaar positief resultaat De Industriegroep Machinebouw was evenals de scheepsreparatiewerf Scheldepoort vorig jaar verliesge vend. Volgens drs. De Smit zijn de resultaten van Machinebouw en Scheldepoort dit jaar echter verbe terd. Hij acht het zelfs niet uitgeslo ten, dat de scheepsreparatiewerf dit jaar uit de rode cijfers komt. De scheepsnieuwbouwafdeling (mari neschepen) van 'De Schelde' heeft op het ogenblik ook te kampen met een onderbezetting. Oorzaak: het niet vol ledig aansluiten van de opdracht voor de bouw van de Multi-purpose (M- jfregatten voor de Nederlandse mari ne op het produktieschema van de scheepswerf. Drs. De Smit sprak de verwachting uit, dat het definitieve contract voor de bouw van de M- fregatten voor 1 juli getekend zal worden. Begin 1984 kreeg de KMS de voorwaardelijke opdracht voor de le vering van een eerste serie van vier M-fregatten met een optie op een tweede serie van vier van deze fregat ten. Binnen de bepalingen van de voorwaardelijke opdracht is met de bouw al een begin gemaakt. Drs. De Smit verklaarde goede exportkansen voor dit type oorlogsschip te zien. Een aantal landen heeft al belangstelling getoond. Welke landen dat zijn wilde de KMS-groepsdirecteur niet bekend maken. Drs. De Smit bevestigde wel, dat Australië tot die landen behoort. In 1984 boekte de Koninklijke Maat schappij De Schelde een netto-winst van ongeveer 11 miljoen gulden te gen een winst van 5,3 miljoen in 1983. RILLAND Een 38-jarige inwoner uit 's-Heerenhoek is dinsdagavond laat dodelijk verongelukt bij een verkeersongeluk op rijksweg A58 ter hoogte van Rilland. Het slachtoffer, M. C. A. Rijk, raakte met zijn auto, vermoedelijk door een te hoge snelheid, in een slip bij het Inhalen van een voor hem rijdende auto. Zijn auto sloeg daarbij enkele malen over de kop en belandde uitein delijk in een sloot naast de weg. De heer Rijk was op slag dood. Hij was gehuwd en vader van twee kinderen. Naar Walcheren voerde de busreis van een gezelschap uit Brabant. Een dagje uit van de clubkas. Het gezelschap beklom, de dui nen bij Domburg, wandelde vol bewondering in Veere rond, genoot op een Middel burgs terras van een uit de clubkas gefinancierde alcoho lische versnapering en beland de tenslotte op de Vlissingse boulevard. Een gids uit de bus leidde hen daar over de promenade, ver telde bijzonderheden over het drukke scheepvaartverkeer, tuurde vervolgens een wijle over de golven en zei, vaag in de verte wijzend: „Daar ergens ligt Engeland. Als u heel goed kijkt op een heldere dag als vandaag kunt u de Big Ben in Londen zien". En waarachtig: de dames en heren van het reisgezelschap rekten hun halzen en keken. 'De Schelde' werd in '83 uit het RSV-concern gelicht en is sindsdien zelfstandig. De omzetwaarde van de produktie bedroeg 445 miljoen (1983: 500 mil joen). Het aantal personeelsleden van 'De Schelde' bleef vrijwel gelijk op het niveau van 3200. Het nog te verwer ken deel van de orderportefeuille be droeg eind 1984 1800 miljoen. „De kwaliteit van deze orderportefeuille is zodanig, dat het vertrouwen gewet tigd is, dat ook voor 1985 een positief resultaat kan worden behaald, waar door een verdere versterking van de vermogenspositie van de onderne ming mogelijk is", aldus de directie. De investeringen bedroegen in 1984 22 miljoen; het investeringsbeleid van de directie is ook de komende jaren gericht op een verdere vernieuwing van machines en installaties. Volgens de KMS zijn de fa financieringsmidde len financieringsfaciliteiten, waarover het bedrijf de beschikking heeft, vol doende voor een goede bedrijfsuitoe fening in de markten, waarbinnen 'De Schelde' opereert. De dochterondernemingen SICON (Schelde Industrial Construction bv) en de Gieterij Middelburg behaalden in '84 een netto-winst van respectie velijk 5,1 en 0,2 miljoen gulden. Voor de beide dochterondernemingen wordt ook voor het lopende jaar op een redelijke gang van zaken gere kend. SLUISKIL - Een korte, felle brand heeft in de nacht van dinsdag op woensdag een gloednieuwe motor jacht in de as gelegd. Het jacht stond op stapel op het terrein van kraan verhuurbedrijf Stofïïjn op het Ka naaleiland bij Sluiskil. Zaterdag zou het jacht te water worden gelaten voor een proefvaart. Eigenaar E. de J. uit Terneuzen had daartoe alle voor bereidingen al getroffen. Het schip kreeg, in afwachting van die gebeur tenis, nog een kwastje. De brand brak uit tegen twee uur en ging gepaard met een explosie. Die werd veroorzaakt door oververhitting van een van de negentien gas- en zuurstofflessen, die in de onmiddellij ke nabijheid van het jacht tegen een 'magazijncontainer' waren geplaatst. In eerste instantie kwam de brand weer van Sluiskil in actie. Die was na enkele minuten ter plaatse, maar gaf het karwei nog geen tien minuten later in handen van de collega's uit Sas van Gent. De brandweerlieden uit Sluiskil zorgden er nog wel voor dat de gas- en zuurstofflessen uit de buurt van de brandhaard werden gehaald. Daarbij werd onder meer een water kanon ingezet. Het vuur, dat niet alleen woedde op het jacht (dat volkomen werd ver nield) maar ook de container in de as legde, werd uiteindelijk bedwongen met acht lagedrukstralen. Al met al nam het karwei, dat door tien man van de brandweer uit Sluiskil en twintig van Sas van Gent werd ge klaard, een half uur in beslag. Van het motorjacht en container bleef niets over. De schade wordt geraamd op onge veer een ton. De eigenaar van het jacht en van de container zijn verze kerd. Over de oorzaak van de brand, die ontstond op het jacht, is nog niets bekend. Maar brandstichting wordt uitgesloten geacht. De technische re cherche van de rijkspolitie stelt een onderzoek in. KMS-groepsdirecteur drs A.B.A. de Smit V Het uitgebrande motorjacht op het terrein aan het Kanaaleiland in Sluiskil. VLISSINGEN - De werkloosheid in Zeeland is in mei gering gedaald. Eind mei stonden bij de Zeeuwse arbeidsbureau's 11.881 mannen en vrouwen als werkloos ingeschreven. Dat zijn 245 werklozen minder dan eind april, maar ruim 2700 minder dan eind mei '84. Aan deze ontwikkeling droegen de mannen bij met een daling van 300; de werkloosheidscijfers onder de vrouwe lijke beroepsbevolking vertoonden een toename (55). Het districtsbureau voor de arbeidsvoorziening in Zeeland schrijft die stijging toe aan de komst van de eerste groepen schoolverlaters op de arbeidsmarkt. Landelijk is er een soortgelijke ontwikkeling te sig naleren; een daling bij de mannen, een kleine stijging bij de vrouwen. De afgelopen maand werden 434 nieu we vacatures bij de Zeeuwse arbeids bureau's aangemeld. Eind vorige maand stonden er 718 vacatures open. De grootste vraag is geregistreerd in de beroepsgroepen: bouw en utili teitsbouw, chemisch personeel, me taalbewerkers, horecapersoneel, kan toorpersoneel en personeel algemene dienst. De werkloosheid in de seizoen- gevoelige beroepen vertoonde een gunstige ontwikkeling; de werkloos heid in de overige beroepsgroepen bleef op hetzelfde niveau als de maand daarvoor. Het werkloosheids percentage in Zeeland bleef in mei op 10,9 steken (7.514 mannen, 4.367 vrou wen). In april was dat 11,1. Het lande lijke werkloosheidspercentage be draagt 15,1. Medewerkers van de duik- en demonteerploeg met ver eende krachten bezig met de demontage van de zeemijn op het strand bij Westkapelle. WESTKAPELLE - De duik- en demonteergroep van de Koninklijke Marine in Vlissingen heeft woensdag op het strand bij Westkapelle een zeemijn met een springlading van 500 Engelse ponden onschadelijk gemaakt. Het gevaarte werd aangetroffen bij de verlenging van de paalhoofden op het strand bij de Joossesweg. Tijdens de demontage werd niet alleen het strand een kilometer in beide richtingen afgezet, maar ook de scheepvaart in het Oostgat stilgelegd. De zeemijn (van Engelse makelij en daterend uit de Tweede Wereldoor log) werd gevonden door medewer kers van een aannemingsbedrijf dat in opdracht van het Waterschap Walcheren bezig is de paalhoofden te verlengen. Dinsdag bleek dat een van de palen niet verder de grond ingedreven kon worden. Omdat het op dat moment opkomend tij was, kon toen niet worden gezocht naar de oorzaak. Die kwam pas woens dagmorgen aan het licht, toen het obstakel met behulp van een kraan werd blootgelegd. De arbeiders ver voerden het gevaarte - ongeveer anderhalve meter lang met een doorsnede van ruim een meter - van de laagwaterlijn naar de voet van de duinen, op enkele meters van de strandtent 'De Walrus'. Toen bleek ook dat de paal een groot gat had gemaakt in de (doorgeroeste) huid van de mijn. De demontage, onder leiding van luitenant-ter-zee eerste klas H. J. B. Peeters, werd uitgevoerd door ser geant-majoor M. Schuiten en nam ongeveer twintig minuten in beslag. Volgens luitenant Peeters was het karwei 'niet eenvoudig' omdat de mijn sterk door roest was aange tast. „Alleen de elektrische ontste kingen waren eraf. Verder was de mijn compleet". Hij was bijzonder te spreken over de medewerking van de groep Valkenisse van de rijkspolitie, die een half uur na de melding de afzetting van het gebied had gerealiseerd. Ook van de kant van het directoraat generaal voor scheepvaart en maritieme zaken ondervond de demonteerploeg alle medewerking, bij het stilleggen van de' scheepvaart die via het Oostgat zee koos of de Westerschelde wilde opvaren. De hele operatie werd op de voet gevolgd door burgemeester H. A. van Maldegem van Westkapel le. Volgens luitenant Peeters is moei lijk vast te stellen waar de mijn vandaan komt. Het betrof een zoge naamde verankerde contactmijn. Vermoedelijk is de mijn tijdens een storm van de verankering gesla gen, maar het is eveneens mogelijk dat een mijnenveger de veranke ring heeft doorgesneden. „Het kan best zijn dat dat ding over de halve Noordzee is komen aan drijven. En hij kan er al dertig jaar liggen, maar het kan ook best zijn dat ie vorige week pas is aange spoeld", aldus Peeters. De mijn werd na de demontage afgevoerd en zal later tot onploffing worden ge bracht. Burgemeester H.A. van Maldegem van Westkapelle (l) luistert naar een uitleg over de zeemijn door sergeant-majoor M. Schuiten. Rechts de heer H. Cijsouw, één van de medewerkers van het aannemingsbedrijf die bij het heien van palen letterlijk op het gevaarte waren gestoten. TERNEUZEN - De recherche van de gemeentepolitie Terneuzen heeft in twee weken tijd een flinke bres gesla gen in de Terneuzense drugswereld. Vorige week en begin deze week werden vier vrouwen en drie mannen aangehouden, stuk voor stuk ver dacht van handel in heroïne en cocaï- BRESKENS/VLISSINGEN - De di rectie bruggen van rijkswaterstaat begint volgende week met de aanpas singen van de aanleginrichtingen van de veerboten in Breskens en Vlissingen. Om de doorgangshoogte voor vrachtverkeer en bussen te opti maliseren worden de overgangspla ten tussen de brugdekken en de boten afgeplat. Daarmee wordt voor de goedkoopste en snelste oplossing van het hoogteprobleem gekozen. Van een aanpassing van de veerboten wordt vanwege de te hoge kosten afgezien. Zoals gemeld is de doorrijhoogte van de nieuwe brugdekken, die half mei in gebruik werden genomen, tijdens hoog water vijf centimeter lager dan in de oude situatie. Overleg tussen rijkswaterstaat, PSD en gedeputeer de J. de Voogd resulteerde aanvanke lijk in het plan om zowel de brugdek ken als de veerboten onder handen te nemen. Technisch onderzoek heeft inmiddels uitgewezen dat met name de aanpassingen aan de veerboten ingrijpender en daardoor veel duurder uitvallen dan werd verwacht. Begin deze week besloten de drie gesprekspartners dan ook voor de simpelste oplossing te kiezen. Dat houdt in dat alleen de overgangspla ten tussen de brug en de boot minder bol worden gemaakt. Ing. J. Everaers van rijkswaterstaat verwacht dat er op die manier 3,5 centimeter hoogte kan worden gewonnen. Voorlopig moet dat volgens hem voldoende zijn. De laatste één tot anderhalve centi meter, die dan nog nodig is om de meest optimale doorgangshoogte van vier meter te realiseren, wordt voor alsnog niet in de beschouwingen mee genomen. Ing. Everaers: „De toe gangshoogte blijft een zaak die door het waterstand wordt beïnvloed. Die laatste centimeter bespreken we wel eens over een paar maanden, als de hele kwestie wordt geëvalueerd". Rijkswaterstaat gaat er van uit dat de voorgenomen aanpassing half juli klaar zal zijn. Over twee weken zou het eerste brugdek al in orde moeten zijn. Het is de bedoeling dat de overgangsplaten vlak worden ge drukt en dat de slijtlaag eraf wordt gehaald. De werkzaamheden zullen 's nachts worden verricht, zodat de bootgebruikers er niets van merken. Bovendien zal er gebruik worden gemaakt van wisselplaten, zodat een deel van de werkzaamheden ook in de fabriek kan worden verricht. Over de kosten wilde ing. Everaers niets zeggen. De onderhandelingen met uitvoerder Bailey waren gisteren nog niet afgerond. Gedeputeerde J. de Voogd is tevreden met de oplossing, die nu uit de bus is gekomen. Hij is er beslist niet rouwig om dat er niet aan de veerboten van de PSD moet worden gesleuteld. „De kosten liggen nu zonder meer op het bordje van het rijk. Als er iets op de veerboten had moeten gebeuren, dan hadden we daar weer uitgebreid over moeten onderhandelen. Dat wordt op deze manier gelukkig voorkomen". ne. Met de aanhouding werd de poli tie ook op het spoor gezet van een groot aantal winkeldiefstallen in Goes. Over de omvang daarvan was woensdag nog weinig bekend. Inmid dels is ook de recherche van de politie in Goes met de zaak bezig. De zaak kwam vorige week maandag aan het rollen, toen de politie L. P. H. (27) en de vrouwen C. M. (29) en J. K. (17), allen uit Terneuzen aanhield. Een dag later volgde de aanhouding van de 27-jarige vrouw G. H. R. V. uit Terneuzen. Volgens de politie maakten de vier zich de afgelopen maanden uitgebreid schuldig aan het verstrekken van harddrugs aan verslaafden in Terneu zen en omgeving. Uit de verhoren bleek dat nog vier andere Temeuze- naren betrokken waren bij de handel. In verband daarmee werden maandag J. M. T. V. (22), R. K. R. (22) en de 28-jarige vrouw T. R. opgepakt. De zeven bekenden of gehandeld te heb ben of de handelswaar vervoerd te hebben. De drugs werden gekocht in Amsterdam en Rotterdam. De vier verdachten, die vorige week al HULST Een brandje in de woonwa gen van H. in het woonwagenkamp 'De Rape' in Hulst heeft woensdag voor schade gezorgd. Door snel ingrij pen van omwonenden kon de schade aan de woonwagen, die momenteel niet bewoond wordt beperkt blijven. De Hulster brandweer was wel aanwe zig, maar hoefde niet in te grijpen. De oorzaak is onbekend. waren aangehouden, zijn inmiddels voorgeleid aan de officier van justitie in Middelburg. Ze zijn in verzekerde bewaring gesteld. De overige drie wor den vrijdag voorgeleid. VLISSINGEN In gesprekken met Bayer Antwerpen en met NL Chemi cals Gent is het de milieu-organisatie Greenpeace duidelijk geworden dat beide bedrijven zelf geen actie zullen ondernemen tegen de lozingen van afvalzuur in de Noordzee, zonder daartoe te worden gedwongen door de Belgische overheid. Vertegenwoordigers van de milieuor ganisatie hebben deze week een on derhoud gehad met vertegenwoordi gers van de ondernemingsraad van NL Chemicals. Uit dit onderhoud is volgens Greenpeace gebleken dat de werknemers voorstander zijn van het installeren van een recyclinginstalla- tie. Volgens directeur Martin ligt de beslissing hierover bij de aandeelhou ders. Bayer Antwerpen is daartoe nog niet bereid, aldus Greenpeace, on danks het feit dat het bedrijf verleden jaar een nettowinst heeft gemaakt van bijna 1200 miljoen Duitse mar ken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1985 | | pagina 13