LADING VAAK TE ZWAAR 9,95 FAASE-SCHOENSERVICE toyota gokt met starlet op zekerheid E ABSOLUTE TOP HEEFT U MET 'N ILIPS KLEUREN T.V VOUoLdtoLuOj. QUMlkïeMhrOJ&lr nu 49,- 4^8 nu 29,- nu 49,. W nu f69,- PZC/ vrijdagkrant D PF Nu 2.195,- Officiële 'tellers' zijn tot dusver steeds tot de slotsom gekomen dat Nederland met ruim 400.000 caravans de grootste caravan-dichtheid heeft (in verhouding) van de hele wereld. Maar sinds kort weet men beter. De RAI komt tot een overtreffende trap, want volgens het jaarverslag van deze organisatie zijn er zelfs 580.000 caravans in ons land. En om er nog een schepje bovenop te doen: daar zijn nog niet eens de 25.000 kampeerauto's (campers) bijgeteld. Naast al die caravans, vouwcaravans en campers zijn er bovendien nog eens 130.000 kleine vakantie-bagagewagens. Er wordt dus heel wat 'aangehaakt' gedurende de zomermaanden. Vouwwagens en toercaravans worden volgens diezelfde RAI het meest aangetroffen bij mensen tussen de 30 en 50 jaar met kinderen, terwijl de sta-caravan vooral eigendom is van mensen met lagere inkomens en ouderen zonder kinderen. De gemiddelde levensduur van een toercaravan is vijftien jaar, maar er rollen natuurlijk ook veel oudere exemplaren over 's Heren wegen. Of dat allemaal rijtechnisch, administratief en vooral veilig gebeurt, is vers twee. tips HEREN COLLEGE INSTAPPER HERENMUIL MET PU-Z00L HERENB00TSCH0EN RUBBERLAARZEN ECHT LEDEREN BROEKRIEMEN Radio v. d. Dries VRIJDAG 14 JUNI 1985 De mannen van de verkeerspolitie zetten daar nog wel eens grote vraagtekens bij. Eén van hen: „Zes tot acht maanden per jaar staat zo'n ding stil in de winterstalling zonder dat er naar wordt omgekeken. En dan opeens is het vakantie, wordt zo'n voertuig achter de trekhaak van de auto gekoppeld om er vervolgens een paar duizend kilometer mee te rijden. Vaak over slechte wegen, bergpassen of door zanderig terrein. Niet zelden zonder dat de automobilist voldoende ervaring heeft. „Velen kunnen met zo'n ding niet achteruitrijden, moeten loskoppelen om het mobiele vakantiehuis in de goede richting te krijgen". Stilstand is achteruitgang. Dat geldt ook voor de caravan. Zo'n voertuig moet na de winterstalling een goede onderhoudsbeurt hebben alvorens men er zijn hele gezin fotowim riemens veel caravans zijn gevaar op de weg aan waagt, meent niet alleen de politie, maar ook Veilig Verkeer Nederland. Een cursus caravan-ryden van de ANWB en een paar proefritten met een bepakte en bezakte caravan, alvorens aan de jaarlijkse exodus te beginnen, is bepaald geen overbodige luxe. Tevoren nagaan of zo'n caravan tegen de vakantierit bestand is. En het is niet alleen de caravan die in orde moet zijn, ook de bestuurder van de auto moet tegen zijn taak zijn opgewassen. In de watersport zegt men: „Een schip is net zo zeewaardig als zijn bemanning". Da is evenzeer van toepassingen, met een kleine variant, op caravan en automobilist. Adjudant John van Dijk van het district Nijmegen van de rijkspolitie verhaalt over de caravancontroles die op gezette tijden door de verkeersgroepen van de politie en Veilig Verkeer Nederland worden gehouden. Daaruit komt naar voren dat er vooral aan het onderhoud van caravans nogal wat schort. Als belangrijkste euvel bij de van de weg gehaalde caravans noemt hij de overbelasting. „Ze worden veel te vol geladen, waardoor het evenwicht wordt verstoord. Dat kan levensgevaarlijk zijn". Ook de administratieve bescheiden en de wegenbelasting kloppen vaak niet. Er moet een registratiebewijs zijn plus een inlegvel bij het kentekenbewijs. Anders klopt de zaak niet en wordt de politie vervelend. „Inspecties hebben de laatste jaren aangetoond dat veel caravanners te licht denken over de mate en frequentie van het onderhoud. Onverantwoord vaak schort er iets aan de auto-caravancombinatie. Vooral het ontbreken van de juiste papieren sprint eruit". Adjudant John van Dijk heeft onlangs een aantal nuttige tips voor caravanners op papier gezet. „We zijn toe aan een mentaliteitsombuiging. Wij Nederlanders gevel veel geld uit aan luxe zaken als het om de caravan gaat, maar we hebbn te weinig over voor de veiligheid", zegt hij. „Er zit langzamerhand, zo blijkt ons uit controles - samen met de Rijksdienst Wegverkeer en Veilig Verkeer Nederland - dat er wel wat verbetering in die mentaliteit zit, maar het is nog lang niet optimaal". De adjudant adviseert vooral een juiste koppeling, voorzien van een stabilisator, tussen trekkende auto en caravan. „Dat kan het slingeren heel goed tegen gaan. Een caravan heeft namelijk de neiging tot uitbreken als er een grote vrachtwagen passeert. Er komt dan een enorme windvlaag die de combinatie doet slingeren. Een 'oorvijg' noemen we dat. Dat wordt door zo'n stabilisator grotendeels voorkomen". Andere nuttige tips: zorg voor deugdelijke remmen en overschrijd niet de maximum toegestane last op de trekhaak. Dat is in de meeste gevallen 75 kilo. Het juiste gewicht moet op de (goedgekeurde) trekhaak staan. Zorg voor een juiste gewichtsverdeling, zodat de balans niet wordt verstoord en men bij een eventuele klapband rustig de vluchtstrook kan oprijden. En haal vooral even bij de politie de brochure met 32 vakantietips voor caravanrijders. Opperwachtmeester Rinus Overdulve, plaatsvervangend hoofd technische afdeling van de rijkspolitie in Nijmegen: „Let erop dat de caravan niet wordt overbeladen. De gemiddelde toercaravan weegt 750 kilo, maar daar is de bagage bij inbegrepen. En daar zit men gauw aan toe als de caravan is uitgerust met ijskast, kachel en gasfles. Denk er ook om dat de (verplichte) oplooprem na enige tijd vast kan gaan zitten door roestvorming tijdens de winteropslag en het verblijf vlak aan zee tijdens de vorige vakantie. „Een ander punt vormen de banden. Meestal is het profiel van de band voldoende, maar vertonen de wangen (zijkanten) droogtescheurtjes door zon en zoute zeelucht. Dat betekent verteerd canvas en vragen om een klapband. Een veel voorkomend euvel is ook de te lage bandenspanning. „Bij onze laatste controle voldeed 60 procent van de geïnspecteerde caravans niet aan de wettelijke en veiligheidseisen. Overigens was overbelasting het meest voorkomend". De laatste paar jaar is er voor aanhangwagens boven de 740 kilo - en daar vallen de meeste caravans onder - een apart rijbewijs vereist plus een registratiebewijs, oplooprem, goedgekeurde trekhaak en een door de Rijksdienst voor het Wegverkeer af te geven grijs aanvullingsblad bij het kentekenbewijs. Verplicht is tevens een losbreekreminrichting (kabeltje) of een hulpkoppeling (ketting). Let wel: beide is niet toegestaan. Het is niet én-én, maar óf-óf. DICK HÖRST (leder), kleur: wit 69,- kleur: zwart 39,90 (leder) 69,-, kleur: blauw, lichtgrijs j. (echt rubber), kleur: groen, speciaal AlC-^l jF voor vissers en jagers 82 - kleuj-: zwart, bruin, blauw, wit-en grijs sinds 1895 Korte Vorststraat 12, (zijstr. Papegaaistr.) Goes. Ook uw adres voor al uw huis- en autosleutels klaar terwijl u wacht!!! voor vaderdag- geschenken naar Chris Goud Toyota is de afgelopen tijd heel rustig overgescha keld van achter- naar voor wielaandrijving. Eerst de grotere middenklassers, daarna pas de kleinere mo dellen met als laatste de kleinste van de serie: de Starlet. In deze test komt dus zijn opvolger aan bod, met de aandrijving op de voor wielen en de motor dwars voorin. De motor heeft 12 kleppen, drie per cilinder en levert een fors vermogen. Wat dat betreft is het jam mer dat de Starlet hier, in tegenstelling tot Duitsland en Zwitserland, niet met vijfbak leverbaar is. Soms word je opeens gecon fronteerd met een soort gie righeid bij autofabrikanten die je voor die tijd niet bij hen had gezocht. In de Starlet heb je dat moment wanneer het begint te regenen. Blijk baar kosten ruitenwissers in het Japanse goud want op deze wagen zijn ze zo klein dat een beetje Hollandse jon gen voortdurend tegen een halfdoorzichtige natte voor ruit zit aan te kijken. Jammer zo'n vlekje op het blazoen van een auto die zonder meer recht heeft op het predikaat 'leuk om te hebben, prettig om in de rijden'. De Starlet hoort namelijk thuis in die categorie pro bleemloze auto's waarin je zo kunt wegrijden. Niks geen frutsels of fratsels, geen on handige toestanden of ander uit de hand gelopen ontwer- pershobbyisme. tijdens het rijden zijn er evenmin moei lijkheden te verwachten, pas bij het uitstappen worden we weer geconfronteerd met een vinding die op zijn zachtst gezegd minder handig ge noemd kan worden. De Starlet is namelijk niet genegen zonder verzet het contactsleuteltje terug te vin den. Een blik in het instruc tieboek verschaft ophelde ring. Pas wanneer je een klein zwart knopje bij het contacts lot indrukt krijg je de sleutel terug. Het nut van de voorzie ning ontgaat ons. wat ons betreft hadden ze het geld beter kunnen besteden aan betere ruitenwissers. Qua rij-eigenschappen is er nauwelijks kritiek op de Star let. De wagen stuurt prettig en versnellingsbak schakelt goed, hoewel de besturing bo ven de 100 kilometer per uur wel wat aan de vage kant wordt. Niet iedereen voelt zich dan even prettig j het stuur. Aan de an kant kun je ook stellen wagens van deze grootte niet ontworpen zijn voor breken van snelheidsreco In het optrekken is go« merken dat we hier te d hebben met een motor nog geen liter, ook all techniek nog zo modi Echt snel optrekken, zo da voelt hoe je ruggegraat te de stoelleuning wordt druktg is er niet bij. De gen wil echt wel van plaats en is voor zijn gri pittig genoeg, maar baanbrekend werk moetj niet van verwachten. Kijken we naar de comli punten dan zien we d Starlet hoog scoort al nog wel wat kanttekenin te maken, lange mensen voorbeeld vinden de zit: helemaal optimaal. Wie minder groot is groeid 1 hier geen last van. In geval is het goed zitten a ter het stuur. Zoals te verwachten hebt de achterpassagiers bij i wagen geen al te hoge ei te stellen aan de voor I beschikbare ruimte, kinderen vinden er voldo de lebensraum, als het n te hele Autobahn af naar! nig Italië. In die omstani heden is het wel aan te rai elke twee uur een pauze ii lassen want bij hoge snel den is de motor wat duidelijk te horen. Wat betreft is een vijfde vera ling geen onnodige luxe.i op het punt van motorlawi maar ook op het punt: zuinigheid. De wagens in ze klasse met een vijfdei snelling toonden zich stuk minder dorstig danl vierbaks neefjes. Op het punt van instrum tarium was het duielijki wij hier te doen hadden i de allereenvoudigste van Starlets. Met een snelhei meter, kilometerteller, bei nemeter en een miniem ai tal verklikkerlampjes heb het wel gehad, hoewel je a de andere kant wel kunt! schikken over een wiswas stallatie op de achterruit dat is bij deze carrossei vorm een buitengewoon n tig hulpstuk. Alles met elk: is de kleine Toyota zekert complete auto te noemen: beginnende automobilist en jonge gezinnen veel he te bieden al was het maar het punt van bedrijfszek heid. De zaak waar sfeer, kwaliteit en gezelligheid voorop staan! Exclusieve meubelen - verlichting - en buitenissigheden Vierstraat 17, 4401 EA Yerseke, telefoon 01131-2901 Van 2.645,- Philips kleurentelevisie 26 CS 5770/10Z Met 66 cm beeldbuis, afstands bediening en Teletekst. Zenderzoek systeem en 20 voorkeurzenders. Inruil oude kleuren t.v. mogelijk. Hoog inruilbe- drag tot 800,- mogelijk. Molendijk 10, 's-Heerenhoek. Tel.: 01105-2169.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1985 | | pagina 38