IN DE VRUDAGKRANT: PZC l\\\ BOTSING FNV EN CNV Zondag stiptheidsacties luchtverkeersleiders Tientallen doden door bomexplosie in Beiroet vandaag Topman General Dynamics treedt af na problemen J VL UCHTEN ZUID EUROPA VERTRAA GD Vrachtwagen met radio-actieve lading gekanteld Schoolverlaters Investeren Informatie Vernieuwbouw Leegloop De teloorgang van het ETI Aanhoudend fris !28e jaargang no. 120 )onderdag 23 mei 1985 Doe-het-zelver kritisch vrijdagkrant Acties BTW Kampen Hs Geleidelijk droger met opklaringen. Maximum temperatuur rond de 15 graden, meest matige, westelijke wind. Elke vrijdag ander nieuws... jEN HAAG (ANP) - De consumptieve bestedingen zijn in olume in het eerste kwartaal van 1985 met bijna een went gegroeid ten opzichte van dezelfde periode in }S4. Twee factoren hebben hierbij tegengesteld gewerkt: t schrikkeldag in 1984 en het extreem hoge gas- en lektriciteitsverbruik dit jaar als gevolg van de koude inter. Wordt voor die factoren gecorrigeerd dan be- raagt de groei van de consumptie in het eerste kwartaal en half procent, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het volume van de bestedingen aan duurzame consumptiegoederen nam met een half procent en aan voedings- en genotmiddelen met een procent af. Per hoofd van de bevolking nam het consumptievolume in het eerste kwartaal van dit jaar met een half procent toe. Als wordt gecorrigeerd voor de eerder genoemde factoren dan zou de consumptie per hoofd in het eerste kwartaal ongeveer op hetzelfde niveau liggen als in dezelfde periode 1984. Heropening van overleg in bouw DEN HAAG/AMSTERDAM (GPD) - Het bijna vier weken geleden afgebroken overleg over een nieuwe cao voor de louw zal worden heropend. Voorzitter H. J. Eysink van het bouwberaad verzocht gisteren de bij de cao betrokken partijen de onderhandelingen zonder voorwaarden vooraf te hervatten. De Bouwbonden FNV en CNV en de werkgevers in de bouw, hebben laten weten bereid te zijn weer rond te tafel te gaan zitten. Eysink, die voorzitter is van de onder- landelingen over de bouw-cao, zal het tijdstip en de plaats van het overleg nader vaststellen. Verwacht wordt dat het overleg nog deze week plaats vindt. voeren en in 1986 te studeren op de haalbaarheid van een verdere stap die eventueel naar een 36-urige werkweek moet leiden. Per 30 april bestonden volgens de Dienst Collectieve Arbeidsvoorwaar den voor ongeveer 137.000 werkne mers afspraken over 10 procent atv. Minister De Koning heeft dit de twee de kamer meegedeeld. BOTTROP - Het grootste hart ter wereld staat in het Westduitse Bottrop aan de Roer. Het is onderdeel van hel Dreamland-vakantiepark en is twaalf meter hoog en acht meter in doorsnee. De ingang is door de slagader. Binnen kunnen bezoekers de gigantische hartkleppen en hartkamers bewonderen. Voorzitter Dilo van Commenee van de Hout- en Bouwbond CNV verklaarde ;is termiddag voor de radio dat de onderhandelingen vrijdag worden hervat en dat op hoofdpunten (ar beidstijdverkorting, vakantiegeld en uitkering) een vergelijk in het ver schiet is. Zijn uitlatingen wekten aan vankelijk verbazing bij zowel de Bouw- en Houtbond FNV als de werk gevers verenigd in het Algemeen Ver bond Bouwbedrijven, omdat zij van niets wisten. De voorzitter van de Bouwbond FNV, Bram Buys, beschuldigde zijn collega ervan onjuiste mededelingen te heb ben verspreid. „Met zijn uitlatingen heeft Van Commenee kennelijk geen andere bedoeling dan de acties in de bouw te breken", aldus Buys, die gistermiddag voor het congres van zijn bond in Amsterdam een verkla ring aflegde, waarin hij het optreden van Van Commenee veroordeelde. tarief op het arbeidsloon. Volgens hem wordt de investering in arbeids besparende machines dik gesubsi dieerd, terwijl de arbeid zelf steeds zwaarder wordt belast. Bij het Rotterdamse sleepbedrijf Smit Internationale Havendiensten (SIH) is woensdag een principe-akkoord be reikt over een tweejarige cao. Onder deel daarvan is een arbeidstijdverkor ting in de vorm van invoering van een 37-urige werkweek op 1 januari 1986 en een 36-urige werkweek op 1 januari 1987. De werknemers hoeven daar voor niets in te leveren. Ze behouden bovendien hun automatische prijs compensatie. De Vervoersbond FNV is er niet in geslaagd het containeroverslagbedrijf ECT (1.500 werknemers) een 36-urige werkweek af te dwingen voor de circa vijfhonderd mensen die in de semi- continudienst en de dagdienst werken. ECT toonde zich woensdag wel bereid voor deze werknemers 2,5 procent arbeidstijdverkorting in te Bram Buys SCHIPHOL (ANP) - Het personeel van de luchtverkeersbeveiliging op Schiphol, aangesloten bij de ambte narenbonden AbvaKabo, CFO en het Ambtenarencentrum, gaat stipt heidsacties voeren. Dit is woensdag avond door de drie bonden meege deeld. De acties zullen niet vóór zondagavond ingaan, aldus de woordvoerder van de AbvaKabo, R. Cornelissen. Hij zei te verwachten dat deze stiptheidsacties na ongeveer één week voor het verloop van het luchtverkeer hetzelfde effect zullen Voorzitter Buys sloot overigens niet uit dat het overleg nog deze week wordt begonnen. „Een uitnodiging om de onderhandelingen te herope nen, betekent dat de bouwwerkge vers kennelijk onder de indruk zijn gekomen van onze acties". De Bouw en Houtbond FNV gaat ervan uit dat de werkgevers hun blokkade ten aan zien van verdere herverdeling van de beschikbare arbeid door middel van werktijdverkorting hebben opgehe ven. CNV'er Van Commenee is positief over de verdere ontwikkeling van het overleg. „Overleggen zonder voor waarden vooraf betekent dat er kan worden gepraat over compromissen voor de breekpunten in de cao". Zo lang er geen bevredigend resultaat is bereikt, zullen de Bouwbonden van FNV en CNV de stakingen in de bouw onverminderd voortzetten. Bram Buys pleitte woensdag op het congres van de Bouw- en Houtbond FNV voor afschaffing van het BTW- hebben als massale ziekmeldingen door luchtverkeersleiders. Bij de drie bonden zijn de technische en administratieve medewerkers van de luchtverkeersbeveiliging aangeslo ten. De verkeersleiders, verenigd in het luchtverkeersleidersgilde, zijn aangesloten bij de CMHA. Volgens Cornelissen is de actiebereid heid van de leden zeer groot. De bonden hebben dinsdag unaniem de voorstellen van de Rijksluchtvaart dienst afgewezen, omdat de daaraan gekoppelde salaristoeslagen volstrekt niet overeenkwamen met hun eisen. Cornelissen benadrukte dat de acties geen effect zullen hebben op de vei ligheid in de lucht. „Alleen de effi ciency wordt erdoor verstoord. Dat zal tot forse verstoringen van de vluchtschema's leiden", aldus Corne lissen. Ziekmeldingen van verkeersleiders zijn er woensdag niet geweest. Vertra gingen waren erechter wel. De vertra gingen ontstonden als gevolg van restricties voor binnenkomende vluchten, die waren ingesteld door de dienstleiding. Dit omdat er door de verkeersleiders niet optimaal gewerkt werd, zo heeft een woordvoerder van het ministerie van verkeer en water staat meegedeeld. Met name de vluchten vanuit Zuideuropese be stemmingen liepen daardoor vertra gingen op, die in sommige gevallen opliepen tot drie a vier uur. De langste vertraging die woensdag voorkwam, bedroeg vier en een half uur. MALDEN (ANP) - Op de weg Nijmegen-Venlo in Malden (bij Nijmegen) is woensdagmorgen rond zeven uur een vrachtauto met radioactief materiaal na een slip in een greppel terecht gekomen en gekanteld. De la ding, zeven dozen met daarin beschermende kokers met radioactieve produkten, bleef bij het ongeluk onbeschadigd. Volgens de rijkspolitie in Nij megen is er geen straling vrijge komen. Het radioactieve materiaal was bestemd voor ziekenhuizen in Tiel en Utrecht. Aanvankelijk dacht de politie dat het ging om een lading radioactief afval. Het ongeluk gebeurde toen de chauf feur van de uit het Noordhol landse Petten afkomstige vrachtwagen bij een verkeers licht krachtig moest remmen, waardoor de wielen blokkeerden en de wagen slipte. De chauffeur bleef ongedeerd.. BEIROET - Een bulldozer maakt de weg vrij voor hulpploegen na de explosie van een zware bom in Oost-Beiroet. BEIROET (REUTER/AFP/DPA/UPI) - Het ontploffen van een zware auto bom in het christelijke Oost-Beiroet heeft woensdag aan meer dan vijftig mensen het leven gekost. Volgens ooggetuigen en radioberichten liepen minstens honderd mensen verwon dingen op. Intussen gingen rond de Palestijnse kampen in het zuiden van de hoofdstad de gevechten tussen sji'itische strijders en Palestijnen voort. Twee kampen zijn niet door de Amal-militie veroverd. De auto met naar schatting 200 kilo explosieven ontplofte toen hij door de christelijke woonwijk Sin el Fin reed. Dit gebeurde rond twee uur 's mid dags op het moment dat veel school kinderen naar huis terugkeerden. Ooggetuigen verklaarden dat min stens vijftien kinderen om het leven kwamen in een voorbijrijdende schoolbus, die door de zware explosie werd vernield. Automobilisten verbrandden levend in hun voertuigen en velen vonden de dood onder neerstortend puin. De explosie sloeg een krater van zes meter doorsnee. De sji'itische Amal-militie, die de af gelopen drie dagen in Beiroet slag leverde met Palestijnse strijders, heeft woensdagavond de kampen Sa- bra en Chatilla ingenomen. Volgens militaire zegslieden heeft Amal de kampen geheel in handen, maar staat Bourj el-Barajneh, het derde vluchte lingenkamp in Zuid-Beiroet dat door sji'itische strijders wordt belegerd, nog onder Palestijnse controle. Ooggetuigen verklaarden dat veel Pa lestijnse bewoners de kampen ont vluchtten. Een Palestijnse functiona ris gaf toe dat de sji'ieten Sabra en Chatilla in handen hebben. Uit politieke bron werd vernomen dat met name in Chatilla nog enig verzet wordt geboden. Het Rode Kruis en andere hulporganisaties kregen toe stemming van Amal-slachtoffers van de strijd uit de veroverde kampen te halen. Sji'itische wijken in Zuid-Beiroet kwamenjwoensdag onder vuur te lig gen. Volgens onbevestigde berichten waren die beschietingen het werk van pro-Syrische Palestijnen in de heuvels ten zuidoosten van de stad. Doel zou zijn de belegering van de drie Pale stijnse kampen te breken. PLO-leider Yasser Arafat heeft de Veiligheidsraad van de VN opgeroe pen onmiddellijk in te grijpen. Ook vroeg hij een spoedvergadering van de Arabische Liga. Zijn verzoek wordt gesteund door Irak en Jorda nië. PZC De schoolverlaters van 1984 kun nen iets gemakkelijker aan de slag. PAGINA 3 De overheid moet meer investeren en het loonbeleid moet 'losser' wor den, meent VNO-voorzitter Van Lede. PAGINA 5 Het 'vaste' personeel bij de Delta dienst krijgt informatie over de functies die beschikbaar zijn bij de Rijkswaterstaat. PAGINA 9 Het plan voor de vernieuwbouw van het ziekenhuis in Vlissingen is gereed: de helft van het huidige gebouw moet tegen de vlakte om plaats te maken voor een nieuw gedeelte. PAGINA II Rob Baljeu Rond de VC Vlissingen is de nodige tumult ontstaan, nu een flink aan tal spelers dreigt op te stappen. Gerrie Eikenhout en Rob Baljeu gaan definitief weg, terwijl een aantal anderen nog een slag om de arm houdt. Voorts kampt de club nog met bestuursperikelen. PAGINA 17 Rtv, kunst: 2 Binnen- en buitenl.: 3 en 5 Varia: 7 Provincie: 9, 11, 13 en 15 Sport: 17 WASHINGTON (UPI) - De topman van het Amerikaanse wapenbedrijf General Dynamics, dat door het ministerie van defensie wordt beschul digd van ongeoorloofde praktijken, heeft woensdag laten weten dat hij met pensioen gaat. De 67-jarige David Lewis verklaarde dat hij al enige tijd van plan was met werken te stoppen, maar dat hij tot nu toe was aangebleven omdat het bedrijf „aan buitengewoon zware druk van buitenaf' blootstond. De Amerikaanse marine maakte dinsdag bekend dat enkele contracten met General Dynamics, een van grootste wapenproducenten in de Verenigde Staten, zijn bevroren. Het gaat bij deze contracten om een bedrag tussen 2,5 en 3,5 miljard gulden. General Dynamics wordt er onder meer van beschuldigd met rekeningen voor het Pentagon te knoeien. !TI voor Zeeland .staat op punt van ver dwijnen. De grootste op drachtgever en financier van het instituut, het pro vinciaal bestuur wil het zo. Het ETI moet in zijn geheel worden overgehe veld naar de provinciale griffie, zodat het zich daar onder de hoede van het college van gedeputeerde staten voor namelijk zal kunnen gaan bezighou den met beleidsinformatie voor de provincie. Eind vorig jaar hebben gs aangekondigd dat ze met voorstellen zouden komen tot 'herstructurering' van het ETI. Daaraan is gewerkt. De plannen om het nu nog onafhankelijk opererende instituut voor onderzoek en advies in het belang van de econo mische ontwikkeling van dit gewest in het ambtelijk apparaat van het provinciaal bestuur binnen te schui ven zijn in overleg opgesteld. Onlangs heeft een ruime meerderheid van het ETI-bestuur de nieuwe opzet in prin cipe aanvaard. Binnenkort zullen knopen worden doorgehakt. Er moet nog aan twee voorwaarden worden voldaan. De positie van het personeel (ongeveer 15 mensen) moet worden veilig gesteld. En de provincie moet ervoor zorgen dat het straks 'ingepak te' ETI individueel gericht bedrijfs- voorlichtend werk en onafhankelijk onderzoek kan blijven verrichten. Naderend einde dus voor het 38 jaar oude Economisch Technologisch Instituut (ETI) voor Zeeland. Drie letters, die binnen en buiten deze provincie lange tijd een begrip verte genwoordigden. In de naoorlogse ja ren van herstel en wederopbouw en in de periode van snelle ontwikkelingen en veel nieuwe bedrijvigheid in het deltagebied van Zuidwest-Nederland straalde het ETI elan uit. Onder lei ding van de toenmalige inspirerende directeur drs M. C. Verburg (één van de 'delta-boys') droeg het ETI er veel toe bij dat Zeeland op alle mogelijke terreinen zijn kansen zag, op bruik baarheid onderzocht, met argumen ten onderbouwde en (vooral in Den Haag) naar buiten- verdedigde. Het ETI, begonnen met een bescheiden staf van acht mensen, was adviseur van het bedrijfsleven, het provinciaal bestuur, Zeeuwse gemeenten en ver bindingsschakel naar de rijksover heid. Gebrek aan opdrachten en ta ken bestond niet. Het ETI stond mid denin de economische expansie van dit gewest en pakte aan wat gedaan moest worden. Zo eenvoudig was dat. Belangrijk bij dat alles was vooral de onafhankelijke positie van het insti tuut. Tegenover opdrachtgevers, maar ook tegenover de adressen el ders waar Zeeuwge belangen werden verdedigd. De tragiek van het insti tuut in de laatste tien jaar is dat het ETI is teruggevallen van de voorhoe depositie naar de zijlijn. En waar dat toe heeft geleid spreekt uit de voor stellen van het college van gedepu teerde staten en het bestuur van het instituut zelf om het ETI te laten opgaan in het ambtelijk apparaat van de provincie. Nu staat deze teloorgang van het ETI voor Zeeland niet op zichzelf. Zusterinstituten in andere provincies kampen met dezelfde problemen. Op veel terreinen waar ETI's jarenlang baanbrekend werk hebben verricht zijn inmiddels gevestigde posities ont staan en ambtelijke structuren ge vormd. Veel van wat destijds bevoch ten moest worden is binnengehaald. De provinciale notitie over waar het heen moet met het ETI voor Zeeland zegt het beeldend: „Een kudde van instituten en rijksnederzettingen graast de wei af." En verder: „De bestuurlijke keuken waarin het regio naal-economisch beleid wordt ge kookt, is behoorlijk gewijzigd." Kort om, het provinciaal bestuur stelt zich op het standpunt dat het aan be voegdheden en ambtelijk apparaat veel meer in huis heeft gekregen. Economisch beleid is voor een belang rijk deel 'verhuisd' van het rijk naar de provincie. Aan ondersteuning van buitenaf door een onafhankelijk insti tuut als het ETI is minder behoefte gekomen en die zal alleen nog maar minder worden. Ook van elders - bedrijfsleven en gemeenten - zijn de opdrachten voor het ETI teruggelo pen. Daartegenover staat dat het ETI financieel straks voor 75 procent af hankelijk wordt van de provincie. Inlijving van het instituut ligt dus voor de hand. De argumenten met het oog op de overheveling van het ETI naar de provinciale griffie even terzijde latend kan worden vastgesteld dat deze op lossing volledig past in het streven van de provincie om duidelijker greep te krijgen op instellingen en organisa ties die hun financiële middelen aan het Middelburgse Abdijplein moeten halen. De Provinciale Zeeuwse WV heeft dat inmiddels ook ondervonden. Het takenpakket van de provincies breidt uit, de invloed op allerlei terrei nen wordt beduidend groter, er kan dus meer onder de grote paraplu worden gebracht. En er wordt van uitgegaan dat dit ook de enig logische en best functionerende oplossing is. Toch doet het merkwaardig aan dat in het geval van het ETI de onafhan kelijke positie van het instituut zo gemakkelijk in een hoek wordt ge gooid. Bovendien valt het op dat het ETI-bestuur en het huidige ETI-bu- reau blijk geven van een armoe aan ideeën en mogelijkheden voor andere oplossingen om uit de problemen te komen. Voor een instituut met zo'n reputatie uit het verleden en zo'n stuk zelfstandigheid toch eigenlijk de weg van de minste weerstand. vdM.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1985 | | pagina 1