IN DE VRUDAGKRANT:
PZC
l\\\
BOTSING FNV EN CNV
Zondag stiptheidsacties
luchtverkeersleiders
Tientallen doden door
bomexplosie in Beiroet
vandaag
Topman General Dynamics
treedt af na problemen
J
VL UCHTEN ZUID EUROPA VERTRAA GD
Vrachtwagen met
radio-actieve
lading gekanteld
Schoolverlaters
Investeren
Informatie
Vernieuwbouw
Leegloop
De teloorgang
van het ETI
Aanhoudend fris
!28e jaargang no. 120
)onderdag 23 mei 1985
Doe-het-zelver kritisch
vrijdagkrant
Acties
BTW
Kampen
Hs
Geleidelijk droger met opklaringen.
Maximum temperatuur rond de 15
graden, meest matige, westelijke
wind.
Elke vrijdag ander nieuws...
jEN HAAG (ANP) - De consumptieve bestedingen zijn in
olume in het eerste kwartaal van 1985 met bijna een
went gegroeid ten opzichte van dezelfde periode in
}S4. Twee factoren hebben hierbij tegengesteld gewerkt:
t schrikkeldag in 1984 en het extreem hoge gas- en
lektriciteitsverbruik dit jaar als gevolg van de koude
inter. Wordt voor die factoren gecorrigeerd dan be-
raagt de groei van de consumptie in het eerste kwartaal
en half procent, aldus het Centraal Bureau voor de
Statistiek. Het volume van de bestedingen aan duurzame
consumptiegoederen nam met een half procent en aan
voedings- en genotmiddelen met een procent af. Per hoofd
van de bevolking nam het consumptievolume in het eerste
kwartaal van dit jaar met een half procent toe.
Als wordt gecorrigeerd voor de eerder genoemde factoren
dan zou de consumptie per hoofd in het eerste kwartaal
ongeveer op hetzelfde niveau liggen als in dezelfde
periode 1984.
Heropening van
overleg in bouw
DEN HAAG/AMSTERDAM (GPD) - Het bijna vier weken
geleden afgebroken overleg over een nieuwe cao voor de
louw zal worden heropend. Voorzitter H. J. Eysink van het
bouwberaad verzocht gisteren de bij de cao betrokken
partijen de onderhandelingen zonder voorwaarden vooraf te
hervatten. De Bouwbonden FNV en CNV en de werkgevers in
de bouw, hebben laten weten bereid te zijn weer rond te tafel
te gaan zitten.
Eysink, die voorzitter is van de onder-
landelingen over de bouw-cao, zal het
tijdstip en de plaats van het overleg
nader vaststellen. Verwacht wordt
dat het overleg nog deze week plaats
vindt.
voeren en in 1986 te studeren op de
haalbaarheid van een verdere stap die
eventueel naar een 36-urige werkweek
moet leiden.
Per 30 april bestonden volgens de
Dienst Collectieve Arbeidsvoorwaar
den voor ongeveer 137.000 werkne
mers afspraken over 10 procent atv.
Minister De Koning heeft dit de twee
de kamer meegedeeld.
BOTTROP - Het grootste hart ter wereld staat in het Westduitse Bottrop aan de Roer. Het is onderdeel van hel
Dreamland-vakantiepark en is twaalf meter hoog en acht meter in doorsnee. De ingang is door de slagader.
Binnen kunnen bezoekers de gigantische hartkleppen en hartkamers bewonderen.
Voorzitter Dilo van Commenee van de
Hout- en Bouwbond CNV verklaarde
;is termiddag voor de radio dat de
onderhandelingen vrijdag worden
hervat en dat op hoofdpunten (ar
beidstijdverkorting, vakantiegeld en
uitkering) een vergelijk in het ver
schiet is. Zijn uitlatingen wekten aan
vankelijk verbazing bij zowel de
Bouw- en Houtbond FNV als de werk
gevers verenigd in het Algemeen Ver
bond Bouwbedrijven, omdat zij van
niets wisten.
De voorzitter van de Bouwbond FNV,
Bram Buys, beschuldigde zijn collega
ervan onjuiste mededelingen te heb
ben verspreid. „Met zijn uitlatingen
heeft Van Commenee kennelijk geen
andere bedoeling dan de acties in de
bouw te breken", aldus Buys, die
gistermiddag voor het congres van
zijn bond in Amsterdam een verkla
ring aflegde, waarin hij het optreden
van Van Commenee veroordeelde.
tarief op het arbeidsloon. Volgens
hem wordt de investering in arbeids
besparende machines dik gesubsi
dieerd, terwijl de arbeid zelf steeds
zwaarder wordt belast.
Bij het Rotterdamse sleepbedrijf Smit
Internationale Havendiensten (SIH)
is woensdag een principe-akkoord be
reikt over een tweejarige cao. Onder
deel daarvan is een arbeidstijdverkor
ting in de vorm van invoering van een
37-urige werkweek op 1 januari 1986
en een 36-urige werkweek op 1 januari
1987. De werknemers hoeven daar
voor niets in te leveren. Ze behouden
bovendien hun automatische prijs
compensatie.
De Vervoersbond FNV is er niet in
geslaagd het containeroverslagbedrijf
ECT (1.500 werknemers) een 36-urige
werkweek af te dwingen voor de circa
vijfhonderd mensen die in de semi-
continudienst en de dagdienst
werken. ECT toonde zich woensdag
wel bereid voor deze werknemers 2,5
procent arbeidstijdverkorting in te
Bram Buys
SCHIPHOL (ANP) - Het personeel
van de luchtverkeersbeveiliging op
Schiphol, aangesloten bij de ambte
narenbonden AbvaKabo, CFO en het
Ambtenarencentrum, gaat stipt
heidsacties voeren. Dit is woensdag
avond door de drie bonden meege
deeld. De acties zullen niet vóór
zondagavond ingaan, aldus de
woordvoerder van de AbvaKabo, R.
Cornelissen. Hij zei te verwachten
dat deze stiptheidsacties na ongeveer
één week voor het verloop van het
luchtverkeer hetzelfde effect zullen
Voorzitter Buys sloot overigens niet
uit dat het overleg nog deze week
wordt begonnen. „Een uitnodiging
om de onderhandelingen te herope
nen, betekent dat de bouwwerkge
vers kennelijk onder de indruk zijn
gekomen van onze acties". De Bouw
en Houtbond FNV gaat ervan uit dat
de werkgevers hun blokkade ten aan
zien van verdere herverdeling van de
beschikbare arbeid door middel van
werktijdverkorting hebben opgehe
ven.
CNV'er Van Commenee is positief
over de verdere ontwikkeling van het
overleg. „Overleggen zonder voor
waarden vooraf betekent dat er kan
worden gepraat over compromissen
voor de breekpunten in de cao". Zo
lang er geen bevredigend resultaat is
bereikt, zullen de Bouwbonden van
FNV en CNV de stakingen in de bouw
onverminderd voortzetten.
Bram Buys pleitte woensdag op het
congres van de Bouw- en Houtbond
FNV voor afschaffing van het BTW-
hebben als massale ziekmeldingen
door luchtverkeersleiders.
Bij de drie bonden zijn de technische
en administratieve medewerkers van
de luchtverkeersbeveiliging aangeslo
ten. De verkeersleiders, verenigd in
het luchtverkeersleidersgilde, zijn
aangesloten bij de CMHA.
Volgens Cornelissen is de actiebereid
heid van de leden zeer groot. De
bonden hebben dinsdag unaniem de
voorstellen van de Rijksluchtvaart
dienst afgewezen, omdat de daaraan
gekoppelde salaristoeslagen volstrekt
niet overeenkwamen met hun eisen.
Cornelissen benadrukte dat de acties
geen effect zullen hebben op de vei
ligheid in de lucht. „Alleen de effi
ciency wordt erdoor verstoord. Dat
zal tot forse verstoringen van de
vluchtschema's leiden", aldus Corne
lissen.
Ziekmeldingen van verkeersleiders
zijn er woensdag niet geweest. Vertra
gingen waren erechter wel. De vertra
gingen ontstonden als gevolg van
restricties voor binnenkomende
vluchten, die waren ingesteld door de
dienstleiding. Dit omdat er door de
verkeersleiders niet optimaal gewerkt
werd, zo heeft een woordvoerder van
het ministerie van verkeer en water
staat meegedeeld. Met name de
vluchten vanuit Zuideuropese be
stemmingen liepen daardoor vertra
gingen op, die in sommige gevallen
opliepen tot drie a vier uur. De langste
vertraging die woensdag voorkwam,
bedroeg vier en een half uur.
MALDEN (ANP) - Op de weg
Nijmegen-Venlo in Malden (bij
Nijmegen) is woensdagmorgen
rond zeven uur een vrachtauto
met radioactief materiaal na
een slip in een greppel terecht
gekomen en gekanteld. De la
ding, zeven dozen met daarin
beschermende kokers met
radioactieve produkten, bleef
bij het ongeluk onbeschadigd.
Volgens de rijkspolitie in Nij
megen is er geen straling vrijge
komen.
Het radioactieve materiaal was
bestemd voor ziekenhuizen in
Tiel en Utrecht. Aanvankelijk
dacht de politie dat het ging om
een lading radioactief afval. Het
ongeluk gebeurde toen de chauf
feur van de uit het Noordhol
landse Petten afkomstige
vrachtwagen bij een verkeers
licht krachtig moest remmen,
waardoor de wielen blokkeerden
en de wagen slipte. De chauffeur
bleef ongedeerd..
BEIROET - Een bulldozer maakt de weg vrij voor hulpploegen na de explosie van een zware bom in Oost-Beiroet.
BEIROET (REUTER/AFP/DPA/UPI)
- Het ontploffen van een zware auto
bom in het christelijke Oost-Beiroet
heeft woensdag aan meer dan vijftig
mensen het leven gekost. Volgens
ooggetuigen en radioberichten liepen
minstens honderd mensen verwon
dingen op. Intussen gingen rond de
Palestijnse kampen in het zuiden van
de hoofdstad de gevechten tussen
sji'itische strijders en Palestijnen
voort. Twee kampen zijn niet door de
Amal-militie veroverd.
De auto met naar schatting 200 kilo
explosieven ontplofte toen hij door de
christelijke woonwijk Sin el Fin reed.
Dit gebeurde rond twee uur 's mid
dags op het moment dat veel school
kinderen naar huis terugkeerden.
Ooggetuigen verklaarden dat min
stens vijftien kinderen om het leven
kwamen in een voorbijrijdende
schoolbus, die door de zware explosie
werd vernield.
Automobilisten verbrandden levend
in hun voertuigen en velen vonden de
dood onder neerstortend puin. De
explosie sloeg een krater van zes
meter doorsnee.
De sji'itische Amal-militie, die de af
gelopen drie dagen in Beiroet slag
leverde met Palestijnse strijders,
heeft woensdagavond de kampen Sa-
bra en Chatilla ingenomen. Volgens
militaire zegslieden heeft Amal de
kampen geheel in handen, maar staat
Bourj el-Barajneh, het derde vluchte
lingenkamp in Zuid-Beiroet dat door
sji'itische strijders wordt belegerd,
nog onder Palestijnse controle.
Ooggetuigen verklaarden dat veel Pa
lestijnse bewoners de kampen ont
vluchtten. Een Palestijnse functiona
ris gaf toe dat de sji'ieten Sabra en
Chatilla in handen hebben.
Uit politieke bron werd vernomen dat
met name in Chatilla nog enig verzet
wordt geboden. Het Rode Kruis en
andere hulporganisaties kregen toe
stemming van Amal-slachtoffers van
de strijd uit de veroverde kampen te
halen.
Sji'itische wijken in Zuid-Beiroet
kwamenjwoensdag onder vuur te lig
gen. Volgens onbevestigde berichten
waren die beschietingen het werk van
pro-Syrische Palestijnen in de heuvels
ten zuidoosten van de stad. Doel zou
zijn de belegering van de drie Pale
stijnse kampen te breken.
PLO-leider Yasser Arafat heeft de
Veiligheidsraad van de VN opgeroe
pen onmiddellijk in te grijpen. Ook
vroeg hij een spoedvergadering van
de Arabische Liga. Zijn verzoek
wordt gesteund door Irak en Jorda
nië.
PZC
De schoolverlaters van 1984 kun
nen iets gemakkelijker aan de
slag.
PAGINA 3
De overheid moet meer investeren
en het loonbeleid moet 'losser' wor
den, meent VNO-voorzitter Van
Lede.
PAGINA 5
Het 'vaste' personeel bij de Delta
dienst krijgt informatie over de
functies die beschikbaar zijn bij de
Rijkswaterstaat.
PAGINA 9
Het plan voor de vernieuwbouw
van het ziekenhuis in Vlissingen is
gereed: de helft van het huidige
gebouw moet tegen de vlakte om
plaats te maken voor een nieuw
gedeelte.
PAGINA II
Rob Baljeu
Rond de VC Vlissingen is de nodige
tumult ontstaan, nu een flink aan
tal spelers dreigt op te stappen.
Gerrie Eikenhout en Rob Baljeu
gaan definitief weg, terwijl een
aantal anderen nog een slag om de
arm houdt. Voorts kampt de club
nog met bestuursperikelen.
PAGINA 17
Rtv, kunst: 2
Binnen- en buitenl.: 3 en 5
Varia: 7
Provincie: 9, 11, 13 en 15
Sport: 17
WASHINGTON (UPI) - De topman van het Amerikaanse wapenbedrijf
General Dynamics, dat door het ministerie van defensie wordt beschul
digd van ongeoorloofde praktijken, heeft woensdag laten weten dat hij
met pensioen gaat.
De 67-jarige David Lewis verklaarde dat hij al enige tijd van plan was met
werken te stoppen, maar dat hij tot nu toe was aangebleven omdat het
bedrijf „aan buitengewoon zware druk van buitenaf' blootstond.
De Amerikaanse marine maakte dinsdag bekend dat enkele contracten
met General Dynamics, een van grootste wapenproducenten in de
Verenigde Staten, zijn bevroren. Het gaat bij deze contracten om een
bedrag tussen 2,5 en 3,5 miljard gulden. General Dynamics wordt er
onder meer van beschuldigd met rekeningen voor het Pentagon te
knoeien.
!TI voor Zeeland
.staat op punt van ver
dwijnen. De grootste op
drachtgever en financier
van het instituut, het pro
vinciaal bestuur wil het zo. Het ETI
moet in zijn geheel worden overgehe
veld naar de provinciale griffie, zodat
het zich daar onder de hoede van het
college van gedeputeerde staten voor
namelijk zal kunnen gaan bezighou
den met beleidsinformatie voor de
provincie. Eind vorig jaar hebben gs
aangekondigd dat ze met voorstellen
zouden komen tot 'herstructurering'
van het ETI. Daaraan is gewerkt. De
plannen om het nu nog onafhankelijk
opererende instituut voor onderzoek
en advies in het belang van de econo
mische ontwikkeling van dit gewest
in het ambtelijk apparaat van het
provinciaal bestuur binnen te schui
ven zijn in overleg opgesteld. Onlangs
heeft een ruime meerderheid van het
ETI-bestuur de nieuwe opzet in prin
cipe aanvaard. Binnenkort zullen
knopen worden doorgehakt. Er moet
nog aan twee voorwaarden worden
voldaan. De positie van het personeel
(ongeveer 15 mensen) moet worden
veilig gesteld. En de provincie moet
ervoor zorgen dat het straks 'ingepak
te' ETI individueel gericht bedrijfs-
voorlichtend werk en onafhankelijk
onderzoek kan blijven verrichten.
Naderend einde dus voor het 38 jaar
oude Economisch Technologisch
Instituut (ETI) voor Zeeland. Drie
letters, die binnen en buiten deze
provincie lange tijd een begrip verte
genwoordigden. In de naoorlogse ja
ren van herstel en wederopbouw en in
de periode van snelle ontwikkelingen
en veel nieuwe bedrijvigheid in het
deltagebied van Zuidwest-Nederland
straalde het ETI elan uit. Onder lei
ding van de toenmalige inspirerende
directeur drs M. C. Verburg (één van
de 'delta-boys') droeg het ETI er veel
toe bij dat Zeeland op alle mogelijke
terreinen zijn kansen zag, op bruik
baarheid onderzocht, met argumen
ten onderbouwde en (vooral in Den
Haag) naar buiten- verdedigde. Het
ETI, begonnen met een bescheiden
staf van acht mensen, was adviseur
van het bedrijfsleven, het provinciaal
bestuur, Zeeuwse gemeenten en ver
bindingsschakel naar de rijksover
heid. Gebrek aan opdrachten en ta
ken bestond niet. Het ETI stond mid
denin de economische expansie van
dit gewest en pakte aan wat gedaan
moest worden. Zo eenvoudig was dat.
Belangrijk bij dat alles was vooral de
onafhankelijke positie van het insti
tuut. Tegenover opdrachtgevers,
maar ook tegenover de adressen el
ders waar Zeeuwge belangen werden
verdedigd. De tragiek van het insti
tuut in de laatste tien jaar is dat het
ETI is teruggevallen van de voorhoe
depositie naar de zijlijn. En waar dat
toe heeft geleid spreekt uit de voor
stellen van het college van gedepu
teerde staten en het bestuur van het
instituut zelf om het ETI te laten
opgaan in het ambtelijk apparaat van
de provincie.
Nu staat deze teloorgang van het
ETI voor Zeeland niet op zichzelf.
Zusterinstituten in andere provincies
kampen met dezelfde problemen. Op
veel terreinen waar ETI's jarenlang
baanbrekend werk hebben verricht
zijn inmiddels gevestigde posities ont
staan en ambtelijke structuren ge
vormd. Veel van wat destijds bevoch
ten moest worden is binnengehaald.
De provinciale notitie over waar het
heen moet met het ETI voor Zeeland
zegt het beeldend: „Een kudde van
instituten en rijksnederzettingen
graast de wei af." En verder: „De
bestuurlijke keuken waarin het regio
naal-economisch beleid wordt ge
kookt, is behoorlijk gewijzigd." Kort
om, het provinciaal bestuur stelt zich
op het standpunt dat het aan be
voegdheden en ambtelijk apparaat
veel meer in huis heeft gekregen.
Economisch beleid is voor een belang
rijk deel 'verhuisd' van het rijk naar
de provincie. Aan ondersteuning van
buitenaf door een onafhankelijk insti
tuut als het ETI is minder behoefte
gekomen en die zal alleen nog maar
minder worden. Ook van elders -
bedrijfsleven en gemeenten - zijn de
opdrachten voor het ETI teruggelo
pen. Daartegenover staat dat het ETI
financieel straks voor 75 procent af
hankelijk wordt van de provincie.
Inlijving van het instituut ligt dus
voor de hand.
De argumenten met het oog op de
overheveling van het ETI naar de
provinciale griffie even terzijde latend
kan worden vastgesteld dat deze op
lossing volledig past in het streven
van de provincie om duidelijker greep
te krijgen op instellingen en organisa
ties die hun financiële middelen aan
het Middelburgse Abdijplein moeten
halen. De Provinciale Zeeuwse WV
heeft dat inmiddels ook ondervonden.
Het takenpakket van de provincies
breidt uit, de invloed op allerlei terrei
nen wordt beduidend groter, er kan
dus meer onder de grote paraplu
worden gebracht. En er wordt van
uitgegaan dat dit ook de enig logische
en best functionerende oplossing is.
Toch doet het merkwaardig aan dat
in het geval van het ETI de onafhan
kelijke positie van het instituut zo
gemakkelijk in een hoek wordt ge
gooid. Bovendien valt het op dat het
ETI-bestuur en het huidige ETI-bu-
reau blijk geven van een armoe aan
ideeën en mogelijkheden voor andere
oplossingen om uit de problemen te
komen. Voor een instituut met zo'n
reputatie uit het verleden en zo'n stuk
zelfstandigheid toch eigenlijk de weg
van de minste weerstand.
vdM.