LADING
VAAK TE
ZWAAR
9,95
FAASE-SCHOENSERVICE
toyota gokt
met starlet
op zekerheid
E ABSOLUTE TOP
HEEFT U MET 'N
ILIPS KLEUREN T.V
VOUoLdtoLuOj. QUMlkïeMhrOJ&lr
nu 49,-
4^8 nu 29,-
nu 49,.
W nu f69,-
PZC/ vrijdagkrant
D
PF
Nu
2.195,-
Officiële 'tellers' zijn
tot dusver steeds tot
de slotsom gekomen dat
Nederland met ruim
400.000 caravans de
grootste
caravan-dichtheid heeft
(in verhouding) van de
hele wereld. Maar sinds
kort weet men beter. De
RAI komt tot een
overtreffende trap, want
volgens het jaarverslag
van deze organisatie zijn
er zelfs 580.000 caravans
in ons land.
En om er nog een schepje
bovenop te doen: daar
zijn nog niet eens de
25.000 kampeerauto's
(campers) bijgeteld.
Naast al die caravans,
vouwcaravans en
campers zijn er
bovendien nog eens
130.000 kleine
vakantie-bagagewagens.
Er wordt dus heel wat
'aangehaakt' gedurende
de zomermaanden.
Vouwwagens en
toercaravans worden
volgens diezelfde RAI
het meest aangetroffen
bij mensen tussen de 30
en 50 jaar met kinderen,
terwijl de sta-caravan
vooral eigendom is van
mensen met lagere
inkomens en ouderen
zonder kinderen. De
gemiddelde levensduur
van een toercaravan is
vijftien jaar, maar er
rollen natuurlijk ook
veel oudere exemplaren
over 's Heren wegen. Of
dat allemaal
rijtechnisch,
administratief en vooral
veilig gebeurt, is vers
twee.
tips
HEREN COLLEGE INSTAPPER
HERENMUIL MET PU-Z00L
HERENB00TSCH0EN
RUBBERLAARZEN
ECHT LEDEREN BROEKRIEMEN
Radio v. d. Dries
VRIJDAG 14 JUNI 1985
De mannen van de
verkeerspolitie zetten daar nog
wel eens grote vraagtekens bij.
Eén van hen: „Zes tot acht
maanden per jaar staat zo'n
ding stil in de winterstalling
zonder dat er naar wordt
omgekeken. En dan opeens is
het vakantie, wordt zo'n
voertuig achter de trekhaak van
de auto gekoppeld om er
vervolgens een paar duizend
kilometer mee te rijden. Vaak
over slechte wegen, bergpassen
of door zanderig terrein. Niet
zelden zonder dat de
automobilist voldoende
ervaring heeft.
„Velen kunnen met zo'n ding
niet achteruitrijden, moeten
loskoppelen om het mobiele
vakantiehuis in de goede
richting te krijgen".
Stilstand is achteruitgang. Dat
geldt ook voor de caravan. Zo'n
voertuig moet na de
winterstalling een goede
onderhoudsbeurt hebben
alvorens men er zijn hele gezin
fotowim riemens
veel caravans zijn
gevaar op de weg
aan waagt, meent niet alleen de
politie, maar ook Veilig Verkeer
Nederland. Een cursus
caravan-ryden van de ANWB en
een paar proefritten met een
bepakte en bezakte caravan,
alvorens aan de jaarlijkse
exodus te beginnen, is bepaald
geen overbodige luxe. Tevoren
nagaan of zo'n caravan tegen de
vakantierit bestand is.
En het is niet alleen de caravan
die in orde moet zijn, ook de
bestuurder van de auto moet
tegen zijn taak zijn opgewassen.
In de watersport zegt men: „Een
schip is net zo zeewaardig als
zijn bemanning". Da is evenzeer
van toepassingen, met een
kleine variant, op caravan en
automobilist.
Adjudant John van Dijk van het
district Nijmegen van de
rijkspolitie verhaalt over de
caravancontroles die op gezette
tijden door de verkeersgroepen
van de politie en Veilig Verkeer
Nederland worden gehouden.
Daaruit komt naar voren dat er
vooral aan het onderhoud van
caravans nogal wat schort. Als
belangrijkste euvel bij de van de
weg gehaalde caravans noemt
hij de overbelasting. „Ze worden
veel te vol geladen, waardoor
het evenwicht wordt verstoord.
Dat kan levensgevaarlijk zijn".
Ook de administratieve
bescheiden en de
wegenbelasting kloppen vaak
niet. Er moet een
registratiebewijs zijn plus een
inlegvel bij het kentekenbewijs.
Anders klopt de zaak niet en
wordt de politie vervelend.
„Inspecties hebben de laatste
jaren aangetoond dat veel
caravanners te licht denken
over de mate en frequentie van
het onderhoud. Onverantwoord
vaak schort er iets aan de
auto-caravancombinatie.
Vooral het ontbreken van de
juiste papieren sprint eruit".
Adjudant John van Dijk heeft
onlangs een aantal nuttige tips
voor caravanners op papier
gezet. „We zijn toe aan een
mentaliteitsombuiging. Wij
Nederlanders gevel veel geld
uit aan luxe zaken als het om de
caravan gaat, maar we hebbn
te weinig over voor de
veiligheid", zegt hij. „Er zit
langzamerhand, zo blijkt ons
uit controles - samen met de
Rijksdienst Wegverkeer en
Veilig Verkeer Nederland - dat
er wel wat verbetering in die
mentaliteit zit, maar het is nog
lang niet optimaal".
De adjudant adviseert vooral
een juiste koppeling, voorzien
van een stabilisator, tussen
trekkende auto en caravan.
„Dat kan het slingeren heel
goed tegen gaan. Een caravan
heeft namelijk de neiging tot
uitbreken als er een grote
vrachtwagen passeert. Er komt
dan een enorme windvlaag die
de combinatie doet slingeren.
Een 'oorvijg' noemen we dat.
Dat wordt door zo'n
stabilisator grotendeels
voorkomen".
Andere nuttige tips: zorg voor
deugdelijke remmen en
overschrijd niet de maximum
toegestane last op de trekhaak.
Dat is in de meeste gevallen 75
kilo. Het juiste gewicht moet op
de (goedgekeurde) trekhaak
staan. Zorg voor een juiste
gewichtsverdeling, zodat de
balans niet wordt verstoord en
men bij een eventuele klapband
rustig de vluchtstrook kan
oprijden. En haal vooral even bij
de politie de brochure met 32
vakantietips voor
caravanrijders.
Opperwachtmeester Rinus
Overdulve, plaatsvervangend
hoofd technische afdeling van
de rijkspolitie in Nijmegen: „Let
erop dat de caravan niet wordt
overbeladen. De gemiddelde
toercaravan weegt 750 kilo,
maar daar is de bagage bij
inbegrepen. En daar zit men
gauw aan toe als de caravan is
uitgerust met ijskast, kachel en
gasfles. Denk er ook om dat de
(verplichte) oplooprem na enige
tijd vast kan gaan zitten door
roestvorming tijdens de
winteropslag en het verblijf vlak
aan zee tijdens de vorige
vakantie.
„Een ander punt vormen de
banden. Meestal is het profiel
van de band voldoende, maar
vertonen de wangen (zijkanten)
droogtescheurtjes door zon en
zoute zeelucht. Dat betekent
verteerd canvas en vragen om
een klapband. Een veel
voorkomend euvel is ook de te
lage bandenspanning.
„Bij onze laatste controle
voldeed 60 procent van de
geïnspecteerde caravans niet
aan de wettelijke en
veiligheidseisen. Overigens was
overbelasting het meest
voorkomend".
De laatste paar jaar is er voor
aanhangwagens boven de 740
kilo - en daar vallen de meeste
caravans onder - een apart
rijbewijs vereist plus een
registratiebewijs, oplooprem,
goedgekeurde trekhaak en een
door de Rijksdienst voor het
Wegverkeer af te geven grijs
aanvullingsblad bij het
kentekenbewijs. Verplicht is
tevens een
losbreekreminrichting
(kabeltje) of een hulpkoppeling
(ketting). Let wel: beide is niet
toegestaan. Het is niet én-én,
maar óf-óf.
DICK HÖRST
(leder), kleur: wit 69,-
kleur: zwart 39,90
(leder) 69,-, kleur: blauw, lichtgrijs
j. (echt rubber), kleur: groen, speciaal
AlC-^l jF voor vissers en jagers 82 -
kleuj-: zwart, bruin, blauw, wit-en grijs
sinds 1895
Korte Vorststraat 12, (zijstr. Papegaaistr.) Goes.
Ook uw adres voor al uw huis- en autosleutels
klaar terwijl u wacht!!!
voor
vaderdag-
geschenken
naar
Chris Goud
Toyota is de afgelopen tijd
heel rustig overgescha
keld van achter- naar voor
wielaandrijving. Eerst de
grotere middenklassers,
daarna pas de kleinere mo
dellen met als laatste de
kleinste van de serie: de
Starlet. In deze test komt dus
zijn opvolger aan bod, met
de aandrijving op de voor
wielen en de motor dwars
voorin. De motor heeft 12
kleppen, drie per cilinder en
levert een fors vermogen.
Wat dat betreft is het jam
mer dat de Starlet hier, in
tegenstelling tot Duitsland
en Zwitserland, niet met
vijfbak leverbaar is.
Soms word je opeens gecon
fronteerd met een soort gie
righeid bij autofabrikanten
die je voor die tijd niet bij hen
had gezocht. In de Starlet
heb je dat moment wanneer
het begint te regenen. Blijk
baar kosten ruitenwissers in
het Japanse goud want op
deze wagen zijn ze zo klein
dat een beetje Hollandse jon
gen voortdurend tegen een
halfdoorzichtige natte voor
ruit zit aan te kijken. Jammer
zo'n vlekje op het blazoen
van een auto die zonder meer
recht heeft op het predikaat
'leuk om te hebben, prettig
om in de rijden'.
De Starlet hoort namelijk
thuis in die categorie pro
bleemloze auto's waarin je zo
kunt wegrijden. Niks geen
frutsels of fratsels, geen on
handige toestanden of ander
uit de hand gelopen ontwer-
pershobbyisme. tijdens het
rijden zijn er evenmin moei
lijkheden te verwachten, pas
bij het uitstappen worden we
weer geconfronteerd met een
vinding die op zijn zachtst
gezegd minder handig ge
noemd kan worden.
De Starlet is namelijk niet
genegen zonder verzet het
contactsleuteltje terug te vin
den. Een blik in het instruc
tieboek verschaft ophelde
ring. Pas wanneer je een klein
zwart knopje bij het contacts
lot indrukt krijg je de sleutel
terug. Het nut van de voorzie
ning ontgaat ons. wat ons
betreft hadden ze het geld
beter kunnen besteden aan
betere ruitenwissers.
Qua rij-eigenschappen is er
nauwelijks kritiek op de Star
let. De wagen stuurt prettig
en versnellingsbak schakelt
goed, hoewel de besturing bo
ven de 100 kilometer per uur
wel wat aan de vage kant
wordt. Niet iedereen voelt
zich dan even prettig j
het stuur. Aan de an
kant kun je ook stellen
wagens van deze grootte
niet ontworpen zijn voor
breken van snelheidsreco
In het optrekken is go«
merken dat we hier te d
hebben met een motor
nog geen liter, ook all
techniek nog zo modi
Echt snel optrekken, zo da
voelt hoe je ruggegraat te
de stoelleuning wordt
druktg is er niet bij. De
gen wil echt wel van
plaats en is voor zijn gri
pittig genoeg, maar
baanbrekend werk moetj
niet van verwachten.
Kijken we naar de comli
punten dan zien we d
Starlet hoog scoort al
nog wel wat kanttekenin
te maken, lange mensen
voorbeeld vinden de zit:
helemaal optimaal. Wie
minder groot is groeid 1
hier geen last van. In
geval is het goed zitten a
ter het stuur.
Zoals te verwachten hebt
de achterpassagiers bij i
wagen geen al te hoge ei
te stellen aan de voor I
beschikbare ruimte,
kinderen vinden er voldo
de lebensraum, als het n
te hele Autobahn af naar!
nig Italië. In die omstani
heden is het wel aan te rai
elke twee uur een pauze ii
lassen want bij hoge snel
den is de motor wat
duidelijk te horen. Wat
betreft is een vijfde vera
ling geen onnodige luxe.i
op het punt van motorlawi
maar ook op het punt:
zuinigheid. De wagens in
ze klasse met een vijfdei
snelling toonden zich
stuk minder dorstig danl
vierbaks neefjes.
Op het punt van instrum
tarium was het duielijki
wij hier te doen hadden i
de allereenvoudigste van
Starlets. Met een snelhei
meter, kilometerteller, bei
nemeter en een miniem ai
tal verklikkerlampjes heb
het wel gehad, hoewel je a
de andere kant wel kunt!
schikken over een wiswas
stallatie op de achterruit
dat is bij deze carrossei
vorm een buitengewoon n
tig hulpstuk. Alles met elk:
is de kleine Toyota zekert
complete auto te noemen:
beginnende automobilist
en jonge gezinnen veel he
te bieden al was het maar
het punt van bedrijfszek
heid.
De zaak
waar sfeer,
kwaliteit
en gezelligheid
voorop staan!
Exclusieve meubelen - verlichting - en buitenissigheden
Vierstraat 17, 4401 EA Yerseke, telefoon 01131-2901
Van 2.645,-
Philips kleurentelevisie
26 CS 5770/10Z
Met 66 cm beeldbuis, afstands
bediening en Teletekst. Zenderzoek
systeem en 20 voorkeurzenders.
Inruil oude kleuren t.v. mogelijk. Hoog inruilbe-
drag tot 800,- mogelijk.
Molendijk 10, 's-Heerenhoek.
Tel.: 01105-2169.