Vlaanderencomplex Sas van Gent heeft weer een nieuwe eigenaar Expositie 'Schepen in Nood' geopend GOLFOORLOG 'wachten tot een schip wordt geraakt' PZC/ provincie Waarderingssubsidie gemeente Middelburg voor Veerse-Meerschap SAMEN BETERNA IN STALL A TIE: Toeristen- paspoorten Wakheren verkrijgbaar VOOR TWEEDE KEER IN EEN MAAND SCHIP MEERDE AF IN WOLPHAARTSDIJK 13 Verbouw ALGEMEEN BESTUUR TELEURGESTELD ZATERDAG 15 JUNI 1985 Nieuwe klachtencommissie SAS VAN GENT Het Vlaanderen complex in Sas van Gent heeft op nieuw een nieuwe eigenaar. Restau ranthouder Carlos Tieleman van 'Au- berge des Moules' in Philippine kocht het pand, waarin tennis- en bowling hanen, een evenementenhal, verga derzalen en meerdere bars zijn geves tigd, van de Sluise besloten vennoot schap Verko. De koopprijs zou onge veer 1 miljoen gulden bedragen. Met de transactie is de Vlaanderenhal in nauwelijks een maand tijd twee maal van eigenaar verwisseld. Verko kocht het complex begin vorige maand van Versteeg Vastgoed in Axel voor 8,5 ton. Versteeg verkeerde in financiële moeilijkheden. Eerder al werd de inventaris van de Vlaanderen op Mast van de fiscus openbaar ver kocht. Ook Verko, achter welke bv nog onbekende geldschieters opere ren, kocht die inventaris op voor 50.000 gulden. Aanvankelijk was het de bedoeling dat directeur R. Versteeg de exploita tie van het Vlaanderencomplex zou blijven voeren. In de afgelopen weken voerde hij daarover onderhandelin gen met directeur G. Cok van Verko en met de banken. Cok vrijdag tijens een persconferentie in Philippines „We hebben de heer Versteeg ruim schoots de tijd gegeven zijn mogelijk heden te onderzoeken. Maar hij bleek uiteindelijk niet in staat te zijn zeker heden te verwerven om de exploitatie te waarborgen. En wij moesten uitein delijk toch een besluit nemen." Tieleman voegde daaraan toe dat hij kort nadat Verko de Vlaanderenhal had aangekocht al had aangeboden de exploitatie te gaan voeren. „Het complex is uniek in Zeeuwsch-Vlaan- deren. Ik geloof in die hal", stelde hij vast. Overigens wilde hij de koopsom van ongeveer 1 miljoen gulden beves tigen noch ontkennen. In de komende weken zal de Vlaande renhal worden verbouwd en gemo derniseerd. Niet alleen wordt het interieur aangepast en van lichtere kleuren voorzien, er zijn ook ver gaande plannen voor de installatie van een aantal sauna's, een fitness center en wellicht ook een schoon heidssalon met zonnebanken en een aantal zogenaamde snookerbiljarts. „Daar zit toekomst in", aldus Tiele man. Tielemans 'Auberge des Moules' maakt deel uit van het 'mosselimpe rium' van de familie Wiskerke met voorts het mosselrestaurant 'De Fijn proever' en het hotel 'Au Port'. De exploitatie van de Vlaanderenhal zal worden gevoerd door Paul en Mirjam Wiskerke. Streefdatum voor herope ning van het complex is 18 augustus. Overigens is er daarvoor op 9 augus tus al een optreden van Raymond van het Groenewoud. Die zanger had al een contract met Versteeg en Tiele man heeft dat overgenomen. Het containerschip 'Oriental Importer' is zojuist door Iranese helicopters in brand geschoten en wordt geblust door Nederlandse sleepboten. VLISSINGEN „Een oude stad als Vlissingen heeft veel baat bij instellingen als het Stedelijk Museum en het gemeentearchief. Veel mensen maken hiervan gebruik om meer inzicht in de geschiedenis van Vlissingen te krijgen." Dit zei wethouder D. J. P. Bruinooge vrijdag tijdens de opening van de nieuwe zomerexpositie 'Sche pen in Nood' in het Stedelijk Museum in Vlissingen. Verder benadrukte Bruinooge dat ook het gemeentebe stuur dit gegeven een belangrijke zaak vindt Bruinooge benadrukte dat ook het gemeentebestuur het een belang rijke zaak vindt dat veel historisch materiaal door kennis en ervaring van conservator en archivaris voor iedereen toegankelijk wordt gemaakt. De expositie 'Schepen in Nood' laat verschillende foto's en schilderijen zien van in moeilijkheden verkerende schepen op zee, voor de Vlissingse boulevard en bij het Nollehoofd. De meeste foto's op de tentoonstelling zijn afkomstig uit het gemeente-archief. De tentoongestelde afbeeldingen van noodlijdende schepen zijn geen scheepsrampen met rampzalige gevolgen. Niet de opvarenden, maar alleen het schip verkeerde in nood. De expositie 'Schepen in Nood' is vanaf vandaag (zater dag) tot 21 september te zien in de grote benedenzaal van het Stedelijk Museum aan het Bellamypark. Het museum is van maandag tot en met vrijdag geopend van 10.00 tot 17.00 uur en zaterdags en zondags van 13.00 tot 17.00 uur. In de haven van Dubai liggen verschillende door raketten getroffen schepen. Dit schip kreeg een voltreffer in de bovenbouw. patiënten 'ondeskundig' enigde Arabische Emiraten. Hij was werkloos en hij wilde werken. Wijs muller bood hem een contract aan voor drie maanden. Het geld was goed, ruim twee maal zoveel als een maandsalaris hier. De 'Amsterdam' ligt voor onderhoud in het dok. Ruim drie weken verblijft hij in een zinderend Dubai, waar de tempera tuur oploopt tot 52 graden celsius. Grote moderne gebouwen, witte ho tels, die er uitzien als paleizen, flonkerende fonteinen en brede geasfalteerde wegen. Het enige ver tier is de hotel-bar, waar een men gelmoes van allerlei nationaliteiten de tijd verdrijft. Een welvarend land, waar de Arabische portier bij de havenpoort naar zijn werk gaat in een dure auto van Duitse makelij. De meeste sleepboten blijven vijf weken op zee, voordat ze weer een haven aandoen. De 'Am sterdam' blijft tien weken op loka- tie, omdat het schip in de Golf wordt voorzien van vers drinkwa ter door een supply-schip. Pas tegen het einde van de tien weken, nadat het schip tot twee maal toe tevergeefs in actie kwam, is het raak. Het onder Panamese vlag varende containerschip 'Orien tal Importer' is door Iraanse heli copters in brand geschoten. Er is één dode en er zijn twee vermisten. De 'Amsterdam' komt langszij en begint met de bluswerkzaamheden. Meer sleepboten schieten te hulp om het fel brandende schip te blus sen. „Als je eindelijk in actie komt, dan ben je opeens al het lange wachten vergeten, want daar heb je als het ware naar toe geleefd," zegt Van Dijke. Toch gebeurt het nog al eens, volgens de Vlissinger, dat le den van de bemanning voortijdig afhaken. Het slopende wachten en de immer aanwezige kans zelf te kunnen worden beschoten, wordt hen dan te veel. Eddy van Dijke heeft zijn drie maanden vol gemaakt. Hij gaat nu eerst een paar maanden vakantie houden en het koude aprilweer in juni neemt hij er op de koop toe. Wachten hier doe je alleen 'op de bus,' of in 'de supermarkt'. De Golf oorlog is hier ver vandaan en be staat alleen maar uit de krantebe- richten en soms een foto van een brandend schip. „Een hemelsbreed verschil", zegt hij relativerend. Boudewijn Goudswaard Ergens in de Perzische Golf. Op het smalle dek van de Nederlandse sleepboot 'Amsterdam' van Wijsmuller lopen de bemanningsleden in korte broek en ontbloot bovenlijf. Boven hen een brandende zon en eindeloos grijsblauw water rondom. Op het water is de sleepboot niet meer dan een vlieg in een kanovijver. De volmaakte stilte heeft iets onwezenlijks. Het is oorlog en de sleepboot met de Nederlandse driekleur ligt 'on station' in de gevarenzone. Voorzitter G. van Waes van de Stich- ZOUTELANDE - Vakantiegan gers kunnen met ingang van volgende week bij de Walcherse VW-kantoren weer de 'toeris tenpaspoorten' krijgen. Een 'paspoort' bevat kortingscou pons die bij 36 verschillende instellingen en bedrijven in de recreatieve sector kunnen wor den ingewisseld. De paspoorten worden voor het derde achtereenvolgende jaar uitgereikt. De afgelopen twee jaar gingen er telkens zo'n 15.000 stuks over de toonbank en ook dit jaar houdt de streek-VW rekening met de uitgifte van dit aantal. De gezamenlijke Rabo- banken op Walcheren fungeren als sponsor voor het project door de drukkosten voor hun reke ning te nemen. Het doel van het paspoort is het verblijf op Walcheren voor de toerist aantrekkelijker te ma ken. Vakantiegangers blijken veel gebruik te maken van de kortingsmogelijkheden die het biedt. Vooral musea melden een groot aantal bezoekers die hun coupons daar gebruiken. Voor de deelnemende bedrijven en instellingen - alle WVleden - vormt het paspoort een goede mogelijkheid om de aandacht van vakantievierende bezoekers op zich te vestigen. De tekst is afgedrukt in het Nederlands en het Duits. Alle bezoekers boven de twaalf jaar kunnen gratis een exemplaar meekrijgen. Het eerste Walcherse toeristen paspoort van dit jaar wordt woensdag door de voorzitter van het streek-VW J. Hoogen- doorn overhandigd aan W. Ver- hage, directeur van de Rabo bank in Zoutelande, als blijk van erkentelijkheid voor de ge boden hulp. Dat gebeurt op het kantoor van de streek-VW in Zoutelande. ting Regionale Ziekenhuiszorg Zeeuwsch-Vlaanderen liet zich aan zienlijk optimistischer uit over de PKC. Hij zei dat de klachtencommis sie in staat is de 'indianenverhalen' die over het medisch circuit de ronde doen, tot de realiteit terug te bren gen. Hij dacht de PKC vooral een bemiddelende taak toe, waarvan een preventieve werking uitgaat. „Er is nu een situatie gecreëerd waarin de patiënt z'n opmerking kwijt kan, zonder dat hij 'genomen' wordt", meende Van Waes. KAMPERLAND - De ge meente Middelburg is niet van plan zich te binden aan het recrea tieschap Het Veerse Meer. Tijdens de alge mene bestuursvergade ring van het schap, vrij dag in café 'd Ouwe Veerstoep in Kamper land, kwam een brief van de gemeente aan de orde, waarin duidelijk wordt gemaakt dat Middelburg het stand punt van het schap niet deelt. Het bestuur is van mening dat een cen trumgemeente als Mid delburg optimaal mee profiteert van de be- heersactiviteiten van het Veerse Meer. De gemeente Middel burg vindt echter dat ze, als gemeente die niet direct aan het Veerse Meer grenst, niets te ma ken heeft met het water, behalve dan als een deel van de goede Zeeuwse toeristische infrastruc tuur. Middelburg wil wel een waarderingssubsi die geven van een dub beltje per inwoner. Dat komt neer op 3.890 gul den per jaar, een heel wat minder grote post dan wanneer zou wor den betaald naar de ver deelsleutel zoals die wordt toegepast voor de deelnemende gemeen ten aan het Veerse Meer schap. Kleine gemeen ten als Wissenkerke en Kortgene betalen al een bedrag van bijna 50.000 gulden per jaar. PKC-voorzitter mr. J. Asselbergs sloot zich volledig bij de woorden van Van Waes aan. Hij noemde de nieuwe methode van klachtopvang in Zeeuwsch-Vlaanderen, een middel om problemen in de ziekenhuizen te sig naleren. „De PKC draagt op die ma nier bij aan kwaliteitsverbetering en democratisering van de gezondheids zorg". Asselbergs benadrukte ook dat de PKC een onafhankelijke commissie is zonder banden met de ziekenhuizen. Waar het gaat om bemiddeling bij interne klachten over de verpleging of de verzorging, is die onafhankelijk heid honderd procent gewaarborgd. De heer S. Lelie, hoofd van de Genees kundige Inspectie voor Zeeland stelde vast dat het aantal (ex)patiën- tenklachten vooral de laatste jaren fors toeneemt. Dat heeft volgens hem alles te maken met de mondigheid van de patiënt en minder met de manier waarop doktoren zich van hun taak kwijten. „Natuurlijk, iedere fout is er één teveel, maar geluiden als zou er in de medische wereld maar wat aangerommeld worden, wijs ik perti nent van de hand". Burgemeester Ockeloen, die de com missie installeerde, ging nog even in op de totstandkoming van de PKC. Op verzoek van het bestuur van de Stichting Regionale Ziekenhuiszorg Zeeuwsch-Vlaanderen droegen de b. en w.'s van Zeeuwsch-Vlaanderen de kandidaten voor de PKC voor. „Daar mee is de inbreng van de colleges afgelopen", zei hij. „We trappen nu de bal het veld in en zullen verder de wedstrijd met belangstelling volgen", aldus Ockeloen. De Patiënten Klach ten Commissie is bij wijze van proef voor een periode van drie jaar inge steld. Oud-vrijwilliger van het Rode Kruis de heer P. G. Paardekooper in de salon van de 'Henry Dunant'. WOLPHAARTSDIJK - Met 74 gasten aan boord kwam vrijdagmiddag de Henry Dunant terug in de haven van Wolphaartsdijk. Deze week kregen gehandicapten uit Zeeland de gelegenheid om een vakantietocht van een week te maken op de Nederlandse wateren. Vandaag gaan de mensen aan wal om weer terug te gaan naar huis of het verpleeghuis. Het grote Rode-Kruisschip deed de afgelopen week vier verschillende havens aan. De tocht ging achtereenvolgens naar Middelharnis, Engelen bij Den Bosch, Cuijk en Gorkum. Voor de meeste opvarenden is een week op de Henry Dunant hun enige vakantiemogelijkheid. De tocht is goed verlopen en er deden zich geen onverwachte problemen voor. Onder leiding van een arts en hoofdverpleegkundige zuster K.P. Geleijnse is een 46-koppige bemanning van het Rode Kruis druk in de weer geweest om het de mensen zo goed mogelijk naar de zin te maken en de nodige verzorging te geven. De mensen van het Rode Kruis doen dat belangeloos. Voor de heer J. P. Geldof uit Oost-Souburg is het al de zeventwintigste keer dat hij met de Henry Dunant een tocht maakt. „Ik ben degene die het langst meegaat met dit schip", zegt hij. De heer P.G. Paardekooper uit Vlissingen daarentegen vaart voor de tweede keer mee. Als oud-vrijwilliger van het Rode Kruis noemt hij de tochten van de Henry Dunant „een evenement dat zonder vrijwilligers niet mogelijk zou zijn. Het is tenslotte geen peuleschilletje wat ze moeten doen." In de radiokamer zitten twee mar conisten de klok rond te luisteren naar wat er zich buiten hun ge zichtsveld afspeelt. Zij zijn de oren van het schip, wachtend op een noodsignaal, het SOS-sein van een door een raket getroffen tanker, bulkcarrier of vrachtschip. Voor de Vlissinger Eddy van Dijke (37), elek- triciën en één van de 15 beman ningsleden van de sleepboot, duurt het wachten veel te lang. Voor de zoveelste maal controleert hij de elektriciteitsleidingen, de generato ren en de air-conditioning. Alles is in orde en hij kan niets anders doen dan wachten, wachten. Plotseling... 'MayDay...MayDay! De krachtige motoren van de ranke sleepboot verscheuren de stilte. Het schip trilt in zijn voegen en binnen enkele minuten snelt het naar de opgegeven positie. De Griekse bulk carrier 'Kyrpos' drijft brandend en stuurloos rond, getroffen door een Exocet-raket, afgevuurd door Irake se vliegtuigen. Reeds van ver zijn de dikke, zwarte rookwolken die boven het getroffen schip hangen te zien. De marconisten van de 'Amster dam' bemannen de 'satcom', de satelliet-communicatielijn, uiterst moderne apparatuur, die hen in staat stelt direct te communiceren met het hoofdkantoor van Wijsmul ler in IJmuiden. Van daaruit wordt direct contact opgenomen met de Griekse rederij van het schip voor een 'Lloyds open form' om het schip te mogen bergen op basis van 'no cure no pay', wat zoveel betekent als: 'U betaalt alleen als wij het schip bergen en als het schip zinkt of explodeert, dan wordt niet be taald'. De Nederlanders hebben ditmaal pech. Een sleepboot van een Grieks bergingsbedrijf is eerder bij het brandende schip en krijgt het con tract. De 'Amsterdam' wendt zijn steven en keert onverrichterzake terug 'on station'. Het wachten be gint opnieuw. Zo nu en dan vaart een grote tanker, of containerschip, voorbij. Soms ook vangt de beman ning een glimp op van patrouille rende Amerikaanse oorlogssche pen. Het eten is matig en eentonig. Alcohol is duur, zelfs aan boord. In hun vrije tijd wordt er gekaart, of video gekeken. Een enkeling vist aan dek in de nooit aflatende bran dende zon. Zwemmen is te gevaar lijk, want in het water wemelt het van de roofvissen, baracuda's, haai en en waterslangen. De dagen krui pen langzaam, veel te langzaam voorbij. De concurrentie is hard. Wijs muller heeft drie sleepboten 'op lokatie'. Bergingsbedrijf Smit heeft vier sleepboten in het gebied en verder zijn er nog sleepboten van het Philippijnse bergingsbe drijf Selco en een Griekse sleep boot. De 'Amsterdam' is uitgerust met drie bluskanonnen, water en schuim, waarmee bijna dagelijks wordt geoefend. 'May,Day'. Weer stoomt de 'Amsterdam' op volle kracht door het ditmaal opzwiepen- de water, dat wordt veroorzaakt door een heftige woestijnwind, 'sha- mal' genoemd. Het SOS-sein komt van een Japans vrachtschip, dat getroffen is door Iraanse vliegtui gen. Het is geraakt in de boven bouw en er zijn veel gewonden. Weer komt de 'Amsterdam' te laat. Sleepboten van Smit en Selco zijn reeds ter plaatse. De gewonde be manningsleden worden overgeno men door 'suppliers', bevoorra dingsschepen van olieplatforms, die overal in de Perzische Golf te vin den zijn. Voor Eddy van Dijke is het wachten dodelijk. Vijf weken liggen ze nu reeds voor anker, ver van de be woonde wereld. Twee maanden ge leden arriveerde hij per vliegtuig in Dubai, de hoofdstad van de Ver- TERNEUZEN De Zeeuwse patiëntenvereniging 'Samen Beter' staat zeer afwijzend tegenover de Patiënten Klachten Commissie (PKC), een onafhankelijk orgaan dat klachten van (ex)ziekenhuispatiënten in Zeeuwsch-Vlaanderren gaat behandelen. De PKC werd vrijdagmiddag in de burgerzaal van het Terneuzense stadhuis officieel door burgemeester C. Ockeloen geïnstalleerd. Tijdens een perscommuniqué onmid dellijk na de installatie van de com missie maakte het bestuur van 'Sa men Beter' bij monde van secretaris M. Hendriks, zijn onvrede kenbaar. Volgens mevrouw Hendriks is de Zeeuws-Vlaamse (ex)patiënt niet ge diend met 'een informatiebureautje waar alle deskundigheid ontbreekt'. Samen Beter' is van oordeel dat zodra het gaat om klachten van me- disch-technische aard, de onafhanke lijkheid van de PKC ophoudt. De commissie is namelijk niet bevoegd om klachten over het medisch hande len van vrij-gevestigde specialisten te beoordelen. „Die klachten worden dan doorgespeeld aan de klachtenon derzoekscommissie van het betrok ken ziekenhuis. Een vrij langdurige procedure, die voor de patiënt in veel gevallen een teleurstellend resultaat op zal leveren", aldus mevrouw Hen driks. De patiëntenvereniging valt ook over 'de hoge drempel' van de PKC. „De patiënt moet zijn klacht in het zieken huis deponeren en dat lijkt ons niet de juiste weg". Verontwaardigd is me vrouw Hendriks over het feit dat de patiëntenvereniging niet is aange zocht om een vertegenwoordiger voor de PKC te leveren. „Het is nu een club juristen geworden", zegt ze. De patiëntenvereniging vindt dat pa tiëntenklachten alleen goed behan deld kunnen worden door een regio naal klachtenbureau, dat is samenge steld uit vertegenwoordigers van ge zondheidszorginstellingen. Maar dat is iets waar de ziekenhuisbesturen nog steeds niet aan willen, aldus mevrouw Hendriks.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1985 | | pagina 37